eitaa logo
مکتب اصولی شهید صدر
4.2هزار دنبال‌کننده
127 عکس
26 ویدیو
586 فایل
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ادمین @mhey2000 کانال سروش: https://splus.ir/darsosul کانال همراه: @yaddashtha_elmi @mostafa_khomaini ⚠️انتشار مطالب کانال بدون آدرس مربوطه جایز نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
پاور پوينت اصول 4.pdf
3.92M
🔰🔰جزوه نموداری اصول ۴ حلقه ثانیه مبحث اصول عملیه و تعارض ادله (حوزه علمیه خواهران) •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
اصول۴.pdf
25.58M
🔰🔰جزوه دستنویس اصول ۴ حلقه ثانیه •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 بررسی سه مسأله در اطلاق و تقیید 💠 💢 در باب اطلاق و تقیید سه مسأله وجود دارد که مورد نزاع واقع شده که دوتای آنها ثمره‌ی نزاع اول است. 1️⃣ ❓️آیا عدمِ لحاظِ قید، جزء موضوع‌لهِ الفاظ مطلق است يا نه؟ ⭕️ عدمِ لحاظِ قید(اطلاق)، جزء موضوع‌لهِ الفاظ مطلق نیست زیرا لازمه آن، مجازی بودنِ استعمالِ مطلق در مقید است که خلاف وجدانِ عرفی است. در مثل "اَکرِم الفقیرَ العادلَ" هیچ عنایت و تجوّزی فهمیده نمی‌شود. 2️⃣ ❓️ استعمال الفاظِ مطلق همراه با قید مانند "اَکرِم الفقیرَ العادلَ"مجازی است يا حقیقی؟ ⭕️ خیر؛ زیرا مجازی بودن خلافِ وجدان عرفی است. 3️⃣❓️اگر لفظ بدونِ قید استعمال شود چگونه می‌توان مطلق بودن و اینکه در مراد جدی قیدی لحاظ نشده را اثبات کرد؟ ⭕️ اگر اطلاق و عدمِ لحاظِ قید را جزء موضوع‌لهِ مطلق بدانیم استعمال مطلق به معنای بیان نمودنِ اطلاق است و طبق قاعده احترازیتِ قیود که می‌گوید "ما یقُولُ المُتَکَلِّمُ یُریدُهُ" می‌گوییم: اطلاق را متکلم گفته پس اطلاق را اراده نموده است. اما اگر بگوییم اطلاق و عدمِ لحاظِ قید جزء موضوع‌لهِ مطلق نیست، با قرینه حکمت، ارادهٔ اطلاق ثابت می‌شود. در پست‌های بعدی قرینه حکمت را توضیح خواهیم داد، ان شاءالله. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4365 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۴.mp3
29.53M
جلسه ۷۴ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، التطابق بین الدلالات. استاد شیخ محمدهادی
💠 روز💠 💎افسارِ نفس💎 🌼امیرالمؤمنین علیه السلام: النُّفوسُ طَلِقَةٌ ، لكنَّ أيدِي العُقولِ تُمسِكُ أعِنَّتَها عنِ النُّحوسِ . 🌸امام على عليه السلام : نَفْس ها افسار گسيخته اند، امّا دست هاى خردها عنان آنها را گرفته نمى گذارند به بدبختى و هلاكت افكنند. 📚غرر الحكم : ح ۲۰۴۸. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۵.mp3
45.85M
جلسه ۷۵ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، مناسبات الحکم و الموضوع- اثبات الملاک بالدليل. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠 قرینه حکمت؛ تعريف، مدرک، پاسخ به یک اشکال 💠 💢 گفتیم اگر اطلاق را جزء موضوع‌له ندانیم، ارادهٔ اطلاق را با قرینه حکمت ثابت می‌کنیم. ⭕️ تعریف: دلالتِ تصدیقیِ کلام، بر اینکه متکلم در لفظِ بدون قید در کلام قیدی لحاظ نکرده است و این همان اطلاق است. پس با قرینه حکمت اطلاقِ لفظ ثابت می‌شود. ✍️ مدرک: دلالت تصدیقی فوق مبتنی بر ظهور عرفی است که می‌گوید:"ما یُریدُ المُتَکَلِّمُ یَقُولُه"؛ وقتی متکلم در مقام تکلم قرار می‌گیرد و سخنی می‌گوید ظاهر حالش این است که تمام مراد جدی و قیودی که در آن مد نظر دارد را می‌گوید. ✴️ اشکال: ظهور عرفی فوق می‌گوید: متکلم آنچه را اراده می‌کند می‌گوید؛ اگر اطلاق جزءِ موضوع‌له نباشد پس متکلم اطلاق را نگفته همانطور که تقیید را نگفته پس چطور شما نتیجه می‌گیرید که متکلم اطلاق را اراده کرده است؟ ✅️ جواب: ظهور عرفی مذکور می‌گوید متکلم تمام معانی و قیودی که اراده و لحاظ کرده را می‌گوید نه هر چه که لحاظ نکرده را هم می‌گوید. اطلاق، عدمِ لحاظِ قید است نه لحاظِ عدمِ قید؛ لذا ارادهٔ اطلاق یعنی عدمِ لحاظِ قیدی زائد بر طبیعت معنا؛ پس با نیاوردنِ قید کشف می‌کنیم متکلم قید را اراده نکرده و این همان اطلاق است. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4365 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۶.mp3
34.95M
جلسه ۷۶ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی غیر اللفظی، دلالة الفعل. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۷۷.mp3
51.05M
جلسه ۷۷ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی غیر اللفظی، دلالة السکوت و التقریر - السيرة. استاد شیخ محمدهادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 💌 عید سعید غدیر، عید ولایت مبارک باد ... •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مکتب اصولی شهید صدر
#حلقه_ثانیه جلسه ۷۷ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی غیر الل
✅️به حول و قوه الهی قسمت اول از حلقه ثانیه به پایان رسید ان شاءالله به شرط حیات توفیق باشد ادامه بحث در سال تحصیلی جدید پیگیری خواهد شد. 📌دوستانی که می‌خواهند دروس را در کانال سروش پیگیری کنند از این آدرس وارد کانال سروش بشوند. https://splus.ir/darsosul
آید صدا ز غیب که قد قامت العزا رخصت بده اقامه بزم عزا کنیم ▪️فرا رسیدن ماه محرم الحرام ایام عزای شهادت امام حسین علیه السلام تسلیت و تعزیت باد🏴 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 فرق عملی بین اثبات اطلاق با وضع و اثبات آن با قرینه حکمت 💠 💢 درصورتی که کلام همراه با اموری باشد که برای ما شک ایجاد کند که آیا متکلم در مقام بیان است يا نه؟ ✅️ اگر اطلاق را مبتنی بر وضع بدانیم و شمول را در الفاظ مطلق، جزئی از موضوع‌له بدانیم، می‌توانیم طبق قاعده احترازیت قیود (آنچه متکلم می‌گوید، اراده کرده است) بگوییم اطلاق و شمول جزء موضوع‌له است و متکلم با استعمال لفظ مطلق، آن را بیان نموده است پس اطلاق را اراده نموده است. ✅️ اما اگر اطلاق را مبتنی بر مقدمات حکمت بدانیم باید در مقام بیان بودنِ متکلم احراز شود. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4366 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 دو تقسیم در اطلاق 💠 💎 اطلاق شمولی و بدلی، افرادی و احوالی💎 💢 دو تقسیم برای اطلاق بیان شده است: 1️⃣ اطلاق یا شمولی است یعنی اطلاق که در آن، حکم شامل همه افراد طبیعت می‌شود و در مقام امتثال همه افراد باید امتثال شوند تا حکم امتثال شود؛ مانند لا تَکذِب. یا اطلاق بدلی است یعنی اطلاقی که در مقام امتثال، انجام دادن یک فرد از افراد طبیعت کفایت می‌کند؛ مانند صلِّ. 2️⃣اطلاق یا افرادی است یعنی معنای مطلق که دارای افرادی است همه افرادش اراده شده است؛ مانند اَطعِم فَقیرا. یا اطلاق احوالی است یعنی معنا دارای حالاتی است و همه حالات اراده شده است؛ مانند اَکرِم زیدا که در تمام حالات زيد وجوب اکرام اراده شده است. ⭕️نکته: لفظ مطلق می‌تواند هم اطلاق احوالی داشته باشد و هم اطلاق افرادی؛ مانند اَطعِم فَقیرا که هم تمام افراد فقیر را شامل می‌شود و هم همه حالات آنها را. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4366 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰 کتاب « تحریر القواعد المنطقیة فِي شرح الرسالة الشمسية » 💠 تألیف: «ماتن: کاتبی قزوینی، شارح: قطب رازی» 💠متن عربی 📌 تدریس متوسط (بین الایجاز و التطویل) همراه با بیان نکات حاشیه میر سید شریف جرجانی •┈••✾••┈• دانلود اصوات در کانال دروس حوزوی در سروش: https://splus.ir/darsosul دانلود اصوات در ایتا🔰🔰🔰 👇👇👇 کانال یادداشتهای علمی https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(01) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
9.52M
جلسه ۱ موضوع: التعریف بعلم الأصول، کلمة تمهيديه ص ۴۵. استاد: سید محمدصادق علم‌الهدی
(02) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
8.52M
جلسه ۲ موضوع: التعریف بعلم الأصول، و بملاحظة هذه المواقف الفقهية الثلاثة نجد ...، ص ۴۸. استاد: سید محمدصادق علم‌الهدی
(03) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
10.71M
جلسه ۳ موضوع: التعریف بعلم الأصول، الأصول و الفقه یمثلان النظرية و التطبیق، ص ۵۲. استاد: سید محمدصادق علم‌الهدی
(04) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
9.63M
جلسه ۴ موضوع: التعریف بعلم الأصول، و کلما بعد الفقيه عن عصر النص تعددت جوانب ...، ص ۵۴. استاد: سید محمدصادق علم‌الهدی