حلقه ثانیه ۷۴.mp3
29.53M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۴
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، التطابق بین الدلالات.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
💠#حدیث روز💠
💎افسارِ نفس💎
🌼امیرالمؤمنین علیه السلام: النُّفوسُ طَلِقَةٌ ، لكنَّ أيدِي العُقولِ تُمسِكُ أعِنَّتَها عنِ النُّحوسِ .
🌸امام على عليه السلام : نَفْس ها افسار گسيخته اند، امّا دست هاى خردها عنان آنها را گرفته نمى گذارند به بدبختى و هلاكت افكنند.
📚غرر الحكم : ح ۲۰۴۸.
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۵.mp3
45.85M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۵
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، مناسبات الحکم و الموضوع- اثبات الملاک بالدليل.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠 قرینه حکمت؛ تعريف، مدرک، پاسخ به یک اشکال 💠
💢 گفتیم اگر اطلاق را جزء موضوعله ندانیم، ارادهٔ اطلاق را با قرینه حکمت ثابت میکنیم.
⭕️ تعریف: دلالتِ تصدیقیِ کلام، بر اینکه متکلم در لفظِ بدون قید در کلام قیدی لحاظ نکرده است و این همان اطلاق است. پس با قرینه حکمت اطلاقِ لفظ ثابت میشود.
✍️ مدرک: دلالت تصدیقی فوق مبتنی بر ظهور عرفی است که میگوید:"ما یُریدُ المُتَکَلِّمُ یَقُولُه"؛ وقتی متکلم در مقام تکلم قرار میگیرد و سخنی میگوید ظاهر حالش این است که تمام مراد جدی و قیودی که در آن مد نظر دارد را میگوید.
✴️ اشکال: ظهور عرفی فوق میگوید: متکلم آنچه را اراده میکند میگوید؛ اگر اطلاق جزءِ موضوعله نباشد پس متکلم اطلاق را نگفته همانطور که تقیید را نگفته پس چطور شما نتیجه میگیرید که متکلم اطلاق را اراده کرده است؟
✅️ جواب: ظهور عرفی مذکور میگوید متکلم تمام معانی و قیودی که اراده و لحاظ کرده را میگوید نه هر چه که لحاظ نکرده را هم میگوید. اطلاق، عدمِ لحاظِ قید است نه لحاظِ عدمِ قید؛ لذا ارادهٔ اطلاق یعنی عدمِ لحاظِ قیدی زائد بر طبیعت معنا؛ پس با نیاوردنِ قید کشف میکنیم متکلم قید را اراده نکرده و این همان اطلاق است.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4365
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۶.mp3
34.95M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۶
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی غیر اللفظی، دلالة الفعل.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
حلقه ثانیه ۷۷.mp3
51.05M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۷
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی غیر اللفظی، دلالة السکوت و التقریر - السيرة.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
💌 عید سعید غدیر، عید ولایت مبارک باد ...
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
مکتب اصولی شهید صدر
#حلقه_ثانیه جلسه ۷۷ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی غیر الل
✅️به حول و قوه الهی قسمت اول از حلقه ثانیه به پایان رسید ان شاءالله به شرط حیات توفیق باشد ادامه بحث در سال تحصیلی جدید پیگیری خواهد شد.
📌دوستانی که میخواهند دروس را در کانال سروش پیگیری کنند از این آدرس وارد کانال سروش بشوند. https://splus.ir/darsosul
آید صدا ز غیب که قد قامت العزا
رخصت بده اقامه بزم عزا کنیم
▪️فرا رسیدن ماه محرم الحرام ایام عزای شهادت امام حسین علیه السلام تسلیت و تعزیت باد🏴
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 فرق عملی بین اثبات اطلاق با وضع و اثبات آن با قرینه حکمت 💠
💢 درصورتی که کلام همراه با اموری باشد که برای ما شک ایجاد کند که آیا متکلم در مقام بیان است يا نه؟
✅️ اگر اطلاق را مبتنی بر وضع بدانیم و شمول را در الفاظ مطلق، جزئی از موضوعله بدانیم، میتوانیم طبق قاعده احترازیت قیود (آنچه متکلم میگوید، اراده کرده است) بگوییم اطلاق و شمول جزء موضوعله است و متکلم با استعمال لفظ مطلق، آن را بیان نموده است پس اطلاق را اراده نموده است.
✅️ اما اگر اطلاق را مبتنی بر مقدمات حکمت بدانیم باید در مقام بیان بودنِ متکلم احراز شود.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4366
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 دو تقسیم در اطلاق 💠
💎 اطلاق شمولی و بدلی، افرادی و احوالی💎
💢 دو تقسیم برای اطلاق بیان شده است:
1️⃣ اطلاق یا شمولی است یعنی اطلاق که در آن، حکم شامل همه افراد طبیعت میشود و در مقام امتثال همه افراد باید امتثال شوند تا حکم امتثال شود؛ مانند لا تَکذِب. یا اطلاق بدلی است یعنی اطلاقی که در مقام امتثال، انجام دادن یک فرد از افراد طبیعت کفایت میکند؛ مانند صلِّ.
2️⃣اطلاق یا افرادی است یعنی معنای مطلق که دارای افرادی است همه افرادش اراده شده است؛ مانند اَطعِم فَقیرا. یا اطلاق احوالی است یعنی معنا دارای حالاتی است و همه حالات اراده شده است؛ مانند اَکرِم زیدا که در تمام حالات زيد وجوب اکرام اراده شده است.
⭕️نکته: لفظ مطلق میتواند هم اطلاق احوالی داشته باشد و هم اطلاق افرادی؛ مانند اَطعِم فَقیرا که هم تمام افراد فقیر را شامل میشود و هم همه حالات آنها را.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4366
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
#معرفی_کتاب
🔰 کتاب « تحریر القواعد المنطقیة فِي شرح الرسالة الشمسية »
💠 تألیف: «ماتن: کاتبی قزوینی، شارح: قطب رازی»
💠متن عربی
📌 تدریس متوسط (بین الایجاز و التطویل) #شرح_شمسیه همراه با بیان نکات حاشیه میر سید شریف جرجانی
•┈••✾••┈•
دانلود اصوات در کانال دروس حوزوی در سروش:
https://splus.ir/darsosul
دانلود اصوات در ایتا🔰🔰🔰
👇👇👇
کانال یادداشتهای علمی
https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
(01) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
9.52M
#تدریس_فشرده_حلقه_اولی
جلسه ۱
موضوع: التعریف بعلم الأصول، کلمة تمهيديه ص ۴۵.
استاد: سید محمدصادق علمالهدی
(02) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
8.52M
#تدریس_فشرده_حلقه_اولی
جلسه ۲
موضوع: التعریف بعلم الأصول، و بملاحظة هذه المواقف الفقهية الثلاثة نجد ...، ص ۴۸.
استاد: سید محمدصادق علمالهدی
(03) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
10.71M
#تدریس_فشرده_حلقه_اولی
جلسه ۳
موضوع: التعریف بعلم الأصول، الأصول و الفقه یمثلان النظرية و التطبیق، ص ۵۲.
استاد: سید محمدصادق علمالهدی
(04) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
9.63M
#تدریس_فشرده_حلقه_اولی
جلسه ۴
موضوع: التعریف بعلم الأصول، و کلما بعد الفقيه عن عصر النص تعددت جوانب ...، ص ۵۴.
استاد: سید محمدصادق علمالهدی
(05) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
10.2M
#تدریس_فشرده_حلقه_اولی
جلسه ۵
موضوع: التعریف بعلم الأصول، هکذا تدل هذه النصوص بتعاقبها التاريخي المتتابع ...، ص ۶۰.
استاد: سید محمدصادق علمالهدی
(06) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
13.53M
#تدریس_فشرده_حلقه_اولی
جلسه ۶
موضوع: الحکم الشرعی و تقسیمه، ص ۶۳.
استاد: سید محمدصادق علمالهدی
(07) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
14.29M
#تدریس_فشرده_حلقه_اولی
جلسه ۷
موضوع: الحکم الشرعی و تقسیمه، و لاجل هذا یمکننا تنویع عملية الاستنباط الی نوعین، ص ۶۹.
استاد: سید محمدصادق علمالهدی