eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.3هزار دنبال‌کننده
405 عکس
144 ویدیو
683 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 ✍استاد تهرانی ✔️اجتهاد و اجتهاد 🔆متد و روش اجتهاد فقها را به ملاکهای گوناگونی می توان تقسیم کرده و درباره آنها بحث کرد.. یکی از تقسیمات، تقسیم اجتهاد به صناعت محور و عرف محور است. ملامحمد کاظم را رهبر شیوه اول و آقا سید محمد کاظم (صاحب کتاب عروة الوثقی) را رهبر شیوه دوم دانسته‌اند. ( آیت الله دکترمحقق داماد، مکتب اجتهادی آخوند خراسانی ص108) 🔆مهمترین ویژگی‌های هر یک از این دو مکتب/متد را به شرح ذیل بیان کرده اند:(همان منبع) ♻️ویژگی های اجتهاد : 1⃣تاسیس اصل و یا قاعده پیش از بررسی منابع اولیه. 2⃣سعی در انطباق مفاد ادله و مدارک اولیه با اصل و قاعده تأسیس شده. 3⃣اعمال قواعد اصول فقه و محور قرار دادن قواعد مزبور در استنباط احکام شرعیه. 4⃣به کارگیری قواعد فلسفی در تنقیح محل نزاع و دستیابی به نتیجه مطلوب با اتکا به آن قواعد. 5⃣نگارش فنی موجز و مختصر به گونه ای که برای فهم متون تهیه شده محتاج به شرح نگاری و بسط مطالب باشد. 6⃣توسعه قلمرو شریعت (دین حداکثری) و فراگیر نمودن آن در تمام جنبه های زندگی بشری اعم از فردی و اجتماعی از رهگذر "اجتهاد" * ♻️ویژگی های اجتهاد : 1⃣در بخش عبادات توجه به روایات و تعادل در اعمال قواعد اصولی و در بخش معاملات توجه به سیره عقلا و خرد جمعی و عرفی جامعه. 2⃣اعتقاد به اینکه اصل در موضع شارع در امور معاملات امضایی است نه تاسیسی. 3⃣توجه به قضایای واقعه و مستحدثه و مطالعه موردی و پاسخ به رخدادها بر اساس مقتضیات زمان. 4⃣عدم هراس از مخالفت مشهور در صدور فتوا. 5⃣صدور فتوای قاطعانه و کمتر ارجاع دادن به احتیاط.[همان منبع] 💢ملاحظات[استاد ]: ❌درباره اجتهاد : 👈بند4، از مقومات این مکتب نیست و بزرگان آن نسبت به آن دو دیدگاه دارند. 👈بند5 از مقومات فکری مکتب صناعت محور نیست. بیشتر مربوط به شیوه نگارش است. گرچه مکتب فوق به دلیل استفاده از اصطلاحات و اصول نسبت به اجتهاد عرف محور، متون سخن فهم تری دارند. 👈درباره بند6، مگر قلمرو شریعت از منظر مکتب اجتهاد عرف محور، حداقلی است؟ حداکثری بودن منافاتی با عرفی بودن که ویژگی بارز مکتب دوم است، ندارد. ما می‌توانیم عرف محور باشیم و حداقلی و عرف محور و حداکثری. برای مثال امام کاشف الغطاء با اینکه حتما از اتباع صاحب عروه و بزرگان مکتب اجتهاد عرف محور است، لکن قلمرو شریعت را هم حداقلی نمی داند. ❌درباره اجتهاد : 👈بند اول، مگر مکتب اجتهاد صناعت محور در بخش عبادات چنین نیست؟ به نظر می رسد محل نزاع دقیق تبیین نشده است. 👈درباره بند2 مگر مکتب صناعت محور معاملات را تاسیسی می داند؟ اگر اینطور است باید این مساله را به عنوان یکی از ویژگی‌های آن مکتب بر می شمردید چرا که بسیار مهم است. حق این است که نوع مواجهه اجتهاد صناعت محور با ادله معاملات اینطور تداعی می کند که گویا چنین دیدگاهی دارند هرچند تصریحی هم دراین باره به یاد ندارم. شاید آقای دکتر در جایی دیده باشند.. 👈درباره بند3 مگر فقهای مکتب صناعت محور نمی توانند چنین باشند؟ بله به لحاظ تاریخی از غالب فقهای صناعت محور، آثار اصولی بیشتر باقي مانده تا فتوایی و از فقهای عرف محور آثار فتوایی بیشتر داریم تا اصولی. لکن این مساله از مقومات این دو دستگاه فکری نیست. 👈بند4 و 5 اولا به همدیگر باز می‌گردد و ثانیا اینهمه موارد احتیاطی که در خود عروة الوثقی_مهمترین متن مکتب دوم_ موجود است نقض ادعای فوق است گرچه مرحوم آیت الله سید محمد کاظم یزدی گاهی هم در مخالفت با مشهور فتوا صادر کرده است لکن ویژگی بارزشان نیست... می ماند این سوال که ما در کجای این نزاع و اختلاف سبک ایستاده ایم؟ که برای جوابش باید در وقت مبسوط تري سخن گفت.(98/4/20_قم ) منبع : @muslims_1 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
📚قرینیت وحدت سیاق⁉️ استاد شب زنده دار در درس خارج فقه مطرح نمودند: وحدت سیاق در جمله، قرینه تعیین مراد نمی باشد ولی حتی اگر آنرا نیز بپذیریم قرینیت آن تنها در تعیین مراد استعمالی است ولی قرینه بر وحدت مراد جدی نمی باشد. این مطلب استاد، در تالار علمی مطرح شد و مباحثی در تایید و نقد آن مطرح گردید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1126 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
📚 💢کتاب‌شناسی فقه و اصول 🔹معرفی ۲۵ کتاب و مقاله در حوزۀ فقهی و اصولی 👇👇👇👇 http://yon.ir/hRIhL منبع @ijtihad •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
📚 ✅ کتاب هایی پیرامون 🔸مکاتب فقهی-محمدحسن ربانی (دانشگاه علوم اسلامی رضوی95) 🔹پیش درآمدی بر مکتب شناسی فقهی - سعید ضیایی فر 🔸مکتب فقهی امام خمینی(ره) - سعید ضیایی فر 🔹مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی - خانم اخوان صراف 🔸مکتب اجتهادی آخوند خراسانی - مصطفی محقق داماد 🔹مکتب اجتهادی سید طباطبایی یزدی - مصطفی محقق داماد 🔸درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف - حسین ایزدی (نشر: تیر 1398) 🔹درس خارج و گام های اجتهاد - احمد مبلغی (نشر: تیر 1398) منبع : @ravesh_ejtehad •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸ابتکار استفاده از حساب احتمالات در حجیت مراسیل ابن ابی‌عمیر توسط شهید صدر و آیت‌الله سیستانی ✔️تحقیق: دکتر علی الهی خراسانی سخن از مراسیل ابن ابی عمیر به بخش «توثیقات عامه» و قاعده مشایخ ثقات در اصول علم رجال بر می‌گردد. عمل به مرسلات مشایخ ثلاثه یعنی محمد ابن ابی عمیر، احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی و صفوان بن یحیی همواره در طول تاریخ فقه و رجال الحدیث مورد قبول و رد بوده است. سیر تطور دیدگاه‌های فقیهان شیعه در بهره‌گیری از مراسیل ابن ابی عمیر و حجیت آن نیز گواه این مطلب است. اما نسبت به تطبیق «حساب احتمالات» بر حجیت مراسیل ابن ابی عمیر پیش از تلاش شهید صدر در دروس خود، اثری از دیگران دیده نمی‌شود. البته صادقانه و برای اولین بار باید گفت تنها آیت‌الله سیستانی دقیقاً همین مبنا را بیان و در رساله‌ای غیر منتشره نگاشته است. زمان نگارش رساله آیت‌الله سیستانی -بنابر نسخه‌برداری شاگرد ایشان آیت‌الله شیخ مهدی مروارید- سال 1382ق ذکر شده است و شهید صدر تقریبا در این ایام درس خارج فقه خود را شروع کرده بود. بنابراین سخت می‌نماید که استفاده از حساب احتمالات برای حجیت مراسیل مشایخ ثقات به‌ویژه ابن ابی عمیر ابتدا از شهید صدر مطرح شده است یا قاطعانه گفت توسط آیت‌الله سیستانی برای اولین بار نگاشته شده است. اما سه نکته شایان ذکر است: اول آنکه شهید صدر با تفصیل بیشتری این مبنا را بیان کرده است و دوم آنکه توجه ویژه و تام شهید صدر به حساب احتمالات در کتاب «الأسس المنطقیة للاستقراء» و دیگر آثار مکتوب ایشان بر کسی پوشیده نیست. سوم آنکه باید گفت آیت‌الله سیستانی نیز از حساب احتمالات بطور گسترده‌ای در علم اصول بهره گرفتند مانند حجیت اطمینان، علم اجمالی، حجیت احتمال تکلیف و ... . در مقاله‌ای به تفصیل کاربرد حساب احتمالات در حجیت مراسیل ابن ابی‌عمیر و چالش‌های آن به‌ویژه نقدهای آیت‌الله شبیری زنجانی را نگاشته‌ام. •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
مهندسی استنباط.pdf
762.2K
📚 🔹جزوه مهندسی استنباط 🔸 استاد حیدری فسایی 👈پیشنهاد دانلود و مطالعه🌹 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
4_5868371420349728679.mp3
1.08M
🎙بیانات مهم مرحوم آیت الله العظمی خویی: توصیه به طلاب و اهل علم 🔹 به زبان فارسی •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
♻ #روش_شناسی دروس خارج فقه و اصول 🔹استاد سید #منذر_حکیم 👇👇👇👇 http://ijtihadnet.ir/در-روش-پیشرفته-تدریس،-استاد-نباید-مطال/ #روش_شناسی_اجتهاد @feghheumanism •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
📚 عدم مرجحیت مخالفت با عامه ؟؟!!! استاد قائینی می فرماید از روایت مقبوله عمربن حنظله مرجح بودن مخالفت عامه به تنهایی فهمیده نمی شود بلکه مخالف با عامه‌ای که موافق با کتاب هم هست مرجح است. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1498 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
♻️ مناهج و مراحل استنباط فقهی از دیدگاه شیخ محمد سند https://fa.shafaqna.com/news/420293/ #الگوریتم_اجتهاد #روش_شناسی_اجتهاد @feghheumanism •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
💢 #روش_شناسی درس خارج/ استاد #درایتی 🔹سخنان استاد درایتی در هم‌نشینی با تعدادی از شاگردان مشتمل بر سبک دراسی ایشان در درس خارج فقه ایشان است👈 http://yon.ir/mlJOr #الگوریتم_اجتهاد #روش_شناسی_اجتهاد منبع : @ijtihadnetwork •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye