📝 #یادداشت_علمی
لزوم نگاه صحیح به علم رجال و منابع رجالی
🖊 میثم صادقی
اگر دیدگاه خود به علم رجال را محدود کردیم به اینکه علم رجال ابزاری است برای شناخت توثیق و تضعیف رجال موجود در اسانید و اتصال طبقات آن سند، طبیعتاً کارکرد علم رجال، منحصر می شود به تبیین صغرای «حجیت تعبدی خبر واحد»؛ و طبق این دیدگاه، علم رجال برای کسی که در مسیر اجتهاد و فقاهت است، در آخرین اولویت ها قرار می گیرد؛ «چون بحث رجال نه فکر می خواهد، و نه استعداد قوی، آدم وقتی شصت درصد فکرش تأویل به مصدر رفت و پاهاش هم به دیوار باشه رجال رو مطالعه می کند»
در حالی که اگر نگاه صحیحی به این علم در بستر متن واقع و تاریخ حدیث و رجال شیعه داشته باشیم، متوجه می شویم علم رجال از ابتدای تولد خودش یکی از علوم پر کاربرد برای نشان دادن قرائن صدق و حصول اطمینان شخصی و نوعی به صدور روایت از معصوم علیه السلام بوده است ولو اینکه کبرویا حجیت خبر واحد ظنی را در علم اصول قبول نداشته باشیم.
این اجمال تفصیلی نیاز دارد که باید تبیین شود و سیاتی ان شاء الله ...
#علم_رجال
#روش_شناسی_اجتهاد
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
#دیدگاه
🔰فقه کاربردی
✔️ استاد حمید درایتی
▫️دانش فقه ذاتا کاربردی است و ناظر به رفتار مکلفین است و حتی شامل فکر مکلفین هم میشود و از همین روست که خداوند در آیه شریفه میفرمایند: «إنّ بعضَ الظن إثم» و هر آنچه به صورت اختیار از مکلف سر میزند در حوزه فقه میگنجد.
▫️فقه کاربردی گاهی مراد موضوعاتی است که مورد ابتلاء است و الآن در فقه بحث نمیشود؛ دوم: فقه کاربردی یعنی اهتمام به مباحثی که مورد ابتلاء است و ممکن است در فقه کلاسیک جائی نداشته باشد مانند بیمه که در اینصورت فقه کاربردی تر میشود.
▫️در دو لایه نسبت به فقه کاربردی میتوان سخن گفت: آموزشی و پژوهشی؛ و در سطح آموزشی برخی قائلند عناوین، باید مستحدثه باشد که در این صورت دو تأمل کلی وجود دارد: اول: آموزش همیشه باید عقبه پژوهشی داشته باشد. دوم: در مباحثی که متون آموزشی و پژوهشی داریم جنبه مهارت ورزی طلاب برای فراگیری مسأله و تحلیل و نتیجه گیری بسیار بهتر است.
▫️ مهمترین مشکل حوزه این است که برنامه پژوهشی ندارد و آموزش منهای پژوهش بدون تحول است. در حوزه پژوهش باید به سراغ مسائل مستحدثه رفت و این مسأله باید از دغدغه شخصی به دغدغه عمومی تبدیل شود. توصیه من این است اگر کسی میخواهد در مسائل نوظهور فعالیت کند به صورت تخصصی در یک ساحت و آن هم به حسب علاقه باشد.
▫️ تا وقتی در فقه سنتی نتوانستیم اطلاعات موجود را به درستی بفهمیم، در موضوعات جدید نمیتوانیم نظر بدهیم و طلاب در زمانی که فقه سنتی را به خوبی میخوانند باید به افقهای جدید نیز توجه داشته باشند.
#فقه_مضاف #فقه_کاربردی #استاد_درایتی #مشهد
https://eitaa.com/feqhemozaf_khorasan
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه،
زیارتی امام حسین علیهالسلام...
🚩 «السَّلاَمُ عَلَيکَ يَا أَبَا عَبدِالله وَعَلَى الأَروَاحِ الَّتِي حَلَّت بِفِنَائِکَ، عَلَيکَ مِنِّي سَلاَمُ اللهِ أَبَداً مَا بَقِيتُ وَبَقِيَ اللَّيلُ وَالنَّهَارُ وَلاَ جَعَلَهُ اللهَ آخِرَ العَهدِ مِنِّي لِزِيَارَتِكُم، اَلسَّلاَمُ عَلَى الحُسَينِ وَعَلَى عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ وَعَلَى أَولاَدِ الحُسَينِ وَعَلَى أَصحَابِ الحُسَين.»
تصاویری از سیاهبندی حرم مطهّر امیرالمؤمنین علیهالسلام در آستانۀ ورود به ایام فاطمیه علیهاالسلام
🏴 شیعیان و محبّان اهلبیت هم در این ایام برای عرض تسلیت به محضر مقدّس حضرت ولیّعصر ارواحنافداه، سردر منازل و مغازههایشان، پرچم و کتیبۀ عزا نصب میکنند.
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
@rohaniKashmari110
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
#مشاوره_درسی
یکی از دوستان در باب نحوه خواندن کتاب شریف «الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة» و مراجعه به شروح و حواشی آن سوالی پرسیدند: 👇
جوابی که به ایشان عرض شد را برای طلابی که در این مقطع هستند، مفید می بینم فلذا در اینجا به اشتراک می ذارم تا دوستان استفاده کنند: 👇
التماس دعا
🏴 آجـرک الله یاصاحبالزّمان
أوَّلُ مَنْ يُحْكَمُ فِيهِ مُحَسِّنُ بْنُ عَلِيٍّ علیهما السلام فِي قَاتِلِهِ ثُمَّ فِي قُنْفُذٍ فَيُؤْتَيَانِ هُوَ وَ صَاحِبُهُ فَيُضْرَبَانِ بِسِيَاطٍ مِنْ نَارٍ لَوْ وَقَعَ سَوْطٌ مِنْهَا عَلَى الْبِحَارِ لَغَلَتْ مِنْ مَشْرِقِهَا إِلَى مَغْرِبِهَا وَ لَوْ وُضِعَتْ عَلَى جِبَالِ الدُّنْيَا لَذَابَتْ حَتَّى تَصِيرَ رَمَاداً فَيُضْرَبَانِ بِهَا.
اولین جنایتی که در دادگاه عدل قیامت بررسی میگردد، کشته شدن
محسن فرزند علی "علیه السلام" است؛ پس از آنکه قاتلش محکوم میگردد،
نوبت به قنفذ فرا می رسد و آنگاه هر دو را حاضر نموده و آن سان با تازیانه آتش
بر آنان بنوازد که ضربه ای از آن، دریاهای شرق و غرب را به جوش آورد و کوههای دنیا را ذوب می سازد و خاکسترشان گرداند.
📚 کامل الزیارات، ص۳۳۲-۳۳۴
#حدیث
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
#نکات_اصولی
فرق های مدلول تصوری و مدلول تصدیقی اول و ثانی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔰 نکته ای پیرامون روش شناسی استنباط فقه و ارتباط آن با علم اصول فقه :
برخی گمان میکنند اصول فقه، ما را از روششناسی فقه و اصول، بینیاز میکند.
اگرچه نمیتوان انکار کرد که مسائل اساسی روششناسی فقه در اصول فقه وجود دارد و بخشهای مهمی از مباحث معرفتشناسی و روششناسی فقه، در اصول فقه به چشم میخورد، اما همچنان وجود تفاوتها نشان میدهد که اینها دو مقولۀ متفاوت هستند و نمیتوان یکی را جایگزین دیگری کرد.
روششناسی یک علم، چیزی بیشتر از اصول و قواعد کسب معرفت در یک علم است و تدابیر عملی و مراحل و فنون بکارگیری این اصول و قواعد را نیز شامل میشود.
بنابراین باید روششناسی فقه و اصول را چنین تعریف کرد: «توصیف و تبیینِ مجموعۀ اصول، قواعد و ضوابط کشف و کسب معرفت و روابط میان آنها در فقه و اصول».
اصول فقه نیز تمامی عناصر مشترک استنباط فقهی را در بردارد و صرفاً شامل روشهای استناد و استدلال به منابع معرفت در فقه نیست.
نتیجه آن که نسبت میان اصول فقه و روش شناسی فقه، عموم و خصوص من وجه است.
استاد مجتبی الهی خراسانی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹اهميت تولى و تبرى
✅ تاكيد فراوان در تراث أهل البيت عليهم السلام بر بيان مصائب و مظلوميت هاى ايشان
🎤 مرحوم آيت الله العظمى سيد محمد سعيد حكيم طاب ثراه
✔️ عَنْ الإمام أَبِي جَعْفَرٍ الباقرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
مَنْ لَمْ يَعْرِفْ سُوءَ مَا أُوتِيَ إِلَيْنَا مِنْ ظُلْمِنَا وَ ذَهَابِ حَقِّنَا وَ مَا نُكِبْنَا بِهِ فَهُوَ شَرِيكُ مَنْ أَبَى إِلَيْنَا فِيمَا وَلَّيْنَاهُ [مَنْ أَتَى إِلَيْنَا فِيمَا وُلِّينَا بِهِ].
📚 ثواب الأعمال ٢٠٨
📚 بحارالانوار ٢٧، ٥٥
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️فمُها یُرتّل آی ربّک بینما / یدُها تُدیر على الشّعیر رحاها
(دهان مبارکش در حال تلاوت قرآن بود، در همان حال دست مبارکش آسیا را می گرداند تا جو آرد کند.)
✳️بلَّت وِسادتها لَآلىء دمعها / من طول خشیتها و من تقواها
(جا نماز و بالینش از مروارید های اشکش، تر شد * از آن همه خشيت در عبادت و از تقوایش)
هی بنتُ مَن ؟ هی زوجُ مَن ؟ هی اُمُّ مَن ؟
💠 بخشی از ابتهال تاریخی استاد نصرالدین طوبار در مدح حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها
🔷 شعر از اقبال لاهوری
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
طرق تحمل حدیث، آیت الله شبیری، خارج اصول .mp3
730.1K
#رجال
● آیت الله العظمی شبیری دام ظله
● طرق تحمل حدیث
خارج اصول فقه ۹۵/۱۲/۱۵
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔸 طرق تحمّل حدیث
💠 تحمّل حدیث به روش های مختلفی صورت می گیرد که همه آن ها در یک مرتبه نیست.
روش 1️⃣: سماع
در این روش شیخ و استاد مطلبی را نقل و شاگرد گوش می دهد.
روش 2️⃣: قرائت
در این روش شاگرد حدیث را برای استاد می خواند و استاد درباره آن و اینکه کدام قسمت آن صحیح، مصحّف و... است توضیح می دهد.
روش 3️⃣: مناوله
در این روش شاگرد از استاد طلب حدیث نموده و استاد کتاب و حدیث را در اختیار او قرار می دهد. مرتبه این روش پایین تر از روش سماع و روش قرائت است.
روش 4️⃣: اجازه
در این روش سماع و قرائت وجود ندارد، بلکه شخص به دیگری می گوید: من اجازه نقل کتاب یا روایت را به تو می دهم.
روش 5️⃣: وجاده
در این روش، شخص سندی که منتهی به کتاب شود ندارد ولی می بیند که منسوب به فلان مؤلّف بوده و نام او ثبت شده است و از این رو، از آن نقل حدیث می کند. نام این روش وجاده است -وجدته منسوباً إلیه- و پایین ترین مرتبه از مراتب تحمّل حدیث می باشد و بالاترین مرتبه نیز برای روش سماع و قرائت است.
کسانی که الان در جهان -چه در ایران و چه در جاهای دیگر- فهرست برای کتابها می نویسند، از این روش استفاده می کنند. این افراد معمولا سلسه سندی که منتهی به کتاب شود ندارند، ولی می بینند که مثلاً پشت آن «أمالی شیخ طوسی» نوشته شده و به مجرّد آن در کتاب فهرست، آن را به نام ایشان ثبت می کنند؛ نهایتش این است که اگر فهرست کننده اهل دقّت و فن باشد، بررسی می کند که دلیل بر بطلان انتساب کتاب به نویسنده وجود نداشته باشد (گاهی از خود کتاب دلیل بر بطلان نسبت پیدا می شود) که در این صورت آن را نقل می کند، امّا متعارف اشخاص، این امور را متوجّه نیستند.
🔺درس خارج اصول آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ: 15 اسفند 95
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💡کنیه شناسی در روایات (۱)
ابو القاسم👈 حضرت رسول(ص) و امام مهدی(عج)
ابو الحسن👈 امام علی(ع)، امام كاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام هادی(ع).
اگر با قید الاول ذکر شود، مراد امام کاظم(ع)
اگر با قید الثانی ذکر شود، مراد امام رضا(ع)
اگر با قید الثالث ذکر شود، مراد امام هادی(ع)
این کنیه به طور مطلق غالبا و بر اساس طبقه بر وجود مقدس امام کاظم(ع) تطبیق میشود.
ابو محمد👈 امام حسن عسکری(ع)
ابو جعفر 👈 امام باقر(ع) و امام جواد(ع).
اگر با قید الأول ذکر شود، مراد امام باقر(ع)
اگر مقید به الثانی باشد، مراد امام جواد(ع)
در استعمال مطلق نیز غالبا مراد امام باقر(ع) است.
ابو عبد الله👈 در اکثر موارد امام صادق(ع)
ابواسحاق👈 امام صادق(ع)
ابو ابراهیم👈 امام کاظم(ع)
📚مجلسی اول، روضه المتقين، ج ۱۴، ص ۵۰۱ قهپائی، مجمع الرجال، ج ۷، ص ۱۹۲ و مازندرانی حائری، منتهى المقال، ج ۱، ص ۲۵
#رجال
#سند_شناسی
#حدیث_شناسی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💡کنیه شناسی در روایات (۲)
العبد الصالح👈 امام کاظم(ع)
ابی محمد👈 امام حسن عسکری(ع)
الفقیه👈 غالب امام هادی(ع) گاهی امام حسن عسکری(ع) و نادر امام کاظم(ع)
الشیخ👈 امام صادق(ع) و امام کاظم(ع)
الرجل👈 غالب امام حسن عسکری(ع)
العالم👈 مطلق معصوم و بیشتر در امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام کاظم(ع)
صاحب الناحیه👈 امام مهدی(عج)
📚مرحوم مجلسی اول در روضه المتقین، ج ۱۴، ص ۵۰۲
📓مرحوم مازندرانی در منتهی المقال، ج ۱، ص ۲۶ معتقد است:
في الأكثر يراد بالعالم، والشيخ، والفقيه، و العبد الصالح:
الكاظم عليه السلام، لنهاية شدة التقية في زمانه صلوات الله عليه، وخوف الشيعة من تسميته وذكره بالقابه الشريفة، وكناه المعروفة.
#رجال
#سند_شناسی
#حدیث_شناسی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye