eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.3هزار دنبال‌کننده
394 عکس
139 ویدیو
680 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 آیت الله معتقدند عمل به قولِ رجالی از باب وثوق و اطمینان است، اما آیت الله عمل به آن را از باب انسداد می‌داند. أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
💠 وجوب اجتهاد ❖ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: ● در رساله عملیّه مرحوم آسیّد عبدالهادی شیرازی آمده است: بعید نیست در این زمان اجتهاد وجوب عینی داشته باشد. ● این مسأله در آن زمان بود که اعلام نجف بودند، در این زمان که مجتهدین واقعی در حال انقراض‌اند، به طریق اولی وجوب دارد. ● اگر کسی استعداد اجتهاد داشته باشد، بر او لازم است که در این راه قدم بگذارد، چون «من به الكفاية» نیست. 📚 جرعه‌ای از دریا؛ ج۳؛ ص۵۱۲ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
۲۵ ژانویه،‏ ۱۰.۱۱​ استاد اشرفی اجتهاد.mp3
10.73M
بیانات حضرت استاد آیت اشرفی شاهرودی، درباره معیار و اهمیت اجتهاد و وجوب عینی آن برای طلاب مستعد ۳/ رجب/ ۱۴۴۴ •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
《 قَاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدِينَ...》 فَأَظْهِرِ اللّٰهُمَّ لَنا وَلِيَّكَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِيِّكَ الْمُسَمَّىٰ بِاسْمِ رَسُولِكَ، حَتَّىٰ لَايَظْفَرَ بِشَيْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُحَقِّقَهُ وَاجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِكَ، وَناصِراً لِمَنْ لَايَجِدُ لَهُ ناصِراً غَيْرَكَ خدایا ولی‌ات و فرزند دختر پیامبرت که به نام رسولت نامیده شده، برای ما آشکار کن، تا به چیزی از باطل دست نیابد، مگر آن را از هم بپاشد و حق را پابرجا و ثابت نماید. خدایا او را پناهگاهی برای بندگان ستم‌دیده‌ات قرار ده، و یاور برای کسی که یاری برای خود جز تو نمی‌یابد. 🤲🏼 اللهم عجل لولیک •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔷 احتمال فرستادن یهود به فلسطین توسط خلیفه دوم قصه خیبر خیلی عجیب است اصلا نمی دانیم قصه چیست، متعلق به مسلمان ها بوده است قاعدتاً، خیبر را خودشان نوشتند: خیبر بعضها مفتوح عنونة، بعضها صلحا، بعضی هایشان نوشتند: خیبر کلا صلحا. چیزی که خیلی عجیب است که عمر این ها را بیرون کرد، عمر نصارای نجران را هم بیرون کرد، آن ها به عثمان مراجعه کردند که آقا ما را برگردان، عثمان قبول نکرد. بعد به علی ابن ابی طالب علیه السلام سال 37 مراجعه کردند که ما را برگردان، حضرت هم قبول نفرمودند. عجیب است که عمر که یهود را بیرون می کند نمی گویند: ما را برگردان. انسان شبهه پیدا می کند نکند عمر این ها را اصلا به فلسطین فرستاده! یعنی به بیت المقدس فرستاده است. در خود صحیح بخاری (در متن کتاب نه در شروحش) حالا می گویم مشکل کار خیلی عجیب است، چون می دانید یهودی ها یکی قبل از اسلام و قبل از میلاد مسیح در حدود دو هزار و پانصد ششصد سال قبل توسط بخت النصر از بیت المقدس اخراج شدند که به بابل آمدند، بعد هم کوروش این ها را برگرداند، این را اصطلاحا خودشان نَفر اول (فَلَوْلَا نَفَرَ) یا سَبی اول می گویند. بعد در سال هفتاد میلادی هم امپراطور باز این ها را بیرون می کند. یعنی این ها قبل از اسلام به پانصد و خرده ای سال آواره بودند، که به آنها یهودی های سرگردان آواره می گویند، تا سال 1948 میلادی، (69 سال قبل) با توطئه ای که کردند، انگلیس و آمریکا و دیگران و سازمان ملل این ها برگشتند به فلسطین و بیت المقدس، مثلاً سر و سامان پیدا می کنند. به نظر من هیچ وقت سر و سامان پیدا نمی کنند؛ «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ». علی ای حال 1948 این ها برگشتند (سال آینده 2018 می شود هفتاد سال تمام) عده زیادیشان به اروپا به کشورهای مختلف رفتند، عده ایشان هم در کشور های اسلامی حتی مثل ترکیه و ایران و کشورهای اسلامی قدیم آمدند، عده ایشان هم به طور طبیعی از منطقه بیت المقدس و فلسطین، حاشیه دریای سرخ پایین آمدند که به مدینه رسیدند و آخرین جایی که ما از این ها خبر داریم بین مدینه و آن قسمت که بیابان است که آن جا را اصطلاحا «وادی القری» می گفتند، یک وادی است، که روستا روستاست. سه طائفه شان در مدینه آمدند، عده معتنابهشان در خیبر بودند و فدک، ما دیگر بعد از فدک در جزیرة العرب از این ها سراغ نداریم. یعنی از فلسطین که آمدند به این طرف،طائفه یهود زمان پیغمبر (ص) در مدینه، بعضی هایشان کشته شدند و بعضی هایشان هم بیرون رفتند، هر سه طائفه در زمان خود پیغمبر از مدینه خارج شدند. عده ایشان کشته شدند و عده ایشان هم به خیبر رفتند، عده ایشان هم وادی القری رفتند و در وادی القری متفرق شدند. خیبر را هم که عمر بنا شد بیرون بکند، این یک شبهه قوی است که این ها را «اجلاهم الی ارض الشام» چون مسلم نقل می کند. عمر قطعاً با یهود ارتباط داشت و قطعا با تفکر آن ها آشنا بود، از آن «نَفر دوم» (بیرون کردن دوم) تا آن زمان حدود پانصد و شصت هفتاد سال گذشته بود. آیا واقعا - طبق این تصوری که این ها داشتند- آنها را باز ارجاع داد به فلسطین و به بیت المقدس؟ مخصوصاً این ها گفتند: اموال داشتیم و...، به اندازه 2500 تن مثلا ارزش گندم، ارزش جو و خرما، وسائل و شتر و... به اینها داد و این ها را فرستاد به فلسطین. این ارض شام، مراد همین بیت المقدس است؟! یعنی همان تفکری که آن ها داشتند که به «ارض موعود» فرستاد؟ می دانید که الان هم می گویند به ارض موعود برگردند. این یک قسمتی است که خیلی ابهام دارد.👇
در متن کتاب صحیح بخاری دارد: «اجلاهم الی تیما»، «تیما» هنوز هم هست. همین جایی که «ابن تیمیه» از آنجاست. من هم خودم رفتم، چون از راه زمینی از مدینه رفتیم تا شام، تیماه آخر حجاز است در عربستان. «تیما» را در کتب جغرافیا جزء بلاد طی که جزء جزیرة العرب است. حالا چرا در بخاری آمده «تیما» نمی فهمم! در شرح صحیح بخاری هم نوشته است که برای کسی که از شام می آید اولین شهری که از جاده شام به طرف مدینه است، «تیما» است ( ( تيماء ) قرية على طريق المدينة إلى الشام بينها وبين المدينة 425 كم تقريبا . ( أريحا ) قرية في بلاد الشام وهي تابعة الآن للأردن ] ). در معج البلدان این را جز وادی القری اصلا گرفته و نوشته که اهل تیما در سال نهم به پیغمبر نامه نوشتند و تسلیم شدند. بنا شد جزیه گرفته بشود یعنی به زمینشان کار نداشته باشند، فقط سرانه بگیرند، آن وقت در کتاب معج بلدان دارد که وقتی که عمر یهود خیبر را تبعید کرد «اجلاهم معهم»، یهود تیما را با این ها به شام فرستاد، به خلاف آنی که در بخاری آمده، واقعا این هم یک چیز غریبی است! از آن طرف گفته که پیغمبر «لا یجتمع فی جزیرة العرب دینان»، خود تیما جز جزیرة العرب است!، این را یا غلط نوشتند یا مبهم نوشتند که عمر این ها را به کجا فرستاد؟! احتمال قوی دارد که یک جایی بوده که دیگر نیامدند به عثمان بگویند: ما را برگردان! به علی ابن ابی طالب علیه السلام بگویند: ما را برگردان! چون نصاری می گفتند: ما را برگردان! اما این ها را ظاهراً ارض موعود فرستادند! یا برنامه ای بوده! از این که چهار نکته برای این «إجلا» ذکر شده و نکات مختلف، معلوم می شود که یک طرحی بوده که این ها برگردند. حالا من واقعاً خیلی سعی می کنم که خیلی تندی هایی که الان متعارف است نقشه های صهیونیسم و... این حرف ها را نزنیم، اما واقعا این قسمت تاریخ کاملا ابهام دارد. تیما اصلا شام نیست که در صحیح بخاری آمده! خود صحیح بخاری دارد: «حَتَّى أَجْلاَهُمْ عُمَرُ إِلَى تَيْمَاءَ وَأَرِيحَاءَ» (الصحيح البخاري، الجزء8، ص420)، این دو تا جا را اسم برده، بعد در شرحش هم می گوید جز منطقه بلاد طی است، خب طی که عرب است، جزیرة العرب است، حاتم طائی معروف است، تیما الان هم جز عربستان است. همین الان از تیما که رد می شویم مسافتی می رویم به مرز می رسیم بعد به اردن می رسیم، بعد از اردن سوریه است، این مرز زمینی که من رفتم از مدینه با ماشین رفتم اینگونه بوده است. در خود نقشه جغرافیای قدیم هم همین طور است: نوشته اول طریق شام به مدینه، شهر تیما در این راه قرار دارد، از طریق شام به مدینه. بعد در معجم البلدان حرف عجیبی دارد: «فاجلاهم معهم و لما اجلی عمر یهود خیبر اجلاهم معهم الی الشام»، علاوه بر این یهود تیما را هم با این ها فرستاد به شام. 📚درس خارج فقه، چهارشنبه 1396/6/22 http://www.ostadmadadi.ir/persian/lesson/12375/ @ostadmadadi •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
عصمت فاطمه و عزّت حیدر داری تو مقام از سخن مدح فراتر داری تو عطا و کرم آل پیمبر داری ز حسین و ز حسن جلوه دیگر داری جان به قربان تو ای سیّد پاکیزه سرشت شهرری ازتو بهشت است بهشت است بهشت به تو و عزّت آباء کرامت سوگند به خدا و به رسول و به امامت سوگند به جلال و به کمال و به مقامت سوگند به نماز و به قعودت ، به قیامت سوگند تو که سایه به سر خلق دو عالم فکنی چه شود گر نگهی جانب «میثم» فکنی اللهم عجل لولیک •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 تبیین اهمیت و تاثیر یادگیری کتاب حلقات قبل از مرحله خارج اصول و پژوهش های اصولی 🔰 شیخ میثم صادقی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دلالت واژه «وجه» بر توثیق: 🔸 برخی معتقدند که به معنای «چهره» است، دلالتی بر توثیق ندارد؛ چون چهره و شاخص بودن یک راوی در میان مردم ملازمه ای با وثاقت او ندارد. 🔹 اما بعید نیست از این واژه استفاده شود؛ زیرا این وجه به مناسبت اینکه در بیان شده است، به این معناست که شخص در بین علما و روات و محدثین، «وجه» و «چهره» بوده است. شخص وضاع و کذاب که نمی‌تواند وجه در بین محدثین باشد؛ پس این تعبیر، اماره‌ بر وثاقت است. أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🏴 فرا رسیدن سالروز رحلت کریمۀ اهل‌البیت، حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها و همچنین به نقل ۴۰ روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیهارا به محضر مقدّس حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تسلیت عرض می‌نمائیم. «یا مولاتی یا فاطمه اغیثینی» «يَا فَاطِمَةُ اشفَعِي لي فِي الجَنَّة.» أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
الهی عظم البلا.mp3
5.7M
اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ داره میباره بارون بلا ... امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🌔 ماه گرفتگی امشب در روز شنبه 6 آبان ماه گرفتگی جزیی از ساعت ۲۳ و پنج دقیقه شب آغاز می شود و در ساعت ۲۳ و ۴۴ دقیقه به حداکثر خود می رسد؛ و در ۲۳ دقیقه بامداد یکشنبه هفتم آبان ماه این ماه گرفتگی جزیی به پایان می رسد. طبق گزارش مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در این هنگام سایه زمین ۶ درصد از سطح ماه را می پوشاند. مطابق فتوای مراجع تقلید نماز آیات برای این آیه شرعا واجب است. أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
حاج آقا رضا همدانی با مرحوم آخوند رفیق بودند، حتی در کتابی دیدم که این دو مدّتی هم‌حجره هم بودند. آخوند فوق‌العاده خوش نفس بود و در ترویج بزرگان از جمله معاصرین هیچ‌گونه مانع نفسانی نداشت. روزی یکدیگر را می‌بینند. آخوند از حاج آقا رضا قدردانی می‌کند و می‌گوید: قدرت علمی‌تان خیلی قابل تقدیر است؛ چون مطالب عالی را این قدر تنزّل می‌دهید که هر کس بفهمد. حاج آقا رضا در جواب می‌گوید: قدرت شما که بیشتر است؛ شما مطالب سطح پایین را جوری بیان می‌کنید که هیچ‌کس نفهمد. دفعه دیگر یکدیگر را می‌بینند. حاج آقا رضا از اینکه طلبه‌ها به ایران مسافرت می‌کنند و متفرّق می‌شوند، اظهار ناراحتی، و آخوند از این امر اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. حاج آقا رضا می‌گوید: من و شما هر دو در این مسأله ذی حق هستیم. شاگردان من مثل لشکر سیّدالشهداء هستند. اگر یکی یا دو نفر کشته بشوند، کاملا مشهود است، ولی شاگردان شما مثل لشکر عمر سعد هستند که اگر صد نفر هم کشته شوند، معلوم نیست. شما حق دارید. از بس که شاگردانتان زیاد است، شما نبودشان را متوجه نمی‌شوید، ولی من چند شاگرد بیشتر ندارم و یکی هم که کم می‌شود، کاملاً محسوس است. جرعه‌ای از دریا؛ج ۴ص ۴۵۳ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تخلیه ذهن‌و‌قلب با نوشتن ✍امام صادق عليه السلام : دل، به نوشتن آرام مى گيرد. القَلبُ يَتَّكِلُ علَى الكِتابَةِ [الكافی : 1/52/8] أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
دعای قنوت نماز آیت الله خویی: 🔰 آیت الله شیخ جعفر محمدی : 🖌 هفده سال پشت سر آیت الله خویی(ره) سه وعده نمازجماعت خواندم ایشان در قنوت غیر از “اللّهمَ کُنْ لِوَلِیِّک” نخواندند. به طوری که دوستان به شوخی می گفتند: آقا غیر از این قنوتی ، بلد نیست. أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به طور کلی راه کار های جمع عرفی ادله ، چند امر ذیل است : ۱_ خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) و تکوینی(یعنی به برکت وجدان در خارج) مانند : اکرم العالم ، لاتکرم الجاهل حکم اکرام عالم شامل جاهل نمیشود زیرا افراد جاهل وجدانا در خارج ، غیر از افراد عالم هستند. ۲_ اخراج یا ادخال موضوعی حقیقی (وجدانی) [جهت شباهت ورود به تخصص] و لکن تعبدی(به برکت تعبد شارع) [جهت فرق بین تخصص و ورود] مانند : قبح عقاب بلابیان ، الاماره بیان و حجة باعتبار الشارع موضوع دلیل اول عدم بیان است و دلیل دوم بالوجدان خارج از آن است چرا که امارات بیان است و لکن بیانیت اماره و سبب این درک وجدانی تعبد شارع بوده است. ۳_ اخراج حکمی با حفظ موضوع به لسان رفع حکم مانند : اکرم العلماء ، لاتکرم العلماء الفساق حکم اکرام علما نسبت به بعضی از موضوع که علمای فاسق باشد تخصیص و قید خورده و موضوع در آن تصرفی صورت نگرفته است پس حکم است که تخصیص خورده و خروج حکمی است ۴_ حالت اول : اخراج حکمی [جهت شباهت حکومت به تخصیص] به لسان موضوع (ضیق کردن موضوع) و بعبارتی خروج موضوعی مجازی (یعنی تعبدی) [جهت فرق تخصیص با حکومت] مانند : اکرم العلماء ، الادباء لیسوا بعالم حکم علماء شامل ادباء نمیشود از این جهت که موضوع علماء ضیق شده نه اینکه حکم مستقیما تخصیص بخورد حالت دوم: ادخال حکمی به لسان موضوع (توسعه ی موضوع) ، بعبارتی دخول موضوعی مجازی (تعبدی) مانند : اکرم العدول ، العلماء عدول کلهم همه ی علما با تعبد شارع عادل شمرده شده و در نتیجه حکم اکرام عدول شامل همه ی علما از عادل و فاسق میشود. نکته : لسان حکومت ناظر و مفسر است و در آن نوعی اجبار به پذیرش وجود دارد. 🔰 شیخ میثم صادقی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
سند راویان صحیفه سجادیه به صورت شجره أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔰مرحوم آیت الله العظمی تبریزی(رضوان الله علیه) 🔸مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی معمولاِ جهت تدریس، دو کتاب (وسائل الشیعه)و (عروة الوثقی) را با خود به درس می‌آوردند. 🔹یک روز صبح قبل از درس به دفتر آمدم. ایشان هنوز به جلسه درس تشریف نبرده بودند. با ایشان همراه شدم. وقتی می‌خواستند درِ اتاق را ببندند، دیدم به جهت حمل کتاب‌ها به سختی می‌توانند قفل را ببندند. کتاب‌ها را از آقا گرفتم و ایشان در را بستند. 🔸در این هنگام آقا فرمودند: کتاب‌ها را به من برگردانید! عرض کردم: کتاب‌ها را من می‌آورم، سنگین هستند. 🔹فرمودند: این دو کتاب، یکی فقه آل محمد (ص) است و دیگری احادیث اهل بیت (ع)، آن‌ها را می‌خواهم با دست‌های خودم حمل کنم که فردای قیامت، دست‌هایم از آتش جهنم در امان باشند! 📚درس هایی از فقیه مقدس آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی، ص۱۴۷، نشر دارالصدیقه أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
به مناسبت ۲۸ ربیع الثانی ؛ وفات بزرگ مدافع ولایت ، علامه امینی رضوان الله تعالی علیه 📝 معرفی کتب کمتر نامبرده شده از علامه بزرگ امینی رضوان الله تعالی علیه 📓 سیمای شیعه در رفتار پیامبر علیه و آله السلام 📓 پیامبر خدا در سوگ حسین علیهم السلام 📓 آفاق محبت: به اهل بيت عصمت و طهارت 📓 آداب کوی جانان (زیارت حسینی) 📓 ايمان ابي طالب عليه السلام و سيرته 📓 فاطمة الزهرا سلام الله علیها 📓 نوادر الاثر فی علم عمر 📓 شهداء الفضیله 📓 الزیارة 📓 السجود علي التربه الحسينيه عند الشيعه الاماميه 📓 سیرتنا و‌سنتنا 📓 المقاصد العليّة في المطالب السَنِيَة 📓الثقل الاکبر القرآن الکریم 📓 تفسیر فاتحة الکتاب 📃 جهت مطالعه هر کدام از کتب فوق ، روی اسم کتاب لینک کنید. @AmirGrali أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔰 روی عن امیر المومنین عليه السلام: 🔻إن كُنتُم لِلنَّجاةِ طالِبينَ فارفضوا الغَفلَةَ و اللَّهوَ ، و الزَموا الاجتِهادَ و الجِدَّ. 🔻اگر خواهان نجات هستيد، غفلت و سرگرمى را دور افكنيد و به كوشش و جدّيت چنگ زنيد. 📚 منبع: غرر الحکم ص۲۵۸ ح۳۶ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
💠 تفاوت حکومت و ورود در قالب مثال 🔹 در بعد از آمدن دلیل وارد و تعبد به آن، یک واقعیت تکوینی (الحاق یا اخراج) به وجود می‌آید. 👈 به طور مثال دلیلی که خبر واحد را حجت می‌داند، وارد بر دلیلِ «خذ بالحجة» است، زیرا با متعبد شدن به حجیت خبر واحد، حقیقتا خبر واحد حجت و ملحق به دلیلِ «خذ بالحجة» می‌شود؛ یعنی مصداق حقیقی برای آن می‌شود. دلیل حجیت خبر واحد بر دلیل «قبح عقاب بلابیان» نیز وارد است، زیرا با پذیرش حجیت خبر واحد، موردی که خبر واحد از او خبر می‌دهد تکوینا از عدم البیان خارج و دارای بیان می‌گردد. 🔹 اما در با آمدن دلیل حاکم یک واقعیت تکوینی رخ نمی‌دهد و تنها یک تعبد وجود دارد. 👈 به طور مثال با آمدن دلیل «ولد العالم عالم» یا «الطواف بالبیت صلاة» و تعبد به آن دو، حقیقتا فرزند عالم، عالم یا طواف، نماز نمی‌شود. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله (دام ظله) در درس خارج فقه 1395 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye