eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.3هزار دنبال‌کننده
394 عکس
139 ویدیو
680 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
عصمت فاطمه و عزّت حیدر داری تو مقام از سخن مدح فراتر داری تو عطا و کرم آل پیمبر داری ز حسین و ز حسن جلوه دیگر داری جان به قربان تو ای سیّد پاکیزه سرشت شهرری ازتو بهشت است بهشت است بهشت به تو و عزّت آباء کرامت سوگند به خدا و به رسول و به امامت سوگند به جلال و به کمال و به مقامت سوگند به نماز و به قعودت ، به قیامت سوگند تو که سایه به سر خلق دو عالم فکنی چه شود گر نگهی جانب «میثم» فکنی اللهم عجل لولیک •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 تبیین اهمیت و تاثیر یادگیری کتاب حلقات قبل از مرحله خارج اصول و پژوهش های اصولی 🔰 شیخ میثم صادقی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دلالت واژه «وجه» بر توثیق: 🔸 برخی معتقدند که به معنای «چهره» است، دلالتی بر توثیق ندارد؛ چون چهره و شاخص بودن یک راوی در میان مردم ملازمه ای با وثاقت او ندارد. 🔹 اما بعید نیست از این واژه استفاده شود؛ زیرا این وجه به مناسبت اینکه در بیان شده است، به این معناست که شخص در بین علما و روات و محدثین، «وجه» و «چهره» بوده است. شخص وضاع و کذاب که نمی‌تواند وجه در بین محدثین باشد؛ پس این تعبیر، اماره‌ بر وثاقت است. أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🏴 فرا رسیدن سالروز رحلت کریمۀ اهل‌البیت، حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها و همچنین به نقل ۴۰ روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیهارا به محضر مقدّس حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تسلیت عرض می‌نمائیم. «یا مولاتی یا فاطمه اغیثینی» «يَا فَاطِمَةُ اشفَعِي لي فِي الجَنَّة.» أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
الهی عظم البلا.mp3
5.7M
اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ داره میباره بارون بلا ... امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🌔 ماه گرفتگی امشب در روز شنبه 6 آبان ماه گرفتگی جزیی از ساعت ۲۳ و پنج دقیقه شب آغاز می شود و در ساعت ۲۳ و ۴۴ دقیقه به حداکثر خود می رسد؛ و در ۲۳ دقیقه بامداد یکشنبه هفتم آبان ماه این ماه گرفتگی جزیی به پایان می رسد. طبق گزارش مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در این هنگام سایه زمین ۶ درصد از سطح ماه را می پوشاند. مطابق فتوای مراجع تقلید نماز آیات برای این آیه شرعا واجب است. أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
حاج آقا رضا همدانی با مرحوم آخوند رفیق بودند، حتی در کتابی دیدم که این دو مدّتی هم‌حجره هم بودند. آخوند فوق‌العاده خوش نفس بود و در ترویج بزرگان از جمله معاصرین هیچ‌گونه مانع نفسانی نداشت. روزی یکدیگر را می‌بینند. آخوند از حاج آقا رضا قدردانی می‌کند و می‌گوید: قدرت علمی‌تان خیلی قابل تقدیر است؛ چون مطالب عالی را این قدر تنزّل می‌دهید که هر کس بفهمد. حاج آقا رضا در جواب می‌گوید: قدرت شما که بیشتر است؛ شما مطالب سطح پایین را جوری بیان می‌کنید که هیچ‌کس نفهمد. دفعه دیگر یکدیگر را می‌بینند. حاج آقا رضا از اینکه طلبه‌ها به ایران مسافرت می‌کنند و متفرّق می‌شوند، اظهار ناراحتی، و آخوند از این امر اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. حاج آقا رضا می‌گوید: من و شما هر دو در این مسأله ذی حق هستیم. شاگردان من مثل لشکر سیّدالشهداء هستند. اگر یکی یا دو نفر کشته بشوند، کاملا مشهود است، ولی شاگردان شما مثل لشکر عمر سعد هستند که اگر صد نفر هم کشته شوند، معلوم نیست. شما حق دارید. از بس که شاگردانتان زیاد است، شما نبودشان را متوجه نمی‌شوید، ولی من چند شاگرد بیشتر ندارم و یکی هم که کم می‌شود، کاملاً محسوس است. جرعه‌ای از دریا؛ج ۴ص ۴۵۳ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تخلیه ذهن‌و‌قلب با نوشتن ✍امام صادق عليه السلام : دل، به نوشتن آرام مى گيرد. القَلبُ يَتَّكِلُ علَى الكِتابَةِ [الكافی : 1/52/8] أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
دعای قنوت نماز آیت الله خویی: 🔰 آیت الله شیخ جعفر محمدی : 🖌 هفده سال پشت سر آیت الله خویی(ره) سه وعده نمازجماعت خواندم ایشان در قنوت غیر از “اللّهمَ کُنْ لِوَلِیِّک” نخواندند. به طوری که دوستان به شوخی می گفتند: آقا غیر از این قنوتی ، بلد نیست. أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به طور کلی راه کار های جمع عرفی ادله ، چند امر ذیل است : ۱_ خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) و تکوینی(یعنی به برکت وجدان در خارج) مانند : اکرم العالم ، لاتکرم الجاهل حکم اکرام عالم شامل جاهل نمیشود زیرا افراد جاهل وجدانا در خارج ، غیر از افراد عالم هستند. ۲_ اخراج یا ادخال موضوعی حقیقی (وجدانی) [جهت شباهت ورود به تخصص] و لکن تعبدی(به برکت تعبد شارع) [جهت فرق بین تخصص و ورود] مانند : قبح عقاب بلابیان ، الاماره بیان و حجة باعتبار الشارع موضوع دلیل اول عدم بیان است و دلیل دوم بالوجدان خارج از آن است چرا که امارات بیان است و لکن بیانیت اماره و سبب این درک وجدانی تعبد شارع بوده است. ۳_ اخراج حکمی با حفظ موضوع به لسان رفع حکم مانند : اکرم العلماء ، لاتکرم العلماء الفساق حکم اکرام علما نسبت به بعضی از موضوع که علمای فاسق باشد تخصیص و قید خورده و موضوع در آن تصرفی صورت نگرفته است پس حکم است که تخصیص خورده و خروج حکمی است ۴_ حالت اول : اخراج حکمی [جهت شباهت حکومت به تخصیص] به لسان موضوع (ضیق کردن موضوع) و بعبارتی خروج موضوعی مجازی (یعنی تعبدی) [جهت فرق تخصیص با حکومت] مانند : اکرم العلماء ، الادباء لیسوا بعالم حکم علماء شامل ادباء نمیشود از این جهت که موضوع علماء ضیق شده نه اینکه حکم مستقیما تخصیص بخورد حالت دوم: ادخال حکمی به لسان موضوع (توسعه ی موضوع) ، بعبارتی دخول موضوعی مجازی (تعبدی) مانند : اکرم العدول ، العلماء عدول کلهم همه ی علما با تعبد شارع عادل شمرده شده و در نتیجه حکم اکرام عدول شامل همه ی علما از عادل و فاسق میشود. نکته : لسان حکومت ناظر و مفسر است و در آن نوعی اجبار به پذیرش وجود دارد. 🔰 شیخ میثم صادقی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
سند راویان صحیفه سجادیه به صورت شجره أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔰مرحوم آیت الله العظمی تبریزی(رضوان الله علیه) 🔸مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی معمولاِ جهت تدریس، دو کتاب (وسائل الشیعه)و (عروة الوثقی) را با خود به درس می‌آوردند. 🔹یک روز صبح قبل از درس به دفتر آمدم. ایشان هنوز به جلسه درس تشریف نبرده بودند. با ایشان همراه شدم. وقتی می‌خواستند درِ اتاق را ببندند، دیدم به جهت حمل کتاب‌ها به سختی می‌توانند قفل را ببندند. کتاب‌ها را از آقا گرفتم و ایشان در را بستند. 🔸در این هنگام آقا فرمودند: کتاب‌ها را به من برگردانید! عرض کردم: کتاب‌ها را من می‌آورم، سنگین هستند. 🔹فرمودند: این دو کتاب، یکی فقه آل محمد (ص) است و دیگری احادیث اهل بیت (ع)، آن‌ها را می‌خواهم با دست‌های خودم حمل کنم که فردای قیامت، دست‌هایم از آتش جهنم در امان باشند! 📚درس هایی از فقیه مقدس آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی، ص۱۴۷، نشر دارالصدیقه أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
به مناسبت ۲۸ ربیع الثانی ؛ وفات بزرگ مدافع ولایت ، علامه امینی رضوان الله تعالی علیه 📝 معرفی کتب کمتر نامبرده شده از علامه بزرگ امینی رضوان الله تعالی علیه 📓 سیمای شیعه در رفتار پیامبر علیه و آله السلام 📓 پیامبر خدا در سوگ حسین علیهم السلام 📓 آفاق محبت: به اهل بيت عصمت و طهارت 📓 آداب کوی جانان (زیارت حسینی) 📓 ايمان ابي طالب عليه السلام و سيرته 📓 فاطمة الزهرا سلام الله علیها 📓 نوادر الاثر فی علم عمر 📓 شهداء الفضیله 📓 الزیارة 📓 السجود علي التربه الحسينيه عند الشيعه الاماميه 📓 سیرتنا و‌سنتنا 📓 المقاصد العليّة في المطالب السَنِيَة 📓الثقل الاکبر القرآن الکریم 📓 تفسیر فاتحة الکتاب 📃 جهت مطالعه هر کدام از کتب فوق ، روی اسم کتاب لینک کنید. @AmirGrali أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔰 روی عن امیر المومنین عليه السلام: 🔻إن كُنتُم لِلنَّجاةِ طالِبينَ فارفضوا الغَفلَةَ و اللَّهوَ ، و الزَموا الاجتِهادَ و الجِدَّ. 🔻اگر خواهان نجات هستيد، غفلت و سرگرمى را دور افكنيد و به كوشش و جدّيت چنگ زنيد. 📚 منبع: غرر الحکم ص۲۵۸ ح۳۶ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
💠 تفاوت حکومت و ورود در قالب مثال 🔹 در بعد از آمدن دلیل وارد و تعبد به آن، یک واقعیت تکوینی (الحاق یا اخراج) به وجود می‌آید. 👈 به طور مثال دلیلی که خبر واحد را حجت می‌داند، وارد بر دلیلِ «خذ بالحجة» است، زیرا با متعبد شدن به حجیت خبر واحد، حقیقتا خبر واحد حجت و ملحق به دلیلِ «خذ بالحجة» می‌شود؛ یعنی مصداق حقیقی برای آن می‌شود. دلیل حجیت خبر واحد بر دلیل «قبح عقاب بلابیان» نیز وارد است، زیرا با پذیرش حجیت خبر واحد، موردی که خبر واحد از او خبر می‌دهد تکوینا از عدم البیان خارج و دارای بیان می‌گردد. 🔹 اما در با آمدن دلیل حاکم یک واقعیت تکوینی رخ نمی‌دهد و تنها یک تعبد وجود دارد. 👈 به طور مثال با آمدن دلیل «ولد العالم عالم» یا «الطواف بالبیت صلاة» و تعبد به آن دو، حقیقتا فرزند عالم، عالم یا طواف، نماز نمی‌شود. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله (دام ظله) در درس خارج فقه 1395 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
📝 لزوم نگاه صحیح به علم رجال و منابع رجالی 🖊 میثم صادقی اگر دیدگاه خود به علم رجال را محدود کردیم به اینکه علم رجال ابزاری است برای شناخت توثیق و تضعیف رجال موجود در اسانید و اتصال طبقات آن سند، طبیعتاً کارکرد علم رجال، منحصر می شود به تبیین صغرای «حجیت تعبدی خبر واحد»؛ و طبق این دیدگاه، علم رجال برای کسی که در مسیر اجتهاد و فقاهت است، در آخرین اولویت ها قرار می گیرد؛ «چون بحث رجال نه فکر می خواهد، و نه استعداد قوی، آدم وقتی شصت درصد فکرش تأویل به مصدر رفت و پاهاش هم به دیوار باشه رجال رو مطالعه می کند» در حالی که اگر نگاه صحیحی به این علم در بستر متن واقع و تاریخ حدیث و رجال شیعه داشته باشیم، متوجه می شویم علم رجال از ابتدای تولد خودش یکی از علوم پر کاربرد برای نشان دادن قرائن صدق و حصول اطمینان شخصی و نوعی به صدور روایت از معصوم علیه السلام بوده است ولو اینکه کبرویا حجیت خبر واحد ظنی را در علم اصول قبول نداشته باشیم. این اجمال تفصیلی نیاز دارد که باید تبیین شود و سیاتی ان شاء الله ... أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔰فقه کاربردی ✔️ استاد حمید درایتی ▫️دانش فقه ذاتا کاربردی است و ناظر به رفتار مکلفین است و حتی شامل فکر مکلفین هم‌ می‌شود و از همین روست که خداوند در آیه شریفه‌ می‌فرمایند: «إنّ بعضَ الظن إثم» و هر آنچه به صورت اختیار از مکلف سر‌ می‌زند در حوزه فقه‌ می‌گنجد. ▫️فقه کاربردی گاهی مراد موضوعاتی است که مورد ابتلاء است و الآن در فقه بحث نمی‌شود؛ دوم: فقه کاربردی یعنی اهتمام به مباحثی که مورد ابتلاء است و ممکن است در فقه کلاسیک جائی نداشته باشد مانند بیمه که در اینصورت فقه کاربردی تر‌ می‌شود. ▫️در دو لایه نسبت به فقه کاربردی‌ می‌توان سخن گفت: آموزشی و پژوهشی؛ و در سطح آموزشی برخی قائلند عناوین، باید مستحدثه باشد که در این صورت دو تأمل کلی وجود دارد: اول: آموزش همیشه باید عقبه پژوهشی داشته باشد. دوم: در مباحثی که متون آموزشی و پژوهشی داریم جنبه مهارت ورزی طلاب برای فراگیری مسأله و تحلیل و نتیجه گیری بسیار بهتر است. ▫️ مهمترین مشکل حوزه این است که برنامه پژوهشی ندارد و آموزش منهای پژوهش بدون تحول است. در حوزه پژوهش باید به سراغ مسائل مستحدثه رفت و این مسأله باید از دغدغه شخصی به دغدغه عمومی تبدیل شود. توصیه من این است اگر کسی‌ می‌خواهد در مسائل نوظهور فعالیت کند به صورت تخصصی در یک ساحت و آن هم به حسب علاقه باشد. ▫️ تا وقتی در فقه سنتی نتوانستیم اطلاعات موجود را به درستی بفهمیم، در موضوعات جدید نمی‌توانیم نظر بدهیم و طلاب در زمانی که فقه سنتی را به خوبی‌ می‌خوانند باید به افق‌های جدید نیز توجه داشته باشند. https://eitaa.com/feqhemozaf_khorasan أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه، زیارتی امام حسین علیه‌السلام... 🚩 «السَّلاَمُ عَلَيکَ يَا أَبَا عَبدِالله وَعَلَى الأَروَاحِ الَّتِي حَلَّت بِفِنَائِکَ، عَلَيکَ مِنِّي سَلاَمُ اللهِ أَبَداً مَا بَقِيتُ وَبَقِيَ اللَّيلُ وَالنَّهَارُ وَلاَ جَعَلَهُ اللهَ آخِرَ العَهدِ مِنِّي لِزِيَارَتِكُم، اَلسَّلاَمُ عَلَى الحُسَينِ وَعَلَى عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ وَعَلَى أَولاَدِ الحُسَينِ وَعَلَى أَصحَابِ الحُسَين.» تصاویری از سیاه‌بندی حرم مطهّر امیرالمؤمنین علیه‌السلام در آستانۀ ورود به ایام فاطمیه علیهاالسلام 🏴 شیعیان و محبّان اهل‌بیت هم در این ایام برای عرض تسلیت به محضر مقدّس حضرت ولیّ‌عصر ارواحنافداه، سردر منازل و مغازه‌هایشان، پرچم و کتیبۀ عزا نصب می‌کنند. أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج @rohaniKashmari110 •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
یکی از دوستان در باب نحوه خواندن کتاب شریف «الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة» و مراجعه به شروح و حواشی آن سوالی پرسیدند: 👇