eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.3هزار دنبال‌کننده
392 عکس
137 ویدیو
677 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 🔹 لینک دانلود پی دی اف مجموعه سی جلدی کتاب ارزشمند "ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﻴﻌﺔ ﺍﻟﻰ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﺮﻳﻌﺔ" 🔸اثر مرحوم شیخ محمد بن حسن حر عاملی به زبان عربی برای اهل تحقیق تصویر جلد کتاب: yon.ir/wgRP لینک دانلود جلد اول: yon.ir/mvBj لینک دانلود جلد دوم: yon.ir/5QrL لینک دانلود جلد سوم: yon.ir/pz6d لینک دانلود جلد چهارم: yon.ir/sDuH لینک دانلود جلد پنجم: yon.ir/lJI1 لینک دانلود جلد ششم: yon.ir/GLIN لینک دانلود جلد هفتم: yon.ir/4oAr لینک دانلود جلد هشتم: yon.ir/6svr لینک دانلود جلد نهم: yon.ir/FHL1 لینک دانلود جلد دهم: yon.ir/uSFP لینک دانلود جلد یازدهم: yon.ir/bG4d لینک دانلود جلد دوازدهم: yon.ir/A99B لینک دانلود جلد سیزدهم: yon.ir/91yN لینک دانلود جلد چهاردهم: yon.ir/FSEt لینک دانلود جلد پانزدهم: yon.ir/ULVZ لینک دانلود جلد شانزدهم: yon.ir/UaOS لینک دانلود جلد هفدهم: yon.ir/Kx4N لینک دانلود جلد هجدهم: yon.ir/3eVY لینک دانلود جلد نوزدهم: yon.ir/45vE لینک دانلود جلد بیستم: yon.ir/3gOd لینک دانلود جلد بیست و یکم: yon.ir/N1pG لینک دانلود جلد بیست و دوم: yon.ir/68sB لینک دانلود جلد بیست و سوم: yon.ir/gYup لینک دانلود جلد بیست و چهارم: yon.ir/Fz2G لینک دانلود جلد بیست و پنجم: yon.ir/QT5Q لینک دانلود جلد بیست و ششم: yon.ir/PMX0 لینک دانلود جلد بیست و هفتم: yon.ir/6isd لینک دانلود جلد بیست و هشتم: yon.ir/2MiQ لینک دانلود جلد بیست و نهم: yon.ir/6EM6 لینک دانلود جلد سی ام: yon.ir/DPb0 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لمحات الاصول تقریر درس بروجردی.pdf
2.68M
📚 🔹 لمحات الاصول (تقریر درس اصول آیت الله العظمی بروجروی) 🔸 مقرر : امام خمینی (ره) 👈 به مناسبت شصتمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
4_480782302721343651.apk
1.55M
#نرم_افزار تست اصول فقه ساده👆 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
☀️پیدایش علم اصول فقه 🔹بهره ‏بردارى از علم اصول و استخدام اين علم براى علم فقه بدون شك پس از رحلت پيغمبر اكرم (ص) آغاز شد و به تدريج در اثر ازدياد مسائل مورد ابتلا و دور شدن از زمان حيات آن بزرگوار رو به فزونى و توسعه رفت و حتى نسبت به فقه شيعه بهره‏بردارى از علم اصول مخصوصا به‏معناى وسيع آن پس از غيبت كبرى (329 ه ق) آغاز شد، چه در زمان پيغمبر و نسبت به شيعه حتى در زمان امامان به علّت دسترسى به كسانى كه قول و فعل و تقرير آنان حجيّت داشت چندان نيازى به اجتهاد و به كار بردن قواعد اصولى نبود. 🔹بنابراین از آن روزی که نیاز به اجتهاد برای معرفت به احکام الهی نمایان شد، باب مسائل اصول فقه هم گشوده گردید. اگر چه روال گشایش و پیدایش مسائل اصولی شیعه در قیاس با اهل‌سنت کندتر شکل گرفت، ولی اصل پیدایش این علم در میان اصحاب ائمه مقارن با اهل سنّت است. این درست است که حضور اهل‌بیت نیاز شیعه به تأسیس احکام در باب مسائل مستحدثه را پاسخگویی می‌کرد، ولی عدم امکان دسترسی شیعیان در مناطق و دوران مختلف به امام معصوم، نیاز به اجتهاد در سطوحی نه چندان پیچیده را مطرح می‌نمود. و استنباط حکم مرهون منطق استنباط و تضلّع بر قواعد اصولی است. 🔹در باب این که نخستین مدوّن علم اصول فقه چه کسی است؟ اختلاف بسیاری وجود دارد. اگر ما تدوین علم اصول را به معنی جمع مباحث و تبویب نسبی مسائل یک علم در یک مجموعه بدانیم، بی‌شک باید اولین مدوّن علم اصول را در سده‌های متأخر از ادوار اولیه جستجو کنیم. چه این که حتی کتاب «شافعی» در علم اصول،‌ کامل نبوده و به این معنی نمی‌تواند یک اصول مدوّن باشد. اما اگر منظور از تدوین علم اصول را تأسیس مباحث آن علم فرض کردیم، در این صورت شکی نیست که اولین تدوین کنندگان این علم-به شهادت کتب تراجم- برخی اصحاب ائمه مانند «هشام بن حکم» می‌باشند. او دو رساله در علم اصول فقه دارد:«کتاب‌الالفاظ و مباحثها» و «کتاب الاخبار و کیف تصح» است که ظاهرا در اولی مباحث ظهورات را بررسی کرده و در رساله‌ی دوم مباحث خبر متواتر و خبر واحد و شرایط صحت روایت را بررسی کرده است. 🔹در کنار «هشام بن حکم» برخی از رجال نامی قرن دوم و سوم مانند «قاضی ابویوسف(م 182)» و «محمدبن‌حسن شیبانی(م 182 یا 189)» صاحب کتاب « الاستحسان» و «الاجتهاد بالرأی» که هر دو از شاگردان «ابوحنیفه» بوده‌اند و یا «شافعی(م 204)» صاحب کتاب «الرساله» به چشم می‌خورند که صاحب رساله‌هایی کوچک و بزرگ در علم اصول‌فقه هستند. علاوه بر ایشان می‌توان به «یونس‌بن‌عبدالرحمن» صحابی امام رضا(ع) و صاحب رساله‌ی «کتاب اختلاف الحدیث» و هم‌چنین «ابوسهل نوبختی» صاحب «کتاب العموم و الخصوص» اشاره کرد که از نخستین دانشمندان این علم به شمار می‌آیند. •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
⚫️ شهادت مولانا جعفر بن محمد الصادق علیه السلام را به محضر صاحب الامر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض میکنیم علیه السلام •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ حدیثی تکان‌دهنده از حضرت امام صادق علیه‌السلام به بیان استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر... •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
📚عدم امضاء سیره پس از ورود دلیل لفظی اضیق⁉️ استاد شوپایی در درس خارج اصول مطرح نمودند: مرحوم تبریزی فرموده اند: اگر دلیل لفظی اضیق از سیره باشد هر چند که سیره به نحوی باشد که عدم ردع ،بتواند امضاء آنرا اثبات کند؛ ولی با وجود چنین دلیلی حتی اگر مفهوم هم نداشته باشد سیره در مفهوم اوسع امضاء نخواهد شد. این بیان از ایشان در تالار علمی مورد سوال و مناقشه قرار گرفت 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1192&pid=5579#pid5579 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
💎 #مراحل_استنباط فقهی از منظر آیت الله سبحانی #روش_شناسی_اجتهاد #الگوریتم_اجتهاد 👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 🔸مراحل استنباط فقهی 🔹 آیت الله سبحانی ♻️ منبع : @feghheumanism •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
🌸 میلاد با سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بر همگان مبارک ❇️ امام جواد عليه السلام : مَن زارَ قَبرَ عَمَّتي بِقُمَّ ، فَلَهُ الجَنَّةُ؛ هر كس قبر عمّه ام (حضرت معصومه عليهاالسلام) را در قم زيارت كند، بهشت پاداش او است. •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
جزوه حلقه ثالثه؛ سیدعلی روح الامین؛ ویرایش خرداد98.pdf
1.41M
📚 #معرفی_کتاب_اصولی 🔹 جزوه حلقه ثالثه شهید صدر 🔸 سید علی روح الامین 📔 از ابتدا تا شبهه تضاد در حکم ظاهری ♻️ ارسالی از خود آقای روح الامین برای کانال اصول شهید صدر 💥 بزودی تکمیل خواهد شد. #جزوه #حلقه_ثالثه •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
📚 تقدیم واجب مشروط به قدرت بر واجب مطلق در تزاحم صحیح نیست؟؟!!! مرحوم خویی فرموده اند: اگر خطابی مطلق بود و خطاب دیگر در لسان خطاب مشروط به قدرت بود و تزاحم کردند خطاب مطلق معجّز مولوی است یعنی تشریعاً نفی قدرت می کند و موضوع خطاب مشروط به قدرت را از بین می برد ..... یکی از راههای کشف مشروط به قدرت بودن وجود بدل اضطراری است ولی منحصر به این راه نیست. مناقشه: مشروط بودن تمام خطابات به قدرت و عدم فرق اشکالی که ما وفاقاً للبحوث و شیخنا الاستاذ می کنیم این است که: همه خطابات مشروط به قدرت است «لایکلف الله نفساً إلا وسعها» و خطابی هم که در لسانش مشروط به قدرت است مشروط به قدرت بر ذات فعل است و بیش از این نیست و لذا مشروط بودن به نحو خاص و عام با هم فرق ندارند؛ بلکه انصراف خطاب تکلیف به مقیّد لبی متصل به فرض قدرت است. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1489&pid=6333#pid6333 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
noormags-قبح_العقاب_أو_حق_الطاعة_أو_استئناف_مسلک_ثالث؟-978811_1862978.pdf
807.8K
📚 🔹 قبح العقاب او حق الطاعه او استئناف مسلک ثالث ؟ 🔸 تالیف: استاد مصطفی پیوندی •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
📚 علی القاعده بودن تعدی از مرجحات منصوصه ؟؟!!! استاد قائینی می فرمایدترجیح در هر صورت خلاف قاعده است چه مثل ما که مقتضای قاعده را تساقط دانستیم و چه مثل مرحوم آخوند که مقتضای قاعده مستفاد از روایات را تخییر دانستند. اما بنابر اصل ثانوی مقتضای قاعده تعدی از مرجحات منصوصه است. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1488 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
حق الطاع ونقد عبدالله جوان.pdf
222.6K
📚 #معرفی_کتاب #مقاله 🔹 حق الطاعه و پاسخ برخی نقد های آن 🔸 تالیف: عبد الله جوان، سید محمد رضا امام •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
🔆 آیا شرع مقدس می تواند از عمل به قطع نهی کند و بگوید: «لا تعمل بقطعک بالخمر»؟ 🔰 همه می گویند که شارع نمی تواند چنین نهیی داشته باشد زیرا وقتی کسی یقین پیدا کرده است که مایع مزبور خمر است یقین دارد که شرب آن حرام است و اگر شارع او را از عمل به قطع نهی کند این یا موجب تناقض در لسان شارع است و یا تناقض در ذهن قاطع. اگر قطع او مطابق واقع باشد تناقض در واقع لازم می آید زیرا هم شارع خمر را حرام می داند و هم الآن جواز شرب می دهد. اما اگر قطع او مطابق واقع نباشد و مایع مزبور آب باشد، نهی شارع موجب تناقض در ذهن فرد می شود زیرا او به شارع بدبین می شود و تصور می کند که شارع متناقض صحبت کرده است. 🔹تمام این مطالب در جایی که قطع، طریقی باشد صحیح می باشد. قطع طریقی قطعی است که قطع در آن مدخلیتی در حکم ندارد و فقط جنبه ی واقع گرایی دارد. اما اگر قطع، موضوعی باشد دست شارع باز است و می تواند بگوید که فقط قطعی را حجت می داند که از کتاب و سنت باشد ولی اگر از راه رمل و جفر و امثال آن به دست آمده باشد نباید مطابق آن عمل کرد. شارع در قطع موضوعی می تواند در موضوع اطاعت یا استنباط، قطع خاصی را در نظر بگیرد. یا مثلا شارع مقدس بگوید که قطعی را حجت می داند که از قیاس و استحسان به دست نیامده باشد. بنا بر این اگر کسی مانند ابو حنیفه از قیاس یقین پیدا کند که این حکم مانند حکم مقیس علیه است او نباید به قطع خود عمل کند. ➖ درس خارج اصول فقه آیت الله سبحانی مدظله العالی - ۱۵ شهریور ۹۶ •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظریه حق الطاعه کتاب.pdf
1.63M
📚 🔹 دفاع از نظریه حق الطاعه 🔸 تالیف: رضا اسلامی •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
💢 مقایسه قم و نجف 🔻 حجت‌الاسلام محمد عشایری، در مدرسه تابستانه منهاج: ♻️برخی از ویژگی‌های فقهی و اصولی به ویژه مرحوم آیت‌الله : 1️⃣ اهمیت دادن به بحث اجماع تا جایی که در برخی مواقع روایت را در برابر اجماع کنار می‌گذارند. 2️⃣ نگاه تاریخی به دانش فقه و مسائل آن. 3️⃣ توجه زیاد به فضا و نحوه صدور روایات. 4️⃣ نسبت‌شناسی بین روایات ائمه اطهار(ع) و راویان شیعه با راویان و فتاوای اهل‌سنت. 5️⃣ گسترش منابع رجالی از طریق طبقات در رجال. 6️⃣ توجه گسترده‌تر به قرآن. 7️⃣ مراجعه اندک به اصول عملیه. 8️⃣ مبنای تراکم ظنون ♻️برخی از ویژگی‌های فقهی و اصولی (مرحوم آیت‌الله و شاگردانش): 1️⃣ بی‌نیازی به تتبع گسترده. 2️⃣ استفاده از روش الگوریتمی و فرمولی. 3️⃣ بی‌توجهی به فتاوای قدما. 4️⃣ تعبد به ادله موجود. 5️⃣ اهمیت دادن فراوان به اصول عملیه. 6️⃣ سادگی و قابل آموزش بودن. 📝 مهم‌ترین پرسش کلیدی این است؛ در روش‌شناسی امروزی کدام مکتب(نجف یا قم) در ساختن و اسلامی کارآمدتر است؟ 📖متن کامل بزودی.... منبع : @meftaah_com •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
📚 #معرفی_کتاب ♻️الگوریتم اجتهاد #شهید_ثانی (با استفاده از بیان خود ایشان) ✔️دانلود کنید در: http://tt-ej.ir/post/659 #الگوریتم_اجتهاد #روش_شناسی_اجتهاد منبع : @talabegitaejtehad •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
4_5814478316748408505.pdf
362K
✅ #نکات_اصولی 🔹 سال شمار تاثیرات و تحولات مسیر اصولی مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم خویی (رضوان الله علیه) 🔸 مکتب اصولی آیت الله خویی •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
ایام ولادت بضعة الرسول، ثامن الائمه، ابوالحسن امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام )را به محضر حضرت صاحب الامر بقیه الله الاعظم( عجل الله فرجه) و شیعیان و محبین ایشان تبریک می گوییم. •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
🌹برخی از ویژگی های امام رئوف حضرت رضا علیه السلام🌹 🔹عيون أخبار الرِّضا عن إبراهيمَ بنِ العبّاسِ : ما رَأيتُ أبا الحَسَنِ الرّضا عليه السلام جَفا أحَدا بِكَلِمَةٍ قَطُّ وَ لا رَأيتُهُ قَطَعَ عَلى أحَدٍ كَلامَهُ حَتَّى يَفرُغَ مِنهُ ، وَ ما رَدَّ أحَدا عَن حاجَةٍ يَقدِرُ عَلَيها وَ لا حَدَّ رِجلَهُ بَينَ يَدَي جَليسٍ لَهُ قَطُّ وَ لا اتَّكى بَينَ يَدَي جَليسٍ لَهُ قَطُّ ، وَ لا رَأيتُهُ شَتَمَ أحَدا مِن مَواليهِ وَ مَماليكِهِ قَطُّ ، وَ لا رَأيتُهُ تَفَلَ وَ لا رَأيتُهُ يُقَهقِهُ في ضِحكِهِ قَطُّ ، بَل كانَ ضِحكُهُ التَّبَسُّمُ ، وَ كانَ إذا خَلا وَ نَصَبَ مائِدَتَهُ أجلَسَ مَعَهُ عَلى مائِدَتِهِ مَماليكَهُ وَ مَواليهِ حَتَّى البَوّابَ السّائِسَ .  🔹عيون أخبار الرضا ـ به نقل از ابراهيم بن العباس ـ : 🌹هرگز نديدم كه امام رضا عليه السلام به كسى سخن تندى بگويد ، 🌹و يا پيش از آن كه كسى سخنش تمام شود سخن او را قطع كند . 🌹 اگر مى توانست حاجت كسى را برآورد ، هرگز او را دست خالى برنمى گرداند ؛ 🌹هيچ گاه در برابر كسى پاى خود را دراز نمى كرد ، 🌹و چنانچه كسى در حضور او نشسته بود ، تكيه نمى كرد . 🌹هرگز نديدم كه به يكى از غلامان و خدمتكارانش ناسزا بگويد ؛ 🌹 هرگز نديدم كه آب دهان بيندازد ، 🌹و يا هنگام خنديدن قهقهه سر دهد ، بلكه خنده اش تبسّم بود . 🌹 هرگاه سفره اش را پهن مى كرد غلامان و خدمتكاران خود و حتى دربان [و] مِهتر اسبان را با خود سر سفره مى نشاند .  ===========  📒📕عيون أخبار الرضا : 2 / 184 / 7 . •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
📚 ارتکاز عقلائی و معذریت شخص معذور؟! اگر مبنای ما این باشد که با دخول شهر رمضان، روزه ی کل ماه واجب میشود، در مورد مکلفی که تنها قادر بر روزه ی نیمی از ماه است، بین وجوب روزه ی نیمه اول با وجوب روزه ی نیمه دوم تزاحم میشود..... آیا میتواند روزه ی نیمه ی اول را ترک کند وقدرتش را صرف روزه ی نیمه ی دوم کند؟ برخی اسبقیت روزه ی نیمه اول را مرجح دانسته اند (مانند مرحوم نائینی در فوائد الاصول) البته با قطع نظر از وجود مرجح دیگر. استاد در توجیه این نظر بیان کردند که ولو شخص، قاطع است که با ترک نیمه اول، میتواند نیمه ی دوم را امتثال کند، اما همین که امور آینده، در معرض تزلزل است، باعث میشود که از نظر عقلائی، شخص، معذور در ترک واجب فعلی شمرده نشود. آیا وجهی که استاد بیان کردند، مبتنی بر عدم حجیت قطع است؟ به این بیان که عقلاء، قطع شخص نسبت به امر استقبالی را حجت نمی دانند.... http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1481&pid=6337#pid6337 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye