eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.3هزار دنبال‌کننده
393 عکس
138 ویدیو
678 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول و فقه شیعه
🔺 آخرین جلسه از مباحث ابتدای کتاب تا نواهی (کتاب اصول الفقه) تألیف: مرحوم مظفر مدرّس : استاد صادقی •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
بسم الله الرحمن الرحیم انالله و اناالیه راجعون جناب مستطاب آیةالله آقای خامنه‌ای دامت برکاته السلام علیکم و رحمةالله و برکاته خبر شهادت سردار عالیقدر آقای حاج قاسم سلیمانی رحمةالله‌علیه موجب تأسف و تأثر فراوان شد. نقش کم نظیر آن مرحوم در طی سالیان پیکار با عناصر داعش در عراق، و زحمات فراوانی را که در این راستا متحمل شدند فراموش ناشدنی است. اینجانب ضایعه فقدان آن شهید والامقام را به جنابعالی و به فرزندان مکرّم و دیگر بستگان محترمشان و به همه ملت شریف ایران به‌ویژه به مردم عزیز کرمان تسلیت عرض نموده، و از خداوند منّان برای آن فقید سعید علّو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم. ولاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم علی الحسینی سیستانی 8 جمادی الاول / ۱۴۴۱ ه.ق •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
استاد سید محمد جواد شبیری آیت الله والد _مد ظله_ به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده‌ شود از کتب حدیثی استخراج کنم. این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت. اول ربیع الاول المولود ۱۴۳۵ پاره ای از دعاهای مأثور درسجود یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله: «یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة» «یا لطیف ارحم عبدک الضعیف» «یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة» از این دعاها مأثور نیست[۱]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد می‌شود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده‌ شود. ما در اینجا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل می‌کنیم. دعای اول: با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیه‌السلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد: «یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم» گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج۲ ص۵۵۱ ح۴، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است. ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[۲] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[۳]. و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[۴]. به نظر می‌رسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع»[۵] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است. بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[۶]». دعای دوم: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب» این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[۷]. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موس علیه السلام و هو یقول: … یرددها[۸]. در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود. ———————— [۱] البته تعبیر «یا ولیّ العافیة» در منابعی همچون تهذیب ج۳، ص۷۲، ح۲۳۲ و ص۹۵، ح۲۵۷ وارد شده و نیز دعا برای عافیت دنیا و آخرة نیز در کتب حدیثی فراوان ذکر شده است. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء۲۳، مصباح المتهجد ص۶۳، اقبال ص۵۵۱. ولی تعبیر فوق در جایی یافت نشد. [۲] ر.ک. کافی، چاپ دارالحدیث، ج۴، ص۴۸۶، حاشیه ۱. [۳] وسائل ج۶، ص۳۷۲، ح۸۲۱۲ و ج۷، ص۱۲۱، ح۸۹۰۲ و وافی ج۹ ص ۱۶۰۸، ح۸۸۲۹ و حدائق ج۸، ص۲۹۹ و کشف الغطاء ج۳، ص ۲۰۷ (و مقایسه کنید با ص ۵۰۶)، مستند الشیعه ج۵، ص۲۹۳ و العروة الوثقی(المحشی) ج۲، ص۲۴۷ و منهاج الصالحین للسید الحکیم ج۲، ص۵۷۴ و منهاج الصالحین للسید الخوئی ج۱، ص۱۷۶ و وسیلة النجاة ج۱، ص۱۶۰ و تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۷۶ و توضیح المسائل محشی ج۱، ص۵۹۱. [۴] مصباح المتهجد ص۱۹۹: یستحب ان یقول فی سجود الفرض لطلب الرزق: یا خیر المسؤولین … (به نقل از آن در مصباح کفعمی، ص۱۷۰) [۵] این تعبیر در دعاهای بسیاری دیده می‌شود. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء ۲۵، کافی ج۳، ص۴۷۴، ح۱. فقیه ج۲، ص۵۲۶ و ج۳، ص۴۱۶. مزار شیخ مفید، ص۱۳۱ و تهذیب ج۳، ص۳۱۲، ح۹۶۷ و ج۵، ص۲۷۷، ح۹۴۶ و ج۶، ص۶۹ و مصباح المتهجد ج۱، ص۹۰ و ۱۴۸ و ۱۵۰ و ۱۸۱ و ۲۰۷ و ۲۵۹ و ج۲، ص۵۹۵ و ۶۰۱ و ۷۰۶ و ۷۲۹ و … [۶] کافی ج۲، ص۵۵۰، ح۱. [۷] دعوات راوندی، ص۱۷۹، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۵۱ و مزار کبیر ص۴۱۳ و اقبال ج۱، ص۴۴. [۸] کافی ج۳، ص۳۲۳، ح۱۰ و نیز تهذیب ج۲، ص۳۰۰، ح۱۲۰۹. گفتنی است که در متن روایت کافی از خواندن دعا در سجده ذکری به میان نیامده است، ولی از عنوان باب کافی برمی‌آید که دعا را مربوط به حالت سجده دانسته‌اند. شاید در اصل مصدر حدیث قرینه‌ای بر این امر بوده و یا مرحوم کلینی به نقل دیگر حدیث مشابه نقل راوندی برخورده است که تصریح به سجده در آن شده باشد. نیز ر.ک. منتهی المطلب ج۵، ص۱۵۰. در بحار ج۸۶، ص۲۱۶، ح۳۱ آمده است: جامع بزنطی، نقلا من خط بعض الأفاضل عن جمیل عن الحسن بن زیاد، قال سمعت اباعبدالله علیه‌السلام یقول وهو ساجد: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و الراحة عند الحساب»، قال اسماعیل فی حدیثه: و الامن عند الحساب. در مـرآة العقول ۱۵: ۱۳۱ این حدیث را از خط شیخنا البهائی نقل کرده‌است که ظاهرا ایشان، مراد از بعض الافاضل است. https://mfeb.ir/home/zkrhadis16-3/ •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙صوت تدریس کلیات علم (دوره رجال مقدماتی) مدرس : استاد صادقی 📕محور تدریس: کتاب اصول الرجال تالیف استاد سید محمد جواد شبیری (حفظه الله تعالی) به همراه بررسی حواشی علم رجال: 📒کتاب بررسی نظرات رجالی امام خمینی(ره‌)/ربانی و... 👌صوت ها کمتر از ۳۰ دقیقه می باشد 📌 صوت ها به صورت روزانه با هشتک در کانال بارگذاری می شود (هزینه: صلـــواݓــــــ🌹) •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
001_اصول الرجال 011013.mp3
19.86M
🔹 امتیاز کتاب اصول الرجال 🔹 کتاب محور بودن انتقال احادیث شیعه در پروسه سماع و قرائت 🔹 توجه قدماء به منبع و کتاب در اعتبار سنجی روایت به عنوان یکی از محور های وثوق به صدور 🔰 استاد صادقی 🔈جلسه اول| ۱۳ دیماه ۱۴۰۱ ⏰ زمان : ۱۶ دقیقه 🔸 مدرسه علمیه آیت الله خوئی (ره) •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
002_اصول الرجال 011014.mp3
26.51M
🔹 تبیین فرق اعتبار سنجی میان قدماء و متاخرین 🔹 تعریف مصطلحات ۴ گانه متاخرین 🔹 اسباب تغییر نحوه ی اعتبار سنجی از قرن هفتم در مکتب حله و جبل عامل 🔰 استاد صادقی 🔈جلسه دوم | ۱۴ دیماه ۱۴۰۱ ⏰ زمان : ۲۶ دقیقه 🔸 مدرسه علمیه آیت الله خوئی (ره) •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
003_اصول الرجال 011018.mp3
8.05M
🔹 تبیین اهمیت و کاربرد علم رجال طبق مبنای قدما و متاخرین در اعتبار سنجی 🔹 نقش مهم احادیث در فهم احکام شرعیه و لزوم بررسی و اعتبار سنجی احادیث در فقاهت 🔰 استاد صادقی 🔈جلسه سوم | ۱۸ دیماه ۱۴۰۱ ⏰ زمان : ۲۸ دقیقه 🔸 مدرسه علمیه آیت الله خوئی (ره) •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول فقه حلقات حلقه اولی.pdf
9.87M
📚 🔸 جزوه نمودار فارسی حلقات شهید صدر (دروس فی علم الاصول) حلقه اولی 🔹 تدوین: محمدرضا فضلعلی 🔹️سایت طلبگی تا اجتهاد •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
004_ اصول الرجال 011025.mp3
7.27M
🔹 کیفیت تشکیل علم حدیث بالمعنی العام 🔹 انشعبات علوم حدیث 🔰 استاد صادقی 🔈جلسه چهارم | ۲۵ دیماه ۱۴۰۱ ⏰ زمان : ۲۴ دقیقه •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
005_ اصول الرجال 011027.mp3
31.55M
🔹 فرق حدیث با سنت 🔹 تعریف علم الحدیث بالمعنی الخاص 🔹 تعریف علم الدرایه 🔹 تعریف علم الرجال 🔰 استاد صادقی 🔈جلسه 5 | ۲۷ دیماه ۱۴۰۱ ⏰ زمان : ۳۱ دقیقه •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 اجتهاد برای طلاب سطح دو و بالاتر از آن واجب عینی است. 🔆 آقایانی که در حد رسائل و مکاسب و یا کمی بالاتر رسیده اند، علی الظاهر اجتهاد برای آنان واجب عینی است؛ نه واجب کفایی. 🔆 مقام موقعیت شیعه با فقاهت بوده و نیازمند به فقیه است. 🔆 آقایانی که در این حد آمده اید، کوشش کنید که اجتهاد را به دست بیاورید؛ بنابراین تکلیف شما مشکل است. 🔆گاهی می گویم سفر مستحب برای اشخاصی که درس می خوانند، سفر مشکوک است و حتما باید نماز خود را به صورت جمع بخوانند؛ چراکه شخصی که در این مرحله آمده، بعید نیست که اجتهاد آنان واجب عینی باشد؛ نه کفایی. 🔆امروز بلاد ما از فقیه خالی است و شما عزیزان باید با تحصیل همراه با تلاش و کوشش، این کمبودها را جبران نمایید. ♻️ درس خارج اصول/ 1395/09/24 @misbahulfiqahe •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
❇️ وجوب اجتهاد 🔺 در زمان ما که مجتهدین واقعی در حال انقراض اند اجتهاد وجوب عینی دارد. 🔺 اگر کسی استعداد اجتهاد داشته باشد بر او لازم است که در این راه قدم بگذارد چون « من به الکفایه» نیست. منبع: جرعه ای از دریا/ ج3/ ص512 @misbahulfiqahe •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
اصول و فقه شیعه
📝 اجتهاد برای طلاب سطح دو و بالاتر از آن واجب عینی است. 🔆 آقایانی که در حد رسائل و مکاسب و یا کمی ب
یکی از فضلای بزرگوار این سوال را از بنده پرسیدند سوال ایشان را از محضر استاد بزرگوارم حضرت آیت‌الله اشرفی شاهرودی دام ظله الوارف پرسیدم و ایشان اینطور پاسخ دادند ➖➖➖➖👇👇👇👇➖➖➖➖