eitaa logo
کانال حمید کثیری
201.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
701 ویدیو
13 فایل
دغدغه خانواده و #تربیت داریم ... موسس استارتاپ TarbiApp ➡️ Tarbiapp.com ⬅️ اینجا #مدرسه_والدین هست، جایی که قراره اول خودمون رو تربیت کنیم ✋ راه ارتباطی 👇 @hamid_kasiri
مشاهده در ایتا
دانلود
این تصویر کارنامه‌ی حسن روح‌الامین، نقاش و طراح برجسته کشورمون هست. استاد روح‌الامین این تصویر رو منتشر کرده و براش متنی نوشته که واقعا خواندنی و پرنکته است. توصیه می‌کنم حتما متن زیر رو بخونید 👇👇
کانال حمید کثیری
این تصویر کارنامه‌ی حسن روح‌الامین، نقاش و طراح برجسته کشورمون هست. استاد روح‌الامین این تصویر رو
🔴 غافل! نوشته حسن روح‌الامین زمستان سال۱۳۷۶ بود، کلاس دوم راهنمایی بودم، در مدرسه‌ای که مدیر به اصطلاح خوش‌فکری داشت که در اواسط سال تحصیلی اومده بودن بر اساس نمره‌ی امتحانات، انضباط و کارنامه‌ی شبانه‌ای هر شب که توسط والدین پر می‌شد (که در اون مثلاً ساعت خواب بعد از ساعت ۹ تخلف محسوب می‌شد) به دانش‌آموز درجه و رتبه می‌دادند. به این صورت که دانش‌آموز عالی و درس‌خون و پسر خوب می‌شد (ساعی) دانش‌آموزی که مستعد بود و محتاج به تلاشی بیش‌تر می‌شد (کوشا) و زباله‌های مدرسه هم می‌شدند (غافل) پس چی شد؟ به‌ترتیب شأنیت: ساعی، کوشا، غافل. پس از تعیین سطح توسط شورای مدرسه شما کارت خودت رو باید به جلوی لباست با سنجاق وصل می‌کردی و اگر جوری قرار می‌گرفت که دیده نمی‌شد تخلف محسوب می‌شد! مثل پلاک ماشین، حالا شما حساب کنید نوجوونی که عرض شونش ۴۵ سانته یک کارت پرس‌شده‌ی مثلا ً ۱۸ سانتی رو روی سینه‌ش که سطح و شأن اجتماعی‌ش رو نشون می‌داد باید نگه می‌داشت. من توی درجه‌بندی توی دسته‌ی (غافل) قرار گرفتم. روزهای اول خیلی باهاش کلنجار رفتم تا دیده نشه، مثلاً پشت کارت غافل کارت دانش‌آموزی‌م رو می‌ذاشتم و می‌چرخوندمش به سمت کارت دانش‌آموزی‌ تا کم‌تر آبروریزی بشه که اینجا هم با برخورد خشن ناظم مواجه می‌شدم که چرا کارتت پیدا نیست ... چند هفته گذشت دیدم نمیشه باید خودم رو از این ذلت نجات بدم با کلی تلاش و زود خوابیدن و چند امتحان نمره بالاتر گرفتن شایسته‌ی درجه‌ی کوشا شده بودم که وقتی رفتم برای تعویض کارت کسی پاسخگو نبود، متوجه شدم که سیاست عوض شده رتبه‌بندی این جوری شده بود؛ به ترتیب از عالی به نازل: (ممتاز) (ساعی) (کوشا) اینجوری عملاً همون غافل محسوب می‌شدم. این خاطرات رو مدت‌ها بود می‌خواستم بگم. یک بار یادمه توی مدرسه دارالفنون، دوستانی از آموزش و پرورش محبت کرده بودند و برای من نکوداشتی گرفته بودند. با لوح کاغذ A4 و از من خواستن که بیام بالا و صحبت کنم. من حوصله نداشتم ولی برای اینکه نگن متکبری، رفتم اونجا و گفتم زمانی که من بچه بودم و به مدرسه می‌رفتم هیچ احساس احترامی دریافت نمی‌کردم. از دم در مدرسه که وارد می‌شدم در سطل اشغال، تخته سیاه، میزها، معلم، دانش‌آموزها، همه و همه بهم با زبون بی‌زبون می‌گفتن خاک بر سرت کنن، ریاضی بلد نیستی، زبانت خوب نیست، دیکته بلد نیستی، اما هیچ وقت کسی نیومد بگه چقدر خوب طراحی می‌کنی حتی معلم هنر! حالا شماها هر چی به من بگید استاد هنرمند فلان و چنان من، همون حرفای بچیگیم رو باور دارم همون خاک بر سرت رو! آدم‌ها در کودکی همان آدم‌های بزرگسالی‌ان با تجربه‌ی کمتر. وقتی در اول دوران حیات من رو به اسمی بخوانی من با همون اسم خودم می‌شناسم. تصویر پست هم کارنامه سال آخر هنرستان من هست، سال ۱۳۸۲ و حالا در سن نزدیک به چهل سالگی وقتی یه نفر تحقیرم می‌کنه و نادیده‌ام می‌گیره برام یادآور دوران نوجوانی و باورهای پایه‌ای هست که توی اون دوران به مغز استخونم رسوخ کرد و به خودم میگم در گوشی راست میگه .‌‌.. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
یک مطلب مهم آماده کرده بودم و میخواستم بگذارم که گفتم نیمه شب احتمالا تلف بشود و با دقت خوانده نشود. صبح مطلب را می‌گذارم. ممنون که با دقت می‌خوانید ...
🔴 زرنگ‌ها! نعمت‌الله فاضلی حدود ۲ سال قبل مطلبی نوشته بود تحت عنوان . به نظرم رسید بازخوانی آن در این روزها جالب و قابل استفاده باشد. هم برای جریان خودی! قابل بازخوانی است و هم برای جریانات رقیب. بخش‌هایی از آن را با دستکاریِ حداقلی، اینجا می‌گذارم 👇👇 زرنگ‌ها نیروی اصلی و گرداننده گفتمان هستند. عمل‌گراییِ کور فضای سازمان‌ها و دانشگاه‌ها را برای شکل‌گیری و رشد «زرنگ‌ها» باز می‌کند. زرنگ‌ها، منطقِ گفتمانیِ عمل‌گراییِ کور را می‌شناسند و خود را با این منطق سازگار می‌کنند. فرامرز رفیع پور در کتاب «دریغ است ایران که ویران شود» (۱۳۹۳)  برای هشیارسازی حکومت، شرح مفصلی از ظهور و گسترش «زرنگی» و «زرنگ‌ها» در ایران پساانقلاب می‌دهد. رفیع‌پور به درستی استدلال می‌کند «زرنگ‌ها» لزوما افراد باهوش و خلاقی نیستند، آن‌ها همین «میان‌مایه‌ها» و متوسط‌الحال‌هایی هستند که از قضا فاقد نبوغ، درخشش‌های فردی و قابلیت‌های ممتاز ویژه‌اند. «زرنگ‌ها» توانسته اند زرنگی را به صورت یک درآورند. آن‌ها فرصت‌طلبی‌ها و سودجویی‌ها و رانت‌خواری‌های‌شان را، و این که توانسته‌اند سیستم را فریب دهند و بر خَرِ مراد سوار شوند، به حساب زرنگی‌شان می‌گذارند. زرنگ‌ها می‌دانند سیستم از آن‌ها «کارآیی موثر» نمی‌خواهد بلکه آن‌ها باید مدام به ایدئولوژی رسمی را نشان دهند. شیوه خاص مدیریت بدن، طرز سخن گفتن و ارائه کارنامه و تولید آمار و اطلاعات، مهارت‌های زرنگ‌هاست. زرنگ‌ها گاه خوش‌خلق‌اند، حتی زیاده از حد! زرنگ‌ها، گاه میانه‌رو و معتدل می‌شوند و گاه تندرو؛ همه چیز به و منافع شخصی‌شان بستگی دارد. عمل‌گراییِ کور از افراد می‌خواهد نه . زرنگ‌ها، می‌دانند به تعبیر خودشان «چگونه کارها را اول راه بیندازند و بعد جا بیندازند». زرنگ‌ها، می‌دانند به جای «رقابت» چگونه با دسته‌ای «رفاقت» کنند و موقعیت‌ها و فرصت‌ها را از آن خود نمایند. زرنگ‌ها، خلاقیت ندارند اما می‌کوشند نقابی از هوش و استعداد برای خود بسازند. افراد خلاق و اصیل در سیستم‌های عمل‌گراییِ کور حضور دارند اما اغلب حاشیه و دور از متن روابط قدرت‌اند؛ و گاه با که زرنگ‌ها برای‌شان ساخته‌اند کاملاً منزوی شده‌اند. جمعیت زرنگ‌ها به مرور افزایش یافته و منافع و موقعیت آن‌ها ایجاب می‌کند تا گفتمان عمل‌گراییِ کور تقویت شده و تداوم یابد. زرنگ‌ها، مانع تأثیرگذاری در راه اصلاح سیستم و ظهور گفتمان تازه هستند. زرنگ‌ها نیازمند ظاهرگرایی و نمادگرایی و مناسک‌گرایی‌اند، زیرا این‌ها رویه‌های حافظ منافع زرنگ‌های میان‌مایه و متوسط‌الحال است. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 تاریخ اینگونه تحریف می‌شود! ببینید استاد تاریخ در دانشگاه هند به دانشجویان خود نشان می‌دهد که چگونه وقایع تاریخی به مرور زمان تغییر می‌یابد و تحریف می‌شوند ... پی‌نوشت: از همین ویدئو می‌شود برای توضیح مسئله‌ی مهم هم بهره گرفت. ترم دوم متمرکز روی مسئله ارتباط والدین و فرزندان است ... 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
🔴 حق گفتن کار آسانی نیست! خودتان را تربیت کنید؛ چون حق گفتن کار آسانی نیست. گاهی اوقات انسان حقی را می‌گوید، اما با جوش و خروشی که عصیان‌آور است. این هم خوب نیست. یاد بگیرید همین‌طور که به اصطلاح مقدمه‌ی واجب، واجب است، همین‌طور که بیان این حقایق واجب است، رفقا باید یاد بگیرید که چطور باید حق را گفت، این هم بر شما واجب است که یاد بگیرید. 📚سید محمد حسینی بهشتی، تقیه: خودپایی یا هدف‌پایی، ص۱۲۵ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
موضوع وحدت نه یک تاکتیک بلکه یک است ... @hamidkasiri_ir
🔴 بفرمایید گاو آمده! در یک مدرسه راهنمایی دخترانه چند سالی مدیر بودم. روزی چند دقیقه مانده به زنگ تفریح، مردی باظاهری آراسته وارد دفتر مدرسه شد. گفت: «با خانم ناصری دبیر کلاس دوم کار دارم. می‌خواهم درباره درس و انضباط فرزندم از او سؤال کنم.» از او خواستم خودش رامعرفی کند. گفت: «من گاو هستم! خانم دبیر بنده را می‌شناسند! بفرمایید گاو آمده! ایشان متوجه می‌شوند چه کسی آمده!» تعجب کردم و موضوع را به خانم ناصری، دبیر کلاس دوم گفتم. او هم تعجب کرد و گفت: «ممکن است این آقا اختلال روانی داشته باشد. یعنی چه گاو؟ من که چیزی نمی‌فهمم!» ناچار از او خواستم پیش آن مرد برود. با اکراه پذیرفت و رفت. مرد آراسته، با احترام به خانم دبیر ما سلام داد و خودش را معرفی کرد: «من گاو هستم!» معلم جواب سلام داد و گفت: «خواهش می‌کنم، ولی ...» مرد ادامه داد: «شما بنده را بخوبی می‌شناسید. من گاو هستم، پدر گوساله! همان دختر ۱۳ ساله‌ای که شما دیروز در کلاس، او را به همین نام صدا زدید ...» دبیر ما به لکنت افتاد و گفت: «آخه، می‌دونید ...» مرد گفت: «بله، ممکن است واقعاً فرزندم مشکلی داشته باشد و من هم در این مورد به شما حق می‌دهم. ولی بهتر بود مشکل انضباطی او را با من نیز در میان می‌گذاشتید. قطعاً من هم می‌توانستم اندکی به شما کمک کنم.» خانم دبیر و پدر دانش‌آموز مدتی با هم گفتگو کردند ... آن آقا در خاتمه کارتی را به خانم دبیر ما داد و رفت. وقتی او رفت، کارت را با هم خواندیم. روی آن نوشته شده بود: دکتر فلانی، عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه..... چند روز بعد از ایشان خواستم یک جلسه برای معلمان صحبت کنند. در کمال تواضع خواسته‌ام را قبول کردند، سخنرانی دلپذیری داشتند ... ایشان می‌گفت: «خشونت آن گونه كه ما فکر می کنیم فقط محدود به خشونت فيزيكی بدنی نيست. عموماً ما درگيری‌های فيزيكی یا تعرض جنسی را خشونت می‌دانیم. ولی واقعیت آنست که دامنه خشونت، حوزه‌های گسترده‌تری دارد از جمله خشونت زبانی. وقتی توهین می‌کنیم، قومی را مسخره می‌کنیم، صاحبان یک عقیده را تحقیر می‌کنیم. وقتی تهمت یا برچسب می‌زنیم یا تهدید می‌کنیم، همه اینها خشونت است؛ منتها خشونت زبانی. بدون خون و خونریزی است. خشونت زبانی می‌کُشد. تا حالا هیچ کس را دیده‌اید به دلیل اینکه مسخره شده و یا فحش خورده باشد به اورژانس مراجعه‌ کند؟ یا به پلیس شکایت کند؟ قربانیان خشونت زبانی، اثری از جای زخم بر بدنشان یا مدرک دیگری ندارند. خشونت ابتدا در ذهن شكل می‌گيرد، بعد خود را در زبان نشان می‌دهد و سپس زمینه‌ساز خشونت فیزیکی می‌شود. وقتی رهبر یک گروه سیاسی در جامعه، افراد طرف مقابل ر ااحمق، مغرض و فاسد معرفی می‌کند، ما به عنوان طرفداران او آمادگی لازم را پیدا می‌کنیم که در زمان مناسب با ماشین از روی آن‌ها رد شویم. چرا؟ چون دیگر آنها را شایسته زندگی نمی‌دانیم! وقتی در یک ورزشگاه صد هزار نفری، طرفداران تیم مقابل را با ده‌ها فحش آبدار و ناموسی می‌نوازیم، زمینه را برای زد و خورد بعد از بازی فراهم می‌کنیم. وقتی دختر همسایه را داف خطاب می‌کنیم، راننده کناری را یابو، مشتری را گاو، دانش‌آموز را خنگ و فرد قانون‌مدار را اُسکُل، و قانون را در کلام زیر پا می‌گذاریم، همه این‌ها خشونت‌های زبانی است. یعنی آمادگی برای خشونت رفتاری در آینده؛ از تعرض جنسی بگیرید تا صدمه فیزیکی.» اما چه باید کرد؟ اولین کار این است که را بیاموزیم. فقدان مهارت‌های گفت‌وگو باعث می‌شود افراد نتوانند آنچه که مدنظر دارند را به زبان روشن بیان کنند و ایده و احساس خود را در یک کلام خشن و تند تخلیه می‌کنند. تمرین گفتگو، تمرین تخلیه ذهن و قلب، به شیوه‌ای غیرخشونت‌آمیز است. دومین کار این است که به خودمان بارها و بارها یادآوری کنیم کشتن آدم‌ها فقط به فرو کردن چاقو در سینه آنان نیست. دختر یا پسر، زن یا مردی که شخصیتش تخریب شده، شرافتش لکه‌دار شده، عزت نفسش لگدمال شده، دیگر زندگی نرمال نخواهد داشت. آنگاه یاد خواهم گرفت کلمه گاو را فقط و فقط برای خود گاو بکار ببرم ... پی‌نوشت: در ترم دوم مدرسه والدین، مفصل در مورد با دیگران (به صورت خاص نوجوان‌مان) و روش‌های موثر با این نسل صحبت خواهیم کرد. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
نکته؛ دیدار امروز رهبری با ورزشکاران به لحاظ اثرگذاری روی از مهم‌ترین دیدارهای سال هست. حضور و نطق ورزشکاران در این دیدار خیلی مهمه و باید تلاش کرد هجمه‌های احتمالیِ ضد انقلاب روی ورزشکاران رو خنثی کرد ... خصوصا ورزشکاران آینده‌دار و کسانی که مشخصه تا سالیان سال ظرفیت مدال‌آوری و افتخارآفرینی دارند. @hamidkasiri_ir
اتفاقی که امروز در لبنان افتاد، اتفاق تلخی بود. از ساعتی بعد و با فروکش کردن اخبار، تحلیل‌ها شروع می‌شوند و احتمالا بخشی از آن‌ها سیبل را اشتباه می‌گیرند! خواستم عرض کنم اسرائیل عملیات تروریستی انجام داده و دشمن اوست، نه کس دیگری! راستی انتشار تصاویر دردناک حادثه لبنان هم خیلی کمکی نمی‌کند! از شهوت اطلاع‌رسانی و اولین بودن بکاهیم!! @hamidkasiri_ir
آیت‌الله حائری شیرازی: با چه کسانی باید/نباید دو قطبی ایجاد کرد؟! هر کسی که خبر پیروزی‌های اسلام او را خوشحال می‌کند، جزو «رحمآء بینهم» است؛ از هر تیره‌ای که باشد و هر کس از ناکامی‌های اسلام ناراحت شود «رحماء بینهم» است. قرآن مثال زده: «إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا»؛ تمام کسانی که می‌خواهی بدانی من باید با آن‌ها ارتباط داشته باشم یا نه، ببین اگر یک پیروزی برای شما حاصل می‌شود، خوشحال می‌شوند یا ناراحت؟ اگر خوشحال می‌شوند جزو «رحمآء بینهم» هستند. اگر از پیروزی‌ها ناراحت می‌شوند و از شکست‌ها خوشحال می‌شوند باید از آن‌ها فاصله بگیرید. منافق باشد یا کافر. «جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ». پی‌نوشت: این یک شاخص برای ایجاد و نفی دوقطبی است. مواضع و عملکرد افراد نیز در ادوار مختلف مشخص است. هم در گذشته‌ای که از آن ابراز پشیمانی نشده و هم در امروز ... 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این نکته از جردن پترسون بسیار دقیق است ... 👈 آیا بیش از اندازه مراقب فرزندمان هستید؟ 👇👇 @tarbiapp
🔴 خداوند چه زمانی و را نصیب مؤمنین می‌کند؟ امیرالمؤمنین (ع) می‌گوید: ما در رکاب پیغمبر می‌جنگیدیم. (دیگر شرایطی از این بهتر می‌شود؟ آدم فکر می‌کند وقتی مؤمنینی در رکاب پیغمبر بجنگند همان ساعت اول پیروزی باید نصیب‌شان بشود.) تا یک‌‌یک ما از بوته امتحان بیرون نیامدیم، تا نکردیم، تا خویشتن‌داری ما بروز و ظهور نکرد، خدای متعال نصرت خود را بر ما فرو نفرستاد. آن‌وقت نقل می‌کند که ما چقدر با همین مشرکین می‌جنگیدیم، گاهی ما پیروز بودیم گاهی آن‌ها: «فَمَـرَّةً لَنا مِنْ عَدُوِّنا وَ مَرَّةً لِعَدُوِّنا مِنّا... فَلَمّا رَأَی اللهُ مِنّا صِدْقآ وَ صَبْرآ» همین که خدای متعال حقیقت صبر را در ما ظاهر و بارز دید «اَنْزَلَ عَلَینَا النَّصْرَ» آن‌وقت را بر ما فرو فرستاد. ✍ شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۴، ص۱۹۴ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
استبداد یعنی صاحب عقیده را به جای صاحب عقیده بپذیریم. وقتی فرد قانع نمی‌شود فکر می‌کند آلت دست دیگران شده است، اما وقتی متقاعد می‌شود فکر می‌کند خودش کار را انجام داده است. 👈 بچه‌های ما چقدر کارها را از سر اراده و اختیار انجام می‌دهند و چقدر از سر اجبار؟! 👈 در مسیر تربیت، در کجاها اجبار کردن اشکالی ندارد و در کجا آسیب‌زاست؟! 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
هدایت شده از [سِد علی]
ترم سوم کارشناسی یه واحدی داشتیم با عنوان «مردم‌شناسی اسطوره‌شناختی» که توسط یکی از باسوادترین و مسن‌ترین اساتید گروه تدریس می‌شد. خب طبق روال معمول هرکس موظف بود ارائه‌ای رو آماده کنه تا بخشی از نمره‌ی پایانی رو بگیره. همه مطابق لیست موضوعی پیشنهادی استاد انتخاب عنوان کردن، اما من دوست داشتم موضوع ارائه‌ام ارتباطی هم با دغدغه و علاقمندیم داشته باشه. برای همین موضوع «اسطوره‌شناسی مناسک عزاداری شیعیان ایران» رو انتخاب کردم. خلاصه خیلی براش زحمت کشیدم و وقت گذاشتم، الحمدلله ارائه‌ی خوبی هم شد و فضای عمومی کلاس رو درگیر کرد. توی این ارائه سعی کردم برخی از نمادهای عزاداری مثل علم، کتل، کتیبه و... رو از نگاه اسطوره‌شناسی بررسی کنم. خب ایام آبان ۹۸ بود و فضای دانشگاه ملتهب، وقتی نوبت من شد و بحثم به آخراش رسید، چندتا از کارکردهای این نمادها در برهه‌ی انقلاب رو بیان کردم و نهایتا بحث هم کمی سیاسی شد. آخر ترم وقتی نمره‌ها اومد دیدم ۲.۷۵ شدم. رفتم پیش استاد تا دلیل رو بپرسم و در کمال ناباوری با این جمله مواجه شدم که: «آکادمی جای بحث‌های دینی نیست» به همین دلیل پاس کردن این درس تا ترم ۸ طول کشید و نهایتا با معرفی به استاد، اونم یکی دیگه، تونستم پاسش کنم ؛) خلاصه امروز که داشتم کتاب ارزش‌مند «آیین و اسطوره در ایران شیعی» اثر دکتر جباررحمانی رو می‌خوندم یاد این خاطره افتادم. بخونیدش اگر علاقه دارید.
🔴 تا به حال جای افغان‌ها نشسته‌اید؟! یکی از کارهای مورد علاقه‌ام این است که در هر مسئله‌ای، سعی کنم از زاویه‌های مختلف آن را ببینم. سوای اینکه این کار را دوست دارم، آن را هم می‌دانم. مثلاً در راه‌اندازی کسب و کار جای صاحب کسب و کار، جای تک‌تک بچه‌های تیم فروش، پشتیبانی، فنی، جای انواع مشتری‌های بالقوه و بالفعل، جای نهاد قانون‌گذار و ... بنشینم و نیازها و خواسته‌ها را از هر سو ببینم. در مسائل جاری کشور نیز همین‌طور؛ اینکه نیازها و خواسته‌های طرفداران دولت فعلی را ببینم و مسئله‌ها را از زاویه چشم آن‌ها نگاه کنم. اینکه خودم را جای حامیان وضع موجود و منتقدان و بی‌خیالان در هر جناح سیاسی بگذارم و ... این کار احتمالا کمک می‌کند فهم بهتری از شرایط داشته باشم و تصمیم معقولانه‌تر، همه‌فهم‌تر و همگراتری بگیرم. تصمیمی که در عین رعایت اصول‌مان بتواند هر طرف را استیفا کند. اما بعد؛ این‌ها را نوشتم تا به این چند خط برسم. چند وقت قبل یک گزارش از دیتاک منتشر کردم درباره حضور اتباع افغان در ایران. موضوعی که امروز تبدیل به یک شده و نیازمند توجه جدی است. این بار خواستم جای یک افغان بشینم و مسئله‌ها را از زاویه چشم او هم نگاه کنم! برای خودم جالب بود، نه تنها راه‌حل‌ها بلکه صورت مسئله‌ها هم برایم تغییر کردند! تا آنجا که یقین دارم هر طرح و لایحه و قانونی در این زمینه بدون گفتگوی جدی با افغان‌ها بدون نتیجه خواهد بود. جالب اینکه در کتابخانه‌ام کتابی دقیقا برای این موضوع داشتم. «وطن‌دار» نوشته محمد سرور رجایی که جام‌جم آن را چاپ کرده. کتاب روایت ۲۸ افغانستانی از مهاجرت به ایران است و آن را امسال از نمایشگاه کتاب تهیه کرده بودم. بعد از خواندن چند روایت با اطمینان بیشتری می‌گویم تنها که مسئله‌های مهاجران افغان و ایرانیان را در یک افق معقول زمانی می‌تواند از بین ببرد و هر گونه تصمیم خلق‌الساعه و هیجانی کردن فضای رسانه، کمکی به حل مسئله نخواهد کرد ... 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
ویلایی در نزدیکی بوستان سنبل، محله فرمانیه تهران که ۳۰ سال پیش ساخته شده با قیمت ۵۲۰ میلیارد تومان در دیوار برای فروش آگهی شده! (مساحت زمین حدود هزار متر است) خانه لیونل مسی در فلوریدای جنوبی آمریکا نیز با ۹۰۰ متر فضای نشیمن، ۸ اتاق خواب و حمام، استخر و سونا، مناظر دیدنی و یک اتاق استراحت ۱۵۰ متری، با احتساب دلار ۵۰ هزار تومانی، ۵۰۰ میلیارد تومان می‌ارزد! 👈 سال ۹۵ قیمت هر متر مربع مسکن در تهران ۴ میلیون تومان بود و حدود ۸ سال بعد این شاخص ۲۰ برابر شده ... منبع @hamidkasiri_ir
🔴 او به میان شورشیان رفت و زنِ سال اوگاندا شد! گروهی از اوگاندا به رهبری فردی بسیار متوحش و متوهم (که خود را پیامبر می‌دانست) شورش کردند. این گروه مسئول قتل بیش از صدهزار انسان، ربودن بالای سی‌هزار کودک و آوارگی بیش از دو میلیون اوگاندایی دانسته شدند. مبارزه با آن‌ها بی‌نتیجه بود ... در این میان یکی راه متفاوتی انتخاب کرد. خانمی به نام بتی بیگومب گفت که می‌خواهد با آنان مذاکره کند. او به داخل جنگل رفت. مایل‌ها پیاده رفت تا بتواند به آنان برسد. بتی سرانجام بعد از ماه‌ها تلاش با شورشیان تماس برقرار کرد. اوایل آن‌ها مذاکره با یک زن را اهانت‌آمیز می‌دانستند. چندی بعد نه تنها شورشیان که رهبر شورشیان نیز بتی را «مامان» صدا می‌کرد و حتی پذیرفت که جنگل را ترک و مذاکرات صلح را آغاز کند! اگرچه نهایتاً تلاش‌ها برای برقراری صلح موفقت‌آمیز نبود، اما باز کردن ذهن آنان برای گفت‌وگو دستاورد چشمگیری بود. بتی به‌خاطر تلاش‌هایش، زنِ سال اوگاندا شد. وقتی از او پرسیده شد که رمز موفقیتت چه بود، یک پاسخ مشخص و کوتاه داشت: «گوش کردن» او پاسخ داد که کلید این کار متقاعد کردن یا حتی چاپلوسی نبود، بلکه فقط گوش دادن بود. در هر اردوگاه، به مردم اعلام می‌کرد که برای سخنرانی آن‌جا نیامده، بلکه آمده تا به حرف‌هایشان گوش کند. کنجکاوی و تواضعِ همراه با اعتماد به نفس او اوگاندایی‌ها را غافلگیر می‌کرد. کار به جایی رسید که در اردوگاه بتی را «مِگو» صدا می‌زدند. مِگو به‌صورت تحت‌اللفظی یعنی مادر، همچنین اصطلاحی مهربانانه برای خطاب‌کردن بزرگ‌ترها. دقت کنیم بتی نمایند‌ه‌ی دولتی بود که در چشم بسیاری از آنان ظالم تلقی می‌شد، اما طولی نکشید که مردم پیشنهاد دادند که بتی را به فرماندهان ارتشِ چریکی معرفی کنند! اما بعد؛ یکی از مشکلات جدی ما در خانواده همین موضوع است! پدر و مادر همدیگر را نمی‌شوند، نیازهای یکدیگر را نمی‌بینند، بعضاً بلد نیستند که ببینند و بشنوند! بچه‌‌هایشان را نمی‌شوند، نیازهایشان را نمی‌بینند و ... شنیدن یکدیگر از آن شعارهای گل‌درشتی است که همه می‌دهند اما مکانیزمی برایش ایجاد نمی‌کنند ... حتی بعضی اوقات افراد اَدای شنیدن در می‌آورند تا عملاً بتوانند آنچه در نظر دارند را با روش‌های کم‌دردتر بر طرف مقابل تحمیل کنند! در حالی‌که در شنیدن واقعی وجود ندارد! با همراه است و هر گونه محصولِ جمعی، حاصل گفت‌وشنود با همسر و فرزندان و شنیدن نیازهای آن‌هاست. قرار نیست فرزندان‌مان موجوداتی منفعل و صرفاً شنونده و فرمان‌بردار باشند. قرار نیست به اسم همگرایی و وفاق در خانواده، صدای همدیگر را نشنویم و حق اعتراض را از هم سلب کنیم. قرار نیست ... ------------- پی‌نوشت۱: چند پاراگراف آخر را در مورد حاکمیت به صورت مبسوط نوشته بودم که پاک کردم!! پی‌نوشت۲: متن ابتدایی از مقاله هنر گمشده‌ی گوش کردن نوشته آدام گرانت بود که سال‌ها قبل توسط ترجمان به فارسی برگردانده شده بود. پی‌نوشت۳: در ترم دوم مدرسه والدین به صورت کاربردی درباره گوش دادن در جامعه‌ای که ارزش‌های متکثری دارد صحبت خواهیم کرد. چالشی که عموم خانواده‌ها دیر یا زود با آن روبرو خواهند شد! 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
مدرسه‌ها باز شده، نمی‌دونم این رسم از کجا شروع شد که اول مهر رو تبریک می‌گیم به بچه‌ها! منم این روز رو به بچه‌ها تبریک می‌گم. اما بعد؛ اتفاق تلخی امروز افتاد و اول مهر برای چندده خانواده و احتمالا کودک نماد تلخی شد. حادثه معدن طبس واقعا دردناک بود. امیدوارم این بار واقعا بررسی بشه و اگر قصور و تقصیری اتفاق افتاده، برخورد قانونی خیلی سریع انجام بشه و به مردم هم اعلام بشه ... ان‌شاءالله خدا به دل خانواده‌های داغدار صبر بده 🤲 @hamidkasiri_ir
تا حدود ساعت 10.30 جلسه بودم و تازه رسیدم خونه ... داریم سعی می‌کنیم خدمات‌تون رو بیشتر و باکیفیت‌تر کنیم و امیدوارم اتفاقات خوب در مجموعه‌مون بیفته. اما سه نکته: یک. ان‌شاءالله از هفته آینده سری جدید رو شروع می‌کنیم. این بار با یک کتاب در مورد بازی‌های رایانه‌ای و دنیای دیجیتال. مسئله‌ای که بسیاری از خانواده‌ها درگیر اون هستند ... دو. ثبت‌نام ترم دوم هم به زودی شروع میشه. سه. ان‌شاءالله فراخوان خواهیم داشت تا بتونیم مدرسه والدین، پادکست تخته سیاه و سایر بخش‌های مجموعه‌مون که بعداً بیشتر از اون‌ها خواهید شنید رو تقویت کنیم ... @hamidkasiri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این صدای شهید ابراهیم عقیل است. عمق نگاه، افق نگاه و همه و همه در یک دقیقه قابل مشاهده است ... چند بار ببینیم! 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
26.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در عمق ۵۰۰ متری زمین! فیش حقوقی آبان ۱۴۰۲ کارگران را ببینید ... این فیش حقوقی را؛ 👈 مقایسه کنیم با حق مأموریت یک روزه برخی کارمندان دولت برای بازدید از یک نمایشگاه خارجی! 👈 مقایسه کنیم با عائدی اعضای هیئت مدیره همین معدن‌ها که عمدتاً با رانت و رابطه عضو هیئت مدیره می‌شوند. 👈 مقایسه کنیم با ... 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جنگ در روزهای آتی برای حزب‌الله سخت و سخت‌تر خواهد شد، اما ببینید منطق یک در این شرایط چگونه است ... 👈 ببینیم و خودمان را در این شرایط تصور کنیم. آیا ما مسئله را اینگونه می‌بینیم؟! برای رزمندگان و مجاهدان جبهه مقاومت دعا کنیم 🤲 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
دو فایل صوتی زیر را حتما گوش دهید. این سخنرانی‌ها در شب و روز شهادت امام رضا علیه‌السلام توسط حجت‌الاسلام و المسلمین عابدینی ایراد شده. بحثی پیرامون وضعیت امروز ما و نسخه‌ی اینکه از اینجا به بعد چه باید کرد؟! توصیه می‌کنم اگر دغدغه خانواده دارید یا اگر فعال فرهنگی، اجتماعی هستید، حتما گوش دهید. فردا موارد اضافه‌تری را خواهم نوشت 👇👇