eitaa logo
حامیان انقلاب
271 دنبال‌کننده
18.6هزار عکس
12.7هزار ویدیو
768 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند"به بهانه آزادی" کودتای بزرگ علیه ایران با رمز مهسا امینی بخش چهارم @insta_enghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دوستان عزیز اگر حال‌تون خوشه این کلیپ رو ببینید ... و اگر دیدید حتما چند بار ببینید چون با یکبار دیدن قطعاً به ابعاد آن پی نمی‌برید ... 🔹گفت‌وگوی آسید ابوالفضل کاظمی فرمانده گردان میثم و راوی کتاب کوچه نقاش‌ها 😭 ... که چند روز پیش به یاران شهیدش پیوست. رحمه الله علیه و حشره الله مع اولیائه و اوصیائه. 🤲 آن افق و نگاه کجا و ما کجا؟!! این نگاهِ امثال شهید چمران در مکتب امام (ره) بود که میلیون‌ها انسان را متحول کرد و از آن‌ها بزرگ‌ترین مجاهدان و شهیدان را ساخت. نه یک کلاس بلکه یک دوره انسان‌سازی و جذب و کار و تلاش و فعالیت و فدا‌شدن برای اسلام و نظام. سلام خدا بر شهیدان و امام شهیدان حضرت روح الله ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید @zedbanoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 پندی به مادران (18 ثانیه) افزایش بهره وری پدر خانواده و فرزندان از دکتر محسن ناصری رئیس مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب سنتی دانشگاه شاهد @zedbanoo
🌱 ‌🥦 باغ خرمالو 🥦 🚧 هادی حکیمیان، نویسندهٔ باغ خرمالو در این ، می‌کوشد که تصویری از زندگی و شرایط حاکم در دوران را برای نوجوانان مجسم کند. ‌ 🍇 اولین چیزی که از ابتدای خواندن باغ خرمالو شما را جذب می‌کند شخصیت‌های متفاوت است که توانسته‌است به خوبی فضای روستایی را به تصویر بکشد. ‌فضایی به‌دور از امکانات و با تبعیض فراوان که می‌تواند را به‌فکر فرو برد. ‌ 🍉 نویسنده هیچ تلاشی نکرده‌است که داستان را معما‌گونه پیش ببرد و از همان ابتدای داستان متوجه‌ خواهید شد که این کتاب حول محور سال‌های واپسین زندگی شخصیتی بی‌توان و مفلوک به نام می‌گذرد. ‌ 🍋 بازهٔ زمانی این کتاب، همزمان با و اخراج رضاخان است و شخصیت نوجوان این کتاب با چالش‌های پیشروی زندگی‌اش، راوی این کتاب است. 🍊🥗🍊🥗🍊🥗🍊🥗 💳 قیمت :  ۵۰.۰۰۰ تومان 🎁 با تخفیف : ۴۸.۰۰۰ تومان 📚 انتشارات : ✍🏻 نویسنده : 👫🏻 رده سنی : ۱۰ تا ۱۶ سال 🍊🥗🍊🥗🍊🥗🍊🥗 🎊 آیدی مشاوره و سفارش👇 @mosafer_1979 ♥⃢ ☘ @bayenatiha @zedbanoo
. ✔️ آموزش مهارت‌های پاسخ‌گویی در فضای مجازی 🖊 دوره شبهه‌شناسی و پاسخ‌گویی(1) 🔍 محورها 1️⃣مبانی و اصول تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی 2️⃣ تکنیک‌های مناظره و گفت‌و‌گو 3️⃣ جریان‌شناسی رسانه 4️⃣ آشنایی با خبرنویسی 5️⃣ مهارت‌های کنشگری 6️⃣ یادداشت‌نویسی صفحه آشنایی با دوره👇 @Madrese_Shobhepajohi نام نویسی در این صفحه👇 https://formafzar.com/form/3g7f6 ✍️ این رویداد تولید‌محور به همت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه در قم برگزار می‌شود. @HOWZAVIAN ..................................................................... نویسا بمانید تا تا https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
سند راستگویی حسن روحانی!! چند روز پیش روحانی گفت خزانه دولت را خالی تحویل گرفته ام و پر تحویل داده ام. قبول ندارید این هم سندش 👆👆👆 http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
رتبه یک تا ده ایران در یازده 👇👇👇
🔴شبکه وهابی در یک نظرسنجی و قیاس ابلهانه میخواست سردار سلیمانی را تحقیر کند اما از مردم تودهنی خورد و فورا نظرسنجی را حذف کرد! http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
🇮🇷ایران در رتبه یازده اقتصاد جهان 🔸گزارش صندق بین المللی پول در مورد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۲ (سالی که گذشت) 🔹صندوق بین المللی پول یکی از دو مرکز ارزیابی اقتصاد جهان هست. 🔸ایران رتبه ۱۱ اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۲ به خودش اختصاص داده است . 🔸یک نکته مهم دیگه عبور هند از انگلستان و تبدیل شدن به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان هست. http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
افشاگری همتی از شیوه خلق اعتبار (چاپ پول) بی‌پشتوانه در دولت روحانی: مجموع پولی که ما به اصطلاح متداول در چند دفعه چاپ کردیم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود که برایش پشتوانه تعریف کردیم. مثلا گفتیم ما از دولت پول نفتی که سال آینده می‌فروشد را سلف خری کردیم؛ به دولت این رقم پول دادیم کارش راه بیفتد. گفتیم ما پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی یا بدهی گازی عراق را قبول می‌کنیم؛ هر وقت دادند می‌گیریم. انگار چک گرفتیم به دولت پول دادیم که مجموع این نوع پول‌ها به اضافه اختیاراتی که داشتیم جمعا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود. این مقدار نقدینگی اضافی است که ما وارد چرخه اقتصاد کردیم که البته چون پشتوانه نداشت این پول تورم ایجاد کرد... حساب کردم دیدم با هیچ حسابی این رقم‌ها جور در نمی‌آید. بعد متوجه شدم آقای روحانی به نوبخت اختیار داده یا الزام کرده هر وزارتی یا هر سازمان دولتی هرقدر اعتبار خواست بدهد و کاری نداشته باشد این رقم‌ها در بانک مرکزی پشتوانه دارد یا ندارد. یک روز که آقای نوبخت رقمی بالا برای یک پروژه حواله کرده بود؛ من نامه را با توضیح یکی از معاونان دریافت کردم که نوشته بود این پول خیلی زیاد است نداریم. من هم آن سند را در کارتابل انداختم تا بعد با آقای نوبخت صحبت کنم. دو سه روزی گذشت، آقای روحانی تماس گرفت، بی‌مقدمه و احوال پرسی گفت چرا پول این پروژه را نداده‌ای؟ گفتم از کجا بدهم؟ گفت رقم دادن که کجا ندارد. سند بزن. این عدد میلیارد داده شد؛ با بقیه‌اش کار نداشته باش. روزنامه سازندگی مورخ ۱۴۰۱/۳/۳۱ http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
🔴دستگیری سرشاخه‌های قیمت‌گذاری جعلی ارز‌ ♦️روابط عمومی وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد تعدادی از گردانندگان و سرشاخه‌های قیمت گذاری جعلی ارز‌های خارجی در کشور شناسایی و دستگیر شدند. ✅@BDON_SANSOR
🔴سخنگوی دولت: در تغییر برخی مدیران سرعت مناسبی نداشتیم / افزایش نرخ ارز دلیل اقتصادی ندارد 🔹بهادری جهرمی، سخنگوی دولت:اینکه هرکسی در دولت قبل کار کرده، شخصی ناکارآمد یا با گفتمان متفاوت نسبت به دولت باشد، درست نیست ولی قبول می‌کنم که دولت در تغییر برخی از مدیران سرعت مناسبی نداشته است. 🔹ما در این مدت ناترازی ارزی نداریم و درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی ما است بنابراین دلیل اقتصادی برای افزایش نرخ ارز در مقطع فعلی وجود ندارد. 🔹دشمن در جنگ ترکیبی و اغتشاشات اخیر، یک ناامنی در کشور ایجاد کرد تا مسیرهای کریدوری بسته شود و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز سرمایه خودشان را از بازار کشور خارج کنند و همین امر یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر است. ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
🔴 یه سوال مهم چرا هر‌کاری دولت رئیسی میکنه بچه‌های انقلابی زیر و زیرکشی می‌کنند که یه جاش رو پیدا کنند و بهش نقد وارد کنند. فکر ميکنيد که اگه مثلا نقد نکنید، میگن بی‌خیال و فشل؟! تا حالا به این فکر کردیم که چکار میشه انجام داد تا دولت موفق باشه حداقل‌ کاری که ما رسانه‌ای‌ها میتونیم انجام بدیم، مگه همین آرام کردن فضا و شفاف سازی نیست؟! انتقاد باید باشه و الحمدلله این دولت به منتقدان اهانت نمیکنه و اهمیت میده ولی یه راهکاری هم بگیم. بعد از نقد اگه راهکار نداریم، به مردم امیداوری بدیم مگه شک داریم که الحمدلله دولت درد مردم رو میفهمه و شبانه روز دنبالشه؟! ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
🔴کدوممون شک داره که آیت الله رئیسی دلسوز و دنبال درد مردمه مگه یادمون رفته همین سال قبل درباره شرایط سخت دولت چه خواهد گفت. مگه یادتون رفته که بعد از فتنه‌ها و آشوب‌های ۷۸ و ۸۸ و ۹۸ و ... می‌گفتیم و اثبات‌ می‌کردیم که اثر آشوب روی اقتصاد چه هست؟! پس چرا دولت رو وسط میدان جنگ ترکیبی و زنجیره بعدی اغتشاشات که دشمن روی اقتصاد تکیه کرده‌، رو دقیقا شبیه اینترنشنال مورد حمله قرار میدیم؟! خدای نکرده قصد جسارت و اهانت به دوستان عزیز انقلابی نداریم، اما چرا ادبیات برخیمون شبیه اینترنشنال هست؟! واقعا طراحی دشمن رو نمی‌بینیم؟! اگه طراحی دشمن رو دیدیم، پس چرا مدل مطالبه‌مون متفاوته چرا سنسور بستیم روی همه چيز و دنبال ایراد هستیم. واقعا شرایط موجود رو نمی‌بینیم؟! ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
دیشب هم گفتم برای ما فرقی در ایجاد آرامش عمومی بین هیچ دولتی وجود نداره الحمدلله کسی نمیتونه بهمون انگ سیاسی بازی بزنه و سابقه ما هست. حرف اینه: کمی به مردم آرامش روانی تزریق کنیم، روان بازار مهمترین رکن تنظیم بازار و کنترل فضای ملتهب هست در کنار عرضه و تقاضا اعتماد عمومی مهمه و اگه خدشه دار بشه، هر دولتی بیاد سرکار باز نمیتونه کاری کنه و ... لازم بود بگم هرجور خودتون صلاح میدونید. مطمئنا بعد از مسائلی که امروز حاکم هست روی کشور، ماهم نقدهامون رو به جای انتقال در عمومی به صورت خصوصی منتقل کردیم و می‌کنیم تا فضا آروم بشه در مدیریت اقتصادی باید به دولت کمک کنیم تا بتونه آرامش رو له بازار برگردونه ان شاءالله ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇 @BDON_SANSOR
🔴فقط یه سوال خلاصه دارم از دوستان انقلابی و البته رسانه‌ای وقتی دلار فردایی غیر واقعی و دلالی درون تلگرام 41 تومنه، چرا عزیزان تیتر می‌زنند دلار در آستانه 50,000 تومان شدن؟! آیا این انتقاده؟؟ خداییش اثر سو اين تک جمله رو روی بازار و ذهن مردم دقت می‌کنیم؟! بعید میدونم رفقا دنبال غرض و مرض باشند و الحمدلله همه شما عزيزان انقلابی و اهل تقوا هستید اما به نظر عدم توجه برخی نکات و اصرار به انتقاد تند، منجر به حواس پرتی از این نکات حساس نسبت به آرامش مردم شده است. رفقا دقت کنیم خدای نکرده وسط انتقاد درست و بحقمون، خواب رو از مردم نگیریم. ✍آقای الف ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
وقتی از پریروز که حدود 44,000 تومان بوده تا امروز که شده 41,000 تومان درسته که این نرخ، واقعی نیست و دلالیه و قمار👇 eitaa.com/BDON_SANSOR/28154 درسته متاسفانه همین نرخ روی روان مردم و بازار اثر میذاره درسته که شما هم روی همین نرخ تأکید داريد. اما اگه روش تأکید داشتید، پس چرا این کاهش 3,000 تومنی رو بهش اهمیت نمیدین وسط تحلیل‌هاتون؟! اگر مقصر دلار 44,000 تومنی دولت بوده پس باید بپذیرید که علت کاهش 3,000 تومنی هم دولت بوده دیگه؟! پس چرا بهش اشاره نمی‌کنید؟! این ارقام رو قبول ندارم، اما چون شما عزيزان بهش استناد کردید، بهش استناد کردم که با منطق خود شما عزیزان گفت‌وگو کنیم. ✍آقای الف ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇 @BDON_SANSOR
🔴‏قطع برق در فرانسه نشانه هوشیاری انرژی است اما در ایران؛ چشم انداز تاریکی آيا مردم تفاوت این تیترها رو می‌بینند! ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
🔴علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(۳) 🖊احمدحسین شریفی گفتیم که پس از اثبات «امکان و ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی»، سه گام مهم را برای اسلامی‌سازی علوم انسانی برمی‌شمارد: گام نخست ناظر به نقد علوم انسانی رایج بود که در مطلب پیشین به آن پرداختیم. گام دوم: تبیین مبانی معقول علوم انسانی حال که سستی و نادرستی علوم انسانی موجود را آشکار کردیم و ساختمان عظیم علوم انسانی غربی را لرزان کردیم در گام دوم انتظار آن است که بنیان‌های معرفتی ساختمان را سامان دهیم. به تعبیر دیگر، با نگاهی ایجابی لازم است که بنیان‌های هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، روش‌شناختی، انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی علوم انسانی اسلامی را تشریح کنیم. در فرایند تحول علوم انسانی این مهم‌ترین وظیفه‌ای است که بر دوش عالمان دینی و متخصصان بنیان‌های فکر دینی و اسلامی است. به جرأت می‌توان گفت در میان عالمان دینی هیچ کس به اندازه علامه مصباح در این زمینه فعالیت نکرد. او با تکیه بر بنیان‌های استوار عقلی و همچنین آیات قرآنی کوشید مبانی فکری و فلسفی لازم را برای تحول در علوم انسانی و اسلامی‌سازی علوم انسانی به صورتی منسجم و منطقی عرضه کند. گام سوم: تولید فلسفه علم مورد نظر پس از تبیین مبانی عام علوم انسانی، کار بزرگ دیگری که علامه مصباح انجام آن را لازم می‌دانست تولید «فلسفه علم مورد نظر» بود. دراین‌باره می‌فرمودند که در تک‌تک علوم انسانی لازم است که با تکیه بر بنیان‌های فکر اسلامی، فلسفه‌ مضاف به آنها تبیین و تدوین شود. و البته در این میان معتقد بودند که روان‌شناسی، اقتصاد و جامعه‌شناسی اولویت‌های نخست هستند. زیرا اینها «علوم انسانی پایه» هستند و علومی مثل تعلیم و تربیت، مدیریت، حقوق، علوم سیاسی و امثال آن، «علوم انسانی پیرو». این سه گام را شرط لازم تولید «نظریه اسلامی» و در نهایت «علم اسلامی» می‌دانست. خلاصه آنکه در سطح معرفتی ایشان سه کار عمده انجام می‌دادند: تبیین امکانِ اسلامی‌سازی علوم انسانی؛ ضرورت اسلامی‌سازی این علوم؛ چگونگی اسلامی‌سازی علوم انسانی. 🔻ادامه دارد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نور چشم رحمة للعالمين شعری از «اقبال لاهوری» در وصف حضرت زهرا (س) نور چشم رحمة للعالمين آن امام اولين و آخرين آنكه جان در پيكر گيتى دميد روزگار تازه آيين آفريد بانوى آن تاجدار هل أتى مرتضى مشكل گشا، شيرخدا پادشاه و كلبه ­اى ايوان او يك حسام و يك زره سامان او مادر آن مركز پرگار عشق مادر آن كاروان سالار عشق آن يكى شمع شبستان حرم حافظ جمعيت خير الامم تا نشيند آتش پيكار و كين پشت پا زد بر سر تاج نگين در نواى زندگى سوز از حسين(ع) اهل حق حرّيت آموز از حسين(ع) سيرت فرزندها از امّهات جوهر صدق و صفا از امّهات مزرع تسليم را حاصل بتول مادران را اسوه كامل بتول نورى و هم آتشى فرمانبرش كه رضايش در رضاى شوهرش آن ادب پرورده­ ى صبر و رضا آسياگردان و لب قرآن سرا گريه هاى او ز بالين بى‌نياز گوهر افشاندى به دامان نماز اشك او برچيد جبرئيل از زمين همچو شبنم ريخت بر عرش برين رشته­ ى آيين حق زنجير پاست پاس فرمان جناب مصطفى است ورنه گرد تربتش گرديدمى سجده­ ها بر خاك او پاشيدمى @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴فلسفه دین و دینداری در خطبه فدکیه 🔹حضرت زهرا سلام الله علیها در بخشی از خطبه فدکیه با کوتاه‌ترین کلمات عمیق‌ترین حکمتهای نهفته در آموزه‌های دینی را بیان می‌کند: فَجَعَلَ اللهُ الإيمانَ تَطْهيراً لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ، وَالصَّلاةَ تَنْزِيهاً لَكُمْ عَنِ الكِبْرِ، والزَّكاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ وَنَماءً في الرِّزْق، والصِّيامَ تَثْبيتاً للإِخْلاصِ، والحَجَّ تَشْييداً لِلدّينِ، وَالعَدْلَ تَنْسيقاً لِلْقُلوبِ، وَطاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَإمامَتَنا أماناً مِنَ الْفُرْقَةِ، وَالْجِهادَ عِزاً لِلإْسْلامِ، وَالصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَى اسْتِيجابِ الأْجْرِ، وَالأْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعامَّةِ، وَبِرَّ الْوالِدَيْنِ وِقايَةً مِنَ السَّخَطِ، وَصِلَةَ الأَرْحامِ مَنْماةً لِلْعَدَدِ، وَالْقِصاصَ حِصْناً لِلدِّماءِ، وَالْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْريضاً لِلْمَغْفِرَةِ، وَتَوْفِيَةَ الْمَكاييلِ وَالْمَوَازينِ تَغْييراً لِلْبَخْسِ، وَالنَّهْيَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزِيهاً عَنِ الرِّجْسِ، وَاجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّعْنَةِ، وَتَرْكَ السِّرْقَةِ إيجاباً لِلْعِفَّةِ. وَحَرَّمَ الله الشِّرْكَ إخلاصاً لَهُ بالرُّبُوبِيَّةِ، {فَاتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ إلا وَأنْتُمْ مُسْلِمُونَ} وَ أطيعُوا اللهَ فيما أمَرَكُمْ بِهِ وَنَهاكُمْ عَنْهُ، فَإنَّه {إنَّما يَخْشَى الله مِنْ عِبادِهِ العُلِماءُ} «خداوند ايمان را برای پاكی شما از شرك قرار داد و نماز شما را از كبر منزّه می كند. و زكات را قرار داد تا نفس از آلودگی پاك شود و روزی وسعت يابد. و روزه را برای تثبيت اخلاص قرار داد. و حج را برای رفعت دين قرار داد. و عدالت را قرار داد برای اينكه دلها به هم وابسته و با هم هماهنگ شود. و اطاعت ما اهل بیت را واجب كرد زيرا موجب نظم شريعت و ملّت می شود. و امامت ما را محوری برای جلوگيری از تفرقه قرار داد. و جهاد را واجب قرار داد برای عزّت اسلام و ذلّت اهل كفر و نفاق.و بردباری را برای استحقاق پاداش قرار داد. و امر به معروف را برای مصلحت اجتماعی تعيين كرد تا جامعه به فساد كشيده نشود. و نيكی به پدر و مادر را واجب كرد برای مصونيّت آدمی از غضب الهی. و صله رحم را قرار داد كه موجب طولانی شدن عمر و وسيله‌ای برای تكثير است. و قصاص را واجب كرد برای حفظ خون ها. و وفای به نذر را قرار داد تا انسان خود را در معرض مغفرت الهی قرار دهد. و وفا در كيل و وزن كردن را برای اينكه حق ديگران ضايع نشود. و نهی از شراب را قرار داد تا شما را از پليديها بازدارد. و دوری از نسبت زشت دادن به ديگران را واجب كرد تا خود را در معرض لعنت الهی قرار ندهيد. و ترك دزدی را واجب كرد تا عفيف و پاك بمانيد. و خدا شرك را حرام كرد تا به ربوبيت او اخلاص پيدا كنيد. 🔻پس حريم حق را پاس بداريد آن طور كه سزاوار است حفظ حريم خدا و مراقب باشيد كه از دنيا مسلمان برويد. و خدا را اطاعت كنيد در آنچه به شما امر و نهی كرده است همانا بندگان دانای خدا از خدا بيم دارند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(۴) 🖊احمدحسین شریفی همانطور که اشاره کردیم پروژه در اسلامی‌سازی علوم انسانی را نباید منحصر در اقدامات علمی و نظریه‌پردازی دانست؛ افزون بر آن، اقدامات تربیتی و پرورشی و انگیزشی فراوانی را نسبت به کنش‌گران حوزه علوم انسانی نیز مدیریت کردند. وی معتقد بود کنش‌گران بی‌اعتقاد و بی‌انگیزه می‌توانند بهترین نظریه و بهترین متن را هم از کارآیی و کارآمدی بیاندازند: زانک از قرآن بسی گمره شدند زان رسن قومی درون چه شدند مر رسن را نیست جرمی ای عنود چون ترا سودای سربالا نبود به همین دلیل، بخش زیادی از اقدامات عملی ایشان، معطوف به ایجاد «سودای سربالا» و تقویت ایمان و انگیزه تحول‌خواهی در میان کنشگران بود. در بعد تحول در کنشگران ایشان دو کار عمده را لازم می‌دانستند: نخست، تحولات معرفتی در کنشگران، یعنی استادان، دانشجویان و مدیران حوزۀ علم. معتقد بودند باید دربارۀ مبانیِ فکری کار شود. برای رسیدن به این مقصود هم مبانی پنج‌گانه (معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی، انسان‌شناختی، الهیاتی، و ارزش‌شناختی) را «تدریس» می‌کردند و هم درباره آنها و بر اساس آنها کتاب‌های متعددی را «تدوین» کردند و هم دورۀ «طرح ولایت» را «طراحی» کردند. تحول معرفتی را برای همۀ کنشگران حوزه علم نه تنها لازم بلکه آن را پایه و ریشه هر گونه تحول پایدار و مستحکم می‌دانستند. افزون ‌بر این، بر اخلاقِ پژوهش و اخلاق علم نیز تأکید داشتند؛ زیرا برای ایجاد تحول در علوم انسانی نیازمند بردباری و همت‌های بلند هستیم. در این زمینه باید نگاه واقع‌بینانه و همچنین قدرت و شهامتِ علمی ایجاد شود؛ زیرا مقابله با این جریان و رو‌در‌رو شدن با جریان قدرت‌مند و پرزور علوم انسانی غربی، «شهامت علمی» بالایی می‌خواهد. همواره تأکید می‌کردند که نباید عجله کرد. کار علمی و فرهنگی زمان‌بر است. دربارۀ اخلاق فردی هم بر اخلاص، توکل و به‌طور ویژه نیت پاک تأکید داشتند و می‌فرمودند: «شما مخلصانه برای خدا باشید، خداوند کمک می‌کند.» 🔻ادامه دارد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(۵) 🖊احمدحسین شریفی علامه مصباح در بُعد تحولات ساختاری، جزء نخستین کسانی‌ بود که در حوزۀ علمیۀ قم، بلکه در تاریخ حوزه‌های علمیه شیعه در چند سدة اخیر دوره‌های طولانی‌مدت آموزشیِ و پژوهشی در علوم انسانی را طراحی کردند. پیش از ایشان کسی چنین ساختاری تعریف نکرده بود. ایشان پیش از انقلاب شروع کردند. سال ۵۴ در بخش آموزشِ «مؤسسۀ در راه حق» و در سال ۶۶ با تأسیس «بنیاد باقرالعلوم(ع)»، دورۀ پیشرفته و تخصصی را برای فارغ‌التحصیلان مؤسسۀ در راه حق برگزار کردند. سپس با تجمیع این دو، مؤسسۀ آموزشی ‌پژوهشی امام خمینی را بنیان نهادند. ایشان در اول انقلاب یکی از بنیان‌گذاران «دفتر همکاری حوزه و دانشگاه» بودند که الآن به «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» تبدیل شده است. اقدامات ساختاری مبتنی بر دو پیش‌فرض بود: نخست اینکه دانشگاه و دانشگاهیان فعلی توانایی اسلامی‌سازی علوم انسانی را ندارند و این توقع از آنان، توقع ناصوابی است. دوم اینکه از حوزۀ سنتی هم نمی‌توان توقع انجام چنین کار بزرگی را داشت؛ زیرا تمرکز حوزه سنتی بر فقه و اصول و نهایتاً فلسفه و تفسیر است. بنابراین ایشان معتقد بودند که به ساختارهای آموزشی موجود در حوزه و دانشگاه برای اسلامی‌سازی علوم انسانی نمی‌توان امید بست. این دو پیشفرض، باعث ‌شد ایشان مؤسسه‌ای آموزشی و پژوهشی تأسیس کند تا دانشجویان آن در هر دو حوزه تخصص داشته باشند. همچنین ایشان تأکید داشت که ما باید بکوشیم گفتمانی نخبگانی در حوزه اسلامی‌سازی علوم انسانی ایجاد کنیم، وگرنه اگر بهترین متن‌ها را هم تولید کنیم، ولی جامعۀ علمی آن را باور نداشته باشد و گفتمان‌سازی مناسبی صورت نگیرد، عملاً فایده‌ای بر آن مترتب نخواهد بود. زیرا علم، همانطور که فرهنگ‌ساز است، متأثر از فرهنگ عمومی هم هست. می‌فرمودند علوم غربی در راستای فرهنگ غربی است؛ یعنی این علوم هم فرهنگ غربی را شکل داده‌اند و هم خودشان متأثر از فرهنگ غرب بوده‌اند. بنابراین، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی نیز نباید از اسلامی‌سازی جامعه و فرهنگ غافل باشیم؛ بلکه باید جامعه‌ای توحیدی و مبتنی بر آرمان‌های اسلامی تأسیس کنیم. به گواهی آثار و کتاب‌های برجای مانده، می‌توان گفت ایشان هم‌زمان به «اسلامی‌سازی علوم انسانی»، «اسلامی‌سازی کنشگران عرصه علم»، «تحول در ساختارهای آموزشی و پژوهشی» و «اسلامی‌سازی جامعه و فرهنگ عمومی» توجه داشتند. 🔻روحش شاد و راهش پر رهرو باد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(۲) 🖊 احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻علامه مصباح پس از اثبات «امکان و ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی»، سه گام مهم را برای اسلامی‌سازی علوم انسانی برمی‌شمارد: گام نخست که بسیار بر آن تأکید داشتند، «نقد علوم انسانی موجود» است. شرط لازم برای برداشتن این گام را شناخت عمیق و دقیق نسبت به علوم انسانی موجود و آخرین دستاوردها و نظریه‌ها در علم مورد نظر می‌دانست. در روش نقد به پنج مرحله، توجه داشت: الف) نقد دستاوردها: یعنی نقد نتایج، پیامدها و محصولات نظریه‌های اقتصادی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و امثال آن. این نقد را می‌توان با همان روش‌های شناخته‌شده و مقبول میان اندیشمندان غربی هم انجام داد؛ یعنی با همان پیش‌فرض‌هایِ علوم انسانی و به روش تجربی و تحقیقات میدانی می‌توانیم نشان دهیم که این علوم، دستاوردهای مطلوبی نداشته‌اند. پاره‌ای از اندیشمندان غربی نیز چنین نقدهایی را بر علوم انسانی رایج وارد کرده‌اند و در این مرحله می‌توان از نقدهای آن‌ها نیز بهره گرفت. ب) نقد نظریه‌ها: یعنی نظریه‌های خاص روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، اقتصادی و امثال آن را با دقت، واکاوی و ارزیابی کنیم. این نقد را نیز می‌توان با همان روشِ درونیِ پذیرفته ‌شده خود غربی‌ها به سامان رساند؛ برای مثال در روان‌شناسی رفتارگرا نیز خودِ روان‌شناسان با روش تجربی و همان پیش‌فرض‌ها، تغییراتی در نگاه انسان‌شناسی پدید آورده، مدل‌های دیگری از روان‌شناسی (روان‌شناسی انسان‌گرا، روان‌شناسی تکاملی و...) را مطرح کرده‌اند. ج) نقد روش‌شناسی: مرحله سوم نقد، نقد روش‌‌شناسی علوم انسانی موجود است. روش‌شناسی حاکم بر علوم انسانی کنونی، روش تجربی است که می‌توان با مبانی معرفت‌شناسی و روش‌شناسی، آن را نقد کرد. روش تجربی، مفید اما ناکافی است. د. نقد مبانی: آیت‌‌الله مصباح تأکید بسیاری بر نقد مبانی علوم انسانی رایج داشتند. ایشان مبانی پنج‌گانه‌ای را ذکر می‌کردند و بر فهم آنها اصرار داشتند: مبانی معرفت‌شناسی، مبانی هستی‌شناسی، مبانی انسان‌شناسی، مبانی الهیاتی و مبانی ارزش‌شناسی. ایشان می‌فرمودند: می‌توانیم این پنج مبنا را در علوم انسانی موجود نقد کنیم. علوم انسانی موجود مبتنی بر فهمی از معرفت و جهان و انسان و دین‌اند که آن فهم قابل نقد است. هـ. نقد فلسفۀ رایج در علم موردنظر: پنجمین مرحله نقد، نقد فلسفه رایج در هر یک از علوم انسانی است. به عنوان مثال، برای نقد روان‌شناسی، لازم است فلسفه روان‌شناسی غربی را نقد کرد. و برای نقد جامعه‌شناسی باید به نقد فلسفه جامعه‌شناسی غربی پرداخت. 🔻ادامه دارد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 علامه مصباح یزدی؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(۱) ✍️ احمدحسین شریفی 🔻آیت‌الله مصباح یزدی همچون بسیاری از اندیشمندان اسلامی و حتی پاره‌ای از اندیشمندان غربی، به علوم انسانی موجود، نقد داشت و این علوم را نارسا و گرفتار کاستی‌های بی‌شمار می‌دانست و معتقد بود علوم انسانیِ کنونی در شناخت حقایق مربوط به انسان، ناتوان است. به مناسبت‌های مختلف در اطراف نقص‌ها و ضعف‌های علوم انسانی موجود سخن می‌گفت: ✔️اولاً: روش حاکم بر علوم انسانی غربی را روشی نارسا در دستیابی به مراد و مقصود می‌دانست. توضیح آنکه روش حاکم بر علوم انسانی موجود (یعنی روش تجربیِ کمّی، روش تجربی کیفی و روش تجربی تلفیقی) را در تحلیل و تبیین بسیاری از پدیده‌ها و کنش‌های انسانی ناکارآمد می‌شمرد؛ البته معتقد بود که غربی‌ها تا حدودی حق روش تجربی را ادا کرده و تلاش‌های گسترده‌ای در بهره‌گیری از این روش داشته‌اند. به همین دلیل، ایشان علوم انسانی موجود را به طور کلی کنار نمی‌زد، ولی آن را پرنقص‌ و نیازمند اصلاح و بلکه تغییر می‌دانست. ✔️ثانیاً: تأکید می‌کردند که علوم انسانی موجود مبتنی بر مبانی و اصول متافیزیکی نادرست است. برای نمونه، اصل «امکان تصادف» یا صدفه یکی از اصول بنیادین اندیشه داروینی است، درحالی‌که بر اساس فلسفه اسلامی، بطلان اصل تصادف، امری واضح و مبرهن است. در نتیجه وقتی این اصل و پایه تفکر داروینی را از او بگیریم و باطل کنیم، شالوده نظریۀ تکامل فرو می‌ریزد و به نتیجه نمی‌رسد؛ زیرا روشن است که اگر نظریه‌ای مبتنی بر مبنایی نادرست باشد، با ابطال مبنا، آن نظریه هم باطل می‌شود. ✔️و ثالثاً: معتقد بودند بسیاری از توصیه‌های علوم انسانی کنونی با ارزش‌های اسلامی،‌ ناهمخوان، ناسازگار و در تهافت‌اند. توضیح آنکه ایشان علوم انسانی را به دو بخش تقسیم می‌کرد: «علوم انسانی توصیفی» و «علوم انسانیِ توصیه‌ای». پاره‌ای از مبانی علوم انسانی توصیفی را در تعارض با مبانی اسلامی می‌دانست و البته تعارض علوم انسانی توصیه‌ای با ارزش‌های اسلامی را بسیار بیشتر و پررنگ‌تر می‌شمرد. 🔻ایشان برای اسلامی‌سازی علوم انسانی انجام سه کار عمده را به صورت هم‌زمان لازم می‌دانست و خود نیز در حد توان به انجام آن‌ها همت داشت: 🔸یک. در سطح معرفتی و بینشی، تبیین امکان تولید علم دینی، ضرورت آن و چگونگی آن را لازم می‌دانست. 🔸دو. در سطح تربیتی، بر تربیت معرفتی و اخلاقی کنش‌گرایان علم تأکید داشت؛ یعنی معتقد بود که تحول‌گرایی باید در میان استادان و دانشجویان و متون درسی و مراکز مربوط به علوم انسانی رخ دهد. ایشان برای این کار نیز برنامه‌هایی داشت؛ هم برنامه تحول اخلاقی‌ و معرفتی برای استادان و دانشجویان و هم برنامه تغییر و تحول در متون درسی. 🔸سه. بر ایجاد تحول در ساختارها، نظامات و برنامه‌های رسمی آموزشی در حوزه علوم انسانی تأکید داشت. 🔻در شماره‌های بعدی درباره هر کدام از این سه برنامه تحولی علامه مصباح یزدی توضیحاتی اجمالی بیان خواهم کرد. ان شاالله @Ahmadhoseinsharifi 🌹