eitaa logo
| اندکی اندیشه |
351 دنبال‌کننده
712 عکس
215 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️بایسته های پاسخگویی به پرسش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی 🔹نشست علمی «مهارت‌های پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هئیت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ در نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای کارشناسان پاسخ گویی چهره به چهره به نوجوانان برگزار شد. 🔹دکتر رحمتی هدف از این نشست را آشنایی با برخی از مهارت‌ها و نکات لازم برای موفقیت در پاسخگویی حضوری به سوالات و چالش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی عنوان کرد. ایشان درباره اهمیت پاسخگویی چهره به چهره گفت این امر باعث می شود که ارتباط بهتر و صمیمی‌تری بین مخاطب و مربی برقرار شود، فرایند پاسخگویی را مفید و موثرتر کند، باعث آشنایی بیشتر و واقع بینانه‌تر پاسخگو با مسائل و پرسش های نوجوانان می شود و همچنین موجب اصلاح پیشفرض‌ها و پیش داوری‌های نادرست پاسخگو و مخاطب نوجوان نسبت به یکدیگر، بخصوص نسبت به طلبه ها و مبلغان دینی می‌شود. این پژوهشگر اخلاق فضای مجازی مراحل مختلف فرایند پاسخگویی را این گونه برشمرد: 👈متن کامل را در اینجا بخوانید
♨️بایسته های پاسخگویی به پرسش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی 🔹نشست علمی «مهارت‌های پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هئیت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ در نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای کارشناسان پاسخ گویی چهره به چهره به نوجوانان برگزار شد. 🔹دکتر رحمتی هدف از این نشست را آشنایی با برخی از مهارت‌ها و نکات لازم برای موفقیت در پاسخگویی حضوری به سوالات و چالش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی عنوان کرد. ایشان درباره اهمیت پاسخگویی چهره به چهره گفت این امر باعث می شود که ارتباط بهتر و صمیمی‌تری بین مخاطب و مربی برقرار شود، فرایند پاسخگویی را مفید و موثرتر کند، باعث آشنایی بیشتر و واقع بینانه‌تر پاسخگو با مسائل و پرسش های نوجوانان می شود و همچنین موجب اصلاح پیشفرض‌ها و پیش داوری‌های نادرست پاسخگو و مخاطب نوجوان نسبت به یکدیگر، بخصوص نسبت به طلبه ها و مبلغان دینی می‌شود. 🔹این پژوهشگر اخلاق فضای مجازی مراحل مختلف فرایند پاسخگویی را این گونه برشمرد: 1. تبیین سوال یا چالش اخلاقی مربوط به فضای مجازی 2. بررسی تبعات و پیامدهای این چالش 3. ارایه راهکار برای حل آن. 🔻ایشان همچنین تاکید کرد برای یک پاسخگویی موثر، پاسخگو باید با دو دسته مهارت آشنایی داشته باشد: یکی مهارت ها و آگاهی های عام (از قبیل مهارت ارتباط با مخاطب، و اقناع او، اصول کلی تربیت، روش شبهه شناسی و مسئله یابی اخلاقی) و دیگر مهارت های خاص برای پاسخگویی به نوجوانان درباره مسائل اخلاقی فضای مجازی. مهم ترین این مهارت ها و نکته ها از این قرار است: 1. آمادگی و برنامه ریزی قبل از ورود به کلاس، 2. زمینه سازی اولیه برای بحث، 3. بهره گیری از مستندات ملموس و واقعی مربوط به فضای مجازی، 4. بهره گیری از روش گفت و گوی سقراطی، 5. انتخاب موضوع گفت و گو با استفاده از فعالیت های نوجوان ها در فضای مجازی مثل چت کردن و سلفی گرفتن، 6. شروع بحث با گفتگو درباره کارکردهای خوب فضای مجازی، 7. پرهیز از نصیحت کردن مستقیم، توجه به انتقال غیرمستقیم پیام، 8. عدم اصرار بر نظر خود،‌ پرهیز از جدال و مراء یا توهین و تحقیر مخاطب، دادن حق انتخاب و تصمیم گیری به مخاطب، 9. معرفی منابعی به مخاطب برای آگاهی بیشتر، 10. تداوم ارتباط با مخاطب بعد از اتمام جلسات حضوری. ‌ 🔻در پایان این نشست دکتر رحمتی به پاسخگویان سوالات اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی پیشنهادهایی را درباره رصد کردن مداوم فجازی و هوش مصنوعی از منظر اخلاقی،‌ مطالعه مداوم و دانش افزایی، ‌بازنگری و اصلاح روندهای پیشین خود و دیگران در پاسخگویی به شبهات اخلاقی نسل جوان، و ایجاد حلقه های گفت¬وگو بین پاسخگویان برای تبادل نظر و تجمیع تجارب ارایه کرد. ✍🏼گزارش: ناهید مُلَمّعی خوزانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چراغ یعنی همیشه امیدی هست. و سختی ها دیر نمی پاید... شب تان خوش، قلب تان آرام...
🥳 تبریک تولد بانک ها: حضور ماشین و غیبت عاطفه 🎂 روز تولدتان است. از صبح بانک ها و کلا همه جاهایی که وجودتان برایشان منفعت مادی دارد برای شما «مشتری گرامی» پیاپی پیام تبریک می فرستند. اما به راحتی آنها را نادیده می گیرید و بی تفاوت از کنار آن می گذرید. این در حالی است که اگر بستگان و دوستان برای تان پیام تبریک بفرستند هم خوشحال می شوید هم پاسخ محبت شان را می دهید. چرا؟ به یک دلیل ساده (که در واقع بسیار مهم است): پیام بانک ها به صورت ماشینی، تااندازه ای منفعت طلبانه، و بدون وجود حس و عاطفه است؛ مثل هر پیامک روزانه دیگری که برای تان ارسال می کنند. در حالی که پیام دوستان و آشنایان صرفا برای شما و به ضمیمه مهر و محبت پیداوناپیدایی است که ضمیمه آن کرده اند. 🎂یکی از خطراتی که فراگیر شدن فناوری ها برای زندگی انسان امروز دارد، حذف انسان از چرخه روابط انسانی، مکانیکی و اتوماتیک شدن روابط، و بی رنگ شدن احساسات و عواطف است. و این خطر کمی نیست. ❤️پس قدر انسان هایی که هنوز برایتان پیام تبریک می فرستند را بدانید. حسینعلی رحمتی ۶ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🟢 اقسام پنجگانه چالش ها و سوالات اخلاقی درباره فضای مجازی گزارش یک نشست علمی 🔸نشست علمی «مهارت‌های پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث و با همکاری مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای محققان این مرکز روز پنج شنبه، در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد. 🔸 هدف این نشست آشنایی با برخی از اقسام سوالات و شبهات اخلاقی مربوط به فضای مجازی، ‌جهت پاسخگویی مفید و موثر به آنها بود. دکتر رحمتی با اشاره به این که لازمه آشنایی باچالش ها شناخت اقسام آنهاست، خاطرنشان کرد استخراج و استقصای جامع تر سوالات،‌ تربیت متخصص برای هر قسم، و آمادگی بیشتر برای پاسخگویی به آنها از جمله فواید دسته بندی چالش ها و سوالات اخلاقی مربوط به فضای مجازی است. 🔸ایشان گفت براساس یک حصر استقرایی می توان این چالش ها را به پنج قسم تقسیم کرد 👈متن کامل را در اینجا بخوانید
🟢 اقسام پنجگانه چالش ها و سوالات اخلاقی درباره فضای مجازی گزارش یک نشست علمی 🔸نشست علمی «مهارت‌های پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث و با همکاری مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای محققان این مرکز روز پنج شنبه، در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد. 🔸 هدف این نشست آشنایی با برخی از اقسام سوالات و شبهات اخلاقی مربوط به فضای مجازی، ‌جهت پاسخگویی مفید و موثر به آنها بود. دکتر رحمتی با اشاره به این که لازمه آشنایی باچالش ها شناخت اقسام آنهاست، خاطرنشان کرد استخراج و استقصای جامع تر سوالات،‌ تربیت متخصص برای هر قسم، و آمادگی بیشتر برای پاسخگویی به آنها از جمله فواید دسته بندی چالش ها و سوالات اخلاقی مربوط به فضای مجازی است. 🔸ایشان گفت براساس یک حصر استقرایی می توان این چالش ها را به پنج قسم تقسیم کرد: چالش اقناع، ‌چالش احترام،‌ چالش اعتقاد،‌ چالش ارتباط،‌ چالش اعتماد. در مورد هریک از این چالش ها لازم است که موضوعاتی چون علل شکل گیری چالش، پیامدهای این چالش، راهکارها، و وظایف مرتبطان با آنها مشخص شود. 🔻چالش اقناع عبارت است از ناتوانی نسل بزرگترها و کوچکترها(به ویژه والدین و فرزندان) برای قانع کردن یکدیگر درباره رفتارهای درست یا نادرست در فضای مجازی. 🔻 چالش احترام یعنی عدم مراعات حدود اخلاقی و حرمت ها در فضای مجازی، که مواردی چون بی احترامی به والدین، دیگر کاربران، جنسیت زنان مقدسات دینی، و بی احترامی به کشور و ملیت را در بر می گیرد، و پیامدهایی چون آزردن والدین، ‌تشدید کینه و نفرت در جامعه، ‌افزایش خشونت‌های کلامی و فیزیکی، آسیب دیدن کشور در برابر تهاجم بیگانگان را در پی دارد. 🔻چالش اعتقاد ناظر به سوالات،‌دغدغه ها و شبهات اخلاقی مربوط به دین، ‌باورهای دینی، ‌متون دینی، ‌دین داران، حکومت دینی،‌ نهادهای مبلغ دین هستند. این موارد را به عنوان نمونه ای از شبهات مربوط به این قسمت معرفی کرد: نسبت فناوری و ارزش از نظر اسلام،‌ آیا آموزه های اخلاقی اسلام برای دنیای فناوری و فجازی و هوش مصنوعی کاربرد دارد؟، آیا با وجود آموزه های اخلاقی فارغ از دین،‌ یا با وجود عقل بشری نیازی به اخلاق دینی برای فجازی است؟ آیا ربات ها می توانندبه مثابه مشاوران و الگوهای اخلاقی جدید‌ می توانند عمل کنند؟ آیا منابع اخلاقی دین می تواند توسط هوش مصنوعی تولید شود؟. 🔻چالش ارتباط را می توان این گونه تعریف کرد: تاثیر منفی فضای مجازی بر شکل گیری ارتباط اخلاقی و درست بین یک کاربر با دیگران. این ارتباط بر چند قسم است: ارتباط انسان با خودش، با خدا،‌ با محیط زیست و با انسان های دیگر. 🔻وی چالش اعتماد را به معنای اعتماد نا به جا به دیگران، به ویژه افراد ناشناس، در فضای مجازی تعریف کرد و گفت تهدیدها و پیامدهای این گونه چالش برای نوجوانان و جوانان از بقیه بیشتر است. 🌀در پایان این نشست تاکید شد کسانی که در صدد پاسخگویی به چالش ها و سوالات اخلاقی مربوط به فضای مجازی هستند بایستی یک فرایند چهار مرحله ای را طی کنند: شناخت عوامل و زمینه های شکل گیری این چالش ها، شناخت پیامدها و تاثیرات آنها، شناخت راهکارهای حل آنها، و بالاخره ‌انتقال این راهکارها به جامعه هدف با روش های مناسب و جذاب. ایشان به محققان متصدی پاسخگویی به سوالات اخلاقی مربوط به فضای مجازی گفت بایستی چالش شناسی ناظر به این عرصه را به عنوان یک فرایند مداوم و توقف ناپذیر مورد توجه قرار دهند، نه یک وضعیت موقت و مقطعی. ✍🏼گزارش: ناهید مُلَمّعی خوزانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 طلبه ها، فضای مجازی، احترام لباس (۱) ▪️فضای مجازی فرصت بی نظیری را برای طلاب و روحانیون فراهم کرده است تا بتوانند بخشی از وظایف تبلیغی خود را از این طریق انجام دهند، اما حضور در این عرصه نوپدید، اخلاق و آداب خاص خود را دارد که بی توجهی طلبه ها به آنها می تواند موجب نقض غرض شده و حتی تاثیر منفی داشته باشد. ▪️یکی از موارد، دقت به حضور جلوی دوربین با است. انتشار ویدیوهای تبلیغ شغل های غیرمرتبط، فوتبال کردن، اجرای استندآپ کمدی و مانند آن با لباس طلبگی در شبکه های اجتماعی، به کاهش احترام این لباس ضریب مضاعف می دهد. و جدای از این که گاه موجبات تمسخر طلاب و روحانیون را فراهم می کند، تاثیر سخنان شان را هم کاهش می دهد. ▪️این که طلبه با مخاطبان خود به ویژه نوجوانان و جوانان به حدی صمیمی باشد که مثلا با آنها فوتبال کند کار خوبی است، ولی چه ضرورتی دارد این کارها با پوشیدن عبا و عمامه انجام شود؟ 📌یکی از شرایط موفقیت طلاب در استفاده از فضای مجازی شناخت حضورشان بر مخاطب در فضای مجازی و فیزیکی است. حسینعلی رحمتی 10آبان 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
ادوار تاریخی شکل گیری به عنوان یک شاخه دانش: یک دوره حدودا هشتاد ساله (تا ۲۰۲۴). تجربه ای برای اخلاق پژوهان کشورمان: باید با حوصله و پشتکار و تلاش مداوم و آینده نگری به صورت گام به گام پیش رفت تا بتوان تولید دانش کرد. (نمودار برگرفته از کتاب درآمدی بر اخلاق اطلاعات)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 طلبه ها، فضای مجازی، جذب فالوور (۲) 🔹طلبه ها برای افزایش مخاطبان خود در فضای مجازی چه کارهایی باید بکنند و چه کارهایی نباید بکنند؟ طبیعی است که هرگونه فعالیت بلاگری در فضای مجازی، برای «دیده شدن» است. اما در مورد طلبه ها به خاطر این که خودشان و صنف شان و لباس شان منتسب به دین، باورهای دینی و نهاد تبلیغ دین هستند داستان قدری حساس تر است. 🔹 از این رو کارهایی چون شعله ور کردن آتش، پوشیدن لباس های انگشت نما، و شوخی های نامناسب و به طور کلی هر گفتار و رفتاری که عرف آن را خلاف شئونات طلبگی می داند و وجهه دین و روحانیت را نزد مخاطب مخدوش می کند یا اسباب تمسخر و توهین می شود برای طلبه ها اخلاقا درست نیست. 🔹هرچند تعیین دقیق مرز درست و نادرست در این زمینه آسان نیست ولی با ملاحظه بازخورد این رفتارها در فضای مجازی و فیزیکی تااندازه ای می توان مصادیق آنها را مشخص کرد. 🔻همچنین خوب است طلاب بلاگر در این زمینه با متخصصان رسانه و تبلیغ مشورت کنند. اگر حوزه های علمیه هم در این باره برای طلاب بلاگر کلاس های آموزشی بگذارد که چه بهتر. حسینعلی رحمتی ۱۱ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این فیلم که با ساخته شده، آخرین لحظات زندگی «هند رجب» دختر شش ساله را نشان می‌دهد که تمامی اعضای خانواده‌اش کشته شده‌اند و خود او تنها داخل خودرویی، نظاره‌گر نزدیک شدن تانک اسراییلی است. صدای امدادگر پشت تلفن را می‌شنویم که به او دلداری می‌دهد اما کاری از دستش ساخته نیست. لحظه‌ سخت و ناامید کننده آنجاست که دخترک به امدادگر التماس می‌کند که نجاتش دهد و کنارش باشد اماآن خانم پاسخ میدهد که عزیزم به خدا قسم اگر میتوانستم نجاتت میدادم اما... (متن و ویدیو برگرفته از فضای مجازی) 📌پ ن: تهیه کننده جهت اطلاع مخاطب در کنار ویدیو درج کرده که «فیلم با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شده»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ طلبه ها، فضای مجازی، و معکوس شدن حضور پای منبر (۳) 🕌 در تبلیغات سنتی و پیشافجازی، این مردم بودند که برای شنیدن وعظ و خطابه به مساجد و تکایا می رفتند. طبیعتا نوع پوشش و گفتار و رفتار روحانیون هم متناسب با این فضاهای معنوی بود. اما امروزه فضای مجازی زمینه این را فراهم کرده که طلاب و روحانیون به میان مردم بروند (به تعبیر امام علی(ع) درباره پیامبر(ص)، «طَبيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ» باشند). کافی است تلفن همراه خود را روشن کنند و با مخاطب سخن بگویند. البته این فضای جدید هم اقتضائات خاص خود را دارد و لزوما نمی شود به سبک و سیاق پیشین عمل کرد. 🕌از مزیت های این فضا آن است که محل ایراد سخنرانی می تواند هرگوشه کره زمین باشد و از این جهت تنوع داشته باشد،‌ می توان در چند دقیقه به صورت کوتاه و گویا حرف خود را زد، می توان مباحث اخلاقی و مسائل دینی را به صورت ساده و مختصر به گوش همه کسانی که به هر دلیل امکان یا انگیزه برای حضور در مساجد را ندارند رساند. 📌عدم استفاده، یا استفاده نادرست طلاب از این فضا، کفران نعمت است و خسارت ها و حسرت های فراوانی را به دنبال دارد. حسینعلی رحمتی ۱۲ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️طلبه ها، فضای مجازی، مرز لغزندۀ صمیمیت (۴) 🤣طلبه و روحانی از جنس مردم است و باید میان مردم و با آنها صمیمی باشد. چهره گشاده و اخلاق خوش یکی از عوامل جذب مردم به پیامبر گرامی اسلام(ص)، ائمه معصومین(ع) و عالمان و مبلغان دین بوده است. 🤣 اما آن چه امروزه به ویژه طلاب جوان باید نسبت به آن حساس باشند زیاده روی و بی احتیاطی در این زمینه و عدم ملاحظه شان طلبگی و لباس آن است. انتشار تصاویر حرکات رزمی با عبا و عمامه، یا افراط در جوک گفتن و شوخی با دیگران یا حتی گذاشتن استیکر و ایموجی و کامنت و لایک نامناسب برای نشان دادن صمیمی و خودمانی بودن در شبکه های اجتماعی می تواند موجب کاهش اعتبار و تاثیر سخن طلاب شود. 🤣برخلاف گذشته، امروزه کوچک¬ترین شوخی روی منبر یا حتی در جمع های طلبگی در اندک زمانی در معرض دید هزاران نفر قرار می گیرد و طبیعتا تاثیرات منفی آن هم چند هزار برابر می شود. 🟢در این زمینه طلاب بیش از دیگران باید این سخن امام علی(ع) را مدنظر قرار دهند که: «خداوند رحمت كند مردى را كه قدر خويش را بشناسد و از حدّ خود درنگذرد». حسینعلی رحمتی ۱۳ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدی گرمای تابستان رفت و خنکای پاییز را تجربه کردی؟ اندکی صبر کن، در برفاب زمستان نیز قدم خواهی زد... ، فصل‌ها را رامِ تو خواهد کرد... شب خوش
26.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀طلبه ها، فضای مجازی، و گروه جدیدِ «ناطلبه»های مبلغ دین (۵) ✅ در دوران پیشاشبکه های اجتماعی تبلیغ وتفسیر دین معمولا بر عهده روحانیون (و برخی غیرحوزویانِ نوعا دانشگاهی) بود که اطلاعات دینی و سابقه علمی مشخصی داشتند. اما امروزه گروه جدیدی به مفسران و مبلغان دین اضافه شده اند که جزو هیچیک از این دو نیستند. از مهم ترین ویژگی های آنها استفاده از شبکه هایی چون اینستاگرام است که روحانیون به دلایل مختلف در آن حضور چندانی ندارند. ✅ این افراد فاقد تحصیلات حوزوی یا آثار علمی دینی هستند. حتی از نظر گفتار و رفتار و پوشش هم شباهت چندانی به مبلغان سنتی دین ندارند، اما با ارایه تصویری خودمانی از خداوند و تفسیری عاطفی، آرامش بخش و انسان گرایانه از دین توانسته اند مخاطبان فراوانی از نسل جدید را جذب، و هنجارهای اخلاقی را متناسب با برداشت خود و علاقه مخاطب برای او بیان کنند. 📌 حوزوهای علمیه بایستی ضمن مطالعه جدی درباره این گروه، و شناسایی علل استقبال از آنها، با آنان مواجهه ای علمی، منطقی، و انتقادی داشته باشند. والبته حضور خود را در پایگاه فعالیت آنها، یعنی شبکه های اجتماعی، را از نظر کمّی و کیفی گسترش دهند. حسینعلی رحمتی ۱۴ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
26.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 طلبه ها، فضای مجازی، و طلابی که دیده نمی شوند (۶) 🔹فعالیت طلبه ها در فضای مجازی به یک صورت نیست؛ از این رو منصفانه نیست که درباره همه آنها یک حکم صادر کنیم. بسیاری از طلاب و روحانیون بدون هیچ چشمداشتی، با استفاده از این فضا به تبلیغ عالمانه دین، گسترش دانش، مشاوره و پاسخ به سوالات، و (به سیره عالمان گذشته) به کارهای خیریه می پردازند. کم نیستند طلابی که با کمک فالوورهای خود به کارهایی چون ساخت مدرسه، کتابخانه، درمانگاه و دستگیری از نیازمندان اقدام می کنند. 🔹اما متاسفانه بسیاری از کاربران شبکه ها به راحتی چشم خود را بر این گونه فعالیت ها می بندند، ولی اگر کوچکترین گفتار و رفتاری از یک طلبه دیدند که بهانه تمسخر را فراهم می کند در انتشار آن کوتاهی نمی کنند. 📌همان طور که انتظار است برخورد طلبه ها در فضای مجازی با دیگران همراه با ادب و انصاف باشد، از دیگران هم انتظار می رود با طلابی که در این فضا حضور مفید و مناسب دارند همدلی داشته باشند و آنان را برای تداوم این فعالیت ها همراهی و تشویق کنند. همه ما از طلبه و غیرطلبه، در فضای مجازی و فیزیکی، سرنشین یک کشتی هستیم. 📽ویدیو: کمیل نظافتی، طلبه فعال امور خیریه در فضای مجازی، که قبلا یکی از کلیه هایش را به یک کودک بیمار بخشیده بود، اکنون برای کمک به بیماران قطع نخاعی، قرنیه خود را برای فروش گذاشته است. حسینعلی رحمتی ۱۵ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
‼️ شکستن این حرمت برای همه مان تاوان دارد به بهانه انتشار کلیپ رقص در نمازخانه 🕌 امروز ویدیویی از ترانه خوانی و رقص در محلی که یا مسجد و حسینیه یا نمازخانه است به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد. قبلا هم ویدیوهایی از این گونه کارها در برخی مساجد در فضای مجازی منتشر شده بود. واقعیت این است که محل های عبادت در همه ادیان و همه کشورها برای خود حریم و حرمتی دارد. شکستن این حرمت ها آن هم در جامعه دینی مثل ایران از هر جهت کاری غیراخلاقی است. 🕌هم کسانی که در این مکان ها چنین برنامه هایی را اجرا می کنند کارشان غیراخلاقی است، هم کسانی که ویدیوی آن را در فضای مجازی منتشر می کنند، چرا که این کارها قباحتِ بی احترامی به مناسک و مکان های دینی را از بین می برد، و زمینه تکرار آن را فراهم می کند. بگذریم از این که همان طور که در کامنت های ذیل این ویدیوها دیده ایم این گونه کارها موجب تحقیر و توهین و تمسخر دین و دینداران هم می شود. 📌اگر، به درستی، از اهل منبر انتظار داریم حرمت جایگاه مسجد را مراعات کنند، از آن سو مردم هم بایستی بین یک محل عبادت و سالن برگزاری جشن تفاوت قائل شوند. در جامعه ما آسیب دیدن جایگاه دین و دینداران به هر دلیلی و از سوی هر که باشد به زیان همه است. حسینعلی رحمتی ۱۶ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
27.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخن مشاوران فضای مجازی را جدی بگیرید، باشد که....😁 ولادت حضرت زینب(س) مبارک 🌺
💟طلبه ها، فضای مجازی، و آفتِ توجه به «پسند» مخاطب تا «نیاز» او (7) ❇️ طلبه های فضای مجازی هم مثل دیگر فعالان این فضا طبیعتا دوست دارند بیشترین مخاطب را داشته باشند. اما این کار در صورت بی دقتی می تواند خطر «پیرو» شدن به جای «پیشرو» بودن را بر آنها تحمیل کند. به این معنا که طلبه برای جلب توجه دیگران یا نشان دادن چهره ای متفاوت از خود و روحانیت (و دین؟)، به طور خواسته یا ناخواسته اصول تبلیغ و آداب طلبگی را زیر پا بگذارد. مثلا در شوخی افراط کند، یا به خاطر ناراحت نشدن دیگران و از ترس ریپورت و اخراج و دیسلایک، از بیان حق خودداری نماید. ❇️ راه چاره این است که طلبه حق گویی و «نیاز» مخاطب، نه لزوما «پسند» او را معیار کنشگری در فضای مجازی قرار دهد (و صد البته در بیان حق، ادب و منطق را مراعات نماید). 📌اولویت دادن به نیاز، در کنار مزایای خود، البته ممکن است پیامدهایی چون کاهش فالوور، یا توهین و تمسخر دیگران را به دنبال داشته باشد، اما طلبه ای که از باب ادای وظیفه در این فضا فعالیت می کند نباید به خاطر آنها دلسرد و ناامید شود. حسینعلی رحمتی 17 آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🟣طلبه ها، فضای مجازی، نیروی واکنش سریع اخلاقی (۸) ⏰طلبه بودن در عصر شبکه های اجتماعی و هوش مصنوعی با زمان های دیگر تفاوت های جدی دارد،‌ و روحانیون اگر بخواهند در مسوولیت سنگینی که برعهده دارند موفق شوند بایستی مقتضیات این زمان را بشناسند، که یکی از آنها «سرعت و کثرت تولید و توزیع اطلاعات» است. ⏰ هر ثانیه هزاران محتوا در شبکه ها منتشر می شود و هر روز شاهد یک نرم افزار یا سخت افزار جدید هستیم، که طلبه باید آنها را از منظر اخلاقی بررسی و یافته های خود را به جامعه منتقل کند. شدت و شتاب «غرقابگی اطلاعات»‌ به گونه ای است که گاه یکی دو روز تاخیر در انتشار یک مطلب، تاثیر آن را از بین خواهد برد. 📌لازمه این که طلبه بتواند «به جا»، «به موقع» و «به درستی» عکس العمل نشان دهد آن است که: اولا با مهارت های تحلیل اخلاقی آشنا باشد، ثانیا «به طور مداوم» فضای مجازی را از منظر مسئله شناسی اخلاقی رصد کند، ثالثا و از همه مهم تر، نسبت به این که بررسی اخلاقی فضای مجازی، و تبلیغ اخلاق در این فضا و درباره آن، «هم» جزو وظایف اوست توجه داشته باشد و بداند امروزه یکی از مصادیق حدیث «الْأُمُورُ مَرْهُونَةٌ بِأَوْقَاتِهَا» همین کار است. حسینعلی رحمتی ۱۸ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
شماره 22 مجله علمی پژوهشی «اخلاق پژوهی»، مجله پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث، منتشر شد. 🌺به سهم خود از تلاش همکاران گرامی ام در انتشار مجله تشکر و قدردانی می کنم. ✍🏼فهرست مقالات: کارکردهای عقل عملی بر اساس روایات امامیه شعبان نصرتی؛ محمد رکعی بررسی انتقادی ملاک‌های «شخص بودن» کارکردی در اخلاق زیستی فاطمه جمشیدی؛ احمد کریمی؛ علیرضا آل بویه آسیب‌شناسیِ پژوهش‌های ایرانی در حوزۀ اخلاق فناوری اطلاعات حسینعلی رحمتی بررسی مدیریت چالش‌های اخلاقی در طراحی بازی‌های رایانه‌ای علی رازی زاده بررسی هستی‌شناختی ارزش اخلاقی از منظر علامه مصباح یزدی و جان ‌دیویی سیدمرتضی هنرمند نقد نظریۀ اخلاق تکاملی ریچارد داوکینز با تأکید بر اندیشۀ الهی‌‌دانان مسلمان سید عبدالرئوف افضلی 📌دسترسی به متن کامل همه مقالات: https://ethics.riqh.ac.ir/issue_2293_2294.html
Pathological Analysis of Iranian Research on ITEthics.pdf
1.98M
📌مطالعه این مقاله، که نخستین پژوهش در موضوع خود است، به همه محققان و مدیران مراکز پژوهشی که در صدد تحقیق یا سیاستگذاری و برنامه ریزی درباره اخلاق فناوری اطلاعات، فضای مجازی و هوش مصنوعی هستند، پیشنهاد می شود. 📚حسینعلی رحمتی، «آسیب‌شناسیِ پژوهش‌های ایرانی در حوزۀ اخلاق فناوری اطلاعات»، مجله علمي پژوهشي اخلاق پژوهي، س۷، ش۱(۲۲)، (بهار ۱۴۰۳)، ص۵۳-۷۴. ✍🏼چکیده در سال‌های اخیر، پژوهش‌هایی - هرچند ناکافی - دربارۀ موضوعات و مسائل اخلاقی فضای مجازی و هوش مصنوعی در ایران انجام شده، اما پایایی و پویایی این شاخه پژوهشی نوپدید مستلزم شناخت نقاط ضعف این آثار و به طور کلی، هر گونه فعالیت در این زمینه و چاره‌اندیشی برای اصلاح آنهاست. هدف پژوهش حاضر که در این راستا انجام شده، شناسایی و بررسی برخی از کاستی‌ها و معرفی عوامل و زمینه‌های آنهاست، تا زمینه اصلاح‌ فراهم شود. روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات، کتابخانه‏‌ای و به جهت بررسی، تحلیلی و انتقادی بوده است. یافته‌های تحقیق بیان‌گر آن است که حوزۀ پژوهشیِ اخلاق فناوری اطلاعات (اَخفا) در کشور ما با آسیب‌هایی چون ورود دیرهنگام و ناکافی، ضعف تحلیل اخلاقی، پراکنده‌پژوهی، کمبود پژوهش‌های تولیدیِ مبتنی بر آموزه‌های دینی و فقدان ارتباط مناسب با جامعهٔ هدف دست به گریبان است. در این مقاله پس از بررسی این کاستی‌ها، مواردی چون نوپدید بودن این شاخه پژوهشی، کمبود محقّقانِ اَخفاپژوه، فقدان مراکز تخصصی و کم‌رونق بودن فضای نقد علمی، به عنوان علل و عوامل بروز این کاستی‌ها معرفی شده‌اند. حسینعلی رحمتی ۲۰ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🅾️ طلبه ها، فضای مجازی، و نسل اقیانوس نوردانِ دیتا (۹) 🗝 طلبه ای که نداند مخاطبان امروز او از نظر سبک زندگی و میزان دسترسی به اقیانوسی از اطلاعات به مدد فضای مجازی، حتی با مخاطبان چند سال پیش فرق کرده اند نمی تواند وظیفه تبلیغی خود را به درستی انجام دهد. اگر افزایش سطح تحصیلات و دیگر تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه امروز ایران، به ویژه در نسل جوان، را هم در نظر بگیریم متوجه می شویم که تبلیغ دین امروزه چه اندازه نیازمند دقت و حساسیت است. 🗝 روحانیون و مبلغان دین چه خود از فضای مجازی استفاده بکنند یا نه، برای سخن گفتن با نسل تحصیلکردۀ فناوری اطلاعات بایستی: ▪️ اولا موضوعاتی را انتخاب کنند که برای این نسل دارای اولویت باشد، ▪️ثانیا درباره آن مطالعه عمیق داشته باشند، ▪️ثالثا با منطق و استدلال سخن بگویند، ▪️ رابعا ادبیات شان مودبانه باشد، ▪️خامسا خود را عالِم دهر و مخاطب را جاهل بی سواد تلقی نکنند، ▪️سادسا با او «گفت و گو» کنند و از تک گویی بپرهیزند، 📌و بالاخره این که بدانند «محاسن کلام» اهلبیت(ع) به اندازه ای هست که برای تبلیغ دین و جذب مخاطب نیاز به نقل خواب های عجیب و مطالب ضعیف نباشد. حسینعلی رحمتی ۲۱ آبان ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 طلبه ها، فضای مجازی، از عرش قُدسیَّت تا فرشِ عُرفیَّت (10) 🔹برخی از طلبه ها برای این که به مردم، به ویژه جوانان نشان دهند از سنخ آنها و یکی چون آنها هستند، تصاویری از مراودات زندگی شخصی شان از قبیل جشن تولد و میهمانی های خانوادگی خود را به ویژه با لباس طلبگی، در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند. 🔹از آن جهت که روحانیون هم انسان هایی مثل بقیه هستند، این گونه کارها خوب است، ولی از جهت دیگر، به خاطر انتساب آنها به دین، این عرفی شدن شان می تواند به خود دین تسری پیدا کند و جایگاه قدسی دین، و مکانت الگوهای اخلاق دینی را نزد مخاطب مخدوش کند. به ویژه که شبکه های اجتماعی می تواند به این عرفی شدن ضریب فراوان دهد. 📌 بنابراین، طلابی که در صدد نمایش زندگی شخصی خود در فضای مجازی هستند حتما باید به این نکته ظریف توجه کنند و قبل از انتشار، بر روی تک تک گفتار و رفتاری که می خواهند نشان دهند از جهت «نوع تاثیر» بر باورهایِ دینیِ مخاطب تامل و با دیگران مشورت کنند؛ چرا که درواقع گام در جاده لغزنده ای می گذارند که امکان خطا در آن فراوان، و امکان جبرانش بسیار اندک است. حسینعلی رحمتی ۲۲ آبان ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️چرا احمق‌نمایی زنان در شبکه‌های اجتماعی یک فاجعه غیراخلاقی است؟ (۱) 🧕هرچند ارایه تصویری ناشایست از زنان و دختران، و معرفی آنها به عنوان افرادی نادان و کم خِرد سابقه ای طولانی در فضای مجازی (و حتی فیزیکی) داشته است ولی در چند سال اخیر با ورود نسل جدید بلاگرهایی که دیده شدن و جذب فالوور و درآمد برای شان از هرچیزی مهم تر است، این وضعیت به خصوص در قالب ویدیوهای اینستاگرامی بسیار بیشتر شده است. به نظر می رسد سازندگان این ویدیوها هیچ تقید اخلاقی نسبت به مراعات احترام نسبت به زنان و زنانگی ندارند. 🧕با توجه به پیامدهای سهمگین اخلاقی، تربیتی و فرهنگی این تصویرسازی ها، همه کسانی که دغدغه اخلاق و فرهنگ و تربیت در فضای مجازی و فیزیکی را دارند بایستی نسبت به بررسی زمینه ها و علل تولید این گونه محتواها اقدام کرده و ضمن بیان تبعات زیان بار آن، برای آگاه سازی بلاگرها و کاربران شبکه ها، به ویژه خود خانم ها، اقدامات لازم را انجام دهند. 📌از آنجا که حرمت شکنی نسبت به زنان و دختران ، همه افراد جامعه را متضرر می کند، تلاش برای پیشگیری از این روند هم یک وظیفه همگانی است. 🙏 پیشاپیش از همه خانم ها به خاطر ویدیوهایی که به ناچار برای مستندسازی این سری یادداشت ها منتشر می شود عذرخواهی می کنم. حسینعلی رحمتی ۲۳ آبان ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
🟢 قدر زر زرگر شناسد... درپاسداشت یک 🌷به مناسبت ۲۴ آبان روز بزرگداشت علامه سیدمحمدحسین استادمطهری: علامه طباطبایی مردی است که صد سال دیگر باید بنشینند و آثار او را تجزیه و تحلیل کنند و به ارزش او پی ببرند. چرا ما از حالا به این فکر نیفتیم؟ این مرد واقعاً یکی از خدمتگزاران بسیار بسیار بزرگ اسلام است. اولًا مجسمه تقوا و معنویت است.در تهذیب نفس و تقوا مقامات بسیار عالی را طی کرده است. من سالیان دراز از فیض محضر این مرد بزرگ بهره‌مند بوده‌ام. (کتاب احیای تفکر اسلامی).