♦️فضای مجازی، تعظیم شعائر دینی، و فرصتی بی تکرار
✍️حسینعلی رحمتی
✅ الف)
برگزاری مجالس گفت و شنود دینی و بزرگداشت مناسبت های مهم تاریخ اسلام را می توان از مصادیق بارز تعظیم شعائر الاهی دانست، و از آنجا که دین و اخلاق با یکدیگر نسبتی قویم دارند هرگونه تلاش در این زمینه در واقع گام برداشتن در راه تربیت انسان اخلاقی است. شاید از این روست که قرآن کریم بزرگداشت شعائر الاهی را نشانه تقوای قلبی مومنان می داند(سوره حج، آیه 32). تاثیرگذاری جلسات مذهبی البته مشروط است به «تولید محتوای مناسب»، «ابلاغِ درستِ پیام»، و «مشارکت دادن مخاطب»، و این هرسه بدون انتخاب «رسانه موثر» ممکن نیست. «قالب» و «ابزار»ی که در خدمت رسانه است در هرزمان می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، در واقعه عاشورا حضرت زینب(س) از «خطابه» برای ابلاغ پیام استفاده کردند. در زمان های بعد، استفاده از ابزارها و قالب هایی چون منبر و خطابه، شعر، تصویرگری و تعزیه خوانی در دوره معاصر رسانه هایی چون رادیو و تلویزیون و نشریات هم به آنها اضافه شد.
✅ب)
در دو سه دهه اخیر «فضای مجازی» به عنوان یک رسانه فراگیر وارد جامعه ما شده است؛ رسانه ای که به خاطر برخورداری از شرایط سه گانه ای که برای تعظیم شعائر دینی گفته شد ظرفیت آن را دارد که در خدمت این امر قرار گیرد. اینک این دغدغه مندان تبلیغ دین و ترویج اخلاق، از شهروندان عادی گرفته تا حوزه های علمیه، هستند که بایستی ضمن شناسایی «ظرفیت»ها و «ظرافت»های این فضا از آن به بهترین وجه استفاده کنند. کوتاهی در این زمینه موجب می شود که نهادهایِ سنتیِ تبلیغ دین میدان را به دیگران واگذار کنند و از ارتباط با طیف وسیعی از مخاطبان خود محروم شوند؛ مخاطبانی که دنبال شنیدن سخنان جدید و آزمودن روش های نوین در برپایی مجالس دینی هستند.
✅ج)
با توجه به ویژگی های زیر می توان گفت فضای مجازی رسانه ای است که مبلغان و مروجان دین در طول تاریخ آرزوی آن را داشته اند.
🔻1. مشارکت فعال
برگزاری مراسم دینی در فضای مجازی امکان آن را فراهم می کند که مخاطبان از حالت «شنونده صِرف» که در تبلیغات سنتی پررنگ تر بود خارج شوند و نظرات خود را با سخنران و دیگر حاضران به اشتراک بگذارند. حضور افراد تحصیل کرده و تنوع عقاید و سلایق دینی حضار هم موجب جدی و جذاب شدن گفت وگوها، بالا رفتن سطح علمی مباحث و در نتیجه افزایش معرفت دینی مخاطبان (و حتی سخنران) می شود.
🔻2. کثرت مخاطب
فضای مجازی با حذف «بُعد مکانی» این امکان را فراهم کرده که هر کس در هر گوشه جهان به راحتی بتواند در مراسم معرفت افزایی دینی شرکت کند. به عنوان مثال، امسال در شبکه هایی چون اینستاگرام و کلاب هاوس شاهد بودیم ایرانیانی که در کشورهای مختلف زندگی می کنند در مجالس عاشورایی به گونه ای شرکت داشتند که گویی در ایران حضور دارند.
🔻3. تنوع قالب
در فضای مجازی می توان از قالب های چندرسانه ایِ متنی، صوتی، و تصویری استفاده کرد. مثلا مخاطب در حالی که مشغول شنیدن صدای سخنران است، همزمان ویدیوی مربوط به بحث او، یا سرفصل های مطالب را در قالب پاورپوینت می تواند مشاهده کند. تنوع و جذابیت قالب ها موجب استقبال بیشتر مخاطب و تاثیرگذاری بهتر محتوا می شود.
🔻4. تکثر منابع
در گذشته مبلغان برای افزایش اطلاعات دینی مخاطبان خود نهایتا می توانستند کتاب یا مقاله ای را به آنها معرفی کنند، ولی امروزه از طریق فضای مجازی می توان ده ها کتاب، مقاله، فیلم و عکس، مصاحبه و خبر را در اختیار آنان قرار داد.
🔻5. غلبه بر محدودیت ها
در زمان های گذشته هنگام وقوع حوادثی چون سیل و زلزله یا شیوع بیماری های واگیردار، حضور همگان در مراسم دینی مقدور نبود ولی امروزه به مدد فضای مجازی در هر شرایطی، مثل اکنون که ویروس کرونا فراگیر شده است، همه افراد جامعه می توانند در بستر این فضا در جلسات مذهبی شرکت کنند.
🔻6. سهولت دسترسی
استفاده از امکانات فضای مجازی آنچنان آسان شده است که حتی یک نفر هم با داشتن اشتراک اینترنت و یک تلفن همراه به راحتی می تواند مثلا برای یک دهه محرم جلساتی را به حضور سخنرانانی از کشورهای مختلف جهان برگزار کند؛ این در حالی است که در شیوه سنتی، برگزاری چنین مراسمی نیازمند صرف هزینه و نیروی انسانی فراوان بود.
🔻7. ماندگارسازی محتوا
در تبلیغات سنتی برای حفظ یا انتقال محتوای جلسات دینی معمولا از نوارهای کاسِت استفاده می شد اما امروزه با استفاده از فضای مجازی می توان این محتوا را برای همیشه نگهداری کرد. از این منظر، فضای مجازی به «ذخیره سازی محتوای دینی»، «انباشت تجربه مبلغان دینی»، و «ستبرسازی سنت های دینی» کمک می کند.
5 شهریور 1400
@harahmati
4_5904238194022418825.pdf
1.77M
ششمین شماره از فصلنامه مجازی #فرهنگ_شهرت #پرونده_دین_و_شهرت منتشر شد:
🔻معبودهای زمینی؛ فرهنگ شهرت چه نسبتی با دین دارد؟(سرمقاله)
✍🏻معصومه شمس
🔻دین و شهرت در ایران؛ یک چشمانداز میدانی-نظری
✍🏻دکتر سیداحسان شاهقاسمی
🔻نگاهی معرفتشناختی به مرجعیت اجتماعی سلبریتیها
✍🏻 دکتر عبدالله صلواتی
🔻 مداح-سلبریتی؛ فرایند دگردیسی مداح و ظهور پدیده ممدوح(سلبریتی)
✍🏻 دکتر عبدالله بیچرانلو
🔻 سلبریتیها؛ پیامبران آرمانشهر نئولیبرالیسم
✍🏻 محمدحسین علیمردانی
🔻مدلینگ حجاب؛ مصرف، بدنمندی و نمایشیشدن
✍🏻 منصوره حجاری
🔻درآمدی کوتاه بر الهیات هواخواهی
✍🏻 محمدجواد بادینفکر
🔻طرفداری بیطرف؛ رسانهها و طرفداری چگونه هویت دینی را تحتالشعاع قرار میدهند؟
✍🏻 زهرا عدالتفر
🔻از مداح تا سلبریتی، از هیئت تا اینستاگرام
✍🏻 ریحانه فراهانی
🔻الهههای پرزرق و برق؛ معرفی کتاب «خدایان بدکردار: رسانهها، دین و فرهنگ شهرت»
✍🏻 آیه سعیدیزاده
🔻 چشمانداز مطالعات سلبریتی
✍🏻 برگردان: سمانه کوهستانی
🆔 @Celebrity_Culture
⭕️@harahmati
هنرهای تصویری از قبیل کارتون، ابزاری جذاب و موثر برای بیان #کوتاه و #گویای مسایل اخلاقی مربوط به فناوری اطلاعات است.
من اسم این گونه کاریکاتور ها را #اتیکاتور گذاشته ام (تلفیق اتیکز و کاریکاتور)
(تصویر: از اینترنت. ترجمه: حسینعلی رحمتی)
@harahmati
حجة الاسلام دکتر «یوسف غضبانی» از دانش آموختگان حوزه علمیه قم و استادان دانشگاه ادیان و مذاهب، دار فانی را وداع گفت. با ایشان از دوران همکاری در مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان آشنا شدم. سال ها از ایشان اطلاعی نداشتم تا این که امروز با خبر شدم بر اثر کرونا فوت کرده است. خداوند این انسان بااخلاق را رحمت کند. امیدوارم این ویروس منحوس #کرونا هرچه زودتر ریشه کن شود تا بیش از این شاهد خبرهای ناگوار نباشیم . @harahmati
🌀نزاع خیر و شر اخلاقي در فناوري هاي آينده به کجا می رسد؟
🔺 با نگاهی ارزشداورانه به فناوري هاي ارتباطي و اطلاع رساني آينده، مي توان پيش بيني كرد كه اين فناوري ها در آينده از نظر اخلاقي نه خير مطلق هستند نه شر مطلق؛ بلكه همچنان حامل كاركردي دوگانه خواهند بود؛ چرا که به نظر نمي رسد ماهیت آنها در آينده تغییر عمده ای پيدا كند. مقصود از #کارکرد #دوگانه این است که این فناوری ها هم می توانند بستری برای تحقق فضائل اخلاقی باشند هم ابزاری برای ارتکاب رذائل اخلاقی. البته عمق و سطح تاثيرات اخلاقي فناوري هاي آينده نسبت به وضعيت فعلي افزايش بيشتري خواهند داشت؛ و همين هم موجب مي شود كه #آينده_پژوهي درباره آنها ضرورت بيشتري پيدا كند.
🔺 نيل پستمن، از منقدان جدي رسانه هاي جديد، اين كاركرد دوگانه را به گونه اي ديگر بيان كرده است. او معتقد است «در تمام تحولات فني، نوعي تعامل و بده و بستان مطرح است. من مايلم از آن به عنوان معامله ارزش هاي معنوي در قبال كسب دنيا نام ببرم. تكنولوژي مي دهد و مي ستاند. بدين معناست كه همواره فناوري جديد به ازاي هر فايده و مزيتي كه عرضه مي دارد، زياني نيز به دنبال خواهد داشت» (پستمن، 1392الف: 26).
🔺 خوب، اگر این گونه است پس آینده پژوهان #اخفا قرار است چه کاری انجام دهند؟ پاسخ مختصر این که آنان نمي توانند اين كاركردهاي دوگانه را از بين ببرند، بلكه تنها مي توانند با طراحي سناريوهاي مختلف درباره اين فناوري ها، كاربران #فناوري هاي آينده را راهنمايي كنند كه خود مرتكب رذائل اخلاقي نشوند و در دام بي اخلاقي ديگران نيز نيافتند.
#حسينعلي_رحمتي
4 شهريور 1397
⭕️ گاه یک کارتون یا تصویر می تواند به اندازه ده ها مقاله و سخنرانی درباره #اخلاق_فناوری_اطلاعات حرف برای گفتن و تاثیر بر روی رفتار داشته باشد. این موارد را #اتیکاتور نامیده ام (تلفیق ethics و کاریکاتور)
افراد و مراکز علمی فعال در زمینه فضای مجازی نباید از این ابزار غافل شوند.
کاریکاتور از #پاول_کوزینسکی (Pawel Kuczynski) هنرمند لهستانی (پیشنهاد می کنم دیگر آثار او در این زمینه را نیز مشاهده کنید. همه عالی اند)
@harahmati
دوستی های مجازی: به آنچه در قاب گوشی می بینی اعتماد نکن
#اتیکاتور
@harahmati
خطر جایگزین شدن #ارتباطات_دیجیتال به جای روابط خانوادگی در #فضای_فیزیکی جدی است. برای مواجهه با پیامدهای اخلاقی آن، چه باید کرد؟
@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با همه گیر شدن پروژهٔ #متاورس «فرا-جهان» (Metavers) زاکربرگ، و در هم تنیدگیِ بیشترِ حقیقت و مَجاز، آیا اصول اخلاقی فعلی همچنان کاربرد دارد، یا باید اخلاقیات جدیدی بنویسیم؟ اخلاق پژوهان ما برای مواجهه با این دنیای جدید آماده اند؟
@harahmati
📛 آيا شما هم يك ویندو شاپر فجازی هسيتد؟
✅ ویندو شاپر window shopper به کسانی می گویند که کارشان پرسه زنی در بازار، تماشای ویترین مغازه ها و پرسیدن قیمت ها است بدون این که واقعا قصد خرید داشته باشند؛ آن هم نه به خاطر بی پولی بلکه بیشتر برای مشغولیت، سرگرمی و وقت گذرانی. با شکل گیری #فجازی، و به ویژه گسترش شبکه های اجتماعی، ویندو شاپینگ مجازي (Online Window Shopping) هم به یک معضل اخلاقی تبدیل شده است. آنچه مسئله «وب / ول گردی»هاي بي حاصل را در اين فضا تشدید می کند، نامحسوس بودن نشانه ها و فراگیر بودن آن است. چرا که فقط یک گوشی تلفن می خواهد و مقداری شارژ اینترنت. همین هم موجب می شود که افراد متوجه ابتلای خود به اين مسئله نشوند و در نتیجه برای درمان آن هم اقدامی نكنند.
✅ ويندو شاپرهاي فجازي کسانی هستند که:
1. ساعت ها به اينترنت وصل اند، از اين سايت به آن سايت، از اين صفحه به آن صفحه و از اين كانال به آن كانال و گروه سر مي زنند، بدون این که بدانند دنبال چه هستند.
2. مشاهده هیچ مطلبی را از دست نمی دهند. معتقدند هرچيز به يك بار خواندن يا ديدنش مي ارزد.
3. بر روی لینک هر مطلب یا آدرس هر سایت و شبکه ای کلیک می کنند تا ببینند داخلش چه خبر است.
4. اسامي و تصاوير اعضاي گروه ها و پروفایل ها مثل یک کارآگاه بررسی و درباره هر کدام کلی داستان پردازی می کنند.
5. سياهي لشكر گرم كردن معركه بگو مگوهاي شبكه هاي اجتماعي هستند، حتي اگر نه سر پياز باشند نه ته پياز.
6. دكمه «join» مورد علاقه آنها است. خیلی سریع عضو گروه ها و کانال های مختلف مي شوند.
7. هرلحظه احساس مي كنند بايد به اينترنت سري بزنند؛ شايد كسي مطلب جديدي گذاشته يا خبر تازه اي را منتشر كرده يا اتفاق تازه اي افتاده كه بايد از آن مطلع شوند.
8. تا وقتي كه شارژ اينترنت يا حال و حوصله شان تمام نشده، يا سروصداي خانواده بلند نشده، يا سر و كله رئيس پيدا نشده انگيزه قوي براي وب گردي دارند.
🔻ویندو شاپینگ به مثابه معضلي اخلاقی
ويندو شاپينگ فجازي يك معضل اخلاقي است؛ چرا كه آسيب هايي چون اتلاف وقت، از بين رفتن هزينه، بازماندن از كارهاي مفيد و مسووليت هاي فردي و اجتماعي، انباشتن ذهن از مطالب غير مفيد يا مفيد ولي غيرضروري، و اعتياد مجازي را به دنبال دارد.
امام علی (ع) مي فرمايد: مردم سه گروهند: دانشمند خداشناس، دانش جوي در راه رستگاري و فرومايگاني بي اراده و سرگردان كه هر دعوتي را اجابت مي كنند و به هر طرف كه باد بيايد به همان طرف مي روند، از نور دانش روشنايي نمي گيرند و به پايگاه محكمي پناه نمي برند.( نهج البلاغه، كلمه قصار 147). با بهره گيري از اين سخن، مي توان كاربران فضاي مجازي را به سه دسته تقسيم كرد:
1. كساني كه به توليد محتواي مفيد در اين فضا مي پردازند و از آن به عنوان ابزاري براي دانش افزايي ديگران استفاده مي كنند.
2. كساني كه هدف شان استفاده از اين فضا براي افزايش معلومات خود در هر زمينه اي است كه موجب رشد اخلاقي و معرفتي، و ايفاي هر چه بهتر وظايف فردي و اجتماعي، و خدمت هر چه بيشتر به ديگران مي شود.
3.كساني كه بي هدف در اين فضا مي چرخند؛ و نه خيري به ديگران مي رسانند و نه خود سود و ثمري مي برند. اينان را ميتوان ويندو شاپرهاي فجازي دانست.
🔻چه بايد كرد؟
1. سواد رسانه اي خود را افزايش دهيم. درباره چگونگي حضور صحيح در فضاي مجازي به افراد مطلع يا كتاب هاي مناسب رجوع كنيم.
2. حضور خود در فضاي مجازي را مديريت و هدف مند كنيم. پيش از استفاده از #اينترنت، از خود بپرسيم چرا بايد وارد اين فضا شوم؟ به چه سايت ها يا كانال هايي بايد سر بزنم؟ تا چه ساعتي؟
3. پيش از خواندن يك مطلب، ديدن يك فيلم، عضويت در يك گروه، يا اظهار نظر درباره يك موضوع از خود بپرسيم: آيا اين مطلب به من ربط دارد؟ فايده اش براي من چيست؟ آيا بي اطلاعي از آن به من ضرر مي زند؟
👈 با توجه به نامشخص بودن علائم، بايد گفت ویندو شاپرها از آنچه فکر می کنید به شما نزدیک ترند؛ شاید کافی باشد نگاهی در آینه بیاندازید.
#حسينعلي_رحمتي
5 بهمن 1397
#بازنشر مطالب پیشین
@harahmati
✅برخی متخصصان هوش مصنوعی گفته اند امکان این که در قرن حاضر «ماشینی هوشمندتر از انسان» superintelligent AI ساخته شود بسیار ا ست، و برای این که کنترل امور از دست انسان خارج نشود باید با تشریک مساعی جهانی کدهای اخلاقی خاصی تدوین شود.
⭕️سوال این است: برای این که افراد و مراکز اخلاق پژوه ایرانی را آماده مشارکت در فرایند کدنویسی کنیم چه کارهایی باید انجام دهیم؟
حسینعلی رحمتی
۱۲ آبان ۱۴۰۰
@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پنجرههای این قطار به هنگام عبور از مناطق مسکونی، برای حفظ حریم خصوصی، به طور خودکار مات میشوند!
@it_24
♦️وقتی از مسوولیت اخلاقی سازندگان نرم افزار و سخت افزار سخت میگوییم مقصود مراعات چنین نکاتی است.
ا____________________
⭕اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👈 @harahmati
✅ به مناسبت افاضات اخیر یکی از خانم های #بازیگر پرحاشیه و پر ادعای کشورمان که بی توجه به مشکلات جامعه، به مردم کم بضاعت طعنه زده بود مطلب زیر #بازنشر می شود:
💢وقتی زندگی تان شیرین است به زخم دیگران نمک نپاشید، لطفا
🔻برای دخترتان جهیزیه گران قیمت تهیه کرده اید؟ انشاءالله به شادی استفاده کند،
برای آقازاده گرامی ماشین چند صد میلیون تومانی خریده اید؟ چرخش برایش بچرخد،
زندگی بسیار مرفه و اسباب واثاثیه گران قیمت دارید؟ خیرش را ببینید،
برای کودک نورسیده یا هنوز نرسیده تان سیسمونی چند ده میلیون تومانی تهیه کرده اید و جشن تعیین جنسیت وگودبای پمپرز و گودبای تاتی گرفته اید؟ انشاءالله مبارکش باشد.
رستوران «های کلاس» می روید؟ قلیان های چند صدهزارتومانی می کشید؟ جدیدترین و گران ترین مدل موبایل را خریده اید؟ سفرهای خارج از کشور همراه با خرج و برج فراوان می روید؟ سفره مذهبی تجملاتی انداخته اید؟ اشکالی ندارد، مال خودتان است و اختیارش را دارید.
🔻فقط لطفا بفرمایید چرا گزارش صوتی تصویری این کارهای تان را با طول و تفصیل در فضای مجازی منتشر می کنید؟ چه چیزی را می خواهید اثبات کنید؟ دارایی خودتان را نشان دهید یا نداری دیگران را به رخ شان بکشید؟ فکر هزاران هم وطن کم درآمد خود را کرده اید که با دیدن زندگی شما آه می کشند و رنج مضاعف می برند و حسرت می خورند و ناامید می شوند و شرمنده خانواده خود می شوند، و برخی از آنها انگیزه انتقام از دیگران، حتی ثروتمندان را پیدا می کنند؟
🔻دارندگی وقتی مایه برازندگی است که همراه با مراعات اخلاق باشد. ثروتمند بودن لزوما به معنای کسب مال از راه غیراخلاقی و غیرقانونی نیست؛ ولی حتی در استفاده از ثروت حلال هم نباید انسانیت را فراموش کرد. اگر متدین ایم طبق دستورات دینی و اگر نیستیم به حکم انسان بودن، هنگام گزارش زندگی خود در فضای مجازی، کمی هم دغدغه غم و رنج دیگران را داشته باشیم.
🔻سوراخ شدن کشتی اخلاق جامعه، همه سرنشینان را غرق می کند؛ چه لاکچری باشند چه نباشند.
حسینعلی رحمتی
19 اردیبهشت 1397
@harahmati
⭕️رهنمایان ره گم کرده: دشواره اخلاقیِ مواجهه با سلبریتی ها
♈️ الف)
حضور «سلبریتی»ها امروزه بخشی (جدایی ناپذیر؟) از فضای مجازی شده است. از آن دسته از این افراد که از شهرت خود در راستای #اهداف_اخلاقی استفاده می کنند که بگذریم، نوع حضورِ بخش قابل توجهی از آنها تبدیل به یک معضل اخلاقی شده است. این معضل صرفا به خاطر گفتار و رفتار نادرست این افراد نیست؛ بلکه به خاطر «#چگونگی» برخورد با آنها «هم» هست. مواجهه با آنها انسان های اخلاق مدار را بر سر یک تزاحم اخلاقی (Moral Dilemma) قرار می دهد. توضیح مطلب این که: این افراد تشنه «دیده شدن» و جلب توجه هستند و شهرتی که از این راه به دست می آورند برای شان هم لذت بخش است هم ثروت آفرین. به همین خاطر:
🔻 اولا، برای #دیده_شدنِ بیشتر دست به هر اقدامی می زنند؛ از به اشتراک گذاشتن جزیی ترین مسائل زندگی شان، تا خبرسازی های راست و دروغ درباره خودشان و دیگران. «بُتِ عیّاری» هستند که برای دیده شدن هر لحظه به رنگی در می آیند.
🔻ثانیا، براثر اقبال دیگران کم کم نوعی #اعتماد_به_نفس_کاذب، احساس «خود همه چیز دان بودن»، و احساس مسوولیت برای «راهنما» و مرشد دیگران شدن به آنها دست می دهد. بر همین اساس در عرصه های مختلف ورود می کنند بدون این که صلاحیت لازم را کسب کرده باشند. یک روز شاعر می شوند، یک روز متخصص اخلاق و تعلیم و تربیت، یک روز حقوق دان، یک روز مبلغ دین، یک روز مصلح اجتماعی، یک روز منتقد سیاسی، یک روز روان شناس و مشاور خانواده، و یک روز فیلم ساز.
🔻ثالثا، کم کم #توهمِ «خودبرتر بینی» به آنها دست می دهد و گمان می کنند «همه» آنچه کمتر به مدد تلاش، و بیشتر به خاطر شهرت و ثروت، یا موقعیت جغرافیایی و خانوادگی «امکان» انجام آن را یافته اند «صِرفا» حاصل تلاش و زحمات طاقت فرسا و درایت و ذکاوت شان بوده، و اگر دیگران به چنین جایگاهی نرسیده اند به خاطر «بی دست و پا بودن» و بی عرضه گی خودشان بوده است. این توهم موجب نگاه از بالا به پایین و تحقیرآمیز به دیگران می شود.
♈️ب)
با توجه به آنچه گفته شد، مواجهه با این افراد انسان های اخلاق گرا را بر سر یک دو راهی یا #تزاحم_اخلاقی قرار می دهد:
1. اگر به آنها بی توجهی کنند، این کار موجب تداوم توهمات آنها، جری تر شدن در تداوم کارهای نادرست، و جذب طرف داران بیشتر می شود. و این مطلوب آنان است.
2. اگر به آنها توجه کنند، نقد و بررسی آنها موجب جلب توجه دیگران می شود و این همان چیزی است که این دسته از سلبریتی ها از آن استقبال می کنند. برخی از آنها نه تنها از انتقاد دیگران پروایی ندارند بلکه گاه برای دیده شدن دست به سخیف ترین کارها می زنند.
♈️ج)
چه باید کرد؟
هرچند با توجه به وضعیتی که ترسیم شد به نظر می رسد هرگونه مواجهه با این افراد در ظاهر به نفع آنان است، ولی روش دوم در مجموع درست تر است. یعنی همه کسانی که دغدغه زیست اخلاقی شهروند-کاربران در فضای مجازی و فضای فیزیکی را دارند نباید نسبت به گفتار و رفتار این دسته از مشهورانِ فضای مجازی بی تفاوت باشند. «مواجهه انتقادی» نسبت به این افراد یک وظیفه اخلاقی و مسوولیت اجتماعی است و منافع آن برای جامعه (و حتی برای خود این افراد) از مضراتش بیشتر است.
🔻البته این رویکرد انتقادی باید ناظر به دو گروه باشد:
1. خود این سلبریتی ها: نقد اینها موجب می شود که به اندازه ای که وجدان اخلاقی شان بیدار است نسبت به #اصلاح رفتارهای خود اقدام کنند.
2. کاربران شبکه های اجتماعی: گوشزد کردن مسوولیت اخلاقی این افراد و افزایش سواد رسانه ای آنها موجب می شود که در مواجهه با سلبریتی ها رویکردی انتقادی داشته باشند و از کارهایی که موجب تشجیع و ترغیب آنها به کارهای نادرست می شود (مانند عضویت در کانال ها و صفحات شان، ارسال مطالب این افراد برای دیگران، و لایک و کامنت گذاری تاییدآمیز ذیل پُست های شان) خودداری کنند.
✍️ حسینعلی رحمتی
18 آبان 1400
@harahmati
| اندکی اندیشه |
⭕️رهنمایان ره گم کرده: دشواره اخلاقیِ مواجهه با سلبریتی ها ♈️ الف) حضور «سلبریتی»ها امروزه بخشی (ج
ویدیویی در ارتباط با این مطلب در کانال گذاشته بودم ولی از آنجا که نمی خواهم آن مطلب بیش از اندازه صبغه شخصی و ناظر به یک فرد خاص پیدا کند آن ویدیو را حذف کردم.
ا____________________
⭕اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👈 @harahmati
در یکی از اتاق های کلاب هاوس بحث درباره روش خرید زمین و مِلک در #متاورس بود؛ فرا-جهانی که هنوز نیامده با خود مالکیت، پول، و اصطلاحات خاص خود را آورده است.
✳️در این فضا چگونه #اخلاقی باشیم؟
💢 متاورس را جدی بگیرید...دنیای جدیدی در راه است.
@harahmati
«موکسی» Moxie ربات-بچهٔ هوشمند ساخت شرکت امبادید Embodied است که قرار است نه تنها همبازی بچه ها، بلکه آموزگار ِ مهارت های اجتماعی، عاطفی و شناختی به آنها باشد.
⭕️ به نظر شما اگر این رباتک در اختیار بچه های کشور ما قرار گیرد آیا بر روی اخلاقیات آنها هم تاثیر می گذارد؟
⭕️ در این صورت، هنجارهای اخلاقیِ سازندگان خود را به بچه ها منتقل می کند یا ارزش های اخلاقی جامعه ما را؟
⭕️آیا موکسی ها از نظر اخلاقی تربیت پذیرند؟
حسینعلی رحمتی
۳۰ آبان ۱۴۰۰
ا____________________
✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👈 @harahmati
♦️آیا «کم آبی» به اخلاق هم ربط دارد؟
✅ کم آبی یکی از معضلات اساسی عصر حاضر نه تنها در کشور ما بلکه در تمام جهان است. این موضوع جدای از از وجوه اقتصادی، اجتماعی ، و حتی سیاسی و امنیتی اش از نظر اخلاقی هم موضوع بسیار مهمی است و در کشور های دیگر درباره «اخلاقِ آب» Water Ethics امروزه آثار فراوانی نگاشته شده است. اما در کشورمان متاسفانه در این زمینه به اندازه کافی کار نشده است.
✅ برای آشنایی با برخی از موضوعات و مسائل اخلاقی مربوط به آب، در اینجا به معرفی یکی از کتاب هایی می پردازیم که در این زمینه نگاشته شده است. عنوان این کتاب «اخلاق آب» است. این کتاب مجموعه مقالاتی از نویسندگان مختلف که در سال ۲۰۰۹ توسط انتشارات تیلور اند فرانسیس در 350 صفحه منتشر شده است. رامون لاماس، لوئیس مارتینز-کورتینا، و ادیتی موکرجی سر ویراستاران علمی این کتاب هستند.
⭕️Water Ethics, eds by: M. Ramón Llamas, Luis Martínez-Cortina, Aditi Mukherji, Taylor & Francis Group, London, 2009.
✅ کتاب حاوی ۱۹ مقاله است که در هشت بخش تدوین شده است. عناوین هربخش و مقالات ذیل آن از این قرار است:
🔻بخش اول: برخی رهیافت های فرهنگی و سنتی درباره اخلاق آب:
1. «تصویر آب و حکمت در آثار تالس ملطی»
2. «درگیری های مربوط به آب: اخلاق چه کسی در نهایت غلبه می کند؟»
3. «اخلاق مدیریت آب در چارچوب اخلاق عام و زیست محیطی: بررسی موردی اخلاق اسلامی درباره آب»
🔻 بخش دوم: برخی ابعاد اخلاقی سیستم های مدیریتی جدید درباره آب
4. «حق آبه و سیاستگذاری آب: مورد مهم سیاستگذاریِ بین رشته ای»
5. «اخلاق و عدم قطعیت در مدیریت یکپارچه منابع آبی؛ با توجه به مسائل بین المللی»
6. «آب و مسئله اخلاق در تهیه و تولید مواد غذایی: چگونگی حصول اطمینان درباب عدالت و امنیت غذایی در قرن بیست و یکم»
🔻بخش سوم آب به مثابه یک حق بشری و به مثابه یک منبع اقتصادی
7. «آب؛ یک حق بشری یا یک منبع اقتصادی؟»
8. «آب به مثابه یک حق بشری و یک منبع اقتصادی: بررسی موردی کشور مکزیک»
🔻بخش چهارم: آیا بین آب و مسئله فقر ارتباطی وجود دارد؟
9. «فقر و اصول اخلاقی مربوط به توسعه آب»
10. «نظارت بر فقر آب: بررسی از منظر دست اندرکاران توسعه آب»
11. «آب و چالش دوگانه تغذیه ۳ میلیارد شهروند جدید و پایان دادن به فقر در مناطق روستایی»
🔻بخش پنجم: اخلاقِ استفاده از آبهای زیرزمینی
12. «ابعاد اخلاقیِ خاص استفاده از آبهای زیرزمینی»
13. «ابعاد اقتصادی، اخلاقی و سیاسی آبهای زیرزمینی: بررسی موردی بنگال غربی در هند»
🔻بخش ششم: اخلاق مالکیت و مدیریت آب
14. «رسیدن به رفتار تجاری اخلاقی در شرکت های عمومی و خصوصی مربوط به آب: چالش های دردسرساز، یا فرصت های روزافزون؟»
15. « اخلاق آب در عرصه تجارت»
🔻بخش هفتم: فساد، شفافیت، و مشارکت در صنعت آب
16. «فساد و شفافیت در بخش آب»
17. «مشارکت عمومی برای ترویج اخلاق و شفافیت در حوزه آب»
🔻بخش هشتم: ابعاد اخلاقی مدیریت حوادث شدید و غیر مترقبه، از قبیل سیل و خشکسالی
18. «بلایای طبیعی مربوط به آب و مسئله اخلاق»
19. «ضرورت شناسایی راههای کاهش پیامدهای خشکسالی»
✍️حسینعلی رحمتی
4 آذر 1400
⭕️@harahmati
🔺🔻 اين دیوار را کلنگی نکنیم، روي همه خراب مي شود
(مطلب حاضر به بهانه محکومیت اخیر مدیر پلتفرم #دیوار ، و البته ناظر به همه شبکه های اجتماعی، #بازنشر میشود)
✅ 1. خوشمزگي/ بي مسووليتي / بدجنسي برخي از ما در فضاي مجازي مثل اين كه تمامي ندارد و فقط دنبال فرصت مناسب هستيم. سايت / برنامه «ديوار» را راه اندازي كرده اند تا همه افراد جامعه بتوانند به راحتي، با حذف واسطه ها و با صرفه جويي در وقت و هزينه كالاهاي مورد نياز خود را بخرند يا بفروشند. هزاران نفر هم هر روز با استفاده از اين سايت در حال رفع مشكلات خود و حتي كسب درآمد هستند. در كنار آن، يك نفر مي آيد وسائل استعمال موارد مخدر را مي فروشد، آن ديگري سر ديگران را كلاه مي گذارد، و حتي آن را ابزاري براي خفت گيري و زورگيري در فضاي حقيقي قرار مي دهد، از مشتري هزينه دريافت مي كند بدون اين كه جنسي تحويل دهد، شرايط دروغين براي كالاي خود اعلام مي كند، در فضاي حقيقي با فروشنده قرار مي گذارد و به بهانه بررسي كيفيت خودرو، آن را سرقت مي كند. نتيجه اين كه پليس فتا با ارسال نامهای به دادسرای جرایم رایانهای خواستار مسدودسازی این سایت مي شود (سايت پارسينه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۷)، هرچند خوشبختانه هنوز فيلتر نشده است.
✅2. هدف مكتوب حاضر دفاع از سايت «ديوار» به طور خاص نيست؛ بلكه آن را بهانه اي قرار داده براي آسيب شناسي رفتارمان در فضاي مجازي، و تاكيد بر اين كه چگونه سوءاستفاده عده اي محدود، مي تواند به آساني موجب ضرر و زيان هزاران نفر ديگر و محروم شدن كل جامعه از امكانات اين فضا شود. جالب اين كه به مجرد فيلتر شدن همه ما به نهادهاي فيلتركننده اعتراض مي كنيم، بدون اين كه در مواردي كه رفتار خودمان موجب آن شده، به اين رفتارها اعتراضي داشته باشيم.
✅ 3. اخلاقي شدن / بودن فضاي مجازي و تداوم خدمات آن نيازمند احساس مسووليت چند گروه است و بدون همكاري همه آنها اين كار به سامان نمي رسد. يكي نهادهاي حاكميتي، ديگر كاربران، و بالاخره مديران كانال ها، سايت ها وصفحات. البته واقعيت اين است كه با توجه به حجم محتوا و تعداد زياد كاربران، نظارت بر همه آنها توسط مديران امكان پذير نيست. به همين خاطر، هر يك از ما كاربران هم بايد از يك طرف آموزش هاي لازم براي استفاده درست از آن را فرابگيريم و از سوي ديگر بر رفتار خود و ديگران در اين فضا نظارت كنيم.
✅4. قرآن كريم ما را از پيروي كساني كه مانع رسيدن خیر به دیگران می شوند منع كرده است (وَ لا تُطِعْ ]...[ مَّنَّاعٍ لِّلْخَیرِ؛ سوره قلم، آیه 12). امروزه فراهم كردن استفاده از امكانات فضاي مجازي يكي از مصاديق بارز كارهاي خير است. بنابراين وظيفه اخلاقي و انساني ماست كه با رفتار مسوولانه، اين فضا را به ديواري براي تبليغ و ترويج رفتارهاي اخلاقي تبديل كنيم، نه سدي براي مانع شدن از كارهاي نيك. دود كارهاي غيراخلاقي در اين فضا به چشم همه مان مي رود.
🌅#حسينعلي_رحمتي
16 اسفند 1397
@harahmati
4_532534738787762326.pdf
97.8K
فهرست ۱۶۰ موضوع درباره #اخلاق_فناوری_اطلاعات. برای کسانی که میخواهند دراین عرصه فعالیت علمی پژوهشی داشته باشند و دنبال موضوع می گردند.
ا____________________
✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👈 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستکش Haptic را شرکت #متا برای انتقال حس لمس اشیا در دنیای متاورس طراحی کرده است. این یعنی فضای مجازیِ بعدی دیگر صِرف انتقال داده ها نیست. #محیط_زندگی است. «از آن» استفاده نمی شود، «در آن» زندگی میشود.
✅اگر گام های بعدی، بازسازی احساسات و عواطف، و سپس #اخلاقیات باشد تکلیف چیست؟ آیا چالش های جدیدی ایجاد خواهد کرد؟ آیا اخلاق دنیای فیزیکی فعلی در فضای مجازی آینده کاربرد دارد؟
🔻به اخلاق پژوهان کشورمان پیشنهاد میشود از این بعد اخبار #متاورس را با دقت و حساسیت بیشتری پیگیری کنند.
حسینعلی رحمتی
۱۷ آذر ۱۴۰۰
ا____________________
✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👈 @harahmati
📣 🔰نشست علمی "درآمدی بر تئوریزه کردن آموزه های وحیانی" برگزار می شود.
💠 از سلسله نشست های علمی وبیناری پژوهشگاه قرآن و حدیث با مشارکت معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی
ارائه کننده:
🎤 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده
(رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🔸دبیر علمی:
حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🗓 زمان: شنبه 20 آذر ماه
🕚 ساعت: 10 تا 12
👈مکان: سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
@harahmati
🌐لینک شرکت در جلسه:
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
📣 🔰نشست علمی "ایده یابی قرآنی در دانش اخلاق؛ مورد پژوهی اخلاق فناوری اطلاعات" برگزار می شود.
💠 ویژه سلسله نشست های علمی وبیناری پژوهشگاه قرآن و حدیث با مشارکت معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی
ارائه کننده:
🎤✍️ حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🔸دبیر علمی:
دکتر عبدالله عمادی
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🗓 زمان: یکشنبه 21 آذر ماه
🕚 ساعت: 13 تا 14:30
👈مکان: سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
🌐لینک شرکت در جلسه:
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
ادامه خبر👇👇
http://www.riqh.ac.ir/post/72749/
@quran_hadith
@harahmati