eitaa logo
| اندکی اندیشه |
344 دنبال‌کننده
701 عکس
199 ویدیو
15 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
در یکی از اتاق های کلاب هاوس بحث درباره روش خرید زمین و مِلک در بود؛ فرا-جهانی که هنوز نیامده با خود مالکیت، پول، و اصطلاحات خاص خود را آورده است. ✳️در این فضا چگونه باشیم؟ 💢 متاورس را جدی بگیرید...دنیای جدیدی در راه است. @harahmati
«موکسی» Moxie ربات-بچهٔ هوشمند ساخت شرکت امبادید Embodied است که قرار است نه تنها همبازی بچه ها، بلکه آموزگار ِ مهارت های اجتماعی، عاطفی و شناختی به آنها باشد. ⭕️ به نظر شما اگر این رباتک در اختیار بچه های کشور ما قرار گیرد آیا بر روی اخلاقیات آنها هم تاثیر می گذارد؟ ⭕️ در این صورت، هنجارهای اخلاقیِ سازندگان خود را به بچه ها منتقل می کند یا ارزش های اخلاقی جامعه ما را؟ ⭕️آیا موکسی ها از نظر اخلاقی تربیت پذیرند؟ حسینعلی رحمتی ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ا____________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👈 @harahmati
♦️♦️آیا «کم آبی» به اخلاق هم ربط دارد؟
♦️آیا «کم آبی» به اخلاق هم ربط دارد؟ ✅ کم آبی یکی از معضلات اساسی عصر حاضر نه تنها در کشور ما بلکه در تمام جهان است. این موضوع جدای از از وجوه اقتصادی، اجتماعی ، و حتی سیاسی و امنیتی اش از نظر اخلاقی هم موضوع بسیار مهمی است و در کشور های دیگر درباره «اخلاقِ آب» Water Ethics ‌ امروزه آثار فراوانی نگاشته شده است. اما در کشورمان متاسفانه در این زمینه به اندازه کافی کار نشده است. ✅ برای آشنایی با برخی از موضوعات و مسائل اخلاقی مربوط به آب، در اینجا به معرفی یکی از کتاب هایی می پردازیم که در این زمینه نگاشته شده است. عنوان این کتاب «اخلاق آب» است. این کتاب مجموعه مقالاتی از نویسندگان مختلف که در سال ۲۰۰۹ توسط انتشارات تیلور اند فرانسیس در 350 صفحه منتشر شده است. رامون لاماس، لوئیس مارتینز-کورتینا، و ادیتی موکرجی سر ویراستاران علمی این کتاب هستند. ⭕️Water Ethics, eds by: M. Ramón Llamas, Luis Martínez-Cortina, Aditi Mukherji, Taylor & Francis Group, London, 2009. ✅ کتاب حاوی ۱۹ مقاله است که در هشت بخش تدوین شده است. عناوین هربخش و مقالات ذیل آن از این قرار است: 🔻بخش اول: برخی رهیافت های فرهنگی و سنتی درباره اخلاق آب: 1. «تصویر آب و حکمت در آثار تالس ملطی» 2. «درگیری های مربوط به آب: اخلاق چه کسی در نهایت غلبه می کند؟» 3. «اخلاق مدیریت آب در چارچوب اخلاق عام و زیست محیطی: بررسی موردی اخلاق اسلامی درباره آب» 🔻 بخش دوم: برخی ابعاد اخلاقی سیستم های مدیریتی جدید درباره آب 4. «حق آبه و سیاستگذاری آب: مورد مهم سیاستگذاریِ بین رشته ای» 5. «اخلاق و عدم قطعیت در مدیریت یکپارچه منابع آبی؛ با توجه به مسائل بین المللی» 6. «آب و مسئله اخلاق در تهیه و تولید مواد غذایی: چگونگی حصول اطمینان درباب عدالت و امنیت غذایی در قرن بیست و یکم» 🔻بخش سوم آب به مثابه یک حق بشری و به مثابه یک منبع اقتصادی 7. «آب؛ یک حق بشری یا یک منبع اقتصادی؟» 8. «آب به مثابه یک حق بشری و یک منبع اقتصادی: بررسی موردی کشور مکزیک» 🔻بخش چهارم: آیا بین آب و مسئله فقر ارتباطی وجود دارد؟ 9. «فقر و اصول اخلاقی مربوط به توسعه آب» 10. «نظارت بر فقر آب: بررسی از منظر دست اندرکاران توسعه آب» 11. «آب و چالش دوگانه تغذیه ۳ میلیارد شهروند جدید و پایان دادن به فقر در مناطق روستایی» 🔻بخش پنجم: اخلاقِ استفاده از آبهای زیرزمینی 12. «ابعاد اخلاقیِ خاص استفاده از آبهای زیرزمینی» 13. «ابعاد اقتصادی، اخلاقی و سیاسی آبهای زیرزمینی: بررسی موردی بنگال غربی در هند» 🔻بخش ششم: اخلاق مالکیت و مدیریت آب 14. «رسیدن به رفتار تجاری اخلاقی در شرکت های عمومی و خصوصی مربوط به آب: چالش های دردسرساز، یا فرصت های روزافزون؟» 15. « اخلاق آب در عرصه تجارت» 🔻بخش هفتم: فساد، شفافیت، و مشارکت در صنعت آب 16. «فساد و شفافیت در بخش آب» 17. «مشارکت عمومی برای ترویج اخلاق و شفافیت در حوزه آب» 🔻بخش هشتم: ابعاد اخلاقی مدیریت حوادث شدید و غیر مترقبه، از قبیل سیل و خشکسالی 18. «بلایای طبیعی مربوط به آب و مسئله اخلاق» 19. «ضرورت شناسایی راه‌های کاهش پیامدهای خشکسالی» ✍️حسینعلی رحمتی 4 آذر 1400 ⭕️@harahmati
🔺🔻 اين دیوار را کلنگی نکنیم، روي همه خراب مي شود (مطلب حاضر به بهانه محکومیت اخیر مدیر پلتفرم ، و البته ناظر به همه شبکه های اجتماعی، میشود) ✅ 1. خوشمزگي/ بي مسووليتي / بدجنسي برخي از ما در فضاي مجازي مثل اين كه تمامي ندارد و فقط دنبال فرصت مناسب هستيم. سايت / برنامه «ديوار» را راه اندازي كرده اند تا همه افراد جامعه بتوانند به راحتي، با حذف واسطه ها و با صرفه جويي در وقت و هزينه كالاهاي مورد نياز خود را بخرند يا بفروشند. هزاران نفر هم هر روز با استفاده از اين سايت در حال رفع مشكلات خود و حتي كسب درآمد هستند. در كنار آن، يك نفر مي آيد وسائل استعمال موارد مخدر را مي فروشد، آن ديگري سر ديگران را كلاه مي گذارد، و حتي آن را ابزاري براي خفت گيري و زورگيري در فضاي حقيقي قرار مي دهد، از مشتري هزينه دريافت مي كند بدون اين كه جنسي تحويل دهد، شرايط دروغين براي كالاي خود اعلام مي كند، در فضاي حقيقي با فروشنده قرار مي گذارد و به بهانه بررسي كيفيت خودرو، آن را سرقت مي كند. نتيجه اين كه پليس فتا با ارسال نامه‌ای به دادسرای جرایم رایانه‌ای خواستار مسدودسازی این سایت مي شود (سايت پارسينه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۷)، هرچند خوشبختانه هنوز فيلتر نشده است. ✅2. هدف مكتوب حاضر دفاع از سايت «ديوار» به طور خاص نيست؛ بلكه آن را بهانه اي قرار داده براي آسيب شناسي رفتارمان در فضاي مجازي، و تاكيد بر اين كه چگونه سوءاستفاده عده اي محدود، مي تواند به آساني موجب ضرر و زيان هزاران نفر ديگر و محروم شدن كل جامعه از امكانات اين فضا شود. جالب اين كه به مجرد فيلتر شدن همه ما به نهادهاي فيلتركننده اعتراض مي كنيم، بدون اين كه در مواردي كه رفتار خودمان موجب آن شده، به اين رفتارها اعتراضي داشته باشيم. ✅ 3. اخلاقي شدن / بودن فضاي مجازي و تداوم خدمات آن نيازمند احساس مسووليت چند گروه است و بدون همكاري همه آنها اين كار به سامان نمي رسد. يكي نهادهاي حاكميتي، ديگر كاربران، و بالاخره مديران كانال ها، سايت ها وصفحات. البته واقعيت اين است كه با توجه به حجم محتوا و تعداد زياد كاربران، نظارت بر همه آنها توسط مديران امكان پذير نيست. به همين خاطر، هر يك از ما كاربران هم بايد از يك طرف آموزش هاي لازم براي استفاده درست از آن را فرابگيريم و از سوي ديگر بر رفتار خود و ديگران در اين فضا نظارت كنيم. ✅4. قرآن كريم ما را از پيروي كساني كه مانع رسيدن خیر به دیگران می شوند منع كرده است (وَ لا تُطِعْ ]...[ مَّنَّاعٍ لِّلْخَیرِ؛ سوره قلم، آیه 12). امروزه فراهم كردن استفاده از امكانات فضاي مجازي يكي از مصاديق بارز كارهاي خير است. بنابراين وظيفه اخلاقي و انساني ماست كه با رفتار مسوولانه، اين فضا را به ديواري براي تبليغ و ترويج رفتارهاي اخلاقي تبديل كنيم، نه سدي براي مانع شدن از كارهاي نيك. دود كارهاي غيراخلاقي در اين فضا به چشم همه مان مي رود. 🌅 16 اسفند 1397 @harahmati
4_532534738787762326.pdf
97.8K
فهرست ۱۶۰ موضوع درباره . برای کسانی که میخواهند دراین عرصه فعالیت علمی پژوهشی داشته باشند و دنبال موضوع می گردند. ا____________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👈 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستکش Haptic را شرکت برای انتقال حس لمس اشیا در دنیای متاورس طراحی کرده است. این یعنی فضای مجازیِ بعدی دیگر صِرف انتقال داده ها نیست. است. «از آن» استفاده نمی شود، «در آن» زندگی میشود. ✅اگر گام های بعدی، بازسازی احساسات و عواطف، و سپس باشد تکلیف چیست؟ آیا چالش های جدیدی ایجاد خواهد کرد؟ آیا اخلاق دنیای فیزیکی فعلی در فضای مجازی آینده کاربرد دارد؟ 🔻به اخلاق پژوهان کشورمان پیشنهاد می‌شود از این بعد اخبار را با دقت و حساسیت بیشتری پیگیری کنند. حسینعلی رحمتی ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ا____________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👈 @harahmati
📣 🔰نشست علمی "درآمدی بر تئوریزه کردن آموزه های وحیانی" برگزار می شود. 💠 از سلسله نشست های علمی وبیناری پژوهشگاه قرآن و حدیث با مشارکت معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی ارائه کننده: 🎤 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده (رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🗓 زمان: شنبه 20 آذر ماه 🕚 ساعت: 10 تا 12 👈مکان: سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث @harahmati 🌐لینک شرکت در جلسه: https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
📣 🔰نشست علمی "ایده یابی قرآنی در دانش اخلاق؛ مورد پژوهی اخلاق فناوری اطلاعات" برگزار می شود. 💠 ویژه سلسله نشست های علمی وبیناری پژوهشگاه قرآن و حدیث با مشارکت معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی ارائه کننده: 🎤✍️ حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🔸دبیر علمی: دکتر عبدالله عمادی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🗓 زمان: یکشنبه 21 آذر ماه 🕚 ساعت: 13 تا 14:30 👈مکان: سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🌐لینک شرکت در جلسه: https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast ادامه خبر👇👇 http://www.riqh.ac.ir/post/72749/ @quran_hadith @harahmati
هجوم برندهای جهان برای حضور در متاورس؛ از فراری تا نایکی 🔹هرچند مفهوم متاروس برای اینترنت هنوز فاصله زیادی تا تحقق دارد، اما برندهایی مانند فراری و نایکی برنامه‌های خود برای ورود به دنیای متاورس و NFT را اعلام کرده‌اند تا از این عرصه عقب نمانند. 🔹گفته می‌شود که متاورس یا نسخه واقعیت مجازی اینترنت در نهایت جایگزین شبکه وب امروزی خواهد شد و همین امر هیاهو یا اشتیاق زیادی را برای ارائه کالاهای مجازی توسط برندهای مختلف به وجود آورده است. از طرفی دیگر، برخی دنیاهای مجازی، مانند بازی‌های Fortnite و Minecraft یا پلتفرم Roblox هم اکنون به صورت عمومی در دسترس کاربران قرار دارند. @it_24 🔻پ ن: به موازات فراگیرتر شدن ، مسایل و موضوعات مربوط به آن هم بیشتر میشود. به همین خاطر معتقدم کشورمان باید اخبار آن را به طور جدی تر پیگیری کنند و از هم اکنون در صدد اندیشه ورزی اخلاقی درباره آن باشند. حسینعلی رحمتی ۲۶ آذر ۱۴۰۰ @harahmati
یک سال؟ ...‌ گذشت؟ ..... آری گذشت، ولی به خون جگر گذشت....
⬛️ در سالگرد درگذشت پدر، ناباورانه در سوگ مادر نشستیم. امید که والدین من حقیر و همه درگذشته های مان را میهمان دعای خیرتان کنید. الهی رضا بقضایک، صبرا علی بلایک، لامعبود سواک.
⭕️جلسه دفاع از پایان نامه سطح سه ✅موضوع: تاثیر فضای مجازی بر اخلاق سیاسی ✅محقق: علی یزدیان اصفهانی ✅استاد رهنما: حسینعلی رحمتی ✅استاد داور: حجت‌الاسلام والمسلمین سعید ارجمند فر زمان: دوشنبه ۶ دی ساعت ۱۵/۳۰ @harahmati
♦️گزارش نشست «روش ایده­ یابی قرآنی در اخلاق فناوری اطلاعات » (+ لینک دانلود) ♈️به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، در سومین نشست علمی از سلسله نشست ها و کرسی‌‌‌‌های علمی وبیناری پژوهشگاه قرآن و حدیث با موضوع " ایده ­یابی قرآنی در دانش اخلاق؛ موردپژوهی اخلاق فناوری اطلاعات" که همزمان با هفته پژوهش ۱۴۰۰ از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد حجت‌الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی، عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در ابتدای این جلسه گفت: اخلاق، شالوده و زیربنای بهزیستی انسان در فضای مجازی و استفاده درست از آن است. اما لازمه عمل به دستورات اخلاقی در این فضا مستلزم شناخت اصول و راهکار‌‌‌‌های اخلاقی و تعیین وظایف هر یک از از مرتبطان با آن است. برای این کار می‌توان، و باید، از آموزه‌‌‌‌های قرآنی، بهره گرفت. اما وصول به چنین مقصودی بدون اندیشه ورزی‌‌‌‌های روشمند و علمی امکان پذیر نیست. ایشان اظهار داشت: در نشست حاضر ضمن بیان پیش فرض‌‌‌‌های این کار، یک الگوی روشمند برای چگونگی بهره گیری از قرآن برای تدوین اصول اخلاقی مربوط به فضای مجازی (به عنوان یک موضوع اخلاقی نوپدید) ارایه خواهد شد. البته مواردی که بیان می‌شود گرچه درباره آموزه‌‌‌‌های قرآنی است اما برای بهره گیری از روایات برای زیست اخلاقی در فضای مجازی هم کاربرد دارد. ♈️وی یادآور شد: استفاده از آموزه‌‌‌‌های اخلاقی قرآن برای فضای مجازی نیازمند آن است که چند مطلب به عنوان پیش فرض پذیرفته شود. اول: ضرورت مراعات اخلاق در فضای مجازی به عنوان یک اصل کلی، دوم: این که بین دین و اخلاق رابطه وجود دارد و هرکدام می‌تواند به دیگری یاری رساند. سوم این که در قرآن آموزه‌‌‌‌های اخلاقی وجود دارد یا از برخی آموزه‌‌‌‌های آن می‌توان برداشت اخلاقی کرد. چهارم: آموزه‌‌‌‌های قرآنی در همه زمان ها، از جمله عصر حاضر، کاربرد دارد و برای استفاده در همه عرصه‌‌‌‌های زندگی، که فضای مجازی هم یکی از آنهاست، می‌توان از این آموزه ها استفاده کرد. ♈️عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در ادامه افزود: به دو صورت می‌توان از معارف اخلاقی قرآن برای فضای مجازی بهره گرفت: یکی حرکت از قرآن به سمت فضای مجازی، و دیگری حرکت از فضای مجازی به سمت قرآن. مورد اول به این معناست که محقق پس از آشنایی با آموزه‌‌‌‌های اخلاقی از قبیل صداقت و امانتداری و احترام به دیگران که در قرآن وجود دارد سراغ فضای مجازی برود و مشخص کند مصادیق هر یک از این فضائل یا رذائل اخلاقی در فضای مجازی چیست. ایشان اظهار داشت: در این مرحله او ممکن است به عنوان مثال بگوید: حفظ اطلاعات شخصی دیگران در این فضا یکی از مصادیق امانتداری است. اما در شیوه دوم که حرکت از فضای مجازی به سمت قرآن است یک اخلاق پژوه پس از مواجهه با یک معضل یا مسئله اخلاقی در فضای مجازی برای پیدا کردن راه حل به قرآن مراجعه می‌کند تا راهکار‌‌‌‌های لازم را پیدا کند. وی افزود: این روش هرچند مفیدتر و کاربردی تر است ولی از نظر علمی فنی تر و نیازمند دقت بیشتر است. همچنین برای این کار بایستی یک مدل یا الگو وجود داشته باشد. آنچه در این نشست ارایه می‌شود ناظر ناظر به ارایه یک الگوی پیشنهادی در این زمینه است. ♈️دکتر حسینعلی رحمتی در تبیین الگوی پیشنهادی گفت: این الگو دارای یک فرایند چند مرحله ای به این شرح است: ۱. موضوع شناسی: شناخت ابعاد، کارکردها، و افراد مرتبط با یک مسئله اخلاقی، یا با یک ابزار یا فعالیت خاص در فضای مجازی. ۲. کارکردشناسی: فراروی از سطح، و تعریف کارکرد‌‌‌‌های یک مسئله یا یک گفتار یا رفتار در فضای مجازی. مثلا کارکرد‌‌‌‌های لایک کردن یا کامنت گذاشتن. ۳. اصول شناسی: مراجعه به قرآن و شناخت اصول اخلاقی مرتبط با کارکردها، از طریق همسان گزینی در آیات مربوط به آنها ۴. کدنویسی: یعنی تعیین مصادیق هر یک از اصول اخلاقی در فضای مجازی، و تعیین وظایف هریک از مرتباطان با موضوع، برای راهنمایی هر چه بهتر و مصداقی تر آنها به عنوان فاعلان اخلاقی. ایشان در ادامه افزود: به صورت موردی چند موضوع را براساس الگوی بالا مورد بررسی قرار می‌دهیم که یکی از آنها «کامنت گذاری در فضای مجازی» است. ♦️برای دانلود یا شنیدن فایل صوتی نشست، روی لینک زیر کلیک کنید : http://shared.hadith.net/AttachmentReader.aspx?k=4{@sp@}r73923a11980.mp3
♈️ متاورس و اخلاق: آیا گذشته را چراغ راه آینده خواهیم کرد؟
⭕️متاورس و اخلاق: آیا گذشته را چراغ راه آینده خواهیم کرد؟ ✍️ حسینعلی رحمتی 🔹 1. «متاوِرس» Metavers یا «فرا- جهان» پروژه جدیدی است که غول های بزرگ فناوری به ویژه فیس بوک اخیرا برای طراحی و توسعه آن سرمایه گذاری مالی و انسانی فراوانی کرده اند. این شرکت حتی عنوان خود را به «مِتا» Meta‌ (فرا/ماورا) تغییر داده تا نشان دهد در صدد فرا رفتن از عصر شبکه های اجتماعی است. می توان گفت متاورس ترکیبی است از دنیای مجازی و فیزیکی که برخلاف فضای مجازی فعلی که کاربران «از آن» استفاده می کنند، کاربران «در آن» زندگی می کنند، ‌با یکدیگر تعامل دارند، دنیای خاص خود را همانگونه که دوست دارند طراحی می کنند، در آن سرمایه گذاری و تجارت می کنند،‌ با هرکس که بخواهند زندگی می کنند،‌ و فعالیت های شغلی و اداری خود را در آن انجام می دهند. 🔹 2. این که این پروژه چه زمانی امکان بهره برداری کامل پیدا می کند دقیقا معلوم نیست، اما حجم سرمایه گذاری های مالی و انسانیِ شرکت هایی چون متا، گوگل و اپل در این زمینه، همچنین تجربه توسعه فضای مجازی و فناوری های نوین در یکی دو دهه گذشته نشان می دهد که از هم اکنون باید آن را جدی گرفت و آمده فرض کرد. به یاد بیاوریم که ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۰۸ به وجود آمدند و تا سال ۲۰۱۰ هر بیت کوین کمتر از یک دلار قیمت داشت اما اکنون قیمت آن به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است. 🔹 3. با توجه به سنخ فناورانه متاورس می توان پیش بینی کرد که شکل گیری این دنیای جدید نیز مجموعه ای از مسائل و موضوعات اخلاقی را به دنبال خواهد داشت. از این رو لازم است همه افراد و نهادهایی که در جامعه ما به نوعی در زمینه اخلاق و فناوری های ارتباطی به ویژه فضای مجازی وظیفه و مسوولیت دارند از هم اکنون به طور جدی در صدد شناسایی این مسائل و چاره اندیشی برای آنها باشند. 🔹 4. ارزیابی فعالیت های انجام شده در زمینه اخلاق فناوری اطلاعات در چند دهه گذشته نشان گر آن است که جوامع حوزوی و دانشگاهی متصدی تدریس و تحقیق اخلاق متاسفانه درباره اخلاق فناوری اطلاعات ورودی بسیار با تاخیر داشته اند. حتی در چند سال اخیر هم که به این موضوع اهتمام نسبی شده است هنوز ما با کمبود جدی اخلاق پژوهان متخصص و منابع علمی متقن در این زمینه مواجه هستیم. نتیجه این که هنوز موضوعات و مسائل اخلاقی فراوانی درباره فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد که درباره آنها حتی یک مقاله هم نوشته نشده است. هم اکنون نیز این خطر احساس می شود که درباره فضای متاورسی که به احتمال زیاد، دیر یا زود، حاکمیت و شهروندان جامعه ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد، کار علمی چندانی انجام نشود و در آینده ای نه چندان دور ما با جامعه ای مواجه شویم که به رغم حضور در این فراجهان، نسبت به زیست اخلاقی در آن آگاهی چندانی نداشته باشد. 🔹 5. امام علی(ع) یکی از نشانه های انسان عاقل را درس آموختن از تجربه های گذشته می داند«اِنَّمَا الْعاقِلُ مَنْ وَعَظَتْهُ التَّجَارُبُ»(تمیمی آمدی، 1366: 444) و معتقد است عبرت گرفتن مقدمه کسب بینش، فهم و آگاهی است«مَنِ‏ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ وَ مَنْ‏ أَبْصَرَ فَهِمَ‏ وَ مَنْ‏ فَهِمَ‏ عَلِم‏»(نهج البلاغه، 1414ق: 506). با توجه به این سخن امام باید گفت نخستین گام برای مواجهه علمی و معقول و منطقی با فناوری هایی چون متاورس آن است که ما از کارهای کرده و ناکرده گذشته خود در زمینه اخلاق فناوری اطلاعات درس ها و تجربه های لازم را کسب کرده و آنها را چراغ راه آینده خود قرار دهیم. توجه داشته باشیم که فناوری های جدید منتظر اقدام اخلاق پژوهانه ما نمی مانند؛ بلکه از کوچکترین منفذی که پیدا کنند وارد زندگی شهروندان جوامع مختلف، و از جمله جامعه ما، می شوند. شاهد سخن این که در چندماه اخیر که بحث متاورس جدی شده است برخی از شهروندان کشورمان در فضای مجازی و فیزیکی در حال گفت وگو درباره شیوه سرمایه گذاری در این زیست جهان هستند و حتی اقداماتی را در این زمینه شروع کرده اند. حال سوال این است: ما درباره مسائل و موضوعات اخلاقی آن چه کرده ایم؟ 9 دی 1400 ____________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👇 @harahmati
💢🔰🔻 💢نقش فناوری در زیست اخلاقی شهروندان 🔸ارائه دهندگان: ▫️حجت الاسلام دکتر علیرضا آل بویه؛ هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▫️ محمد سلیمی؛ پژوهشگر موسسه نورا 🔹ناقد: ▫️دکتر مهدی فدایی؛ هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم علیه السلام 🔹دبیر: ▫️دکتر مهدی نصیری؛ هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ⏱زمان: چهارشنبه ۲۲ دی ماه ساعت ۱۲:۳۰ _ ۱۴ 🕌مکان: پردیسان، دانشگاه باقر العلوم علیه السلام 🔗لینک جلسه: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting2 مقاله نقشِ در شهروندان🔻 http://ethics.riqh.ac.ir/article_13121.html -------————---------- 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی @motaleate_ejtemai 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ربات‌ها حریف تمرینی والیبالیست‌های ژاپنی 🔹این ربات‌ها که دانشگاه تسوکوبا با همکاری فدراسیون والیبال ژاپن ساخته شده‌اند، عملکرد مناسبی در مهار توپ‌های والیبال دارند. 🔻آیا توسعه بی رویه ربات ها به مرور زمان موجب حذف انسان ها از حیات بشری نخواهند شد؟ و آدم ها را با خودشان غریبه نخواهد کرد؟ حد و مرز «توسعه فناوری»ها تا کجاست؟ حسینعلی رحمتی ۲۱ دی ۱۴۰۰ ________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👈🏿 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این جوراب هوشمند میزان اکسیژن و ضربان قلب کودکتان را مستقیما به تلفن شما می‌فرستد @IT_24 ♦️اخلاق علمی اقتضا می کند در ارزیابی فناوری های جدید، به کارکردهای خوب آنها هم توجه کنیم. بدبینی یا خوش بینی افراطی به این فناوری ها مانع نگرش واقع بینانه و قضاوت منصفانه درباره آنها می‌‌شود. حسینعلی رحمتی ۲۴ دی ۱۴۰۰ @harahmati
⭕️جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد ✅موضوع: تاثیرات منفی اشتهار در شبکه های اجتماعی بر رفتار اخلاقی در خانواده و جامعه ✅دانشجو: سید عبدالمطلب موسوی ✅استاد راهنما: حسینعلی رحمتی ✅استاد داور: حجت‌الاسلام دکتر فصیحی زمان: دوشنبه 27 دی ساعت 14 ________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👇 @harahmati
♦️ چرا در گفت وگوهاي شبکه هاي اجتماعي مشارکت نمي کنم؟ با اين که در شبکه هاي اجتماعي عضو چند گروه مختلف هستم و به اقتضاي مطالعاتم در باره اين شبکه ها وقت زيادي را در آنها مي گذرانم، ولي خيلي کم وارد گفت وگوهاي اعضا مي شوم. يعني در واقع از نظر اخلاقي خود را مجاز نمي دانم که در اين مباحثه ها مشارکت داشته باشم؛ به چند دليل: ✅ 1. در بسياري از موضوعاتي که مطرح مي شود تخصص و سررشته ندارم. از اين رو اظهار نظر درباره آنها ممکن است موجب گمراه شدن ديگران يا به اشتباه افتادن آنها شود. ✅ 2. در مواردي که به موضوع علاقه دارم، متاسفانه حتي در گروه هايي که اساتيد حوزه و دانشگاه عضو هستند، بحث ها به صورت روشمند مطرح نمي شود. همه با هم حرف مي زنند. مشخص نيست مدعا چيست، ادله کدام است. چه کسي موافق است. چه کسي مخالف است. بحث به هم ريخته و بي انسجام و از اين شاخه به آن شاخه است. در نتيجه بي سرانجام است و از طرف مديران کسي بر فرايند مباحث نظارتي ندارد. افراد بيشتر گوينده هستند تا شنونده. ✅ 3. به بسياري از خبرهايي که در اين گفت و گوها مطرح مي شود نمي توانم به راحتي اعتماد کنم؛ چرا که نوعا بدون سند و مدرک است، به گونه اي که گاه با فاصله اي اندک غيرواقعي يا ناقص بودن آنها آشکار شده است. ✅ 4. در برخي از گفت و گوها «ادب بحث» و اخلاق گفت و گو مراعات نمي شود. احترام افراد حفظ نمي شود. نيت خواني مي شود و افراد يکديگر را به راحتي متهم مي کنند. برخي نيز به سواد يا مدرک يا شغل و مقام خود تفاخر مي کنند و آن را دليل حقانيت خود مي دانند. خلاصه؛ برخلاف دستور قرآن که بهره گيري از «حکمت»، «موعظه حسنه» و «جدال احسن» را سفارش کرده (نحل/125)، دربسياري از گفت وگوهاي فضاي مجازي بحث حالت «جدال غيراحسن» را پيدا مي کند و پيگيري اين مباحث يا مشارکت در آنها نوعي اتلاف عمر است. 🔻 اما... از حق نگذريم، بهترين مباحثه هايي که در شبکه هاي اجتماعي ديده و از آنها بهره برده ام، و در حد بضاعت خود در آنها مشارکت داشته ام، مواردي بوده که موضوع و سخنران، و زمان بحث از قبل مشخص شده، ارائه بحث تابع نظم و ترتيب خاصي بوده (مثلا سي دقيقه ارائه بحث، و همين ميزان گفت و گو و پرسش و پاسخ)، و گفت وگوها نيز توسط مديران شبکه نظارت مي شده و از طرح مباحث غيرمرتبط جلوگيري مي شده است. ♈️ ضعف اخلاق گفت وگو در فضاي مجازي نشان دهنده فقدان فرهنگ گفت و گو در فضاي حقيقي نيز هست. بنابراين اصلاح هر يک از اين دو به اصلاح ديگري منجر مي شود. از ياد نبريم شبکه هاي اجتماعي زمينه اي بسيار مناسب و ابزاري عالي براي رواج و تقويت فرهنگ گفت و گو، به عنوان يکي از نيازهاي مهم جامعه امروز ماست؛ به شرط اين که روش گفت وگو و آداب و اخلاق آن را ياد بگيريم و مراعات کنيم. حسينعلي رحمتي 15 فروردين 1398 ________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👇 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ساخت وبکم به شکل چشم انسان @IT_24 💢بسیاری از کاربران توجه ندارند که از طریق دوربین کامپیوتر و تلفن همراه، به راحتی حریم خصوصی خود را در معرض دید دیگران قرار می دهند. 🍏 طراحان نرم افزار و سخت افزار با ترفندهایی ساده ای از قبیل آنچه در این ویدیو می بینیم می توانند آنان را در این زمینه هشیار سازند. حسینعلی رحمتی 29 دی 1400 ________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر را در کانال «اندکی اندیشه» پی جویی کنید👇 @harahmati