eitaa logo
| اندکی اندیشه |
326 دنبال‌کننده
613 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 📛 خطرناک‌تر از تغییر جنسیت ✅ شب گذشته خبری درباره یکی از بازیگران سینما به یکی از پربحث‌ترین موضوعات فضای مجازی تبدیل شد و در نهایت این بازیگر، صبح امروز با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، با تکذیب این خبر، به شایعات پایان داد (سایت میزان، 16 شهريور 1399). ✅ تغییر جنسیت (یا به تعبیر برخی، «تطبیق شخصیت»)‌، مسئله ای شخصی است که انجام آن توسط دیگران و حتی افراد مشهور، حتی اگر اخبارش صحت هم داشته باشد، به خود آنها مربوط می شود. این کار اگر با مراعات ضوابط قانونی، شرعی، و اخلاقی انجام شده باشد به خودی خود خطری را متوجه جامعه نمی کند و اگر خطری هم داشته باشد متوجه خود فرد است؛ 🔻 اما، از منظر شبکه‌های_اجتماعی، از آن خطرناک تر، این است که ما: 🔘 خبر مربوط به مسائل شخصی دیگران را بدون بررسی صحت و سُقم آن در شبکه های اجتماعی منتشرکنیم. 🔘گمان کنیم اگر خبری صحیح است، برای انتشار آن لازم نیست از صاحبش اجازه بگیریم. 🔘با بی تعهدی تمام، آبرو و حیثیت آدم ها را دست‌مایه شوخی های غیراخلاقی خود کنیم، و دور آتشی که به خرمن زندگی دیگران انداخته ایم رقص شادی کنیم. 🔘 به آسانی خبرهای راست و دروغ مربوط به دیگران را برای یکدیگر فوروارد کنیم تا دیگران هم از این غذای حرامی که تهیه کرده ایم بی بهره نمانند. 🔘 یک لحظه خود را به جای دیگران نگذاریم، و توجه نکنیم که چگونه یک پسُت یا کامنت ما ممکن است زخم هایی را در روح و روان آدمیان وارد کند که تا پایان عمر التیام پیدا نمی کند. 🔘به این مسئله توجه نکنیم که با توجه به ساختار خاص شبکه های اجتماعی، حق الناسی که از دیگران در این فضا ضایع کرده ایم دیگر قابل جبران نیست. 🔘حریم شخصی دیگران را ابزار تبلیغ سایت و جذب ممبر و بازارگرمی برای کانال وصفحه اجتماعی خود کنیم. 🔘در ذیل پُست های مربوط به زندگی دیگران چندین هزار کامنت بگذاریم و اخلاق‌ستیزانی را تشویق کنیم که با دست اندازی به حریم خصوصی دیگران، کاسبی می کنند. 🔘 گمان کنیم آنچه درباره مراعات اخلاق و حقوق دیگران گفته اند مربوط به فضای حقیقی است،‌ و فضای مجازی از نظر مراعات اصول اخلاقی از هفت دولت آزاد است. 🔘تغییر جنسیت دیگران برای مان مهم تر و جذاب تر از تغییر اخلاقِ خودمان باشد. ✅پ ن: مطلب حاضر نه برای دفاع از یک فرد خاص، بلکه با هدف آسیب شناسی اخلاقی رفتار برخی از ما در نگاشته شده است. ✍️ دکتر ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
🔶🔹سلسله نشست‌های زن، خانواده و فضای مجازی 7️⃣نشست هفتم ❇️«پیامدهای اخلاقی ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی» ✅کارشناسان: 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی رحمتی "عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث، گروه اخلاق کاربردی" 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر آینه چی "عضو هیئت علمی و معاون پژوهش پژوهشکده زن و خانواده" 📆زمان: سه شنبه، 18 شهریور ماه 1399 ⏰ساعت 10-12 حضور برخط : 📎http://live.mou.ir/wrc ✔️پخش زنده اینستاگرام •┈┈••✾••┈┈• 📌 اطلاع رسانی رویدادهای علمی پژوهشکده زن و خانواده 🌐 http://event.wrc.ir 📌 کانال پژوهشکده در سروش 🆔https://sapp.ir/womenrc 📌 کانال پژوهشکده در ایتا 🆔 https://eitaa.com/womenrc 🔰 برای اطلاع از رویدادهای علمی و فرهنگی کشور با ما همراه باشید http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
⭕️ به گزارش قم پرس، حجت الاسلام و المسلمین حسینعلی رحمتی در هفتمین جلسه از سلسله جلسات زن، خانواده و فضای مجازی که با موضوع «پیامدهای اخلاقی ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی» برگزار شد، با اشاره به پیامدهای اخلاقی ضعف سواد رسانه در خانواده اظهار داشت: مدعا و مبنای بحث این است که ضعف سواد رسانه ای موجب می شود که خانواده از وصول اهدافی که برایش تعریف شده است بازبماند. عضو هیئت علمی پژوهشکده قرآن و حدیث افزود: بخشی از این اهداف اهداف عام است و بخشی از منظر تفکر اسلامی برای خانواده مطرح شده است، اگر خانواده نتواند از فضای مجازی درست استفاده کند هم حق الله و هم حق الناس در حق خانواده تضعیف می‌شود. وی با اشاره به قتل مادری توسط دختر ۱۴ ساله در اثر اختلاف استفاده از فضای مجازی خاطرنشان کرد: این موضوع اگر چه شاید زیاد نباشد بر عدم توانمندی خانواده ها در استفاده از فضای مجازی دلات دارد. رصد کردن دنیای امروز نشان می دهد که هر چه زمان جلوتر آمده است میزان استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای مرتبط به فضای مجازی بیشتر شده است تا جایی که امروز شاید میزان تعداد تلفن های همراه یک خانواده از تعداد اعضای آن خانواده بیشتر باشد. رحمتی با اشاره به اینکه این استفاده از این ابزارها شرایط و تبعات خاص خودش را دارد، تصریح کرد: تعریفی که از سواد رسانه یا سواد مصرف رسانه داریم به طور ساده یعنی اینکه ما با مهارت های استفاده سنجش گرایانه، مدیریت شده و صحیح از فضای مجازی آشنا باشیم، همان طور که هر کاری سواد خودش را می خواهد استفاده از فضای مجازی هم سواد خاص خود را می خواهد. عضو هیئت علمی پژوهشکده قرآن و حدیث با اشاره به اهمیت مسئله اخلاق و خانواده افزود: کسانی که در بیرون از خانواده نقش ایفا میکنند همان افرادی هستند که در خانواده رشد پیدا کرده اند و هر رفتای را در خانواده بیاموزیم برو داد همان را در جامعه هم خواهیم داشت. وی با اشاره به اینکه ممکن است در آینده فضای مجازی جای پدر و مادر را از نظر میزان تاثیر بگیرد، خاطرنشان کرد: غفلت و نادیده گرفتن فضای مجازی مشکلی را حل نمیکند بهتر این است که ما این واقعیت را بپذیریم و نسبت به آموزش آن مسلط شویم که بدانیم با این پدیده چطور رفتار کنیم اما متاسفانه اغلب خانواده ها به سواد رسانه ای تسلط ندارند و نمیدانند با آن چطور رفتار کنند. ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝ 🔻 ادامه گزارش را در آدرس زیر مطالعه فرمایید: https://b2n.ir/612105
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی کامل نشست علمی پیامدهای اخلاقی ضعف سواد خانواده در مصرف فضای مجازی. با ارایه و دکتر عباس آینه چی. ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
✳️«استعدادسنجي، نياز مستمر حوزه هاي علميه» به مناسبت آغاز سال درسي حوزه 🔺در گذشته، به دلایل مختلف، تخصص یک نفر در چند رشته علمي ممکن بود و لذا کم نبودند افرادی که عنوان «جامع معقول و منقول » بر آن ها صدق می کرد . لکن امروزه چنین امری غیرممکن است، و همه علوم به سمت تخصصی شدن پیش می رود . نمونه بارز آن در علوم پزشکی قابل مشاهده است . یکی از دلایل چنین وضعیتی آن است که انسان ها متوجه شده اند اگر کسی توان و امکانات خویش را صرف پرورش استعداد خود در یک زمینه خاص کند، بهره وری اش بیش تر است . این تخصصی شدن در علوم ديني هم قابل طرح و توصيه است. 🔺حوزه علمیه مهم ترین نهاد عهده دار تبلیغ و دفاع از دین است، لکن وقتي می تواند در اين زمينه موفق باشد که تمام طلاب استعداد سنجی شده و با برنامه منظم در راه شکوفایی استعدادها و علایق خود گام بر دارند . هم دین ابعاد گوناگونی دارد (احکام، اخلاق، اصول عقاید، سیاست و) . . . هم سؤال ها و چالش های موجود در برابر دین و نیازهای دینی افراد (چه در جامعه ما و چه در جوامع دیگر) متنوع و مختلف است و از طرف دیگر، طلاب نیز به بعدی از این ابعاد علاقه بیش تری دارند، لذا وجود استعداد سنجی برای هدایت هر کدام آنان در مسیر استعدادشان، امري لازم است . 🔺هر طلبه ای به هر حال در زمینه ای استعداد دارد، اجرای استعداد سنجی باعث شناخت و شکوفایی این استعدادها و استفاده هر چه بهتر از آن ها می شود و بعید است با انجام این کار، کسی از دایره خدمت به دین و تبیین و تبلیغ آن بیرون بماند، به علاوه هر چه شخص زودتر بفهمد که زمینه تحصیل در حوزه را ندارد به نفع خود او هم هست و می تواند به دنبال کارهایی برود که با علایق و سلایق اش سازگاری بیشتری دارد . 🔺با مشخص شدن علاقه، استعداد و زمینه فعالیت علمی طلبه، بسیاری از اولویت ها و سؤال های او نیز جواب داده خواهد شد . سؤالاتی از قبیل این که شخص در درس چه اساتیدی حاضر شود، چه کتاب هایی بخواند، با چه مراکزی همکاری کند، آینده شغلی و علمی - و حتی خانوادگی اش - چگونه باشد، و تا چه زماني به تحصیلات خود ادامه دهد. 🔺چهره های موفق روحانیت در طول تاریخ کسانی بوده اند که توان خویش را شناخته و از آن کمال استفاده را برده اند، به علاوه بازبینی در روش ها، رفع نقاط ضعف و اتخاذ راه های بهتر برای وصول به هدف، لازمه و نشان گر پویایی، بالندگی و حیات یک نهاد یا سازمان است . 🔺این که در چند سال اخیر مراكز و رشته های تخصصی مثل فلسفه، تفسیر، کلام، و تبلیغ براي طلاب راه اندازي شده قدم مثبتی است، ,ولي باید به گونه ای برنامه ریزی شود که هر طلبه ای از ابتدای ورود به حوزه مسیر آینده کاری خود را بداند و از تخصص ها، مراحل و مقاطع تحصیلی و مدت زمان هر یک و راه ها و امکاناتی که در پیش روی اوست آگاهی کامل داشته و در صدد انتخاب یک گرایش علمی برای ادامه تحصیل - پس از گذراندن دوره عمومی - برآيد . 🔺شناخت استعدادها و علایق، شرط لازم موفقیت است نه کافی . قدم های بعدی عبارت است از: برنامه ریزی، سخت کوشی و پشتکار، تحصیل منضبط و ارزيابي مداوم سیر حرکت علمی و رفع نقایص و تقویت نقاط مثبت آن . 🔺برگرفته از مقاله «استعداد سنجی نیاز مستمر حوزه»، مجله پیام حوزه،، ش 32، زمستان 1380 ✍️حسينعلي رحمتي 9 شهريور 1396 t.me/harahmati (بازنشر)
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 -۳ ✅ کلاس روش تحقیق رفته ام، ولی بازهم نمی توانم مقاله بنویسم. چرا؟ دکتر ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ این ویدیوها را با هشتگ در کانال مشاهده کنید🔻🔻 ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
- ۴ 🔻یعنی واقعا نکات ویرایشی و نگارشی در تحقیق اینقدر مهم است که ارزیاب به آن امتیاز می دهد؟ برای درست نویسی چه باید کرد؟ دکتر ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ این ویدیوها را با هشتگ در کانال مشاهده کنید🔻🔻 ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
‍ 🔺 آيا ربات ها هم در آفرينش ز يك گوهر اند؟ 🔻در پژوهش هايي كه اخيرا درباره اخلاقي و اخلاقِ آينده پژوهي (به ويژه در حوزه فناوري اطلاعات)‌ داشتم به مطلبي برخوردم كه ديويد هنسون (David Hanson)، طراح ربات معروف «سوفيا» پيش بيني كرده است تا سال 2045 ربات ها از حقوقي چون ازدواج، ‌داشتن سرزمين مستقل، و راي دادن برخوردار مي شوند (سايت www.independent.co.uk). همچنين مقاله اي ديدم از «آماندا ووره» (Amanda Wurah) استاد دانشگاه مك گيل، با عنوان We Hold These Truths to Be Self-Evident, That All Robots Are Created Equal كه به نظرم رسيد بهترين معادل فارسي براي آن (البته بااجازه شيخ اجل سعدي) اين است كه «ربات ها در آفرينش ز يك گوهر اند». نويسنده در اين مقاله بر ضرورت تعريف شخصيت حقوقي و تصويب قوانين حقوق بشر براي ربات ها تاكيد كرده بود. البته او مسئله را از منظر حقوقي بررسي كرده و به ابعاد اخلاقي آن كمتر پرداخته است. 🔻 حضور روزافزون ربات ها در زندگي انسان امروز و ميزان هوشمندتر شدن آنها (كه در سال هاي آينده با وسعت و شدت بيشتري ادامه پيدا مي كند) نشان مي دهد كه اخلاق انديشان و آينده پژوهان حوزه فاوا بايد بيش از پيش توجه به اين عرصه را جدي بگيرند و در صدد پاسخ به پرسش هايي از اين قبيل باشند: 1. آيا اخلاقي بودن براي معنا دارد؟ 2. آيا زمان تغيير نگاه به ربات ها از يك ماشين صرفا مكانيكي به يك فاعل اخلاقي (moral agent) فرارسيده است؟ 3. آيا بايد در صدد تعريف وظايف و مسووليت هاي اخلاقي براي ربات ها باشيم؟ اصول اخلاقي براي آنها همان اصول مطرح براي انسان ها است؟ 4. چه بايد براي مرتبطان با ماشين هاي هوشمند (مانند طراحان، برنامه نويسان، سازندگان، صاحبان و مخاطبان آنها) نگاشته شود؟ 5. اگر استفاده از ربات ها پيامدهايي چون افزايش انسان ها را به دنبال داشته باشد آيا توسعه آنها اخلاقا درست است؟ 1 تير 1397 —------------------------------------------------------ا 🌷اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید. برای آگاهی از موضوعات بیشتر در کانال «اندكي انديشه» عضو شوید : 👈 @harahmati
. . 🔻: ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی(۱) از چند سال قبل آرزو داشتم با این سوال که «قرآن درباره فضای مجازی چه پیام هایی برای ما دارد؟» قرآن را مطالعه کنم. تا این که اخیرا توفیق شروع این کاررا پیدا کردم. آنچه از این به بعد، به برکت آغاز ماه رمضان، با عنوان تقدیم شما می شود تفسیر قرآن نیست، بلکه *نکته ها و ایده هایی* است که با تامل در آیات قرآن، از منظر اخلاق فناوری اطلاعات، به آن رسیده ام. خوشحال می شوم اگر انتقادها و پیشنهادهای خود را درباره آن به بنده اطلاع دهید. ✅ در هر مورد، ابتدا خود آیه و سپس آدرس آن، و سپس نکته ها یا ایده هایی که به ذهن رسیده است درج می شود. ✅فرصت را مغتنم می شمارم و از اساتیدی که با مطالعه نمونه اولیه کار، نظرات خود را درباره آن بیان کردند تشکر و قدردانی می کنم. 🌺امید که در ماه قرآن، هر صبح، صبوح تان از می معرفت آکنده و صبوحی تان مداوم باشد. سوره حمد: 🔻 🌅الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ (حمد/2) 1. در نگرش خدا-محور به هستی، فضای مجازی به خاطر منافعی که دارد، یکی از نعمت هایی است که خداوند به انسان عطا کرده است. از این رو اخلاقا حمد وسپاس از او لازم است. این کار نه لزوما به صورت زبانی، که باید به صورت عملی باشد. استفاده اخلاقی و درست از این فضا، مصداق بارز حمد عملی است. 🌅 الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ (حمد/3) 🔻1. انتساب دو صفت «بخشنده و مهربان بودن» به خداوند و تکرار آن در ابتدای سوره ها (به جز یک سوره) بیان گر اهمیت این دو صفت است. 🔻2. گذشتن از خطاهای دیگران در فجازی، به ویژه لغزش های سهوی و کوچک، پیامدهایی چون پیشگیری از جدال های بیهوده یا ایجاد کدورت وناراحتی اعضای گروه ها را به دنبال دارد. لغزش هایی چون ارسال شکلک های شیطنت آمیز، یا افزودن شخص به گروه های دیگر بدون کسب اجازه از او، کلمات توهین آمیز اتفاقی و ناشی از خطای تایپی نمونه هایی از لغزش های قابل گذشت است. 🔻3. مهربانی: شبکه های اجتماعی یک فضای تعاملی و زندگی گروهی افرادی است که از نظر سنی، جنسیتی، عقاید و باورها و روحیات با یکدیگر متفاوت و گاه متضاد هستند. یکی از شرایط همزیستی در این فضا، مهربانی و عطوفت نسبت به یکدیگر است. ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ✅ایده ها را با هشتگ در کانال اندکی اندیشه پیگیری کنید🔻🔻 @harahmati
: ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی(۲) 🌅 إيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعين‏ (حمد/5) 🔻1. یافتن عوامل موثر بر ترک رذائل اخلاقی در فجازی یکی، یا مهم ترین، دغدغه اخفاپژوهان (محققان حوزه اخفا) و دیگر سیاستگزاران این عرصه است. جدای از عوامل بیرونی (از قبیل نظارت و فیلترینگ و محدود کردن) عوامل درونی و معنوی نیز می تواند در این زمینه نقشی مهم تر از عوامل بیرونی داشته باشد (چرا که اختیاری و همیشگی و غیرقابل دور زدن است). 🔻2. کاربری که فقط خدا را عبادت می کند در واقع به او عشق می ورزد و او را همیشه ناظر اعمال خود می داند. از این رو فضای مجازی را هم محضر خداوند می داند و در آن مرتکب کاری نمی شود که محبوب و معبود را بیازارد؛ حتی اگر نظارت های بیرونی هم نباشد، 🔻3. فضای مجازی در کنار منافع و خیرات فراوان خود، به دلائلی چون امکان ناشناس ماندن، وجود انسان های بی اخلاق، کثرت محتواهای غیراخلاقی، و تنوع و جذابیت فراوان، لغزشگاه هولناکی برای ارتکاب رذائل اخلاقی نیز هست که نجات از آن بسیار دشوار است. از این رو، استعانت و یاری گرفتن از خداوند، اراده و انگیزه افراد را برای رهایی از آفات اخلاقی این فضا افزایش می دهد. در آیات 6 و 7 همین سوره (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم‏. صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّين‏) که از خداوند درخواست هدایت می شود، نیز موید آن است که برای درست زیستن باید از خداوند یاری طلبید. 🌅اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم‏ (حمد/6) 🔻1. در تفکر اخلاقی اسلام گرچه هدف نهایی زندگی و راه رسیدن به سعادت، تقرب به خداوند است(نظریه قرب الاهی)، ولی برای این کار نقشه راهی طراحی شده که «صراط مستقیم» نامیده می شود. از این نکته می توان دریافت که رسیدن به مقصد جز با پیمودن مسیر درست ممکن نیست. 🔻2. فضای مجازی هم، مثل فضای حقیقی، مجالی برای کنشگری اخلاقی افراد است. از این رو لازم است اولا هدف غایی (و البته اهداف میانی و ابتدایی) فعالیت اخلاقی در این فضا ترسیم شود، ثانیا بایدها و نبایدها و راه رسیدن به این اهداف مشخص گردد. این کار علاوه بر چارچوب نظری، باید همراه با ارائه راهکارهای عملی و مشخص هم باشد (توجه داشته باشیم که اخلاق فناوری اطلاعات زیر مجموعه اخلاق کاربردی است). طراحی «کدهای اخلاقی» متناسب با هریک از عرصه های فعالیت در فجازی می تواند در این زمینه موثر باشد. مثلا مشخص شود برای لایک کردن یا فوروارد کردن، یا تدوین پروفایل چه نکاتی باید مراعات شود تا شخص رفتارش از نظر اخلاقی درست و موجب تقرب الی الله شود. ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ✅ایده ها را با هشتگ در کانال اندکی اندیشه پیگیری کنید🔻🔻 @harahmati
🔻حوزه های علمیه و مستمعانِ شبکه‌مندِ نسلِ«لیروا منکم» ✅1. گسترش شبکه های اجتماعی در جامعه ما، حوزه های علمیه را با نسل جدیدی از مستمعان مواجه کرده که یکی از مهم ترین ویژگی های شان حضور در فضای مجازی و انس با شبکه های اجتماعی است. به همین خاطر چنانچه روحانیون مناسبات حاکم بر این شبکه ها و فضای زیستی این مستمعانِ شبکه‌مندِ «حاضر ولی غایب» را نشناسند، در انجام وظایف تبلیغی خود با چالش های فراوان مواجه خواهند شد. ✅2. این مستمعان از چشمِ گوشی های خود به دین و روحانیت می نگرند، و کوچکترین رفتار یا گفتار آنان را، به ویژه اگر مسوولیتی اجتماعی و سیاسی داشته باشند، زیر نظر دارند و نسبت به آن واکنش نشان می دهند. از این رو حتی یک تپقِ زبانی ساده، یک شادی پس از رای آوردن کاندیدای مورد علاقه، یک شوخی سرِ کلاس، یک پارگی کوچک لباس، یک حرف سست و غیرمعقول در سخنرانی، یک برخورد نادرست با مردم در کوچه و خیابان، یک مطلب کوتاه در توییتر و یک تصویر در پروفایل روحانیون از سوی آنان به سرعت تبدیل به سوژه ای فراگیر در شبکه های اجتماعی می شود. ✅3. تصویری که از روحانیت در شبکه های اجتماعی به این نسل عرضه می شود لزوما همواره درست و منطبق با حقیقت یا واقعیت نیست، در عین حال، این نسل در مواجهه با طلاب، هر جا احترام و تکریم و منطق و استدلال ببیند نوعا احترام می گذارد و همراهی نشان می دهد. به همین خاطر است که اهدای عضو یک طلبه، عذرخواهی یک امام جمعه، ساده زیستی یک روحانی مشهور، و مشارکت طلاب در کمک به سیل زدگان را تحسین می کند و اخبار آن را برای دیگر کاربران شبکه ها ارسال می کند. اما البته از سوی دیگر، از سخنان تند و نگاه بدبینانه برخی روحانیون به شدت آزرده می شود. ✅4. این نسل، نسبت به نسلِ قبلی مستمعان، عمدتا از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار است و به مدد فضای مجازی به مجموعه ای بسیار وسیع از اطلاعات دسترسی دارد. از این رو، روحیه ای پرسش گر و انتقادی دارد، طالب گفت وگوهای دوطرفه با روحانیون و شنیدن پاسخ های عقلانی برای پرسش های خویش است. 🔻🔻بنابراین،‌ طلاب و روحانیون اگر در صدد مخاطب گیری از این نسل هستند باید: ✅1. بر گفتار و رفتار خود دقت بسیار داشته باشند،‌ و حتی اگر خودشان در فضای مجازی حضور ندارند، همواره خود را در معرض نظارت و ارزیابی این نسلِ گوشی به دست بدانند. ✅2. در فضای مجازی (و حقیقی) اخلاق اسلامی را در عمل به این نسل نشان دهند و «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ»، به تعبیر امام صادق(ع)، باشند تا جامعه «الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَيْرَ» را در عمل ببیند. این تبلیغ عملی است که مخاطب را به کار نیک دعوت می کند(کافی، ج 3/202). ✅3. از نگاه یک سر بدبینانه نسبت به شبکه های اجتماعی و کاربران آن بپرهیزند، و مواظب باشند که وقوع برخی رذایل اخلاقی در این فضا موجب نادیده گرفتن مزایای فراوان آن نشود. ✅4. با فعالیت های اخلاقی این نسل در فضای مجازی، از قبیل کمپین های دفاع از کشور، کمک به نیازمندان یا حفظ محیط زیست، همراه یا مشوق باشند، در عین حال خطاهای آنها را با ادب و احترام گوشزد کنند. ✅5. شبکه های اجتماعی را عضوی جدایی ناپذیر و ماندگار در دنیای امروز، و عاملی موثر بر تربیت اخلاقی و باورها و رفتارهای دینی جامعه بدانند، و آن را ابزاری قرار دهند برای ارتباط با نسل جوان، و رشد و تعالی اخلاقی آنها. برای این کار لازم است تراث ارزشمند دینی و اخلاقی اسلام را متناسب با نیازهای مخاطبان جدید بازخوانی و با ادبیات مناسب به این نسل عرضه نمایند. 🔻 وقتی حوزه به لسان این «قوم» سخن بگوید قطعا میزان تاثیر و نفوذ کلامش نیز بیشتر خواهد شد: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ» (سوره ابراهیم، آیه4). حسینعلی رحمتی ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ @harahmati
ورود حوزویان به عرصه موضوعات و فناوری های نوپدید، گرچه بسیار باتاخیر است، ولی باز هم ارزشمند و قابل تقدیر است. این کار فی نفسه ضروری است و با توجه به حاکمیت نظام دینی در کشور ما ضرورتی مضاعف پیدا میکند. کار خوب دیگرشان این است که از فضای مجازی برای تدریس استفاده کرده اند. ✅امیدوارم اخلاق پژوهان هم در این عرصه ها جدی تر وارد شوند و بزودی ما شاهد درس (اخلاق فناوری اطلاعات) در حوزه های علمیه باشیم.
😄😒 اخفاچه ها: ضرب المثل هایی نوساخته درباره () و حسب حال فضای مجازی (قسمت ۵) ✍️ دکترحسینعلی رحمتی ۶۱. دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند: یکی کاربری که اندیشه کرد و پُست نگذاشت، و دیگر آن که پست گذاشت و اندیشه نکرد. پست هرچند که بیشتر بگذاری، چون سوادش نداری نادانی (با کسب اجازه از شیخ اجل، سعدی) ۶۲. فیلترینگ که بیاد کانال خوب و بد را با هم می بندد ۶۳. از سه چیز باید ترسید: تصویر زیبا در پروفایل، چاپلوسی در پی وی، استاد استاد گفتن در چت های دانشجویی ۶۴. کانال که فیلتر بشه چه یک عضو چه صد عضو ۶۵. هنوز ریپورت نشدی تا ارسال کیلویی مطلب از یادت بره ۶۶. وای به روزی که فیلتر شود فیلترشکن ۶۷. هرچه ممبر بیشتر سفارش های تبلیغاتی بیشتر ۶۸. هرکه «لایک»ش بیش، ادعایش بیش‌تر ۶۹. یک پیج فعال به از صد کانال سوت و کور ۷۰. هنوز ریمو نشدی تا ریپورت از یادت بره ۷۱. هنوز غذای زندان را نخوردی تا شاخ بازی از یادت بره ۷۲. یک ممبر آنلاین به از صدهزار (ممبر عبوری) ۷۳. فلانی از ممبرِ فیک هم درآمد کسب میکنه ۷۴. از سه چیز باید حذر کرد: گروه بی رونق، پیج بی مطلب، و کاربرِ ناشناس ۷۵. با عضو شدن در گروه اساتید، کسی استاد نمیشه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ ✅ ضرب المثل های مربوط به اخلاق فناوری اطلاعات () را با هشتگ ها در کانال «اندکی اندیشه» پیگیری کنید. 🔻🔻🔻 اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. اگر این مطلب را مفید میدانید به دیگران هم معرفی کنید👇👇 ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
اگر برایم ممکن بود طلاب و دانشجویانی که دنبال انتخاب موضوع برای تحقیق هستند وادار میکردم چند ساعت درباره این تصویر تامل کنند. از دل آن چند موضوع عالی برای تحقیق به دست می آید. مدتی پیش خبرنگار از یک معتاد می پرسد نمی ترسی کرونا بگیری. جواب می دهد . ⭕️خبر در مجازی منتشر میشود و تمام. تشنه شبکه ها قربانی جدید خود را پیدا کرده است…* با لایک و فورواردهای ما طرف یک صفحه راه اندازی میکند و تا الان نزدیک دارد.آنطور که گفته اند برای هر تبلیغ در صفحه اش چندین میلیون تومان می گیرد و به هزاران فرد ساده لوحی که مفت و مجانی او شده اند میخندد. 📛 بله. این است یکی از نشانه های دنیای جدیدی که درحال ساخته شدن است به مدد . ✅ از این تصویر و مانند آن به راحتی نگذارید. اندازه چندین کتاب و کلاس و سخنرانی حرف دارد برای گفتن. ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ *درباره غول های تشنه بنگرید به پست زیر: https://t.me/harahmati/1520 🔻🔻🔻 اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. اگر این مطلب را مفید میدانید برای دیگران هم ارسال کنید. @harahmati
⭕️ یک دهه، یکصد مقاله (قسمت 1 از 4) مقالات کوتاه درباره (اَخفا) و فضای مجازی قابل دسترسی در سایت www.harahmati.ir و کانال @harahmati در شبکه های اجتماعی 1) آیا کبوتران «صفر و یک» مقصراند؟ 13 مهر 1391 2) ما واين موجودات زبان نفهم!: بحثي در اخلاق ربات ها و ماشين هاي هوشمند ،‌اسفند 1391 3) الماس ريزه هاي اخلاق چقدر هزينه دارد؟، 27 اسفند 4) راهکارهایی برای اخلاقی تر شدن فضای مجازی ، 6 آبان 1392 5) فناوري، الان؛ اخلاق؟، شايد وقتي ديگر!: بحثی درخوش اشتهايي فناورانه و دلزدگي اخلاقي، 19 خرداد 1392 6) فيلترينگ و اخلاق:‌ نگاهي به ابعاد اخلاقي پالايش محتوا در فضاي سايبر، 1 اسفند 1392 7) موانع و چالش های اخلاقی شدن فضای سایبر، 22 مهر 1392 8) راهکارهایی برای اخلاقی تر شدن فضای مجازی ، 6 آبان 1392 9) نه ترس، نه بي خيالي: ما و انقلاب موبايلي آقاي اشميت، 17 بهمن 1392 10) «گلس» و مسئله اخلاق: نگاهی به گجت جدید گوگل، 29 ارديبهشت 1392 11) فناوری، الان؛ اخلاق؟ شاید وقتي ديگر!، 19 خرداد 1392 12) والدین و «بلوغ دیجیتالی» فرزندان: بحثی در شکاف دیجیتالی بين – نسلي، 28 خرداد 1392 13) اخلاق در سپهر سايبر: درآمدي بر اخلاق پژوهش در اينترنت، 26 آذر 1392 14) «پليس فدا» و اخلاق در شبكه هاي اجتماعي، 12 بهمن 1394 15) «من از اوناش نيستم !»: نقش غرور و غفلت در افزايش قربانيان شبكه هاي اجتماعي،‌ 6 اسفند 1394 16) از «فاوا» تا «اخفا»؛ گامي كه به ضرورت بايد پيمود، 14 دي 1394 17) فقط خواهر ما خواهر ماست؟!: آسيب شناسي اخلاقي تحقير زنان در شبكه هاي اجتماعي، 29 بهمن 1394 18) كليك نكنيد، اين يك بمب است!، 1 بهمن 1394 19) نگاه جزيره اي به اخلاق: به بهانه يك كمپين جديد، 25 دي 1394 20) آيا شبكه هاي اجتماعي اخلاق جديدي ايجاد كرده است؟، 3 مهر 1395 21) ايده هاي خوب اخلاقي را به ابتذال نكشيد لطفا، 2 دی 1395 22) آيا انتشار تصاوير كودكان در شبكه هاي اجتماعي كاري غيراخلاقي است؟،‌7 دی 1395 23) آيا فيلترينگ تحقيراخلاقي مخاطبان است؟، 13 دی 1395 24) بايد ها و نبايدهاي حضور حوزويان در فضاي مجازي، 25) ما و اين بچه زرنگ هاي شبكه هاي اجتماعي، 16 دی 1395 دکتر ۵ مهر ۱۳۹۹
❇️ یک دهه، یکصد مقاله (قسمت 2 از 4) مقالات کوتاه حسینعلی_رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات (اَخفا) قابل دسترس در سایت www.harahmati.ir و کانال @harahmati در شبکه های اجتماعی 26) اخلاقِ جذب فالوئر و ممبر در فضاي مجازي، 28 دی 1395 27) بي اخلاقي افتخار ندارد، لطفا از آن عكس نگيريد: نگاهي به عكس هاي سلفي از منظر اخلاقي، 30 دی 1395 28) پلاسكو؛ آينه رفتارشناسي اخلاقي ما در فضاي مجازی، 6 بهمن 1395 29) چه خوب فريب مي خوريم، ما ساده لوحان فضاي مجازي، 22 دی 1395 30) خطري بزرگتر از «گورخوابي»، 8 دی 1395 31) درباب يكي از شيرين كاري هاي (غير)اخلاقي ما در شبكه هاي اجتماعي: به بهانه انتشار ويديوي دانش آموز مشهور این روزهای فضای مجازی،‌ 27 آذر 1395 32) شبكه هاي اجتماعي و دو راهه «نيت خوب و استفاده بد»، 27 مهر 1395 33) شبكه هاي اجتماعي و معضل «انباشت آگاهي هاي بي حاصل»، 26 مهر 1395 34) عوامل و پیامدهای فاصله بین والدین و فرزندان درباره فضای مجازی، آبان 1395 35) فرزندانمان را با «نهنگ های آبی» فضای مجازی تنها نگذاریم،‌30 مهر 1396 36) جلوی زلزله در قلب های مان را که می توانیم بگیریم، 23 آبان 1396 37) اخلاقِ جذب فالوئر و ممبر در فضاي مجازي، 28 دی 1396 38) با اين گل به خودي زدن ها مي خواهيم موفق شويم؟، 10 آذر 1396 39) جلوی زلزله در قلب های مان را که می توانیم بگیریم، 23 آبان 1396 40) فیلترینگ حداقلی و اخلاقی در فضای مجازی، 14 آذر 1396 41) فیلترینگ و مسئله تعارض اخلاقي، 27 دی 1396 42) چگونه شهروندان خود را براي دنياي بدون فيلترينگ آماده كنيم؟، 7 بهمن 1396 43) حضور طلاب در فضای مجازی؛ آری ولی چگونه؟،‌ 17 بهمن 1396 44) راهكارهاي بهبود پژوهش هاي اخفا، 1396 45) سهم خود را در قربانی شدن آتناها از یاد نبریم، 22 تیر 1396 46) شهرت های بادآورده فضای مجازی، و آن روی سکه ای که نمی خواهیم ببینیم، 6 آبان 1396 47) فيلترينگ و هزار نكته باريكتر ز مو، 11 فروردين 1397 48) نقش کاربران فضای مجازی در فیلترینگ، 15 فروردين 1397 49) اعتمادسازي؛ حلقه مفقوده فيلترينگ، 17 فروردين 1397 50) والدين و يك لقمه محتواي حلال سر سفره فضاي مجازي، 30 فروردين 1397 دکتر ۷ مهر ۱۳۹۹
🌀 یک دهه، یکصد مقاله (قسمت 3 از 4) مقالات کوتاه در (اَخفا) قابل دسترس در سایت www.harahmati.ir و کانال @harahmati در شبکه های اجتماعی 51) آينده پژوهي اخلاق فناوري اطلاعات (اخفا)؛ ضرورت امروز، نياز فردا، 6 ارديبهشت 1397 52) وقتی زندگی تان شیرین است به زخم دیگران نمک نپاشید لطفا، 19 اردیبهشت 1397 53) فضاي مجازي و به چالش كشيدن اخلاق سنتي، 30 ارديبهشت 1397 54) نيامده اي كه بايد آمده اش بدانيم: آینده پژوهی اخلاقی فضای مجازی،‌4 خرداد 1397 55) آيا ربات ها هم در آفرينش ز يك گوهر اند؟، 1 تیر 1397 56) آيا بلاك چين فقط براي دور زدن فيلترينگ است؟، 14 تير 1397 57) آینده پژوهی اخلاق، 28 تیر 1397 58) آیا در «كف شير نرِّ خونخواره» ایم؟: ما و فناوری های آینده، 6 مرداد 1397 59) حاکمانِ زيست –جهان فردای فاوا چه کسانی هستند؟، 10 مرداد 1397 60) چند سوال درباره فضای مجازی و مسئله اخلاق: گزارش یک گفت و گوی علمی، 15 و 16 مرداد 1397 61) مومو از بچه‌های ما چه میخواهد؟: نگاهی به چالش جديد فضاي مجازي، 21 مرداد 1397 62) نزاع خیر و شر اخلاقي در فناوري هاي آينده به کجا می رسد؟، 4 شهریور 1397 63) فناوري هاي آينده چگونه در خدمت اخلاق هستند؟، 16 شهریور 1397 64) فضای مجازی و معضل درس خوانده های بی سواد، 1 آبان 1397 65) بلعيدن لحظه لحظهء داده ها یا داستانِ حرف مفت و گوش مفت، 9 آبان 1397 66) چرا ناگفته های اين مجري تازه وارد را بايد جدي گرفت؟، 27 آبان 1397 67) یک تصویر؛ چند ایده اخلاقی، 5 آذر 1397 176 68) چرا «قنديل»ها در فضای مجازی به راحتی آب می شوند؟،‌17 دی 1397 69) عزیز من، شما خودت متهمی، 20 دی 1397 70) «فجازی» یا «فضای مجازی»؟، 25 دی 1397 71) آیا ممکن است ماشین های هوشمند مقلد الگوهای معرفتی و رفتاری سازندگان خود شوند؟، 1 بهمن 1397 72) آيا شما هم يك ویندو شاپر فجازی هستيد؟، 5 بهمن 1397 73) پدر و مادر عزيز، لطفا جاهاي خالي اين خبر را شما پر كنيد، پيش از آن كه دير شود، 8 بهمن 1397 74) «مولي راسل» شاید نام مستعار يكي از دختران ما باشد،‌ 20 بهمن 1397 75) انگشتی را که کلیک می کند گاز نگیریم، 2 اسفند 1397 دکتر ۸ مهر ۱۳۹۹
✴️ یک دهه، یکصد مقاله (قسمت 4 از 4) مقالات کوتاه در (اَخفا) قابل دسترس در سایت www.harahmati.ir و کانال @harahmati در شبکه های اجتماعی 76) اشاعه فحشا مي كنيم با نیت خیر؛ به همین راحتی، 10 اسفند 1397 77) اين دیوار را کلنگی نکنیم، روي همه مان خراب مي شود، 15 اسفند 1397 78) باوركنيد فقط مي خواهم بدانم خبرش راست است يا نه، 25 اسفند 1397 79) چرا در گفت وگوهاي شبكه هاي اجتماعي مشاركت نمي كنم؟، 15 فروردين 1398 80) صفحه کایل واکر آینه ماست؛ از آن ساده نگذریم، 18 فروردین 1398 81) ظاهرا فقط همین لباس زیباست نشان آدمیت، 28 خرداد 1398 82) جدی است ولی جدی نگیرید، 1 تیر 1398 83) «شیپِل های فجازی» از آن چه فکر می کنید به شما نزدیک ترند، 24 مرداد 1398 84) چه کسی «تبر» را به دست «سحر» داد؟، 4 آبان 1398 85) لطفا برای معرفی این قاتل کمک کنید، 16 آبان 1398 86) کتاب سوزی، و بردن رونق مسلمانی، 3 بهمن 1398 87) برای خودمان پرونده اخلاق کرونایی درست کنیم، 10 اسفند 1398 88) «کُرونا»لوژیِ تصویرِ برساختهء رسانه ها از دین و روحانیت، 21 اسفند 1398 89) انتظار از مبلغان دین، در دوران پساکرونایی، 5 فروردین 1399 90) «آرات» را از دست این غول نجات دهید، 14 اردیبهشت 1399 91) فضای مجازی و آبرویی که به «مویی» بند است ، 28 اردیبهشت 1399 92) توهین اشکال ندارد، فقط مرا «ببینید»! ، 1 خرداد 1399 93) به ما توهین کنید لطفا !، 16 خرداد 1399 94) ما، رومینا، و سَندرُم «پایِ فرار و داسِ بی قرار»، 8 خرداد 1399 95) همدست قاتل در خانه ماست، 18 خرداد 1399 96) کارکردهای ساحتی و ابزاری فضای مجازی درباب امر به معروف ونهی از منکر، 11 تیر 1399 97) انتشار یک کتاب، و چند نکته، 17 تیر 1399 98) درست است که به خودش مربوط است، اما به ما مربوط است !، 5 شهریور 1399 99) خطرناک تر از تغییر جنسیت، 16 شهریور 1399 100) حوزه های علمیه و مستمعانِ شبکهمندِ نسلِ«لیروا منکم» ، 30 شهریور 1399
🌺🌺🌺 «پليس فدا» و اخلاق در شبكه هاي اجتماعي 🌺🌺🌺 1. چرا پليس فدا؟:‌ ايده اي كه در اين مقاله ارائه مي شود برگرفته از يك تجربه واقعي است كه اميد است طرح آن براي ديگران هم مفيد باشد. امروزه چه بخواهيم چه نخواهيم شبكه هاي اجتماعي مبتني بر فضاي مجازي جزيي از زندگي واقعي همه ما شده است و ساكنان اين شبكه ها هر لحظه رو به افزايش است. عوامل مختلفي از قبيل جذابيت، تنوع، سرگرمي، آموزش، ارتباطات وسيع و گسترده، در دسترس بودن،‌ ساده و آسان بودن و فراهم شدن تجربه فضاهاي جديد موجب اقبال روزافزون به اين شبكه ها شده است. ترديدي در اين نيست كه اين شبكه ها مزايا و منافع فراواني دارند ولي در كنار آن البته به طور مستقيم و غيرمستقيم مشكلات اخلاقي و تربيتي زيادي را نيز موجب مي شوند كه هيچ عقل سليم و انسان دلسوزي نمي تواند نسبت به آن بي تفاوت باشد. سوالي كه پيش مي آيد اين است: «براي جلوگيري از ناهنجاري هاي اخلاقي در اين شبكه ها،‌ ‌و به عبارت ديگر براي اخلاقي تر شدن فضاي اين شبكه ها چه بايد كرد؟». چه كنيم كه ابزاري كه مي تواند در ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي ما تاثيرات مثبتي از خود به جا بگذارد موجب شعله ور شدن آتش بي اخلاقي در زندگي ما و اطرافيان مان نشود؟ در پاسخ به اين سوال مي توان راهكارهاي گوناگوني را مطرح كرد كه راه اندازي «پليس فدا» توسط خود اعضاي شبكه ها يكي از آنها است. در مقاله حاضر نكاتي درباره اين موضوع بيان خواهد شد. 2. تعريف پليس فدا: اين عنوان برداشتي طنازانه از «پليس فتا» است كه براي اهالي فضاي مجازي نامي آشناست. از چند سال قبل در كشورمان بخشي از نيروي انتظامي عهده دار مقابله با قانون شكني ها و سوءاستفاده از فضاي مجازي و از جمله شبكه هاي اجتماعي شد كه نام آن «پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات» و به طور مختصر «پليس فتا» است. براي آگاهي از وظايف و فعاليت هاي اين پليس مي توان به سايت اينترنتي اش مراجعه كرد. طبيعتا اين پليس كار خود را انجام مي دهد ولي مقاله حاضر در صدد بيان اين نكته است كه «اگر هر يك از ما كار نظارت بر گفتار و رفتار خود و ديگر شهروندان شبكه هاي اجتماعي را بر عهده بگيريم نياز چنداني به دخالت پليس فتا نخواهد بود». مدتي پيش اين كار در يكي از گروه هاي شبكه هاي اجتماعي انجام شد و براي اين كه حالت دوستانه و مهربانانه اي داشته باشد آن را «پليس فدا»‌ ناميديم؛ يعني پليسي كه خود را دوست و فدايي ديگران مي داند و آنان را به مراعات اخلاق و پرهيز از رذايل اخلاقي در فضاي مجازي تشويق و ترغيب مي كند. اين كار چون از روي صداقت و دوستي و احترام انجام شد از سوي اعضاي گروه هم مورد استقبال قرار گرفت و ظاهرا تاثيرات خوبي هم داشت. 3. وظايف پليس فدا: ايده ال آن است كه هر عضو شبكه هاي اجتماعي خود را يك پليس فدا بداند ولي اگر در هر گروه حتي چند نفر محدود هم عهده دار اين وظيفه شوند باز هم مي توانند بر روي اصلاح رفتار ديگران تاثيرگذار باشند. عضويت در اين پليس هيچ هزينه و امكاناتي نمي خواهد، و هر كس كه نسبت به مراعات اخلاق در شبكه ها احساس مسووليت كند و هم خود به اصول اخلاقي عمل كند هم ديگران را به اين كار تشويق كند در واقع عضو پليس «فدا» شده است. مهم ترين وظايف هر عضو پليس فدا از اين قرار است: 1. مقيد بودن خود فرد به مراعات اخلاق هنگام ارائه محتواي متني، ‌صوتي و تصويري و هر گونه فعاليت ديگر در شبكه هاي اجتماعي 2. بي تفاوت نبودن نسبت به فعاليت هاي درست و نادرست ديگر اعضاي شبكه. 3. ترغيب ديگران به مراعات اخلاق 4. تشويق كارهاي خوب و رفتارهاي اخلاقي اعضاي شبكه 5. دادن آگاهي هاي لازم به ديگران درباره پيامدهاي نقض اخلاق در شبكه ها (مثلا پيامدهاي شوخي هاي نا به جا، ارائه اطلاعات خصوصي، ايجاد روابط نامناسب، انتشار تصاوير نامناسب، لينك به سايت ها و گروه هاي غيراخلاقي و مواردي از اين قبيل) 6. دادن آموزش هاي پيشگيرانه به ديگر اعضاي شبكه براي ممانعت از افتادن آنها در دام انسان هاي اخلاق ستيز (مثلا چگونگي حفظ امنيت اطلاعات شخصي در شبكه، آموزش كودكان و نوجوانان براي پرهيز از افتادن به دام روابط غيراخلاقي، پرهيز از عضويت و ملحق شدن (join) به گروه هاي ناشناخته يا گروه هاي حاوي محتواي جنسي، پرهيز از انتشار مطالب شوخي و جدي يا تصاويري كه حاوي محتواي مستهجن است). 7. استفاده از روش هاي خلاقانه همراه با ذوق و سليقه و‌ حتي المقدور متناسب با فضاي مجازي. مثلا مي توان عبارت «ا. پ. ف.» (اخطار پليس فدا !) كه لحني مطايبه آميز دارد را در قالب يك استايكر طراحي و در موارد لازم به عنوان علامت اخطار از آن استفاده كرد. 8. بهره گيري از ادبيات و لحن مناسب و مودبانه و همراه با احترام،‌ و تا جايي كه ممكن است با استفاده از الفاظ صميمانه و ترجيحا با طنز و شوخي. 🍀🍀🍀 ادامه مطلب را در آدرس زير مطالعه فرماييد: http://harahmati.blogfa.com/post-405.aspx
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گفته شده نخستین کلیپی است که با بهره گیری از هوش مصنوعی به زبان فارسی درست شده است. سوالهایی پیش می آید از این قبیل که آیا فناوری های جدید در خدمت به حقیقت است یا تحریف آن؟ این کار از نظر اخلاقی در چه شرایطی درست است و در چه شرایطی نادرست؟ 🔻ممکن است بگویید ما میدانیم این افراد فوت کرده یا شهید شده اند و این فیلم با استفاده از فناوری هوش مصنوعی درست شده است (در آخر ویدیو هم بر این نکته تصریح شده). اما سوال این است که اگر درباره انسانی که ما این اطلاعات قبلی را نداریم از این فناوری استفاده شد چه؟ اگر به جای لب خوانی شعر، صحبت های دیگری در دهان او گذاشته شد چه؟ اگر فردا کسی بر اساس یک تصویر ساده از ما یک ویدیو ساخت و هر حرف و حرکتی را بر روی آن پیاده کرد چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟ 🔻زمان آن است که درباره فناوری هایی چون تأملات اخلاقی جدی تری انجام شود. ✅مطلب بالا به معنای مخالفت با ساخت این ویدیو و مانند آن نیست، بلکه مقصود لزوم توجه به استفاده از این فناوری هااست. فناوری هایی که استفاده از آنها در آینده نزدیک بسیار بیشتر خواهد شد. 🔘@harahmati
استفاده از فضای مجازی برای ارتباط زندانیان با خانواده شان، کاری قابل تقدیر است. 🔻 کارکردهای اخلاقی و مثبت فراوان دارد. تنها باید این امکانات و کارکردها را شناسایی و استفاده کرد. 🔻دنیای امروز، و بیشتر از آن، دنیای فردا، عصر سیطره فضای مجازی است. جوامعی در این عصر می‌توانند به خوبی ادامه حیات دهند که و استفاده را از این فضا داشته باشند. دکتر ۱۳ مهر ۱۳۹۹
🏴 متاسفانه مطلع شدم اقای دکتر علیپور رییس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به خاطر ابتلا به ویروس دار فانی را وداع گفت. فقدان این دوست قدیمی را به خانواده گرامی اش تسلیت میگویم و برای او رحمت واسعه الهی را آرزومندم. همچنین دعا میکنم که شرّ این ویروس منحوس ان شاالله هرچه زودتر از سر جامعه بشری کم شود. 🔻امیدوارم همه ما با مراعات هرچه بیشتر مانع افزایش تلفات این بلیه شویم.
🔻🔺آیا ممکن است ماشین های هوشمند مقلد الگوهای معرفتی و رفتاری سازندگان خود شوند؟ ( قسمت ۱ از ۲) ترجمه: حسینعلی رحمتی ✅یادداشت مترجم: «یادگیری ماشین» (Machine Learning) شاخه ای از هوش مصنوعی (Artificial Intelligence= AI) و مبتنی بر این ایده است که سیستم ها توانایی این را دارند که با استفاده از داده ها آموزش ببینند، الگوسازی کنند و با کمترین میزان دخالت انسان، تصمیم گیری کنند. اما مسئله ای که در این جا مطرح می شود آن است که از آنجا که این ماشین ها به واسطه داده هایی که انسان در اختیار آنها قرار می دهد آموزش می بینند و از رفتارهای انسان الگوسازی می کنند، این احتمال جدی وجود دارد که دارای جهت گیری های معرفتی و رفتاری تولیدکنندگان خود (که مثلا اروپایی و سفیدپوست هستند)‌ شوند و نسبت به افراد غیراروپایی یا غیرسفید پوست، تصمیم ها و رفتارهای تبعیض آمیز اتخاذ کنند. این موضوع قرار است سال 2019 در هفدهمین میزگرد سالانه (Information Ethics) دانشگاه شمال شرق Northeastern University آمریکا مورد بررسی قرار گیرد. ✅آنچه در ادامه تقدیم می شود سوال های این میزگرد است که از سایت این دانشگاه انتخاب شده است. و هدف از ترجمه آن، آشنایی اخفا پژوهان و اخفا اندیشان کشورمان با جدیدترین مسائل مطرح در مجامع علمی جهان در عرصه اخلاق فناوری اطلاعات است. این آشنایی افزون بر این که افق های جدیدی را فراروی آنان می گشاید، راه را برای ژرف اندیشی های بیشتر درباره این موضوعات با بهره گیری از آموزه های اخلاقی، دینی و فلسفی دیار ما هموار می کند. (پایان توضیحات مترجم) ادامه دارد
❇️آیا ممکن است ماشین های هوشمند مقلد الگوهای معرفتی و رفتاری سازندگان خود شوند؟ (قسمت ۲ از ۲) ترجمه: حسینعلی رحمتی ✅ هوش مصنوعی امروزه جزوی از زندگی روزمره ما شده است، و به ما این امکان را می دهد که بدون گرفتار شدن در ترافیک خیابان ها به آسانی قدم به جاهایی بگذاریم که پیش از این هرگز نرفته بودیم، بدون داشتن زبان مشترک، با دوست چینی مان ارتباط برقرار کنیم، یا در کارخانه ها عهده دار کارهای پیچیده اما به شدت خسته کننده و تکراری شویم. اما، از سوی دیگر، بهره گیری از می تواند منجر به مسئله ای شود که می توان آن را «تبعیض یا جهت گیری مصنوعی» (artificial bias) نامید؛ یعنی آن دسته از رفتار ماشین های هوشمند، البته اگر به وسیله انسان تولید شده باشند، که می توانیم آنها را نسبت به گروه های خاصی چون اقلیت های نژادی، دارای جهت گیری تبعیض آمیز بدانیم. آموزش این ماشین ها که با استفاده از مجموعه های بزرگی از داده ها انجام می شود، یکی از ابزارهای به کارگیری هوش مصنوعی است که به طور خاص استعداد تولید سیستم های تبعیض آمیز را دارد؛ چرا که این ماشین ها اطلاعات خود را از رفتارهای انسان الگوبرداری می کنند که خود این رفتارها ممکن است تبعیض آمیز باشد. یافتن راه هایی برای اصلاح این جهت گیری ها، و تولید های بی طرفانه (fair algorithms) مستلزم پاسخ به مجموعه ای از پرسش ها است، از جمله: 🔻1. کدام یک از تعاریفی که در فلسفه و رشته های دیگر برای بی طرفی و عدالت گفته شده، برای شناخت بی طرفی، (equality) و عدالت در استفاده از داده ها و آموزش ماشین های هوشمند مفیدتر است؟ 🔻2. با توجه به تکنیک های متفاوتی که برای آموزش ماشین های هوشمند به کار می رود، تعریف های مختلف از بی طرفی و تا چه اندازه در مورد این ماشین ها امکان عملیاتی شدن یا محاسباتی شدن را دارد؟ 🔻3. آیا ممکن است سیستم های تصمیم گیر در ماشین های آموزش دیده پیش از این که در یک صنعت خاص، مثلا وام دادن (lending) یا خدمات اجتماعی (از قبیل سرویس های نگهداری از کودکان) به کار گرفته شوند نسبت به رفتارهایی که هم اکنون عادلانه و بی طرفانه محسوب می شود، از سطح بالاتر و متفاوت تری از عدالت و بی طرفی برخوردار شوند؟ 🔻4. نقش متخصصان داده پردازی و برنامه نویسان کامپیوتر در اصلاح جهت گیری هایی که گفته شد چیست؟ آموزش ماشین ها چگونه می تواند در ایفای این نقش موثر واقع شود؟ 🔻5. برخی از جهت گیری ها بسیار هم مفید هستند(تبعیض مثبت- م). پس کدام یک از آنها غیرعادلانه اند؟ و چرا؟ 🔻6. برنامه نویسان امروزیِ متخصص طبقه بندی داده ها (classification)، برای پرهیز از جهت گیری های نادرست، چه چیزهایی را می توانند از تجارب دیگر رشته های مرتبط با طبقه بندی (مانند کتاب داری) بیاموزند؟ 🔻7. پژوهش های هنجاری در حوزه های دیگر، از قبیل تشکیل پرونده برای افراد توسط پلیس، درباره این که چه زمانی و تحت چه شرایطی تشکیل پرونده برای دیگران توسط ماشین های آموزش دیده قابل پذیرش و توجیه است چه چیزهایی را به ما می آموزد؟ 🔻8. چه ارتباطی وجود دارد بین تبیین پذیری/تفسیر پذیری (explainability/interpretability) تصمیم گیری ماشین های آموزش دیده و به کارگیری عادلانه این ماشین ها در زمینه های دیگر؟