eitaa logo
| اندکی اندیشه |
357 دنبال‌کننده
783 عکس
228 ویدیو
17 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 سلسله نشست های اندیشه ورزی مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند 🔴 موضوع: هوش مصنوعی و سبک زندگی 🔹 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی جعفر زاده 📆 زمان: شنبه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶ 🏢 مکان: دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده کامپیوتر، ط۳، سالن جلسات ————————— 💠 مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران 🌐 @smartgoviust
🌺 انتظار مسوولیت پذیر؛ انتظار مسوولیت گریز ✍️حسینعلی رحمتی 🔻یکی از چالش های فراروی گفتمان مهدویت در دنیای امروز، شکل گیری یا گسترش انتظار منفعلانه یا مسوولیت گریزانه است؛ که اندیشمندان و دلسوزان و مدافعان فرهنگ مهدویت و انتظار بایستی ضمن نقد آن، انتظار مطلوب و منتظر واقعی را از منظر تفکر شیعی معرفی نمایند تا هم از دین و هم از مسئله مهدویت رفع اتهام شود. 🔻 یکی از چیزهایی که مستمسک منتقدان قرار می گیرد تبیین نادرستی است که برخی از ما از مسئله انتظار فرج ارائه می کنیم به گونه ای که گویی قرار است ما هیچ تلاشی برای رشد و پیشرفت همه جانبه نداشته باشیم و همه مسوولیت ها و تعهدات انسانی و دینی خود را به امید ظهور امام مهدی(ع) رها نماییم تا ایشان ظهور کنند و همه مسائل حل شود. روشن است که چنین دیدگاهی هم با روح فرهنگ اسلامی و شیعی سازگار نیست هم با سیره و سنت نبی گرامی اسلام(ص) و خاندان وی. 🔻 اسلام دین مسوولیت است و قرار نیست وجود پیشوایان دینی موجب مسوولیت گریزی و انفعال افراد شود. اتفاقا وجود امام برای تبیین هر چه بهتر مسوولیت ها است. در نگرش اسلامی هر کس به سهم خود و میزان وُسع و توانی که دارد مسوول است و مورد مواخذه قرار می گیرد. انتظار مورد دفاع در فرهنگ اسلامی انتظاری است که انسان را مسوول و متعهد و پر تلاش ولی امیدوار تربیت می کند. انتظاری است که به شخص اطمینان می دهد جهت کلی حرکت تاریخ در نهایت به سوی خیر و فلاح و رستگاری و شکوفا شدن استعدادهای انسان است. نگارش: 1391 بازنشر: 1401 @harahmati
♨️ استارلینک، اخلاقِ فیلترینگ، و فرضِ «بدترین حالتِ ممکن» ✍️حسینعلی رحمتی 👉🏾https://eitaa.com/harahmati/467
♨️ استارلینک، اخلاقِ فیلترینگ، و فرضِ «بدترین حالتِ ممکن» ✍️حسینعلی رحمتی 🔻آقای امیر عبدالهیان، وزیر امورخارجه کشورمان، اعلام کرد استارلینک «فعالیت های غیرقانونی» خود را در قلمرو جمهوری اسلامی ایران شروع کرده است (سایت ایرنا، 9 اسفند 1401،‌ کد خبر: 85043304). درکنار آن، اخیرا ماهواره های نسل دوم استارلینک در مدار زمین قرار گرفته و برخی گوشی های تلفن همراه هم به فناوری جدید «کوالکام» Qualcomm مجهز شده و زمینه استفاده از این ماهواره ها بدون نیاز به دیش و رسیور را فراهم کرده اند (سایت خبرآنلاین، 10 اسفند 1401، کد خبر 1737327). 🔻امکان دور زدن «فیلترینگ» توسط استارلینک تقریبا مهم ترین نکته ای بود که از نخستین روزها در فضای عمومی کشور ما مطرح شد. از این رو اینک که برخی مسوولان هم دسترسی بعضی شهروندان به این فناوری را تایید کرده اند لازم است نسبت «فیلترینگ و اخلاق» به طور جدی تری مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که یکی از اهداف اِعمال فیلترینگ در ایران (و دیگر کشورها) ممانعت از فعالیت های غیراخلاقی و عدم دسترسی کاربران به محتوای نامناسب در این فضاست. اما فراگیر شدن فناوری هایی چون استارلینک رسیدن به این هدف را با چالش جدی مواجه می کند. از این رو از هم اکنون بایستی این وضعیت جدید مورد بررسی قرار گیرد. آنچه گفته می شود گرچه به بهانه استارلینک است ولی به واقع درباره هرگونه فناوری یا روشی چون استفاده از فیلترشکن و وی پی ان و پروکسی است که امکان دسترسی بدون فیلتر شهروندان به فضای مجازی را فراهم می کند. همچنین مطالبی که مطرح می شود از منظر بحث اخلاق، و بیشتر ناظر به وظایف اخلاق پژوهان فناوری اطلاعات است، و بررسی آن از منظر سیاسی، حقوقی، امنیتی و مانند آن از بحث حاضر بیرون است. 🔻یادداشت حاضر با نگاهی آینده پژوهانه مدعی آن است که اگر روند تولید و توسعه فناوری هایی چون استارلینک به همین ترتیب پیش برود، «محتمل ترین» سناریو آن است که ما در آینده ای دور یا نزدیک با یک «اینترنت فیلترناپذیر» مواجه خواهیم شد. از این رو، اخلاق پژوهان و دیگر مراکز و نهادهای مرتبط با فضای مجازی بایستی از هم اکنون وقوع چنین وضعیتی را «مفروض» بگیرند و تلاش های علمی و عملی خود را براساس آن برنامه ریزی کنند. مزیت این کار، آماده شدن برای بدترین (و تا اندازه ای،‌ محتمل ترین) وضعیتِ ممکن، اندیشیدن تمهیدات لازم، و عدم غافلگیری است. در آموزه های دینی ما هم نسبت به این گونه آماده بودن ها تاکید شده است. به عنوان نمونه، امام علی (ع) می فرماید: انسان زمان شناس خود را برای مواجهه با تحولات آماده می کند («إنَّ مَن عَرَفَ الأيّامَ لم يَغفُلْ عنِ الاستِعدادِ» (كافي، 15/72).) و از وقوع حوادث غافل گیر نمی شود («أعرَفُ النّاسِ بِالزَّمانِ مَن لَم يَتَعَجَّب مِن أحداثِهِ» (غررالحکم: 2/449). 🔻جدای از فناوری هایی چون استارلینک، موارد دیگری هم وجود دارد که احتمال وقوع «اینترنتِ بدونِ فیلترینگ» را تقویت می کند، که از آن جمله می توان به کثرت استفاده از فیلترشکن و «وی پی ان» اشاره کرد؛ به گونه ای که هم اکنون شاهد حضور پرتعداد بسیاری از شهروندان در شبکه ها و پیام رسان های فیلترشده از قبیل تلگرام، واتساپ، کلاب هاوس، اینستاگرام، و یوتیوب هستیم. همچنین با استفاده از پروکسی می توان به برخی پیام رسان های فیلترشده دسترسی پیدا کرد، و چه بسا در آینده فناوری ها یا روش های دیگری برای بی اثر کردن فیلترینگ پا به عرصه وجود بگذارد. 🔻بنابراین، باز هم بر نکته اولیه این یادداشت تاکید می شود که: اخلاق اندیشان و اخلاق پژوهان فناوری اطلاعات و دیگر مرتبطان با فضای مجازی در کشورمان بایستی از هم اکنون بدترین حالت ممکن، یعنی بی اثر شدن فیلترینگ را در نظر بگیرند و جامعه را برای چنان روزی آماده نمایند. در این زمینه چه کارهایی می توان کرد؟ پاسخ آن را باید جدگانه بررسی کرد. در این جا به طور خلاصه می گوییم: «نه ترس، نه بی خیالی؛ بلکه برخورد فعالانه و واقع بینانه». 3 اسفند 1401 🔸 @harahmati
19.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 حسینعلی رحمتی جلسه اول 🔸در اخلاق چه جایگاهی دارد؟ 🔸 آیا با فضای تفاوت دارد؟ 🔸ضرورت تلاشهای نظری و عملی درباره اخلاق پاییز 1401 @harahmati @hekmateislami
17.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 حسینعلی رحمتی جلسه دوم 🔸 نگرش ما به فضای مجازی چگونه بر روی گیری های مان نسبت به این فضا تاثیر می گذارد؟ 🔸از بین سه دیدگاه مربوط به در ، کدامیک قابل دفاع تر است؟ پاییز 1401 @harahmati @hekmateislami
18.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حسینعلی رحمتی جلسه سوم 🔸 فضای مجازی و مسوولیت اخلاقی 🔸درباره فضای مجازی چه کسانی اخلاقا مسوول اند؟ پاییز 1401 @harahmati @hekmateislami
21.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟣 حسینعلی رحمتی جلسه چهارم 🔸 واداری و بازداری اخلاقی در فضای مجازی 🔸کارکرد دوگانه فضای مجازی برای و نهی از منکر پاییز 1401 @harahmati @hekmateislami
21.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 حسینعلی رحمتی جلسه پنجم 🔷 تاثیر باورهای دینی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی 🔷 عوامل درونی و بیرونی موثر بر افزایش انگیزه اخلاقی در فضای مجازی پاییز 1401 @harahmati @hekmateislami
25.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟪 حسینعلی رحمتی جلسه ششم 🟣حق الناس در فضای مجازی ⭕️چگونه به آسانی حقوق دیگران را در فضای مجازی پایمال می کنیم؟ ⭕️آیا با یک استیکر و ایموجی هم ممکن است موجب تضییع حق الناس شویم؟ ⭕️دشواری های جبران حق الناس در فضای مجازی چیست؟ پاییز 1401 @harahmati @hekmateislami
🔸چهاردهمین شماره فصلنامه حیات معنوی، «ویژه اخلاق صنفی روحانیت(2)» این شمارۀ فصلنامۀ «حیات معنوی» به موضوع اخلاق صنفی روحانیت اختصاص یافته و در قالب پنج مقاله، چهار گفت‌وگو، دو معرفی و نقدِ کتاب و بخش جدید نقد و نظر ارائه شده است. 🔹این شماره در 200 صفحه و به قیمت 80هزار تومان، چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد. برای تهیه فصلنامه از راه‌های زیر اقدام فرمائید. 💠مراکز پخش: تهران:دفتر مؤسسه بشرا، 09121053085 🌐نسخه الکترونیکی: 1. وب‌سایت «مؤسسه فرهنگی دین‌پژوهی بشرا»: www.boshraonline.ir 2. فیدیبو: www.fidibo.com 3. کتابراه: www.ketabrah.ir 4. طاقچه: www.taaghche.com https://eitaa.com/ethical ♦️@harahmati
رحمتی، فیلترینگ و تزاحم اخلاقی.pdf
679.8K
💢معرفی مقاله 🔹 «بایسته‌های اخلاقی و پالایش محتوا در »، ✍️حسینعلی رحمتی و دکتر حمید شهریاری. 🔹فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی، دوره 7، ش12،شهریور 1396، ص145-170. 🔹از معدود مقالات علمی که فیلترینگ را از بُعد اخلاقی بررسی کرده است. 🔻چکیده: از منظر اخلاقی، مهم‌ترین هدف پالایش محتوا یا فیلترینگ پیشگیری از نقض اخلاق در فضای مجازی است؛ ولی تحقق چنین هدفی مستلزم آن است که همۀ مرتبطان با فیلترینگ با تکالیف خود آشنا باشند و برای عمل به آن‌ها تلاش کنند. تا این وظایف و دشواری‌های آن‌ها شناسایی نشود، نمی‌توان انتظار داشت فیلترینگ هم در خدمت اخلاق باشد و هم اخلاقی اِعمال شود. این مقاله افزون‌بر معرفی مهم‌ترین وظایف شهروندان و نهادهای حاکمیتی دربارۀ فیلترینگ، دشواری‌های آن را تحلیل می‌کند و برای کاهش آن‌ها راهکارهایی می‌دهد. وظایفی چون اطلاع‌رسانی، نظارت، دور نزدن فیلترینگ، همدلی و همراهی کاربران و نهادها و رازداری و امانت‌داری، و دشواری‌هایی چون خطای انسانی و فنی، تعارض وظایف اخلاقی و ضعف انگیزه را معرفی می‌کنیم. برای تبیین هرچه‌بهتر، وظایف را به مشترک و اختصاصی تقسیم کرده‌ایم. مبحث دیگر مقاله، تعریف وظیفۀ اخلاقی، اهمیت آن و مبانی و منشأ الزام وظیفۀ خلاقی است.