eitaa logo
| اندکی اندیشه |
344 دنبال‌کننده
701 عکس
201 ویدیو
15 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
32.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم کامل نشست فضای مجازی و سبك زندگي اخلاقی در آپارات مشاهده ویدئوی کامل در آپارات: https://aparat.com/v/nOsup گزارش خبری نشست: https://rcnm.qomirib.ac.ir/portal/newsview/6969
🔹نخستین کنفرانس بین‌المللی «اخلاق دیجیتال و فضای مجازی» مهلت ارسال مقالات: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ زمان: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ وب‌سایت کنفرانس: digethconf.ut.ac.ir @UT_NEWSLINE 📌تجربه شخصی ام می گوید همایشها نوعی برای مقاله نویسی است.الان ممکن است کمی سختی بکشیم ولی بعدا خداراشکر می کنیم که نوشتیم.
مجله ترجمان در شماره ۲۹ خود پرونده ای درباره دارد و سعی کرده برخی از مزایا و مسائل آن را معرفی و بررسی کند. هرچند مباحث چندان از منظر بررسی نشده ولی زمینه بررسی های اخلاقی را‌ فراهم می کند. حسینعلی رحمتی ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
تاریخ فلسفهٔ اخلاق (دورۀ سه جلدی) ویراستهٔ:راجر کریسپ مترجم: گروهی از دانش‌پژوهان سرویراستار ترجمهٔ فارسی: محسن جوادی ‏تهران، هرمس، چاپ اول، 1402، 3جلد، 1440ص. کتاب در دو بخش نظم و نسق یافته است. ۲۸ مقالۀ اول که بخش عمدۀ کتاب را تشکیل می‌دهند به کلیت اندیشۀ یک متفکر یا جریان می‌پردازند و همۀ موضوع‌های مهم اخلاقی را که در آثار آن نویسنده یا آن جریان وجود دارد مطرح می‌کنند. ترجمۀ فارسی این بخش در دو جلد نخست تقدیم خوانندگان می‌شود. اما ۱۱ مقالۀ پایانی به تطوّرات یک موضوع اخلاقی مانند ارادۀ آزاد مطابق با توالی تاریخی آن می‌پردازند که در جلد سوم عرضه می‌شوند. ✍️عرض تبریک و خسته نباشید خدمت دکتر جوادی و همه کسانی که برای پدیدآمدن کتاب حاضر زحمت کشیده اند. ترجمه این گونه کتاب ها که حالت مرجع دارند یکی از ضروریات عرصه اخلاق اندیشی و اخلاق پژوهی ماست. ان شاءالله که درباره فلسفه اخلاق اسلامی هم شاهد چنین آثاری باشیم. حسینعلی رحمتی ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از روز‌نوشت
تصور برخی از افراد از هوش مصنوعی، همانندِ همان تصوری است که از پیام‌رسان‌ها دارند. در واقع برخی معتقدند هوش مصنوعی نیز مانند هر رسانه‌ی دیگری کم‌کم به متنِ زندگیِ مردم ورود پیدا می‌کند و نهایتا مردم در کنار آن، زندگی مسالمت‌آمیزی را تجربه خواهند کرد. به‌نظر می‌رسد این دیدگاه در رابطه با هوش مصنوعی، دیدگاهی سهل‌انگارانه باشد چرا که فضا، ظرفیت، کارایی، گستردگی، آسیب‌ها و عوارض هوش مصنوعی بسیار متفاوت و متکثرتر از سایر فناوری‌هایی است که تا کنون با آن‌ها در ارتباط بوده‌ایم. طبیعتا سرعتِ ورودِ هوشِ مصنوعی به زندگی مردم بیشتر از رسانه‌ها خواهد بود و چنانچه ظرفیتِ لازم در بهره‌بردن از این فناوری مدرن وجود نداشته باشد بلایی خانمان‌‌سوزتر از بلایی که امروز فضای مجازی بر سرِ ما آورده، در انتظارمان خواهد بود. زمانی که مردم با کرونا درگیر شدند و دانش‌آموزان مجبور به استفاده از فضای مجازی شدند، تازه مسئولین متوجه شدند که چقدر از حیث آموزش رسانه ضعیف عمل کرده‌اند. والدین سواد رسانه نداشتند و حالا بچه‌ها هم وارد دنیایی شده بودند که از قبل آموزش دقیق و عمیقی ندیده بودند. هنوز که هنوز است والدین با بحرانی که کرونا و فضای مجازی بر سر زندگی خودشان و فرزندانشان آورده دست‌وپنجه نرم می‌کنند. وقتی ما چنین تجربه‌‌ی تلخی را از سر گذرانده‌ایم، باید با تدبیر بیشتری موضوع را دنبال کنیم. این‌بار استفاده از هوش مصنوعی، نیازمند و منتظرِ حضور ویروسی به اسم کرونا نخواهد ماند. هوش مصنوعی خیلی زود سر از‌ گوشی بچه‌های ما در می‌آورد و اگر بچه‌ها آموزش نبینند، احتمالا با فجایع اخلاقی زیادی روبرو خواهیم شد. 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
💢 سایت های فارسی زبان برای اطلاع از اخبار فناوری مربوط به فناوری اطلاعات 📌از مطالب این سایت ها می توانید برای و تخصصی (مثلا از منظر اخلاقی) استفاده کنید: https://nabzefanavari.ir/ https://www.zoomit.ir/ https://digiato.com/ https://www.citna.ir/ https://islamic.majazi.ir/ https://zaviehmag.ir/ https://peivast.com/ https://hooshio.com/ https://beta-co.ir/ https://khabarict.ir/ https://familyweb.ir/ 💢 این هم چند سایت انگلیسی https://futurism.com/categories/vr-news https://futurism.com/categories/robots-machines https://futurism.com/categories/ai-artificial-intelligence https://techcrunch.com/ https://link.springer.com/journal/10676/updates حسینعلی رحمتی 13 بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 دروغ گفتن؟ آن هم توسط هوش مصنوعی؟! اگر یکی از مدل‌های هوش مصنوعی برای دروغ‌گفتن و فریب‌دادن آموزش دیده باشد، آیا می‌توانیم مشکل دروغ‌گوبودن آن را برطرف کنیم؟ آیا حتی متوجه دروغ‌هایش می‌شویم؟ تحقیقاتی که شرکت Anthropic انجام داد، نشان می‌دهند که پاسخ هر دو پرسش است. (سایت زومیت) 📌پ ن: یک موضوع مهم و چالش اخلاقی جدی. کسانی که علاقه مند به پژوهش درباره هستند بسم الله.این هم موضوع. دست کم یک یادداشت کوتاه درباره آن بنویسید. حسینعلی رحمتی ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸حرکت زیبای تماشاگران ایرانی بعد از دیدار با ژاپن. تماشاگران ایرانی روز گذشته بعد از دیدار با ژاپن اقدام به تمیز کردن سکوهای ورزشگاه اجوکیشن سیتی کردند. 👋 پ ن: براوردم این است که فراگیر شدن چنین رفتار زیبایی متاثر از ویدیوهایی است که در سال های اخیر از رفتار مشابه برخی کشورها در فضای مجازی منتشر شده است. بله، فضای مجازی امروزه ابرازی مفید و موثر برای فرهنگ سازی و ترویج کارهای خوب است. کفران نعمت است اگر از این ظرفیت استفاده نکنیم. حسینعلی رحمتی ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🤯 ذهن خود را به چالش بکشیم سازمان تعزیرات اعلام کرده تاکسی های اینترنتی گزینه «عجله دارم» را حذف کنند. ♨️ به نظر شما وجود چنین گزینه ای از نظر درست است؟درچه حالتی میتواند از نظراخلاقی قابل دفاع باشد و در چه صورتی نه؟ (ادله سازمان تعزیرات را حذف کردم تا روی ارزیابی شما تاثیر نگذارد) حسینعلی رحمتی 16 بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💠📣 سیزدهمین جلسه از سلسله نشست های "دین و چالش های روز" ویژه برنامه "چهارشنبه های اعتقادی" برگزار می شود. ↙️ موضوع این هفته: "دین و چالش های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات؛ سنخ شناسی و مواجهه" ↙️با طرح پرسش: "مدافعان اخلاق دینی در مواجهه با چالش های اخلاقی فضای مجازی چه مسیری را باید طی کنند؟" 🔸ارائه کننده: 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🗓 زمان: چهارشنبه 18 بهمن ماه 1402 🕘 ساعت: ۲۱ تا ۲۲ ❇️ با ارائه 🟣 حضور برای عموم افراد از طریق لینک زیر:👇 https://www.aparat.com/el_balagh/live ↙️ ادامه خبر: 👇 https://www.riqh.ac.ir/post/76703 🌐 فیل صوتی: https://eitaa.com/quran_hadith/972 فایل تصویری: https://www.aparat.com/v/5MrH1
اَخفاچه ها: ضرب المثل هایی طنزآمیز حسب حال فضای مجازی. به شادباش عید سعید مبعث🌺🍀 1. کامنتی که عوض داره گله نداره 2. لایکِ نخورده و پیجِ فیلترشده 3. ریپورتی که موجب ریمو بشه چه یکی چه صد تا 4. با اوکی اوکی گفتن توی چت، آدم با سواد نمیشه 5. صد تا پست میذاره یکی اش معنی نداره 6. احترام گروه با ادمین آن است 7. شما ایمیل زدن را یاد بگیر، راه اندازی پیج آفیسیال (رسمی) پیشکش 8. ادمین که دو تا شد، مطلب یا حذف میشه یا تکرار 9. امکانات فنی هفت دست، حرف حساب هیچی 10. اول روشن کردن وای فای را یاد بگیر بعد ادعای زندگی آنلاین کن 11. شاخِ فحاش به پلنگ کلاه بردار میگه روت سیاه ✍ حسینعلی رحمتی ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
رانندگان تاکسی؛ تحلیلگران بی مدرک دیروز سوار تاکسی شدم.تاانتهای مسیر تحلیل راننده درباره بود.معتقد بود در بازی باقطر،بیشترین خطر از ناحیه مارا تهدید میکند.نتایج بازی نظر ایشان را تاییدکرد. نتیجه اخلاقی:تحلیلهای رانندگان تاکسی را دست کم نگیرید.😃 عید مبعث هم مبارک 🌺 (عکس تزیینی)
⭕️واقعا چرا؟ استاد گرامی؛ وقتی دانشجو و شما در یک پذیرفته می‌شود، و تازه زحمت عمده آن هم برعهده دانشجو بوده، اگر به خاطر تشویق آن دانشجو همه هزینه های حضور در همایش را تقبل نمی‌کنید دست کم سهم خود از را بپردازید. دانشجو خجالت می‌کشد بگوید، شماچرا به روی مبارکتان نمی آورید؟ حسینعلی رحمتی ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢دین و چالش های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات؛ سنخ شناسی و مواجهه ✍️گزارش یک نشست علمی ✅سیزدهمین نشست از مجموعه نشست های دین و چالش های روز با عنوان «دین و چالش های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات؛ سنخ شناسی و مواجهه» از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث در روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ با ارائه حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث ) برگزار گردید. 🔸در ابتدای نشست دکتر رحمتی هدف بحث خود را تبیین توجه مبلغان دین و اخلاق به چالش های اخلاقی ناشی از فراگیر شدن فناوری اطلاعات و اخلاق و هوش مصنوعی در عصر حاضر، مشخص کردن ابعاد و اقسام این چالش ها، توضیح بایسته ها و نکات لازم الرعایه در مواجهه با این چالش ها بیان کرد و افراد و نهادهای مبلغ و مدافع دین و اخلاق، به ویژه روحانیون و حوزه های علمیه، و نهادهای حاکمیتی سیاستگذار در امر فضای مجازی را مهم ترین مخاطبان بحث حاضر دانست. 🔸ایشان با بیان اینکه بدون آگاهی از روش مواجهه با چالش ها، امکان شناخت درست آنها و پاسخگویی موثر به آنها فراهم نیست به ضرورت و اهمیت این بحث اشاره نمود. دکتر رحمتی در ادامه با تبیین این نکته که منظور از چالش از جهت نظری، مسائل و سوال های جدی اخلاقی و از جهت عملی، شرایط دشواری است که برای مرتبطان فضای مجازی به وجود می آید که تزاحم های اخلاقی نمونه ای از این چالش ها است و امروز که عصر فن آوری اطلاعات و هوش مصنوعی است، این چالش ها در همه عرصه های زندگی بشر، از جمله اخلاق جدی تر و متفاوت تر شده است. 🔸این مدرس اخلاق فناوری اطلاعات در ادامه با بیان این سوال که آیا چالش های اخلاقی متاثر از فن آوری اطلاعات مختص اخلاق اسلامی است یا خیر، بیان نمود که برخی از چالش ها متوجه اخلاق دینی است مانند: تضییع حق الله، و برخی مشترک بین اخلاق دینی و غیر دینی است مانند: قباحت زدایی از رذائل اخلاقی. بررسی این سنخ از چاش ها از سوی دین داران موجب می شود که راه گفت و گو با افرادی که دین دار نیستند باز شود. 🔸این پژوهشگر اخلاق فناوری اطلاعات، در ادامه در مورد چرایی و ضرورت شناسایی چالش ها به این موارد اشاره نمود: ۱.رفع موانع نظری و عملی حیات طیبه اخلاقی در فضای مجازی و استفاده از فناوری های جدید. ۲ .ایفای وظیفه اخلاقی، دینی، انسانی در تبلیغ دین نسبت به نسل حاضر و نسل های آینده، ۳. اثبات توانمندی دین در دنیای دیجیتالیزه شده امروز، ۴. تولید دانش و تقویت ادبیات اخلاق دینی. 🔸دکتر رحمتی در ادامه بیان کرد هنگامی که ما از چالش های اخلاقی مربوط به فضای مجازی و فن آوری اطلاعات صحبت می کنیم، به چند سنخ از این چالش ها برخورد می کنیم. چالش هایی که فضای مجازی به صورت مستقیم در شکل گیری آنها تاثیر دارد (مانند مسئولیت اخلاقی ربات ها) و چالش هایی که فضای مجازی به صورت غیر مستقیم در شکل گیری آنها تاثیر دارد (مانند تشدید میل به تجمل گرایی). سنخ دیگر از این چالش ها را می توان از جهت عرصه شکل گیری به دو دسته نظری و عملی تقسیم کرد. 🔸در پایان این نشست، چگونگی مواجهه افراد و نهادهای مبلغ دین واخلاق با چالش های مرتبط با فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت و در این راستا موارد زیر مورد تاکید قرار گرفت: ۱. اتخاذ رویکرد فعال و پرهیز از غفلت و تغافل نسبت به چالش های اخلاقی فضای مجازی، ۲. شناسایی و تحلیل ماهیت این چالش ها، ۳. شناخت زمینه ها و عوامل شکل گیری چالش ها، ۴. تحلیل دقیق و علمی مبانی چالش ها و یافتن پاسخ علمی یا راه حل عملی، ۵ . ارایه یافته ها به جامعه هدف(مرتبطان با فضای مجازی، به ویژه نسل جوان و تحصیل کرده به صورت مستدل، مستند، با ادبیات مناسب، بهرهگیری از فرهنگ گفت و گو و احترام به انتخاب مخاطب. فیل صوتی نشست: https://eitaa.com/quran_hadith/972 فایل تصویری نشست: https://www.aparat.com/v/5MrH1 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️معلم عزیز، بچه ها بازیچه دست شما نیستند متاسفانه تعداد ویدیوهای دانش آموزان که توسط معلمان شان در فضای مجازی منتشر می شود رو به ازدیاد است. این کار به هر دلیل که انجام شود غیراخلاقی است و وضعیت حال و آینده بچه ها را به مخاطره می اندازد، و چه بسا آنها را به افرادی جامعه گریز یا جامعه ستیز تبدیل کند. 🔻ضبط و انتشار این تصاویر، حتی اگر از کارهای خوب بچه ها باشد، باید با اطلاع و والدین آنها و سنجیدن جمیع جوانب انجام شود. پ ن: تصویر دانش آموز توسط بنده مشجر شده است. حسینعلی رحمتی ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👩‍❤️‍👨 در فضای مجازی. کوتاه و گویا گاه تاثیرات یک کلیپ چند ثانیه ای از چند جلسه سخنرانی بیشتر است. فعالان تولید محتوا در فضای مجازی و از این قالب جذاب و موثر غافل نشوند. حسینعلی رحمتی ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از روز‌نوشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینکه اخلاقا پخش کلیپ‌های بچه‌ها، بدون اذن والدینشان جایز نیست یک بخش قضیه است که فعلا قصد صحبت درباره‌ی آن را ندارم. اما نکته‌ی مهمتر، محتوای کلیپ است. دانش‌آموز، از دیرآمدن معلمش معترض شده، اعتراضش را به مدیر رسانده و حالا معلم با طنازی و شوخی، کارِ دانش‌آموز را نادرست جلوه می‌دهد! باید از همین کودکی به بچه‌ها مطالبه‌گری را آموخت! و بابت قانونمند بودن خودشان و اعتراضی که به بی‌قانونی دارند، تشویقشان کرد. 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
💢 با سلبریتی ها چه کنیم که بعدا پشیمان نشویم؟ ✍️ حسینعلی رحمتی ✅درچند روز اخیر پس از فرار مدیر یک شرکت فروش گوشی های آیفون که از مردم کلاهبرداری کرده بود، سیل انتقاد به سوی چهره های مشهور (سلبریتی)ی روان شد که برای این شرکت تبلیغ و مردم را به خرید گوشی ارزان قیمت از آن تشویق کرده بودند. منتقدان معتقدند از آنجا که اعتماد به این چهره ها موجب متضرر شدن شان شده است اکنون باید همان ها هم تاوان این کار را بدهند و دست کم این که عذرخواهی کنند. بخواهیم یا نخواهیم این طیف امروزه ... ادامه مطلب را در اینجا بخوانید
💢 با سلبریتی ها چه کنیم که بعدا پشیمان نشویم؟ ✍️ حسینعلی رحمتی ✅درچند روز اخیر پس از فرار مدیر یک شرکت فروش گوشی های آیفون که از مردم کلاهبرداری کرده بود، سیل انتقاد به سوی چهره های مشهور (سلبریتی)ی روان شد که برای این شرکت تبلیغ و مردم را به خرید گوشی ارزان قیمت از آن تشویق کرده بودند. منتقدان معتقدند از آنجا که اعتماد به این چهره ها موجب متضرر شدن شان شده است اکنون باید همان ها هم تاوان این کار را بدهند و دست کم این که عذرخواهی کنند. بخواهیم یا نخواهیم این طیف امروزه جزو گروه های مرجع جامعه شده اند و بعید است با چند تذکر و تهدید و تنبیه میدان را خالی کنند. بنابراین، معقول ترین کار آن است که با نگاهی واقع بینانه یک بار برای همیشه تکلیف خودمان را با این افراد روشن کنیم تا از ناحیه آنها دچار ضرر و زیان های مادی و معنوی نشویم . لازمه این کار آن است که بدانیم: 📌الف) سلبریتی ها چه نیستند: 🔹 1. سلبریتی ها عمدتا «دیده شدن»، «کسب محبوبیت» و «جلب منفعت» را جزو اولویت های خود می دانند. هرچندبرای رسیدن به این اهداف همیشه اخلاق را زیر پا نمی گذارند ولی لزوما به پیامدهای اخلاقی کارهای خود هم توجه جدی نمی کنند. بنابراین، به خصوص در مواردی که پای پول و تبلیغات در میان باشد باید در پذیرش ادعاهای آنان احتیاط کرد. 🔹2. سلبریتی ها هرچند باید مقید به اخلاق باشند ولی لزوما «استاد و اسوه» اخلاق نیستند. بنابراین، نباید انتظار داشت که همیشه و در همه جا گفتار و رفتارشان منطبق بر اخلاق و قابل الگوبرداری باشد. 🔹3. سلبریتی ها هرچند گاهی، مثلا در ایام انتخابات، فعالیت سیاسی دارند ولی لزوما «تحلیل گر و فعال سیاسی حرفه ای» به معنای مصطلح نیستند. از این رو فعالیت های سیاسی شان موسمی و دارای جذر و مد فراوان است. بنابراین، استفاده از آنها برای تبلیغات سیاسی با مخاطرات فراوان همراه است. 🔹4. سلبریتی ها متخصص تعلیم و تربیت و صاحب نظر در مسائل خانواده و ازدواج و طلاق و سبک زندگی نیستند. زندگی تعداد قابل توجهی از آنها خود با چالش های فراوان مواجه است و از این جهت بیشتر قابل عبرت آموزی اند تا الگوگیری. بنابراین، راهنمایی ها و ارشادات آنها را در این زمینه ها نباید جدی گرفت. 🔹5. خلاصه این که سلبریتی ها متخصص شناخت دین نیستند، پزشک نیستند، اقتصاددان نیستند، فیلسوف نیستند، جامعه شناس و مانند آن هم نیستند؛ حتی اگر در این زمینه ها اظهار نظر کنند. 📌ب) با سلبریتی ها چه تعاملی داشته باشیم؟ افرادی که به واسطه فضای مجازی و غیرآن مشهور شده اند بر دو دسته اند: 🔹1. کسانی که در یک زمینه، رشته یا دانش خاص تخصص دارند و تخصص شان در طول زمان و با عملکرد مناسب «اثبات» شده است. طبیعتا باید به تخصص این افراد احترام گذاشت و البته گفتار و رفتارشان را «تنها در همین عرصه» قبول کرد، و در موارد دیگر (به ویژه فعالیت های تبلیغی) با دیده شک و تردید نگریست و در پذیرش آن احتیاط کرد و هرچه گفتند ابتدا با «عقل و تجربه» خودمان آن را راستی آزمایی کنیم تا بعدا پشیمان نشویم. 🔹2. کسانی که هنر یا تخصص خاصی ندارند (وگاه حتی شخصیت اخلاقی سالمی هم ندارند) و صرفا به خاطر تبلیغات خودشان یا دیگران مشهور شده اند. این افراد که متاسفانه هم تعداد خودشان هم دنبال کنندگان شان در فضای مجازی رو به ازدیاد است، نه تنها گفتار و رفتارشان قابل دفاع و پذیرش نیست که حتی دنبال کردن و عضویت در صفحات آنها یا انتشار مطالب شان نیز کاری غیراخلاقی است؛ چرا که هم موجب ترویج رذائل اخلاقی می شود، هم آنها را در انجام کارهای نادرست شان بی پروا و به ادامه آن تشویق می کند. 28 بهمن 1402 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
ها عمدتا «دیده شدن»،«کسب محبوبیت»و«جلب منفعت» را جزو اولویت های خود میدانند.هرچندبرای رسیدن به این اهداف همیشه را زیر پا نمی گذارند ولی لزوما به پیامداخلاقی کارهای خود هم توجه جدی نمی کنند. بنابراین،بخصوص جایی که پای و تبلیغات در میان است باید در پذیرش ادعاهای آنان احتیاط کرد.
✍️این هم پیشنهاد معقولی است: هااگر احساس میکنند پول خوردن ندارد-که ندارد چون در واقع پول مردم است-بایداین پول را به طریقی از زندگی خود خارج کنند.برای این کار یا پولهارا به قید قرعه به مال‌باخته ها برگردانند.یا به یک معتبر واریز و فیش آن را منتشر کنند(سایت عصرایران)