eitaa logo
| اندکی اندیشه |
351 دنبال‌کننده
712 عکس
215 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
💈در فضای مجازی، شکل بُطری مهم است 🌶 رفته‌اید آب معدنی بخرید؛ بطری که طراحی جذاب‌تری دارد را انتخاب می کنید در حالی که محتوای همه بطری ها یکی است. از بین چند مدل یک برند لوازم خانگی آن که چشم نوازتر است را می خرید. این مثال ها در زندگی ما زیاد است. علت این ترجیح ها آنها است. این نکته به ظاهر ساده ای است که بسیاری از فعالان فضای مجازی به‌ویژه به آن توجه نمی کنند. 🌶آنها توجه ندارند که فضای مجازی یک است و در رسانه صِرف داشتن محتوای خوب و مفید برای تاثیرگذاری بر مخاطب کافی نیست. ذائقه کاربران به ویژه نوجوانان و جوانان زیباپسند است و گاه حتی فرم برای آنها مهم تر از محتواست. همین موجب شده که بسیاری از بلاگرها و سلبریتی ها محتوای بی فایده و گاه غیراخلاقی خود را به راحتی به خورد آنان بدهند و از میان آنها یارگیری کنند. حسینعلی رحمتی ۲۵ مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از Favagoft
✅ کمیسیون اخلاق فناوری اطلاعات سازمان نظام صنفی رایانه ای استان قم برگزار می کند تور علمی سیاحتی «اخلاق فناوری اطلاعات» شامل : بازدید از خانه ی حکیم ملاصدرا نشست هم اندیشی اخلاق فناوری اطلاعات با حضور حجه الاسلام دکتر بوسلیکی و مدیران فناوری اطلاعات دوشنبه سی ام مهر ماه ساعت ۱۵:۱۵ تا ۱۷:۴۵ کهک،خانه ملاصدرا ثبت نام : 09367029966 @favagoft
30.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این طور تولید محتوا در فضای مجازی به نظرتان موثر است؟ با سخن پایانی این بلاگر موافق‌اید؟ تا آخر ببینید حسینعلی رحمتی ۲۷ مهر ۱۴۰۳ 💥 اندکی اندیشه ضرر ندارد
گاه، تنهایان قوی‌ترند ... و نشستگان، ایستاده‌تر حسینعلی رحمتی ۲۸ مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
⛷درست کردن «گلوله برفی» در فضای مجازی را دست کم نگیریم ⛄️ این که تصویر کارهای ساده ای چون مساعدت یک فروشگاه به افراد کم درآمد یا برداشتن زباله از روی زمین را در فضای مجازی منتشر کنیم واقعا فایده ای دارد؟ پاسخ: بله. خیلی زیاد. نظریه «اثر گلوله برفی» می گوید هر چیز به ظاهر کوچک طی یک فرایند می تو اند به چیزی بزرگ تر و مهم تر تبدیل شود. مثل یک گلوله برف که در ابتدا کوچک است ولی با غلطیدن در شیب کوه تبدیل به یک گلوله بزرگ می شود. ⛄️شبکه های اجتماعی هم چنین خاصیتی دارد. وقتی شما تصویر یک رفتار درست را در صفحه خود می گذارید مخاطبان تان آن را می بینند و تاثیر می پذیرند، و چه بسا برای دیگران هم ارسال کنند. به این ترتیب، یک رفتار ساده در مقیاس صدها و گاه هزاران نفر ضرب می شود و بسته به شخصیت و شعور اخلاقی شان آنها را به انجام کارهای خوب تشویق می کند. ☀️ با راه اندازی یا مشارکت در چنین فرایندهایی می توان بسیاری از رفتارهای ناپسند اجتماعی را اصلاح، و بسیاری از کارهای خوب اخلاقی را ترویج کرد. این خاصیت فضای مجازی را دست کم نگیریم. هزینه خاصی هم نمی خواهد. فقط یک گوشی تلفن می خواهد، که همه داریم، و یک ذره همت، که ان شاءالله خواهیم داشت. حسینعلی رحمتی ۲۹ مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙چون جاده به ماه می‌رسد مباش غمگین... به پایِ دل در دشت ِ شب قدم بزن... که هر گام‌ات گره ای به طناب جاده است، و موجب کوتاهیِ راه.
این فرش، کامل است و تکه پاره نخواهد شد. حسینعلی رحمتی 30 مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😎 اصلا شما راست می گویی، ولی چرا منتشر می کنی؟ 💰از دخترخانم می پرسد الان چه مقدار در حسابت پول داری، می گوید پانصد میلیون تومان. آن یکی می گوید دویست میلیون تومان. بالاخره فضای مجازی است و کنتور نمی اندازد. هرکس هر ادعایی را می تواند مطرح کند. قابل راستی آزمایی هم نیست. 💰اما اگر کسی اندکی تقید اخلاقی داشته باشد نه دارایی اش را جلوی دیگران جار می زند، نه این که چنین ویدیوهایی را تولید و منتشر می کند. چرا که این افراد راست بگویند یا دروغ، در هر صورت می دانیم در جامعه ما بسیاری از افراد با مشکلات معیشتی زیاد زندگی می کنند و این ویدیوها فقط حس حسرت، آزردگی، بدبخت بودن، ناامیدی، ناراحتی از وضع زندگی خود، و حتی حس کینه و انتقام نسبت به افراد پولدار را در آنان ایجاد می کند. حتی ممکن است موجب اختلاف همسران یا والدین و فرزندان شود که سرکوفت بزنند ببین بچه با این سن و سال چقدر در حسابش پول دارد و تو نداری. 💰همچنین می تواند دیگران را ترغیب کند که از راه‌های نادرستی مثل دزدی و رشوه بخواهند کمبودهای مالی خود را جبران کنند. حسینعلی رحمتی 1 آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧑‍🎨برای بچه گوشی خریدید؟ نمایش دادنش برای چیست؟ ❗️دختربچه 13ساله ای که دوست 9ساله اش را به قتل رسانده بود گفت: «به او حسادت کردم، چون پدرش یک تلفن همراه گران قیمت برایش خرید بود اما من به خاطر فقر حتی نمی توانستم به مدرسه بروم». 📲یکی از نکاتی که والدین به آن توجه نمی کنند سن خرید تلفن همراه برای بچه ها، نوع گوشی، شیوه و روش استفاده، و نوع نظارت و مدیریت استفاده از آن است. آنها به جای توجه به «نیاز» بچه به «علاقه» او توجه می کنند. این کار آسیب های فراوانی را به دنبال دارد: موجب لوس و پرتوقع شدن بچه می شود، توان «نه» شنیدن را از او می گیرد، عادت می کند به جای تلاش برای به دست آوردن هرچیز با تهدید و اخاذی آن را به دست آورد. 📲حال اگر به هر دلیل خریدید آن را در شبکه های اجتماعی یا نزد دیگران به نمایش نگذارید. این کار موجب آزردگی والدین و فرزندانی می شود که توان خرید یک گوشی ساده را هم ندارند. از سوی دیگر، حس حسادت و کینه و انتقام یا سرقت را در دیگران بر می انگیزد. و حتی ممکن است فرزندتان قربانی بی فکری ، یا بی اخلاقی و حس تفاخر شما شود. حسینعلی رحمتی 2 آبان 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️بایسته های پاسخگویی به پرسش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی 🔹نشست علمی «مهارت‌های پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هئیت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ در نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای کارشناسان پاسخ گویی چهره به چهره به نوجوانان برگزار شد. 🔹دکتر رحمتی هدف از این نشست را آشنایی با برخی از مهارت‌ها و نکات لازم برای موفقیت در پاسخگویی حضوری به سوالات و چالش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی عنوان کرد. ایشان درباره اهمیت پاسخگویی چهره به چهره گفت این امر باعث می شود که ارتباط بهتر و صمیمی‌تری بین مخاطب و مربی برقرار شود، فرایند پاسخگویی را مفید و موثرتر کند، باعث آشنایی بیشتر و واقع بینانه‌تر پاسخگو با مسائل و پرسش های نوجوانان می شود و همچنین موجب اصلاح پیشفرض‌ها و پیش داوری‌های نادرست پاسخگو و مخاطب نوجوان نسبت به یکدیگر، بخصوص نسبت به طلبه ها و مبلغان دینی می‌شود. این پژوهشگر اخلاق فضای مجازی مراحل مختلف فرایند پاسخگویی را این گونه برشمرد: 👈متن کامل را در اینجا بخوانید
♨️بایسته های پاسخگویی به پرسش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی 🔹نشست علمی «مهارت‌های پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هئیت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ در نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای کارشناسان پاسخ گویی چهره به چهره به نوجوانان برگزار شد. 🔹دکتر رحمتی هدف از این نشست را آشنایی با برخی از مهارت‌ها و نکات لازم برای موفقیت در پاسخگویی حضوری به سوالات و چالش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی عنوان کرد. ایشان درباره اهمیت پاسخگویی چهره به چهره گفت این امر باعث می شود که ارتباط بهتر و صمیمی‌تری بین مخاطب و مربی برقرار شود، فرایند پاسخگویی را مفید و موثرتر کند، باعث آشنایی بیشتر و واقع بینانه‌تر پاسخگو با مسائل و پرسش های نوجوانان می شود و همچنین موجب اصلاح پیشفرض‌ها و پیش داوری‌های نادرست پاسخگو و مخاطب نوجوان نسبت به یکدیگر، بخصوص نسبت به طلبه ها و مبلغان دینی می‌شود. 🔹این پژوهشگر اخلاق فضای مجازی مراحل مختلف فرایند پاسخگویی را این گونه برشمرد: 1. تبیین سوال یا چالش اخلاقی مربوط به فضای مجازی 2. بررسی تبعات و پیامدهای این چالش 3. ارایه راهکار برای حل آن. 🔻ایشان همچنین تاکید کرد برای یک پاسخگویی موثر، پاسخگو باید با دو دسته مهارت آشنایی داشته باشد: یکی مهارت ها و آگاهی های عام (از قبیل مهارت ارتباط با مخاطب، و اقناع او، اصول کلی تربیت، روش شبهه شناسی و مسئله یابی اخلاقی) و دیگر مهارت های خاص برای پاسخگویی به نوجوانان درباره مسائل اخلاقی فضای مجازی. مهم ترین این مهارت ها و نکته ها از این قرار است: 1. آمادگی و برنامه ریزی قبل از ورود به کلاس، 2. زمینه سازی اولیه برای بحث، 3. بهره گیری از مستندات ملموس و واقعی مربوط به فضای مجازی، 4. بهره گیری از روش گفت و گوی سقراطی، 5. انتخاب موضوع گفت و گو با استفاده از فعالیت های نوجوان ها در فضای مجازی مثل چت کردن و سلفی گرفتن، 6. شروع بحث با گفتگو درباره کارکردهای خوب فضای مجازی، 7. پرهیز از نصیحت کردن مستقیم، توجه به انتقال غیرمستقیم پیام، 8. عدم اصرار بر نظر خود،‌ پرهیز از جدال و مراء یا توهین و تحقیر مخاطب، دادن حق انتخاب و تصمیم گیری به مخاطب، 9. معرفی منابعی به مخاطب برای آگاهی بیشتر، 10. تداوم ارتباط با مخاطب بعد از اتمام جلسات حضوری. ‌ 🔻در پایان این نشست دکتر رحمتی به پاسخگویان سوالات اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی پیشنهادهایی را درباره رصد کردن مداوم فجازی و هوش مصنوعی از منظر اخلاقی،‌ مطالعه مداوم و دانش افزایی، ‌بازنگری و اصلاح روندهای پیشین خود و دیگران در پاسخگویی به شبهات اخلاقی نسل جوان، و ایجاد حلقه های گفت¬وگو بین پاسخگویان برای تبادل نظر و تجمیع تجارب ارایه کرد. ✍🏼گزارش: ناهید مُلَمّعی خوزانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چراغ یعنی همیشه امیدی هست. و سختی ها دیر نمی پاید... شب تان خوش، قلب تان آرام...
🥳 تبریک تولد بانک ها: حضور ماشین و غیبت عاطفه 🎂 روز تولدتان است. از صبح بانک ها و کلا همه جاهایی که وجودتان برایشان منفعت مادی دارد برای شما «مشتری گرامی» پیاپی پیام تبریک می فرستند. اما به راحتی آنها را نادیده می گیرید و بی تفاوت از کنار آن می گذرید. این در حالی است که اگر بستگان و دوستان برای تان پیام تبریک بفرستند هم خوشحال می شوید هم پاسخ محبت شان را می دهید. چرا؟ به یک دلیل ساده (که در واقع بسیار مهم است): پیام بانک ها به صورت ماشینی، تااندازه ای منفعت طلبانه، و بدون وجود حس و عاطفه است؛ مثل هر پیامک روزانه دیگری که برای تان ارسال می کنند. در حالی که پیام دوستان و آشنایان صرفا برای شما و به ضمیمه مهر و محبت پیداوناپیدایی است که ضمیمه آن کرده اند. 🎂یکی از خطراتی که فراگیر شدن فناوری ها برای زندگی انسان امروز دارد، حذف انسان از چرخه روابط انسانی، مکانیکی و اتوماتیک شدن روابط، و بی رنگ شدن احساسات و عواطف است. و این خطر کمی نیست. ❤️پس قدر انسان هایی که هنوز برایتان پیام تبریک می فرستند را بدانید. حسینعلی رحمتی ۶ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🟢 اقسام پنجگانه چالش ها و سوالات اخلاقی درباره فضای مجازی گزارش یک نشست علمی 🔸نشست علمی «مهارت‌های پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث و با همکاری مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای محققان این مرکز روز پنج شنبه، در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد. 🔸 هدف این نشست آشنایی با برخی از اقسام سوالات و شبهات اخلاقی مربوط به فضای مجازی، ‌جهت پاسخگویی مفید و موثر به آنها بود. دکتر رحمتی با اشاره به این که لازمه آشنایی باچالش ها شناخت اقسام آنهاست، خاطرنشان کرد استخراج و استقصای جامع تر سوالات،‌ تربیت متخصص برای هر قسم، و آمادگی بیشتر برای پاسخگویی به آنها از جمله فواید دسته بندی چالش ها و سوالات اخلاقی مربوط به فضای مجازی است. 🔸ایشان گفت براساس یک حصر استقرایی می توان این چالش ها را به پنج قسم تقسیم کرد 👈متن کامل را در اینجا بخوانید
🟢 اقسام پنجگانه چالش ها و سوالات اخلاقی درباره فضای مجازی گزارش یک نشست علمی 🔸نشست علمی «مهارت‌های پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث و با همکاری مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای محققان این مرکز روز پنج شنبه، در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد. 🔸 هدف این نشست آشنایی با برخی از اقسام سوالات و شبهات اخلاقی مربوط به فضای مجازی، ‌جهت پاسخگویی مفید و موثر به آنها بود. دکتر رحمتی با اشاره به این که لازمه آشنایی باچالش ها شناخت اقسام آنهاست، خاطرنشان کرد استخراج و استقصای جامع تر سوالات،‌ تربیت متخصص برای هر قسم، و آمادگی بیشتر برای پاسخگویی به آنها از جمله فواید دسته بندی چالش ها و سوالات اخلاقی مربوط به فضای مجازی است. 🔸ایشان گفت براساس یک حصر استقرایی می توان این چالش ها را به پنج قسم تقسیم کرد: چالش اقناع، ‌چالش احترام،‌ چالش اعتقاد،‌ چالش ارتباط،‌ چالش اعتماد. در مورد هریک از این چالش ها لازم است که موضوعاتی چون علل شکل گیری چالش، پیامدهای این چالش، راهکارها، و وظایف مرتبطان با آنها مشخص شود. 🔻چالش اقناع عبارت است از ناتوانی نسل بزرگترها و کوچکترها(به ویژه والدین و فرزندان) برای قانع کردن یکدیگر درباره رفتارهای درست یا نادرست در فضای مجازی. 🔻 چالش احترام یعنی عدم مراعات حدود اخلاقی و حرمت ها در فضای مجازی، که مواردی چون بی احترامی به والدین، دیگر کاربران، جنسیت زنان مقدسات دینی، و بی احترامی به کشور و ملیت را در بر می گیرد، و پیامدهایی چون آزردن والدین، ‌تشدید کینه و نفرت در جامعه، ‌افزایش خشونت‌های کلامی و فیزیکی، آسیب دیدن کشور در برابر تهاجم بیگانگان را در پی دارد. 🔻چالش اعتقاد ناظر به سوالات،‌دغدغه ها و شبهات اخلاقی مربوط به دین، ‌باورهای دینی، ‌متون دینی، ‌دین داران، حکومت دینی،‌ نهادهای مبلغ دین هستند. این موارد را به عنوان نمونه ای از شبهات مربوط به این قسمت معرفی کرد: نسبت فناوری و ارزش از نظر اسلام،‌ آیا آموزه های اخلاقی اسلام برای دنیای فناوری و فجازی و هوش مصنوعی کاربرد دارد؟، آیا با وجود آموزه های اخلاقی فارغ از دین،‌ یا با وجود عقل بشری نیازی به اخلاق دینی برای فجازی است؟ آیا ربات ها می توانندبه مثابه مشاوران و الگوهای اخلاقی جدید‌ می توانند عمل کنند؟ آیا منابع اخلاقی دین می تواند توسط هوش مصنوعی تولید شود؟. 🔻چالش ارتباط را می توان این گونه تعریف کرد: تاثیر منفی فضای مجازی بر شکل گیری ارتباط اخلاقی و درست بین یک کاربر با دیگران. این ارتباط بر چند قسم است: ارتباط انسان با خودش، با خدا،‌ با محیط زیست و با انسان های دیگر. 🔻وی چالش اعتماد را به معنای اعتماد نا به جا به دیگران، به ویژه افراد ناشناس، در فضای مجازی تعریف کرد و گفت تهدیدها و پیامدهای این گونه چالش برای نوجوانان و جوانان از بقیه بیشتر است. 🌀در پایان این نشست تاکید شد کسانی که در صدد پاسخگویی به چالش ها و سوالات اخلاقی مربوط به فضای مجازی هستند بایستی یک فرایند چهار مرحله ای را طی کنند: شناخت عوامل و زمینه های شکل گیری این چالش ها، شناخت پیامدها و تاثیرات آنها، شناخت راهکارهای حل آنها، و بالاخره ‌انتقال این راهکارها به جامعه هدف با روش های مناسب و جذاب. ایشان به محققان متصدی پاسخگویی به سوالات اخلاقی مربوط به فضای مجازی گفت بایستی چالش شناسی ناظر به این عرصه را به عنوان یک فرایند مداوم و توقف ناپذیر مورد توجه قرار دهند، نه یک وضعیت موقت و مقطعی. ✍🏼گزارش: ناهید مُلَمّعی خوزانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 طلبه ها، فضای مجازی، احترام لباس (۱) ▪️فضای مجازی فرصت بی نظیری را برای طلاب و روحانیون فراهم کرده است تا بتوانند بخشی از وظایف تبلیغی خود را از این طریق انجام دهند، اما حضور در این عرصه نوپدید، اخلاق و آداب خاص خود را دارد که بی توجهی طلبه ها به آنها می تواند موجب نقض غرض شده و حتی تاثیر منفی داشته باشد. ▪️یکی از موارد، دقت به حضور جلوی دوربین با است. انتشار ویدیوهای تبلیغ شغل های غیرمرتبط، فوتبال کردن، اجرای استندآپ کمدی و مانند آن با لباس طلبگی در شبکه های اجتماعی، به کاهش احترام این لباس ضریب مضاعف می دهد. و جدای از این که گاه موجبات تمسخر طلاب و روحانیون را فراهم می کند، تاثیر سخنان شان را هم کاهش می دهد. ▪️این که طلبه با مخاطبان خود به ویژه نوجوانان و جوانان به حدی صمیمی باشد که مثلا با آنها فوتبال کند کار خوبی است، ولی چه ضرورتی دارد این کارها با پوشیدن عبا و عمامه انجام شود؟ 📌یکی از شرایط موفقیت طلاب در استفاده از فضای مجازی شناخت حضورشان بر مخاطب در فضای مجازی و فیزیکی است. حسینعلی رحمتی 10آبان 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
ادوار تاریخی شکل گیری به عنوان یک شاخه دانش: یک دوره حدودا هشتاد ساله (تا ۲۰۲۴). تجربه ای برای اخلاق پژوهان کشورمان: باید با حوصله و پشتکار و تلاش مداوم و آینده نگری به صورت گام به گام پیش رفت تا بتوان تولید دانش کرد. (نمودار برگرفته از کتاب درآمدی بر اخلاق اطلاعات)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 طلبه ها، فضای مجازی، جذب فالوور (۲) 🔹طلبه ها برای افزایش مخاطبان خود در فضای مجازی چه کارهایی باید بکنند و چه کارهایی نباید بکنند؟ طبیعی است که هرگونه فعالیت بلاگری در فضای مجازی، برای «دیده شدن» است. اما در مورد طلبه ها به خاطر این که خودشان و صنف شان و لباس شان منتسب به دین، باورهای دینی و نهاد تبلیغ دین هستند داستان قدری حساس تر است. 🔹 از این رو کارهایی چون شعله ور کردن آتش، پوشیدن لباس های انگشت نما، و شوخی های نامناسب و به طور کلی هر گفتار و رفتاری که عرف آن را خلاف شئونات طلبگی می داند و وجهه دین و روحانیت را نزد مخاطب مخدوش می کند یا اسباب تمسخر و توهین می شود برای طلبه ها اخلاقا درست نیست. 🔹هرچند تعیین دقیق مرز درست و نادرست در این زمینه آسان نیست ولی با ملاحظه بازخورد این رفتارها در فضای مجازی و فیزیکی تااندازه ای می توان مصادیق آنها را مشخص کرد. 🔻همچنین خوب است طلاب بلاگر در این زمینه با متخصصان رسانه و تبلیغ مشورت کنند. اگر حوزه های علمیه هم در این باره برای طلاب بلاگر کلاس های آموزشی بگذارد که چه بهتر. حسینعلی رحمتی ۱۱ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این فیلم که با ساخته شده، آخرین لحظات زندگی «هند رجب» دختر شش ساله را نشان می‌دهد که تمامی اعضای خانواده‌اش کشته شده‌اند و خود او تنها داخل خودرویی، نظاره‌گر نزدیک شدن تانک اسراییلی است. صدای امدادگر پشت تلفن را می‌شنویم که به او دلداری می‌دهد اما کاری از دستش ساخته نیست. لحظه‌ سخت و ناامید کننده آنجاست که دخترک به امدادگر التماس می‌کند که نجاتش دهد و کنارش باشد اماآن خانم پاسخ میدهد که عزیزم به خدا قسم اگر میتوانستم نجاتت میدادم اما... (متن و ویدیو برگرفته از فضای مجازی) 📌پ ن: تهیه کننده جهت اطلاع مخاطب در کنار ویدیو درج کرده که «فیلم با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شده»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ طلبه ها، فضای مجازی، و معکوس شدن حضور پای منبر (۳) 🕌 در تبلیغات سنتی و پیشافجازی، این مردم بودند که برای شنیدن وعظ و خطابه به مساجد و تکایا می رفتند. طبیعتا نوع پوشش و گفتار و رفتار روحانیون هم متناسب با این فضاهای معنوی بود. اما امروزه فضای مجازی زمینه این را فراهم کرده که طلاب و روحانیون به میان مردم بروند (به تعبیر امام علی(ع) درباره پیامبر(ص)، «طَبيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ» باشند). کافی است تلفن همراه خود را روشن کنند و با مخاطب سخن بگویند. البته این فضای جدید هم اقتضائات خاص خود را دارد و لزوما نمی شود به سبک و سیاق پیشین عمل کرد. 🕌از مزیت های این فضا آن است که محل ایراد سخنرانی می تواند هرگوشه کره زمین باشد و از این جهت تنوع داشته باشد،‌ می توان در چند دقیقه به صورت کوتاه و گویا حرف خود را زد، می توان مباحث اخلاقی و مسائل دینی را به صورت ساده و مختصر به گوش همه کسانی که به هر دلیل امکان یا انگیزه برای حضور در مساجد را ندارند رساند. 📌عدم استفاده، یا استفاده نادرست طلاب از این فضا، کفران نعمت است و خسارت ها و حسرت های فراوانی را به دنبال دارد. حسینعلی رحمتی ۱۲ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️طلبه ها، فضای مجازی، مرز لغزندۀ صمیمیت (۴) 🤣طلبه و روحانی از جنس مردم است و باید میان مردم و با آنها صمیمی باشد. چهره گشاده و اخلاق خوش یکی از عوامل جذب مردم به پیامبر گرامی اسلام(ص)، ائمه معصومین(ع) و عالمان و مبلغان دین بوده است. 🤣 اما آن چه امروزه به ویژه طلاب جوان باید نسبت به آن حساس باشند زیاده روی و بی احتیاطی در این زمینه و عدم ملاحظه شان طلبگی و لباس آن است. انتشار تصاویر حرکات رزمی با عبا و عمامه، یا افراط در جوک گفتن و شوخی با دیگران یا حتی گذاشتن استیکر و ایموجی و کامنت و لایک نامناسب برای نشان دادن صمیمی و خودمانی بودن در شبکه های اجتماعی می تواند موجب کاهش اعتبار و تاثیر سخن طلاب شود. 🤣برخلاف گذشته، امروزه کوچک¬ترین شوخی روی منبر یا حتی در جمع های طلبگی در اندک زمانی در معرض دید هزاران نفر قرار می گیرد و طبیعتا تاثیرات منفی آن هم چند هزار برابر می شود. 🟢در این زمینه طلاب بیش از دیگران باید این سخن امام علی(ع) را مدنظر قرار دهند که: «خداوند رحمت كند مردى را كه قدر خويش را بشناسد و از حدّ خود درنگذرد». حسینعلی رحمتی ۱۳ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدی گرمای تابستان رفت و خنکای پاییز را تجربه کردی؟ اندکی صبر کن، در برفاب زمستان نیز قدم خواهی زد... ، فصل‌ها را رامِ تو خواهد کرد... شب خوش
26.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀طلبه ها، فضای مجازی، و گروه جدیدِ «ناطلبه»های مبلغ دین (۵) ✅ در دوران پیشاشبکه های اجتماعی تبلیغ وتفسیر دین معمولا بر عهده روحانیون (و برخی غیرحوزویانِ نوعا دانشگاهی) بود که اطلاعات دینی و سابقه علمی مشخصی داشتند. اما امروزه گروه جدیدی به مفسران و مبلغان دین اضافه شده اند که جزو هیچیک از این دو نیستند. از مهم ترین ویژگی های آنها استفاده از شبکه هایی چون اینستاگرام است که روحانیون به دلایل مختلف در آن حضور چندانی ندارند. ✅ این افراد فاقد تحصیلات حوزوی یا آثار علمی دینی هستند. حتی از نظر گفتار و رفتار و پوشش هم شباهت چندانی به مبلغان سنتی دین ندارند، اما با ارایه تصویری خودمانی از خداوند و تفسیری عاطفی، آرامش بخش و انسان گرایانه از دین توانسته اند مخاطبان فراوانی از نسل جدید را جذب، و هنجارهای اخلاقی را متناسب با برداشت خود و علاقه مخاطب برای او بیان کنند. 📌 حوزوهای علمیه بایستی ضمن مطالعه جدی درباره این گروه، و شناسایی علل استقبال از آنها، با آنان مواجهه ای علمی، منطقی، و انتقادی داشته باشند. والبته حضور خود را در پایگاه فعالیت آنها، یعنی شبکه های اجتماعی، را از نظر کمّی و کیفی گسترش دهند. حسینعلی رحمتی ۱۴ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
26.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 طلبه ها، فضای مجازی، و طلابی که دیده نمی شوند (۶) 🔹فعالیت طلبه ها در فضای مجازی به یک صورت نیست؛ از این رو منصفانه نیست که درباره همه آنها یک حکم صادر کنیم. بسیاری از طلاب و روحانیون بدون هیچ چشمداشتی، با استفاده از این فضا به تبلیغ عالمانه دین، گسترش دانش، مشاوره و پاسخ به سوالات، و (به سیره عالمان گذشته) به کارهای خیریه می پردازند. کم نیستند طلابی که با کمک فالوورهای خود به کارهایی چون ساخت مدرسه، کتابخانه، درمانگاه و دستگیری از نیازمندان اقدام می کنند. 🔹اما متاسفانه بسیاری از کاربران شبکه ها به راحتی چشم خود را بر این گونه فعالیت ها می بندند، ولی اگر کوچکترین گفتار و رفتاری از یک طلبه دیدند که بهانه تمسخر را فراهم می کند در انتشار آن کوتاهی نمی کنند. 📌همان طور که انتظار است برخورد طلبه ها در فضای مجازی با دیگران همراه با ادب و انصاف باشد، از دیگران هم انتظار می رود با طلابی که در این فضا حضور مفید و مناسب دارند همدلی داشته باشند و آنان را برای تداوم این فعالیت ها همراهی و تشویق کنند. همه ما از طلبه و غیرطلبه، در فضای مجازی و فیزیکی، سرنشین یک کشتی هستیم. 📽ویدیو: کمیل نظافتی، طلبه فعال امور خیریه در فضای مجازی، که قبلا یکی از کلیه هایش را به یک کودک بیمار بخشیده بود، اکنون برای کمک به بیماران قطع نخاعی، قرنیه خود را برای فروش گذاشته است. حسینعلی رحمتی ۱۵ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
‼️ شکستن این حرمت برای همه مان تاوان دارد به بهانه انتشار کلیپ رقص در نمازخانه 🕌 امروز ویدیویی از ترانه خوانی و رقص در محلی که یا مسجد و حسینیه یا نمازخانه است به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد. قبلا هم ویدیوهایی از این گونه کارها در برخی مساجد در فضای مجازی منتشر شده بود. واقعیت این است که محل های عبادت در همه ادیان و همه کشورها برای خود حریم و حرمتی دارد. شکستن این حرمت ها آن هم در جامعه دینی مثل ایران از هر جهت کاری غیراخلاقی است. 🕌هم کسانی که در این مکان ها چنین برنامه هایی را اجرا می کنند کارشان غیراخلاقی است، هم کسانی که ویدیوی آن را در فضای مجازی منتشر می کنند، چرا که این کارها قباحتِ بی احترامی به مناسک و مکان های دینی را از بین می برد، و زمینه تکرار آن را فراهم می کند. بگذریم از این که همان طور که در کامنت های ذیل این ویدیوها دیده ایم این گونه کارها موجب تحقیر و توهین و تمسخر دین و دینداران هم می شود. 📌اگر، به درستی، از اهل منبر انتظار داریم حرمت جایگاه مسجد را مراعات کنند، از آن سو مردم هم بایستی بین یک محل عبادت و سالن برگزاری جشن تفاوت قائل شوند. در جامعه ما آسیب دیدن جایگاه دین و دینداران به هر دلیلی و از سوی هر که باشد به زیان همه است. حسینعلی رحمتی ۱۶ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد