eitaa logo
| اندکی اندیشه |
327 دنبال‌کننده
616 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
مسئولیت‌های نامحسوس ✍ حمید بردخونی روزنامه اصفهان زیبا| شماره ۴۷۸۰؛ صفحه ۸ چند روز پیش خبر کلاهبرداری یک شرکت فروش موبایل (آیفون) منتشر شد. برای شرکت کوروش کمپانی، سلبریتی‌ها و بلاگرهای زیادی تبلیغ کرده بودند و هرکدام در شناسایی این شرکت به مشتریان سهمی داشتند. حالا مدیر این شرکت فرار کرده است. نظرات فضای مجازی را از دیده می‌گذراندم. کاربران بی‌شماری درباره‌ی این شرکت و حواشی به‌وجود آمده صحبت کرده‌اند. کاربری معتقد است نقش سلبریتی‌ها کمتر از مسئولان است. او می‌گوید «حالا این سلبریتی‌ها با خود می‌گویند شرکتی که اینطور تبلیغ می‌کند، حتما مجوزهای قانونی خود را گرفته است. شما بدون جواز کسب و بدون نظارت، حتی یک مغازه کوچک هم نمی‌توانید باز کنید... حالا مقصر چنین کلاهبرداری‌های بزرگی فقط سلبریتی‌ها هستند؟». یکی دیگر از کاربران مقصر اصلی این ماجرا را مسئولان و تصمیمات آنان می‌داند. «به نظرم مقصر اصلی، تصمیمات غلط مسئولانی است که در دنیای امروز انواع محدودیت‌ها را به جامعه تحمیل کرده‌اند؛ در مرتبه‌ی بعد کوروش کمپانی و سلبریتی‌ها و مردم ساده». یکی از کاربران نگاهش را به سمت صداوسیما می‌برد و می‌نویسد «مگر صداوسیما که پدیده شاندیز را چند سال پیش تبلیغ کرد، وجدان درد گرفت...؟». در همین راستا کاربری نوشته است «می‌خوان همه‌چی رو بندازن گردن سلبریتی‌ها. وزارت صمت چی‌کاره است؟ پلیس چی‌کاره است؟ چرا ممنوع‌الخروج نبود؟ چرا علنا فعالیت پانزی می‌کرد؟». کاربرانی نیز معتقدند سلبریتی‌ها سرمایه‌های اجتماعی‌اند و چنین مسائلی خواسته یا ناخواسته از اعتبار آنان می‌کاهد. «با این کارش گند زد به اعتمادی که مردم به سلبریتی‌ها داشتن. شاید هم می‌خواستن که گند زده بشه به این اعتماد». نظرات بیشتری که می‌خوانم می‌بینم هرکدام به نحوی در نقد ویژگی‌های رفتاری مردم ایران است. طمع، یکی از کلیدواژه‌های اصلی این نوع نظرات است. «سرچشمه همه کلاهبرداری‌ها طمع عده‌ای زیاده‌خواه است که فکر می‌کنند سود کلان، مال مفت .... بی‌زحمت هم ممکن است جایی پیدا شود. تا این طمع‌کاران هستند، کلاهبرداران هم هستند». بعضی از کاربران معتقدند طمع، عقل را کور می‌کند‌. آنها می‌گویند با عقل باید سنجید که آیا تبلیغاتی که می‌کنند مطابق با واقعیت است یا خیر؟. کاربران دیگری رفتار شهروندان فعال در فضای مجازی را نقد می‌کنند. آنها معتقدند کلاهبرداری مدیر کوروش کمپانی، پیامد چنین رفتارهایی است. «کشور جهان سومی یعنی کشوری که یه پیرمرد رو به‌خاطر عوعو معروف کنی؛ فالوورهاش بشه یک میلیون و سیصد هزار نفر. بعد همون با عوعوعو کردن بیاد تبلیغ یک شرکت دزد رو بکنه...». یکی از کاربران، شیوه‌ و سبک زندگی را مورد انتقاد قرار می‌دهد. او با اشاره به زندگی نمایشی برخی افراد می‌نویسد «از بس نمایشی زندگی کردن مد شده، گوشی آیفون داشتن برای یک عده شده هویت و شخصیت و برای بدست آوردنش چه کارهایی که نمی‌کنن...». با این نظر، یاد حرف یکی از آدم‌های دور و برم افتادم که سالها پیش گفت «وقتی آیفون دست می‌گیرم، اعتماد به نفسم بیشتر می‌شود!». هر کاربری بنا به تجربیات خود، به گوشه‌ای از این اتفاق و اتفاقاتی مشابه اشاره کرده است. راهکار چیست؟ چه باید کرد؟ کاربری می‌گوید «هزینه پیشگیری خیلی کمتر از برخوردِ بعد از این جرم است». بله! پیشگیری خوب است. اما وظیفه‌ی ما کاربرانی که مسحور فضای مجازی و تبلیغات چهره‌های مشهور هستیم؛ چیست؟ تک‌تک ما کاربران فضای مجازی و شهروندان چگونه می‌توانیم از چنین اتفاقاتی پیشگیری کنیم؟ لازم است بدانیم چهره‌های مشهور بیشتر دیده شدن، کسب محبوبیت و جلب منفعت را جزو اولویت‌های خود می‌دانند. هرچند آنان برای رسیدن به این اهداف، همیشه اخلاق را زیر پا نمی‌گذارند ولی لزوما به پیامدهای اخلاقی کارهایشان هم چندان توجه ندارند. بنابراین در مواردی که پای پول و تبلیغات در میان باشد لازم است گفته‌های آنان را با عقل و تجربه راستی‌آزمایی کنیم تا مانند هزاران مال‌باخته‌ی ماجرای کوروش کمپانی، پشیمان نشویم (رحمتی، کانال اندکی اندیشه، ۲۸ بهمن ۱۴۰۲). @commentnegari
🤯فوت و فن تبدیل شدن به یک محقق حرفه ای برای موفقیت در اندیشه ورزی و پژوهش اخلاقی درباب فناوری اطلاعات، فضای مجازی و هوش مصنوعی بایداین کار را بعنوان یک و مطالعاتی برای خودتان تعریف کنید تا همواره ذهنتان درگیرش باشد. البته آهسته و پیوسته. 👈🏾این کار به اندیشه شما هم «عمق» میدهد هم «جهت». حسینعلی رحمتی ۳ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️حکومت دینی و جوامع دیجیتالِ مرکزگریز با گسترش فناوری های دیجیتال آیا کم رنگ شدن مرزهای جغرافیایی فعلی و شکل گیری جوامع دیجیتالِ مرکزگریز، تهدیدی برای حکومت ها محسوب می شود؟ در این صورت، حکومتی که برای خود اهداف اخلاقی و رسالت دینی تعریف کرده با چه فرصت ها و چالش هایی مواجه می شود و برای استفاده بهینه از فرصت ها و مواجهه معقول با چالش ها چه باید بکند؟ حسینعلی رحمتی ۴ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
دو کلمه هم از هکرها... از ما که نمی شنوید، لااقل از هکرها بشنوید و روی هر لینکی . عید نیمه شعبان مبارک🌺🌱
در فرهنگ اسلامی انسان را و متعهد و پر تلاش ولی تربیت می‌کند و به شخص اطمینان میدهد جهت کلی حرکت تاریخ در نهایت بسوی خیر و فلاح و رستگاری و شکوفاشدن استعدادهای انسان است. اما منتظران مصلح بایدتلاش کنند صالح و اخلاق مدار باشند. حسینعلی رحمتی ۵ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢مخاطبان مغفولِ ادبیات انتظار شکل ومحتوای عمده تبلیغات دینی مربوط به و انتظار، ناظر به جامعه است. گویی فعالان این عرصه به سوالات وابهامات در این زمینه توجه ندارند و نیازی هم به برقرارکردن گفتگوی جدی با آنان نمی بینند. 👋🏽چرا چراغ رابطه بین این دو قشر کم سو است؟ حسینعلی رحمتی ۶ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️قبل از این که بچه ها را قربانی کنیم... هنوز چند روزی از انتشار ویدیوی یک پسربچه شیرین زبان که یک کلمه را اشتباه تلفظ می کند نگذشته که، همانطور که انتظار می رفت، این ویدیو فراگیر شد و کاربران در حال شوخی با شیوه گفتاری او هستند. خدا می داند این کارها چه عواقبی را برای بچه بی گناه به دنبال خواهد داشت. ⚠️ ای کاش بزرگترها قبل از انجام این گونه کارها با یک فرد آگاه و دلسوز مشورت می کردند تا به سادگی آینده کودکان را به خطر نیاندازند. 👋🏽 این غیراخلاقی است که بچه ها را قربانی شرایطی کنیم که در پدید آمدنش نقشی نداشته اند. حسینعلی رحمتی ۷ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
اثبات توانمندی دین در دنیای دیجیتالی شده 🔹این‌که بگوییم دین خاتم است وامروز پاسخگوی نیازهای ماست،باید در عرصه نظر و عمل خودش را نشان دهد.مثلا چالشهاو مربوط به فناوری اطلاعات و را بشناسیم و براساس آموزه های دینی برای آنهاراهکار ارائه کنیم(بویژه برای مخاطب جوان و تحصیلکرده). حسینعلی رحمتی ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
⭕️ طلبه، فضای مجازی، شرط حضور 💠 ای كه در فضای مجازی حضور پیدا می کند باید صبور، متین و مهربان باشد و با دیدگاه های مخالف خود بر اساس آموزه قرآنی «حكمت، موعظه حسنه و جدال احسن» گفتگوی انتقادی داشته باشد. همچنین باید خود را طالب و یاددادن بداند، نه یک فردِ «همه چیزدان» كه نیازی به دانستن از دیگران ندارد. حسینعلی رحمتی ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
حسن بوسلیکی، «ضعف اخلاق اجتماعی در فضای مجازی از منظر حساسیت اخلاقی». مجله مطالعات اخلاق کاربردی،خرداد 1402. http://akhlagh.morsalat.ir/article_75289.html چکیده: روند فزاینده بدرفتاری‌ها همیشه اندیشمندان و سیاست‌گذاران جامعه را به تکاپو می‌اندازد تا قبل از این که جامعه در گرداب این بدرفتاری‌ها به نقطه غیرقابل بازگشتی برسد، تدابیری بیندیشند. امروزه در فضای مجازی، بیش از فضای فیزیکی شاهد بدرفتاری هستیم. نوشته حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که چرا در فضای مجازی بیش از فضای فیزیکی شاهد رفتارهای غیراخلاقی با دیگران هستیم؟ موضوع پژوهش کنونی به بدرفتارهای ارتباطی (مانند هتاکی و نقض حریم خصوصی) محدود است و شامل آسیب‌های فردی (مانند اعتیاد به پورنوگرافی) نمی‌شود. برای پاسخ به سؤال مزبور از نظریه چهار مؤلفه‌ای جیمز رِست بهره گرفته شده است. فرضیه پژوهش آن است که ابزارهای ارتباطی کنونی ارتباط افراد را غیرمستقیم کرده و به این ترتیب، حساسیت اخلاقی آنها را کاهش داده است. این کاهش حساسیت، عامل بسیاری از بدرفتاری‌های اخلاقی در فضای مجازی است. برای حمایت از این فرضیه، شواهدی از مطالعات تجربی ارائه شده است. 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
📣 هفتاد و هشتمین نشست علمی واکاوی مقالات طلاب درس خارج 🔹پ ن:کار بسیار خوبی است.اینگونه جلسات موجب پژوهشی و ارتقای محتوایی و شکلی پژوهشهای میشود.خیلی خوب است اگر درباره هم این کار بشود.یعنی هرمقاله ای قبل از انتشار در یک جلسه عمومی بررسی و نقد و سپس منتشر شود؛ چیزی شبیه جلسه دفاع از پایان نامه. حسینعلی رحمتی 14 اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
شنیدن نام بزرگانی چون و آیت الله همواره مفاهیمی چون علم و حکمت و دانایی و تقوا را به ذهن مان متبادر کرده است. شایسته نیست کاری کنیم که از این به بعد، به ویژه در ذهن و ضمیر نسل جوان، کلمه همراه این مفاهیم یا جایگزین آنها شود. حسینعلی رحمتی 15 اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
✅ سلسله نشست های علمی آنلاین "درآمدی به اخلاق قرآنی" فصل چهارم 🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مراکز علمی کشور مزایا: ☑️ بهره‌مندی از ارائه ۶۵ استاد داخلی و ۱۵ استاد خارجی ☑️اعطای گواهینامه معتبر از دانشگاه شهید بهشتی 📅زمان: ۲۱ اسفند ۱۴٠۲ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴٠۳ (مصادف با آغاز ماه مبارک رمضان) ⏰ همه روزه ساعت ۱۵:٠٠ و ۲۱:٠٠ 👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/UeMBbeF 💥 عناوین نشست ها و سخنرانان 🚨لطفا در به اشتراک‌گذاری این رویداد علمی قرآنی،‌ سهیم باشید. 🌐 ما را همراهی کنید:‌ https://zil.ink/ethicssbu
⭕️محتوا به جای خود، اما روش...؟ طبق برخی نظرسنجی ها اشتیاق به نگهداری جعبه محصولات بیش از دیگر برندهاست،که یکی ازعوامل آن، جذابیت طرحها وایجادنوعی حس خوب در افراد است. 👈🏼یعنی برای جذب مخاطب، داشتن کافی نیست بلکه نیز بایدجذاب ومتناسب ذائقه مخاطب باشد؛ به ویژه برای نسل جوان. ... نکته ای که نوعا در نادیده گرفته میشود. حسینعلی رحمتی ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
😳جدی می فرمایید؟! بله جدی می فرماییم که: امروزه هرکس مناسبات حاکم بر شبکه های اجتماعی را بهتر بشناسند می تواند حتی از عبارتی چون یا تپق زدن یک بچه، سازی کند، بر موج رسانه ای اش سوار شود، هنجارهای مدنظر خود را ترویج کند، و به منافع مادی و غیر مادی اش دست یابد؛ حتی به غلط. 👋🏽 حسینعلی رحمتی ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
✍🏼 ویرایش، نه ویرگولایش دوست عزیز، برای خودش تعریف و اصول و قواعدی دارد.اگر باآن آشنا نیستی کار مردم را برای ویراستاری قبول نکن. مشت مشت پاشیدن توی متن نه تنها نشانگر توانمندی شما نیست، که خواندن متن و فهم مقصود نویسنده را هم با مشکل دچار می کند.
✅ شماره 19 تابستان 1402 فصلنامه علمی اخلاق پژوهی به صاحب امتیازی پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد 👈دریافت مقالات: https://ethics.riqh.ac.ir/issue_2277_2279.html ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
💢 زن معاصر ایرانی و سه گانۀ اندیشوری/کنشگری/ راهبری اخلاقی فضای مجازی (قسمت 1 ا از ۲)
💢 زن معاصر ایرانی و سه گانۀ اندیشوری/کنشگری/ راهبری اخلاقی فضای مجازی (قسمت ۱ از ۲) ✍🏼 حسینعلی رحمتی 🔻1. فضای مجازی عرصه نوینی است که زنان و دختران امروز ایران بخش قابل توجهی از کاربران آن را تشکیل می دهند و از این طریق در حال تجربه ای جدید هستند. این فضا برای آنان، به ویژه نسل جوان شان، نه صرفا ابزار ارتباط، بلکه زیست جهانی است که در آن زندگی می کنند، مراودات خود را شکل می دهند، هنجارهای مد نظر خود را ترویج یا هنجارهای موجود را به نقد می کشند. از این رو همه افراد و نهادهایی که به نوعی متصدی سیاستگذاری، برنامه ریزی، و تبلیغ و ترویج فرهنگ و اخلاق و تربیت جامعه امروز ایران، به ویژه در حوزه زنان، هستند چاره ای جز این ندارند که فضای مجازی را از این منظر به صورت واقع بینانه بررسی و به طور منصفانه تحلیل کنند. در غیر این صورت، امکان هم فکری، هم افقی و هم سخنی با جامعه زنان را پیدا نخواهند کرد. 🔻2. در باب آنچه گفته شد البته موضوعات و مسائل فراوانی است که باید مورد توجه قرار گیرد ولی یادداشت حاضر فقط در پی پاسخ به این پرسش است که: «زنان امروز ایران درباره مسائل و موضوعات اخلاقی مربوط به فضای مجازی چه نقش(های)ی را می توانند ایفا کنند؟». 🔻3. پاسخ به پرسش بالا از این جهت مهم و ضروری است که: اولا به شناسایی و بهره گیری از توانمندی های زنان و دختران جامعه ما درباب اخلاق فضای مجازی کمک می کند. ثانیا مسوولیت سترگ شان در این زمینه را به آنان یادآور می شود. ثالثا آنان را در فرایند اندیشه ورزی، کنشگری، سیاستگذاری و برنامه ریزی درباره مسائل اخلاقی مربوط به فضای مجازی، به ویژه در موارد مربوط به زنان، مشارکت می دهد و مانع از شکل گیری تصور «برنامه ریزی صرفا مردانه» برای زنان می شود. طبیعی است که چنین امری انگیزه آنان را برای همکاری در اجرای برنامه ها و راهکارهای مربوط به فضای مجازی افزایش می دهد. 🔻4. کسانی که در پی پاسخ به پرسش بالا هستند بایستی این نکته را نیز مدنظر قرار دهند که زنان جامعه ما، به ویژه دختران جوان، به رغم تعلق خاطری که به فرهنگ دینی و ملی خود دارند در عین حال به دلایلی که یکی از مهم ترین آنها استفاده از فضای مجازی است، روز به روز آشنایی و ارتباط شان با فرهنگ های دیگر (و تا حدودی آن چه ارزش های مدرنیته نامیده می شود) در حال افزایش است. این ارتباط نگرش های سنتی درباره زن و زنانگی را نزد آنان به چالش می کشد و به «تحولات ارزشی بین نسلی» ژرفا و پهنای بیشتری می بخشد. براین اساس، نسل امروز دختران خواستار حضور جدی تر و گسترده تر در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است و از نهادهای مختلف جامعه (از خانواده گرفته تا نهادهای دینی و حاکمیتی) انتظار دارد که او را در این میدان ها جدی تر بگیرند. به همین خاطر است که به پرسشی که در ابتدای یادداشت به آن اشاره شد باید به طور جدی اندیشید و قبل از هر چیز نقشی که زنان می توانند درباره مسائل و موضوعات اخلاقی فضای مجازی ایفا کنند را تبیین کرد. در ادامه به این نقش ها اشاره خواهد شد. ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ ....ادامه دارد 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
بار ديگر یار ما را خواند تا رسم عاشقي را زنده كنيم و در كوير تفتان قلب‌هاي غافل نهرهاي زلال نيايش را جاري نماييم. اينك ماييم و دعوت به ميهماني عشَقه‌هاي عاشقي و نشستن بر سفره كريمانة عاشقان صادق آنان كه تن در زلال جاري «رجب» شسته در شِعبِ «شعبان» بيتوته كرده و اكنون شادمان بر سفره نشسته‌اند. حسینعلی رحمتی ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌓 قابل توجه علاقه‌مندان و دانش پژوهان گرامی 💢 شما می‌توانید، فیلم سلسله نشست‌های «دین و چالش‌های روز» را در صفحه آپارات به نشانی زیر مشاهده نمایید. 👇 🌐 https://www.aparat.com/el_balagh 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🌐@quran_hadith 🌐@Islamic_theology 🌐eitaa.com/jtabiin
☂️ اگر دغدغه اخلاق را دارید... کسانی که دغدغه اخلاق و فناوری به ویژه رادارند حتما آمار مندرج در اینجا B2n.ir/r07778 درباره میزان استفاده مردم از ها را مطالعه کنندواز هم اکنون جهت آماده سازی جامعه برای استفاده درست از این فناوری ها برنامه ریزی وسیاستگذاری کنند.که . ♨️برخی نکات قابل تامل در این گزارش: • تقریباً 1.5 میلیارد نفر از چت بات ها استفاده می کنند • 62 درصد از مصرف کنندگان با یک ربات چت صحبت می کنند تا اینکه منتظر یک عامل انسانی باشند • 63 درصد از مدیران بر این باورند که هوش مصنوعی می‌تواند تجربه‌ای فوق‌العاده مانند یک فرد را ارائه دهد • انتظار می رود بازار چت بات ها تا سال 2025 به 1.25 میلیارد دلار افزایش یابد • 22 درصد از مشاغل خرد از چت بات استفاده می کنند • شرکت هایی که کارمندان کمتری دارند بیشتر از چت بات ها استفاده می کنند • کسب و کارها می توانند با استفاده از چت بات ها تا 30 درصد در هزینه های پشتیبانی مشتری خود صرفه جویی کنند • 60 درصد از مصرف کنندگان چت بات ها را رها می کنند زیرا مشکلات آنها بسیار پیچیده یا منحصر به فرد است. حسینعلی رحمتی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌀روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر "رابطه در آیینه علم و دین"مجموعه نشست هایی است که در ماه رمضان با حضور جمعی ازمتخصصان رشته های مختلف برگزار میشود. ✅اگرتوفیق رفیق راه شد بنده هم بحثی را ارایه خواهم کرد.ان شاءالله. 👈 کانال اطلاع رسانی نشستها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 حسینعلی رحمتی 25 اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 زن معاصر ایرانی و سه گانۀ اندیشوری/کنشگری/ راهبری اخلاقی فضای مجازی (قسمت 2 از ۲) ✍🏼 حسینعلی رحمتی قسمت اول قسمت دوم و پایانی
💢 زن معاصر ایرانی و سه گانۀ اندیشوری/کنشگری/ راهبری اخلاقی فضای مجازی (قسمت ۲ از ۲) ✍🏼 حسینعلی رحمتی ✅در بخش نخست گفته شد که امروزه زنان و دختران ایرانی درباره آن چه به طور کلی اخلاق فضای مجازی نامیده می شود می توانند سه گونه نقش را ایفا کنند: اندیشوری، کنشگری، و راهبری اخلاقی. اینک توضیحاتی درباره هریک از این موارد: 🔻الف) زنان به مثابه اندیشمندان اخلاق فضای مجازی هرگونه تلاش اخلاقی در و درباره فضای مجازی مستلزم تولید دانش متناسب با این فضا است و لازمه چنین کاری تربیت افراد اندیشمند است. خوشبختانه امروزه حضور زنان فرهیخته و تحصیل کرده چه در دانشگاه ها و چه حوزه های علمیه ظرفیت بزرگی را برای این کار فراهم کرده است. فقط کافی است خانم های علاقه مند شناسایی و با مهارت ها و روش های اندیشه ورزی و پژوهش در این زمینه آشنا شوند. تجربه نگارنده نشان داده که علاقه، جدیت، پیگیری و تلاش علمی آنان در این باب اگر از آقایان بیشتر نباشد کمتر هم نیست. نیروهایی که برای این کار تربیت می شوند مجموعه ای متنوع از فعالیت های علمی پژوهشی را می توانند انجام دهند که از آن جمله است: نظریه پردازی وایده پردازی اخلاقی، تدریس درس های اخلاق فناوری اطلاعات، انجام یا نظارت علمی بر نگارش پایان نامه های تخصصی در این زمینه، نگارش کتاب و مقاله، ارائه نشست های علمی، فعالیت تبلیغی و ارائه مشاوره در سطح عمومی جامعه به ویژه برای خانم ها. 🔻ب) زنان به مثابه کنشگران و جامعه هدف فضای مجازی به موازات فراگیرشدن فضای مجازی، حضور خانم ها و به ویژه دختران جوان، و اخیرا نوجوان، در فضای مجازی نیز گسترش چشم گیری پیدا کرده است. جدای از خانم هایی که به عنوان کاربر عادی از این فضا استفاده می کنند تعداد بسیار زیادی هم هستند که به تولید محتوا، مدیریت، بلاگری، ولاگری، اینفلوئنسری، تجارت و خرید و فروش، آموزش و مشاوره و کارهایی از این قبیل در شبکه های اجتماعی مشغول اند. از منظر مسائل اخلاقی مربوط به فضای مجازی، باید همه این افراد را به عنوان «جامعه هدف» برای فعالیت های تبلیغی و ترویجی درباب اخلاق فضای مجازی در نظر گرفت، و برای هرکدام متناسب با نقشی که در این فضا دارند، محتوا و برنامه های لازم را تدوین کرد، و البته با استفاده از ابزارها و روش های مناسب این محتوا را به آنان منتقل کرد. حرکت به سوی چنین هدفی بدون بالابردن سواد رسانه و آموزش و تربیت اخلاقی آنان مقدور نیست. البته هرگونه سیاستگذاری و برنامه ریزی در این زمینه باید با حضور و مشارکت جدی خود زنان باشد؛ چه زنان تحصیل کرده، چه زنان عادی، و چه زنانی که پست های مدیریتی کلان در جامعه و به طور خاص در نهادهایی مثل مجلس و دولت و حوزه های علمیه را بر عهده دارند. این کار افزون براین که زمینه بهره گیری از استعدادها و توانایی های آنان را فراهم می کند، موجب جلب مشارکت زنان در برنامه ها می شود. البته این به معنای نادیده گرفتن نقش مردان چه در شکل گیری فضائل و رذائل اخلاقی مربوط به زنان و چه در مورد اصلاح این روند نیست. 🔻ج) زنان به مثابه راهبران اخلاقی فضای مجازی زنان در عرصه های مختلفی از زندگی خانوادگی و اجتماعی (چه در فضای مجازی چه فیزیکی) حضور دارند و به اقتضای آن نقشی را ایفا می کنند؛ از مادری و همسری گرفته تا آموزش و پرورش و تجارت و مدیریت و مانند آن. از این رو ظرفیت این را دارند که در محیط زندگی یا کاری خود بر روی شیوه استفاده اطرافیان شان از فضای مجازی تاثیر بگذارند. این تاثیر وقتی سمت و سوی مثبت می گیرد که اولا خودشان به این مسوولیت توجه داشته باشند ثانیا از هرگونه رفتاری (به خصوص در فضای مجازی) که کرامت انسانی و شخصیت آنان به عنوان یک الگو را مخدوش می کند پرهیز نمایند. لازمه آنچه گفته شد این است که در این زمینه ها سیاستگذاری، برنامه ریزی، و سرمایه گذاری و تربیت نیرو انجام شود. عمده این وظیفه عهده نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی مرتبط با اخلاق، فرهنگ، تبلیغ و فضای مجازی است. با توجه به روند رو به رشد حضور و نقش آفرینی خانم ها در جامعه امروز ایران، هرگونه غفلت یا تغافل در این زمینه، فرصت های زیادی را از بین خواهد برد و خسارت های فراوانی را به دنبال خواهد داشت. پایان ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد