فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجری حق داشت تعجب کند. بخصوص با توجه به حوادث این روزهای منطقه.
خنده حضار خود گویای همه چیز است.
تا آخر ببینید تا متوجه شوید.
#حرف_حق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ اصول اخلاقیِ جذبِ فالوور
#اخلاق_فالوکردن (5)
🔸کسانی که در فضای مجازی فعالیت می کنند، به ویژه بلاگرها، به دلایل مختلف دوست دارند دیگران آنها را ببینند و پی¬گیر مطالب¬شان باشند. ترفندهای مختلفی که برای جذب فالوور به کار می رود در همین راستاست.
🔸اما برخی افراد از این نکته مهم غافل اند که حتی برای چنین کاری هم باید اصول اخلاقی را مراعات کرد. به این معنا که برای افزایش فالوورها نباید فقط خوش آمد مخاطبان را در نظر گرفت بلکه بایستی به مفید بودن محتوا هم توجه کرد.
🔸همچنین بایستی از تمسک به دروغ، بیان مطالب نادرست، شوخی های رکیک، تمسخر جنسیت، قومیت یا باورهای دینی افراد، یا خرید فالوور خودداری کرد.
❗️در مسئله جذب فالوور سرچشمه همه آفت های اخلاقی این است که شخص معتقد باشد: «هدف، وسیله را توجیه می کند». از سوی دیگر، کسانی که با فالو کردن صفحات این گونه افراد آنان را به تداوم کارهای نادرست شان تشویق می کنند نیز از نظر اخلاقی مسوول اند. برای جذب فالوورهای ماندگار، بهترین کار تولید محتوای مفید و ارزشمند، و مراعات ادب و احترام به مخاطب است.
حسینعلی رحمتی
13 مهر ۱۴۰۳
#فالو_کردن_مسوولیت_می_آورد
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از ستاد راهبری فناوریهای هوشمند
📣 گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف برگزار میکند:
🔵 همایش «فلسفه، اخلاق و فناوری»
🗓 برگزاری بهصورت مجازی، ۲۶ و ۲۷ مهر ۱۴۰۳
⚠️ آخرین مهلت ثبتنام: ۲۳ مهر
📝 لینک ثبتنام:
philtech.philsci.sharif.ir
15.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍄چگونه با فالو کردن، به حفظ محیط زیست کمک کنیم؟
#فضای_مجازی_واخلاق_محیط_زیست (۱)
🌿 زمین، هدیه خداوند، و مادر همه ماست؛ بر روی آن به دنیا آمده ایم، از آن استفاده می کنیم، و پس از مرگ هم جسم مان در آن آرام می گیرد. از این رو اخلاق حکم می کند برای حفظ و نگهداری و پرهیز از تخریب آن هرکاری از دست مان بر می آید انجام دهیم. امروزه ریختن زباله در کوه و جنگل و دریا یکی از معضلات اساسی زیست محیطی است و کسانی که نسبت به آن اقدام می کنند در واقع وظیفه اخلاقی خود را نه تنها نسبت به طبیعت، که نسبت به انسان ها و حتی حیوانات و گیاهان انجام نمی دهند.
🌿برای پیشگیری از این وضعیت و فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست، به راحتی می توان از فضای مجازی استفاده کرد. مثلا برخی بلاگرها دراین زمینه ابتکار جالبی به خرج داده اند و گفته اند به ازای هر فالوور یک زباله را از محیط جمع می کنند و به ازای مثلا صد فالوور یک نهال می کارند. آنها با انتشار تصاویر این فعالیت ها در شبکه های اجتماعی هم فالوور جمع می کنند هم دیگران را به حفظ محیط زیست تشویق می کنند.
(ویدیو را ببینید)
حسینعلی رحمتی
15 مهر ۱۴۰۳
#نسبت_به_حفظ_محیط_زیست_اخلاقا_مسوولیم
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
15.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥 خاصیت آیینهگی فضای مجازی برای حفظ محیط زیست
#فضای_مجازی_واخلاق_محیط_زیست (۲)
🌴 طبیعت، میراث مشترک ماست؛ نه ارث پدریمان.
در زمانه ای که آدمیان حتی به همنوعان خود رحم نمی کنند شاید درخواست از آنان برای مدارا و مهربانی با محیط زیست کمی فانتزی و خنده دارد باشد؛ ولی به هرحال از آن جا که اولا آدمیزاد به امید زنده است،ثانیا ما یک طبیعت بیشتر نداریم و سرنوشت خود و فرزندان مان به سالم بودن آن بستگی دارد، چاره ای جز این نیست که به عنوان دعوت به کار خیر و بازداشتن از کار بد، دیگران را از صدمه زدن به طبیعت پرهیز دهیم.
🌴 با استفاده از شبکه های اجتماعی می توان در این زمینه آگاهی بخشی کرد. مثلا می توان از بلاهایی که ریختن زباله در طبیعت یا درست کردن آتش بر سر حیوانات یا جنگل و دریا آورده فیلم گرفت و آن را در فضای مجازی منتشر کرد. فضای مجازی می تواند هم چون یک آینه، زشتی رفتارهای ما را به خودمان نشان دهد؛ بلکه برای اصلاح آنها اقدام کنیم.
(ویدیو را ببینید)
حسینعلی رحمتی
۱۶ مهر ۱۴۰۳
#نسبت_به_حفظ_محیط_زیست_اخلاقا_مسوولیم
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
الان در حال مطالعه یادداشت مارک کوکلبرگ بر ترجمه فارسی کتاب #اخلاق_هوش_مصنوعی (انتشارات ققنوس) بودم. خطاب به ایرانیان چند نکته جالب را یادآور شده بود:
۱. توجه به ارزشهای ملی و اسلامی در تدوین اخلاق هوش مصنوعی
۲. مشارکت ایرانیان در فرآیند جهانیِ تدوین مدل جهانی راهبری هوش مصنوعی
(کوکلبرگ به چالشهای این کار هم اشاره کرده، که موضوع مهمی است)
۳. قابلیت جوانان ایرانی برای بهره گیری هرچه بیشتر آنها درباب هوش مصنوعی.
حسینعلی رحمتی
۱۷ مهر ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 زباله های الکترونیکی؛ و یک خبر دهشتناک
#فضای_مجازی_واخلاق_محیط_زیست (۳)
📺 این خبر باید تن مان را بلرزاند: «سالانه در ایران حدود ۴۰۰هزار تن زباله الکترونیکی تولید می شود. یعنی هر ایرانی حدود پنج کیلو». زباله های الکترونیکی قطعات دورریخته شده وسایلی چون کامپیوتر و گوشی و لپ تاپ است. این زباله ها نوعا حاوی فلزات سمی و مواد خطرناک است و علاوه بر انسان، به محیط زیست حیوانی، گیاهی و آب و هوا بسیار ضرر می زند. از این رو تلاش برای کاهش آنها وظیفه ای اخلاقی است که بر دوش تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این وسایل سنگینی می کند.
📺 تولیدکنندگان بایستی حتی المقدور از مواد قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست استفاده کنند. کاربران هم وظیفه دارند به جای رها کردن در طبیعت، آنها را به موسساتی که برای تفکیک و بازیافت این زباله ها تاسیس شده تحویل دهند.
👋🏽«اخلاق فناوری اطلاعات» فقط درباره انتشار محتوای غیراخلاقی نیست. آسیب های مخربی که این فضا از نظر نرم افزاری و سخت افزاری بر محیط زیست دارد نیز از منظر اخلاقی باید مورد بحث قرار گیرد.
📌ویدیو: ابتکار یک شرکت اروپایی برای تولید کامپیوتر سازگار با محیط زیست
حسینعلی رحمتی
۱۸ مهر ۱۴۰۳
#نسبت_به_حفظ_محیط_زیست_اخلاقا_مسوولیم
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
◀️ استاد، برای بررسی #زوال_اخلاقی دنیای امروز چه کتابی را پیشنهاد می کنید؟
⏪کتاب لازم نیست. تصاویر فلسطین و لبنان کافی است.
#حرف_حساب
حسینعلی رحمتی
۱۹ مهر ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
مجموعه یادداشت های فضای مجازی و اخلاق محیط زیست👇
https://eitaa.com/harahmati/1303
https://eitaa.com/harahmati/1304
https://eitaa.com/harahmati/1306
🔸ادوار تاریخی اخلاق فناوری اطلاعات
#معرفی_مقاله
✍🏼وینسنت مولر تاریخچه #اخلاق_فناوری_اطلاعات را از منظر ارتباطش با #مدرنیته به سه مرحله تقسیم کرده است:
1. دوره مدرنیته پیشادیجیتالPre-digital modernity
2. دوره مدرنیته دیجیتال: اخلاق دیجیتال در عصر آی تیDigital modernity: Digital ethics in IT
3. دوره پست مدرنPost-modernity
حسینعلی رحمتی
21 مهر ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔥 واقعا سرچ در گوگل هم موجب افزایش گرمای جهانی می شود؟
#فضای_مجازی_واخلاق_محیط_زیست (۴)
🌿 افزایش گرمای جهانی در سال های اخیر تبدیل به یکی از دغدغه های علاقه مندان به محیط زیست شده، و به خاطر ضرر و زیان هایی که دارد طبیعتا کاهش آن یک وظیفه اخلاقی به شمار می آید. اما شاید بسیاری ندانند که یکی از عوامل این معضل، اینترنت و دیگر فناوری های جدید است و حتی کارهایی چون جست و جو در اینترنت یا گشت و گذار در شبکه ها می تواند بر روی گرم تر شدن زمین تاثیر بگذارد. چرا که این فعالیت ها مستلزم فعالیت شبانه روزی دیتاسنترهای ذخیره و پردازش اطلاعات است، و گرمای حاصل از کار کردن میلیون ها موبایل و لپ تاپ و کامپیوتر هم به این معضل دامن می زند.
🌿از این رو مسوولیت اخلاقی کسانی که دغدغه محیط زیست را دارند این است که وظایف و مسوولیت های همه افراد و مراکز مرتبط با فضای مجازی را درباب کاهش گرمای جهانی تبیین کرده و برای ملزم کردن آنها به مراعات این وظایف از ظرفیت های گوناگون، از جمله خود فضای مجازی، استفاده کنند؛ چرا که «ما یک زمین بیشتر نداریم».
حسینعلی رحمتی
۲۲ مهر ۱۴۰۳
#نسبت_به_حفظ_محیط_زیست_اخلاقا_مسوولیم
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
📣 گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف برگزار میکند:
🔵 همایش «فلسفه، اخلاق و فناوری»
🗓 برگزاری بهصورت مجازی، ۲۶ و ۲۷ مهر ۱۴۰۳
⚠️ آخرین مهلت ثبتنام: ۲۳ مهر
📝 لینک ثبتنام:
philtech.philsci.sharif.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید...شاید دست مهربان خداوندست که پنجره قلبتان را مینوازد...
🍊شبهای پاییزیتان متعالی و پرتقالی باد
💈در فضای مجازی، شکل بُطری مهم است
🌶 رفتهاید آب معدنی بخرید؛ بطری که طراحی جذابتری دارد را انتخاب می کنید در حالی که محتوای همه بطری ها یکی است. از بین چند مدل یک برند لوازم خانگی آن که چشم نوازتر است را می خرید. این مثال ها در زندگی ما زیاد است. علت این ترجیح ها #شکل_و_فرم آنها است.
این نکته به ظاهر ساده ای است که بسیاری از فعالان فضای مجازی بهویژه #تولیدکنندگان_محتوای_دینی به آن توجه نمی کنند.
🌶آنها توجه ندارند که فضای مجازی یک #رسانه است و در رسانه صِرف داشتن محتوای خوب و مفید برای تاثیرگذاری بر مخاطب کافی نیست. ذائقه کاربران به ویژه نوجوانان و جوانان زیباپسند است و گاه حتی فرم برای آنها مهم تر از محتواست. همین موجب شده که بسیاری از بلاگرها و سلبریتی ها محتوای بی فایده و گاه غیراخلاقی خود را به راحتی به خورد آنان بدهند و از میان آنها یارگیری کنند.
حسینعلی رحمتی
۲۵ مهر ۱۴۰۳
#اخلاق_تولید_محتوا
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از Favagoft
✅ کمیسیون اخلاق فناوری اطلاعات سازمان نظام صنفی رایانه ای استان قم برگزار می کند
تور علمی سیاحتی «اخلاق فناوری اطلاعات»
شامل :
بازدید از خانه ی حکیم ملاصدرا
نشست هم اندیشی اخلاق فناوری اطلاعات
با حضور حجه الاسلام دکتر بوسلیکی و مدیران فناوری اطلاعات
دوشنبه سی ام مهر ماه
ساعت ۱۵:۱۵ تا ۱۷:۴۵
کهک،خانه ملاصدرا
ثبت نام :
09367029966
#تور_علمی_سیاحتی
#کمیسیون_اخلاق_فناوری_اطلاعات
#فاوا_گفت
@favagoft
30.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این طور تولید محتوا در فضای مجازی به نظرتان موثر است؟ با سخن پایانی این بلاگر موافقاید؟
تا آخر ببینید
#چالش_احترام
حسینعلی رحمتی
۲۷ مهر ۱۴۰۳
💥 اندکی اندیشه ضرر ندارد
گاه، تنهایان قویترند ...
و نشستگان، ایستادهتر
#یحیی_السنوار
حسینعلی رحمتی
۲۸ مهر ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
⛷درست کردن «گلوله برفی» در فضای مجازی را دست کم نگیریم
⛄️ این که تصویر کارهای ساده ای چون مساعدت یک فروشگاه به افراد کم درآمد یا برداشتن زباله از روی زمین را در فضای مجازی منتشر کنیم واقعا فایده ای دارد؟ پاسخ: بله. خیلی زیاد. نظریه «اثر گلوله برفی» می گوید هر چیز به ظاهر کوچک طی یک فرایند می تو اند به چیزی بزرگ تر و مهم تر تبدیل شود. مثل یک گلوله برف که در ابتدا کوچک است ولی با غلطیدن در شیب کوه تبدیل به یک گلوله بزرگ می شود.
⛄️شبکه های اجتماعی هم چنین خاصیتی دارد. وقتی شما تصویر یک رفتار درست را در صفحه خود می گذارید مخاطبان تان آن را می بینند و تاثیر می پذیرند، و چه بسا برای دیگران هم ارسال کنند. به این ترتیب، یک رفتار ساده در مقیاس صدها و گاه هزاران نفر ضرب می شود و بسته به شخصیت و شعور اخلاقی شان آنها را به انجام کارهای خوب تشویق می کند.
☀️ با راه اندازی یا مشارکت در چنین فرایندهایی می توان بسیاری از رفتارهای ناپسند اجتماعی را اصلاح، و بسیاری از کارهای خوب اخلاقی را ترویج کرد. این خاصیت فضای مجازی را دست کم نگیریم. هزینه خاصی هم نمی خواهد. فقط یک گوشی تلفن می خواهد، که همه داریم، و یک ذره همت، که ان شاءالله خواهیم داشت.
حسینعلی رحمتی
۲۹ مهر ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙چون جاده به ماه میرسد مباش غمگین...
به پایِ دل در دشت ِ شب قدم بزن...
که هر گامات گره ای به طناب جاده است، و موجب کوتاهیِ راه.
#شب_خوش
این فرش، کامل است و تکه پاره نخواهد شد.
#جزایر_سه_گانه
حسینعلی رحمتی
30 مهر ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😎 اصلا شما راست می گویی، ولی چرا منتشر می کنی؟
💰از دخترخانم می پرسد الان چه مقدار در حسابت پول داری، می گوید پانصد میلیون تومان. آن یکی می گوید دویست میلیون تومان. بالاخره فضای مجازی است و کنتور نمی اندازد. هرکس هر ادعایی را می تواند مطرح کند. قابل راستی آزمایی هم نیست.
💰اما اگر کسی اندکی تقید اخلاقی داشته باشد نه دارایی اش را جلوی دیگران جار می زند، نه این که چنین ویدیوهایی را تولید و منتشر می کند. چرا که این افراد راست بگویند یا دروغ، در هر صورت می دانیم در جامعه ما بسیاری از افراد با مشکلات معیشتی زیاد زندگی می کنند و این ویدیوها فقط حس حسرت، آزردگی، بدبخت بودن، ناامیدی، ناراحتی از وضع زندگی خود، و حتی حس کینه و انتقام نسبت به افراد پولدار را در آنان ایجاد می کند. حتی ممکن است موجب اختلاف همسران یا والدین و فرزندان شود که سرکوفت بزنند ببین بچه با این سن و سال چقدر در حسابش پول دارد و تو نداری.
💰همچنین می تواند دیگران را ترغیب کند که از راههای نادرستی مثل دزدی و رشوه بخواهند کمبودهای مالی خود را جبران کنند.
حسینعلی رحمتی
1 آبان ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧑🎨برای بچه گوشی خریدید؟ نمایش دادنش برای چیست؟
❗️دختربچه 13ساله ای که دوست 9ساله اش را به قتل رسانده بود گفت: «به او حسادت کردم، چون پدرش یک تلفن همراه گران قیمت برایش خرید بود اما من به خاطر فقر حتی نمی توانستم به مدرسه بروم».
📲یکی از نکاتی که والدین به آن توجه نمی کنند سن خرید تلفن همراه برای بچه ها، نوع گوشی، شیوه و روش استفاده، و نوع نظارت و مدیریت استفاده از آن است. آنها به جای توجه به «نیاز» بچه به «علاقه» او توجه می کنند. این کار آسیب های فراوانی را به دنبال دارد: موجب لوس و پرتوقع شدن بچه می شود، توان «نه» شنیدن را از او می گیرد، عادت می کند به جای تلاش برای به دست آوردن هرچیز با تهدید و اخاذی آن را به دست آورد.
📲حال اگر به هر دلیل خریدید آن را در شبکه های اجتماعی یا نزد دیگران به نمایش نگذارید. این کار موجب آزردگی والدین و فرزندانی می شود که توان خرید یک گوشی ساده را هم ندارند. از سوی دیگر، حس حسادت و کینه و انتقام یا سرقت را در دیگران بر می انگیزد. و حتی ممکن است فرزندتان قربانی بی فکری ، یا بی اخلاقی و حس تفاخر شما شود.
حسینعلی رحمتی
2 آبان 1403
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️بایسته های پاسخگویی به پرسش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی
🔹نشست علمی «مهارتهای پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هئیت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ در نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای کارشناسان پاسخ گویی چهره به چهره به نوجوانان برگزار شد.
🔹دکتر رحمتی هدف از این نشست را آشنایی با برخی از مهارتها و نکات لازم برای موفقیت در پاسخگویی حضوری به سوالات و چالش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی عنوان کرد. ایشان درباره اهمیت پاسخگویی چهره به چهره گفت این امر باعث می شود که ارتباط بهتر و صمیمیتری بین مخاطب و مربی برقرار شود، فرایند پاسخگویی را مفید و موثرتر کند، باعث آشنایی بیشتر و واقع بینانهتر پاسخگو با مسائل و پرسش های نوجوانان می شود و همچنین موجب اصلاح پیشفرضها و پیش داوریهای نادرست پاسخگو و مخاطب نوجوان نسبت به یکدیگر، بخصوص نسبت به طلبه ها و مبلغان دینی میشود.
این پژوهشگر اخلاق فضای مجازی مراحل مختلف فرایند پاسخگویی را این گونه برشمرد:
👈متن کامل را در اینجا بخوانید
♨️بایسته های پاسخگویی به پرسش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی
🔹نشست علمی «مهارتهای پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هئیت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ در نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای کارشناسان پاسخ گویی چهره به چهره به نوجوانان برگزار شد.
🔹دکتر رحمتی هدف از این نشست را آشنایی با برخی از مهارتها و نکات لازم برای موفقیت در پاسخگویی حضوری به سوالات و چالش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی عنوان کرد. ایشان درباره اهمیت پاسخگویی چهره به چهره گفت این امر باعث می شود که ارتباط بهتر و صمیمیتری بین مخاطب و مربی برقرار شود، فرایند پاسخگویی را مفید و موثرتر کند، باعث آشنایی بیشتر و واقع بینانهتر پاسخگو با مسائل و پرسش های نوجوانان می شود و همچنین موجب اصلاح پیشفرضها و پیش داوریهای نادرست پاسخگو و مخاطب نوجوان نسبت به یکدیگر، بخصوص نسبت به طلبه ها و مبلغان دینی میشود.
🔹این پژوهشگر اخلاق فضای مجازی مراحل مختلف فرایند پاسخگویی را این گونه برشمرد: 1. تبیین سوال یا چالش اخلاقی مربوط به فضای مجازی 2. بررسی تبعات و پیامدهای این چالش 3. ارایه راهکار برای حل آن.
🔻ایشان همچنین تاکید کرد برای یک پاسخگویی موثر، پاسخگو باید با دو دسته مهارت آشنایی داشته باشد: یکی مهارت ها و آگاهی های عام (از قبیل مهارت ارتباط با مخاطب، و اقناع او، اصول کلی تربیت، روش شبهه شناسی و مسئله یابی اخلاقی) و دیگر مهارت های خاص برای پاسخگویی به نوجوانان درباره مسائل اخلاقی فضای مجازی. مهم ترین این مهارت ها و نکته ها از این قرار است:
1. آمادگی و برنامه ریزی قبل از ورود به کلاس،
2. زمینه سازی اولیه برای بحث،
3. بهره گیری از مستندات ملموس و واقعی مربوط به فضای مجازی،
4. بهره گیری از روش گفت و گوی سقراطی،
5. انتخاب موضوع گفت و گو با استفاده از فعالیت های نوجوان ها در فضای مجازی مثل چت کردن و سلفی گرفتن،
6. شروع بحث با گفتگو درباره کارکردهای خوب فضای مجازی،
7. پرهیز از نصیحت کردن مستقیم، توجه به انتقال غیرمستقیم پیام،
8. عدم اصرار بر نظر خود، پرهیز از جدال و مراء یا توهین و تحقیر مخاطب، دادن حق انتخاب و تصمیم گیری به مخاطب،
9. معرفی منابعی به مخاطب برای آگاهی بیشتر،
10. تداوم ارتباط با مخاطب بعد از اتمام جلسات حضوری.
🔻در پایان این نشست دکتر رحمتی به پاسخگویان سوالات اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی پیشنهادهایی را درباره رصد کردن مداوم فجازی و هوش مصنوعی از منظر اخلاقی، مطالعه مداوم و دانش افزایی، بازنگری و اصلاح روندهای پیشین خود و دیگران در پاسخگویی به شبهات اخلاقی نسل جوان، و ایجاد حلقه های گفت¬وگو بین پاسخگویان برای تبادل نظر و تجمیع تجارب ارایه کرد.
✍🏼گزارش: ناهید مُلَمّعی خوزانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چراغ یعنی همیشه امیدی هست. و سختی ها دیر نمی پاید...
شب تان خوش، قلب تان آرام...
🥳 تبریک تولد بانک ها: حضور ماشین و غیبت عاطفه
🎂 روز تولدتان است. از صبح بانک ها و کلا همه جاهایی که وجودتان برایشان منفعت مادی دارد برای شما «مشتری گرامی» پیاپی پیام تبریک می فرستند. اما به راحتی آنها را نادیده می گیرید و بی تفاوت از کنار آن می گذرید. این در حالی است که اگر بستگان و دوستان برای تان پیام تبریک بفرستند هم خوشحال می شوید هم پاسخ محبت شان را می دهید. چرا؟ به یک دلیل ساده (که در واقع بسیار مهم است): پیام بانک ها به صورت ماشینی، تااندازه ای منفعت طلبانه، و بدون وجود حس و عاطفه است؛ مثل هر پیامک روزانه دیگری که برای تان ارسال می کنند. در حالی که پیام دوستان و آشنایان صرفا برای شما و به ضمیمه مهر و محبت پیداوناپیدایی است که ضمیمه آن کرده اند.
🎂یکی از خطراتی که فراگیر شدن فناوری ها برای زندگی انسان امروز دارد، حذف انسان از چرخه روابط انسانی، مکانیکی و اتوماتیک شدن روابط، و بی رنگ شدن احساسات و عواطف است. و این خطر کمی نیست.
❤️پس قدر انسان هایی که هنوز برایتان پیام تبریک می فرستند را بدانید.
حسینعلی رحمتی
۶ آبان ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🟢 اقسام پنجگانه چالش ها و سوالات اخلاقی درباره فضای مجازی
گزارش یک نشست علمی
🔸نشست علمی «مهارتهای پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث و با همکاری مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای محققان این مرکز روز پنج شنبه، در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.
🔸 هدف این نشست آشنایی با برخی از اقسام سوالات و شبهات اخلاقی مربوط به فضای مجازی، جهت پاسخگویی مفید و موثر به آنها بود. دکتر رحمتی با اشاره به این که لازمه آشنایی باچالش ها شناخت اقسام آنهاست، خاطرنشان کرد استخراج و استقصای جامع تر سوالات، تربیت متخصص برای هر قسم، و آمادگی بیشتر برای پاسخگویی به آنها از جمله فواید دسته بندی چالش ها و سوالات اخلاقی مربوط به فضای مجازی است.
🔸ایشان گفت براساس یک حصر استقرایی می توان این چالش ها را به پنج قسم تقسیم کرد
👈متن کامل را در اینجا بخوانید
🟢 اقسام پنجگانه چالش ها و سوالات اخلاقی درباره فضای مجازی
گزارش یک نشست علمی
🔸نشست علمی «مهارتهای پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث و با همکاری مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای محققان این مرکز روز پنج شنبه، در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.
🔸 هدف این نشست آشنایی با برخی از اقسام سوالات و شبهات اخلاقی مربوط به فضای مجازی، جهت پاسخگویی مفید و موثر به آنها بود. دکتر رحمتی با اشاره به این که لازمه آشنایی باچالش ها شناخت اقسام آنهاست، خاطرنشان کرد استخراج و استقصای جامع تر سوالات، تربیت متخصص برای هر قسم، و آمادگی بیشتر برای پاسخگویی به آنها از جمله فواید دسته بندی چالش ها و سوالات اخلاقی مربوط به فضای مجازی است.
🔸ایشان گفت براساس یک حصر استقرایی می توان این چالش ها را به پنج قسم تقسیم کرد: چالش اقناع، چالش احترام، چالش اعتقاد، چالش ارتباط، چالش اعتماد. در مورد هریک از این چالش ها لازم است که موضوعاتی چون علل شکل گیری چالش، پیامدهای این چالش، راهکارها، و وظایف مرتبطان با آنها مشخص شود.
🔻چالش اقناع عبارت است از ناتوانی نسل بزرگترها و کوچکترها(به ویژه والدین و فرزندان) برای قانع کردن یکدیگر درباره رفتارهای درست یا نادرست در فضای مجازی.
🔻 چالش احترام یعنی عدم مراعات حدود اخلاقی و حرمت ها در فضای مجازی، که مواردی چون بی احترامی به والدین، دیگر کاربران، جنسیت زنان مقدسات دینی، و بی احترامی به کشور و ملیت را در بر می گیرد، و پیامدهایی چون آزردن والدین، تشدید کینه و نفرت در جامعه، افزایش خشونتهای کلامی و فیزیکی، آسیب دیدن کشور در برابر تهاجم بیگانگان را در پی دارد.
🔻چالش اعتقاد ناظر به سوالات،دغدغه ها و شبهات اخلاقی مربوط به دین، باورهای دینی، متون دینی، دین داران، حکومت دینی، نهادهای مبلغ دین هستند. این موارد را به عنوان نمونه ای از شبهات مربوط به این قسمت معرفی کرد: نسبت فناوری و ارزش از نظر اسلام، آیا آموزه های اخلاقی اسلام برای دنیای فناوری و فجازی و هوش مصنوعی کاربرد دارد؟، آیا با وجود آموزه های اخلاقی فارغ از دین، یا با وجود عقل بشری نیازی به اخلاق دینی برای فجازی است؟ آیا ربات ها می توانندبه مثابه مشاوران و الگوهای اخلاقی جدید می توانند عمل کنند؟ آیا منابع اخلاقی دین می تواند توسط هوش مصنوعی تولید شود؟.
🔻چالش ارتباط را می توان این گونه تعریف کرد: تاثیر منفی فضای مجازی بر شکل گیری ارتباط اخلاقی و درست بین یک کاربر با دیگران. این ارتباط بر چند قسم است: ارتباط انسان با خودش، با خدا، با محیط زیست و با انسان های دیگر.
🔻وی چالش اعتماد را به معنای اعتماد نا به جا به دیگران، به ویژه افراد ناشناس، در فضای مجازی تعریف کرد و گفت تهدیدها و پیامدهای این گونه چالش برای نوجوانان و جوانان از بقیه بیشتر است.
🌀در پایان این نشست تاکید شد کسانی که در صدد پاسخگویی به چالش ها و سوالات اخلاقی مربوط به فضای مجازی هستند بایستی یک فرایند چهار مرحله ای را طی کنند: شناخت عوامل و زمینه های شکل گیری این چالش ها، شناخت پیامدها و تاثیرات آنها، شناخت راهکارهای حل آنها، و بالاخره انتقال این راهکارها به جامعه هدف با روش های مناسب و جذاب. ایشان به محققان متصدی پاسخگویی به سوالات اخلاقی مربوط به فضای مجازی گفت بایستی چالش شناسی ناظر به این عرصه را به عنوان یک فرایند مداوم و توقف ناپذیر مورد توجه قرار دهند، نه یک وضعیت موقت و مقطعی.
✍🏼گزارش: ناهید مُلَمّعی خوزانی