eitaa logo
| اندکی اندیشه |
351 دنبال‌کننده
711 عکس
215 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
😱هیولابچه های فضای مجازی خودتان را خفه می کنند (۱۰) 😡متولد دهه نود است. امسال می رود ابتدایی. ویدیوهایی که در صفحه اش در شبکه اجتماعی منتشر شده به قدری حاوی الفاظ رکیک و رفتارهای وقیح است که هیچکدام را نمی شود حتی برای نقد منتشر کرد. ظاهرا خود اینستا هم برخی از آنها را حذف کرده است. 😡کارگردانی، فیلم برداری و انتشار ویدیوها برعهده است. حیرت می کنم. کسی که نام پدر را یدک می کشد چگونه و با چه منطقی این گونه فرزند معصوم خود را به یک هیولای بی اخلاق تبدیل می کند؟ چرا ذره ای نمی اندیشد این هیولا وقتی بزرگتر شد پیش از همه، پدر و مادرش را به روز سیاه می نشاند. 😡این پسربچه ها و دختربچه هایی که به خاطر بی فکری و مسوولیت ناشناسی والدین شان و صرفا برای جلب چند فالوور و لایک کننده پرده حیا را می درند هم شخصیت خودشان آسیب می بیند، هم فردا دیگران از دست و زبان و رفتارشان در امان نیستند، هم پدرومادرشان و دیگر کسانی که آنها را لایک و فوروارد کرده اند باید تاوان خسارت های مادی و معنوی کارهای آنها را بپردازند و لعن و نفرین مردمان را بر خود پذیرا شوند. حسینعلی رحمتی ۵ مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🏴 لبَیروت من قلبی سلام لِبَیروت.....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚴 فالو کردن نشان شخصیت اخلاقی شماست (۱) 🤷‍♂️چشممان به عکس ها و ویدیوهای یک صفحه در شبکه های اجتماعی می افتد و چون خوش مان می آید با زدن دکمه ای آن را دنبال (فالو) می کنیم تا دفعات بعد آن را راحت تر پیدا کنیم. چون چنین کاری را خیلی ساده و سردستی می دانیم هیچ گاه از خود نمی پرسیم که آیا کارمان از نظر اخلاقی درست است یا نه. 🤷‍♂️ واقعیت مطلب این است که همین کار به ظاهر ساده پیامدهای مهمی دارد؛ از جمله این که نشان دهنده نوع انتخاب گری و علایق خودمان است، طرف مقابل را به تکرار و تداوم کارهایش تشویق می کند، و برایش شهرت و ثروت و قدرت تولید می کند. از این رو ما هم به سهم خود از نظر اخلاقی در خوب و بد کارهایش شریک و مسوول هستیم. 🤷‍♂️اگر فالو کردن مهم نبود فعالان شبکه های اجتماعی برای جذب فالوور دست به هرکار درست و نادرستی نمی زدند. ❗️ فالو کردن نوعی باقی گذاشتن رد پا و اثر انگشت است که در فضای مجازی شعور و شخصیت ما را نشان می دهد. از این رو قبل از انجام آن، از خود بپرسیم: «آیا واقعا این فرد و محتواهایش ارزش چنین کاری را دارد؟» (ویدیو: یکی از کسانی که صفحه اش چندین هزار دنبال کننده دارد) حسینعلی رحمتی ۸ مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💂‍♀️💂فالو کردن، به مثابه ابراز ارادت به الگوهای اخلاقیِ نه چندان صالح (۲) 😎بلاگر مشهور فضای مجازی است. در ایران زندگی نمی کند ولی نزدیک یازده میلیون فالوور دارد. حدود یک هشتم جمعیت کل کشور. یعنی هر مطلب خوب یا بدی که می گذارد فقط در پیج خودش چندین میلیون بار دیده می شود؛ اگر انتشار مطالبش در صفحات دیگر را هم بیافزاییم که رقمی بسیار فراتر از این می شود. طبیعتا همه نه، ولی بسیاری از فالوورهایش با گفتار و رفتارش موافق اند و از آن تاثیر می پذیرند. 😎از این منظر، بلاگرها و سلبریتی ها را می توان الگوهای اخلاقی بخشی از نسل امروز دانست. یکی از مهم ترین عواملی که آنان را به تشدید و تداوم تولید محتواهای بعضا غیراخلاقی شان تشویق می کند تعداد فالوورها و عکس العمل های آنان به صورت لایک و کامنت و فوروارد است. بنابراین، دنبال کننده های صفحات و سایت ها از نظر اخلاقی در مورد تاثیرات خوب و بد مطالبی که در آنها منتشر می شود مسوول اند. ❗️از این رو اخلاق حکم می کند که قبل از فشردن دکمه «فالو» ابتدا نسبت به پیامدهای کارمان بیاندیشیم؛ چرا که در عصر فضای مجازی پشیمانی بعدی فایده چندانی ندارد. حسینعلی رحمتی ۹ مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از آن به دیرِ مُغانم عزیز می‌دارند که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست 🎆شب پاییزی‌تان آرام، و قلب‌تان به انوار الهی روشن باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عصر فضای مجازی و مخدوش شدن مرزهای حقیقت و مجاز کار به دست افتاده است. چگونه می توان درست را از نادرست تشخیص داد؟ آیا معرفت همچنان «باورِ صادقِ موجه» است؟ یا، به تعبیر پاول فایرابند، دچار شده ایم؟ 💥عصر عجیبی آغاز شده .... برای درست زیستن در آن چه باید بکنیم؟ حسینعلی رحمتی 11 مهر 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️چرا در فالو کردن پیج نوجوان ها باید بیشتر احتیاط کنیم؟ (۳) 🔸در شبکه هایی چون اینستاگرام شاهد حضور روبه¬گسترش دختربچه ها و پسربچه هایی هستیم که به تنهایی یا با حضور بزرگترها اقدام به انتشار کلیپ می کنند، و کم کم جادوی فریبنده فضای مجازی، یعنی «دیده شدن» و به تبع آن، جذب فالوور، برای شان به یک هدف عمده تبدیل می شود و برای آن دست به هر کاری می زنند. 🔸از بچه ها انتظاری نیست که متوجه پیامد این کارهای خود باشند، ولی بزرگتر ها، چه والدین که آنها را به کار می گیرند، چه کسانی که آنها را دنبال می کنند در این زمینه مسوولیت اخلاقی سنگینی دارند. فالو کردن این بچه ها آنان را در تداوم رفتارهای غیراخلاقی شان جسورتر، و در دریدن پرده حیا بی پرواتر می کند. 🔸 از آن جا که آثار خسارت بار این کار ممکن است تا پایان عمر با آنها بماند، هر کس با فالو و لایک کردن آنها را در این مسیر نادرست تشویق کند از نظر اخلاقی نسبت به تبعاتش چه درباره خود بچه ها چه آنان که از ویدیوهای آنها تاثیر می پذیرند مسوول است. ❗️فالو کردن به ظاهر ساده است؛ ولی آن را ساده نگیریم. حسینعلی رحمتی ۱۱ مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
📚اخلاق در هوش مصنوعی ✍🏼برند کارستن استال،دوریس شرودر،رووینا رادریگس ترجمه فرزام حبیبی نشر آریابان چاپ اول۱۴۰۳ قطع رقعی جلد نرم ۲۲۳صفحه ۲۵۰۰۰۰تومان 🍄پ ن: آثار درباره لازم است، ولی در کنار آن از و تصنیف به ویژه با توجه به هم نباید غافل شد. حسینعلی رحمتی 12 مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧲 آنفالو کردن اخلاقا درست است؟ (4) ✂️همان طور که دنبال کردن دیگران در شبکه های اجتماعی اگر در راستای یک هدف درست و کمک به کار نیک باشد از نظر اخلاقی قابل دفاع است، انصراف از آن (یا همان آنفالو کردن) هم در مواردی اخلاقی و در مواردی غیراخلاقی است؛ بسته به این که چه تاثیری داشته باشد. ✂️ اگر فرد دنبال شونده به مرور شروع به انتشار محتوای غیراخلاقی کرد، یا تعداد فالوور را معیار درستی و حقانیت خود دانست، یا به اعتبار کثرت فالوور افدام به تبلیغ محصولات ناسالم و مانند آن کرد، یا اگر فالو کردن یک فرد موجب تبلیغ یک سایت یا صفحه نامناسب شد، کاربر باید از دنبال کردن آن فرد یا صفحه انصراف دهد. از این منظر، آنفالو کردن نوعی نهی از منکر و موجب هشدار به شخص می شود. ✂️فالو کردن نباید به منزله دادن چک سفید امضا به صاحبان سایت ها و صفحات باشد و موجب بی مسوولیتی آنان نسبت به تولید محتوا و مواظبت بر گفتار و رفتارشان در فضای مجازی شود. 🔻فرد دنبال شونده هم باید حق آنفالو کردن دیگران را محترم بشمارد و از انتقام گرفتن یا برخورد نامناسب با آنها خودداری کند. حسینعلی رحمتی 12 مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجری حق داشت تعجب کند. بخصوص با توجه به حوادث این روزهای منطقه. خنده حضار خود گویای همه چیز است. تا آخر ببینید تا متوجه شوید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ اصول اخلاقیِ جذبِ ‌فالوور (5) 🔸کسانی که در فضای مجازی فعالیت می کنند، به ویژه بلاگرها، به دلایل مختلف دوست دارند دیگران آنها را ببینند و پی¬گیر مطالب¬شان باشند. ترفندهای مختلفی که برای جذب فالوور به کار می رود در همین راستاست. 🔸اما برخی افراد از این نکته مهم غافل اند که حتی برای چنین کاری هم باید اصول اخلاقی را مراعات کرد. به این معنا که برای افزایش فالوورها نباید فقط خوش آمد مخاطبان را در نظر گرفت بلکه بایستی به مفید بودن محتوا هم توجه کرد. 🔸همچنین بایستی از تمسک به دروغ، بیان مطالب نادرست، شوخی های رکیک، تمسخر جنسیت، قومیت یا باورهای دینی افراد، یا خرید فالوور خودداری کرد. ❗️در مسئله جذب فالوور سرچشمه همه آفت های اخلاقی این است که شخص معتقد باشد: «هدف، وسیله را توجیه می کند». از سوی دیگر، کسانی که با فالو کردن صفحات این گونه افراد آنان را به تداوم کارهای نادرست شان تشویق می کنند نیز از نظر اخلاقی مسوول اند. برای جذب فالوورهای ماندگار، بهترین کار تولید محتوای مفید و ارزشمند، و مراعات ادب و احترام به مخاطب است. حسینعلی رحمتی 13 مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
📣 گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌کند: 🔵 همایش «فلسفه، اخلاق و فناوری» 🗓 برگزاری به‌صورت مجازی، ۲۶ و ۲۷ مهر ۱۴۰۳ ⚠️ آخرین مهلت ثبت‌نام: ۲۳ مهر 📝 لینک ثبت‌نام: philtech.philsci.sharif.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍄چگونه با فالو کردن، به حفظ محیط زیست کمک کنیم؟ (۱) 🌿 زمین، هدیه خداوند، و مادر همه ماست؛ بر روی آن به دنیا آمده ایم، از آن استفاده می کنیم، و پس از مرگ هم جسم مان در آن آرام می گیرد. از این رو اخلاق حکم می کند برای حفظ و نگهداری و پرهیز از تخریب آن هرکاری از دست مان بر می آید انجام دهیم. امروزه ریختن زباله در کوه و جنگل و دریا یکی از معضلات اساسی زیست محیطی است و کسانی که نسبت به آن اقدام می کنند در واقع وظیفه اخلاقی خود را نه تنها نسبت به طبیعت، که نسبت به انسان ها و حتی حیوانات و گیاهان انجام نمی دهند. 🌿برای پیشگیری از این وضعیت و فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست، به راحتی می توان از فضای مجازی استفاده کرد. مثلا برخی بلاگرها دراین زمینه ابتکار جالبی به خرج داده اند و گفته اند به ازای هر فالوور یک زباله را از محیط جمع می کنند و به ازای مثلا صد فالوور یک نهال می کارند. آنها با انتشار تصاویر این فعالیت ها در شبکه های اجتماعی هم فالوور جمع می کنند هم دیگران را به حفظ محیط زیست تشویق می کنند. (ویدیو را ببینید) حسینعلی رحمتی 15 مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 خاصیت آیینه‌گی فضای مجازی برای حفظ محیط زیست (۲) 🌴 طبیعت، میراث مشترک ماست؛ نه ارث پدری‌مان. در زمانه ای که آدمیان حتی به هم‌نوعان خود رحم نمی کنند شاید درخواست از آنان برای مدارا و مهربانی با محیط زیست کمی فانتزی و خنده دارد باشد؛ ولی به هرحال از آن جا که اولا آدمیزاد به امید زنده است،‌ثانیا ما یک طبیعت بیشتر نداریم و سرنوشت خود و فرزندان مان به سالم بودن آن بستگی دارد، چاره ای جز این نیست که به عنوان دعوت به کار خیر و بازداشتن از کار بد، دیگران را از صدمه زدن به طبیعت پرهیز دهیم. 🌴 با استفاده از شبکه های اجتماعی می توان در این زمینه آگاهی بخشی کرد. مثلا می توان از بلاهایی که ریختن زباله در طبیعت یا درست کردن آتش بر سر حیوانات یا جنگل و دریا آورده فیلم گرفت و آن را در فضای مجازی منتشر کرد. فضای مجازی می تواند هم چون یک آینه، زشتی رفتارهای ما را به خودمان نشان دهد؛ بلکه برای اصلاح آنها اقدام کنیم. (ویدیو را ببینید) حسینعلی رحمتی ۱۶ مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
الان در حال مطالعه یادداشت مارک کوکلبرگ بر ترجمه فارسی کتاب (انتشارات ققنوس) بودم. خطاب به ایرانیان چند نکته جالب را یادآور شده بود: ۱. توجه به ارزش‌های ملی و اسلامی در تدوین اخلاق هوش مصنوعی ۲. مشارکت ایرانیان در فرآیند جهانیِ تدوین مدل جهانی راهبری هوش مصنوعی (کوکلبرگ به چالش‌های این کار هم اشاره کرده، که موضوع مهمی است) ۳. قابلیت جوانان ایرانی برای بهره گیری هرچه بیشتر آنها درباب هوش مصنوعی. حسینعلی رحمتی ۱۷ مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 زباله های الکترونیکی؛ و یک خبر دهشتناک (۳) 📺 این خبر باید تن مان را بلرزاند: «سالانه در ایران حدود ۴۰۰هزار تن زباله الکترونیکی تولید می شود. یعنی هر ایرانی حدود پنج کیلو». زباله های الکترونیکی قطعات دورریخته شده وسایلی چون کامپیوتر و گوشی و لپ تاپ است. این زباله ها نوعا حاوی فلزات سمی و مواد خطرناک است و علاوه بر انسان، به محیط زیست حیوانی، گیاهی و آب و هوا بسیار ضرر می زند. از این رو تلاش برای کاهش آنها وظیفه ای اخلاقی است که بر دوش تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این وسایل سنگینی می کند. 📺 تولیدکنندگان بایستی حتی المقدور از مواد قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست استفاده کنند. کاربران هم وظیفه دارند به جای رها کردن در طبیعت، آنها را به موسساتی که برای تفکیک و بازیافت این زباله ها تاسیس شده تحویل دهند. 👋🏽«اخلاق فناوری اطلاعات» فقط درباره انتشار محتوای غیراخلاقی نیست. آسیب های مخربی که این فضا از نظر نرم افزاری و سخت افزاری بر محیط زیست دارد نیز از منظر اخلاقی باید مورد بحث قرار گیرد. 📌ویدیو: ابتکار یک شرکت اروپایی برای تولید کامپیوتر سازگار با محیط زیست حسینعلی رحمتی ۱۸ مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
◀️ استاد، برای بررسی دنیای امروز چه کتابی را پیشنهاد می کنید؟ ⏪کتاب لازم نیست. تصاویر فلسطین و لبنان کافی است. حسینعلی رحمتی ۱۹ مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
مجموعه یادداشت های فضای مجازی و اخلاق محیط زیست👇 https://eitaa.com/harahmati/1303 https://eitaa.com/harahmati/1304 https://eitaa.com/harahmati/1306
🔸ادوار تاریخی اخلاق فناوری اطلاعات ✍🏼وینسنت مولر تاریخچه را از منظر ارتباطش با به سه مرحله تقسیم کرده است: 1. دوره مدرنیته پیشادیجیتالPre-digital modernity 2. دوره مدرنیته دیجیتال: اخلاق دیجیتال در عصر آی تیDigital modernity: Digital ethics in IT 3. دوره پست مدرنPost-modernity حسینعلی رحمتی 21 مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔥 واقعا سرچ در گوگل هم موجب افزایش گرمای جهانی می شود؟ (۴) 🌿 افزایش گرمای جهانی در سال های اخیر تبدیل به یکی از دغدغه های علاقه مندان به محیط زیست شده، و به خاطر ضرر و زیان هایی که دارد طبیعتا کاهش آن یک وظیفه اخلاقی به شمار می آید. اما شاید بسیاری ندانند که یکی از عوامل این معضل، اینترنت و دیگر فناوری های جدید است و حتی کارهایی چون جست و جو در اینترنت یا گشت و گذار در شبکه ها می تواند بر روی گرم تر شدن زمین تاثیر بگذارد. چرا که این فعالیت ها مستلزم فعالیت شبانه روزی دیتاسنترهای ذخیره و پردازش اطلاعات است، و گرمای حاصل از کار کردن میلیون ها موبایل و لپ تاپ و کامپیوتر هم به این معضل دامن می زند. 🌿از این رو مسوولیت اخلاقی کسانی که دغدغه محیط زیست را دارند این است که وظایف و مسوولیت های همه افراد و مراکز مرتبط با فضای مجازی را درباب کاهش گرمای جهانی تبیین کرده و برای ملزم کردن آنها به مراعات این وظایف از ظرفیت های گوناگون، از جمله خود فضای مجازی، استفاده کنند؛ چرا که «ما یک زمین بیشتر نداریم». حسینعلی رحمتی ۲۲ مهر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
📣 گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌کند: 🔵 همایش «فلسفه، اخلاق و فناوری» 🗓 برگزاری به‌صورت مجازی، ۲۶ و ۲۷ مهر ۱۴۰۳ ⚠️ آخرین مهلت ثبت‌نام: ۲۳ مهر 📝 لینک ثبت‌نام: philtech.philsci.sharif.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید...شاید دست مهربان خداوندست که پنجره قلب‌تان را می‌نوازد... 🍊شب‌های پاییزی‌تان متعالی و پرتقالی باد