فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات
حسینعلی رحمتی
جلسه پنجم
🔷 تاثیر باورهای دینی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی
🔷 عوامل درونی و بیرونی موثر بر افزایش انگیزه اخلاقی در فضای مجازی
پاییز 1401
@harahmati
@hekmateislami
۲۱ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟪 #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات
حسینعلی رحمتی
جلسه ششم
🟣حق الناس در فضای مجازی
⭕️چگونه به آسانی حقوق دیگران را در فضای مجازی پایمال می کنیم؟
⭕️آیا با یک استیکر و ایموجی هم ممکن است موجب تضییع حق الناس شویم؟
⭕️دشواری های جبران حق الناس در فضای مجازی چیست؟
پاییز 1401
@harahmati
@hekmateislami
۲۱ اسفند ۱۴۰۱
🔸چهاردهمین شماره فصلنامه حیات معنوی، «ویژه اخلاق صنفی روحانیت(2)»
این شمارۀ فصلنامۀ «حیات معنوی» به موضوع اخلاق صنفی روحانیت اختصاص یافته و در قالب پنج مقاله، چهار گفتوگو، دو معرفی و نقدِ کتاب و بخش جدید نقد و نظر ارائه شده است.
🔹این شماره در 200 صفحه و به قیمت 80هزار تومان، چاپ و در اختیار علاقهمندان قرار دارد. برای تهیه فصلنامه از راههای زیر اقدام فرمائید.
💠مراکز پخش:
تهران:دفتر مؤسسه بشرا، 09121053085
🌐نسخه الکترونیکی:
1. وبسایت «مؤسسه فرهنگی دینپژوهی بشرا»: www.boshraonline.ir
2. فیدیبو: www.fidibo.com
3. کتابراه: www.ketabrah.ir
4. طاقچه: www.taaghche.com
https://eitaa.com/ethical
♦️@harahmati
۲۴ اسفند ۱۴۰۱
رحمتی، فیلترینگ و تزاحم اخلاقی.pdf
679.8K
💢معرفی مقاله
🔹 «بایستههای اخلاقی #فیلترینگ و پالایش محتوا در #فضای_مجازی»،
✍️حسینعلی رحمتی و دکتر حمید شهریاری.
🔹فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی، دوره 7، ش12،شهریور 1396، ص145-170.
🔹از معدود مقالات علمی که فیلترینگ را از بُعد اخلاقی بررسی کرده است.
🔻چکیده:
از منظر اخلاقی، مهمترین هدف پالایش محتوا یا فیلترینگ پیشگیری از نقض اخلاق در فضای مجازی است؛ ولی تحقق چنین هدفی مستلزم آن است که همۀ مرتبطان با فیلترینگ با تکالیف خود آشنا باشند و برای عمل به آنها تلاش کنند. تا این وظایف و دشواریهای آنها شناسایی نشود، نمیتوان انتظار داشت فیلترینگ هم در خدمت اخلاق باشد و هم اخلاقی اِعمال شود. این مقاله افزونبر معرفی مهمترین وظایف شهروندان و نهادهای حاکمیتی دربارۀ فیلترینگ، دشواریهای آن را تحلیل میکند و برای کاهش آنها راهکارهایی میدهد. وظایفی چون اطلاعرسانی، نظارت، دور نزدن فیلترینگ، همدلی و همراهی کاربران و نهادها و رازداری و امانتداری، و دشواریهایی چون خطای انسانی و فنی، تعارض وظایف اخلاقی و ضعف انگیزه را معرفی میکنیم. برای تبیین هرچهبهتر، وظایف را به مشترک و اختصاصی تقسیم کردهایم. مبحث دیگر مقاله، تعریف وظیفۀ اخلاقی، اهمیت آن و مبانی و منشأ الزام وظیفۀ خلاقی است.
۲۵ اسفند ۱۴۰۱
جدیدترین اثر محقق ارجمند جناب آقای دکتر #محمدتقی_اسلامی درباره #اخلاق_کاربردی منتشر شد. ایشان لطف کردند و نسخه ای از آن را به من هدیه دادند. از دو جهت خوشحال شدم. هم از اینکه در مباحث روشی اخلاق کاربردی که با فقر منابع مواجهیم اثری منتشر شده، هم این که پس از چندین دهه بالاخره بزرگواری پیدا شد و کتابی به ما هدیه داد😆 برای من که سالها بود از کسی کتاب هدیه نگرفته بودم کاملا غیرمنتظره بود.
ضمن تبریک به دکتر اسلامی و تشکر از ایشان، دوام توفیقاتشان را از خدای بزرگ خواهانم.
@hatahmati
۲۷ اسفند ۱۴۰۱
۲۷ اسفند ۱۴۰۱
یکی از کاربران فجازی گفته: «از #چتجیپیتی پرسیدم چرا ادعای مسلمونی میکنی، گفت جوری برنامهریزی شده که خودش رو همکیش مخاطبش فرض کنه»
💢نکته مهمی است.
باید #سوادرسانه ای و آگاهی اخلاقی شهروندان در مورد #فناوریهای مبتنی بر #هوش_مصنوعی را بالا برد تا به اینگونه مسائل و محدودیت ها توجه کنند واز آنها #انتظارمعقول داشته باشند. #سوگیری های این فناوری ها یکی از چالش های جدی است که پیامدهای اخلاقی هم دارد.
حسینعلی رحمتی
۲۸ اسفند ۱۴۰۱
@harahmati
۲۸ اسفند ۱۴۰۱
آگاهی و تجربه اندوزی از تلاش کشورهای اسلامی در مورد ارتباطات و فناوری یکی از وظایف ضروری افراد و نهادهای مرتبط با رسانه و فضای مجازی در کشورمان است.
امیدوارم جدی بگیرند.
حسینعلی رحمتی
۲۸ اسفند ۱۴۰۱
کتاب «رسانه و ارتباطات، تجربه مالزی در اسلامیسازی و بومیسازی دانش ارتباطات» با شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۵ هزار تومان در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.
@harahmati
۲۸ اسفند ۱۴۰۱
کتاب «رسانه و ارتباطات، تجربه مالزی در اسلامیسازی و بومیسازی دانش ارتباطات» نوشته محمود قلندر، عباس قنبری باغستان، محمد یوسف حسین و گروهی از مترجمان توسط انتشارات علمی و فرهنگی وارد بازار نشر شد.
مطالعه تجربه مالزی، به عنوان یکی از پیشگامان جنبش اسلامیسازی دانش، با بیش از پنج دهه کوشش علمی یافتههای زیادی دارد. یکی از مهمترین این یافتهها را وان محمد نور (۱۹۹۷) در تقریرش بر آثار نقیب العطاس بیان میکند؛ جایی که هشدار میدهد در مسیر اسلامیسازی دانش ممکن است با کوتهفکرانی مواجه شویم که به اشتباه تصور میکنند اسلامیسازی فرایندی مکانیکی است که خارج از ذهن یا روح صورت میپذیرد. او به نقل از العطاس تصریح میکند که فرایند اسلامیسازی دانش در اصل مفهومی است، و لذا امری عقلانی که به قوه ذهن و ادراک اشاره دارد. وان محمد نور صحبت از مباحثی چون دوچرخه اسلامی، قطار اسلامی و اضافههایی از این دست و یا اولویت بخشیدن به نهادها یا سازمانهای فیزیکی را کوته فکری قلمداد میکند و متذکر میشود که نباید از این امر غافل شد که اسلامیسازی دانش قبل از هر چیز نیازمند ذهن متعالی است.
این مجموعه چکیدهای جامع از تلاشهای متنوع در راستای اسلامیسازی و بومیسازی دانش ارتباطات در کشور مالزی طی پنج دهه گذشته است.
کتاب «رسانه و ارتباطات، تجربه مالزی در اسلامیسازی و بومیسازی دانش ارتباطات» با شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۵ هزار تومان در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.
mehrnews.com/xYFcL
۲۸ اسفند ۱۴۰۱
تشریف فرمایی بهار طبیعت و بهار قرآن بر همه شما عزیزان مبارک.
ان شاالله همیشه تن تان سالم، دل تان شاد، رزق تان واسع، و نور امید و ایمان در قلب تان فروزان باشد🤲
حسینعلی رحمتی
@harahmati
۱ فروردین ۱۴۰۲
هدایت شده از مسیر سبز اخلاق
✅ سلسله نشست های علمی آنلاین "درآمدی به اخلاق قرآنی"
🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه با همکاری انجمن های علمی اخلاق دانشگاه معارف اسلامی، علامه طباطبایی، تهران فارابی، شیراز، اصفهان، الزهرا و ادیان و مذاهب
☑️ با حضور ۸۰ استاد برجسته اخلاق پژوه و قرآن پژوه و ۴ استاد خارجی
📅زمان: ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ و ۱۶:۳۰ و ۲۱ و ۲۲:۳۰
👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu
🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu
🔴
۲ فروردین ۱۴۰۲
هدایت شده از مسیر سبز اخلاق
سلسله نشست های اخلاق قرآنی.pdf
1.8M
✅ جزئیات سلسله نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی (دانشگاه شهید بهشتی)
📆زمان: ماه رمضان 1402
✔️با حضور بیش از 80 استاد داخلی و خارجی
👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu
🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu
۲ فروردین ۱۴۰۲
♦️دعا؛ غناي غنودن در دامان مهرگستر خداوند
🔹 دعا نوعي «خواندن و دعوت كردن» است؛ نوعي ارتباط قلبي است بين آنكه نيايش مي كند و آنكه نيايش مي شود. کشش و جذبه ای است درونی بین عاشق و معشوق. به هر اندازه که این امر از زیربنای معرفتی بالاتری برخوردار و از اضافات و اغیار به دور باشد زلالی شهد آن نیز در کام آنکه نیایش می کند گواراتر خواهد بود. گويي همه انسان ها، و به طور خاص دينداران، باور دارند كه آدمي نيازمند آن است كه در لحظه هايي از زندگي، خود را از همه چيز و همه جا رهايي بخشيده و با آنكه محبوب خويش مي پندارد به معاشقه بپردازد.
۳ فروردین ۱۴۰۲
🔹 دعا براي انسان، نوعي گفت و گوي راز واره است؛ گونه اي اتصال و كشش است بين محب و محبوب. به هر اندازه آداب و اصول عاشقی در فرایند دعا بیشتر رعایت شود تاثير آن نیز بيشتر خواهد بود. در تفكر اسلامي، نيايش در واقع اتصال يك بي نهايت كوچك با يك بي نهايت بزرگ است. مغازله اي است زيبا و عاشقانه كه انساني كه در چنبره سختي ها و مشكلات، يا در دايره تنگ خودبيني ها و خود خواهي ها قرار گرفته با معشوق خود دارد. راهی است برای برون رفت از دایره تنگ تناهی و محدودیت و متصل شدن به بی نهایت. اين ارتباط زمان و مكان مشخصی نمی خواهد، گر چه به دعا در برخي زمان ها و مكان ها تاكيد بيشتري شده است.
۳ فروردین ۱۴۰۲
#میهمان_مائده_های_مهر
مائده نخست: قفلهای غفلت
آیا عزیز مصر وجود،آنچه پیشکش کردهایم را در خور پذیرش و پاداش میداند؟
نخستین گام سلوکمان در روز نخست آیا بر دیده قبولش نشسته است؟
این همه تشویش است که وا میداردمان او را بخوانیم:
اللهم اجعل صیامی فیه صیام الصائمین.
و قیامی فیه قیام القائمین.
حسینعلی رحمتی
۵ فروردین ۱۴۰۲
#میهمان_مائده_های_مهر
مائده دوم: آدابِ ادب
از آداب عاشقی، «جلب خشنودیِ یار» است.
از یار، یار را بخواهید.
و اسباب رضایتاش را.
تا از شما در گذرد.
و به حضورتان پذیرد.
از این روست که با خود زمزمه میکنیم:
اللهم قربنی فیه الی مرضاتک.
حسینعلی رحمتی
۵ فروردین ۱۴۰۲
#میهمان_مائده_های_مهر
مائده سوم: بدر بیداری
گفت: « تا خاک را مهیا نکرده باشی، گمان درخت مبر.»
گفتم: «دیگر چه؟»
گفت: «زنهار، که تا لجنزار جهل و نیرنگ را نخشکانی امید به دانایی نبری.»
گفتم: «آگاهی که نا آگاه راهم. خود، سخن را تکمیل کن.»
گفت: « از او یاری بخواه در دوری از نافهمی و نیرنگ.»
و من چنین نجوا کردم:
و باعدنی فیه من السفاهه و التمویه.
حسینعلی رحمتی
@harahmati
۵ فروردین ۱۴۰۲
#میهمان_مائده_های_مهر
مائده چهارم: شرنگِ شرارت
اگر نام یار،
و شیرینی یاد دلدار،
از کام آدمی گرفته شود،
بیتردید،
جرعهنوش شرنگ شیطان خواهد شد.
و، دریغا،
اینک چنین شده بود.
... اما آدمی با خود زمزمه کرد:
«من از دیار حبیبم نه از دیار غریب»
پس ردای نسیان از خود به در کرد.
و دست التجا به دامن حبیب زد، که:
«اللهم قَوِّنی فیه علی اقامه امرک».
«و اَذِقنی فیه حلاوه ذکرک».
حسینعلی رحمتی
@harahmati
۶ فروردین ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عصر #رسانه و #فضای_مجازی عصر چینش و تزیین است.
جهان، چیزی است که از لنز #دوربین می بینیم.
اندر پرده «بازی های پنهان» بسیار است. و بازار #حقیقت_سازان ، گرم.
آیا ممکن است #حقایق_اخلاقی هم جعل یا تحریف شود ؟ - بله.
💢پس «چه باید کرد ای اقوام شرق»؟
#حسینعلی_رحمتی
۷ فروردین ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هنگام #انتقال_پیام به مخاطب، نباید عناصری در متن پیام قرار گیرد که #حواس او را از مطلب اصلی #پرت کند. در این ویدیو احتمالا توجه مخاطب به پوست کندن #انبه بیشتر است تا سخنان گوینده.
کثرت #ایموجی و #استیکر در پیام های متنی، یا چرخاندن #تسبیح هنگام منبر نمونه های دیگر از این #پارازیتها است.
حسینعلی رحمتی
۸ فروردین ۱۴۰۲
@harahmati
۸ فروردین ۱۴۰۲
#میهمان_مائده_های_مهر
🌱 مائده پنجم: برکۀ برکت
دفتر ایام را ورق زدم.
دردا،
جز حسرتم نیافزود.
که آنچه بود نه مشق، که جمله «سیاه مشق» مینمود.
ابرهای ناامیدی آسمان قلبم را تیره کرده بود،که چشمم به آسمان افتاد،
و زیارت ماه حاصل آمد،
و سخن اهل راز در نظر که:
«به فتوای اهل دل،
ناامیدی حرام،
و استغفار، واجب.
والسلام.»
این بود که ابر تردید را به¬سرپنجه دعا از خود دور کرده و نجوا کردم:
«اللهم اجعلنی فیه من المستغفرین»
حسینعلی رحمتی
@harahmati
۸ فروردین ۱۴۰۲
#میهمان_مائده_های_مهر
مائده ششم: عظمتِ عزت
حکیمان گفتهاند روح را با جسم الفتی است.
و عاشقان گویند:
سختتر از ضربه جسم،
تازیانهای است که بیواسطه بر روح فرود آید؛
خاصه از دست محبوب.
این دردی است گران.
چرا که خشم یار،
بر مذهب عاشقان،
اشد مجازات است،
با اعمال شاقه.
هم به این خاطر است که نجوای جنون
نزد طائفان کعبه عشق،
همواره چنین است:
«و لا تضربنی بسیاط نَقِمَتک».
معبودا! ما را به تازیانه مجازاتت گرفتار مکن.»
حسینعلی رحمتی
@harahmati
۸ فروردین ۱۴۰۲
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی
اینفوگرافی با مضمون اخلاق هوش مصنوعی (بخش اول)
دریافت تصویر با کیفیت بالا
📌 گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
@Csri_ac_ir
🌐Csri.ac.ir
۸ فروردین ۱۴۰۲
❌این زلزله ٩.١ ریشتری را هوش مصنوعی خلق کرده، اما تصاویرش بهاندازهای واقعی است که بسیاری را به شک انداخته.
-------------
پ ن:
اگر از این به بعد مردم به اخبار #زلزله بی اعتماد شدند #مسوولیت_اخلاقی اش با کیست؟
چه کنیم که در عصر #هوش_مصنوعی مردم درست را از نادرست تشخیص دهند؟
چگونه به مردم درباره خوب و بد هوش مصنوعی آموزش دهیم؟ چه چیز آموزش دهیم؟
چه کنیم که از مزایایش استفاده و از آفاتش در امان بمانیم؟
اصلا #تفکیک خوبی ها و بدی های هوش مصنوعی امکان پذیر است؟
#حسینعلی_رحمتی
۱۰ فروردین ۱۴۰۲