💢 فیلم کامل نشست علمی
«چرا باید پروژه مطالعاتی داشته باشیم؟ بررسی موردی اخلاق فناوری اطلاعات»
✍️ارایه کننده: حسینعلی رحمتی
در مدرسه تخصصی اخلاق پژوهی روشمند (به همت انجمن علمی دانشجویی دانشگاه معارف و شهید بهشتی) ۴ اسفند 1401
🔘 پروژه مطالعاتی با پروژه فکری چه تفاوتی دارد؟
🔘چرا باید پروژه مطالعاتی داشته باشم؟
🔘چالش های فراروی یک پروژه مطالعاتی چیست؟
🔘به عنوان یک طلبه، دانشجو یا استاد نسبت به «پروژه مطالعاتی ام» چه وظایفی دارم؟
🔻برای مشاهده فیلم این نشست کلیک کنید👇
https://sky.webinaronline.ir/playback/presentation/2.3/c4d70c808cd35410e63862c8ffaf846b242b5845-1677154537703
May 11
هدایت شده از مرکز تحقیقات حکمرانی هوشمند
🔸 سلسله نشست های اندیشه ورزی مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند
🔴 موضوع: هوش مصنوعی و سبک زندگی
🔹 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی جعفر زاده
📆 زمان: شنبه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶
🏢 مکان: دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده کامپیوتر، ط۳، سالن جلسات
—————————
💠 مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران
🌐 @smartgoviust
🌺 انتظار مسوولیت پذیر؛ انتظار مسوولیت گریز
✍️حسینعلی رحمتی
🔻یکی از چالش های فراروی گفتمان مهدویت در دنیای امروز، شکل گیری یا گسترش انتظار منفعلانه یا مسوولیت گریزانه است؛ که اندیشمندان و دلسوزان و مدافعان فرهنگ مهدویت و انتظار بایستی ضمن نقد آن، انتظار مطلوب و منتظر واقعی را از منظر تفکر شیعی معرفی نمایند تا هم از دین و هم از مسئله مهدویت رفع اتهام شود.
🔻 یکی از چیزهایی که مستمسک منتقدان قرار می گیرد تبیین نادرستی است که برخی از ما از مسئله انتظار فرج ارائه می کنیم به گونه ای که گویی قرار است ما هیچ تلاشی برای رشد و پیشرفت همه جانبه نداشته باشیم و همه مسوولیت ها و تعهدات انسانی و دینی خود را به امید ظهور امام مهدی(ع) رها نماییم تا ایشان ظهور کنند و همه مسائل حل شود. روشن است که چنین دیدگاهی هم با روح فرهنگ اسلامی و شیعی سازگار نیست هم با سیره و سنت نبی گرامی اسلام(ص) و خاندان وی.
🔻 اسلام دین مسوولیت است و قرار نیست وجود پیشوایان دینی موجب مسوولیت گریزی و انفعال افراد شود. اتفاقا وجود امام برای تبیین هر چه بهتر مسوولیت ها است. در نگرش اسلامی هر کس به سهم خود و میزان وُسع و توانی که دارد مسوول است و مورد مواخذه قرار می گیرد. انتظار مورد دفاع در فرهنگ اسلامی انتظاری است که انسان را مسوول و متعهد و پر تلاش ولی امیدوار تربیت می کند. انتظاری است که به شخص اطمینان می دهد جهت کلی حرکت تاریخ در نهایت به سوی خیر و فلاح و رستگاری و شکوفا شدن استعدادهای انسان است.
نگارش: 1391
بازنشر: 1401
@harahmati
♨️ استارلینک، اخلاقِ فیلترینگ، و فرضِ «بدترین حالتِ ممکن»
✍️حسینعلی رحمتی
👉🏾https://eitaa.com/harahmati/467
♨️ استارلینک، اخلاقِ فیلترینگ، و فرضِ «بدترین حالتِ ممکن»
✍️حسینعلی رحمتی
🔻آقای امیر عبدالهیان، وزیر امورخارجه کشورمان، اعلام کرد استارلینک «فعالیت های غیرقانونی» خود را در قلمرو جمهوری اسلامی ایران شروع کرده است (سایت ایرنا، 9 اسفند 1401، کد خبر: 85043304). درکنار آن، اخیرا ماهواره های نسل دوم استارلینک در مدار زمین قرار گرفته و برخی گوشی های تلفن همراه هم به فناوری جدید «کوالکام» Qualcomm مجهز شده و زمینه استفاده از این ماهواره ها بدون نیاز به دیش و رسیور را فراهم کرده اند (سایت خبرآنلاین، 10 اسفند 1401، کد خبر 1737327).
🔻امکان دور زدن «فیلترینگ» توسط استارلینک تقریبا مهم ترین نکته ای بود که از نخستین روزها در فضای عمومی کشور ما مطرح شد. از این رو اینک که برخی مسوولان هم دسترسی بعضی شهروندان به این فناوری را تایید کرده اند لازم است نسبت «فیلترینگ و اخلاق» به طور جدی تری مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که یکی از اهداف اِعمال فیلترینگ در ایران (و دیگر کشورها) ممانعت از فعالیت های غیراخلاقی و عدم دسترسی کاربران به محتوای نامناسب در این فضاست. اما فراگیر شدن فناوری هایی چون استارلینک رسیدن به این هدف را با چالش جدی مواجه می کند. از این رو از هم اکنون بایستی این وضعیت جدید مورد بررسی قرار گیرد.
آنچه گفته می شود گرچه به بهانه استارلینک است ولی به واقع درباره هرگونه فناوری یا روشی چون استفاده از فیلترشکن و وی پی ان و پروکسی است که امکان دسترسی بدون فیلتر شهروندان به فضای مجازی را فراهم می کند. همچنین مطالبی که مطرح می شود از منظر بحث اخلاق، و بیشتر ناظر به وظایف اخلاق پژوهان فناوری اطلاعات است، و بررسی آن از منظر سیاسی، حقوقی، امنیتی و مانند آن از بحث حاضر بیرون است.
🔻یادداشت حاضر با نگاهی آینده پژوهانه مدعی آن است که اگر روند تولید و توسعه فناوری هایی چون استارلینک به همین ترتیب پیش برود، «محتمل ترین» سناریو آن است که ما در آینده ای دور یا نزدیک با یک «اینترنت فیلترناپذیر» مواجه خواهیم شد. از این رو، اخلاق پژوهان و دیگر مراکز و نهادهای مرتبط با فضای مجازی بایستی از هم اکنون وقوع چنین وضعیتی را «مفروض» بگیرند و تلاش های علمی و عملی خود را براساس آن برنامه ریزی کنند. مزیت این کار، آماده شدن برای بدترین (و تا اندازه ای، محتمل ترین) وضعیتِ ممکن، اندیشیدن تمهیدات لازم، و عدم غافلگیری است. در آموزه های دینی ما هم نسبت به این گونه آماده بودن ها تاکید شده است. به عنوان نمونه، امام علی (ع) می فرماید: انسان زمان شناس خود را برای مواجهه با تحولات آماده می کند («إنَّ مَن عَرَفَ الأيّامَ لم يَغفُلْ عنِ الاستِعدادِ» (كافي، 15/72).) و از وقوع حوادث غافل گیر نمی شود («أعرَفُ النّاسِ بِالزَّمانِ مَن لَم يَتَعَجَّب مِن أحداثِهِ» (غررالحکم: 2/449).
🔻جدای از فناوری هایی چون استارلینک، موارد دیگری هم وجود دارد که احتمال وقوع «اینترنتِ بدونِ فیلترینگ» را تقویت می کند، که از آن جمله می توان به کثرت استفاده از فیلترشکن و «وی پی ان» اشاره کرد؛ به گونه ای که هم اکنون شاهد حضور پرتعداد بسیاری از شهروندان در شبکه ها و پیام رسان های فیلترشده از قبیل تلگرام، واتساپ، کلاب هاوس، اینستاگرام، و یوتیوب هستیم. همچنین با استفاده از پروکسی می توان به برخی پیام رسان های فیلترشده دسترسی پیدا کرد، و چه بسا در آینده فناوری ها یا روش های دیگری برای بی اثر کردن فیلترینگ پا به عرصه وجود بگذارد.
🔻بنابراین، باز هم بر نکته اولیه این یادداشت تاکید می شود که: اخلاق اندیشان و اخلاق پژوهان فناوری اطلاعات و دیگر مرتبطان با فضای مجازی در کشورمان بایستی از هم اکنون بدترین حالت ممکن، یعنی بی اثر شدن فیلترینگ را در نظر بگیرند و جامعه را برای چنان روزی آماده نمایند. در این زمینه چه کارهایی می توان کرد؟ پاسخ آن را باید جدگانه بررسی کرد. در این جا به طور خلاصه می گوییم: «نه ترس، نه بی خیالی؛ بلکه برخورد فعالانه و واقع بینانه».
3 اسفند 1401
🔸 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات
حسینعلی رحمتی
جلسه اول
🔸در #فضای_مجازی اخلاق چه جایگاهی دارد؟
🔸 آیا با فضای #فیزیکی تفاوت دارد؟
🔸ضرورت تلاشهای نظری و عملی درباره اخلاق #فناوری_اطلاعات
پاییز 1401
@harahmati
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات
حسینعلی رحمتی
جلسه دوم
🔸 نگرش #اخلاقی ما به فضای مجازی چگونه بر روی #تصمیم گیری های مان نسبت به این فضا تاثیر می گذارد؟
🔸از بین سه دیدگاه مربوط به #اخلاق در #فضای_مجازی، کدامیک قابل دفاع تر است؟
پاییز 1401
@harahmati
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات
حسینعلی رحمتی
جلسه سوم
🔸 فضای مجازی و مسوولیت اخلاقی
🔸درباره فضای مجازی چه کسانی اخلاقا مسوول اند؟
پاییز 1401
@harahmati
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات
حسینعلی رحمتی
جلسه چهارم
🔸 واداری و بازداری اخلاقی در فضای مجازی
🔸کارکرد دوگانه فضای مجازی برای #امربه_معروف و نهی از منکر
پاییز 1401
@harahmati
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات
حسینعلی رحمتی
جلسه پنجم
🔷 تاثیر باورهای دینی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی
🔷 عوامل درونی و بیرونی موثر بر افزایش انگیزه اخلاقی در فضای مجازی
پاییز 1401
@harahmati
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟪 #ویدیوهای_اخلاق_فناوری_اطلاعات
حسینعلی رحمتی
جلسه ششم
🟣حق الناس در فضای مجازی
⭕️چگونه به آسانی حقوق دیگران را در فضای مجازی پایمال می کنیم؟
⭕️آیا با یک استیکر و ایموجی هم ممکن است موجب تضییع حق الناس شویم؟
⭕️دشواری های جبران حق الناس در فضای مجازی چیست؟
پاییز 1401
@harahmati
@hekmateislami
🔸چهاردهمین شماره فصلنامه حیات معنوی، «ویژه اخلاق صنفی روحانیت(2)»
این شمارۀ فصلنامۀ «حیات معنوی» به موضوع اخلاق صنفی روحانیت اختصاص یافته و در قالب پنج مقاله، چهار گفتوگو، دو معرفی و نقدِ کتاب و بخش جدید نقد و نظر ارائه شده است.
🔹این شماره در 200 صفحه و به قیمت 80هزار تومان، چاپ و در اختیار علاقهمندان قرار دارد. برای تهیه فصلنامه از راههای زیر اقدام فرمائید.
💠مراکز پخش:
تهران:دفتر مؤسسه بشرا، 09121053085
🌐نسخه الکترونیکی:
1. وبسایت «مؤسسه فرهنگی دینپژوهی بشرا»: www.boshraonline.ir
2. فیدیبو: www.fidibo.com
3. کتابراه: www.ketabrah.ir
4. طاقچه: www.taaghche.com
https://eitaa.com/ethical
♦️@harahmati
رحمتی، فیلترینگ و تزاحم اخلاقی.pdf
679.8K
💢معرفی مقاله
🔹 «بایستههای اخلاقی #فیلترینگ و پالایش محتوا در #فضای_مجازی»،
✍️حسینعلی رحمتی و دکتر حمید شهریاری.
🔹فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی، دوره 7، ش12،شهریور 1396، ص145-170.
🔹از معدود مقالات علمی که فیلترینگ را از بُعد اخلاقی بررسی کرده است.
🔻چکیده:
از منظر اخلاقی، مهمترین هدف پالایش محتوا یا فیلترینگ پیشگیری از نقض اخلاق در فضای مجازی است؛ ولی تحقق چنین هدفی مستلزم آن است که همۀ مرتبطان با فیلترینگ با تکالیف خود آشنا باشند و برای عمل به آنها تلاش کنند. تا این وظایف و دشواریهای آنها شناسایی نشود، نمیتوان انتظار داشت فیلترینگ هم در خدمت اخلاق باشد و هم اخلاقی اِعمال شود. این مقاله افزونبر معرفی مهمترین وظایف شهروندان و نهادهای حاکمیتی دربارۀ فیلترینگ، دشواریهای آن را تحلیل میکند و برای کاهش آنها راهکارهایی میدهد. وظایفی چون اطلاعرسانی، نظارت، دور نزدن فیلترینگ، همدلی و همراهی کاربران و نهادها و رازداری و امانتداری، و دشواریهایی چون خطای انسانی و فنی، تعارض وظایف اخلاقی و ضعف انگیزه را معرفی میکنیم. برای تبیین هرچهبهتر، وظایف را به مشترک و اختصاصی تقسیم کردهایم. مبحث دیگر مقاله، تعریف وظیفۀ اخلاقی، اهمیت آن و مبانی و منشأ الزام وظیفۀ خلاقی است.
جدیدترین اثر محقق ارجمند جناب آقای دکتر #محمدتقی_اسلامی درباره #اخلاق_کاربردی منتشر شد. ایشان لطف کردند و نسخه ای از آن را به من هدیه دادند. از دو جهت خوشحال شدم. هم از اینکه در مباحث روشی اخلاق کاربردی که با فقر منابع مواجهیم اثری منتشر شده، هم این که پس از چندین دهه بالاخره بزرگواری پیدا شد و کتابی به ما هدیه داد😆 برای من که سالها بود از کسی کتاب هدیه نگرفته بودم کاملا غیرمنتظره بود.
ضمن تبریک به دکتر اسلامی و تشکر از ایشان، دوام توفیقاتشان را از خدای بزرگ خواهانم.
@hatahmati
یکی از کاربران فجازی گفته: «از #چتجیپیتی پرسیدم چرا ادعای مسلمونی میکنی، گفت جوری برنامهریزی شده که خودش رو همکیش مخاطبش فرض کنه»
💢نکته مهمی است.
باید #سوادرسانه ای و آگاهی اخلاقی شهروندان در مورد #فناوریهای مبتنی بر #هوش_مصنوعی را بالا برد تا به اینگونه مسائل و محدودیت ها توجه کنند واز آنها #انتظارمعقول داشته باشند. #سوگیری های این فناوری ها یکی از چالش های جدی است که پیامدهای اخلاقی هم دارد.
حسینعلی رحمتی
۲۸ اسفند ۱۴۰۱
@harahmati
آگاهی و تجربه اندوزی از تلاش کشورهای اسلامی در مورد ارتباطات و فناوری یکی از وظایف ضروری افراد و نهادهای مرتبط با رسانه و فضای مجازی در کشورمان است.
امیدوارم جدی بگیرند.
حسینعلی رحمتی
۲۸ اسفند ۱۴۰۱
کتاب «رسانه و ارتباطات، تجربه مالزی در اسلامیسازی و بومیسازی دانش ارتباطات» با شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۵ هزار تومان در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.
@harahmati
کتاب «رسانه و ارتباطات، تجربه مالزی در اسلامیسازی و بومیسازی دانش ارتباطات» نوشته محمود قلندر، عباس قنبری باغستان، محمد یوسف حسین و گروهی از مترجمان توسط انتشارات علمی و فرهنگی وارد بازار نشر شد.
مطالعه تجربه مالزی، به عنوان یکی از پیشگامان جنبش اسلامیسازی دانش، با بیش از پنج دهه کوشش علمی یافتههای زیادی دارد. یکی از مهمترین این یافتهها را وان محمد نور (۱۹۹۷) در تقریرش بر آثار نقیب العطاس بیان میکند؛ جایی که هشدار میدهد در مسیر اسلامیسازی دانش ممکن است با کوتهفکرانی مواجه شویم که به اشتباه تصور میکنند اسلامیسازی فرایندی مکانیکی است که خارج از ذهن یا روح صورت میپذیرد. او به نقل از العطاس تصریح میکند که فرایند اسلامیسازی دانش در اصل مفهومی است، و لذا امری عقلانی که به قوه ذهن و ادراک اشاره دارد. وان محمد نور صحبت از مباحثی چون دوچرخه اسلامی، قطار اسلامی و اضافههایی از این دست و یا اولویت بخشیدن به نهادها یا سازمانهای فیزیکی را کوته فکری قلمداد میکند و متذکر میشود که نباید از این امر غافل شد که اسلامیسازی دانش قبل از هر چیز نیازمند ذهن متعالی است.
این مجموعه چکیدهای جامع از تلاشهای متنوع در راستای اسلامیسازی و بومیسازی دانش ارتباطات در کشور مالزی طی پنج دهه گذشته است.
کتاب «رسانه و ارتباطات، تجربه مالزی در اسلامیسازی و بومیسازی دانش ارتباطات» با شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۵ هزار تومان در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.
mehrnews.com/xYFcL
تشریف فرمایی بهار طبیعت و بهار قرآن بر همه شما عزیزان مبارک.
ان شاالله همیشه تن تان سالم، دل تان شاد، رزق تان واسع، و نور امید و ایمان در قلب تان فروزان باشد🤲
حسینعلی رحمتی
@harahmati
هدایت شده از مسیر سبز اخلاق
✅ سلسله نشست های علمی آنلاین "درآمدی به اخلاق قرآنی"
🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه با همکاری انجمن های علمی اخلاق دانشگاه معارف اسلامی، علامه طباطبایی، تهران فارابی، شیراز، اصفهان، الزهرا و ادیان و مذاهب
☑️ با حضور ۸۰ استاد برجسته اخلاق پژوه و قرآن پژوه و ۴ استاد خارجی
📅زمان: ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ و ۱۶:۳۰ و ۲۱ و ۲۲:۳۰
👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu
🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu
🔴
هدایت شده از مسیر سبز اخلاق
سلسله نشست های اخلاق قرآنی.pdf
1.8M
✅ جزئیات سلسله نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی (دانشگاه شهید بهشتی)
📆زمان: ماه رمضان 1402
✔️با حضور بیش از 80 استاد داخلی و خارجی
👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu
🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu
♦️دعا؛ غناي غنودن در دامان مهرگستر خداوند
🔹 دعا نوعي «خواندن و دعوت كردن» است؛ نوعي ارتباط قلبي است بين آنكه نيايش مي كند و آنكه نيايش مي شود. کشش و جذبه ای است درونی بین عاشق و معشوق. به هر اندازه که این امر از زیربنای معرفتی بالاتری برخوردار و از اضافات و اغیار به دور باشد زلالی شهد آن نیز در کام آنکه نیایش می کند گواراتر خواهد بود. گويي همه انسان ها، و به طور خاص دينداران، باور دارند كه آدمي نيازمند آن است كه در لحظه هايي از زندگي، خود را از همه چيز و همه جا رهايي بخشيده و با آنكه محبوب خويش مي پندارد به معاشقه بپردازد.
🔹 دعا براي انسان، نوعي گفت و گوي راز واره است؛ گونه اي اتصال و كشش است بين محب و محبوب. به هر اندازه آداب و اصول عاشقی در فرایند دعا بیشتر رعایت شود تاثير آن نیز بيشتر خواهد بود. در تفكر اسلامي، نيايش در واقع اتصال يك بي نهايت كوچك با يك بي نهايت بزرگ است. مغازله اي است زيبا و عاشقانه كه انساني كه در چنبره سختي ها و مشكلات، يا در دايره تنگ خودبيني ها و خود خواهي ها قرار گرفته با معشوق خود دارد. راهی است برای برون رفت از دایره تنگ تناهی و محدودیت و متصل شدن به بی نهایت. اين ارتباط زمان و مكان مشخصی نمی خواهد، گر چه به دعا در برخي زمان ها و مكان ها تاكيد بيشتري شده است.
#میهمان_مائده_های_مهر
مائده نخست: قفلهای غفلت
آیا عزیز مصر وجود،آنچه پیشکش کردهایم را در خور پذیرش و پاداش میداند؟
نخستین گام سلوکمان در روز نخست آیا بر دیده قبولش نشسته است؟
این همه تشویش است که وا میداردمان او را بخوانیم:
اللهم اجعل صیامی فیه صیام الصائمین.
و قیامی فیه قیام القائمین.
حسینعلی رحمتی