eitaa logo
| اندکی اندیشه |
314 دنبال‌کننده
585 عکس
104 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 و نسل جدید مستمعان . 🔷 چرا حضور در نسل جوان لازم است؟ 🔷 این حضور چگونه حاصل می شود؟ حسینعلی رحمتی ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ @harahmati
«سازگاری‌یا ناسازگاری توصیه‌نامه‌ی اخلاق یونسکو با نظریه اخلاقی اسلام » حمید محسنی کاظم فولادی قلعه چکیده یونسکو به تازگی سندی بین‌المللی با عنوان «توصیه‌نامه‌ی اخلاق هوش مصنوعی» تصویب کرده است. در این سند مجموعه ای از ارزشها مشخص شده و از کشورهای عضو خواسته شده است مفاد آن را در جوامع خود به‌نحوی اجرا کنند. در واقع، نهادهای بین‌المللی سعی دارند با تصویب این‌گونه اسناد بالادستی، قوانین و ارزش‌های ملت‌ها را با خود همراه سازند. بنابراین، مسئله اصلی این پژوهش، بررسی سازگاری و یا عدم سازگاری مبانی ارزش‌های اخلاقی توصیه‌نامه‌ی مذکور با مبانی اخلاقی اسلام می‌باشد. بر اساس یافته‌های این تحقیق می‌توان گفت برخی مفاد این توصیه‌نامه مبتنی بر مکتب اخلاقی قراردادگرایی است. از این رو، این توصیه‌نامه به لحاظ موضوع و هدف اخلاقی، وظیفه‌گرا و عمل‌محور می‌باشد. اما نظریه‌ی اخلاق مکتب اسلام به‌لحاظ موضوع و هدف اخلاقی، فضیلت‌محور، غایت‌گرایانه و کمال‌جو می‌باشد. نتیجه اینکه در سند اخلاق هوش مصنوعی یونسکو تنها اصلاح رفتار فرد بدون معنویت و دین در نظر گرفته شده است. ولی در نظام اخلاقی اسلام، هدف، اصلاح رفتار و صفات نفسانی و ساخت شخص انسان و به پیرو آن نزدیک شدن به کمال مطلق می‌باشد. افزون براین، در پژوهش حاضر دو نظریه، یکی ناظر به امکان اخلاق‌مندی خود سیستم‌های هوشمند و دیگری ناظر به تعامل انسان با هوش مصنوعی ارائه شده است. متن کامل مقاله: قسمت مقالات فارسی:ص133-139 http://file.cysp.ir/conf/2022/proc/cysp2022proc-fa.pdf 🌸🌸🌸 🆔@Brain_Mind ♦️@harahmati
💢عصر هوش مصنوعی؛ آغاز دوره جدید زندگی انسان ▪️برای مواجهه با مسائل اخلاقی فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی چه باید کرد؟ ▪️چه کسانی مسوول اند؟ ▪️نخستین گام ها کدام است؟ ▪️چرا تبیین چگونگی مواجهه با مزایا و معضلات هوش مصنوعی از نان شب هم واجب تر است؟ حسینعلی رحمتی 24 اردیبهشت 1402 @harahmati
💢فضای مجاز ی ، از دستاوردهای بشر در عصر جدید است. بنابراین، آیا می توان برای تدوین اصول اخلاقی مربوط به آن از آموزه های دینی استفاده کرد؟اگر پاسخ مثبت است: ▪️متدولوژی این کار چیست؟ ▪️سیره و سنت اخلاقی اسلام برای کاربران عصر شبکه های اجتماعی چه پیام هایی دارد؟ ▪️پیشفرض های استنباط اخلاقی از آموزه های دینی برای فضای مجازی چیست؟ ▪️آیا متکی بودن اصول اخلاقی به دین و باورهای دینی تاثیری بر رفتار کاربران فضای مجازی دارد؟ حسینعلی رحمتی 26 اردیبهشت 1402 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آمیکا برای اولین بارخودرا در آینه دید:واکنش او همه راشگفت‌زده کرد. پ ن: یکی از مباحث چالش برانگیز ماشینهای هوشمند این است که آیا واقعا میتوانند احساسات و عواطف داشته باشند؟ اگربله، میتوان تصورکردکه موجوداتی اخلاقی هستند؟ (باتوجه به نقش عواطف دراخلاق). بررسی اخلاقیِ (هوش مصنوعی)را جدی بگیریم. مطلب زیر را هم ببینید: «هوش مصنوعی در آگاهی عاطفی از انسان پیشی گرفت!» khabaronline.ir/xk2Gb حسینعلی رحمتی 27 اردیبهشت 1402 @harahmati
💢استارلینک و اخلاق: نه ترس، نه بی خیالی ما و چالش های اخلاقی فناوری های محدودیت گریز متن کامل را در یکی از آدرس های زیر بخوانید: 🔻https://eitaa.com/harahmati/570 🔻https://b2n.ir/k55341
💢استارلینک و اخلاق؛ نه ترس، نه بی خیالی ما و چالش های اخلاقی فناوری های محدودیت گریز ✍️حسینعلی رحمتی فراگیر شدن فناوری هایِ محدودیت گریزی چون استارلینک نشان می دهد که دنیای امروز،‌ و طبیعتا جامعه ما به عنوان یکی از اعضای آن، به احتمال بسیار زیاد دیر یا زود امکان دسترسی به فضای مجازی ای را پیدا می کند که ممکن است دیگر قابل محدود یا مسدودسازی نباشد. بنابراین، از منظر اخلاق پژوهی فناوری اطلاعات، بایستی ما «بدترین» وضعیت ممکن، یعنی «اینترنت بدون فیلترینگ» را تصور کرده و براساس آن تلاش های علمی و عملی خود را در زمینه «اخلاقِ فیلترینگ» طراحی و اجرا کنیم. چنین کاری باید ناظر به راهکارهای زیر باشد: 🔘 1. برخورد فعالانه، واقع بینانه،‌ معقول و منطقی: در مواجهه با فناوری های محدودیت گریز، نه باید بترسیم نه بی تفاوت باشیم؛ بلکه بایستی وضعیت پیش آمده را به عنوان بخشی از واقعیت زندگی انسان امروز بپذیریم و متناسب با آن به صورت هوشمندانه برنامه هایی را طراحی کنیم که شهروندان کشورمان در عین بهره گیری از فرصت ها و امکانات فضای مجازی، از چالش های اخلاقی آن تا حد امکان در امان باشند. 🔘 2. ترجیح راهکارهای ایجابی: با توجه به خصلت محدودیت گریز فناوری های جدید، بیشترین تمرکز و تخصیص منابع انسانی و مادی بایستی ناظر به کارهایی چون تقویت شخصیت اخلاقی شهروندان و انگیزه سازی برای ترغیب آنها به مراعات اخلاق در این فضا باشد، تا رویکردهای سلبی از قبیل فیلترینگ. 🔘 3. آموزش مداوم شهروندان: به نظر می رسد همان گونه که در عرصه اقتصاد باید خود را برای دوران «اقتصادِ بدونِ نفت» آماده کنیم در زمینه فضای مجازی هم باید برای عصر «اینترنت بدون فیلترینگ» آماده شویم. افزایش سواد رسانه ای شهروندان برای درست زیستن در عصر اینترنتِ بدون فیلتر موجب آشنایی آنها با فرصت ها و تهدیدهای ناظر به دسترسی نامحدود به فضای سایبر می شود و آنان را یاری می کند که در این فضا آگاهانه و مسوولانه حضور پیدا کنند. 🔘 4. مذاکره با شرکت های سازنده: مسوولان مرتبط با فضای مجازی بایستی از منظر حاکمیتی با مدیران شرکت هایی چون استارلینک وارد گفت و گو شوند تا هم امکان بهره گیری از این فناوری ها برای شهروندان کشورمان فراهم شود هم از آسیب ها و تهدیدهای آن در امان بمانند. 🔘 5. تهیه زیرساخت های دانشی: هرگونه فعالیت برای توانمندسازی اخلاقی شهروندان نیازمند پژوهش های علمی و تدوین منابع متقن و معتبر است. این کار طبیعتا وظیفه موسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی در حوزه اخلاق است، و البته نهادهای حاکمیتی نیز باید در این زمینه هم یاری گر باشند هم یافته های آنها را مورد استفاده قرار دهند. 🔘 6. چاره اندیشی برای اقناع و اعتمادسازی: با بهره گیری از روش هایی چون مشارکت دادن نخبگان در فرایند های تصمیم گیری نسبت به فناوری های جدید، و پرهیز از گفتار و رفتارهای اعتمادسوز، بایستی زمینه همدلی و همراهی عموم شهروندان با برنامه های اعلامی را فراهم کرد. اخلاق فضای مجازی و فناوری های جدید نه تنها فقط به حاکمیت، که به همه شهروندان مربوط است، از این رو بدون همدلی و همراهی دوطرفه آنها مسائل اخلاقی این عرصه حل نخواهد شد، و از آن بدتر، ممکن است به مشکلاتش افزوده شود. 🔘 7. کاهش زمینه های دور زدن فیلترینگ: دسترسی به اینترنت پرسرعت و بدون (یا کم) محدودیت از جمله علل اقبال شهروندان به فناوری هایی چون استارلینک است. از این رو می توان با راهکارهایی چون ارایه اینترنت پر سرعت، و اکتفا به «فیلترینگ حداقلی و اخلاقی» انگیزه استفاده از آنها را کاهش داد. 🔘 8. طراحی الگوی مواجهه اخلاقی با فناوری های نوین:‌ از آنجا که روند شکل گیری فناوری های اطلاع رسانی و ارتباطاتی جدید سر ایستادن ندارد، افراد و نهادهای مرتبط با اخلاق و فناوری اطلاعات بایستی یک الگوی جامع برای مواجهه با این فناوری ها تهیه کرده و آن را به عنوان نقشه راه کلان در اختیار شهروندان قرار دهند (در یادداشتی دیگر به این موضوع پرداخته شد). طبیعتا چنانچه یک فناوری مسائل اخلاقی خاصی داشته باشد می توان متناسب با آن، کلان برنامه را بازنویسی و اصلاح کرد. @harahmati
يكي از آسيبهاي اظهارنظردرباره فضاي مجازي، است.يعني تصور اينكه بدون اطلاع كافي و ابعاد و جوانب يك فناوري جديد،ميتوان براحتي درباره آن قطعي صادر كرد و «مفاهيم»يا«مصاديق» فضائل و رذائل اخلاقي سنتي را «خيلي راحت و سريع» بر آن فناوري تطبيق داد. حسينعلي رحمتي 29 ارديبهشت 1402 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️مشهور شدن نوجوانان و جوانان در فضای مجازی اگر همراه با ظرفیت لازم، تربیت مناسب و آگاهی از بایسته های نباشد، منجر به و احساس خودبرتربینی آنها میشود. پیامد چنین وضعیتی تحقیر دیگران، عدم پذیرش خطاهای رفتاری و مقاومت در برابر اصلاح اخلاقی خود است. حسینعلی رحمتی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ @harahmati
⭕️ در حال کار روی قابلیت جدیدی است که می‌تواندمشخص کند در تولید يك تصویر از استفاده شده یاخیر. متن کامل : https://ainews.ir/?p=16074 🔹پ ن: كار بسيار درستي است.براي مبارزه باسوءاستفاده از هوش مصنوعي از هم اكنون بايدانجام چنين كارهايي به يك تبديل شود. 🌺 كانال «اندكي انديشه»‌ را در هم مي توانيد دنبال كنيد: www.virasty.com/harahmati
💢💢گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث، با همکاری دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، و مدرسه علمیه فاطمی برگزار می کند: 🔹 نخستین مدرسه تخصصی اخلاق پژوهی کاربردی ✍️ با موضوع: اندیشه ورزی جُستارمحور درباب اخلاق فناوری اطلاعات 🔹با حضور اساتید راهبر پژوهش: ▪️دکتر عباس پسندیده (رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی) ▪️دکتر عبدالله عمادی (عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی) ▪️دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی) ▪️حجت الاسلام سبحان نقدی پور (پژوهشگر اخلاق کاربردی) 🔻زمان: چهارشنبه سوم خرداد 1402، صبح و عصر 🔻مکان: پژوهشگاه قرآن و حدیث، سالن جلسات پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی 🔘 این نشست فقط به صورت حضوری برگزار می شود. @harahmati