eitaa logo
| اندکی اندیشه |
357 دنبال‌کننده
762 عکس
221 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ کتاب دانشنامه بین‌المللی (جلد اول: فلسفه ارتباطات) 🔹نویسنده: ولفگانگ دونزباخ 🔹مترجم: دکتر شاه‌قاسمی 🔹سرویراستار فارسی: دکتر حسن بشیر 🔹ناشر: دانشگاه ، ۱۴۰۲ 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی 🆔 @rasadin ♦️@harahmati
💢 چه کسی مسوولیت این بچه را می پذیرد؟ لی‌ کان (lee kan)، یکی از پدرخوانده های هوش مصنوعی، گفته: هرچند یک سیستم هوش مصنوعی می‌تواند در آزمون وکالت ایالات متحده موفق شود، اما هنوز نمی‌تواند ماشین ظرفشویی را راه‌اندازی کند؛ کاری که یک کودک 10ساله در مدت 10 دقیقه می‌تواند یاد بگیرد. چت بات ها هنوز به اندازه سگ ها یا گربه ها باهوش نیستند (سایت دیجیاتو، 28 خرداد 1402). 🔷 داشتن «استقلال» و «رفتار اختیاری» یکی از ویژگی های فاعل اخلاقی است. بنابراین، تا زمانی که چنین شاخصه ای در هوش های مصنوعی اثبات نشود نمی توان آنها را موجودات اخلاقی به شمار آورد و نسبت به پیامدهای رفتارشان مسوول دانست. اما در این صورت باید به یک سوال چالش برانگیز
 
پاسخ داد: «پس این مسوولیت بر عهده چه افراد، سازمان ها یا نهادهایی است؟». حسینعلی رحمتی 28 خرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
📚 معرفی کتاب «اخلاق هوش مصنوعی» ✅ آیا درنهایت ماشین‌ها از انسان پیشی می‌گیرند و بر آن‌ها مسلط می‌شوند؟ آیا هوش مصنوعی صرفاً نقشی ابزاری در جامعۀ بشری دارد یا نقشش فراتر از این‌هاست؟ مارک کوکلبرگ در این کتاب به برخی از مهم‌ترین مسائل در حوزه اخلاق هوش مصنوعی پرداخته و با قلمی شیوا به کندوکاو در راه‌حل‌های مختلف برای این چالش‌ها می‌پردازد... 🔍 اطلاعات بیشتر 📌 گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی @Csri_ac_ir 🌐Csri.ac.ir ♦️@harahmati
💢 فاصله این دو تصویر به ما بستگی دارد تصویر بالا یک نوجوان 14ساله است که توسط ایلان ماسک به استخدام شرکت اسپیس ایکس درآمده است، و تصویر پایین برخی اعضای یک باند نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله اند که به جرم کلاهبرداری از طریق پیامک‌های ثنا و سهام عدالت دستگیر شده اند. 🌀 هر دو گروه، نبوغ استفاده از فضای مجازی را داشته اند ولی محیط تربیتی و نوع آموزش آنها موجب انتخاب دو مسیر متضاد شده است. 🔆 برای استفاده درست نوجوانان از فضای مجازی، تربیت اخلاقی و تقویت سواد رسانه ای آنها را جدی بگیریم... همین امروز... که فردا دیر است. حسینعلی رحمتی 30 خرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
💢با این نسل از آخر شروع نکنیم امام کاظم(ع) می فرماید: «صَغِّرِ الجاهِلَ لِجَهلِهِ ولا تَطرُدهُ ولكِن قَرِّبهُ وعَلِّمهُ‌» (تحف العقول، ص394). ✅یعنی: 1. انسان ناآگاه را به خاطر «ناآگاهی اش» کوچک بشمار 2. او را طرد نکن 3. بلکه به خود نزدیک کن 4. بعد او را آموزش بده 🔻یکی از دلایلی که ما امروزه در پرورش و آموزش نسل جوان و جلب همراهی آنها برای زیست اخلاقی در فضای مجازی توفیق لازم را نداریم بی توجهی به موارد بالا، و عدم مراعات گام به گام آنها است. بگذریم، که گاه فقط بر آخری تمرکز می کنیم و سه مورد قبلی را به کل نادیده می گیریم، بعد هم زمین و زمان را مقصر می دانیم غیر از خودمان. حسینعلی رحمتی 1 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
18.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تجربه حضور مسیحیان پای صحبت ربات‌های کشیش)* 🟡هفته گذشته بود که صدها مبلغ در کلیسای فورت آلمان حاضر شدند تا به مواعظ تولیدشده توسط هوش مصنوعی گوش کنند. 🎎دو آواتار تولید شده با فناوری، درباره موضوعاتی مثل عبور از گذشته، غلبه بر ترس از مرگ و ازدست‌ندادن ایمان صحبت کردند. (ویدئوی فوق👆) 🔺 آسوشیتد پرس می‌گوید آواتارهای دیجیتالی در این مراسم گاهی دچار اشکالات خنده‌داری می‌شدند. برخی از شرکت‌کنندگان باور داشتند که این آواتارها بدون احساسات و شور و انرژی هستند و البته گزارش شده خانم‌های حاضر در این رویداد با گرایش بیشتری برای موعظه در محله یا خانواده خود دنبال استفاده از این روبات‌ها بودند! 🔹سیمرلاین کشیش مبدع این امر می‌گوید هدف او این نیست که هوش مصنوعی جایگزین کشیش‌ها شود، بلکه می‌خواهد فناوری را در یاری‌رساندن به آن‌ها مرسوم کند. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند در ایده‌پردازی و نوشتن متن سخنرانی‌ها به کشیش‌ها کمک کند. @Hodaacademy ♦️پ ن: آگاهی از تلاش های ادیان دیگر در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در امور مربوط به دین، برای نهادهای دینی ما امری ضروری است. این تلاش ها را بایستی در بوته نقد بگذاریم و از آنها متناسب با فضای اندیشه اسلامی تجربه کسب کنیم. *(عنوان مطلب تغییر داده شده است) ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
❌ خطرات بازی مریم مدتی است یک بازی به نام Mariam Game در دسترس بچه ها قرار گرفته است. آنگونه که مشاهده بخش هایی از بازی نشان می دهد وبرخی هم هشدار داده اند این بازی می تواند موجب کسب اطلاعات شخصی از بچه ها، ایجادترس و استرس در آنها و آسیب جدی به روح و روان شان شود. والدینی که و دارند مواظب دسترسی آنها به این بازی باشند. اطلاعات و راهنمایی بیشتر: https://b2n.ir/s10234 حسینعلی رحمتی 4 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
♦️نخستین همایش اخلاق دیجیتال و فضای مجازی محورها: 1- تبیین شناختی و مبانی اخلاق دیجیتال 2- نیازمندی فردی و اجتماعی به اخلاق دیجیتال 3- اخلاق دیجیتال و حمایت از نهاد خانواده 4- اخلاق دیجیتال وآسیب های فضای مجازی 5- اخلاق و هوش مصنوعی ♦️سايت همایش: http://digethconf.ut.ac.ir ♦️پ ن: اين گونه همايشها بايد سالياني پيش برگزار مي شد ولي همين هم مغتنم است و فرصتي است براي علاقمندان به حوزه (اخلاق فناوري اطلاعات). البته تاريخ چكيده اش گذشته و مهلت ارسال مقاله هم زياد نيست (اين ضعف اطلاع رساني همايش را مي رساند) ولي به هرحال اگر نتوانستيد مقاله بنويسيد دست كم از مباحث مطرح در همايش استفاده كنيد. ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢از نردبان ما بالا رفته اند «شهرتِ بادآورده» براي ها از طريق «ديده شدن» حاصل مي شود. بنابراين، ما كه با روشهاي گوناگون موجب ديده شدن آنها مي شويم، وقتي در فضاي مجازي زندگي شان را به رخ مان ميكشند يا رفتار سخيف و غيراخلاقي ديگري ازخود بروز مي دهند، پيش و بيش از اين كه آنها را مقصر بدانيم بايد را سرزنش كنيم. آنها از نردباني بالا رفته اند كه ما جلوي پاي شان گذاشته ايم. 🧿چون نيك نظركرد پَرِ خويش در آن ديد/گفتا زكه ناليم كه ..... حسينعلي رحمتي 6 تير 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
چرا در هیچ‌یک از آئین‌های جهان، به اندازه حج شاهد سلفی‌گرفتن نیستیم؟ 📚"سلفی‌های مقدس" عنوان پژوهش اساتید دانشگاه تورنتو حول سلفی گرفتن حاجیان است. طبق پژوهش آنان برای نسل جدید سلفی‌گرفتن بخشی از مناسک حج شده: که اگر بدون سلفی به وطن خود برگردند گویی حج‌شان ناقص مانده است. ✅ تحلیل آنان از علل این پدیده، موارد زیر است: ۱. همانطور که برای کوهنوردان صعود به اورست دستاوردیست که باید ثبت شود، برای بسیاری از مسلمانان نیز رسیدن به خانه خدا دستاوردی تکرارنشدنی است و باید ثبت شود. ۲. روایت معتبر و بی‌واسطه‌ای از شکوه خانه خدا و آئین آن با نمایش خود: نوعی احساس مسئولیت رسانه‌ای. ۳. ابراز هویت: می‌خواهند به اطرافیان خود نشان دهند که جزئی از یک کل پویای متحد هستند. ۴. خودنمایی‌: به عبارت دیگر، کعبه در این گروه نقابی برای خودشیفتگی است. این در سنین ۴۰ به بالا با انگیزه کسب اعتبار شخصی صورت می‌پذیرد. ۵. به اعتقاد کایدی و همکارانش، انگیزه اجتماعی‌ای هم در پشت این کارنهفته‌است و آن برساخت یک ماهیت اجتماعی در مقابله با جریان رسانه‌ای اسلام‌هراسی‌است. یعنی که بسیاری از مسلمانان با سلفی گرفتن - که ماهیتی صمیمانه و نزدیک‌تر دارد، می‌خواهند به کمپین اعلام‌نشده‌ای بپیوندند که: الف- نشان دهد تصویر واقعی مسلمانان، شخصیت‌هایی با زیست عادی است. ب- قدرت‌نمایی یک جریان رسانه‌ای غیررسمی ولی بزرگ و تشکیل شده از مسلمانان عادی را علیه جریان غالب رسانه‌ای داشته باشند. ✅از دیگر یافته‌های جالب این پژوهش، میل دوبرابری آقایان برای سلفی گرفتن نسبت به حاجیه خانم‌هاست. @Hodaacademy @harahmati (با تلخیص)
🌺🌺عید قربان بر آنان که را هم محل می دانند و با قربانی کردن رذائل به پای فضائل اخلاقی و درست زیستی و ترک گناه در این فضا، از آزمون عبودیت خداوند سربلند بیرون می آیند مبارک باد. حسینعلی رحمتی 8 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
⚫️ توهین و بی احترامی به ، کتاب مقدس میلیون ها انسان در سراسر جهان، نه تنها بیانگر ازادی بیان نیست بلکه دمیدن در آتش کینه و نزاع و تهدید صلح و امنیت جهانی است. اگر کشوری دغدغه صلح و انسانیت و پیشگیری از چرخه خشونت را داشته باشد نباید اجازه چنین کاری را بدهد. میدان دادن به افراد نابخردی که کتاب خداوند رحمان و رحیم را در آتش نفهمی خود می سوزانند، نه نقد پیروان یک مکتب، نه نقد خود مکتب و نه نقد منابع هنجارساز آن مکتب است (حتی اگر به بهانه آزادی بیان انجام شود). بلکه فقط اخلاق ستیزان و خشونت طلبان را به سوءاستفاده بیشتر از قوانین و مفاهیم ارزشمندتشویق می کند. حسینعلی رحمتی 9 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati