eitaa logo
| اندکی اندیشه |
325 دنبال‌کننده
613 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠📣 کرسی علمی ترویجی "جریان شناسی رویکرد اخلاق نقلی در حوزه علمیه قم" برگزار می شود. ارائه کننده: 🎤 حجت الاسلام دکتر سیدمحمدباقر میرصانع (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) ناقد: 🎙حجت الاسلام دکتر احمد غلامعلی (معاون پژوهشکده علوم و معارف حدیث و عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث ) 🎙مدیر جلسه: حجت الاسلام دکتر محمد رکعی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🗓 زمان: چهارشنبه 10 آبان ماه 1402 ⏰ ساعت: 10 تا 12 📌 نشانی: قم، بلوار ۱۵ خرداد، بلوار شهید صادقی، انتهای خیابان شهید حسین نژاد، پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات 🌐 لینک ورود به جلسه: https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast ◀️ ادامه خبر👇👇 https://www.riqh.ac.ir/post/76438 @quran_hadith
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟ قسمت 2 از 2: جذابیت های متنی و عوامل فرامتنی ✍️حسینعلی رحمتی قسمت اول: https://eitaa.com/harahmati/764 قسمت دوم: https://eitaa.com/harahmati/775
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟ قسمت 2 از 2: جذابیت های متنی و عوامل فرامتنی ✍️حسینعلی رحمتی قسمت اول: https://eitaa.com/harahmati/764 ✅ب) جذابیت های ناظر به فُرم «قالب» و «فُرم» ظرف و ابزار انتقال پیام هستند. از این رو هنگام برنامه سازی برای نوجوانان و جوانان بایستی به این مسئله توجه جدی شود. یک محتوا هراندازه هم ارزشمند و قوی باشد اگر به گونه ای جذاب و متناسب با ذائقه مخاطب تولید نشود به ذهن او منتقل نمی شود یا در آن «ته نشین» و ماندگار نمی گردد. در ویدیوهایی از سنخ دافی و ساسی و تتلو به این شاخصه ها توجه جدی شده است. به عنوان مثال، استفاده از موسیقی دارای ضرب آهنگ تند و پرتحرک، به کارگیری واژه ها و اصطلاحات رایج بین نوجوان ها (مثل سین کردن، پین کردن، کندی شاپی، میک آپ کردن، بیبی فیس، لوک دادن)، و حتی سبک گویش آنها (مثل مُلدی، دانسیدن، صاب تَوَل، چوقیدم)، همچنین استفاده از رنگ های شاد و اِلِمان های شادی بخش، نشانه هایی از ذائقه شناسی سازندگان این برنامه ها است که طبیعتا در جذب مخاطب نوجوان تاثیر فراوان دارد. ✅ج) عوامل و انگیزه های فرامتنی: افزون بر مواردی که بیان شد، مجموعه ای از عوامل غیرمستقیم و زمینه های ناپیدا هم وجود دارد که هرچند مستقیما به این ویدیوها مربوط نمی شود ولی به طور غیرمستقیم در استقبال نوجوانان از ویدیوهایی چون دافی و ساسی و تتلو تاثیرگذار است. از این رو،کسانی که در صدد برنامه ریزی و برنامه سازی برای این نسل هستند چنانچه نسبت به این عوامل غفلت یا تغافل داشته باشند چه در شناسایی مسائل این نسل چه در ارائه راه حل برای آنها به مشکل بر می خورند و برنامه های تولیدی شان مورد استقبال عام قرار نمی گیرد. برخی از این عوامل و زمینه های فرامتنی از این قرار است: 🔻1. اعتراض به نادیده گرفته شدن: نسل جدید از نظر سبک زندگی، علایق و باورها، میزان تحصیلات، و اولویت های زندگی بسیار متکثر است. از این رو چنانچه بخش هایی از آن احساس کند که در خانواده، فضای عمومی، برنامه ها و سیاست های کلان کشوری، یا رسانه های رسمی جامعه جایگاهی ندارد و به چشم نمی آید طبیعتا به اولین کسانی که او را به رسمیت بشناسند روی خوش نشان خواهد داد. تیپ و طیف متفاوتِ نوجوانان حاضر در این ویدیوها شاهدی بر این مدعاست. 🔻2. نیاز به شادی، سرگرمی و فعالیت گروهی: نوجوانان و جوانان به اقتضای طبع و طبیعت شان علاقه زیادی به مشغولیت های غیرفکری و غیرکاری یا همان تفریح و سرگرمی دارند. گرایش شدید، و گاه در حد اعتیاد آنها به گشت و گذار در فضای مجازی، اشتغال به بازی های رایانه ای، و سر زدن دائم به سایت های دانلود موسیقی ناشی از همین نیاز است. از این رو چنانچه برای شان برنامه های سالمی که چنین شاخصه هایی داشته باشد را تولید نکنیم آنها از بدیل های نامناسب و حتی غیراخلاقی آن استقبال خواهند کرد. 🔻3. تقدم تجارت بر فرهنگ و اخلاق: این همان چیزی که فیلسوفانی چون تئودور آدورنو، ماکس هورکهایمر و هربرت مارکوزه آن را «صنعت فرهنگ» نامیده اند؛ یعنی نوعی کاسبی کردن با فرهنگ که طبیعتا مبتنی است بر زیربنا دانستن اقتصاد بر همه چیز (برای آگاهی بیشتر از جمله بنگرید به: فرخ وندی و پارسی، «واکاوی و نقد صنعت فرهنگ در مکتب فرانکفورت»، فصل نامه ترویج علم، ش2(11) 1395). البته نوجوانان نوعا به این وجه ماجرا توجه ندارند، ولی واقعیت این است که وقتی برای افراد و شرکت ها کسب معروفیت و جذب سرمایه مهم باشد، اولویت شان هم جذب مخاطب بیشتر است و طبیعتا برای این کار به راحتی ا خلاق را ذبح می کنند. به همین خاطر برای شان مهم نیست که بیان مضامین اروتیک، معرفی هنرپیشه فیلم های غیراخلاقی، یا تشویق به مصرف مشروبات الکلی چه آسیب هایی به سلامت اخلاقی و روحی و روانی مخاطب نوجوان شان وارد می کند. مهم بیشتر دیده شدن، بیشتر فروختن و کسب سرمایه افزون تر است. 🔻4. تغییر ذائقه نسل جدید: همان گونه که شیوه خوراک و تفریح این نسل تغییر کرده ذائقه موسقیایی او هم عوض شده است. اقبال کم تر به موسیقی سنتی ایرانی و استقبال از انواع موسیقی های سبک جدید مثل رپ و راک ایرانی و حتی کره ای («کی ـ پاپ») نشانه هایی از این تغییر ذائقه است. البته خود این مطلب بیان گر یک موضوع بنیادی تر، یعنی تحولات هنجاری و ارزشی در این نسل است. این موضوعی است مهم که باید جداگانه به آن پرداخته شود. 7 آبان 1402 ❌پ ن: در صورت تمایل با بیان نظرات خود به صیقل خوردن بحث بالا کمک فرمایید. تشکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛فضا اول نمود آسان ولی ... بله امروزه فضای مجازی در دسترس همه است و استفاده از آن آسان؛ اما این که چگونه از آن استفاده کنی بستگی دارد به شخصیت، شعور و تربیت اخلاقی ات. به راحتی می توانی دلی را به دست آوری یا بشکنی. 🔸پیشاپیش به خاطر انتشار نیمه دوم این ویدیو عذرخواهی می کنم. حسینعلی رحمتی 9 آبان ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
💢 آن که می بیند ... آن که نمی بیند از نظر سبک زندگی، علایق وباورها، تحصیلات، و اولویت های زندگی بسیار متکثر است. شیوه حضورشان در فضای مجازی تا اندازه زیادی نمایان گر این تکثر است. از این رو بخش هایی از این نسل اگر احساس کند در خانواده، فضای عمومی، برنامه هاوسیاست های کلان، یا رسانه های رسمی جایگاهی ندارد و به چشم نمی آید طبیعتا به اولین افراد (خوب یا )ی که او را به بشناسند روی خوش نشان خواهد داد. حسینعلی رحمتی 10 آبان ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
«هوش مصنوعی و هوش اخلاقی»، نوشته لارا پانا. Laura Pana, '' Artificial Intelligence and Moral intelligence''. نویسنده معتقداست برای تبیین و تعریف رفتار اخلاقی مرتبط با ماشین های هوشمند، کافی نیست و به امور دیگری نیاز است که مهمترین آنها نوعی است. متن مقاله ⬅️ B2n.ir/w21969 حسینعلی رحمتی 11 آبان ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لرزش کودک فلسطینی پس از بمباران شب گذشته و ویران شدن منزل‌شان. پ ن: نیاز ندارد حسینعلی رحمتی ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
✳️ عدم اعتزال از رویدادهای جهانی هوش مصنوعی اولین اجلاس بین‌المللی هوش مصنوعی (AI Safety Summit) روزهای 10 و 11 آبان ماه در لندن برگزار شد و در آن سران 28 کشور درباره خطرات این فناوری صحبت کردند. (سایت دیجیاتو) 🔻مسائل هوش مصنوعی به همه کشورها (از جمله کشور ما) مربوط می شود. بنابراین همه مرتبطان با هوش مصنوعی و اخلاق در کشورمان باید: ▫️ مداوم این فرایندهارا رصد کنند ▫️ از موضوعات و مباحث مطرح در آنها مطلع شوند ▫️تا حد امکان در آنها مشارکت داشته باشند 🔻لازمه این کار: ▫️ انجام کار پژوهشی جدی درباره مسائل هوش مصنوعی ▫️آشنایی با زبان جهانی 🔻یک سوال: بر فرض که بخواهیم مشارکت کنیم، آیا نیروهای متخصص هوش مصنوعی (به ویژه در زمینه اخلاق) را تربیت کرده ایم؟ حسینعلی رحمتی ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
❌بیش از آن که ذوق کنیم انتشار عکس و ویدیوی بچه ها، بخصوص ها، در شبکه های اجتماعی میتواند آنها را در معرض خطر ربایش و آزار و اخاذی قرار دهد و امنیت و سلامتی شان را به خطر بیاندازد. همه کاربران فضای مجازی لزوما انسان های اخلاق مدار نیستند. مواظب باشیم. حسینعلی رحمتی ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید
🚫شما را با خود به پایین می کشند هایی که از وقایع راست و دروغ زندگی شخصی خود هر روز داستان تازه ای می بافند و در فضای مجازی منتشر می کنند جز به شهرت طلبی و درآمدزایی نمی اندیشند. پیگیری خبرهای آنها (مگر برای افراد متخصص) غیر از اتلاف عمر و سرمایه، و ازهمه بدتر، شما به حد شخصیت حقیر آنها ثمری ندارد. ... با خوک ها کشتی نگیرید؛ شما کثیف می شوید ولی آنها لذت می برند. حسینعلی رحمتی 16 آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
🙋‍♀️🙋باور کنید بچه ها هم بزرگ می شوند پدر و مادرها اغلب بدون سوء نیت تصاویر و فیلم های كودكان خود را در منتشر می كنند، ولی به این نکته توجه نمی كنند كه بچه ها همیشه و وقتی بزرگ شدند ممكن است مثل والدین خود فكر نكنند و از این كه تصاویرشان مورد سوءاستفاده واقع شده یا به آنها زیان وارد كرده آزرده خاطر شوند. حسینعلی رحمتی 18 آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
پیام مادر یک دانش آموز: ✍️واقعا والدین به عواقب کارشان درباره بچه ها فکر نمیکنن. در کلاس پسرم یه سوال مطرح شده بود، بچه ها نتونستن تو کلاس بنویسن و فقط پسر من سوال را یادداشت کرده و توی خونه پاسخش را نوشت. در گروه مجازی مامانها گفتن برامون سوال را ارسال کن، من نوشتم چون پسرم بدخط نوشته نمیتونم عکسش را بفرستم؛ براتون مینویسم. پسرم قبل از ارسال دید، گفت اینو میخوای تو گروه کلاسمون ارسال کنی؟ گفتم بله، گفت بیخود، گفتم چرا؟ گفت میخوای جلوی همه ی خانواده ها آبروی پسرت را ببری؟ چراگفتی بدخطم؟؟ گفتم خب میخوام عکس نفرستم که خودشون جواب بدن از رو جواب تو ننویسن، گفت خب بدون توضیحات براشون بنویس. گفتم باشه. نکته ای که من اصلا بهش توجه نداشتم پسرم را چقدر ناراحت کرده بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱بازی پر پرهیب سایه و سراب آیا فضای مجازی باز سازیِ مدرنِ «تمثیل غار» allegory of the Cave افلاطون نیست؟ فکر نمی کنید این بازی های رقومی که در غرقابه های صفر و یک تجلی کرده، نه تصویر حقیقت، که سایه-بازیِ حقیقت سازان است و ما زندانیان غار را تا لبِ جویِ حقیقت می برد و تشنه بر می گرداند؟ حسینعلی رحمتی ۱۹ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
▪️چشم ها .... در جستجوی است که در هروله بمب ها دود شده و به هوا رفته... حسینعلی رحمتی ۲۰ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
✍️هوشیاری, نسیبه السادات؛ رحمتی, حسینعلی(1401). «بررسی عوامل درون و برون خانوادگی مؤثر بر گسست نسلی در خانواده ایرانی»، مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده, 3(6), 9-31. 🔻چکیده: امروزه ساختار روابط میان والدین و فرزندان در خانواده هسته‌ای مدرن، دستخوش تغییرات بنیادینی شده است. هر چند برخی از این تغییرات امری طبیعی و لازمه پیشرفت و رشد جامعه است، اما هنگامی ‌که گستره این تغییرات در اثر عوامل نسلی با سرعت گسترش یابد؛ به مسئله‌ای مهم تبدیل می‌شود و می‌تواند سرمنشأ آسیب‌های زیادی در خانواده و به تبع آن جامعه باشد. در این ‌صورت نمی‌توان گسست بین نسلی را امری طبیعی انگاشت و دیده بر آن فرو بست. این نوشتار به روش توصیفی ـ تحلیلی با مطالعه‌ منابع جامعه‌شناختی و تربیتی و با استفاده و استناد به آیات، روایات و سخن بزرگان و اندیشمندان دینی، به توصیف و تبیین عوامل تربیتی درون‌خانوادگی و برون‌خانوادگی گسست نسلی در خانواده‌ها پرداخته است. یافته‌ها نشان داد که عوامل تربیتی درون‌خانوادگی همچون اشتغال روزافزون والدین، فاصله سنی زیاد والدین با فرزندان، عدم آشنایی والدین و فرزندان با ویژگی‌های یکدیگر و نیز عوامل تربیتی برون‌خانوادگی همانند جهانی شدن، مدرنیزاسیون، رسانه‌‌ها و وسایل ارتباط‌جمعی، موجب ایجاد پدیده گسست نسلی در خانواده‌ها شده است. متن مقاله👈🏿https://mtr.jz.ac.ir/article_182424.html حسینعلی رحمتی ۲۰ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢کارکردهای اخلاق برای هوش مصنوعی به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ، نشست علمی «خدمات متقابل هوش مصنوعی و اخلاق اسلامی» با حضور و ارائه حجت الاسلام و المسملین دکتر «حسینعلی رحمتی» و حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حمید محسنی» در تحریریه خبرگزاری ابنا برگزار شد. رحمتی: 🔹 اگر بگوییم دنیای امروز به دوران ماقبل هوش مصنوعی و مابعد آن تقسیم شده، حرفی به اغراق نگفته‌ایم. 🔹در نسبت بین هوش مصنوعی و اخلاق چهار موضوع محوری قابل طرح است: 1. کمک‌های به هوش مصنوعی 2.کمک‌های به اخلاق 3.چالش‌های اخلاقی هوش مصنوعی 4. راه های حل‌ این چالش‌ها در این نشست فقط درباره مورد اول بحث شده است. 🔹ما در تفکر اسلامی و به طور خاص در مکتب اهل بیت(ع) آموزه‌های فراوانی داریم که در حوزه فناوری اطلاعات به صورت عام و هوش مصنوعی به صورت خاص، قابل استفاده است و این از مزیت‌های مکتب اهل بیت(ع) است. اما این ادعا به تنهایی کافی نیست، باید این آموزه‌ها مثل فرآورده‌های معدنی استخراج و بازتولید شده و متناسب با فضای هوش مصنوعی و مسائل و موضوعات آن برای جامعه و دنیای امروز بیان شود. 📌متن کامل👈 https://fa.abna24.com/story/1410777 ۲۱ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
در مقابل نگاه نسبتاً مادی‌گرایانه که مبانی فلسفی و انسان شناختی خاص خود را دارد، اخلاق اسلامی با توجه به نگاه معنویت محور و فرامادی، می‌تواند اهداف و چارچوب‌هایی برای توسعه هوش مصنوعی طراحی کند. یعنی فراتر از نگاه مادی چارچوب‌هایی در نظر بگیرد، آن را مرز قرار دهد که تا کجا می‌توان هوش مصنوعی را طراحی کرد. حسینعلی رحمتی ۲۲ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
🔷 اخلاق اسلامی و تربیت کاربر مسئولیت پذیر نسبت به هوش مصنوعی در مورد نگاه دینی و به طور خاص نگاه مبتنی بر تفکر و مکتب اهل بیت(ع) می‌تواند کاربر مسئولیت‌پذیر تربیت کند. بحث مسئولیت اخلاقی که در حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق مهم است خوشبختانه در تفکر اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در نگاه غیردینی ممکن است دامنه مسئولیت انسان محدود باشد، اما در تفکر دینی مسئولیت انسان دایره خیلی وسیعی دارد. انسان نسبت به خود، نسبت به انسان‌های دیگر، نسبت به محیط زیست و نسبت به خداوند مسئول است. حسینعلی رحمتی 23 آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢آتشی که افروخت ... شعله ای که باید بیافروزیم یکی از خدمات سترگ علامه طباطبایی روشن نگاه داشتن چراغ و خردورزی در جامعه معاصر ایران بود.ریزه خواری های امروز ما برسفره فلسفه اسلامی مدیون جهد و جهاد آن مرد بزرگ و شاگردانش است. ازاین رو، ازباب شکر نعمت، بر ما فرض است که این سنت را بشناسیم و برای آن تلاش کنیم. 🔘پ ن: آیا از سنت حکمی علامه می شود برای استفاده کرد؟ حسینعلی رحمتی ۲۴ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست قسمت اول: راز استقبال https://eitaa.com/harahmati/796
💢تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست قسمت اول: چرایی استقبال از این شبکه ✍️حسینعلی رحمتی شبکه ماهواره ای فارسی زبان «من و تو» چند روز قبل از احتمال توقف فعالیت خود خبر داد (سایت تابناک، 22 آبان 1402). این که این کار واقعا اتفاق خواهد افتاد یا برنامه ریزان آن نقشه دیگری در سر دارند نامعلوم است و فعلا مورد بحث نیست. همچنین کژکارکردهای سیاسی آن هم غیرقابل انکار است و باید توسط اهل فن بررسی شود. آنچه یادداشت حاضر بر آن تاکید دارد این است که همه افراد و نهادهایی که در جامعه ما با مسئله رسانه، فضای مجازی، اخلاق، تعلیم و تربیت و سیاستگذاری فرهنگی به خصوص برای نسل جوان سروکار دارند بایستی فرایند شکل گیری و فعالیت این شبکه را به صورت موردی تحلیل و بررسی کنند و از قوت و ضعف های آن درس ها و تجربه های لازم را برای سیاستگذاری، برنامه ریزی و فعالیت فرهنگی و تربیتی در جامعه امروز ایران کسب کنند. این بحث ابعاد و زوایای گوناگونی دارد ولی در این جا بیشتر از منظر بهره گیری این شبکه از برای ترویج هنجارها و ارزش های مدنظر خود مورد بررسی قرار می گیرد. آنچه می آید نه در دفاع ازاین رسانه که در نقد آن، و برای پیشگیری از مرجعیت یافتن چنین رسانه هایی در آینده بیان می شود. 🔻1. دنیای امروز عرصه رقابت های رسانه ای و تاسیس رسانه های جدید است. از این رو تعطیلی یک رسانه نباید ما را از آسیب شناسی، تجریه و تحلیل و درس آموزی از آن غافل کند. جالب این که همان طور که شواهد نشان می دهد و برخی محققان هم خاطرنشان کرده اند خود من و تو هم با شناسایی نقاط قوت و ضعف شبکه های فارسی زبان قبلی کار خود را آغاز کرد (آقاسی و دیگران، 1390: 41) و این مسئله در موفقیت او تاثیرگذار بود. 🔻2. واقعیت این است که شبکه من و تو از معدود شبکه های فارسی زبانی است که در جامعه ما در مقاطعی مورد استقبال چشم گیر قرار گرفت؛ به گونه ای که براساس برخی نظرسنجی ها پربینننده ترین شبکه ماهواره ای فارسی زبان در فاصله سال های 1390 تا 1395 بود و بیش از 70درصد بینندگان تلویزیون های فارسی زبان برنامه های این شبکه را تماشا می کردند (خبرگزاری ایسنا، 11 اسفند 1399). 🔻3. برنامه های این شبکه نه تنها بر سبک زندگی و مراودات ارزشی، فرهنگی و اجتماعی بخش هایی از جامعه ما که حتی بر روی برنامه سازی های تلویزیونی و شبکه خانگی هم تاثیر گذاشت. به عنوان مثال می توان از برنامه هایی یاد کرد که در کشورمان از روی برنامه های پربیننده من و تو مثل «بفرمایید شام» و آکادمی موسیقی شبیه سازی شد. بدیهی است به مرور که مخاطبان نوجوان این شبکه بزرگ شوند میزان تاثیرات آن هم در آینده تداوم خواهد یافت؛ حتی اگر خودش تعطیل شود. 🔻4. علت موفقیت نسبی و استقبال از این شبکه چه بود؟ معدود پژوهش هایی که دراین زمینه انجام شده عوامل گوناگونی را ذکر کرده اند. مثلا آقاسی و دیگران (1390) توجه به سرگرمی، خانواده، مسائل زنان و جوانان، و ضعف برنامه های رسانه های داخلی را ذکر کرده اند، و علیزاده و زردار (1396) با بررسی میدانی پانزده دلیل را استخراج کرده و آنها را ذیل چهار مفهوم اصلی شامل بازنمایی ممنوعه ها، صمیمیت و جوانی، قدرت بخشیدن به مخاطب و اطلاعات و سرگرمی دسته بندی کرده اند. 🔻5. به نظر نگارنده، در کنار عوامل ذکر شده، استفاده از «فضای مجازی»‌ و به طور خاص از شبکه های اجتماعی نیز در استقبال از این شبکه و موفقیت آن نقشی به سزا داشته است. حتی می توان گفت بدون این عامل، عواملی که در بالا بیان شد نمی توانست تاثیر و نفوذ لازم را داشته باشد. تفصیل این مطلب در یادداشتی دیگر بیان خواهد شد. ... ادامه یادداشت را در قسمت دوم مطالعه کنید ۲۴ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
🧕زن مسلمان، فضای مجازی و جامعه متحول در تبیین جایگاه زن در اسلام وتبلیغ زنان اسوه، بایستی به ارزشی، فرهنگی، اجتماعی، و معرفتی که زنان ایرانی و به زنان ایرانی در چند دهه اخیر پدیدآمده، همچنین به عوامل موثر بر این تحولات، از جمله فضای مجازی،توجه کرد. درغیراین صورت نباید انتظار داشته باشیم سخن مان به ویژه از سوی زنان ودختران مورد استقبال و پذیرش قرارگیرد. 🌺تولد و مبارک حسینعلی رحمتی 25 آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
🔴 تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست قسمت اول: چرایی استقبال از این شبکه قسمت دوم و پایانی: استفاده از فضای مجازی به عنوان پیوست رسانه ای
🔴 تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست قسمت دوم و پایانی: استفاده از فضای مجازی به عنوان پیوست رسانه ای و هنجاری ✍️حسینعلی رحمتی در قسمت اول این یادداشت با نگاهی ارزیابانه و آسیب شناسانه، ضمن اشاره به برخی از عوامل موثر در موفقیت نسبی شبکه من و تو، از «فضای مجازی» به عنوان یکی از مهم ترین عوامل یاد شد. در این قسمت توضیحاتی در این باره بیان می شود. 🔹عصر حاضر را به خاطر حضور روزافزون و موثر فناوری اطلاعات در زندگی مردم می توان عصر شبکه های اجتماعی (و کم کم، عصر هوش مصنوعی) نامید. از این رو هر فرد یا نهادی که زودتر متوجه این مطلب شود و بهتر از آن بهره بگیرد در ترویج ارزش های اخلاقی و رسیدن به اهداف تربیتی و فرهنگی خود موفق تر است. به عبارت دیگر، هرگونه فعالیت تبلیغی و فرهنگی در دنیای امروز بدون داشتن یک «پیوست رسانه ای» که ناظر به فضای مجازی باشد موفقیت لازم را به دست نخواهد آورد. تجریه تلویزیون من و تو تااندازه ای موید این مدعا است. این رسانه از نخستین روزهای آغاز فعالیت خود تا به امروز همواره از فضای مجازی و به طور خاص شبکه های اجتماعی، به عنوان تداوم رسانه ای خود استفاده کرده است. این هدف گذاری دستاوردهای زیر را به دنبال داشته است: 🔻1. الگوسازی اخلاقی از طریق چهره سازی رسانه ای: تقریبا همه مجریان و دست اندرکاران من و تو در فضای مجازی صفحه دارند و جزو فعالان این فضا هستند. حتی برخی افراد معمولی که گاه به عنوان بیننده در برنامه های این تلویزیون شرکت می کردند بعدا بااستفاده از شبکه های اجتماعی اقدام به بسط شهرتی کردند که از این طریق به دست آورده بودند. مشهور و چهره شدن هر یک از افراد فوق، به طور مستقیم یا غیرمستقیم موجب تبلیغ ارزش هایی شد که خود شبکه در صدد ترویج آنها بوده و هست. با این مزیت اضافه که فعالیت آنها مسوولیتی را متوجه شبکه نمی کرد و آنها می توانستند برخی رفتارها و هنجاری هایی را که اگر هم شبکه با آنها موافق بود نمی توانست رسما اعلام کند از طریق فضای مجازی ترویج کنند. در کنار این موارد، جوان بودن مجریان و اغلب افراد شرکت کننده در برنامه های من و تو موجب شد که حضور آنها در فضای مجازی منجر به جلب توجه و اعتماد و همدلی هر چه بیشتر طیف قابل توجهی از نسل جوان، به ویژه دختران، با آنها شود. 🔻2. ایجاد رویکرد تعاملی و جذبِ مخاطبِ مشارکت جو: من و تو با راه اندازی سایت ها و کانال های مختلف در فضای مجازی زمینه را برای اظهار نظر و گفت وگوی افراد مختلف جامعه درباره برنامه هایش فراهم کرد. این کار موجب می شد مخاطب در خود نوعی احترام از سوی شبکه را احساس کند و به گسترش گفت وگو رغبت نشان دهد. پیامد چنین وضعیتی جلب اعتماد مخاطب و آمادگی برای پذیرش باورها و هنجارهای مورد تبلیغ شبکه بود. 🔻3. جبران محدودیت های ارتباطی و تربیت «مبلغانِ سیار» : من و تو یک شبکه ماهواره ای است و از آن جا که همه شهروندان کشورمان به ماهواره دسترسی ندارند، پخش برنامه های آن از طریق فضای مجازی موجب جبران این محدودیت و فراهم شدن امکان دسترسی افراد بیشتر به آنها و افزایش مخاطب شده است. بدیهی است به هراندازه مخاطبان بیشتر شوند حضور شبکه در ذهن و ضمیر و زندگی جامعه فراگیرتر و راسخ تر می شود؛ و به مرور زمان این افراد، در بسیاری از موارد به طور ناخواسته، حامل، مبلغ و مدافع سبک زندگی و باورهای مدنظر این شبکه می شوند. 28 آبان 1402 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati