💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟
قسمت ۱ از ۲: بایسته های تولید محتوا برای نسل جدید
✍️حسینعلی رحمتی
استقبال بسیاری از نوجوانان از ویدیوهایی مثل دافی و ساسی مانکن و تتلو، که از بستر فضای مجازی شروع و به فضای فیزیکی منتقل می شود، قاعدتا باید همه افراد و نهادهای دغدغه مند یا مسوول درباره فرهنگ و اخلاق و تعلیم و تربیت و فضای مجازی درجامعه ما را وادارد که به یک پرسش بنیادین بیاندیشند: «چرا این گونه ویدیوها که محتوا و حتی ادبیات شان از نظر اخلاقی قابل نقد جدی، و گاه بسیار سخیف و مبتذل است، در فضای مجازی و فیزیکی مورد همدلی و همراهی (بخشی از) نسل جدید قرار می گیرد؟». پاسخ به این پرسش می تواند برای کسانی که در صدد شناخت این نسل و تولید محتوای مفید برای آنها هستند بسیار راه¬گشا باشد. مقصود این نیست که باید از نظر شکل و محتوا از این گونه برنامه ها تقلید کرد بلکه منظور این است که با تحلیل و آسیب شناسی آنها بتوان شاخصه های مورد توجه این نسل را دریافت و آنها را متناسب با اهداف درست و محتوای سالم بازساری یا حذف و اضافه کرد. این کار موجب نزدیک شدن به گفتار و گفتمان نسل جدید، و در نتیجه، باز کردن راه همدلی و، کم کم، همفکری و همراهی آنان می شود.
به هرحال، از نظر نگارنده، در پاسخ به سوال بالا می توان مجموعه ای از عوامل متنی و فرامتنی را برشمرد. عوامل متنی نیز بر دو دسته است: برخی مربوط به محتوا است و برخی مربوط به فرم و قالب.
✅الف) جذابیت های ناظر به محتوا
🔻1. ساختارگریزی و «تفاوط» :
مضامین و موضوعاتی چون آرایش کردن، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، ارتباط بی ضابطه با غیرهمجنس، و فحاشی های رکیک که در این گونه ویدیوها برای نوجوانان مطرح می شود در سنت فرهنگی، دینی و اخلاقی و تبلیغات رسمی ما نکوهیده و ناپسند است، اما برای بخش هایی از نسل جدید که خواهان خروج علیه این چارچوب های رسمی هستند جدید و جذاب است، به گونه ای که برخی از آنها حرف های رکیکی که در این ویدیوها گفته می شود را صرفا نوعی برجسته سازی شخصیت فرد و متفاوت گویی می دانند نه لزوما فحش و ناسزا به معنایی که ما بزرگترها تلقی می کنیم. البته این میل به متفاوت و متمایز بودن را در بخش های دیگر سبک زندگی این نسل مثل خوراک و پوشاک و تفریح و سرگرمی هم می توان مشاهده کرد، که در جای خود باید بررسی شود.
🔻2. توجه به علایق مخاطب و دیدن از چشمِ او:
در برخی از برنامه هایی که ما می سازیم محتوا و مضامین بیشتر برای «آدم بزرگ ها» دارای اولویت و جذابیت است تا برای نوجوانان. این نگاه خود را در الفاظ و عباراتی هم که انتخاب می کنیم نشان می دهد. در حالی که اینگونه محتوا و ادبیات برای مخاطب نوجوان جذابیت چندانی ندارد و در نتیجه از آن هم استقبال نمی کند. اما در ویدیوهایی از سنخ دافی به فرم و محتوا نوعا از دید نوجوانان نگریسته می شود و در راستای اهداف سازندگان آن مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر است که می بینیم در این ویدیوها مواردی چون میل به دیده شدن، آرایش کردن، زیبایی و خودابرازی، جذابیت های جنسی و جنسیتی، دوستی با غیرهمجنس، برگزاری مراسم پارتی ومانند آن بسیار پررنگ است.
🔻3. انتقال غیرمستقیم پیام:
در این گونه ویدیوها سازندگان سعی می کنند از صریح گویی و به اصطلاح «گُل درشت» کردن پیام خودداری کنند؛ چرا که می دانند چنین کاری توی ذوق مخاطب می زند و چه بسا موجب عکس العمل منفی او شود. به عنوان مثال، با وجود فراگیر شدن آهنگ «دافی» در فضای مجازی تا مدتها بسیاری از افراد (از جمله نگارنده) نمی دانستند این ویدیو برای تبلیغ یک برند خاص ساخته شده است.
🔻4. توجه به مسئله جنسیت:
نگاهی به سیر تحولات فرهنگی و اجتماعی چند دهه اخیر ایران از منظر مطالعات جنسیت نشان می دهد که به مرور زمان حضور زنان و دختران در فضای عمومی بیشتر شده و طبیعتا مطالبات و توقعات آنان هم از جامعه هم از حاکمیت افزایش پیدا کرده است. از این رو امروزه اغلب کسانی که در صدد ارتباط گیری با نسل جدید هستند به این موضوع توجه جدی دارند. یکی از وجوه مشترک ویدیوهایی که در سال های اخیر مورد استقبال این نسل قرار گرفته، توجه به علایق زنان و به ویژه دختران جوان و نوجوان است. بگذریم که همه یا بخش عمده ای از بازیگران این ویدیوها هم دختران هستند.
ادامه دارد...
23 مهر 1402
🪴«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه فرمایید👈@harahmati
| اندکی اندیشه |
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟ قسمت ۱ از ۲: بایسته های تولید محتوا برای نسل جدید ✍️حسینعلی ر
🔻«تفاوط» غلط تایپی نیست
اصطلاح «تفاوط» برساخته ژاک دریدا، فیلسوف فرانسوی است که آن را برای نوعی مواجهه متفاوت با «سنت» به کار برده است. او این تفاوت را در نگارش کلمه هم لحاظ کرده و به جای حرف e در کلمه difference حرف a را به کار برده است (differance). مترجمان فارسی برای حفظ این تغییر، تاء در کلمه «تفاوت» را به صورت دسته دار نوشته اند.
(برای آگاهی بیشتر بنگرید به: فتح زاده، حسن (1391)، «تفاوط»، مجله فلسفه، دوره 10، ش1(18)، ص1-26).
حمله اسرائیل به بیمارستان ها و کشتن مجروحان به ویژه زنان و کودکان، که در همه دنیا ممنوع است، نه تنها دفاع مشروع نیست که رفتاری غیرانسانی و نوعی رذالت اخلاقی است.
حسینعلی رحمتی
۲۵ مهر ۱۴۰۲
#غزه
🪴«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه فرمایید👈@harahmati
🟣 نسل جدیدِ دختران
سیر تحولات فرهنگی و اجتماعی چند دهه اخیر ایران از منظر مطالعات جنسیت نشان می دهد که به مرور زمان حضور زنان و دختران در فضای عمومی بیشتر شده و طبیعتا مطالبات و توقعات آنان هم از جامعه هم از حاکمیت افزایش پیدا کرده است. از این رو امروزه اغلب کسانی که در صدد ارتباط گیری با نسل جدید هستند به این موضوع توجه جدی دارند. یکی از وجوه مشترک ویدیوهایی که در سال های اخیر مورد استقبال این نسل قرار گرفته، توجه به علایق زنان و به ویژه دختران جوان و نوجوان است. بگذریم که همه یا بخش عمده ای از بازیگران این ویدیوها هم دختران هستند.
🔺مطالعه سبک زندگی این نسل از دختران را جدی بگیریم ... گرچه ممکن است تصور ما از زن و زنانگی در جامعه ایرانی را به هم بریزد.
حسینعلی رحمتی
27 مهر ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
🌀طلبه ها و نسل جدید
جوانان و نوجوانان امروزی مسائل،دغدغه هاو دلمشغولی هایی دارند که تا اندازه ای با نسلهای پیشین متفاوت است.از آنجا که آینده مکتب و کشور در دست اینان است.عدم توجه جدی و شناخت کافیِ #حوزویان نسبت به این نسل میتواندخطر گسست ارتباط بین آنها و بخشی از مخاطبانشان را در پی داشته باشد.
📌از آنجا که این نسل هم از فضای مجازی تاثیر می گیرد هم بر آن تاثیر می گذارد، روحانیون هم باید ماهیت این تعامل دو سویه را به خوبی بشناسند و راه مواجهه معقول و منطقی با آن را بدانند.
✍️حسینعلی رحمتی
27 مهر ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
📌اما نسل جدید و طلبه ها: چه خوش که «مهربانی» از دو سر بی
نمی شود فقط به طلبه ها ایراد گرفت که با تحولات زمان بیگانه اید، زبان نسل جدید را نمی فهمید و با آنها ارتباط ندارید. «ارتباط» فرایندی دوسویه است. روی دیگر این سکه آن است که نسل جوان هم شناخت «واقع بینانه» و «منصفانه»ای از حوزه های علمیه داشته باشند، از تحولات آن آگاه شوند و آن خوش بینی و اعتمادی که از طلبه ها توقع دارند خود هم نسبت به آنها داشته باشند. ارتباط تعالی بخش و سازنده مستلزم همدلی، همفکری، همدردی و همراهی جوانان با طلاب و روحانیون «هم» است. فضای مجازی ابزاری بسیار مناسب و در دسترس برای این کار است... بسم الله.
✍️حسینعلی رحمتی
۲ آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
💢از کِی؟...از کودکی
به گفته پلیس فتا یک پسربچه ۱۶ ساله تحت عنوان فروش نرمافزارِ هک،تلفنهای همراه خریداران را هک و از مخاطبین آنها اخاذی میکرد.
📌نوجوانان در فضای مجازی، برخلاف فضای فیزیکی، دست بازتری برای کارهای غیراخلاقی از قبیل هک کردن، سرقت اطلاعات و نقض حریم خصوصی دیگران دارند. همین یک دلیل کافی است برای این که #تربیت_اخلاق_رسانه_ای آنها را از #کودکی بایدجدی بگیریم.
✍️حسینعلی رحمتی
3 آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
💢مدرن شدن مستلزم تخریب سنت نیست
هنگام ساخت یک موزه در کانادا،معماری اش به گونه ای انجام شد که ساختمان قدیمی حفظ شود.
📌 هنر آن است که ضمن توجه به اقتضائات دنیای جدید، از داشته های پیشین خود هم به درستی استفاده کنی. نه تصلب در #سنت، نه تقدیس تجدد. راه چاره #مواجهه_انتقادی با هر دو است.
حسینعلی رحمتی
5 آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
🎉 واگعیه یا کیکه؟ دقیقا مسئله این است
در روزهای اخیر ویدیوهای نوجوان شیرین زبانی در فضای مجازی فراگیر شده که با نشان دادن تصاویر مختلف می پرسد این تصاویر واقعی است یا به صورت کیک درست شده .
📌این دقیقا همان سوالی است که همه ما در مواجهه با هر عکس، فیلم، خبر، مطلب و لینکی در فضای مجازی باید از خود بپرسیم. فضای مجازی عرصه صحنه سازی های شگفت انگیز و فریبنده است و تنها کسانی از افتادن در دام رذالت های اخلاقی آن در امان می مانند که قبل از هر تصمیم، هر اقدام و هر قضاوتی ابتدا از خود بپرسند: «واقعیه یا فیکه؟»
حسینعلی رحمتی
6 آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
💠📣 کرسی علمی ترویجی "جریان شناسی رویکرد اخلاق نقلی در حوزه علمیه قم" برگزار می شود.
ارائه کننده:
🎤 حجت الاسلام دکتر سیدمحمدباقر میرصانع
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
ناقد:
🎙حجت الاسلام دکتر احمد غلامعلی
(معاون پژوهشکده علوم و معارف حدیث و عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث )
🎙مدیر جلسه:
حجت الاسلام دکتر محمد رکعی
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🗓 زمان: چهارشنبه 10 آبان ماه 1402
⏰ ساعت: 10 تا 12
📌 نشانی: قم، بلوار ۱۵ خرداد، بلوار شهید صادقی، انتهای خیابان شهید حسین نژاد، پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات
🌐 لینک ورود به جلسه:
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
◀️ ادامه خبر👇👇
https://www.riqh.ac.ir/post/76438
@quran_hadith
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟
قسمت 2 از 2: جذابیت های متنی و عوامل فرامتنی
✍️حسینعلی رحمتی
قسمت اول: https://eitaa.com/harahmati/764
قسمت دوم: https://eitaa.com/harahmati/775
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟
قسمت 2 از 2: جذابیت های متنی و عوامل فرامتنی
✍️حسینعلی رحمتی
قسمت اول: https://eitaa.com/harahmati/764
✅ب) جذابیت های ناظر به فُرم
«قالب» و «فُرم» ظرف و ابزار انتقال پیام هستند. از این رو هنگام برنامه سازی برای نوجوانان و جوانان بایستی به این مسئله توجه جدی شود. یک محتوا هراندازه هم ارزشمند و قوی باشد اگر به گونه ای جذاب و متناسب با ذائقه مخاطب تولید نشود به ذهن او منتقل نمی شود یا در آن «ته نشین» و ماندگار نمی گردد.
در ویدیوهایی از سنخ دافی و ساسی و تتلو به این شاخصه ها توجه جدی شده است. به عنوان مثال، استفاده از موسیقی دارای ضرب آهنگ تند و پرتحرک، به کارگیری واژه ها و اصطلاحات رایج بین نوجوان ها (مثل سین کردن، پین کردن، کندی شاپی، میک آپ کردن، بیبی فیس، لوک دادن)، و حتی سبک گویش آنها (مثل مُلدی، دانسیدن، صاب تَوَل، چوقیدم)، همچنین استفاده از رنگ های شاد و اِلِمان های شادی بخش، نشانه هایی از ذائقه شناسی سازندگان این برنامه ها است که طبیعتا در جذب مخاطب نوجوان تاثیر فراوان دارد.
✅ج) عوامل و انگیزه های فرامتنی:
افزون بر مواردی که بیان شد، مجموعه ای از عوامل غیرمستقیم و زمینه های ناپیدا هم وجود دارد که هرچند مستقیما به این ویدیوها مربوط نمی شود ولی به طور غیرمستقیم در استقبال نوجوانان از ویدیوهایی چون دافی و ساسی و تتلو تاثیرگذار است. از این رو،کسانی که در صدد برنامه ریزی و برنامه سازی برای این نسل هستند چنانچه نسبت به این عوامل غفلت یا تغافل داشته باشند چه در شناسایی مسائل این نسل چه در ارائه راه حل برای آنها به مشکل بر می خورند و برنامه های تولیدی شان مورد استقبال عام قرار نمی گیرد. برخی از این عوامل و زمینه های فرامتنی از این قرار است:
🔻1. اعتراض به نادیده گرفته شدن:
نسل جدید از نظر سبک زندگی، علایق و باورها، میزان تحصیلات، و اولویت های زندگی بسیار متکثر است. از این رو چنانچه بخش هایی از آن احساس کند که در خانواده، فضای عمومی، برنامه ها و سیاست های کلان کشوری، یا رسانه های رسمی جامعه جایگاهی ندارد و به چشم نمی آید طبیعتا به اولین کسانی که او را به رسمیت بشناسند روی خوش نشان خواهد داد. تیپ و طیف متفاوتِ نوجوانان حاضر در این ویدیوها شاهدی بر این مدعاست.
🔻2. نیاز به شادی، سرگرمی و فعالیت گروهی:
نوجوانان و جوانان به اقتضای طبع و طبیعت شان علاقه زیادی به مشغولیت های غیرفکری و غیرکاری یا همان تفریح و سرگرمی دارند. گرایش شدید، و گاه در حد اعتیاد آنها به گشت و گذار در فضای مجازی، اشتغال به بازی های رایانه ای، و سر زدن دائم به سایت های دانلود موسیقی ناشی از همین نیاز است. از این رو چنانچه برای شان برنامه های سالمی که چنین شاخصه هایی داشته باشد را تولید نکنیم آنها از بدیل های نامناسب و حتی غیراخلاقی آن استقبال خواهند کرد.
🔻3. تقدم تجارت بر فرهنگ و اخلاق:
این همان چیزی که فیلسوفانی چون تئودور آدورنو، ماکس هورکهایمر و هربرت مارکوزه آن را «صنعت فرهنگ» نامیده اند؛ یعنی نوعی کاسبی کردن با فرهنگ که طبیعتا مبتنی است بر زیربنا دانستن اقتصاد بر همه چیز (برای آگاهی بیشتر از جمله بنگرید به: فرخ وندی و پارسی، «واکاوی و نقد صنعت فرهنگ در مکتب فرانکفورت»، فصل نامه ترویج علم، ش2(11) 1395). البته نوجوانان نوعا به این وجه ماجرا توجه ندارند، ولی واقعیت این است که وقتی برای افراد و شرکت ها کسب معروفیت و جذب سرمایه مهم باشد، اولویت شان هم جذب مخاطب بیشتر است و طبیعتا برای این کار به راحتی ا خلاق را ذبح می کنند. به همین خاطر برای شان مهم نیست که بیان مضامین اروتیک، معرفی هنرپیشه فیلم های غیراخلاقی، یا تشویق به مصرف مشروبات الکلی چه آسیب هایی به سلامت اخلاقی و روحی و روانی مخاطب نوجوان شان وارد می کند. مهم بیشتر دیده شدن، بیشتر فروختن و کسب سرمایه افزون تر است.
🔻4. تغییر ذائقه نسل جدید:
همان گونه که شیوه خوراک و تفریح این نسل تغییر کرده ذائقه موسقیایی او هم عوض شده است. اقبال کم تر به موسیقی سنتی ایرانی و استقبال از انواع موسیقی های سبک جدید مثل رپ و راک ایرانی و حتی کره ای («کی ـ پاپ») نشانه هایی از این تغییر ذائقه است. البته خود این مطلب بیان گر یک موضوع بنیادی تر، یعنی تحولات هنجاری و ارزشی در این نسل است. این موضوعی است مهم که باید جداگانه به آن پرداخته شود.
7 آبان 1402
❌پ ن: در صورت تمایل با بیان نظرات خود به صیقل خوردن بحث بالا کمک فرمایید. تشکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛فضا اول نمود آسان ولی ...
بله امروزه فضای مجازی در دسترس همه است و استفاده از آن آسان؛ اما این که چگونه از آن استفاده کنی بستگی دارد به شخصیت، شعور و تربیت اخلاقی ات. به راحتی می توانی دلی را به دست آوری یا بشکنی.
🔸پیشاپیش به خاطر انتشار نیمه دوم این ویدیو عذرخواهی می کنم.
حسینعلی رحمتی
9 آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
💢 آن که می بیند ... آن که نمی بیند
#نسل_جدید از نظر سبک زندگی، علایق وباورها، تحصیلات، و اولویت های زندگی بسیار متکثر است. شیوه حضورشان در فضای مجازی تا اندازه زیادی نمایان گر این تکثر است.
از این رو بخش هایی از این نسل اگر احساس کند در خانواده، فضای عمومی، برنامه هاوسیاست های کلان، یا رسانه های رسمی جایگاهی ندارد و به چشم نمی آید طبیعتا به اولین افراد (خوب یا #بد)ی که او را به #رسمیت بشناسند روی خوش نشان خواهد داد.
حسینعلی رحمتی
10 آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
#معرفی_مقاله
«هوش مصنوعی و هوش اخلاقی»، نوشته لارا پانا.
Laura Pana, '' Artificial Intelligence and Moral intelligence''.
نویسنده معتقداست برای تبیین و تعریف رفتار اخلاقی مرتبط با ماشین های هوشمند، #هوش_مصنوعی کافی نیست و به امور دیگری نیاز است که مهمترین آنها نوعی #هوش_اخلاقی است.
متن مقاله ⬅️ B2n.ir/w21969
حسینعلی رحمتی
11 آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لرزش کودک فلسطینی پس از بمباران شب گذشته و ویران شدن منزلشان.
پ ن: نیاز ندارد
#انسانیت_در_مُحاق
حسینعلی رحمتی
۱۴ آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
✳️ عدم اعتزال از رویدادهای جهانی هوش مصنوعی
اولین اجلاس بینالمللی هوش مصنوعی (AI Safety Summit) روزهای 10 و 11 آبان ماه در لندن برگزار شد و در آن سران 28 کشور درباره خطرات این فناوری صحبت کردند. (سایت دیجیاتو)
🔻مسائل هوش مصنوعی به همه کشورها (از جمله کشور ما) مربوط می شود. بنابراین همه مرتبطان با هوش مصنوعی و اخلاق در کشورمان باید:
▫️ مداوم این فرایندهارا رصد کنند
▫️ از موضوعات و مباحث مطرح در آنها مطلع شوند
▫️تا حد امکان در آنها مشارکت داشته باشند
🔻لازمه این کار:
▫️ انجام کار پژوهشی جدی درباره مسائل هوش مصنوعی
▫️آشنایی با زبان جهانی
🔻یک سوال:
بر فرض که بخواهیم مشارکت کنیم، آیا نیروهای متخصص هوش مصنوعی (به ویژه در زمینه اخلاق) را تربیت کرده ایم؟
حسینعلی رحمتی
۱۴ آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
❌بیش از آن که ذوق کنیم #احتیاط_کنیم
انتشار عکس و ویدیوی بچه ها، بخصوص #دختربچه ها، در شبکه های اجتماعی میتواند آنها را در معرض خطر ربایش و آزار و اخاذی قرار دهد و امنیت و سلامتی شان را به خطر بیاندازد.
همه کاربران فضای مجازی لزوما انسان های اخلاق مدار نیستند. مواظب باشیم.
حسینعلی رحمتی
۱۵ آبان ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید
🚫شما را با خود به پایین می کشند
#سلبریتی هایی که از وقایع راست و دروغ زندگی شخصی خود هر روز داستان تازه ای می بافند و در فضای مجازی منتشر می کنند جز به شهرت طلبی و درآمدزایی نمی اندیشند. پیگیری خبرهای آنها (مگر برای افراد متخصص) غیر از اتلاف عمر و سرمایه، و ازهمه بدتر، #سقوط شما به حد شخصیت حقیر آنها ثمری ندارد. ... با خوک ها کشتی نگیرید؛ شما کثیف می شوید ولی آنها لذت می برند.
حسینعلی رحمتی
16 آبان ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
🙋♀️🙋باور کنید بچه ها هم بزرگ می شوند
پدر و مادرها اغلب بدون سوء نیت تصاویر و فیلم های كودكان خود را در #فضای_مجازی منتشر می كنند، ولی به این نکته توجه نمی كنند كه بچه ها همیشه #بچه_نمی_مانند و وقتی بزرگ شدند ممكن است مثل والدین خود فكر نكنند و از این كه تصاویرشان مورد سوءاستفاده واقع شده یا به آنها زیان وارد كرده آزرده خاطر شوند.
حسینعلی رحمتی
18 آبان ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
| اندکی اندیشه |
🙋♀️🙋باور کنید بچه ها هم بزرگ می شوند پدر و مادرها اغلب بدون سوء نیت تصاویر و فیلم های كودكان خود ر
پیام مادر یک دانش آموز:
✍️واقعا والدین به عواقب کارشان درباره بچه ها فکر نمیکنن.
در کلاس پسرم یه سوال مطرح شده بود، بچه ها نتونستن تو کلاس بنویسن و فقط پسر من سوال را یادداشت کرده و توی خونه پاسخش را نوشت. در گروه مجازی مامانها گفتن برامون سوال را ارسال کن، من نوشتم چون پسرم بدخط نوشته نمیتونم عکسش را بفرستم؛ براتون مینویسم. پسرم قبل از ارسال دید، گفت اینو میخوای تو گروه کلاسمون ارسال کنی؟ گفتم بله، گفت بیخود، گفتم چرا؟ گفت میخوای جلوی همه ی خانواده ها آبروی پسرت را ببری؟ چراگفتی بدخطم؟؟
گفتم خب میخوام عکس نفرستم که خودشون جواب بدن از رو جواب تو ننویسن،
گفت خب بدون توضیحات براشون بنویس. گفتم باشه.
نکته ای که من اصلا بهش توجه نداشتم پسرم را چقدر ناراحت کرده بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱بازی پر پرهیب سایه و سراب
آیا فضای مجازی باز سازیِ مدرنِ «تمثیل غار» allegory of the Cave افلاطون نیست؟ فکر نمی کنید این بازی های رقومی که در غرقابه های صفر و یک تجلی کرده، نه تصویر حقیقت، که سایه-بازیِ حقیقت سازان است و ما زندانیان غار را تا لبِ جویِ حقیقت می برد و تشنه بر می گرداند؟
حسینعلی رحمتی
۱۹ آبان ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
▪️چشم ها .... در جستجوی #انسانیتی است که در هروله بمب ها دود شده و به هوا رفته...
#غزه
حسینعلی رحمتی
۲۰ آبان ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
#معرفی_مقاله
✍️هوشیاری, نسیبه السادات؛ رحمتی, حسینعلی(1401). «بررسی عوامل درون و برون خانوادگی مؤثر بر گسست نسلی در خانواده ایرانی»، مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده, 3(6), 9-31.
🔻چکیده: امروزه ساختار روابط میان والدین و فرزندان در خانواده هستهای مدرن، دستخوش تغییرات بنیادینی شده است. هر چند برخی از این تغییرات امری طبیعی و لازمه پیشرفت و رشد جامعه است، اما هنگامی که گستره این تغییرات در اثر عوامل نسلی با سرعت گسترش یابد؛ به مسئلهای مهم تبدیل میشود و میتواند سرمنشأ آسیبهای زیادی در خانواده و به تبع آن جامعه باشد. در این صورت نمیتوان گسست بین نسلی را امری طبیعی انگاشت و دیده بر آن فرو بست. این نوشتار به روش توصیفی ـ تحلیلی با مطالعه منابع جامعهشناختی و تربیتی و با استفاده و استناد به آیات، روایات و سخن بزرگان و اندیشمندان دینی، به توصیف و تبیین عوامل تربیتی درونخانوادگی و برونخانوادگی گسست نسلی در خانوادهها پرداخته است. یافتهها نشان داد که عوامل تربیتی درونخانوادگی همچون اشتغال روزافزون والدین، فاصله سنی زیاد والدین با فرزندان، عدم آشنایی والدین و فرزندان با ویژگیهای یکدیگر و نیز عوامل تربیتی برونخانوادگی همانند جهانی شدن، مدرنیزاسیون، رسانهها و وسایل ارتباطجمعی، موجب ایجاد پدیده گسست نسلی در خانوادهها شده است.
متن مقاله👈🏿https://mtr.jz.ac.ir/article_182424.html
حسینعلی رحمتی
۲۰ آبان ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢کارکردهای اخلاق برای هوش مصنوعی
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ، نشست علمی «خدمات متقابل هوش مصنوعی و اخلاق اسلامی» با حضور و ارائه حجت الاسلام و المسملین دکتر «حسینعلی رحمتی» و حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حمید محسنی» در تحریریه خبرگزاری ابنا برگزار شد.
رحمتی:
🔹 اگر بگوییم دنیای امروز به دوران ماقبل هوش مصنوعی و مابعد آن تقسیم شده، حرفی به اغراق نگفتهایم.
🔹در نسبت بین هوش مصنوعی و اخلاق چهار موضوع محوری قابل طرح است:
1. کمکهای #اخلاق به هوش مصنوعی
2.کمکهای #هوش_مصنوعی به اخلاق
3.چالشهای اخلاقی هوش مصنوعی
4. راه های حل این چالشها
در این نشست فقط درباره مورد اول بحث شده است.
🔹ما در تفکر اسلامی و به طور خاص در مکتب اهل بیت(ع) آموزههای فراوانی داریم که در حوزه فناوری اطلاعات به صورت عام و هوش مصنوعی به صورت خاص، قابل استفاده است و این از مزیتهای مکتب اهل بیت(ع) است. اما این ادعا به تنهایی کافی نیست، باید این آموزهها مثل فرآوردههای معدنی استخراج و بازتولید شده و متناسب با فضای هوش مصنوعی و مسائل و موضوعات آن برای جامعه و دنیای امروز بیان شود.
📌متن کامل👈 https://fa.abna24.com/story/1410777
۲۱ آبان ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati