eitaa logo
حرم- کارشناسان احکام
454 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
231 ویدیو
100 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 نماز آیات در پس لرزه ها 🔹 سؤال: بعد از وقوع در منطقه‏ ای، غالباً در مدت کمی، ده‌ها پس‌لرزه رخ می ‏دهد، حکم نماز آیات در این موارد چیست؟ 🔸جواب: هر زلزله ‏ای، چه شدید و چه خفیف، اگر زلزله مستقلی محسوب شود، جداگانه‏ ای دارد. 🆔 @leader_ahkam
📚 زمان امساک روزه و وقت نماز صبح 💠 سؤال: در ماه شریف و مبارک و با توجه به توسعه شهرها وعدم امکان تشخیص دقیق لحظه فجر، خواهشمند است نظر شریف خود را در مورد برای روزه و اقامه نماز صبح اعلام فرمایید. ✅ جواب: مقتضی است که مؤمنین محترم جهت رعایت احتیاط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح، همزمان با شروع از رسانه ها برای روزه امساک نمایند و حدود پنج الی شش دقیقه بعد از اذان (حدود ده دقیقه از اوّل اذان صبح)، شروع به ادای فریضه صبح نمایند. 🆔 @leader_ahkam
پرسش: خانمي بعد از 7 روز خون ديدن پاك مي شود و غسل خود را انجام مي دهد در روز هشتم و نهم لكه هاي قهوه اي مي بيند و پاك مي شود . لذا وظيفه او بوده است كه غسل حيض را اعاده كند . از باب اين كه جهل به موضوع و حكم داشته است غسلي انجام نمي دهد و با همان حال روزه هاي خود را مي گيرد با توجه به اينكه اين خانم جاهل به موضوع و حكم بوده است : الف: آيا روزه هاي هشتم و نهم وي صحيح است يا بايد قضا كند ؟ ب: حكم روزه هاي دهم به بعد او كه واقعاً پاك بوده است و تعمدي بر بقاء حيض نداشته است چيست ؟ پاسخ 1: الف - خانم مذبور چون روز هشتم و نهم خون ديده است و بعد پاك شده است پس محكوم به حائض بودن است حائض بايد روزه اش را قضا كند . ب- روز دهم به بعد پاك بوده است و روزه برايش واجب بوده و غسلي كه قبلاً كرده بوده است باطل بوده است و اگر جاهل مقصر بوده بايد روزه هاي قبل از غسل را قضا كند و اگر جاهل بوده است قضا لازم نيست ولي مقتضاي احتياط است .مرجع تقليد پاسخگو: آيت الله العظمي روحاني پاسخ 2: روزه هاي مذكور را قضا كند ولي چنانچه غسل ديگري مانند جنابت يا غسل جمعه انجام داده باشد كفايت مي كند ولي كفاره اي ندارد . فايل: مرجع تقليد پاسخگو: آيت الله العظمي ناصر مکارم شيرازي پاسخ 3: بايد روزه هاي روزهاي هشتم و نهم را قضا كند و همچنين روزه ها و نمازهاي پس از روز نهم را قضا كند تا موقعي كه غسلي انجام داده باشد . فايل: 78-5مرجع تقليد پاسخگو: آيت الله العظمي سبحاني پاسخ 4: الف - روزه و نمازهاي روز هشتم و نهم باطل است چون حيض بوده است لذا روزه ها را بايد قضا نمايد ب- روزه هاي دهم به بعد باطل نيست چون بقاء عمدي بر نا پاكي از حيض حساب نمي شود اما نماز ها را بايد بعد از غسل قضا نمايد . فايل: 79-5مرجع تقليد پاسخگو: آيت الله العظمي فاضل لنکراني پاسخ 5 الف - در فرض سوال روز هشتم و نهم محكوم به حيض بوده و روزه صحيح نبوده البته قضا ندارد .ب- اگر جاهل مقصر نبوده روزه هاي او صحيح و قضا ندارد. فايل: 81-5مرجع تقليد پاسخگو: آيت الله العظمي صافي گلپايگاني پاسخ 7: روزه هشتم و نهم را قضا كند و در فرض سوال كه بقاء بر حيض عمدي نبوده روزه هاي بعد از ايام حيض اشكال ندارد . فايل: 82-5مرجع تقليد پاسخگو: آيت الله العظمي نوري همداني
آیت الله خامنه ای : موسیقی ای که مناسب با مجالس لهو و لعب و یا مطرب است وباعث گمراهی انسان(به سبب ویژگی‌هایی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی بندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عرف است.) میشودحرام است درغیراین صورت اشکالی نداردولی بهتر است ترک شود وفرقی بین موسیقی محلی و غیره و یا موسیقی که توسط جمهوری اسلامی ایران مجوزداده شده نیست ویا مجلس عروسی و غیره نیست!
✅ چند استفتاء در مورد مراسم احیاء از مقام معظم ✳️ سوال : آیا شرکت کردن زن حایض در مراسم و سر گرفتن قرآن حرام است ؟ 🍃پاسخ : حرام نیست؛ ولی لمس خط قرآن بر حرام است.   ✅ گرفتن با ✳️ سوال : آیا در شب های قدر استفاده از تلفن همراه و تبلت و لبتاپ و امثال آن در صورتی که نرم افزار قرآن آن باز باشد، و روی صفحه تلفن همراه باشد، به جای کتاب قرآن قابل استفاده می باشد؟ البته در زمان سر گرفتن قرآن. 🍃 جواب : در فرض سؤال، حکم قرآن را ندارد.   ✅ یا منزل ✳️ سوال : آیا احیا گرفتن شب قدر، در خانه ثواب زیادی دارد؟ یا حتماً باید در صورت گیرد؟ 🍃 جواب : حضور در مسجد فضیلتی دارد، که در خانه، آن فضیلت نیست.
‼️قرآن به سر گرفتن با تلفن همراه 🔷س 4046: آیا در شب های قدر استفاده از تلفن همراه و تبلت و لبتاپ و امثال آن در صورتی که نرم افزار قرآن آن باز باشد، و روی صفحه تلفن همراه باشد، به جای کتاب قرآن قابل استفاده می باشد؟ البته در زمان سر گرفتن قرآن. ✅ج: در فرض سؤال، حکم قرآن را ندارد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه امیرالمؤمنین علیه السلام توسط مقام معظم رهبری
قابل توجه اساتید محترم شماره تماس بخش وجوهات دفتر آیت الله خامنه ای جهت اعلام به مخاطبین و کاربران، به ۰۲۵۳۷۷۴۲۲۲۷ تغییر یافته است.
جویدن آدامس برای روزه دار بهجت، وحید، امام، اراکی، خویی، گلپایگانی: جویدن آدامس و بلعیدن آب دهانِ ناشی از آن نیز، هر چند طعمی از آن داشته باشد (درصورتی که آن طعم به جهت خرد شدن اجزای آدامس نباشد) اشکال ندارد. فاضل، سیستانی، زنجانی، رهبری: اگر چیزی از آدامس به حلق برسد روزه باطل است. تبریزی: اگر آدامس شیرینی داشته باشد یا طعم آن به جهت خردشدن اجزاء آدامس باشد، اشکال دارد. صافی: چنانچه آدامس هیچ طعمی نداشته باشد که به حلق برود، روزه صحیح است؛ لکن این عمل برای روزه‌دار پسندیده نیست و تظاهر به آن، اشکال دارد. مظاهری، مکارم، نوری: جویدن آدامس برای روزه دار جایز نیست. عروه‌الوثقی ج 2 کتاب الصوم فصل فی امور لا بأس بها للصائم – منهاج الصالحین، ج 1 مسأله 1003 - وسیله النجاه ج 1، ذیل مسأله 1108 - تبریزی، استفتائات جدید، ج 1، س 714 - مکارم، استفتائات جدید،1384، ج 2، س 426 - مظاهری، استفتائات سایت بخش روزه.
. شبی است که در عرصه آن انسان، ره صد ساله را یک شبه طی می کند ... التماس دعا .