eitaa logo
حرم- کارشناسان احکام
428 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
221 ویدیو
85 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا انسان می تواند در حالت اختیار هر دو پای خود را با یک دست مسح کند؟ آیات عظام امام خمینی، بهجت، سیستانی، فاضل لنکرانی: اشکال ندارد. آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی: به احتیاط واجب صحیح نیست
وظیفه کسی که آب یا چیزی که تیمم بر آن صحیح است در اختیار ندارد (فاقد الطهورین) برای خواندن نماز واجب چیست؟ نوری همدانی: به احتیاط مستحب نماز را بدون طهارت بخواند و به احتیاط واجب بعدا آن را قضا کند. آیات عظام امام خمینی، خویی، تبریزی، شبیری زنجانی، سیستانی، بهجت، وحید خراسانی: به احتیاط مستحب نماز را بدون طهارت بخواند و بعدا آن را قضا کند. آیت الله خامنه ای: به احتیاط واجب باید نماز را بدون طهارت بخواند و آن را قضا کند. آیات عظام صافی گلپایگانی، گلپایگانی، فاضل آیات عظام لنکرانی، مکارم شیرازی: به احتیاط واجب باید نماز را بدون طهارت بخواند و به فتوا آن را قضا کند
آیا برای صحت تیمم لازم است چیزی که تیمم بر آن صحیح است، گَرد داشته باشد؟ آیات عظام سبحانی، شبیری زنجانی: لازم است. آیات عظام تبریزی، خویی، سیستانی، وحید خراسانی: به احتیاط واجب لازم است. آیات عظام امام خمینی، صافی گلپایگانی، فاضل لنکرانی، گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی: لازم نیست
آیا تیمم در فضای غصبی مثل کشیدن دستها به پیشانی یا پشت دستها در ملک دیگری که بدون اجازه وارد آن شده است، صحیح است؟ آیات عظام تبریزی، خویی، صافی گلپایگانی، گلپایگانی: باطل است. آیات عظام شبیری زنجانی، وحید خراسانی: بنابر احتیاط واجب، باطل است. آیات عظام امام خمینی، بهجت، سیستانی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی: باطل نیست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 شک پس از غسل 💠 سؤال: اگر شخصی پس از غسل، شک کند که آیا سمت چپ بدن را شسته است یا خیر، آیا غسل او صحیح است؟ ✅ جواب: اگر پس از چند روز شک کند، به شک خود اعتنا نکند ولی اگر در مدت کمی پس از غسل که مثلا هنوز بدن و مو مرطوب است، شک کند، باید محل شسته شود. البته شخصی که در این باره زیاد شک می کند، به شک خود اعتنا نکند و بنا را بر شستن بگذارد. 🆔 @leader_ahkam
آیا بر زن واجب است در نماز طوری خود را بپوشاندکه خودش نیز بدن و موهایش را نبیند؟ آیات عظام امام خمینی، خامنه‏ای، بهجت، شبیری زنجانی، صافی فاضل لنکرانی، گلپایگانی، نوری همدانی: لازم نیست. آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی: به احتیاط واجب باید طوری باشد که خودش موها و بدنش را نبیند.
حکم خواندن نماز با لباس غصبی، در صورتی که بداند غصب حرام است و عمدا با لباس غصبی نماز بخواند، چیست؟ آیات عظام امام خمینی، خامنه‏ا ی، صافی گلپایگانی: نماز باطل است. آیات عظام خویی، سیستانی، وحید خراسانی: اگر لباس غصبی بالفعل ساتر عورت باشد، نماز (سیستانی: به احتیاط واجب) باطل است. آیت الله بهجت: به احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند، البته اگر با توجه به غصبی بودن لباس قصد قربت داشته، نماز صحیح است. آیات عظام شبیری زنجانی، نوری همدانی: اگر لباس با حرکت نمازگزار حرکت کند، (شبیری زنجانی: به احتیاط) نماز باطل است آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی: به احتیاط واجب نماز باطل است
⬅️استفتائات با موضوع اعتکاف بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به فرا رسیدن ایام پر فیض اعتکاف و سؤالات زیاد در این باره، پرسش و پاسخ تایید شده اعتکاف در بانک سؤالات جهت مطالعه و استفاده در پاسخگویی با عنوان «پرسش و پاسخ منتخب فقهی» به آدرس زیر در دسترس قرار دارد: ⬅️پایگاه اطلاع رسانی لیدر به نشانی: https: //www. leader. ir/fa/faq?s=251 ⬅️در ضمن این مجموعه در حال تکمیل و به روز رسانی می باشد؛ چنانچه سؤالی در این موضوع به نظر مبارک هر یک از کارشناسان رسید که مشابه آن وجود نداشت، جهت تکمیل و اضافه به آن، ارسال نمایید.
جدول مراقبه رجب‌المعظم 1445.pdf
772.3K
🌀 جدول مراقبه‌ی رجبیه 📝 اعمال و اذکار ماه رجب 📿 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسانی انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام اعمال و اذکار هر روز، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. ♨️ مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کنید و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. ✅ به جهت تأکید اساتید اخلاق، دعاهای روزانه ماه رجب نیز به جدول مراقبه اضافه شده‌اند. 📚 منابع: 1️⃣ اقبال الاعمال 2️⃣ مفاتیح الجنان معاونت تهذیب مدرسه امام مهدی موعود علیه السلام
ماه رجب فرصت خوبى است؛ ماه دعاست، ماه توسل است، ماه توجه است، ماه استغفار است. دائم هم باید استغفار کنیم. هیچ کس هم خیال نکند که من از استغفار مستغنى‌ام. پیغمبر خدا میفرماید که: «انّه لیغان على قلبى و انّى لأستغفر اللَّه فى کلّ یوم سبعین مرّة». بلاشک پیغمبر هم حداقل روزى هفتاد مرتبه استغفار می‌کرد. استغفار براى همه است؛ بخصوص ماها که در این تحرکات مادى، در این دنیاى مادى غرقیم و آلوده‌ایم. استغفار بخشى از این آلودگى را پاکیزه می‌کند و از بین میبرد. ماه استغفار است؛ ان‌شاءاللَّه فرصت را مغتنم بشماریم. 🌱امام خامنه‌ای مدظله‌العالی بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى۱۳۸۸/۰۴/۰۳
🟣 گزارش استهلال ماه رجب المرجب  ۱۴۴۵ ه‍ . ق  🔹الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ (۲۹ جمادی الثانی ۱۴۴۵) زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۱۵ و ۲۸ دقیقه روز پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ زمان غروب خورشید: ساعت ۱۷:۱۱ زمان غروب ماه: ساعت ۱۸:۰۹ ارتفاع ماه: ۸.۶ درجه مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۵۸ دقیقه سن ماه: ۲۵ ساعت و ۴۳ دقیقه فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۱۴.۸ درجه 🔹ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال     تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه رجب در غـروب روز جمعه در کشور قابل رؤیت است. بنابراین ماه جمادی الثانی ۲۹ روزه بوده و غرّة (اول) ماه رجب ۱۴۴۵ روز شنبه ۲۳ دی ماه خواهد بود. 🔹ج ـ گزارش‌های رسیده     در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز جمعه اقدام به استهلال نمودند که  نتیجه آن به قرار ذیل است.    ۱. مناطقی که هوا صاف بود و هلال با چشم عادی رؤیت شد: استان اصفهان: اصفهان، بوستان شهدای گمنام درچه، شهرضا استان فارس:لامرد، بوانات استان مرکزی: اراک (با چشم مسلح) کمیجان، ساوه استان خراسان رضوی: تایباد استان یزد: یزد، میبد، اردکان استان سیستان و بلوچستان: چابهار استان خوزستان: خرمشهر استان ایلام: دهلران (با چشم مسلح) استان کرمان: سیرجان ۲. مناطقی که هوا غالباً ابری و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی: مشهد، گروه طلاب، قوچان، نیشابور، طرقبه، گلبهار، سبزوار، درگز، بردسکن، تربت حیدریه استان خراسان جنوبی: بیرجند، خضری، سرایان، بشرویه، طبس استان مرکزی: تفرش، خمین، زرندیه، محلات استان خراسان شمالی: بجنورد، جاجرم استان سیستان و بلوچستان: زاهدان، زابل استان ایلام: ایلام، ایوان غرب، مهران استان چهارمحال بختیاری: بروجن استان خوزستان: خرمشهر، دزفول استان تهران: تهران، پرند استان هرمزگان: بندرلنگه استان قم: قم، پردیسان استان سمنان: دامغان استان بوشهر: گناوه استان گلستان: گرگان استان اردبیل: اردبیل استان زنجان: زنجان 🆔 @leader_ahkam
آیا بر پسر بزرگ تر واجب است که خودش قضای روزه پدر را بجا آورد، یا می تواند کسی را برای انجام روزه قضای پدر اجیر کند؟ آیت الله سیستانی بنابر احتیاط واجب ،واجب است روزه والدین خود را بجا آورد، یا برای آنها اجیر بگیرد و یا بجای هر روز 750 گرم غذا به فقیر بدهد
📚 خمس کاشته های زراعی و خانۀ نیمه کاره 💠 سؤال: آیا مالک محصولات زراعی به عمل نیامده و یا مالک ساختمانِ نیمه کاره در سر سال خمسی، وظیفه ای برای پرداخت خمس آن دارند؟ ✅ جواب: محصولات کشاورزی قبل از رسیدن به مرحله‌ای که مقصود کشاورز است (مانند اینکه هدف کشاورز از کاشت درخت انگور، برداشت انگور باشد نه غوره)، اگر به نحوی باشد که بر آن، صدقِ ربح کند (یعنی ارزش مالی داشته باشد) در پایان سال خمسی، متعلق خمس است و همینطور است نظایر آن از قبیل ساختمان نیمه کاره‌ای که به قصد تکمیل و فروش در حال ساخت است. 🆔 @leader_ahkam
آیا می شود بدون رضایت افرادی که وسایل شخصی خود را ( مثل لاستیک ماشین، کمد، دوچرخه و ... ) در مشاعات می گذارند و با تذکر نماینده بلوک هم حاضر به برداشتن آن نیستند برداشت و در محل بازیافتی یا جای دیگر که احتمالا معرض تلف است قرار داد؟ آیت الله سیستانی: با اطلاع آنها جایز است آیت الله مکارم: مسئولین مجتمع با آنها اتمام حجت نمایند اگر برنداشتند به جایی که احتمال تلف آن کمتر است منتقل کنند آیت الله زنجانی: جایز نیست
▫️برگزاری اقامه نماز باران ▪️نماز استسقاء 🔸به امامت حضرت آیت‌الله مهدوی 🗓زمان : روز جمعه مورخ ۲۹ دی ⏱ساعت ۱۰ ▫️مکان:گلستان شهدای اصفهان •┈┈••••✾•🇮🇷🇮🇷🇮🇷•✾•••┈┈• 💢 پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان 🌐 https://eitaa.com/eshahtad با ما همراه باشید
💥توقع نابجا! 🎙آیت الله : 🔸یک وقت با آقای حاج آقا ابوالفضل زنجانی صحبت می‌کردم، فرمود: فلان آقا توقّع دارد همان جور که در دوره صفویه فلان آخوند، متنفّذ و محترم بود و مردم در مقابلش خضوع داشتند، او هم همان‌گونه باشد ولی فکر نمی‌کند که در دوره صفویه اکثر مردم عوام و بیسواد بودند و ملّایشان هم شخصیتی مثل بود. 🔹در دوره ما ملّایشان شده‌اند من و مردم هم درس‌خوانده و باسواد شده‌اند. مردم سطحشان بالا رفته و علما سطحشان پایین آمده است. حالا اگر من توقّع داشته باشم تحصیل کرده‌های امروز همان احترامی که عوام آن روز برای شیخ بهایی قائل بودند، برای من داشته باشند، توقّع نابجایی است. 📚جرعه ای از دریا، جلد 3، ص 369. ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
در کشور افغانستان زندگی میکنم و به شغل کشاورزی گندم کاری مشغول هستم. گروه طالبان بالاجبار از ما زکات میگیرد. آیا بعد از دادن زکات به طالبان، مجددا باید خودمان هم زکات بدهیم؟ آیا در این مساله فرق میکند که سهمی که بالاجبار میدهیم، با قصد قربت همراه باشد یا نباشد؟ آیت الله سیستانی : اگر از روی ناچاری زکات به آنها داده شد کافی است . آیت الله مکارم : در صورتی که راهی غیر از این وجود نداشته باشد و به قصد قربت پرداخته و توانایی پرداخت مجدد ندارد ، کفایت می کند . آیت الله زنجانی : اگر در پرداخت زکات تاخیر نکرده باشند و در نگهداری محصول کوتاهی نکرده اند ، پرداخت زکات واجب نیست .
📸 جزئیاتی دیگر از حملات موشکی دیشب سپاه به تروریست‌های ضد ایرانی و مقر سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی 🔹مقر موساد در اربیل، یک ویلای پوششی بوده و ۱۵ کیلومتر نیز خارج از شهر ساخته شده و منطقه مسکونی در اطرافش نبوده. این مقر، از نظر ساخت، سومین مقر مستحکم موساد در منطقه بوده که از ۲ لایه بتن ساخته شده و دارای رادار و دستگاه‌های شنود بوده است. 🔹در حمله به مقر موساد، ۴ نفر از مسئولین ارشد موساد که کاملا تحت اشراف اطلاعاتی بودند به هلاکت رسیدند. 🔹در حمله موشکی ایران به تروریست‌ها در ادلب سوریه نیز چند فرمانده ارشد داعش به هلاکت رسیدند. @jahaannews jahannews.com
مسأله 1594. کثیر الشک در مبحث وضو، غسل و تیمّم، همانند کثیر الشک در مبحث نماز است؛ بنابراین، اگر شخص در حالات عادی، سه وضو بر او نمی‌گذرد، مگر آنکه در یکی از آنها شک می‌کند، مثلاً در مسح سر شک می‌کند که آن را انجام داده یا نه و این حالت، دو مرتبۀ دیگر هم تکرار شود، در شکّ چهارم و بعد از آن، عنوان کثیر الشک بر این فرد صدق می‌کند و به احکام کثیر الشک در وضو عمل می‌نماید؛ یعنی به شکّ خود اعتنا نکرده و بنا می‌گذارد که مسح سر را انجام داده است؛ امّا اگر بعداً معلوم شود که مسح سر را انجام نداده، وضویش باطل بوده و نماز واجبی را که با آن خوانده، باید در وقت دوباره خوانده و اگر وقت گذشته قضا نماید. رساله جامع ج ا
🔻پيرامون ليلة الرغائب اولين شب جمعه ماه رجب با عنوان يعني شب بردن ثواب بسيار شهرت يافته است. مبناي ليلة الرغائب روایتی منسوب به پيامبر اكرم(ص) است که در برخی از کتابهاي ادعيه ذكر شده است. انجام اعمال لیله الرغائب از گذشته در بین عوام اهل سنت رواج داشته و ظاهرا از مجامع سني به فضاي فكري شيعه راه يافته و مشهور شده است. محدثان و عالمان و نظرات متفاوتی در رابطه با اعتبار این روایت دارند. تا جايي كه برخی از ايشان این روایت را دانسته و درنتیجه نماز ليلة الرغائب را هم بدعت می‌دانند. برخی ديگر روایت ليلة الرغائب را از نظر سند دانسته، اما خواندن نماز آن را بر اساس قاعده (التسامح في ادلة السنن) جایز دانسته اند! 📌متأسفانه در سال‌های اخیر، بنابر یک سهل انگاري و عدم دقت كافي و يا اعتقاد اشتباه از سوي برخي رسانه ها لیلة الرغائب را به معنای (شب آرزوها) نام‌گذاری و معرفي کرده‌اند!!! ⭕️ اين در حالي است كه روايت لیله الرغائب از دو جهت مورد خدشه قرار گرفته است: ١- از نظر و ماخذ آن. (رجال الحديث و سند شناسي) ٢- از نظر و مضمون.( دراية الحديث و متن شناسي). 📚منابع ليلة الرغائب: اصل اين داستان در منابع روایی اهل سنت بوده و در كتابهاي شیعه تا قبل از اقبال الاعمال سید بن طاووس چنين چيزي به چشم نمي خورد و اولین بار ایشان، این موضوع را در کتاب خود نقل کرده است. از اين رو بسياري از صاحب نظران احتمال داده اند كه این جريان از منابع اهل سنت به كتابهاي شیعه وارد شده باشد. ظاهراً در بین اهل سنت، قدیمی‌ ترین منبعی که این روایت را ذکر کرده، کتاب (احیا علوم الدین) در قرن پنجم هجری قمری است. غزالی بعد از ذکر نماز ليلة الرغائب می‌گوید: در نظر من این نماز مستحب است، چراکه در طول سال‌ها تکرار شده ... و مردم سرزمین قدس بر آن مواظبت کرده‌اند و به همین خاطر ترجیح دادم آن را بازگو کنم. 📌اولین کسی که در بين شيعيان به نقل روايت ليلة الرغائب پرداخته کتاب (مفید العلوم و مبید العموم) منتسب به شخصی به نام محمد بن عباس است که این روایت را در آنجا بدون ذكر سند و منبع نقل کرده است. بعد از او سید بن طاووس در کتاب (اقبال الاعمال) و پس از وی ابن باقی منابع شیعی راه یافته است. 📚 رجوع كنيد به : ١- احیا علوم الدین، محمد غزالي، ج١ ص٢٠٣. ٢- مفید العلوم و مبید الهموم، محمد بن عباس خوارزمي، ص ١٧١. ٣- الاقبال بالاعمال الحسنة، سید ابن طاووس، ج‏ ‏٢ ص ٦٣٢. ٤-اختیار المصباح الکبیر، ابن باقی قرشی، ج ٢ ص ٢٢٩. ٥-منهاج الصلاح فی اختصار المصباح، علامه حلي، ص ٤٥٧. ٦-بحارالانوار، مجلسي، ج٩٥ ص٣٩٥. ٧- البلد الامین و الدرع الحصین، ابراهيم بن علي كفعمي، ص ٦٩. http://eitaa.com/nokaterjalie •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri 👇👇 🌻 @ahlebait110
مسأله 303. انسان لازم نیست برای رفتن به حج، اموال ضروری زندگی و نیز اموال غیر ضروری که به آنها عرفاً نیاز دارد و از نظر مقدار و کیفیّت، مناسب شأن اوست - نه بیشتر از شأنش - بفروشد. بنابراین، فروش خانۀ مسکونی، ماشین، اثاث منزل، کتاب‌های مورد استفاده در تحصیل، ابزار کار، لباس‌هایی که برای زینت استفاده می‌کند، چنانچه بیش از اندازۀ نیاز و شأنش نباشد، لازم نیست؛ امّا اگر بیش از نیاز و شأنش باشد، طوری که مقدار اضافه بر نیاز و شأن، برای مصارف حج کافی باشد، یا آنکه مال دیگری داشته باشد که با ضمیمه کردن آن کافی می‌شود، فرد، مستطیع محسوب می‌شود. همچنین، فردی که مثلاً منزل یا وسیلۀ نقلیّه­ای دارد که بیشتر از اندازۀ نیاز و شأن اوست و می‌تواند آن را به منزل یا وسیلۀ نقلیّۀ کم ارزش­تری که کسر شأن وی هم نیست، تبدیل کند و با مقدار زائد - به تنهایی یا به ضمیمۀ مال دیگری که دارد - به حج برود، مستطیع محسوب می‌شود. همین ‌طور است اگر قبلاً به مالی ‌احتیاج داشته، ولی ‌اکنون از آن بی‌‌نیاز شده، مثل خانمی ‌که به علّت پیری ‌یا غیر آن، زیورآلات وی ‌مورد نیازش نمی‌‌باشد. رساله جامع ج 2
ولادت امام جواد علیه السلام مبارک باد💐🥳
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا