eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
46 ویدیو
16 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳ عید ما زمانی است که دور شمس حقیقی بگردیم 🔻 ما الآن در آستانه‌ی فروردین هستیم. نکته‌ای که باید به آن دقت داشت این است که این زمین است که ۳۶۵ روز تلاش و کوشش کرد که یک دور به دور آفتاب بگردد. ما فکر می‌کنیم اگر زمین مثلاً پنجاه بار به دور خورشید گشت، ما نیز پنجاه سال رشد کرده‌ایم، در حالی که اگر انسان پنجاه مطلب علمی فهمید، پنجاه سالش است! ما باید ببینیم فروردین ما چه زمانی است! عمر هر کسی به اندازه‌ی و اوست. ☀ ما به این نیست که زمین به دور آفتاب بگردد تا ما عمرمان زیاد شود. ما اگر دور شمسِ حقیقی حرکتی کردیم، آن‌وقت عمر ما زیاد می‌شود و بالا می‌آید. اگر دور علیهم السلام گشتیم و از معارف این‌ها استفاده کردیم و راه این‌ها را ادامه دادیم، ما هم دور شمس گشته‌ایم و عمرمان زیاد شده است. 👤 📝 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ اسیر روزمرگی‌ها نشو! 🔻 وقتی بخواهی در هواشناسی، در یک حوزه‌ی نظر بدهی، نمی‌توانی برای نظر بدهی و چند روز بعد را پیش‌بینی کنی ولی وقتی در سطح کلان بررسی کردی و دور و نزدیک را محاسبه کردی می‌توانی تا شش ماه بعد را هم پیش‌بینی کنی. 🔸 این که ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم به‌خاطر این است که برخوردهای ما با حوادثی است که اهمیت و ضرورت کمی دارند. به چیزهای جزئی و کم‌اهمیتی دل‌مشغولیم و کسی که به مشغول شود، طبیعی است که نمی‌تواند کند و کسی که برنامه‌ریزی ندارد معلوم است که نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند و نمی‌تواند برای پیشامدها مَکری داشته باشد. و نمی‌تواند برای مکرهای شیطان برخورد مناسبی را داشته باشد. «و لا نتخوف قارعة حتی تحل بنا» 👤 📚 برگرفته از کتاب «روزگار ستمگر و زمانه‌ی ناسپاس» 📖 ص ۴۰ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳ اسیر روزمرگی‌ها نشو! 🔻 وقتی بخواهی در هواشناسی، در یک حوزه‌ی #محدود نظر بدهی، نمی‌توانی برای #آین
💬 عیدانه به حرف‌حسابی‌های عزیز: 🔻 امام باقر (ع) فرمود: «عودا انفسکم الخیر؛ خود را به انجام کار خیر عادت دهید.» بیاییم از امروز که آغازین روز سال ۱۴۰۰ است، خود را به اهم چند کار شایسته عادت دهیم: 🔹 در زمینه‌ی اخلاق فردی: به نظم و انضباط بیش از گذشته اهمیت دهیم. در عین پرهیز از تجملات، تمیز و مرتب باشیم. به مصرف غذاهای سالم بیشتر اهتمام بورزیم. سحرخیزی را مغتنم بدانیم. ورزش، پیاده‌روی و تفرج به حد نیاز مطلوب است. و ... 🔹 در زمینه‌ی اخلاق بندگی: نمازها را از وقت اول آن تاخیر نیندازیم. به بخشی از نوافل روز و شب ملتزم باشیم. حداقل روزی پنج صفحه قرآن بخوانیم. حداقل یک نماز را به جماعت برگزار کنیم. نماز جمعه را حتی المقدور ترک نکنیم. و ... 🔹 در حوزه‌ی اخلاق اجتماعی: به محبت و مودت نسبت به والدین، همسر و فرزندان بیفزاییم. گاه با یک پیام دل دوستان را شاد کنیم. عبارت‌هایی همچون: عذر می‌خواهم، حق با شماست، می‌توانستم بهتر بگویم یا بهتر عمل کنم را به زبان خود عادت دهیم. هیچ محبت، سلام و لطفی را بدون پاسخ نگذاریم. به قواعد و قوانین شهروندی پایبند باشیم. و ... 🔹 در زمینه‌ی حیات علمی: عمر خود را کمتر در فضای مجازی و پای رسانه صرف کنیم. مطالعات خود را در زمینه‌ی تخصص جهت بدهیم. در بسط علم و دانش کوشا باشیم. دیدار و گفت‌وگوی حضوری با عالمان الهی را مغتنم بدانیم. و ... 🔹 گاه‌گداری از کسی که این دست از نصایح خیرخواهانه را به ما یادآور شده است، به خیر و دعا یاد کنیم! اللهم وفقنا لما تحب و ترضی سی ام اسفند ۱۳۹۹ شب اول سال ۱۴۰۰ http://eitaa.com/alinasirigilani ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ شاخص و مقیاس؛ قرآن و اهل‌بیت(ع) 🔻 مدتی گذشت. حالا کمی خودمانی‌تر شده بودیم. پیشرفتم بد نبود و محمد هم تلاشش را برای آموختن فوت‌های کوزه‌گری‌اش به‌کار می‌برد. یک روز پرسید: «بگو ببینم، اولین کار یک دیده‌بان چیست؟» گفتم: «خب معلومه باید جای خودش رو پیدا کنه.» پرسید: «برای این‌که جای خودش رو پیدا بکنه، باید چکار کنه؟» گفتم: «دو تا هدف مهم پیدا کنه که این دو هدف، هم در نقشه باشه و هم در طبیعت.» پرسید: «بعدش چی!» گفتم: «از این دو هدف گرا بگیره، گرا رو برگردونه و معکوس کنه. محل برخورد این دو گرا جای خودش می‌شه.» 🔸 گفت: «همه‌ی این‌ها که پرسیدم برای این بود که بگم اولین چیزی که یک آدم باید بداند این است که او کجا ایستاده و به کجا می‌رود، برای این که بفهمد کجا ایستاده باید دو هدف و شاخص مهم را پیدا کند. آن دو هدف و شاخص، یکی است و دیگری و . با معرفت به این دو شاخص، انسان می‌فهمد که درست ایستاده یا خطا ایستاده. می‌فهمد که باید کجا را ببیند و چگونه ببیند. این اولین قاعده‌ی دیده‌بانی است.» 📚 برگرفته از کتاب «سهم من از چشمان او» 📖 صفحه ۱۷۷ 👤 📗 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ مشکل از دینداری ماست! 🔻 اگر شما زنجیرچرخ یک دوچرخه را از چرخ‌دنده‌ی آن جدا کنید، این دوچرخه دیگر نمی‌تواند کار کند؛ چون یک جزء آن در جایگاه اصلی خودش قرار ندارد. لذا چون ارتباط بین اجزاء قطع شده است، کل سیستم کار نمی‌کند. نمی‌شود خواند ولی و نداد؛ و یا نکنیم و بعد مدعی باشیم که نیاز اجتماعی ما را تأمین نمی‌کند. 🔸 دین یک سیستم نیست، بلکه یک اکو سیستم است. دین یک پدیده‌ی مکانیکی نیست، بلکه یک اُرگانیک است. دین مجموعه‌ای حیات‌دار و زنده است. استاد (ره) می‌فرمایند: دین یک کُل تجزیه‌ناپذیر است. در معنای آیه‌ی شریفه‌ی «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ... » (الرّوم، ۴۱) یعنی قطع ارتباط میان اجزاء دین که به‌واسطه‌ی عمل‌نکردن مردم صورت می‌گیرد. اگر نیازهای فردی، اجتماعی، روحی، روانی و... ما برآورده نمی‌شود، مشکل از دین نیست، مشکل از ماست. 📚 برگرفته از کتاب «مثل این‌که...» 📖 صفحات ۵ و ۶ 👤 فهیمه بیرانوند ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ از ماه شعبان غافل نشویم 🔻 هر مومن عاقلی باید غفلت نورزد و در این ماه، خودش را برای آماده کند؛ به اینکه از ، خودش را پاک کند و از مافات کند. «فیتضرع الی‌الله عز‌وجل فی ‌شهر ان الله تبارک و تعالی یعرفک عیوب نفسک». وقتی که در این ماه آمادگی پیدا کردی، پروردگار مربی تو خواهد شد، موانع را از جلوی تو بر می‌دارد. دنیا خشت و گل که نیست، دنیا است، تعلقات را باید بزنیم: چون به دست خویشتن بستی تو پای خویش را هم به دست خویشتن وا کُن کمال این است و بس 👤 📚 برگرفته از کتاب ، ج۲ 📖 صص ۴۲ و ۴۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ نيستم آتش كه هر خارى كند رعنا مرا! 🔻 عبوسِ عبوس بود! پدرم او را گفت: چه اتفاق افتاده است؟! و او گفت: را نمی‌دانم كه چيست؟! به مَثَل شنيده‌اى كه مى‌گويند: فلان، با دانه‌اى از انگور، شيرين و با دانه‌اى غوره، ترش می‌شود! پدرم گفت: مادرم را خداى بيامرزاد، اين را بسيار می‌گفت! و او گفت: واين حكايت من است! پدرم گفت: و ما نيز در اين مصيبتيم، و خواهيم بود، تا وقتى كه ، و در رشد و تعالى خويش نكوشيم! 🔸 آن‌سوی‌تر بچه‌ها آتشى افروخته بودند، و دامن‌دامن خار به درون آن می‌ريختند، و شعله‌ور می‌شد! پدرم گفت: آن آتش، كم است و اندك، و ناچيز و كوچك، اين است كه با كمى خار، شعله‌اش بالا می‌گيرد، و اگر از آن كمى كاسته شود، به پايين می‌رود! اما خورشيد كه دريايى از آتش است، برايش چه تفاوت كه صحرايى از خار بر آن بيفزايى، يا بكاهى! نه كم می‌شود، و نه زياد! و آن مرد گفت: آرى همين است، كوچكيم، آن هم آن‌چنان كه گويى كودكيم! نور خورشيدم، ز امداد خسيسان فارغم نيستم آتش كه هر خارى كند رعنا مرا 👤 📚 از کتاب ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ علی اکبر، آیه‌ی حسین(ع) 🔻 همان‌طور كه دارای آيات متعدد است و هر كدام حقيقتی را به نمايش می‌گذارند تا راه انسان به سوی آسمان گم نشود، يعنی (ع) هم آيه‌ها دارد، آيات كبيرش، حضرت (ع) و حضرت (ع) و حضرت (س) و (ع) است. چطور شما در آيات تدبّر می‌كنيد و به آن‌ها دل می‌سپاريد، تا حقايق و معارف مربوطه را به دست بياوريد، بايد با آيات كربلا نيز انس بگيريد، كاری كنيد كه از فرهنگ انس با آيات كربلا و با آن قرآن مجسم در كربلا، محروم نشويد وگرنه از بهترين راه ارتباط با عالم قدس محروم شده‌ايد. 👤 📚 از کتاب «آنگاه که فعالیت‌های فرهنگی پوچ می‌شود» ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ گول حالِ ذکرِ بی‌مراقبه را نباید خورد! 🔻 ...تو که هنوز جوارحت را از پاک نکرده‌ای، چگونه منتظری که در شرح احوال قلب، چیزی به تو بنویسم؟! پس بشتاب، بشتاب به‌سوی توبه‌ی راستین؛ سپس بشتاب، بشتاب در کوشش و ... اگر بی‌مراقبت مشغول به ذکر و فکر شوی، بی‌فایده خواهد بود، اگر چه حال هم بیاورد؛ چراکه آن حال، دوام پیدا نخواهد کرد. گول حالی را که ذکر بیاورد، بی‌مراقبه نباید خورد. 📜 بخشی از نامه‌ی به اهل سیر و سلوک 📚 از کتاب 📖 ص ۱۳۵ 👤 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ انتظار یعنی یاری‌رساندن به ولی 🔻 نسبت به این است که ما و او را بشناسیم و او را در آن هدف کنیم. این ولایته! صِرف ابراز و ابراز و و این‌ها ولایت نیست. در ولایت حتما باید ولی را یاری کرد. و انتظار یعنی همین: یاری رساندن به ولی. 🔸 البته ولی را یاری کردن معنایش این نیست که ولی احتیاج به یاری ما دارد! قرآن می‌فرماید: إن تنصروا الله... یعنی چی؟ مگر ما می‌توانیم خدا را یاری کنیم؟ یعنی چه این حرف؟ یعنی حکمت بالغه‌ی الهی بر این تعلق گرفته که توسط شما محقق بشه! این یعنی یاری خدا. و الا خودش که می‌تواند هر کاری که می‌خواهد بکند! می‌خواهد که ما کنیم و به‌جایی برسیم. نصرت ولی هم به همین معناست. 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن» 📖 ص ۶۴ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ فقط باید از نتایج اعمال خود بترسیم 🔻 ترس و خوفی که انسان از خدا باید داشته باشد به دو موضوع مستند است: 🔸 الف: و مطلقه‌ی الهی به‌طوری که هیچ چیزی از علم او مخفی نیست و هیچ چیزی هم نمی‌تواند از حیطه‌ی حکومت او فرار کند: «و لا یمکن الفرار من حکومته» ‏‏‏(و فرار از حکومت خداوندی امکان‌پذیر ‏‏‏نیست) 🔹 ب: پیروی تمام حرکات درونی و عضوی بشری از قاعده‌ی «علیت» و «عمل و عکس العمل». این دو قاعده علاوه‌بر‌این‌که مورد مشاهده‌ی تجربی همگان است، مورد تایید و تاکید و دیگر منابع اصلی اسلام نیز می‌باشد. مانند: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَه. وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ» ‏‏‏(پس هر کس به‌مقدار وزن یک ذره به‌جای بیاورد، خواهد دید. و هر کس به‌مقدار وزن یک ذره انجام بدهد، خواهد ‏‏‏دید.) 🔺 پس اگر انسان بترسد، فقط باید از نتایج خود بترسد، نه از خدا زیرا او به‌هیچ‌وجه بر بندگانش ستم روا نمی‌دارد. 👤 📚 📗 ج ۲۱ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ فطرت بشر ضامن حفظ و بقای قرآن است 🔻 معنای «انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون» (حجر، ۹) این نیست كه ما را به‌زور جبرئیل می‌آوریم و به‌زور نگهش می‌داریم، هی جامعه می‌خواهد آن را طرد كند، ما به‌زور تامینش می‌كنیم، [بلكه معنایش این است كه] ما قرآن را حفظ می‌كنیم چون ما او را حفظ می‌كند، سنت ما این است كه هر چیزی كه با و بشر سروكار داشته باشد، خود فطرت و نیاز درونی بشر، ضامن حفظ و بقای آن است، و لهذا این‌همه جزرومدها و این‌همه كهنه‌و‌نوهایی كه در تاریخ پیدا شده، این كتاب خودش را حفظ كرده و جوانه‌های نو زده. 🔸 شما می‌بینید در فلان گوشه‌ی اروپا یا افریقا باز فلان متفكر پیدا شد، راجع به قرآن چنین گفت، مسلمان شد، چنین شد، چنان شد، این نشان می‌دهد كه یك جاذبه‌ی خاصی میان قرآن و وجود دارد؛ تدریجا هم هی صید می‌كند، اگر یك عده به علل خاصی رابطه‌شان با آن قطع می‌شود، باز یك عده‌ی دیگر از جای دیگر كشیده می‌شوند. 👤 📚 | ج۲ 📖 ص ۱۰۱ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f