eitaa logo
رسول حسن زاده
255 دنبال‌کننده
20 عکس
47 ویدیو
6 فایل
✔️ مدیر گروه حوزه و روحانیت پژوهشکده مطالعات راهبردی ✔️ پژوهشگر اخلاق و معنویت ⭕ محتوای کانال: #معنویت_پژوهی #اخلاق_پژوهی #نظام_اندیشه_اسلامی #فرق_ادیان #مباحث_اجتماعی #حوزه_روحانیت #مطالعات_راهبردی ✅ راه ارتباطی @rasoulhasanzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بر پا
دعای مخصوص بلاگرها 🔺 ماه رجب که چند روزی از آن مانده ماه مهمی است، دعای" یا من ارجوه" هم دعای مهمی است. برای خروج من و شما از اتاق خود تحقیری و یاس و احساس ذلت. چگونه؟ 🔺همان اول میگوید، اگر یک ضلع دیگر به نگاهت اضافه نکنی حرف مرا نمیفهمی، "یا من ارجوه لکل خیر". در عمق هر دارایی دست کسی را ببین که دارایی را داده، "و آمن سخطه عند کل شر"، در دل هر شری و نقصی حواست باشد آن دستی که این بلا را به تو داده، خیر تو را میخواهد، خیالت جمع باشد، او که کار دستش است حواسش به تو است. حالا اگر پشت خیر و شر ها او را ببینی نوع رفتارت و نظام محاسباتت تغییر میکند، اگر سبک رویت تو عوض نشود، سبک روایتت هم تغییر نمیکند. 🔺بعد سطوح امید را برایت میشمرد، "یا من یعطی الکثیر بالقلیل"، اگر چرتکه میاندازی، با قلیلهای خودت چرتکه نینداز روی کثیری که از جانب او میرسد حساب کن، "یا من یعطی من ساله"، او حتی وقتی هیچ امکانی نداری ولی همه وجودت درخواست از او است یاریت میکند، "یا من یعطی من لم یساله و من لم یعرفه"، او رحمت رحمانی اش شامل حال همه میشود حتی کسانی که نمیشناسندش و از او مطالبه نمیکنند، چرا حواسش به تو که سعی کرده ای در جبهه او باشی، نباشد . او مراقبت و رحمت و رافتش بی نهایت است."تحننا منه و رحمه" یک طرف همه ماجرا ها خدا است، چرا او در محاسبه تو حاضر نیست واقعا؟ شک نمیکنی به چشمت و نگاهت؟ 🔺شاید بگویی ما نقص داریم نه او، نگران خودمان هستم نه او، از کاستی خودمان میترسم نه او؟ اینجا بخش دیگر دعا درمان میکند نگاهت را. چگونه؟ میدانی ریشه همه نقصهای ما چیست؟ وابستگی به دنیا. "حب الدنیا راس کل خطیئه". میدانی عبور از دنیا عبور از آتش است. "فامه هاویه". تقوا یعنی مراقبت از خود توسط کسی که از آتش عبور میکند. مثل شناگری که از آب بهره میبرد ولی با شنا کردن مراقب است که غرق نشود. 🔺میدانی راه حل هم دردهای تو عبور از دنیا و آتش است. یعنی طهارت. به خدا میگویی تو که آنچه میدهی بی نهایت است و نقص ندارد؛ "فانه غیر منقوص ما اعطیت"، اما اگر مشکل از ما است که هست پس "و زدنی من فضلک یا کریم"، تو مرا بزرگ کن. چگونه؟ تو صاحب منزلت بالایی که از آن منزلت بالا نعمتها را اعطا میکنی و بالا میبری ما را، خودت بیا و حرام کن بر این محاسن سپیدم گرفتاری در آتش و دنیا را. "حرم شیبتی علی النار" یعنی ولو پیر و از کار افتاده باشم و توان نداشته باشم تو میتوانی عبورم دهی از آتش. 🔺عبور از آتش همان است که در بیان امام، حقیقت انقلاب است. تحول درونی که در جان امت رقم میخورد انقلاب در امت است و اگر در وجود ما رخ دهد انقلابی در جان ما است. این بعثت درونی به تعبیر سیدعلی حکیم همان انقلاب است. خدایا مرا انقلابی کن، تا جانم مستعد دریافت همه دارایی های عالم شود. 🔺واقعا هم همین است. انقلابی های حقیقی مظهر "خیر الدنیا و خیرالاخرت"ند. مظهر دوری از "شر الدنیا و الاخرت"ند. ببینید رهبرمان چطور راه آباد کردن دنیا و دفع ظلم ظالمان را یادمان میدهد. به او وصل شویم خودمان دنیا را میسازیم دستمان پیش دشمن و شیطان بزرگ دراز نمیشود. این ساختن دنیا در آن واحد ساختن آخرت و رسیدن به معنویت است. میخواهی ببینی دارایی حقیقی ما کجا است نگاه کن ببین روح انقلاب کجا بیشتر تشعشع دارد. کل ایران به وصف کلیتش البته یکپارچه چنین است، ایران انقلابی است. آرمانجو است. عزتش را کنار نگذاشته، عقیده اش به سیدالشهدا را رها نکرده، ایران به عنوان یک جامعه نه تک تک افراد، به قول رهبری، انقلابش را حفظ کرده، او را نبینی نمیفهمی او خیر دنیا را بدون خیر آخرت نمیخواهد، او شر دنیا را همراه شر آخرت کنار میگذارد، ایران بالکل چنین است اما با این حال در برخی نقاط حقیقت انقلاب بیشتر میدرخشد، کجا؟ مثل خانه شهدا، مثل کارگاه تولیدگران اقتصادی که ایستاده اند با همه نا ملایمات پای ایران، مثل گروههای جهادی و کانونهای علمی و نخبگان گمنام پای کار و.... اینها را ببین. اینها دارایی ما هستند، فتح الفتوح ما هستند. 🔺حالا در ماه رجب که ماه رحمت خدا است دعای "یا من ارجوه" را بخوان، به قلبت تفهیم کن که اولا عمیقتر ببیند، ثانیا از خدا بخواه و تلاش کن عمق بیشتری و تحول جدی تری در جانت جاری شود تا دست رحمت و تحنن الهی را که پشت سر جبهه حق است ببینی و بیابی و آنگاه تو هم مثل رهبرمان سیدعلی حکیم زودتر از همه بگویی هیچ کس حریف حماس کوچک و غزه مظلوم نیست، تو هم مثل او ببینی حرکت رو به قله و نزدیک به پیروزی مردم ایران را ، تا زودتر از آنکه افسانه ها و معجزه هایی مثل شکست امروز آمریکا از کودکان غزه، خودش را به چشمانت تحمیل کند تو زودتر بتوانی ببینی و روایت کنی. و اینگونه وجودت بشود مظهر امید، مظهر دعای "یا من ارجوه" ماه رجب. @ali_mahdiyan
16.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭐ رهبر انقلاب: جریان مقاومت یک رشحه‌ای از بعثت است / غزه کوچک، رژیم صهیونیستی دارای پشتیبانی کامل آمریکا را به زانو درآورد / حزب‌الله لبنان خسارت فقدان سیدحسن نصرالله را دید، ولی توانست اینجور بایستد / مقاومت از ایران اسلامی آغاز شد و مسلمانان را عموما بیدار کرد و نظام سلطه را به ملتها شناساند. ۱۴۰۳/۱۱/۹ 💻 Farsi.khamenei.ir
⭐️ رهبر انقلاب: بدانیم کسب عزت و لطف الهی در دنیا و آخرت در گروی پایبندی به مفهوم و مقتضای بعثت است ✏️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان نظام، نمایندگان کشورهای اسلامی: ✏️امروز مخاطب این حرف خود ماها هستیم همه‌مان، دولت‌های مسلمان، ملت‌های مسلمان، خود ما همه‌مان مخاطب هستیم. باید بدانیم اگر در دنیا چیزی مطالبه می‌کنیم یا امید به لطف الهی در آخرت بسته‌ایم باید به مفهوم بعثت و مقتضای بعثت و حرکت بعثت متشبث بشویم «مَن كانَ يُريدُ العِزَّةَ فَلِلَّهِ العِزَّةُ جَميعًا»؛ عزت آنجاست. ✏️عزت یعنی کسی دارای حالتی باشد که هیچ عامل بیگانه‌ای نتواند بر روی او اثر سوء بگذارد، این عزت است. «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً»؛ نه دشمن، نه عوامل گوناگون فکری، روحی، خارجی، جسمانی، روحانی، همه جور، نمی‌توانند اثر بگذارند وقتی که عزت وجود داشته باشد. یا در آیه شریفه «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ» اگر ایمان باشد شما برترین هستید، بالاترین هستید. ۱۴۰۳/۱۱/۹ عزت | عزت امت اسلامی | تبعیت از پیامبر اسلام 💻 Farsi.khamenei.ir
رسول حسن زاده
⭐️ رهبر انقلاب: بدانیم کسب عزت و لطف الهی در دنیا و آخرت در گروی پایبندی به مفهوم و مقتضای بعثت است
بیانات حکیمانه امروز رهبر عزیزمان در نسبت عزت و بعثت، راهبرد متعالی در مناسبات فردی و اجتماعی را ترسیم میکند عزت مؤلفه بنیادینی است که استحکام‌بخش فکری، ایمانی و روحی انسان و جامعه خواهد بود با این ویژگی انسان چه در زیست فردی و چه در حرکت جمعی در تکانه‌های زندگی، وساوس شیاطین و هجمه‌های دشمنان فرو نمیریزد. نفوذ هر نوع شبهه، تردید ناامیدی، یأس، سستی، اضطراب و نگرانی را بر خود می بندد. اقتضای این عزت، تمسک و تشبث به حرکت بعثت است و بدون آن نمی‌تواند به این استحکام و نفوذناپذیری دست یافت. بعثت، عقل و ایمان فطری را از درون فعال می‌کند و عامل رشد و حرکت فرد و جامعه می‌گردد. فکر و معنویت منبعث از بعثت مقاوم و حرکت آفرین است. اما امروزه در بازار رنگارنگ معنویت‌های جدید، عزت پوشالی نیز عرضه می‌شود کلاس‌های خودشناسی با عنوان "عزت نفس" بریده از توحید و بعثت، یک وجود پف کرده پوشالین از انسان و جامعه می‌سازد که با کوچکترین تکانه ها زود فرو میریزد. عزت نفس برآمده از تلقین های عجب آور روانشناختی موجب فاصله گرفتن از عقلانیت و معنویت میگردد و با مشغول شدن به خود در یک اختلال روانشناختی یعنی خودشیفتگی گرفتار می‌شود. انسان خودشیفته با خوش خیالی و خام اندیشی دیگر مقاومتی در برابر دشمنان نخواهد داشت. ✍ رسول حسن زاده @Hasanzadeh
ماجرای چهل و پنج سال درگیری جمهوری اسلامی و انجمن حجتیه.mp3
96.34M
🎙ماجرای چهل و پنج سال درگیری جمهوری اسلامی و انجمن حجتیه ▪️ گفتگو با رضا 📆 سوم بهمن ماه ۱۴۰۳ ⏱️ مدت زمان: ۲۰۱ دقیقه @jedal_siasi
12.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقام معظم رهبری: ادبیّات جنگ، به طور کلّی ادبیّات بشارتی است؛ ببینید قرآن هم درباره‌ی شهدا میفرماید که «وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا‌ هُم یَحزَنون». بشارت میدهند؛ بشارت میدهند به چه؟ که دو آفت مهم را نبایستی داشته باشند و ندارند؛ یعنی نفی این دو آفت را بشارت میدهند: یکی ترس، یکی اندوه؛ هم ترس را، هم اندوه را نفی میکنند. به نظر من اگر ما نشاط اجتماعی میخواهیم، اگر امید و شادابی و سرزندگی میخواهیم، اگر طراوت در نسلهای جوانمان میخواهیم، باید به این گزاره‌ی ملکوتی و قرآنی ایمان بیاوریم؛ این «یَستَبشِرونَ» خیلی مهم است. خوف و حزن دو آفت بزرگ است برای یک ملّت، برای یک جماعت، برای یک انسان. ترس و اندوه دو آفت بزرگ است؛ این دو آفت با بشارت قرآنی برداشته میشود؛ همچنان که اگر مقاومت هم بکنیم، این دو آفت برداشته میشود. آن هم [بیان] آیه‌ی قرآن است: اِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلٰئِکَةُ اَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا؛ مقاومت هم همین جور است. اگر میخواهید خوف نداشته باشید، حزن نداشته باشید، مقاومت و استقامت را سرمشق کار خودتان قرار بدهید؛ آن وقت خوف هم نخواهید داشت، حزن هم نخواهید داشت؛۱۳۹۹/۰۶/۳۱ @Hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از امام صادق(ع) نقل شده است: هنگامی که اسرای اهل بیت از سفر غم بار کربلا به مدینه باز گشتند ابراهیم بن طلحة بن عبیدالله، که در میان استقبال کنندگان بود، از امام سجاد(ع) سؤال کرد: در این جنگ چه کسی پیروز شد؟ آن حضرت فرمود: اگر خواستی بفهمی پیروز واقعی کیست، وقت نماز اذان و اقامه بگو و ببین نام چه کسی را بر زبان می آوری؟ ( بحار، ج ۴۵، ص ۱۷۷) @Hasanzadeh
12.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناجات شعبانیه کم نظیر است فرصت‌های معنوی رادریابیم التماس دعا https://eitaa.com/Hasanzadeh
5.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چیزی جز زیبایی نمیبینم‌؛ روایتی دردناک، اما قهرمانانه از دو نوجوان مجروح واقعه تروریستی پیجرها 🔹 «حسین دهینی» و «علی عباس» دو نوجوان مجروح اقدام تروریستی انفجار پیجرها در لبنان، با عباراتی غیرقابل وصف از روزهای بعد از مجروحیت می‌گویند. نکته: این دلیران جوان در هیچ کلاس انگیزشی و دوره شکرگزاری اینترنتی این روحیه را بدست نیاورده‌اند این روحیه از سرچشمه اصلی خودش یعنی روح توحید با صبر و استقامت بدست آورده‌اند. @Hasanzadeh
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️انتشار نتایج آخرین پیمایش ملی وضعیت دینداری در ایران (پیمایش چهارم و منتشره در سال ۲۰۲۴) 📊 آمارهای حدودا ۸۵ درصدی حکایت از التزام قوی توکل به خدا و تقید بالای ایرانیان به معاد دارد و نشان می دهد هموطنان ایرانی کماکان دیندارند. البته این آمار به معنای التزام بالای ایرانیان به فقه و شریعت نیست. 📊 نتایج پرسش از نحوه ارتباط با مراجع عظام تقلید و شیوه دریافت احکام فقهی حکایت از اعتماد بیش از نیمی از جامعه ایران به اسلام سنتی دارد. 📊 طبق این پیمایش، هر چند غالب مردم عقاید دینی و زمینه‌های مذهبی خود را حفظ کرده اند (حدودا ۶۲ درصد)، اما بخش عمده آنان معتقد به جدایی عرصه دینی از عرصه سیاسی هستند (۷۲ درصد) و سکولاریسم بیش از آنکه تصور کنیم به ایران اسلامی نزدیک است. حدودا ۲۵ درصد ایرانیان به اسلام سیاسی ملتزمند. 📊 بررسی نتایج محبت به اهل بیت ع، تلاوت قرآن، انجام نذر و توجه به زیارت، حج و اقامه نماز نشان از آمار تقید حدودا ۶۵ درصد از ایرانیان خبر می دهد. 📊 کماکان باور مرجئی بودن و شبهه کج و معوج «دلت پاک باشه» با آمار حدودا ۶۰ درصد در جامعه ایران پررنگ است. 📊 بررسی مقایسه ای و مساوی بودن آمار تمایل به عزیمت به حج و شرکت در زیارت اربعین بسیار امیدبخش است. در این رابطه نزدیک بودن آمار تلاوت قرآن و شرکت در هیئات مذهبی با آمار تقریبا مشابه، حاوی پیام های روشن و نشان از تلاش موفق متولیان ترویج قرآن در ایران اسلامی دارد. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️تحلیلی بر نتایج آخرین پیمایش ملی وضعیت دینداری در ایران ✍ به قلم: علیرضا رحمانی 📊 نتایج موج چهارم طرح ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، هرچند بنا بود محرمانه باشد؛ اما به‌صورت غیررسمی و ناخواسته منتشر شد.‌ 📊 تغییرات به وجود آمده در ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان در موج چهارم و سرعت تحول آن‌ها نسبت به موج‌های پیشین، تقریباً همه را شگفت‌زده کرد. تغییراتی که در بسیاری زمینه‌ها نشانگر افزایش پرشتاب تحولات هستند. 📊 یکی از زمینه‌هایی که در تمامی این پیمایش‌ها مورد سنجش بوده است، ارزش‌ها و نگرش‌های دینی ایرانیان است. سوالات این پژوهش در هر دوره تغییراتی داشته‌اند، اما سوالات یا به‌ اصطلاح گویه‌هایی وجود دارند که در میان این پژوهش‌ها و در سال‌های مختلف یکسان هستند. 🔹 سوالی که اینجا برای بسیاری مطرح می‌شود این است که دینداری در ایران چه وضعیتی دارد و دچار چه تغییراتی شده است؟ شاید با توجه به توضیحی که در خصوص پیمایش‌های ملی در حوزه دین ارائه شد، تصور کنید که می‌توان پاسخ این سوال را مبتنی بر یافته‌های پیمایش‌های مذکور بیان کرد. اما پاسخ منفی است! چرا؟ چرایی آن به ماهیت موضوعی مثل دینداری بازمی‌گردد که بسیار پیچیده و ذوابعاد است. 🔸 با توجه به ماهیت پیچیده دین، نمی‌توان به‌راحتی در خصوص وضعیت دینداری در ایران اظهارنظر کرد. بسیاری از ابعاد دینداری مربوط به اموری می‌شود که از دسترس پیمایش‌های این‌چنینی به دور هستند و بعضاً با پژوهش‌های کیفی و عمیق می‌توان در مورد آن‌ها مطالعه کرد. 🔸 هرچند نمی‌توان ادعایی کلی و تمام‌ و کمال در مورد وضعیت دینداری در ایران مبتنی بر داده‌های موجود ارائه کرد، اما می‌توان بخش‌هایی از این پدیده را مبتنی بر تحلیل مجدد همین پیمایش‌ها با نگاهی دقیق‌تر شناخت. در پژوهشی با عنوان «تحلیل روند تغییرات دینداری در ایران» ۱۳ مورد پیمایش ملی مبتنی بر روش تحلیل ثانویه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. حدود ۱۰ گویه یا پرسش مشترک میان پیمایش‌ها (تمامی یا بخشی از آن‌ها) انتخاب شده‌اند و روند تغییرات آن‌ها از سال ۱۳۵۲ تا ۱۴۰۲، یعنی در یک بازه ۵۰ ساله، مورد بررسی قرار گرفته است. 💠 آنچه می‌توان از کلیت این تحلیل برداشت کرد، کاهش گرایش‌های دینی در رویکرد و رفتار ایرانیان است که تقریباً در تمامی شاخص‌های مورد بررسی (به جز یک مورد که مربوط به فراغت دینی می‌شود) قابل مشاهده است.آیا دینداری ایرانیان کاهش یافته؟❓ هرچند که این تحلیل ثانویه از پیمایش‌های ملی نشانگر کاهش در شاخص‌های مرتبط با دینداری است، اما برای طرح چنین ادعایی که دینداری ایرانیان کاهش یافته است، نمی‌توان تنها به چنین تحلیلی اکتفا کرد. علت آن است که دینداری پدیده‌ای سیال و در حال دگرگونی است که نمی‌توان با شاخص‌هایی ثابت در تمامی دوره‌ها آن را اندازه‌گیری کرد. 💢 چنین تحلیل‌هایی، فارغ از تغییر گونه‌های دینداری، به ترسیم وضعیت می‌پردازند که از این حیث کامل نیستند. به نظر می‌رسد برای طرح چنین ادعایی نیاز داریم تا ابعاد بسیار گسترده‌تری را در حوزه دینداری ایرانیان مطالعه کنیم. در حال حاضر شاید بتوان به این ادعا بسنده کرد که «گونه‌های دینداری ایرانیان دچار تغییرات مهم و جدی شده است و صورت‌های جدیدی از دینداری در ایران شکل گرفته یا در حال شکل‌گیری هستند.» اما اینکه این گونه‌های جدید چه ویژگی‌هایی دارند، خود داستانی جداگانه و مفصل خواهد داشت. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ https://t.me/Muslimair1 ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o