eitaa logo
رسول حسن زاده
255 دنبال‌کننده
20 عکس
47 ویدیو
6 فایل
✔️ مدیر گروه حوزه و روحانیت پژوهشکده مطالعات راهبردی ✔️ پژوهشگر اخلاق و معنویت ⭕ محتوای کانال: #معنویت_پژوهی #اخلاق_پژوهی #نظام_اندیشه_اسلامی #فرق_ادیان #مباحث_اجتماعی #حوزه_روحانیت #مطالعات_راهبردی ✅ راه ارتباطی @rasoulhasanzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از راهبری فرهنگ
22.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا علی یا علی مالک ملک دلی نام زیبای تو شد رافع هر مشکلی 🌹 🌹 🌹 میلاد با سعادت حضرت امام المتقین امیرالمؤمنین علی علیه السلام را تبریک عرض می کنم 🌹 🌹 🌹 @Hasanzadeh
🟢 امیر المؤمنین(ع) در بیانات شهید مطهری 🔸 در حقيقت على(ع) همچون قوانين فطرت است كه جاودانه مى‌مانند. او منبع فيّاضى است كه تمام نمى‌گردد بلكه روز به روز زيادتر مى‌شود و به قول جبران خليل جبران از شخصيت‌هايى است كه در عصر پيش از عصر خود به دنيا آمده‌اند. بعضى از مردم فقط در زمان خودشان رهبرند و بعضى اندكى بعد از زمان خويش نيز رهبرند و به تدريج رهبرى‌شان رو به فراموشى مى‌رود، اما على(ع) و معدودى از بشر هميشه هادى و رهبرند (جاذبه و دافعه علی ع، ۳۹- ۳۸). 🔹 على(ع) پيش از آنكه امام عادل براى ديگران باشد و دربارۀ ديگران به عدل رفتار كند، خود شخصاً موجودى متعادل و متوازن بود. كمالات انسانيت را با هم جمع كرده بود. هم انديشه‌اى عميق و دوررس داشت و هم عواطفى رقيق و سرشار. كمال جسم و كمال روح را توأم داشت. شب، هنگام عبادت از ماسوى مى‌بريد و روز در متن اجتماع فعاليت مى‌كرد. روزها چشم انسانها مواسات و ازخودگذشتگى‌هاى او را مى‌ديد و گوشهايشان پند و اندرزها و گفتارهاى حكيمانه‌اش را مى‌شنيد، و شب چشم ستارگان اشكهاى عابدانه‌اش را مى‌ديد و گوش آسمان مناجاتهاى عاشقانه‌اش را مى‌شنيد. هم مفتى بود و هم حكيم، هم عارف بود و هم رهبر اجتماعى، هم زاهد بود و هم سرباز، هم قاضى بود و هم كارگر، هم خطيب بود و هم نويسنده. بالأخره به تمام معنى يك انسان كامل بود با همۀ زيباييهايش (جاذبه و دافعه علی(ع)، ۱۲). 🔸 على(ع) يك شخصيت جامع الاضداد است، كلامش هم جامع الاضداد است. در كلامش عرفان هست در اوج عرفان، فلسفه هست در اوج فلسفه، آزادى‌خواهى هست در اوج آزادى‌خواهى، حماسه هست در اوج حماسه، اخلاق هست در اوج اخلاق. نهج البلاغه مثل خود على، جامع است (انسان کامل، ۱۵۸). 🔹 على عليه السلام انسان كامل است، براى اينكه «همۀ ارزشهاى انسانى»، «در حد اعلى‌» و به‌طور «هماهنگ» در او رشد كرده است (انسان‌ کامل، ۳۵) 🔸 كلماتى كه از على عليه السلام صادر شده است، ممكن نيست مگر از كسى كه تمام مراحل سير و سلوك را عملاً طى كرده باشد و از رموز آن كاملاً آگاه باشد (خطابه‌های اخلاقی، ۲:۳۹). 🔹 حب على(ع) يعنى عشق به يك روح متعادل متوازن، عشق به انسان كامل، عشق به كمال انسانيت، عشق به آنچه خدا و پيغمبر به آن دعوت مى‌كنند (فلسفه اخلاق، ۹۹). 🔸 از خصوصيات زندگى على عليه السلام اين است كه عواطف اجتماعى آن حضرت صد در صد جنبۀ عقلانى و منطقى داشت و صرفاً جنبۀ احساساتى نداشت كه مثل اعراب جاهليت كه سخا و كرم مى‌كردند عارى از منطق باشد. مثلاً على در مواقعى سخت مى‌گرفت و در مواردى سست مى‌گرفت و همۀ اينها موافق با نظم و حساب و منطق اجتماعى بود. على چاه «ابى نيزر» را كه به دست خود كنده بود وقف كرد و يا قرص نانى كه با زحمت بازو به دست آورده بود به مسكين و يتيم و اسير داد، ولى حاضر نشد از بيت المال مسلمين دينارى و درهمى به عقيل برادرش بدهد (یادداشت‌ها، ۹:۲۱۸). 🔹 على عليه السلام به مدائن رسيد. عده‌اى از دهقانها شروع كردند به دويدن در جلو مركب آن حضرت. فرمود: چرا اين كار را مى‌كنيد؟ گفتند: اين يك نوع احترامى است كه ما از بزرگان خويش مى‌كنيم. فرمود: اين كار را نكنيد. اين كار براى شما ذلت است و براى امير شما هم هيچ فايده‌اى دربر ندارد (خطابه‌های اخلاقی، ۲:۲۲). @Hasanzadeh
10.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سرای مولا 🔹 بیان آیت الله العظمی جوادی آملی درباره شعر استاد شهریار : به جای «برو ای گدای مسکین، در خانه علی زن» باید می‌ گفت: «مرو ای گدای مسکین، تو در سرای مولا، که علی همیشه می زد در خانه گدا را»... . 📚 سخنرانی در جمع طلاب و ائمه محترم جماعات تهران تاریخ: 1397/06/06 @Hasanzadeh
◻️«اعتکاف»، «معنویت انقلابی» و «علوم انسانی» 🖊احمدحسین شر یفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اعتکاف وقوفی دست‌کم سه‌روزه در خانه خدا و به یاد خدا است. اعتکاف نوعی خلوت میان خود و خدا است؛ برای بازخوانی و مواظبت از داشته‌های بی‌بدیلی که ممکن است در زندگی روزمره مورد غفلت واقع شده باشند؛ اعتکاف هرگز به معنای عزلت و دوری از جامعه نیست؛ چرا که باید در «مساجد بزرگ و جامع» انجام گیرد. اعتکاف نوعی وقوف و اقامت و ایستادن و نَفَس‌گیری برای شرکت در مسابقه خدمت و تعالی است؛ اعتکاف نوعی محبوس کردن خود است؛ محبوس کردن در مکانی مقدس و البته مملو از جمعیت‌های ایمانی! اعتکاف نوعی اقبال و روی‌آوری است؛ اقبال به خوبی‌ها و روی‌آوری به فضیلت‌ها؛ اعتکاف تمرینی برای مقاومت در همه عرصه‌های زندگی است؛ اعتکاف نوعی ایستادگی است؛ ایستادگی در برابر خواهش‌های نفسانی و اغوائات شیطانی؛ ایستادگی بر سر آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی؛ اعتکاف عین سیاست و مدیریت است؛ اعتکاف تمرینی برای سبک زندگی معنوی در جامعه ایمانی است. 🔸بر اساس آمار اعلامی از سوی ستاد کشوری اعتکاف، جمعیت حداکثر ۳۰۰ نفری معتکفین در پیش از انقلاب، هم‌اکنون در سال ۱۴۰۳ به بیش از یک میلیون نفر رسیده است! و افزون بر آن، به برکت انقلاب اسلامی، هم‌اکنون در ۱۱۰ کشور دنیا نیز مراسم اعتکاف برگزار می‌شود! بر اساس آمار اعلامی از سوی ستاد کشوری اعتکاف در سال گذشته ۴۵۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیونی معتکفین را دانش‌آموزان دهه هشتادی تشکیل می‌دادند! و در مجموع ۸۰درصد معتکفین، جوانان زیر ۳۰ سال بودند. ♦️با این همه، کمافی السابق، متخصصان علوم انسانی غربزده در کشور ما، که در همه‌ی صحنه‌های سیاه‌نمایی علیه ایران و انقلاب اسلامی حضوری چشم‌گیر دارند! از کنار این جریان معنوی بی‌سابقه و بی‌نظیر در تاریخ بشر، صمٌ بکمٌ عبور می‌کنند! فقط کافی است که نوجوانی در گوشه‌ای از روستایی دورافتاده آن هم تحت القائات احزاب شیطانی، سخنی علیه اسلام و انقلاب بگوید، آنگاه خواهید دید که هم جماعت صمٌ بکم چگونه زبان می‌گشایند و چه تحلیل‌های جامعه‌شناختی و روان‌شناختی و فرهنگ‌شناختی مشعشعی درباره آن ارائه می‌دهند! 🔹بارها گفته‌ام که در کنار همه حقارت‌ها و خودکم‌بینی‌ها و ذلت‌های درونی چنین افرادی، عامل اصلی این وضعیت همان «ذات مسموم» علوم انسانی غربی است که به رگ و ریشه این افراد نفوذ کرده است؛ علومی که نه تنها نسبت و تناسبی با فرهنگ و ارزش‌های متعالی انسانی و اسلامی ندارند؛ که اساساً‌ هدفی جز «حیوانی‌سازی انسان» ندارند. طبیعی است که دلدادگان این علوم عقلانیت لازم جهت فهم حقایق معنوی بزرگی مثل اعتکاف و اربعین و امثال آن را نداشته باشند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
خاطره‌ای به بهانه ایام اعتکاف ✍ رسول حسن زاده ایام طلبگی در حوزه علمیه حضرت ولیعصر عج بناب برای برنامه اعتکاف برنامه‌ریزی می‌کردیم در این ایام مرحوم آیت‌الله اشتهاردی نیز مهمان حوزه بودند در محضر حاج آقای بنابی حفظه‌الله از ایشان جهت سخنرانی برای معتکفین دعوت کردیم. قبول نکردند اصرار کردیم عصبانی شدند فرمودند من که معتکف و روزه‌ نیستم با چه رویی برای معتکفین و روزه‌داران سخنرانی کنم مقام این‌ها بالاتر از من است. حاج آقای بنابی این خاطره درس‌آموز رو بارها نسبت به برنامه‌ریزی برای طلاب یادآور می‌شدند. کسانی که در امور مدیریت حوزه نقش دارند باید با حالات و روحیات علمی و معنوی طلاب سنخیت داشته باشند. دلیل ابتر بودن بسیاری از سیاست‌گذاری ها و برنامه‌ریزی‌ها در حوزه و دیگر مراکز فرهنگی و دینی غفلت از این امر مهم و حساس است. بسیاری از طلاب با انگیزه‌های بالای معنوی و آرمان‌های انقلابی با گذر از موانع مختلف وارد حوزه علمیه می‌شوند اما اگر افراد بی‌انگیزه رسوب کرده در ساختار متولی برنامه‌ریزی باشند، یخ زدگی و انجماد فکری و روحی در برنامه‌ها نیز منتقل خواهد شد. @Hasanzadeh
21.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عامه پسند شدن علم سر از شبه علم؛ و عامه پسند شدن اندیشه، سر از شو و نمایش بر می‌آورد. @Hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بهزاد نیک دین موبد زرتشتی: این عقدی که در فضای مجازی به اسم عقد آریایی مد شده است اصلا در کتاب های ما نیست و هیچ صحتی ندارد و من درآوردی است. https://eitaa.com/Hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از بر پا
دعای مخصوص بلاگرها 🔺 ماه رجب که چند روزی از آن مانده ماه مهمی است، دعای" یا من ارجوه" هم دعای مهمی است. برای خروج من و شما از اتاق خود تحقیری و یاس و احساس ذلت. چگونه؟ 🔺همان اول میگوید، اگر یک ضلع دیگر به نگاهت اضافه نکنی حرف مرا نمیفهمی، "یا من ارجوه لکل خیر". در عمق هر دارایی دست کسی را ببین که دارایی را داده، "و آمن سخطه عند کل شر"، در دل هر شری و نقصی حواست باشد آن دستی که این بلا را به تو داده، خیر تو را میخواهد، خیالت جمع باشد، او که کار دستش است حواسش به تو است. حالا اگر پشت خیر و شر ها او را ببینی نوع رفتارت و نظام محاسباتت تغییر میکند، اگر سبک رویت تو عوض نشود، سبک روایتت هم تغییر نمیکند. 🔺بعد سطوح امید را برایت میشمرد، "یا من یعطی الکثیر بالقلیل"، اگر چرتکه میاندازی، با قلیلهای خودت چرتکه نینداز روی کثیری که از جانب او میرسد حساب کن، "یا من یعطی من ساله"، او حتی وقتی هیچ امکانی نداری ولی همه وجودت درخواست از او است یاریت میکند، "یا من یعطی من لم یساله و من لم یعرفه"، او رحمت رحمانی اش شامل حال همه میشود حتی کسانی که نمیشناسندش و از او مطالبه نمیکنند، چرا حواسش به تو که سعی کرده ای در جبهه او باشی، نباشد . او مراقبت و رحمت و رافتش بی نهایت است."تحننا منه و رحمه" یک طرف همه ماجرا ها خدا است، چرا او در محاسبه تو حاضر نیست واقعا؟ شک نمیکنی به چشمت و نگاهت؟ 🔺شاید بگویی ما نقص داریم نه او، نگران خودمان هستم نه او، از کاستی خودمان میترسم نه او؟ اینجا بخش دیگر دعا درمان میکند نگاهت را. چگونه؟ میدانی ریشه همه نقصهای ما چیست؟ وابستگی به دنیا. "حب الدنیا راس کل خطیئه". میدانی عبور از دنیا عبور از آتش است. "فامه هاویه". تقوا یعنی مراقبت از خود توسط کسی که از آتش عبور میکند. مثل شناگری که از آب بهره میبرد ولی با شنا کردن مراقب است که غرق نشود. 🔺میدانی راه حل هم دردهای تو عبور از دنیا و آتش است. یعنی طهارت. به خدا میگویی تو که آنچه میدهی بی نهایت است و نقص ندارد؛ "فانه غیر منقوص ما اعطیت"، اما اگر مشکل از ما است که هست پس "و زدنی من فضلک یا کریم"، تو مرا بزرگ کن. چگونه؟ تو صاحب منزلت بالایی که از آن منزلت بالا نعمتها را اعطا میکنی و بالا میبری ما را، خودت بیا و حرام کن بر این محاسن سپیدم گرفتاری در آتش و دنیا را. "حرم شیبتی علی النار" یعنی ولو پیر و از کار افتاده باشم و توان نداشته باشم تو میتوانی عبورم دهی از آتش. 🔺عبور از آتش همان است که در بیان امام، حقیقت انقلاب است. تحول درونی که در جان امت رقم میخورد انقلاب در امت است و اگر در وجود ما رخ دهد انقلابی در جان ما است. این بعثت درونی به تعبیر سیدعلی حکیم همان انقلاب است. خدایا مرا انقلابی کن، تا جانم مستعد دریافت همه دارایی های عالم شود. 🔺واقعا هم همین است. انقلابی های حقیقی مظهر "خیر الدنیا و خیرالاخرت"ند. مظهر دوری از "شر الدنیا و الاخرت"ند. ببینید رهبرمان چطور راه آباد کردن دنیا و دفع ظلم ظالمان را یادمان میدهد. به او وصل شویم خودمان دنیا را میسازیم دستمان پیش دشمن و شیطان بزرگ دراز نمیشود. این ساختن دنیا در آن واحد ساختن آخرت و رسیدن به معنویت است. میخواهی ببینی دارایی حقیقی ما کجا است نگاه کن ببین روح انقلاب کجا بیشتر تشعشع دارد. کل ایران به وصف کلیتش البته یکپارچه چنین است، ایران انقلابی است. آرمانجو است. عزتش را کنار نگذاشته، عقیده اش به سیدالشهدا را رها نکرده، ایران به عنوان یک جامعه نه تک تک افراد، به قول رهبری، انقلابش را حفظ کرده، او را نبینی نمیفهمی او خیر دنیا را بدون خیر آخرت نمیخواهد، او شر دنیا را همراه شر آخرت کنار میگذارد، ایران بالکل چنین است اما با این حال در برخی نقاط حقیقت انقلاب بیشتر میدرخشد، کجا؟ مثل خانه شهدا، مثل کارگاه تولیدگران اقتصادی که ایستاده اند با همه نا ملایمات پای ایران، مثل گروههای جهادی و کانونهای علمی و نخبگان گمنام پای کار و.... اینها را ببین. اینها دارایی ما هستند، فتح الفتوح ما هستند. 🔺حالا در ماه رجب که ماه رحمت خدا است دعای "یا من ارجوه" را بخوان، به قلبت تفهیم کن که اولا عمیقتر ببیند، ثانیا از خدا بخواه و تلاش کن عمق بیشتری و تحول جدی تری در جانت جاری شود تا دست رحمت و تحنن الهی را که پشت سر جبهه حق است ببینی و بیابی و آنگاه تو هم مثل رهبرمان سیدعلی حکیم زودتر از همه بگویی هیچ کس حریف حماس کوچک و غزه مظلوم نیست، تو هم مثل او ببینی حرکت رو به قله و نزدیک به پیروزی مردم ایران را ، تا زودتر از آنکه افسانه ها و معجزه هایی مثل شکست امروز آمریکا از کودکان غزه، خودش را به چشمانت تحمیل کند تو زودتر بتوانی ببینی و روایت کنی. و اینگونه وجودت بشود مظهر امید، مظهر دعای "یا من ارجوه" ماه رجب. @ali_mahdiyan
16.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭐ رهبر انقلاب: جریان مقاومت یک رشحه‌ای از بعثت است / غزه کوچک، رژیم صهیونیستی دارای پشتیبانی کامل آمریکا را به زانو درآورد / حزب‌الله لبنان خسارت فقدان سیدحسن نصرالله را دید، ولی توانست اینجور بایستد / مقاومت از ایران اسلامی آغاز شد و مسلمانان را عموما بیدار کرد و نظام سلطه را به ملتها شناساند. ۱۴۰۳/۱۱/۹ 💻 Farsi.khamenei.ir
⭐️ رهبر انقلاب: بدانیم کسب عزت و لطف الهی در دنیا و آخرت در گروی پایبندی به مفهوم و مقتضای بعثت است ✏️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان نظام، نمایندگان کشورهای اسلامی: ✏️امروز مخاطب این حرف خود ماها هستیم همه‌مان، دولت‌های مسلمان، ملت‌های مسلمان، خود ما همه‌مان مخاطب هستیم. باید بدانیم اگر در دنیا چیزی مطالبه می‌کنیم یا امید به لطف الهی در آخرت بسته‌ایم باید به مفهوم بعثت و مقتضای بعثت و حرکت بعثت متشبث بشویم «مَن كانَ يُريدُ العِزَّةَ فَلِلَّهِ العِزَّةُ جَميعًا»؛ عزت آنجاست. ✏️عزت یعنی کسی دارای حالتی باشد که هیچ عامل بیگانه‌ای نتواند بر روی او اثر سوء بگذارد، این عزت است. «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً»؛ نه دشمن، نه عوامل گوناگون فکری، روحی، خارجی، جسمانی، روحانی، همه جور، نمی‌توانند اثر بگذارند وقتی که عزت وجود داشته باشد. یا در آیه شریفه «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ» اگر ایمان باشد شما برترین هستید، بالاترین هستید. ۱۴۰۳/۱۱/۹ عزت | عزت امت اسلامی | تبعیت از پیامبر اسلام 💻 Farsi.khamenei.ir