ادب دینی و اسلامی آن است که اولین چیزی که فرد حاجتمند باید از انسان مسلمان ببیند، روی گشادۀ اوست. فرقی هم نمیکند که نیازمند، خویش باشد یا بیگانه، نزدیک باشد یا دور، فقیر باشد یا غنی. در این حال است که فرد حاجتمند میتواند خواستهاش را به او بگوید. اما اگر از همان اول در نگاه او خشم را ببیند، دهان میدوزد و از بیان خواسته پشیمان میشود.
به دنبال چهرۀ گشاده، گفتار لَیِّن و معروف یعنی سخن نرم و دلنشین مطرح میشود. اگر کسی توانایی کمک ندارد، میباید با زبان نرم و شیرین و دلجو سخن بگوید، تا اگر باری برنمیدارد، لااقل زخمی نیز بر دل نگذارد. در حدیث شریف آمده است:
«إِنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيْكُمْ نِعْمَةٌ مِنَ اللهِ عَلَيْكُمْ فَاغْتَنِمُوهَا فَلَا تَمَلُّوهَا فَتَتَحَوَّلَ نِقَماً».
بهدرستی نيازهای مردم كه پيش شما میآورند نعمتی از جانب خداوند بر شماست؛ پس آنها را غنيمت بشماريد و از آن نعمت، دلگير نشويد كه تبديل به نقمت میشود.
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۵، صص ۱۹۳-۱۹۲.
#لحظۀخوش
#شکوه_نیایش_جلد۵
@Hedayatnoor
60_Momenon_A24,P3_Panj_Nokte_Dar_Babe_Adame_Pazireshe_Payambarane.mp3
4.05M
پنج نكته در باب عدم پذيرش پيامبران الهى
(قسمت دوم)
٦٠-سوره مباركه مؤمنون جلسه ١٦
آيه ٢٤ ( بخش دوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ١٩:٤٨ حجم: ٣.٨ MB
#تفسیرقرآن
#مومنون
@Hedayatnoor
14_Khotbeh109_j4,P2_Chera_Vazheye_Eshgh_Dar_Ghoran_Va_Nahjolbalaghe.mp3
3.47M
چرا واژه ى عشق در قرآن و نهج البلاغه به كار نرفته است؟
١٤-شرح خطبه ١٠٩، جلسه ٤
(بخش دوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ١٤:١١ حجم: ٣.٣ MB
#نهج_البلاغه
#خطبه109
@Hedayatnoor
May 11
2-Doa15.j1.P2.Hamde Zibaye Emame Sajad Be Hengame Bimari.mp3
1.52M
حمد زيباى امام سجاد به هنگام بيمارى
٢-شرح دعاى ١٥ صحيفه سجاديه،
جلسه اول ( بخش دوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ٠٧:٣٦ حجم :١.٤ MB
#صحيفه_سجاديه
#دعاى15
@Hedayatnoor
🔰۲۲۱-چرا برخی افراد تصمیم میگیرند ایمان نیاورند و هر چه آیه برایشان بیاوری، باز از حقیقت روی برمیگردانند؟ برای دچار نشدن به این آفت چه باید کرد؟
🔹پاسخ در انانیت و تکبر اینان نهفته است. انسانی که خودشیفته ثروت، قدرت، شهرت و دانش خود است و بت نفسش را میپرستد، دیگر دست خالق متعال را در گردش و چرخش روزگار و طبیعت نمیبیند و به حضرت او کافر میشود .برای اینکه آدمی دچار چنین آفتی نشود، باید در آنچه به ذهن و ضمیر خود وارد میکند، بیندیشد و از تغذیه مسموم فکری بر حذر باشد.
حضرت علی علیهالسلام در این باره چنین میفرماید:
مرا چه شده که مردم را میبینم زمانی که در شب طعام را نزد آنان میبرند زحمت روشن کردن چراغها را به خود میدهند تا آنچه را داخل شکمهایشان میکنند نیک بنگرند ولی اهتمامی به خوراک روح ندارند، به اینکه چراغهای خردهایشان را با دانش برافروزند تا از پیامدهای نادانی و گناهان در باورهایشان و کردارشان رهایی یابند.
همچنین حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام در سخنی تکان دهنده میفرماید:
شگفت است از کسی که در غذای جسم خود میاندیشد، پس چگونه در غذای روحش نمیاندیشد؟! او شکمش را از آنچه او را آزار میدهد دور میدارد، اما آنچه که جانش را اصلاح و تزکیه میکند ترک میکند.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۰،صص ۴۹۹-۴۹۸.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد20
@Hedayatnoor