🔴 #طرحنامه_عملیاتی
⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه
✳️ مرحله اول : قرارگاه تربیتی (مقدمه 1)
〰〰〰〰〰〰
🔹سر منزل مقصود ما از روند تربیتی رسیدن به حقیقت عبودیت حق تعالی ست که این هدف میسر نمی شود مگر با پیوند خواص و عوام و جهاد در نصرت امام. به این صورت که باید مأموریت های ولی جامعه در نظرگرفته شده و « #استعداد »های متربیان در این راستان شناسایی و بر طبق آن خوراک دهی علمی و عملی شوند.
🔹لازم به ذکر است در اینجا اصل تقدم روح تربیتی بر تفاصیل و برنامه هایی که از آن منشعب می شود. اهمیت ویژه ای دارد.
🔹باتوجه به مثلث رشد حاکم بر روندهای تربیتی، یعنی « معرفت بنیادی، محبت محوری و عملگرایی» #هیأت مجموعه ای مطلوب برای رسیدن به این مهم می باشد. البته هیأتی که که یگانگی و اتحاد با #مساجد داشته باشد . چرا که تحقق عبودیت و #نصرت_امام و رشد فردی و اجتماعی همانا اقامه #نماز در بستر جامعه باشد و هیأت و مسجد دو بازوی اساسی تحقق این مطلبند.
🔹در این راه دو قشر اهمیت ویژه ای پیدا میکنند: یکی #خانواده ها با پشتیبانی فکری و مهارتی از ایشان برای رشد نسل بعد از تولد، یکی هم #روحانیون و حضور و درگیری شان در امر تربیت به معنای خاص
🔹هیأت تمدن ساز ا هدف اشاعه فرهنگ ناب شیعی در عرصه اجتماع و نیز تربیت نخبگانی تشکیل شده است که برای توضیح نحوه کار تربیتی و فرهنگی این هیأت اشاره به مقدمات زیر ضروری است :
⚠️قبل از شروع بیان مقدمات باید به این نکته اشاره کنیم که آنچه در این مقدمات ذکر می شود اجمالی از مبانی کار بوده و ممکن است در متن اجمالاتی مشاهده شود که مقام این اقتضاء را دارد که بیش از انداز حوصله طرح به آن پرداخته نشود لکن در کتابچه مبانی ان شاء الله بطور مستوفی به آن پرداخته خواهد شد.
ادامه👇
〰〰〰〰〰〰
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
🔴 #طرحنامه_عملیاتی ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه ✳️ مرحله اول : قرارگاه تربیتی (مقدمه 1) 〰〰〰〰〰〰 🔹سر م
🔴 #طرحنامه_عملیاتی
⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه
✳️ مرحله اول : قرارگاه تربیتی (مقدمه 2)
〰〰〰〰〰〰
🔶اصول و مقدمات حاکم بر امر تربیت و قرارگاه تربیتی
1- اصل جدا ناپذیری عوام خواص از یکدیگر برای تربیت و اثردهی اجتماعی
2- هدف غایی از تربیت عوام و خواص رسیدن به حقیقت عبودیت و بندگی است
3- نصرت امام و پرداختن به اهداف امام شاه راه رسیدن به بندگی خدا
4-اصل در بندگی فضای جهاد فی الله است
5- اصل تقدم پرداختن به روح تربیت بر قالب های تربیتی-تفصیلات تربیتی
6- اختصاصات خوراک های تربیتی و فرهنگی متناسب با استعداد های درونی
7- تفصیلات تربیت بر اساس روح حاکم بر تربیت
8- اصل استعداد سنجی در فرآیند تربیتی
9-اصل استفاده از روحانی در تربیت بمعنی الاخص
10- اصل تحت پوشش قرار دادن تربیتی خانواده ها در راستای تربیت متربی
11- راهبرد تربیت روش محبت محور و معرفت بنیاد و عملگرا است
12-اقامه نماز ،تحقق عبودیت در نظام فردی و اجتماعی و ارتباط آن با نصرت امام
13-هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن نوین اسلامی
14-اتحاد و یگانگی مسجد و هیأت در امر تربیت
⚠️پس از این به ترتیب به تشریح هر یک از این 14 مقدمه خواهیم پرداخت
ادامه👇
〰〰〰〰〰〰
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
🔴 #طرحنامه_عملیاتی ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه ✳️ مرحله اول : قرارگاه تربیتی (مقدمه 2) 〰〰〰〰〰〰 🔶اصول
🔴 #طرحنامه_عملیاتی
⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه
✳️ مرحله اول : قرارگاه تربیتی
🔰مقدمه 1 : اصل جدا ناپذیری عوام خواص از یکدیگر برای تربیت و اثردهی اجتماعی ( قسمت 1 )
〰〰〰〰〰〰
🔹یکی از مبانی اصلی که در طرح #هیات_تمدن_ساز به آن توجه شده ، این نکته است که در امر تربیت نباید بین مردم و #خواص آن ها جدایی افکند. درواقع اعتقاد ما بر این است که در امر تربیت مردم و نخبگان اصل بر جدایی ناپذیری این دو قشر از همدیگر است و اساسا در مقوله تربیت نخبگان و خواص جامعه باید همواره این قشر را با مضاف الیه خودشان که مردم است دید تا بتوان برنامه تربیتی لازم را برای آنها ارائه داد.
🔹لذا از این منظر، مجموعه هایی که فقط و تنها به هرکدام از این دو قشر عوام و خواص نگاه می کنند و مناسبات و تاثیر گذاری های هر یک بر دیگری را نادیده میگیرند در امر تربیت دچار خلل های جدی خواهند شد .
🔹این مقدمه اصلا بدان معنا نیست که ما در بستر تربیت قائل به خصوصیات های خاص هر یک از دو قشر نیستیم بلکه مرادمان از عدم جدایی این دو قشر از همدیگر تربیت هر یک در لوای توجه به دیگری است و لذا از نظر ما ، در پرداختن به نخبگان باید اتصال این ها را به مردم در دو ناحیه برقرار کرد :
1⃣ در بستر تربیت
2⃣ در بستر خروجی
🔹لذا اگر در مقوله پرداختن به امور نخبگان این دو امر لحاظ نشود هم در عرصه تربیت و هم در عرصه نتیجه گیری برای جامعه دچار خطاهای جدی و جبران ناپذیری خواهیم بود .
🔹شاید بتوان پدیده نامبارک فرار مغزها را جزء مصادیقی از این ضرر جبران ناپذیر دانست، چرا که در امر تربیت فقط توجه به خوراک های استعدادی آنها شده و هرگز در عمق جان این ها این تفکر کارگر نشده است که حیات اجتماعی اینها به معنای حقیقی در گرو اتصال به بدنه جامعه خودشان است.
🔹لذا متاسفانه ما شاهد این هستیم که برای به ثمر نشستن این استعدادها و نخبگان در هر یک از شاخه های خود، چه وقت ها و چه هزینه ها از سوی آموزش و پرورش و حتی مجموعه های تربیتی و دینی انجام میگیرد اما بخاطر غفلت از این نکته ، لقمهای آماده برای استفاده دیگران خواهند شد.
🔜 ادامه دارد ان شاءالله
〰〰〰〰〰〰
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
12.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ اطلاعیه
به اطلاع می رساند به منظور تسهیل در بهره وری از محتوای #هیات_تمدن_ساز تغییراتی در روند فعالیت کانال در نظر گرفته شده است.
این ویدئو را تماشا کنید 👆
@heiattamadonsaz 🏴
13.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 سوال مهم
آیا مباحث هیأت تمدن ساز تنها برای تشکلی به نام #هیأت کارایی دارد؟
آیا صحبت از هیأت به معنای نفی #مسجد ، کانون ها و سایر تشکل هاست؟
این ویدئو را تماشا کنید 👆
@heiattamadonsaz 🏴
🔰شبکه کانالهای هیأت زوارالزهرا سلام الله علیها در ایتا دنبال کنید👇
💟 کانال هیأت زوار الزهرا (س)
http://eitaa.com/joinchat/4154458112C55fda7a1a5
💟 کانال تربیت هیأتی
(مبانی تربیتی هیأت زوارالزهرا(س))
🔹http://eitaa.com/joinchat/1507459084Cdf4c05b04b
💟 کانال بایگانی صوت و تصویر
🔹http://eitaa.com/joinchat/1619263499Ce0e8e8ebc0
💟 کانال طب و تغذیه تسآ
🔹http://eitaa.com/joinchat/3923968002Cc0f1f98204
💟 کانال نشریه مجازی پلاک 135
🔹http://eitaa.com/joinchat/3382575115Ce964588bf6
💟 کانال خیریه زوارالزهرا (س)
🔹http://eitaa.com/joinchat/2952134668C14d528e663
💟 کانال موسسه فرهنگی چادرانه
🔹http://eitaa.com/joinchat/2881748992C7c99c639b2
🔴 #طرحنامه_عملیاتی
⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه
مرحله اول : قرارگاه تربیتی
〰〰〰〰〰〰
🔰مقدمه 1 : اصل جدا ناپذیری عوام خواص از یکدیگر برای تربیت و اثردهی اجتماعی ( قسمت 2 )
🔹لذا ما در هیچ کجای بستر تربیت اسلامی نمی بینیم که پیامبر(ص) یا هر یک از ائمه هدی (ع) دست از جامعه بشویند و اقدام به تربیت عده ای خاص بکنند، درواقع آنچه از بستر تربیتی اسلامی فهم می شود پهن شدن سفره عظیمی به نام اسلام است و هر یک به فراخور استعداد و تواناییش، تغذیه متناسب برای او فراهم می شود.
🔹این دست در دست دادن قشر خواص و عوام در مقوله تربیت و خروجی برای جامعه ثمربخش خواهد بود.
🔹بدیهی است که این اصل منکر خوراک دهی خاص نخبگان و خوراک دهی خاص عوام نخواهد بود ، در واقع همانطور که در تعریف نخبه آمده است که نخبه کسی است که قابلیت اثرگذاری بر اطراف خود داشته باشد این امر به وضوح روشن خواهد شد که در امر تربیت نخبگانی و یا پرداختن به مساله جامعه باید هر دو قشر را کنار همدیگر ملاحظه نمود .
🔹مجدد یادآور می شود، آنچه مورد تاکید این مقدمه است، اشاره به این نکته است که جداسازی این دوقشر و پرداختن به تربیت هر کدام بدون در نظر گرفتن لوازم تربیتی و اثر گذاری های تربیتی این دو کنار همدیگر ، باعث نقصان در امر تربیت هر کدام خواهد شد.
🔹لذا در امر تربیت نخبگانی باید نگاه به مضاف الیه این ها یعنی مردم باشد ، به همین منظور در جای جای تربیت نخبگانی باید اتصال به شبکه مردم برقرار باشد و با نگاه به این مضاف الیه امور تربیت خاص این قشر را برنامه ریزی کرد.
〰〰〰〰〰〰
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 #طرحنامه_عملیاتی
⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه
مرحله اول : قرارگاه تربیتی
〰〰〰〰〰〰
🔰مقدمه 1 : اصل جدا ناپذیری عوام خواص از یکدیگر برای تربیت و اثردهی اجتماعی ( قسمت 3 )
🔹ملاحظات اشاره شده در باب خواص و نخبگان در برنامه ریزی های کلی برای جامعه نیز باید مورد لحاظ قرار گیرد ، به طوری که برنامه ریزی های فرهنگی و تربیتی طوری باشد که در عین اینکه برای همه است بتواند مورد استفاده نخبگان هم باشد و یا اقدام به برنامه ریزی هایی برای عموم مردم شود که در آن اشتراک این دو قشر در کنار یکدیگر لحاظ شود .لذا برنامه ریزی فرهنگی برای جامعه بدون در نظر گرفتن وضعیت خواص و برنامه برای آنها نیز همین نواقص را به دنبال دارد .
🔹نکته ی دیگر که باید در این مقدمه به آن اشاره کرد ،توجه به این است که در هر مجموعه ای امری به عنوان محور اصلی و دیگری به عنوان محور فرعی است ، آنچه در هیأت تمدن ساز مورد تاکید است، پرداختن به تربیت خاص نخبگان با نگاه به فرهنگ عمومی که این نخبگان در آن تنفس می کنند .لذا نوک پیکان برنامه های هیأت تربیت خواص است اما در امر پرورش همین خواص توجه جدی به لایه عموم می شود و حتی برنامه های مستقلی برای عموم انجام میگیرد که در نهایت سطح ورودی و سطح تربیتی خواص مورد نظر ما را بالا می برد .
🔹از طرفی شایان ذکر است با مقدماتی که در جلوتر به آن اشاره میکنیم این نخبه باید در انتهای فرآیند تربیتی به حدی رسیده باشد که مشخصا به دسته ای از مأموریت ها برسد که اثر این مأموریت ها رشد اجتماعی خواهد بود ، این مأموریت ها چه به لحاظ علمی باشد چه به لحاظ فرهنگی و ....همه و همه در راستای رشد و اعتلای عموم جامعه خواهد بود .
〰〰〰〰〰〰
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 #طرحنامه_عملیاتی
⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه
مرحله اول : قرارگاه تربیتی
〰〰〰〰〰〰
🔰مقدمه 1 : اصل جدا ناپذیری عوام خواص از یکدیگر برای تربیت و اثردهی اجتماعی ( قسمت 4 )
لذا اقدامات هیأت برای قشر عوام در دو حیطه انجام می گیرد :
1⃣ اقدامات ناظر بر قشر عموم با رویکرد تربیت نخبه :
🅰 اقدامات بالا برنده سطح عمومی جامعه :
این اقدامات اقدامات ناظر بر عام است ولی نتیجه اش افزایش سطح جامعه و لذا افزایش سطح ورودی های نخبه ما خواهد بود مانند اعزام مبلغ به مدارس و استقرار روحانی در مدارسی که تحت پوشش نخبگانی ما هستند لذا ورودی هایی که ما به دنبال آن هستیم از بدو ورود با سطحی بالاتر خواهند بود .
⚠️همین جا باید تذکر داده شود که یکی از اهداف طرح اعزام مبلغ نکته اشاره شده میباشد.
🅱 اقدامات تربیتی برای ابعاد نخبه با رویکرد توجه به عموم جامعه :
این اقدامات با محوریت تربیت ابعاد مختلف نخبگانی است اما رویکرد آن توجه به عموم جامعه هست .یعنی هم به لحاظ اینکه این افراد نخبه فردی از این جامعه اند ودر اشتراک با آنها خوراک های خاص می خواهند را شامل می شود و هم برنامه هایی که برای مردم است اما به دلیل رشد ابعاد تربیتی نخبگان تهیه می شود .
🔹برای نمونه می توان به برنامه های فرهنگی مانند برقراری هیأت های هفتگی اشاره کرد ، نه فقط هیأتی که اعضای نخبگانی هیأت در آن باشند بلکه هیأتی خواهد بود که امتداد اثردهی های فرهنگی و تربیتی آن تمام محلی که این نخبگان در آن هستند را در برمی گیرد و کاملا ناظر بر آنها و برای استفاده بردن آنها تعبیه شده است .
🔹 و یا برنامه های مانند اردوهای جهادی یا سر کشی به مناطق محروم یا پروژه مقر کتاب که رویکرد اصلی آن پشتیبانی فرهنگی و مطالعاتی است برای تمام اعضای محل که با طرح هایی مانند مادر محله ، همسایه فهیم و ...اجرا می شود و مجری این ها خود افراد نخبگانی است .
🔹در آخر توجه به این نکته حائز اهمیت است که ما صرفا به دنبال برپایی چند برنامه فرهنگی یا چند برنامه تربیتی پسندیده نیستیم که این اشکال بشود که در سایر مجموعه ها هم این امور نامبرده در قالب مثال های بالا انجام می شود. بلکه باید گفت حق بر این است که یک نخ تسبیح جدی همه این برنامه های تربیتی و فرهنگی عمومی و نخبگانی را در بر می گرد و آن تیتر یاد شده در مقدمه است. و به جد یک مبنای جدی خواهد بود که این هیأت باید به چه سر فصلهایی اقدام کند و دست از چه اموری باید بردارد لذا تفاصیل این امر در کتابچه مبانی توضیح داده خواهد شد.
〰〰〰〰〰〰
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
🔴 سوال مهم آیا مباحث هیأت تمدن ساز تنها برای تشکلی به نام #هیأت کارایی دارد؟ آیا صحبت از هیأت به م
با سلام
احتراماً دعوت میشود، این ویدئو را مشاهده بفرمائید 👆
12.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 #ببینید
با روند ارائه مباحث آشنا بشوید☝️
بررسی اجمالی تاریخچه هیأت
ظرفیت شناسی و مولفه های هیأت مطلوب
طرح کلی هیأت های تمدن ساز
اتحاد و یگانگی هیأت و #مسجد
💠هیأت تمدن ساز
@heiattamadonsaz 🏴