📌 آفت شتابزدگی در تحصیل و نگارش
🔹برخی از طلاب و دانشجویان جوان و دغدغهمند، با شرکت در چند جلسه کلاس فلسفه اسلامی و شنیدن چند جمله از فلسفهی غرب و نحلههای مختلف آن، به سرعت احساس استغنا میکنند و دست به قلم میشوند و به تحلیل و بررسی مکاتب و کشف روابط میپردازند و نهایتا در یک یادداشت ۱۰۰۰ کلمهای یکی را تأیید و دیگر مکاتب را نفی میکنند و یا مدعی جمع میان چند مکتب فلسفی میشوند. گاه خود را علمدار مبارزه با التقاط و انحراف میپندارند و گاه بر نظریهپردازی در علوم انسانی اصرار دارند و دم و دستگاهی راه میاندازند.
🔸 عموم این افراد، محضر استادان عمیق و دقیق حوزه و دانشگاه را به معنای واقعی درک نکردهاند و روی آثار یک فیلسوف و متفکر اصیل، تمرکز نکرده و به یک نظام فکری منسجم و مستدل دست نیافتهاند. بلکه در جلسات کسانی شرکت کردهاند که تخصص لازم را یا ندارند و یا وارد حوزههای غیرتخصصی میشوند و میخواهند شرق و غرب عالم را در یک یا چند جلسه به هم ربط دهند و نسبت به آنها حکم صادر کنند.
🔹 عموم این استادان کمتر طلاب خود را به مطالعهی عمیق آثار متفکران و فیلسوفان دعوت میکنند و کمتر آنها را از شتابزدگی، پرگویی و ادعاهای بزرگ باز میدارند. بلکه آنها را به خود دعوت میکنند و غیرمستقیم، چهرهای استثنایی، نابغه، علامه، کامل، استاد و مرشد برای شاگردان میسازند و آنها را مرید و شیفتهی خود میسازند.
🔸 این رویه، موجب شده است تا استعدادهای فراوان و طلاب و دانشجویانی که هر کدام میتوانند نوید بخش آیندهی بهتر باشند گرفتار شتابزدگی و پرگویی شوند و ادعاهای عجیب و غریبی در حوزه فلسفه و علم مطرح سازند که به همان میزان که برای خودشان جذاب و نوآورانه جلوه میکند نزد دیگران متوهمانه و ناشیانه خوانده میشود.
🔹 بزرگان حکمت و تفکر فرمودهاند که استادان فلسفه و تفکر باید تا میتوانند بر عمق و دقت طلاب و شاگردان خود بیافزایند و آنها را بهگونهای راهنمایی کنند که بر متون، آثار و اندیشههای حداقل یک حکیم و متفکر مسلمان احاطه پیدا کنند و به نظام فکری آن مسلط شوند. این استادان موظف هستند که طلاب را به مطالعه آثار عمیق و دقت در اظهار نظرها دعوت کنند و از شتابزدگی در تحصیل و از پرگویی و حرفهای بیحساب و کتاب در تحقیق باز دارند.
🔸 ما امروز به طلاب و فضلایی نیاز داریم که حداقل به آرا و اندیشههای یکی از #متفکران_اصیل و جامع انقلاب اسلامی به معنای واقعی و به حمل شایع مسلط باشد و دهها مقالهی علمی و پژوهشی در اطراف اندیشه آن متفکران منتخب بنویسد و خود را به استادان حکمت و فلسفه عرضه کند تا اشکالات و نواقص او را متذکر شوند. در این صورت است که طلاب دغدغهمند از این منظر میتوانند به مطالعه و تحقیق در فلسفههای غربی ورود کنند و با عمق و دقت و به صورت تدریجی و مسئلهمحور در حاشیهی حکمت و فلسفه غرب و اندیشهی بزرگان، مطالبی را بنویسند تا تمرینی انجام داده باشند و به ضعفهای خود پی ببرند «تا پخته شود خامی» و «محصول دهد روزی» که وقت آنها فرا میرسد. انشاءالله
🔹 برخی از اساتید برجسته حکمت بارها فرمودهاند: هر طلبه و دانشجوی علاقهمند به حکمت و فلسفه و دغدغهمند نسبت به نقد فلسفه غرب، حتما باید چند استاد مختلف با گرایشهای فکری و تواناییهای متنوع را درک کند و با سبک و روش هریک از آن استادان آشنا شود و از منظر آنها بتواند مسایل فلسفی را فهم و وقایع و رخدادهای اجتماعی را تحلیل و بررسی کند. چرا که درک استادان مختلف، موجب بالندگی فکری و مشاهده حیثیت های گوناگون مسائل و پدیدهها میشود و جلوی حب و شیفتگی افراطی نسبت به یک استاد و همچنین تکبعدی شدن ذهن و تک ساحتی شدن شخصیت انسان را میگیرد.
#تربیت_فلسفی
#روش_تحصیل
#روش_تحقیق
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1774
📌 حد شناسی در تحقیق و پژوهش
🔹یکی از مشکلات تحقیق و پژوهش برخی از طلاب و دانشجویان دغدغهمند ورود به عرصههایی است که تحصیل کافی و مطالعهی انبوه در آن عرصه نداشتهاند و بیشتر به گفتههای دیگران و شنیدهها خود تکیه دارند ولی در عین حال ادعای فهم جامع و نوآورانه در آن عرصهها دارند.
🔸 صرف ورود به عرصههای نوپدید و جدید امر ممدوحی است اما میبایست به این نکته توجه کرد که در چنین اموری حتما باید به متخصص واقعی (و نه خود متخصص پندارها) این عرصهها مراجعه کرد و از آثار متفکران و نویسندگان برجستهی آن استفاده کرد و با استناد دهی صحیح و درست (نه صوری و دروغین)، به نقل و تحلیل نظرات آنها پرداخت. در این صورت خوانندهی فهیم و متفکر میتواند به اینگونه نوشتهها اعتماد کند و از آن بهرهای ببرد.
🔹 این مهم، محصول صفت اخلاقی #حدشناسی و عدم تعدّی از حدود معرفتی و قلمرو دانشی خویش است.
اميرالمؤمنين امام علي (عليه السلام) به زیبایی تمام فرمودند: «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ وَ لَم يَتَعَدَّ طَورَهُ؛
خداوند ، رحمت كند مردى را كه قدر خويش را بشناسد و از حدّ خود درنگذرد!»
🔸 انسان حدشناس، به قلمروهای معرفتی و تخصصهای علمی احترام میگذارد و همواره به متخصصان و دانشمندان برجسته هر عرصهی علمی مراجعه میکند و همواره تلاش میکند با مطالعهی عمیق و تحصیل طولانی مدت، از محضر استادان مختلف با رویکردهای متنوع بهرهمند شود.
🔹 انسان حدشناس، به راحتی درباره هر امری نمینویسد و اگر هم دست به قلم برد در حوزه تخصصی و مطالعاتی خود مینویسد و به بزرگان علم و دانش ارجاعهای واقعی و درست میدهد و نشان میدهد که این سخن او ریشه در کدام کتاب و نظام فکری دارد چون میداند که علم در خلأ به وجود نمیآید و به راحتی حرف نو به چنگ هرکسی در نمیآید، میداند که آنچه امروز نوشته است به تفصیل و یا اجمال از دیگران یاد گرفته و صرفا آنها را بازگویی میکند.
🔸 انسان حدشناس، خود را در معرض نقد و انتقاد استادان قرار میدهد و از نقد و اعتراض آنها استقبال میکند و آن را بزرگترین #هدیه برای خود میداند. هیچ گاه با حب و بغض به نقد نمینگرد. از نقد و اعتراض، عصبانی و رنجیدهخاطر نمیشود و به استاد منتقد، توهین نمیکند. بلکه در اطراف آن نقد و انتقاد میاندیشد برای آن محمل صحیح مییابد و سعی میکند آن نقص را برطرف کند و بر عمق و دایرهی مطالعه و تحقیق خود بیافزاید.
#تربیت_فلسفی
#روش_تحصیل
#روش_تحقیق
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1775
آیت الله مصباح می فرمایند آنقدر طلبه کار واجب دارد که حج باید یک بار برون و آن هم واجب. زائد بر آن حرام است زیرا انسان را از کار طلبگی اش بازمی دارد.
درس اسفار استاد آیت الله فیاضی
82/07/0
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1776
📌تنها آرزوی شهید چترباز ارتش
من در این ساعت از خدای بزرگ میخواهم که به من توفیق دهد تا در جبهههای خارج از کشور بر علیه استکبار جهان آمریکا و در خاک #فلسطین بجنگم تنها آرزوی من این است. والسلام
بهمن خانجانی ۶۲/۴/۲۷
اهل رشت استان گیلان
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1777
📌 کتابهای بنیادین انقلاب اسلامی
🔸پرسش:
سلام مجدد و تشکر
با توجه به سوابق طرح شهید مطهری و طرح جامع اندیشه و ... لطفا ۱۰ کتاب را نام ببرید که مجموعه آنها حاوی گفتمان انقلاب اسلامی باشد و بتوان با انها بسته ای را برای علاقهمندان به انقلاب در خارج کشور تهیه کرد
🔹 پاسخ:
سلام علیکم
به نظر میرسد که این کتابها و منابع میتواند معرّف بنیانهای فکری انقلاب اسلامی باشد:
الف: کتابها
۱. نهضتهای اسلامی در صدساله اخیر ، شهید مطهری؛
۲. مقدمهای بر جهانبینی اسلامی ، شهید مطهری؛
۳. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، آیت الله خامنهای؛
۴. روح توحید نفی عبودیت غیر خدا، آیت الله خامنهای ؛
۵. ولایت فقیه، امام خمینی؛
۶. شرح جنود عقل و جهل، امام خمینی؛
۷. شناخت اسلام، شهید بهشتی و شهید باهنر؛
۸. اسلام راهبر زندگی، شهید سید محمد باقر صدر؛
۹. بیانیه حزب جمهوری اسلامی ایران، شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت الله خامنهای؛
۱۰. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ب: سخنرانیها و پیامهای جامع
۱. سخنرانی آقا در مجمع عمومی سازمان ملل ۱۳۶۵
۲. نامه امام خمینی به گورباچف ۱۳۶۷.
۳. پیام آیت الله خامنهای در اولین سالگرد رحلت امام خمینی ، خرداد ۱۳۶۹
۴. دو نامهی آیت الله خامنهای به جوانان اروپایی؛
۵. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، آیت الله خامنه ای، ۱۳۹۷.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1778
📌 روشنفکر متعهد
[نامه جلال آل احمد به امام خمینی از مکه؛ روز شنبه #۳۱_فروردین_۱۳۴۳]
🔸️آيةاللها
وقتی خبر خوش آزادی آن حضرت تهران را به شادی واداشت، فقرا منتظر الپرواز (!) بودند به سمت بیتالله، این است که فرصت دستبوسی مجدد نشد.
🔹️گویا فقط دو سال است که به #شیعه درین ولایت حق تدریس و تعلیم دادهاند. پیش از آن حق نداشتهاند.
🔸️دیگر اینکه #غربزدگی را در تهران قصد تجدید چاپ کرده بودم با اصلاحات فراوان، زیر چاپ جمعش کردند و ناشر محترم متضرر شد. فدای سر شما. دیگر اینکه طرح دیگری در دست داشتم که تمام شد و آمدم، درباره نقش #روشنفکران میان روحانیت و سلطنت، و توضیح اینکه چرا این حضرات همیشه در آخرین دقایق طرف سلطنت را گرفتهاند و نمیبایست. اگر عمری بود و برگشتیم، تمامش خواهم کرد و به حضرتتان خواهم فرستاد. علل تاریخی و روحی قضیه را گمان میکنم نشان داده باشم. مقدماتش در غربزدگی ناقص چاپ اول آمده، دیگر اینکه امیدوارم موفق باشید.
والسلام #جلال_آل_احمد.
🔹️پانوشت:
همچنانکه آن بار در خدمتتان به عرض رساندم، فقیر گوش به زنگ هر امر و فرمانی است که از دستش برآید. دیده شد که گاهی اعلامیهها و نشریاتی به اسم و عنوان حضرات در میآمد که شایستگی و وقار نداشت. نشانی فقیر را هم حضرت #صدر میداند و هم اینجا مینویسم: تجریش، آخر کوچه فردوسی. والسلام».
🔺️مأمور #رژیم در ذیل نامه چنین مینویسد:
این نامه از مدارک مکشوفه از منزل #خمینی به دست آمده در پرونده جلال آل احمد بایگانی شود.
🔗به نقل از تاریخ شفاهی قم
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1780
7.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 پیام #امام_زمان عجل الله فرجه
جریان ملاقات امام زمان علیه السلام با یکی از علما به نقل از مرحوم آیت الله مصباح یزدی و دستور حضرت به نشر معارف اهلبیت علیهم السلام به زبانهای مختلف
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1781
📌ترفندی برای نفوذ
مهمترین و کارامدترین شگرد مرموزانه برای نفوذ در یک جریان اجتماعی، تغییر دستگاه محاسباتی آن جریان است. بهترین راه برای تغییر این دستگاه محاسباتی، برجستهکردن افرادی به عنوان متفکر و شخصیت راهبردی در آن جریان است؛ افرادی که بتوانند مسیر آن جریان اجتماعی و سیاسی را تغییر دهند و اهداف اصلی و نظام اولویتهای آن را عوض کند و اهداف و مسایل دیگری را برخلاف نظر پایهگذاران برجسته سازند تا آن افراد در نقش متفکر و سخنگو و ... امکانات جریانی را به خدمت بگیرند و از مسیر عاقلانه و درست دور کنند.
#چپ_اسلامی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1782
چه خوب است دانشگاههای ایران هم به نشان همبستگی با دانشجویان دانشگاههای غربی در شنبه و یک شنبه اجتماعاتی داشته باشند. تا از بازداشتشدگان و مردم غزه حمایت کنند.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1783
فضیلت_های_فراموش_شده_ملا_عباس_تربتی.pdf
2.77M
#معرفی_کتاب
📙 کتاب «فضیلتهای فراموش شده»
❖ شرح حال حاج آخوند ملا عباس تربتی
به قلم: استاد فقه و فلسفه تهران مرحوم آیت الله حسینعلی راشد تربتی
🔹 آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
کتاب فضیلتهای فراموش شده نوشته حسینعلی راشد در شرح احوال پدرش ملا عباس تربتی کتاب خیلی خوبی است.
بنای راشد در نقل مطالب بیان واقع است و بسیار دقیق مطالب را نوشته و از قلمش ظاهر است که میخواهد حوادث را با حدّ و حدود نقل کند.
از جمله مطالبی که نشانه دقت وی در نقل است، این قضیه است که نوشته است:«اوّلین باری که همراه پدرم به محضر مرحوم حاج آقا حسین قمی رفتیم، مرحوم حاج آقا حسین [از پدرم] پرسید: فرزند خود را عادل میدانید؟ [پدرم] گفت: نه!»
راشد این مطلب را صریح نقل کرده است.
📚جرعهای از دریا؛ ج۲؛ ص۶۵۹
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1784