📌 روشنفکر متعهد
[نامه جلال آل احمد به امام خمینی از مکه؛ روز شنبه #۳۱_فروردین_۱۳۴۳]
🔸️آيةاللها
وقتی خبر خوش آزادی آن حضرت تهران را به شادی واداشت، فقرا منتظر الپرواز (!) بودند به سمت بیتالله، این است که فرصت دستبوسی مجدد نشد.
🔹️گویا فقط دو سال است که به #شیعه درین ولایت حق تدریس و تعلیم دادهاند. پیش از آن حق نداشتهاند.
🔸️دیگر اینکه #غربزدگی را در تهران قصد تجدید چاپ کرده بودم با اصلاحات فراوان، زیر چاپ جمعش کردند و ناشر محترم متضرر شد. فدای سر شما. دیگر اینکه طرح دیگری در دست داشتم که تمام شد و آمدم، درباره نقش #روشنفکران میان روحانیت و سلطنت، و توضیح اینکه چرا این حضرات همیشه در آخرین دقایق طرف سلطنت را گرفتهاند و نمیبایست. اگر عمری بود و برگشتیم، تمامش خواهم کرد و به حضرتتان خواهم فرستاد. علل تاریخی و روحی قضیه را گمان میکنم نشان داده باشم. مقدماتش در غربزدگی ناقص چاپ اول آمده، دیگر اینکه امیدوارم موفق باشید.
والسلام #جلال_آل_احمد.
🔹️پانوشت:
همچنانکه آن بار در خدمتتان به عرض رساندم، فقیر گوش به زنگ هر امر و فرمانی است که از دستش برآید. دیده شد که گاهی اعلامیهها و نشریاتی به اسم و عنوان حضرات در میآمد که شایستگی و وقار نداشت. نشانی فقیر را هم حضرت #صدر میداند و هم اینجا مینویسم: تجریش، آخر کوچه فردوسی. والسلام».
🔺️مأمور #رژیم در ذیل نامه چنین مینویسد:
این نامه از مدارک مکشوفه از منزل #خمینی به دست آمده در پرونده جلال آل احمد بایگانی شود.
🔗به نقل از تاریخ شفاهی قم
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1780
7.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 پیام #امام_زمان عجل الله فرجه
جریان ملاقات امام زمان علیه السلام با یکی از علما به نقل از مرحوم آیت الله مصباح یزدی و دستور حضرت به نشر معارف اهلبیت علیهم السلام به زبانهای مختلف
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1781
📌ترفندی برای نفوذ
مهمترین و کارامدترین شگرد مرموزانه برای نفوذ در یک جریان اجتماعی، تغییر دستگاه محاسباتی آن جریان است. بهترین راه برای تغییر این دستگاه محاسباتی، برجستهکردن افرادی به عنوان متفکر و شخصیت راهبردی در آن جریان است؛ افرادی که بتوانند مسیر آن جریان اجتماعی و سیاسی را تغییر دهند و اهداف اصلی و نظام اولویتهای آن را عوض کند و اهداف و مسایل دیگری را برخلاف نظر پایهگذاران برجسته سازند تا آن افراد در نقش متفکر و سخنگو و ... امکانات جریانی را به خدمت بگیرند و از مسیر عاقلانه و درست دور کنند.
#چپ_اسلامی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1782
چه خوب است دانشگاههای ایران هم به نشان همبستگی با دانشجویان دانشگاههای غربی در شنبه و یک شنبه اجتماعاتی داشته باشند. تا از بازداشتشدگان و مردم غزه حمایت کنند.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1783
فضیلت_های_فراموش_شده_ملا_عباس_تربتی.pdf
2.77M
#معرفی_کتاب
📙 کتاب «فضیلتهای فراموش شده»
❖ شرح حال حاج آخوند ملا عباس تربتی
به قلم: استاد فقه و فلسفه تهران مرحوم آیت الله حسینعلی راشد تربتی
🔹 آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
کتاب فضیلتهای فراموش شده نوشته حسینعلی راشد در شرح احوال پدرش ملا عباس تربتی کتاب خیلی خوبی است.
بنای راشد در نقل مطالب بیان واقع است و بسیار دقیق مطالب را نوشته و از قلمش ظاهر است که میخواهد حوادث را با حدّ و حدود نقل کند.
از جمله مطالبی که نشانه دقت وی در نقل است، این قضیه است که نوشته است:«اوّلین باری که همراه پدرم به محضر مرحوم حاج آقا حسین قمی رفتیم، مرحوم حاج آقا حسین [از پدرم] پرسید: فرزند خود را عادل میدانید؟ [پدرم] گفت: نه!»
راشد این مطلب را صریح نقل کرده است.
📚جرعهای از دریا؛ ج۲؛ ص۶۵۹
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1784
6.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 سیره فیلسوف
(احترام به نفوس انسانها)
او هیچ نکرد،
فقط روی موزاییک نشست
و تنها گوش کرد
و جواب داد!
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1786
📌 افشاگر چپ اسلامی
🔹در زمانهای که جریانهای مدعی انقلابیگر به اندیشههای #چپ پناه برده و اندیشه #چپ_اسلامی را بر پایه منطق تضاد و دیالکتیک و فلسفه شدن و اندیشه تضاد وتغییر در صورتهای مختلف و متنوع و گاه متعارض تأسیس کردند تا بدین واسطه دورانی را که #دوران_گذار و #عصر_عسرت و #عصر_اضطرار نامیده بودند تغییر دهند و جامعهی متفاوتی را به وجود آورند؛ از معدود متفکرانی که از ابتدا خطرات این جریانات و افراد مشهور و محبوب آن را به خوبی شناخت و به نقد عمیق و فلسفی آنها و به افشاگری اجتماعی و فرهنگی آنها پرداخت فقیه فیلسوف آیت الله #شهید_مطهری (رضوان الله تعالی علیه) بود. آنهم در زمانهای که بسیاری از علمای حوزه، طلاب جوان انقلابی و حتی شخصیتهای معروف انقلابی به دفاع از این جریانات پرداخته و برای جلب نظر امام خمینی به آنها نامهها به نجف نوشتند و وساطت میکردند.
🔸در دهه ۵۰ جریانات و گروههای چپ اسلامی در طرحها و رنگهای مختلف در تهران، مشهد، قم مشغول به فعالیتهای مبارزاتی و فرهنگی بودند و با خطابه و رسانههای رنگارنگ و فعالیتهای تشکیلاتی جذاب و حساب شده به جذب جوانان انقلابی و دغدغهمند میپرداختند و توانستند جمعیت زیادی را با افکار چپگرایانه به انقلاب اسلامی جذب کنند.
🔹 اما استاد شهید مطهری از همان ابتدا نسبت به جریانات چپ اسلامی و قرائت آنها از حساس بود و به نقد جدی منطق تضاد و فلسفهی شدن برآمده از پرداخت و حتی در چند سال اخیر که این جریانات در حوزه قم بسیار فعال شده بود به حوزهی علمیه قم رفت و درسهای نقد مارکسسیم و آشنایی با معارف اسلامی را برای طلاب برگزار میکرد تا جلوی نفوذ و پیشروی آن را در حوزهها و در میان طلاب جوان و انقلابی بگیرد. استاد تلاش بسیاری کرد اما او و همفکرانش بسیار تنها بودند و هر روز آماج تهمتها و در معرض تهدیدها بودند و در نهایت توسط یکی از جریانات تندروی چپ اسلامی به بهانه نقد مرحوم دکتر علی شریعتی (پدر فکری و معنوی چپ اسلامی) و همچنین به بهانه زندگی در منطقه مرفه قلهک به شهادت رسید.
🔸آنانکه که با اندیشههای چپ اسلامی به انقلاب گرویدند بعد از پیروزی انقلاب به دو دسته تقسیم شدند: برخی در سازمان مجاهدین خلق و گروه فرقان و مانند آن به دشمنی با انقلاب اسلامی پرداختند و به ترور و خیانت روی آوردند و به صدام و کشورهای غربی پناه بردند و هزاران نفر از مردم را به خاک و خون کشاندند.
🔹 اما دستهی دوم بر انقلابیگری تأکید داشتند و در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و بعدها در دفتر تحکیم وحدت و مجمع روحانیون سازماندهی شدند و در دولت دهه ۶۰ و مجلس سوم فعال شدند. اما با سقوط شوروی و تضعیف جریانات چپ بینالملل به تدریج به سمت غرب متمایل شدند و از جامعهی مدنی و اصلاحات سخن گفتند. این جریان در فتنه ۸۸ علنا مسیر خود را از ملت و طریق اصیل انقلاب و امام جدا کردند و بخش زیادی از آنها در نقش مخالفان داخلی ظاهر شدند و برخی از آنها هم به دشمنان خارجی پیوستند.
🔸 دیری نپایید که تفکر #چپ_اسلامی در چهرههای متنوع، متکثر و جدیدی در میان انقلابیون ظاهر شده است و به یارگیری از میان دانشگاهیان و حوزویان پرداخته و به تدریج بر مسند خطابه و رسانهی جبهه انقلاب نشسته است و برای تضاد مطلق با تمدن غرب به تولید منطق و فلسفه نوین و تفسیر تضادگرایانه از انقلاب اسلامی و اندیشههای رهبران انقلاب اسلامی روی آورده است و در چهرههای متنوع و متکثر «عصر عسرت», «عصر اضطرار» و «عصر حیرت» خود را باز تولید کرده است و توانسته در جبهه انقلاب اسلامی از اعتبار مادی و معنوی بسیاری برخوردار شود. #چپ_اسلامی در صورتهای جدید خود به مراتب پیچیدهتر و فلسفیتر شده است و حتی به سطح دینی قویتری مجهز شده است و از امثال مرحوم دکتر شریعتیها گذشته است و پدران معنوی دیگری در میان دانشگاهیان و حوزویان مطرح شدهاند و تفسیرهای جدیدتری از مفاهیم اسلامی و اجتماعی همچون عدالت، مردم، ولایت، غرب، تمدن، شیطان، دیالکتیک و تضاد، تغییر و تحول عرضه میکنند و در بین جوانان دغدغهمند انقلابی میگسترانند.
🔹 امروزه جای امثال شهید مطهری بسیار خالی است. هر چند کتابهای ارزشمند استاد در میان ما حضور دارد و به تاکیدات مکرر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب میتواند راهنمای جبهه انقلاب اسلامی باشد اما متاسفانه عموم جریانات جدید چپ اسلامی چندان روی خوشی به آثار استاد شهید مطهری نشان نمیدهند و در خفا و علن از کنار گذاشتن آثار و اندیشههای ایشان سخن میگویند و به جایگزین شدن افراد دیگری حکم میدهند. البته در بسیاری از موارد هم به تحریف و تفسیر به رأی اندیشههای استاد میپردازند تا بتوانند به جلب نظر انقلابیون و علما و حوزویان بپردازند.
#چپ_اسلامی
#شهید_مطهری
#انقلاب_اسلامی
#دفتر_فرهنگستان
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1788
📌 آزادی، اخلاق، منطق
(سه رکن حیات علمی در حوزه و دانشگاه)
✍آیت الله العظمی خامنهای:
بخش اول:
🔹این انقلاب باید بماند و برنامه تاریخی و جهانی خویش را به بارنشاند و همین که این عزم و بیداری و خودآگاهی در نسل دوم حوزه و دانشگاه نیز بیدار شده است، همین که این نسل از افراط و تفریط، رنج میبرد و راه ترقی و تکامل را نه در «جمود و تحجر» و نه در «خودباختگی و تقلید»، بلکه در نشاط اجتهادی و تولید فکر علمی و دینی میداند و میخواهد که شجاعت نظریهپردازی و مناظره در ضمن وفاداری به اصول و اخلاق و منطق در حوزه و دانشگاه، بیدار شود و اراده کرده است که سؤالات و شبهات را بیپاسخ نگذارد، خود، فینفسه یک پیروزی و دستاورد است و باید آن را گرامی داشت
🔸 و آنگاه که نخبگان ما نقطه تعادل میان «هرج و مرج» و «دیکتاتوری» را شناسائی و تثبیت کنند، دوران جدید آغاز شده است.
🔹 آری، نباید از «آزادی» ترسید و از «مناظره» گریخت و «نقد و انتقاد» را به کالای قاچاق و یا امری تشریفاتی، تبدیل کرد چنانچه نباید بجای مناظره، به «جدال و مراء»، گرفتار آمد و بجای آزادی، به دام هتاکی و مسئولیت گریزی لغزید.
🔸 آن روز که سهم «آزادی»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق»، همه یکجا و در کنار یکدیگر اداء شود، آغاز روند خلاقیت علمی و تفکر بالنده دینی در این جامعه است و کلید جنبش «تولید نرمافزار علمی و دینی» در کلیه علوم و معارف دانشگاهی و حوزوی زده شده است.
🔹 بی شک آزادیخواهی و مطالبه فرصتی برای اندیشیدن و برای بیان اندیشه توأم با رعایت «ادب استفاده از آزادی»، یک مطالبه اسلامی است و «آزادی تفکر، قلم و بیان»، نه یک شعار تبلیغاتی بلکه از اهداف اصلی انقلاب اسلامی است.
🛑 ادامه دارد ...
#آزاد_اندیشی
#عقلانیت
#کرسیهای_نظریهپردازی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1789
📌 آزادی، اخلاق، منطق
(سه رکن حیات علمی در حوزه و دانشگاه)
✍آیت الله العظمی خامنهای:
بخش دوم:
🔸من عمیقا متأسفم که برخی میان مرداب «سکوت و جمود» با گرداب «هرزهگوئی و کفرگوئی»، طریق سومی نمیشناسند و گمان میکنند که برای پرهیز از هر یک از این دو، باید به دام دیگری افتاد. حال آنکه انقلاب اسلامی آمد تا هم «فرهنگ خفقان و سرجنبانیدن و جمود» و هم «فرهنگ آزادی بیمهار و خودخواهانه غربی» را نقد و اصلاح کند و فضائی بسازد که در آن، «آزادی بیان»، مقید به «منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادی دیگران» و نه به هیچ چیز دیگری ، تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی گردد و حریت و تعادل و عقلانیت و انصاف، سکه رائج شود تا همه اندیشهها در همه حوزهها فعال و برانگیخته گردند و «زاد و ولد فرهنگی» که به تعبیر روایات پیامبر اکرم (ص) و اهلبیت ایشان (علیهم السلام)، محصول «تضارب آراء و عقول» است، عادت ثانوی نخبگان و اندیشهوران گردد. بویژه که فرهنگ اسلامی و تمدن اسلامی همواره در مصاف با معضلات جدید و نیز در چالش با مکاتب و تمدنهای دیگر، شکفته است و پاسخ به شبهه نیز بدون شناخت شبهه، ناممکن است.
🔸اما متأسفانه گروهی بدنبال سیاستزدگی و گروهی بدنبال سیاستزدائی، دائما تبدیل فضای فرهنگی کشور را به سکوت مرداب گونه یا تلاطم گردابوار، میخواهند تا در این بلبشو، فقط صاحبان قدرت و ثروت و تریبون، بتوانند تأثیرگذار و جریانساز باشند و سطح تفکر اجتماعی را پائین آورده و همه فرصت ملی را هدر دهند و اعصاب ملت را بفرسایند و درگیریهای غلط و منحط قبیلهای یا فرهنگ فاسد بیگانه را رواج دهند و در نتیجه صاحبان خرد و احساس، ساکت و مسکوت بمانند و صاحبدلان و خردمندان، برکنار و در حاشیه مانده و منزوی، خسته و فراموش شوند.
🔹در چنین فضائی، جامعه به جلو نخواهد رفت و دعواها، تکراری و ثابت و سطحی و نازل میگردد، هیچ فکری تولید و حرف تازهای گفته نمیشود، عدهای مدام خود را تکرار میکنند و عدهای دیگر تنها غرب را ترجمه میکنند و جامعه و حکومت نیز که تابع نخبگان خویشاند، دچار انفعال و عقبگرد میشوند.
🔸... برای بیدار کردن عقل جمعی، چارهای جز مشاوره و مناظره نیست و بدون فضای انتقادی سالم و بدون آزادی بیان و گفتگوی آزاد با «حمایت حکومت اسلامی» و «هدایت علماء و صاحبنظران»، تولید علم و اندیشه دینی و در نتیجه، تمدنسازی و جامعهپردازی، ناممکن یا بسیار مشکل خواهد بود. برای علاج بیماریها و هتاکیها و مهار هرج و مرج فرهنگی نیز بهترین راه، همین است که آزادی بیان در چارچوب قانون و تولید نظریه در چارچوب اسلام، حمایت و نهادینه شود.
✍ پاسخ آیت الله العظمی خامنهای به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسیهای نظریهپردازی
۱۳۸۱/۱۱/۱۶
https://khl.ink/f/8290
#آزاد_اندیشی
#عقلانیت
#کرسیهای_نظریهپردازی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1790