📌تحلیل انتقادی دفاعیهها و واکنشهای مکرر آقای پیروزمند نسبت به تذکرات جدی رهبر معظم انقلاب به جریان دفتر فرهنگستان قم
⏹متن بیانات رهبر معظم انقلاب
«کار خطرناک دفتر فرهنگستان»
https://eitaa.com/hekmat121/1505
❇️بخش اول:
https://eitaa.com/hekmat121/2094
❇️بخش دوم:
https://eitaa.com/hekmat121/2095
❇️بخش سوم:
https://eitaa.com/hekmat121/2096
📌 چرا از نقد علمی و گسترش عقلانیت واهمه داریم؟
بعد از هر نگارش هر نکته جریان شناسی و نقد و انتقاد علمی در کانال، برخی از عزیزان به نصیحت و تذکر میپردازند و به فروبستن زبان و تعطیلی عقلانیت و انتقاد به بهانه وحدت و همبستگی سفارش میکنند.
یکی از مفصلترین این تذکرها و نصایح را انتخاب کرده و در اینجا منتشر میشود و در ادامه پاسخ آن عرض میشود:
⏹ تذکر
اگر واقعا دغدغه وحدت و اتحاد امت سازی مورد نظر حضرت آقا هستیم لازم است شرط ولایت مداری و ولایت پذیری را رعایت کنیم و این مقدار خودزنی و شقاق بین صفوف جامعه خودی نکنیم و مسائل اختلافی را در بوق و کرنا نکنیم و یکدیگر را تخریب نکنیم و از دشمن بیاموزیم که آتئیست های خداناباور و مسیحیان و یهودیان در حال حاضر در یک جبهه مشترک و متحد و فارغ از اختلاف نظر و با توجه به اشتراکات و منافع دنیوی یک راهبرد خطرناک در مقابل جریان توحیدی صف آرایی کردند آن وقت ما به نیروهای خودی که می توان با گفتمان سازی اختلاف نظرها را برطرف کرد در متن جامعه بکشانیم و شخصیت های والایی و ارزشمند را تخریب کنیم که سال های زیادی باید سوخت و ساخت تا چنين شخصیت هایی تربیت و پدید آیند آن وقت ما به راحتی و آسانی به آن ها می تازیم و حذف می کنیم.
با عذرخواهی اگر ولایت مدار هستیم بگذاریم ولایت تصمیم گیری کند.
❇️ پاسخ:
سلام علیکم
ممنون از لطف و تذکر شما
ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (نحل ١٢٥)
🔹اگر ولایت مدار هستید شما هم مثل بنده نقد و انتقاد علمی کنید و به رشد عقلانیت جامعه کمک کنید تا مسیر صحیح ولایت مداری و انقلابی بودن و انحرافات و خطرات پیشرو آشکار شود. این خود زنی و شقاق نیست بلکه آزاداندیشی و عقلانیت انقلابی است. اگر خوب بنگریم سکوت و مماشات به هر بهانهای مثل تقیه وتفاهم و یا وحدت و اشتراک منافع، در بلندمدت موجب شقاق و انحراف و تفرقه است. با رشد عقلانیت و گسترش فضای نقد منطقی و انتقاد علمی و پرسش و پاسخ صحیح، زمینه وحدت و اتحاد، همبستگی و همگرایی در جبهه حق ذیل مسیر صحیح ولایت و حاکمیت اسلام فراهم میشود.
🔸آزاداندیشی واقعی و نقد و بررسی علمی در جامعه، مطالبهی مکرر حضرت آقا است که متاسفانه به جهات سیاسی و حزبی و گروهی فراموش شده است که اگر این وضعیت خمودگی و تقیه و نفاق ادامه پیدا کند جامعه را تضعیف و بنیانهای فکری انقلاب اسلامی را دگرگون میکند.
و به تعبیر حضرت آقا «سقف فرو میریزد».
🔹از نقد و بررسی علمی و منطقی اندیشهها و جریانها نهراسیم که حیات علم و جامعه به نقد جدی و انتقاد منطقی و بیان خطاها و تبیین تفاوتها و تمایزها و پرسشگری و پاسخخواهی است. در عرصه علم جای مماشات و تعارف نیست. و وحدت و اتحاد هم محصول تعارف و مماشات و تعطیلی عقلها و چشم بستن بر واقعیتها و اختلافات نیست، بلکه باید تمایزها و اختلافها را دید و درست تحلیل کرد و برای علاج آن فکری کرد. بهترین علاج، معرفی صحیح عقلانیت و فقاهت انقلاب اسلامی از منظر رهبران و متفکران اصیل آن و تطبیق سایر جریانها با آن است.
🔸باید جریان فکر اصیل انقلاب اسلامی و بنیانهای آن به درستی معرفی شود و ذیل آن جریانها و گروهها طبقهبندی شوند تا معلوم شود که کدام جریان اصیل است و در مسیر و کدام انحراف دارد و در عکس مسیر.
🔹به صرف چند جمله شعاری و منبری نمیتوان کسی را متفکر انقلاب دانست و هدایت جامعه انقلابی را بدو سپرد.
🔸وحدت جامعه و اتحاد امت اسلامی اقتضا میکند که جریان اصیل فکر و حکمت اسلامی محور قرار گیرد تا دلها و فکرها را به هم نزدیک کند و نه جریانی که منطق علوم اسلامی را نفی میکند و با تمدن بشری ستیز دارد و اندیشه تقریب و وحدت مسلمین را صرفا تقیه و تاکتیک میداند و هر کسی غیر خودش را ذیل ولایت شیطان طبقه بندی میکند. گسترش این اندیشه بزرگترین خطر برای حکمت و فقاهت اسلامی و ادامه حیات اجتماعی مسلمین است که باید آثار خطرناک آن در آینده امروز آشکار شود تا مرزبندی صحیح با آن بشود.
🔹به همین جهت حضرت آقا در خفا و علن، خطر جریانها را بیان کردهاند و به آسیبهای آن اشاره فرمودهاند. انسان ولایت مدار در ادامه همین مسیری که ولایت مشخص کرده باید حرکت کند و به نقد علمی و تحلیل و بررسی منطقی جریانها و گروهها و آشکار سازی خطرات احتمالی آن در محیط علمی و اخلاقی بپردازد و این عین ولایت مداری است.
فَبَشِّرْ عِبَادِ ، الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (زمر، ۱۷ و ۱۸)
فاعتبروا یا اولی الابصار
#فلسفه_وحدت
#وحدت
#وحدت_اسلامی
#نقد
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2098
9.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی
«...در یکی از سفرها، آن وقت عملیات نبود.اين عزيزان جهرمی، سميناری در جبهه به نام سمينار تهذيب داشتند که در همان ايام بعثت وجود مبارك رسول خدا(صلّی الله عليه و آله و سلّم) در ماه رجب بود که با مرحوم آيت الله فاضل با هم به آنجا رفتيم، در همان شنها می خوابيديم و در برنامههای آنها هم يك سخنرانی به مناسبت ايام بعثت به نام همايش تهذيب داشتند؛ پيرمردی بود كه راتِب اينها از نظر بيدار كردن و اذان گفتن بود که اينها را سحر بيدار می كرد؛ اينها نماز شب می خواندند، نافله صبح می خواندند، نماز صبح را به جماعت می خواندند، زيارت عاشورا را بعد از نماز می خواندند و بعد هم روی همان شنها می خوابيدند. ما همان حالی كه در مشعر و عرفات داشتيم، همان حال را در شنزارها داشتيم. اينها كسانی بودند كه به بركت #امام به اين بارگاه راه يافتند»
#هفته_دفاع_مقدس
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#عرفان
#تربیت
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2100
هدایت شده از عقلانیت انقلاب اسلامی
📌برنامه آینده کانال عقلانیت اجتماعی در بارگزاری صوتهای دروس
استاد: سید مهدی موسوی
۱. درآمدی تاریخی و معرفتشناختی به #فلسفه_علم_مدرن در ۵ جلسه
تابستان ۱۴۰۳ مدرسه عالی فقه امام حسین (علیه السلام)
۲. #فلسفه_علوم_اجتماعی
برای دانشجویان رشته فقه و حقوق
نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳
۳. #نظریههای_اجتماعی_متفکران_مسلمان
برای دانشجویان رشته دانش اجتماعی مسلمین
نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳
۴. #فارابی_خوانی (قرائت و تفسیر متون اجتماعی فارابی همچون: احصاء العلوم، الملة، آرا اهل المدینه الفاضلة، السیاسة المدنیة و ...)
برای دانشجویان رشته جامعه شناسی
نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳
۵. #جامعهشناسی_علم_و_معرفت
برای دانشجویان رشته فلسفه علوم اجتماعی
نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1585
7.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 به روز بودن و جامع بودن شهید مطهری و علامه جعفری
پرفسور مهدی #گلشنی از بروز بودن و زمان شناس بودن استاد شهید #مطهری و علامه #جعفری می گوید! و با بعضی دیگر مقایسه می کند...
🎥فیلم کامل گفتگو👉
#شهید_مطهری
#علامه_جعفری
💎 به نقل از کشکول ناب حوزوی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2103
📌 مکتب عرفانی امام خمینی
حضرت آیتالله العظمی خامنهای(حفظهالله):
🔹 دفاع مقدّس، جهاد فیسبیلالله بود؛ دفاع مقدّس، انقلاب را زنده نگه داشت، اسلام را زنده نگه داشت، ملّت ایران را عزیز کرد، #روح_معنوی را در کشور ترویج کرد، #جوهر_واقعی_انسانی و ایمانی را در جوانها زنده کرد.
🔹 جوانهایی که رفتند در میدان جنگ، از یک آدم معمولی تبدیل شدند به یک ولیّ الهی؛ مردانی که با یک نگاه ساده و معمولی به مسائل دینی وارد میدان جنگ شدند، مثل یک #عارف_الهی و معنوی از میدان جنگ بیرون آمدند.
🔹 امام بزرگوار ما یک #عارف_بزرگ بود، یک #انسان_والا بود؛ ایشان خطاب به خیلی از بزرگان -به طور عام- گفت: هفتاد سال عبادت کردید، خدا قبول کند از شما، بروید یک مقدار هم وصیّتنامۀ شهدا را بخوانید! یعنی این جوانی که وارد جبهه شده و مدّتی در جبهه جهاد کرده و جان خودش را کف دستش گرفته و برای خدا حرکت کرده، راه هفتادسالۀ آن مرد #عارف عالِم ملّا را در مدّت کوتاهی طی کرده؛ مضمون حرف امام این است.
✍ بیانات در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت | ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
#هفته_دفاع_مقدس
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#عرفان
#تربیت
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2104
13.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 پنجاه سال عبادت کردید، خدا قبول کند...
مثل چمران بمیرید ... مثل سربازها بمیرید ...
🔷️ عارف کامل و مربی نفوس حضرت امام خمینی(ره):
وصیتنامههایی که این عزیزان مینویسند مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیتنامهها را بگیرید و #مطالعه کنید و تفکر کنید. این جوانهای ما که علیل شدند الآن هم وقتی میآیند از من میخواهند که دعا کنم که اینها #شهید بشوند؛ پایش را از دست داده، عصا زیر بغلش هست، لکن گریه میکند و میخواهد که دعا کنیم که شهید بشود. از اینها یک قدری #تعلیم و #تعلم پیدا کنید.
#هفته_دفاع_مقدس
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#عرفان
#تربیت
#تاریخ
#عبرت_از_تاریخ
#شهید_چمران
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2105
📌 نمایشگاهی فاقد هرگونه خلاقیت انقلابی
الان در باغ موزه دفاع مقدس شهر قم با خانواده برای بازدید از نمایشگاه دفاع مقدس آمدهایم.
نمایشگاهی با تکرار همان برنامههای دو دهه اخیر و فاقد هرگونه خلاقیت انقلابی است و کاملا به روزمرگی و تکرار گرفتار شده است.
در این نمایشگاه، کمتر از مکتب عرفانی و تربیتی امام خمینی و آن احساس معنوی جبههها و جهاد تبیین خبری هست و اگر هم هست بسیار ضعیف، بیرمق و شعاری است.
اما متاسفانه پخش مداحیها و موسیقیهای بسیار تند در جای جای نمایشگاه، اجرای سرودهایی با موسیقیهای طربانگیز و در برخی موارد تک خوانی دختران جوان و کف زدن به جای صلوات فرستادن در تشویقها، فروش کتابهای شبه روانشناسی و معنویت های کاذب غربی در یکی غرفهها و ... از برجستگیهای این نمایشگاه در شهر مقدس قم است.
صندلیهای تمیز و زیبا در یک جایگاه اختصاصی بر میهمانان ویژه که کاملا از مردم جدا شده است و صندلیها پلاستیکی برای عموم مردم و همچنین اختصاص پارکینگ برای برخی از بازدیدکنندگان و نبود جا برای مردم از بیعدالتی در این نمایشگاه حکایت دارد که کاملا در تضاد با مکتب امام و دفاع مقدس است.
چرا وضعیت چنین شده است و از آن روح معنوی و معرفتی دفاع مقدس خبری نیست؟؟؟
قم. شب جمعه ۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۱
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2106
درآمدی بر فلسفه اجتماعی حکمت متعالی
معرفی کتاب
دکتر سیدمهدی امامی جمعه
🔴کتاب حاضر با هدف احیای فلسفه اجتماعی حکمت متعالی و تحلیل بنیادیترین مبانی حکمت عملی در نظام اندیشه ملاصدرا به نگارش درآمده است
🔴مطالعه این اثر نشان میدهد تلقی حوزه و دانشگاه از فلسفه ملاصدرا با تلقی ملاصدرا از فلسفهاش که به حکمت متعالی موسوم است، بسیار متفاوت است مولف در متن کتاب مباحث زیر را بررسی نموده است
🔴ساحات اجتماعی و سیاسی وجود شناسی در حکمت متعالی و اهداف مدنی و تمدنی که آشکارا ملاصدرا به آنها تصریح دارد، در نحوه تدریس حکمت صدرایی نادیده گرفته شده است.
🔴به مباحثی از جمله اصالت زندگی در تفکر فلسفی، صنعت اخلاق در فلسفه مدنی، فارابی و نقشه راه دستیابی به سعادت و فضیلت پرداخته شده است.
🔴به سه پرسش چیستی و چرایی و چگونگی در حکمت متعالیه، به تشریح روش جدید در بررسی چیستی حقیقت فلسفه و چرایی آن و همچنین ابتکار ملاصدرا در ارائه نقشه راه پرداخته شده است
🔴به مباحثی از جمله گستره فلسفه نقد قدرت در نظام اندیشه ملاصدرا، جایگاه رساله سه اصل در فلسفه نقد قدرت، تفاوت بنیادی بین فارابی و ملاصدرا در نگاه به قدرت، قدرت و ساختار آن در مدینه، شبکه سازی روش بررسی نگاه ملاصدرا به قدرت، و ملاصدرا به منابع کسب قدرت پرداخته است.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
اللّهُمّ اجعَلهما فی دِرعِكَ الحَصینَةِ الّتي تَجعَلُ فیها مَن تَشاءُ
https://eitaa.com/hekmat121/2108