eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.2هزار دنبال‌کننده
472 عکس
133 ویدیو
26 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای https://eitaa.com/Taha_121 نگاشته‌های سید مهدی موسوی طلبه و مدرس فقه واصول-دکتری فلسفه علوم اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌امتداد حرکت جوهری در منطق آیت‌الله العظمی جوادی آملی: 🔸تأثير در كليات خمس نمونه اي از تأثير مباحث فلسفي در مسائل منطقي است. 🔹در مباحث هستي شناختي جريانهاي مختلف فلسفي نظير حكمت مشاء و اشراق، و ديدگاههاي متعدد كلامي نظير اشاعره و معتزله و حتي عرفا هر يك، كلام و نظر مختص به خود را دارا هستند، ولكن در حوزه‌ي مباحث منطقي بيشترين گامها را حكماي مشاء برداشته و همه‌ي تعابير و اصطلاحات منطق بر مبناي حكمت مشاء تنظيم يافته است. 🔹ارسطو نخستين بار ابواب منطقي را تنظيم كرد و بوعلي چندين جلد كتاب منطقي تدوين نمود. 🔸شيخ اشراق جز به گوشه اي از مباحث منطقي نپرداخت و صدرالمتألّهين نيز فقط برخي از مباحث منطقي را اصلاح كرد و متكلّمين يا با منطق موافق نبودند و يا كار منطقي نكردند، به همين دليل مباحث منطقي بيشتر متأثر از حكمت مشاء است و در نتيجه كساني كه اشراقي مي انديشند و يا عارفانه مشاهده مي كنند به هنگام عرضه مشهود يا مفهوم خود ناگزير به شيوه‌ي مشايي انديشه‌ي خود را ارائه مي دهند. 🔹 ابزار خوبي براي ارائه‌ي حقيقت است و اين ابزار يك دانش جزيي است و در بسياري از مبادي و اصول موضوعه خود وامدار فلسفه است، و اگر اين علم جزيي خود را بر مباني صحيح فلسفي استوار نسازد، كاربرد آن در ارائه‌ي حقيقت، ضعيف و مخدوش مي شود. 🔸صدرالمتألّهين با آن كه با طرح برخي از مباني فلسفي، بسياري از مبادي منطق را در معرض تغيير و دگرگوني قرار مي دهد خود فرصت پرداختن به نتايج منطقي كارهاي فلسفي ارائه شده را پيدا نمي كند و تنها در برخي موارد با اشاره و به سرعت از كنار آنها مي گذرد. منبع: رحيق مختوم جلد ۹، صفحه 225. https://eitaa.com/hekmat121
📌تاملی در موضوع فقه هنر (هنر یا صنعت) 🔹یکی از فقه های معاصر و نو پدید، فقه هنر است. این فقه ناظر به هر آن چیزی است که امروز در جامعه و بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد نامیده می شود. 🔹اما نکته مهم در این زمینه دقت در موضوع شناسی هنر است، ابتدا می بایست معنای هنر و مصادف آن از منظر حکمت اسلامی روشن شود تا قلمرو هنر و مصادیق اصیل آن از مصادیق غیر اصیل و واقعی آن شناخته شود. 🔸ضرورت این بحث زمانی روشن می شود که بدانیم تاسیس فقه های جدید صرف نام گذاری نیست بلکه با تاسیس یک رشته فقهی، در واقع یک سلسله از اصول، قواعد، حدود و تکالیف فقهی با توجه به ان نیز تولید می شود که شاید در سایر ابواب بدان نیاز نباشد. به طور قطع موضوع هنر به جهت اهمیت و کارکردهای معنوی و فرهنگی آن دارای ملاحظات، حمایت ها و یانظارت هایی است که در سایر ابواب فقهی به گستردگی آن نیست. 🔹هنر یک مفهوم حقیقی نیست بلکه مفهومی اعتباری است که به مجموعه ای از کنش ها و یا محصولات انسانی اطلاق می شود که دارای ویژگی خاص و یا کارکرد ویژه ای است. 🔸حال این پرسش مطرح می شود آن ویژگی و خصوصیت چیست که برخی از کنش ها و محصولات انسانی را ذیل عنوان هنر طبقه بندی می کند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت هر دستگاه معرفتی و نظری در بستر فرهنگ و اجتماع، پاسخ متفاوتی می دهد. 🔹در دستگاه نظری مدرن، هنر ناظر به سطح خاصی از زندگی انسان مبتنی بر انسان شناسی اومانیستی است و بسیاری از را هم هنر می نامند. 🔸اما در حکمت و معارف دینی و انسان شناسی اسلامی، هنر مفهومی والا و متعالی دارد و هر گونه کنش و محصول انسانی که دارای نظم و یا متعلق احساس زیبایی است هنر نامیده نمی شود بلکه میان و تفاوت جوهری و ماهوی وجود دارد. با مراجعه به ادبیات دینی و فرهنگ اسلامی، آنچه هنر نامیده می شود که حداقل با برخی خصوصیات همراه باشد: ۱. زیبایی و حکمت، ۲. قدسیت و تعالی، ۳. آداب و ترتیب، ۴. تعهد سازنده و مسولیت رهایی بخشی. 🔹اگر این خصوصیت ها را خصوصیت هویت ساز در عنوان هنر قرار بدهیم بخشی از آنچه به جهت سیطره فرهنگ و اعتبار مدرنیته هنر نامیده می شود از دایره فقه هنر خارج می شود و در دایره وارد می شود. 🔸به نظر می رسد که ملاحظات، حمایت ها و کنترل ها در بسیار متفاوت از خواهد بود. https://eitaa.com/hekmat121
📌 جایگاه مسائل وجود در معرفت انسان حکیم متأله علامه صدرالمتألهين شیرازی: 🔹و الحق أن الجهل بمسألة الوجود للإنسان يوجب له الجهل بجميع أصول المعارف و الأركان 🔸لأنّ بالوجود يُعرف كل شي‏ء و هو أوّل كلّ تصوّر و أعرف من كلّ متصوّر فإذا جهل جهل كل ما عداه. 🔹و حق این است که جهل به مسئله وجود موجب جهل انسان به همه أصول معارف و ارکان [هستی] می شود. 🔸برای اینکه بواسطه وجود هر چیزی شناخته می شود [زیرا از یک سو مفهوم] وجود اولین همه تصورها است و [سوی دیگر وجود] شناخته شده ترین [روشن ترین] متصور است. بنابراين اگر وجود مجهول باشد ماعدای آن [ از موجودات] نیز مجهول است. [یعنی انسان به حقیقت جاهل است و از حقایق هیچ نمی داند.[ منبع: الشواهد الربوبية في المناهج السلوكية ؛ ص14. https://eitaa.com/hekmat121
📌الگوی امتداد حکمت و فلسفه اسلامی در اقتصاد 🟢 انتشار جلد دوم‌ کتاب اقتصاد تطبیقی اين كتاب جلد دوم از مجموعه ای است دو جلدی که مشتمل بر مباحثى است كه طى ۲۷ جلسه توسط استاد شهيد آيت‌الله مطهرى و تعدادى از اقتصاددانان در فاصله زمانى شهريور  ۱۳۵۷ تا هشتم ارديبهشت ۱۳۵۸ شمسى ايراد شده است. در اين جلسات متن كتاب «تاريخ عقايد اقتصادى» تأليف دو اقتصاددان فرانسوى، توسط يكى از حاضران گزارش شده و سپس استاد مطهرى نظر خود را درباره مباحث طرح شده با توجه به اصول و مبانى اسلامى ارائه مى‌دادند. 💢 پیش‌بینی شهید استاد مطهری در سال ۱۳۵۸ از آینده کمونیسم و کاپیتالیسم 🔹 كمونيسم و كاپيتاليسم دو حالت افراطى و تفريطى هستند. از نظر ما هيچ‌كدام از اينها نمى‌تواند به حيات خودش براى هميشه ادامه بدهد مگر اينكه به حالت تعادل برگردند. 🔸 دنياى امروز اين را ثابت كرده كه كاپيتاليسم دارد مى‌آيد به حد وسط، كمونيسم هم دارد مى‌آيد به حد وسط؛ يعنى آنها كم‌كم دارند مالكيت خصوصى را مى‌پذيرند و از آن شدت مخالفتشان مى‌كاهند، اينها هم دارند آن ليبراليسم خودشان به آن شدت و آن آزادى لجام‌گسيخته سرمايه‌دارى را از بين مى‌برند و با مالياتهاى تصاعدى كه دارند مى‌بندند برمى‌گردند به حد وسط... 🔹 كاپيتاليسم به اين شكل قابل بقا نيست مگر اينكه خودش را اصلاح كند، كمونيسم هم قابل ادامه نيست مگر اينكه خودش را اصلاح كند. 📗 استاد مطهری، اقتصاد تطبیقی، ص۲۸۳-۲۸۳ 🔹این کتاب را می‌توانید با تخفیف از اینجا تهیه کنید https://eitaa.com/hekmat121
👓 انا لله و انا الیه راجعون حکیم متأله ، فقه ربانی حضرت آیت‌الله حاج سید رضی شیرازی، از علما و اساتید مبرز حوزۀ علمیۀ تهران، دقایقی پیش رحلت کردند و به دیدار معبود شتافتند. رحمة الله علیه https://eitaa.com/hekmat121
📌اشتغال به خدمت‏‎ ‎‏خالق و خلق امام خمینی(ره) بنیان گذار انقلاب اسلامی پس از ترور آیت الله سید رضی شیرازی در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب، پیامی را برای این استاد برجسته حوزه علمیه تهران ارسال کردند. متن این پیام که نشان از علاقه امام راحل به این عالم برجسته داشت، به شرح زیر است: پیام امام راحل(ره) به مرحوم آقای سید رضی شیرازی (در پی ترور و حرکات مذبوحانه دشمن) ‏‏ ‏‏زمان: 24 تیر 1358 / 20 شعبان 1399‏ ‏‏ مکان: قم‏ ‏‏ ‏‏بسمه تعالی‏ ‏‏ خدمت جناب مستطاب حجت الاسلام آقای حاج آقا رضی شیرازی ـ دامت افاضاته‏ ‏‏ خبر ناگوار سوءقصد به جنابعالی، از طرف عناصر فاسد رژیم منحط سابق، موجب‏‎ ‎‏نگرانی و تأثر گردید. در این موقع که نهضت اسلامی با قاطعیت به راه خود ادامه می دهد‏‎ ‎‏و بدخواهان را به یأس و نومیدی می کشد، با این حرکات مذبوحانه می خواهند به خیال‏‎ ‎‏فاسد خودشان ایجاد وحشت در ملت مسْلم کنند؛ غافل از آنکه ملتی که جوانان‏‎ ‎‏نورسشان از شهادت در راه هدف ـ که همان اسلام است ـ استقبال می کنند، از‏‎ ‎‏سوءقصدها و ترورها نمی هراسند. سوءقصد به اشخاصی که در طول عمر به خدمت‏‎ ‎‏خالق و خلق اشتغال داشته اند، ارادۀ آنان را مصمم تر و حقانیت مکتب را واضحتر‏‎ ‎‏می نماید. گروهی که به اسم اسلام، فرزندان اسلام را ترور می کنند و به اسم خلق، زندگی‏‎ ‎‏خلق را به تباهی می کشند، می توان آنها را جز هواخواهان اجانب و خیانتکاران به اسلام‏‎ ‎‏و خلق مسلمان دانست؟ از خداوند تعالی سلامت و بهبودی جنابعالی را خواهانم.‏‎ ‎‏والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.‏ ‏‏ روح الله الموسوی الخمینی‏ حضرت آیت‌الله حاج «سید رضی شیرازی» فیلسوف، فقیه، استاد حوزه و دانشگاه و از علمای برجسته حوزه علمیه تهران، چهارشنبه 10 آذر 1400 دار فانی را وداع گفت. https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خدمات فیلسوف و فقيه آگاه حضرت ‏آیت‌الله سید رضی شیرازی، فقیه، فیلسوف، دانشمند و فعال اجتماعی بزرگی بودند که در ۹۳ سالگی از دنیا رفتند در زندگی‌نامه ایشان چند چیز بسیارجالب بود: ۱- سید رضی نتیجه میرزای شیرازی بزرگ هستند و نماد حیات این خاندان بزرگ تحول ساز بودند. ۲- در ۳۲ سالگی برای دفاع از آرمان فلسطین، به نمایندگی زعیم شیعه آیت‌الله العظمی بروجردی به اردن رفتند. ‏۳- در ۳۶ سالگی از استادان دانشگاه تهران بودند و دانشجویان زیادی از محضر درس فلسفه و عرفان ایشان بهره بردند که توسط رژیم پهلوی اخراج شدند. ۴- از ۳۷ سالگی امامت مسجد شفا در یوسف‌آباد تهران را برعهده گرفتند و تا روزی که توانایی جسمی‌شان اجازه می‌داد، بین مردم بودند و مشکلاتشان را حل می‌کردند ۵- در ۵۱ سالگی توسط گروهک فرقان ترور شدند ‏۶- در تبلیغ دینی بسیار قوی بودند. برای افراد وقت می‌گذاشتند و بیش از ۵۰۰ نفر از همین طریق به اسلام و تشیع گرویدند ۷- شاگردان بسیاری تربیت کرده‌اند و کتابهای مهمی نوشته‌اند. به بیان دیگر کنار فعالیت‌های گسترده اجتماعی و تبلیغ دینی، به تالیف و تدریس اهتمام ویژه داشته‌اند 🔸 ‏ایشان آخرین بازمانده فقها و فلاسفه تهران بودند؛ نسلی از بزرگان که ستون‌های حوزه علمیه تهران تشکیل می‌دادند. و نقش زیادی در فرهنگ سازی تهران داشتند. امیدوارم خداوند ایشان را با اجداد بزرگشان محشور فرماید. https://eitaa.com/hekmat121
📌اهمیت هوش مصنوعی در پیشرفت کشور: حکیم انقلاب آیت الله خامنه ای: 🔹من پیشنهاد میکنم یکی از مسائلی که مورد تکیه و توجّه و تعمیق واقع میشود، مسئله‌ی باشد که در اداره‌ی آینده‌ی دنیا نقش خواهد داشت؛ حالا یا در معاونت علمی رئیس‌جمهور یا در دانشگاه باید کاری کنیم که ما در دنیا حدّاقل در [بین] ده کشور اوّل در مورد هوش مصنوعی قرار بگیریم که امروز نیستیم؛ امروز کشورهایی که درجه‌ی اوّل در مسئله‌ی هوش مصنوعی هستند، حالا غیر از آمریکا و چین و مانند اینها که در رده‌های بالا هستند، بعضی از کشورهای آسیایی هم هستند، بعضی کشورهای اروپایی هم هستند [امّا] ما نیستیم؛ البتّه کشورهای آسیایی ظاهراً بیشتر هم هستند؛ در آن ، تعداد کشورهای آسیایی بیشتر است. باید کاری کنیم که حدّاقل به ده کشور اوّل دنیا در این مسئله برسیم. ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ بیانات در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور https://eitaa.com/hekmat121
💠 همّت والا ⏪ اگر هستید تا نفس می‌كشید با كتاب باشید، مبادا یك وقت بگویید من شدم و اگر هستید تا نفس می‌كشید با كتاب باشید! این از بدترین نقص ‌هاست كه كسی بگوید من بیست دور مكاسب گفتم, اشتباه می ‌كنی! همان یك دور گفتی حداكثر دور دوم بس است، چرا بیست سال یك جا ماندی؟! كسی بگوید من الآن ده دوره شرح لمعه می‌ گویم, از بدترین اشتباهات شماست! چرا ده سال یک‌جا ماندید؟! 🔸 آن دانشجو كه نمی ‌كوشد استاد دانشگاه بشود است, مگر اینكه كمبود فكری داشته باشد؛ آن طلبه ‌ای كه نمی‌ كوشد استاد حوزه بشود است مگر اینكه استعداد درخور نداشته باشد. فرمود: «إنّ اللّه َ تعالى یحِبُّ مَعالِی الاُمورِ و یكرَهُ سَفسافَها»؛ , فكر بلند, ایده و اندیشه بلند را خدا دوست دارد؛ كارهای پَست, همت ‌های پست, فكر پست و نزد خداوند مكروه است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/01/28 https://eitaa.com/hekmat121
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی به مناسبت چهلمین سالگرد علامه طباطبائی، نشستی را با موضوع «الگوی امتداد حکمت در آثار علامه طباطبائی» برگزار کرده است. این نشست در تاریخ 24 آبان 1400 و در بستر فضای مجازی، توسط استاد امین اسدپور ارائه گردیده است. ▫️یکی از نیازهای مهم امروز ما بحث امتداد حکمت است. امتداد حکمت یعنی مبانی و روش فلسفی را در متن زندگی انسان خاکی امتداد دهیم تا به سطحی از عقلانیت رسیده و بتوانیم مسائل انسان را حل کنیم. ▫️امتداد حکمت هم از بعد عقلی هم از بعد عقلایی ضروری است. از بعد عقلی ضروری است چون به ضرورت ازلیه،(هستی هستی است ) و این در تمام ابعاد و مراتب جریان دارد حتی در زندگی دنیوی انسان. از بعد عقلایی ضروری است چون ما هم با ساحت تمدنی غرب روبرو هستیم که باید فلسفه خودمان را در برابر آنها ارزیابی کنیم. هم از این لحاظ که رویکرد معرفتی نسبت به مسائل از غرب آمده، فعالیم یا منفعل؟ و هم اینکه بر فرض نبود غرب، دستگاه حکمی ما مثل تمدن قرن ۳ تا ۶ ظرفیت جامعه سازی دارد یا نه؟ و حتی بر فرض چشم‌پوشی از تمدن و جامعه سازی، آیا خود فرد نیاز به حکمت دارد تا هدف و آرمان خود را بشناسد؟ 🌐 www.aminasadpour.ir 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📌میرزای شیرازی و تدریس فلسفه(کتاب شوارق و اسفار ملاصدرا) 🔹کتاب «الإسفار عن الأسفار» تعلیقات حکیم متأله آیة الله سید رضی شیرازی است که در دو مجلد به چاپ رسیده است. 🔸مرحوم آقا رضی نواده پسری آیة الله العظمی میرزا محمدحسن شیرازی است. و از نکات بسیار مهم و ناگفته شخصیت میرزای شیرازی آن که وی از مدرّسین کتاب شریف اسفار بوده است. 🔹شاگردش آیة الله میرزا یحیی مستوفی بیدآبادی اصفهانی صاحب کتاب روح الإسلام والإیمان در شرح حال میرزا نوشته است: 🔸«كنتُ مشرّفاً بخدمته أزيد من خمس سنين، أيام مجاورتي للنجف الأشرف، وقرأتُ عليه علوماً كثيرة، مثل شرح الرضي في النحو وشرح المطالع مع الحاشيه الشريفة، والتفسير البيضاوي مع الكشّاف إلي أصول الفقه والفقه. 🔹وحضرتُ مجلس درسه في الشوارق والأسفار بطرز مختار. ولم يكن له نظير في التحقيق والتدقيق»... ر.ک: درة الصدف رحیم قاسمی ج 4. به نقل از کانال : حدیث آرزومندی استاد رفیع پور. https://eitaa.com/hekmat121
راه برون رفت از 🔹یکی از شرایط لازم و ضروری برای پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور بر است. 🔹در منافع عمومی ، رشد و پیشرفت همه افراد در نظر گرفته می شود به همین جهت در مواقع بحرانی، همگان دست در دست یکدیگر می گذارند و مشکل و بحران بوجود آمده را حل می کنند. مثلا هرگاه بحران اقتصادی به هر دلیل در جامعه ایجاد شود همه افراد جامعه با تقلیل توقعات خود و اکتفا به امور ضروری شرایط را برای تنظیم بازار و توزیع عادلانه کالاهای اساسی و غیر اساسی میان همه اقشار مردم فراهم می کنند. 🔹اما بر منفعت عمومی که بلای سبک زندگی ما ایرانیان است موجب دامن زدن به بحرانها و ایجاد مشکلات جدیدتر برای کشور و حکومت است. متاسفانه این امر در پس ذهن عموم ایرانیان ریشه دوانده و برای آن توجیهات فکری و نظری و حتی شرعی هم دست و پا شده است. 🔹بحران امروز اقتصاد ایران، نه فقط منشأ خارجی بلکه ریشه در این فکر و روحیه دارد که مقدم بر است. حتی بهتر است گفته شود ما اصلا درکی از منافع عمومی و منافع ملی نداریم. و اگر کسانی هم گاه از آن دم می زنند بیشتر جنبه تبلیغاتی و اهداف انتخاباتی و سیاسی دارند. حمله مردم به بازار برای احتکار و قبیله گرایی مسئولان در امور اجرایی دو نشانه از این نافهمی منافع عمومی و تقدم منافع شخصی و حزبی و گروهی است. 🔹اگر می خواهیم به درستی و با قدرت با مشکلات و بحرانها روبرو شویم باید ۱. تعریف و درک درست و صحیحی از منافع عمومی داشته باشیم و ۲. حقیقتا به اصل بنیادی بر منافع شخصی معتقد و عامل باشیم. 🔹ای کاش در آموزش و پرورش و منابر و رسانه های ما این مقوله آموزش داده می شد. https://eitaa.com/hekmat121
⚠️ خطر در کمین است...‼️ درسی از سیره حضرت زینب سلام الله علیها ✅ 👇 ⁉️چطور شد به محوریّت پیامبر عظیم‌الشّأن، آن عشق مردم به او، آن ایمان عمیق مردم به او، آن جامعه سرتاپا حماسه و شوردینی و آن احکامی که بعداً مقداری درباره آن عرض خواهم کرد، همین جامعه ساخته و پرداخته، همان مردم، حتّی بعضی همان کسانی که دوره‌های نزدیک به پیامبر را دیده بودند، بعد از پنجاه سال کارشان به آن‌جا رسید که جمع شدند، فرزند همین پیامبر را با فجیعترین وضعی کشتند!؟ انحراف، عقبگرد، برگشتن به پشت سر، از این بیشتر چه می‌شود !؟ 🔆زینب کبری سلام‌اللَّه‌علیها در بازار کوفه، آن را اساساً بر همین محور ایراد کرد: «یا اهل الکوفه، یا اهل الختل و الغدر، أتبکون!؟». مردم کوفه وقتی که سرِ مبارک امام حسین را بر روی نیزه مشاهده کردند و دختر علی را اسیر دیدند و فاجعه را از نزدیک لمس کردند، بنا به ضجّه و گریه کردند. فرمود: «أتبکون!؟»؛ گریه میکنید!؟ «فلا رقات الدمعه ولاهدئت الرنه»؛ گریه‌تان تمامی نداشته باشد. بعد فرمود: «انّما مثلکم کمثل التی نقضت غزلها من بعد قوة انکاثا تتّخذون ایمانکم دخلاً بینکم». ⚠️این، همان برگشت است؛ برگشت به قهقرا و . شما مثل زنی هستید که پشمها یا پنبه‌ها را با مغزلنخ می‌کند؛ بعد از آن که این نخها آماده شد، دوباره شروع می‌کند نخها را از نو باز کردن و پنبه نمودن! شما در حقیقت نخ های رشته خود را پنبه کردید. این، همان است. این، است. هر جامعه اسلامی، در معرض همین هست. https://eitaa.com/hekmat121
📚 برهان های اثبات وجود خدا در الهیات اسلامی و مسیحی ✍️استاد آیت الله علی ربانی گلپایگانی 🔸 این کتاب، چهارده فصل دارد. در فصل اول بدیهی یا نظری بودن شناخت خداوند و در فصل دوم خردورزی و دل آگاهی در خداشناسی بررسی شده است. دوازده فصل دیگر کتاب به تبیین و بررسی دوازده برهان بر اثبات وجود خداوند که در الهیات اسلامی و مسیحی مطرح شده، پرداخته است. این برهان ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد: 🔹1. برهان های مشترک در کلام اسلامی و مسیحی که عبارتند از: ، ، ، و ؛ 🔹2. برهان هایی که به الهیات اسلامی اختصاص دارند که عبارتند از: و ؛ 🔹3. برهان های مختص به الهیات مسیحی که عبارتند از: ، ، ، و . 🔸 در پایان هر فصل، پرسش هایی برای خودآزمایی طرح شده و منابعی برای مطالعه بیشتر معرفی گردیده است. مباحث کتاب – به ویژه برهان های دسته اول و دوم- در نوبت های متعدد و در قالب جزوه درسی، در مرکز علم کلام حوزه علمیه قم، مؤسسه آموزش عالی امام صادق (ع) برای دانش پژوهان کلام در سطح3 تدریس شده است. اگر چه در دوران معاصر درباره برهان های اثبات وجود خدا در الهیات اسلامی و مسیحی، آثاری چاپ و منتشر شده است، اما ساختار و محتوای کتاب حاضر ویژگی هایی در خور توجهی دارد که آن را ممتاز و متمایز می سازد. 🔸 چاپ اول کتاب در سال 1399 توسط انتشارات رائد انجام یافته است.
📌«سيد جمال الدين اسدآبادي احياگر سياست متعاليه در جهان اسلام» نقش حكمت متعاليه در شخصيت و انديشه سياسي سيد جمال الدين اسدآبادي سيد مهدي موسوي منبع . مجموعه مقالات همایش سياست متعالیه ج۳ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خلاصه مقاله: 🔹سيد جمال‌الدين اسدآبادي سلسله‌جنبان نهضت بيداري اسلامي در جهان اسلام، مصلحي بزرگ بود كه با تكيه بر فكر و انديشه در راه عظمت و اعتلاي مسلمين كوشيد و مشعل فروزان نهضت‌هاي بيداري اسلامي را روشن نمود. با توجه به گستره ابعاد شخصيت و انديشه او، اين پرسش مطرح مي‌شود كه كدام مكتب فكري باعث شكل‌گيري شخصيت و انديشه سيد جمال بوده است؟ و به طور خاص، حكمت متعاليه به عنوان مهمترين جريان فلسفه اسلامي در قرون اخير چه تأثيري در شخصيت و انديشه سيد جمال ايفا كرده است؟ 🔹در ميان نويسندگان و محققان ايراني و عرب، پيرامون اين مسئله اختلافاتي وجود دارد و هر يك انديشه او را در قالب يكي از جريان‌هاي انديشه‌اي در جهان اسلام مطرح مي‌كنند؛ اما به اعتقاد جمعي از آن‌ها، ريشه‌هاي فكر سيد جمال را بايد در مكتب حكمت متعاليه و فقه اجتهادي جستجو كرد. از اين رو فرضيه اين مقاله در پاسخ به پرسش مطرح شده، اين است كه انديشه‌هاي احياگرانه سيد جمال كه در جهت نهضت بيدارگرانه او شكل گرفته بود را مي‌توان متأثر از "حكمت متعاليه" دانست و آن را نوعي "سياست متعاليه" ناميد. 🔹در اين مقاله براي اثبات و تحليل فرضيه اصلي، ابتدا با توجه به تحصيلات علمي سيد، اين نكته روشن مي‌شود كه سيد جمال، هم زمان با كسب علوم رسمي حوزه‌هاي تشيع به خصوص از محضر شيخ اعظم انصاري(ره) به طلب حكمت و فلسفه اسلامي پرداخت و در محضر حكيم خبير و عارف متأله آخوند ملا حسينقلي همداني(ره) از شاگردان مبرز حكيم ملا هادي سبزواري(ره) از معارف حكمي و فلسفي و عرفاني اسلام بهره‌مند گرديد تا آنكه خود به عنوان فيلسوفي عالي‌مقام و به تربيت شاگرداني پرداخت كه هر يك قلب تبنده و محور بيداري اسلامي در كشورهاي مختلف اسلامي شدند. 🔹در ادامه به ذكر تحليل متفكران از نقش حكمت به طور عام و حكمت متعاليه به طور خاص در انديشه و شخصيت سيد جمال پرداخته مي‌شود. و پس از آن با مراجعه به آثار باقي مانده از سيد جمال‌الدين، شواهدي از نقش حكمت متعاليه در انديشه سيد استخراج مي‌شود. 🔸در مقايسه انديشه سياسي سيد جمال‌الدين با انديشه سياسي فارابي به عنوان مؤسس فلسفه سياسي مشاء، و انديشه سياسي صدرالمتألهين به عنوان مؤسس فلسفه سياسي متعاليه، مي‌توان اين‌گونه فهميد كه آراء و انديشه‌هاي سيد جمال به آراء و انديشه‌‌‌‌ سياسي صدرالمتألهين نزديكتر است. 🔹سيد جمال در طرح كلان انديشه سياسي خود كه در قالب "نهضت بيداري اسلامي" شكل و معنا يافته است ابتدا به تبيين جايگاه علم و عالِم در سرنوشت بشر و جامعه پرداخته و با مشخص نمودن جايگاه علوم و تبيين كارويژه‌هاي آن‌ها به نقش علما و حكما اشاره نموده است. سيد جمال از همين رهگذر به فلسفه و حكمت، عنايت ويژه‌اي نموده و كارويژه‌هاي مهم آن‌را در سعادت بشر و زندگي اجتماعي بيان نموده است. خلاصه نظر سيد جمال در اهميت فلسفه اين است كه فلسفه، علم پايه‌اي و كليدي در جهت عظمت و اعتلاي يك جامعه است كه زمينه را براي سعادت انسان و خروج " از توحش و تبربر جهل و ناداني، به دخول در مدينه فاضله دانش و كارداني" و مدنيت اجتماعي ميسر مي‌گرداند. 🔸سيد جمال با انتقاد از وضعيت علوم خصوصاً علوم اسلامي همچون فلسفه، اصول، فقه و تفسير در جامعه معاصر اسلامي، مهمترين كارويژه علم اصول فقه كه فلسفه شريعت اسلامي است را دست يابي به قدرتِ تنظيم و اجراي قوانين مدنيت در عالم مي‌داند. و علم فقه را "حاوي جميع حقوق مَنزليّه و حقوق بَلديه و حقوق دُوليه" معرفي مي‌كند و معتقد است كه فقها بايد توانايي اداره امور جامعه و توانايي سفارت دولتي اسلام را در ديگر دُول داشته باشند. 🔹سيد جمال با بيان و تحليل فلسفي از اصول پايه‌اي در بقاء اجتماع و اركان حكومت، دين را در امور اجتماعي و حكومتي داراي جايگاه بس ويژه و منحصر به‌فرد مي‌داند كه در تنظيم و سعادت زندگي مادي و معنوي انسان لازم و ضروري است و معتقد است: مدينه فاضله‌‌اي را كه حكما در مسير تبيين آن زحمات فراوان كشيده و در راه تحقّق آن جان داده‌اند، جز با ديانت اسلامي قابل تحقّق نيست. https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ظرفیت تمدنی فطرت روایت یک کشیش مسیحی از حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب (سلام الله علیهما) نشان گر این است که: اهل‌بیت(ع) محور تمدن سازی آینده هستند زیبایی های فطری و اخلاقی ایشان، هر انسان آزاده ای را جذب می کند. سیره و حیات معنوی و سیاسی اهل‌بیت محور و پرهیز از گسست ها و تقابل‌های تمدنی است. https://eitaa.com/hekmat121
اللهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْکَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ۱. وَ اجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی ۲. وَ الْبَصِیرَةَ فِی دِینِی ۳. وَ الْیَقِینَ فِی قَلْبِی ۴. وَ الْإِخْلاصَ فِی عَمَلِی ۵. وَ السَّلامَةَ فِی نَفْسِی ۶. وَ السَّعَةَ فِی رِزْقِی ۷. وَ الشُّکْرَ لَکَ أَبَدا مَا أَبْقَیْتَنِی https://eitaa.com/hekmat121
📌تاملی کوتاه در آسیب‌های پژوهش حوزویان پژوهش شرط لازم پویایی هر نظام آموزشی و تربیتی است. بدون پژوهش، امکان خلاقیت و نوآوری علمی و همچنین شرایط لازم برای انتقال علوم به نسل های بعد فراهم نیست. نظام آموزشی حوزه های علمیه نیز از این قاعده کلی مستثني نیست و حتما لازم است پژوهش در متن نظام آموزشی و تربیتی حوزه جدی تلقی شود و همه طلاب را وارد وادی تحقیق و پژوهش کرد. وضعیت پژوهش در مدارس علمیه از آسیب های مختلفی رنج می برد که به برخی از آنها اشاره می شود: ❇️ ۱. خلط پژوهش با نگارش یکی از آسیب های جدی در اطراف پژوهش، خلط مقوله تحقیق و پژوهش با مقوله نگارش، تالیف و هنر نویسندگی است. در فضای موجود هرگاه از تحقیق و پژوهش یاد میشود سریعا ذهنها به سمت کتاب و مقاله معطوف می گردد. در حالی که تأليف و تدوین کتاب، مقاله و یاداشت یکی از خروجی های تحقیق و پژوهش است. البته شیوه ها و طرق دیگری برای عرضه خروجی پژوهش وجود دارد. در نگاه دقیق روشن می شود که تحقیق و پژوهش آن کنش عالمانه و خلاقانه و جستجو گرایانه محقق برای نوآوری، نظریه پردازی و حل مسئله است. هر تأليف و نگارشی از این ویژگی برخوردار نیست و نمی توان آن را پژوهش و تحقیق علمی دانست. ❇️ ۲. غفلت از تحقیقات میدانی تحقیق و پژوهش گاه کتابخانه ای است و گاه میدانی است و نیازمند تحقیقات کمی و کیفی مناسب است. همچنین باید دانست هدف پژوهش گاه نوآوری علمی و نظریه پردازی است و گاه هدف آن ارائه طرح عملیاتی و راهبردی برای حل یک‌ مسئله جاری در جامعه است. امروزه حوزه علمیه به همه این تحقیقات نیازمند است و غفلت از هر کدام نتایج خسارت باری خواهد داشت. شواهد نشان می دهد که مطالعات میدانی و تحقیقات کمی و کیفی در حوزه های علمیه بسیار ناچیز است و این موجب بیگانگی حوزویان از مسائل مهم، روندهای اجتماعی و زیست جهان مردم جامعه شده است و در عوض به مسائل غیر ضروری و بیگانه از زندگی انسان معاصر مشغول باشند. ❇️ ۳. غفلت از تاریخ پژوهش های انسانی، اجتماعی و الهیاتی به داشتن یک نگاه تاریخی عمیق گره خورده است. نداشتن نگرش عمیق تاریخی و غفلت از تاریخ علم، تاریخ اجتماعی و سیاسی، موجب شده است که بسیاری از تحقیقات حوزویان از ايده های خلاقانه، نگرش های انضمامی و تجویزهای راهبردی تهی باشد و نتواند مخاطبان تخصصی و حتی عمومی را اقناع کند. در واقع《تاریخ》منبع غنی ایده ها و آزمایشگاه نظریات علوم انسانی و اجتماعي است و در بستر تاریخ و در متن تاریخ علوم و تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می توان صحت و کارآمدی نتایج یو تحقیق و پژوهش علمی را نشان داد. ❇️ ۴. عدم جایگاه مناسب پژوهش در برنامه تحصیلی متاسفانه تحقیق و پژوهش در برنامه تحصیلی طلاب از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و بیشتر اقدامات نیز، اقدامات صوري و شکلی است و فاقد محتوای ضروری و اسلوب کارآمد است. معاونت پژوهش در مدیریت حوزوی و فرآیند تحصیلی بسیار کم رمق و کم اعتبار است و فاقد ابزار لازم برای سیاست گذاری، تاثیرگذاری راهبری در فرایند تحصیل و تربیت طلاب است. نگاه تزئینی مدیران به پژوهش و عدم خودباوری معاونان پژوهش مدارس، امری کاملا مشهود و ملموس است و همین یکی از عوامل بی رغبتی طلاب به تحقیق و پژوهش است. ❇️ ۵. بی ارتباطی با بدنه مدیریتی و سیاست گذاری کشور و جهان اسلام هویت تحقیق و پژوهش، نظریه پردازی و حل مسئله است و اهل اطلاع می دانند که مسئله و نظریه در متن مشکل و بحران و در شرایط اضطرار و درماندگی شکل می گیرد. اگر مجموعه ای از جامعه و مناسبات مدیریتی و سیاست گذاری فاصله داشت و هیچ نسبت صحیح علمی با آن برقرار نکرد و فقط به مسائل درونی خود مشغول بود بدون تردید پویایی و دردمندی لازم را برای نظریه پردازی و حل مسئله نخواهد داشت چون با مسئله و بحرانی مواجهه نیست و کسی از آن مطالبه نظریه و پاسخ ندارد. این شرح حال و وضعیت حوزه های علمیه و بسیاری از حوزویان است. ❗️سخن آخر آنچه ذکر شد فقط اشاره ای کوتاه و شتابزده به موضوع پراهمیت آسیب شناسی پژوهش در حوزه علمیه است که می بایست به طور تخصصی به آن اندیشید و برای درمان اینگونه آسیب های بر سر راه حوزه های علمیه راه کار عملیاتی ارائه کرد و به طور واقعی ان یافته های راهبردی را در عمل به کار بست. https://eitaa.com/hekmat121
📌توحید، محبوب ترین اشیاء 🛑 کفر مبغوض ترین اشیاء اللهُمَّ إِنِّی أَطَعْتُکَ فِی أَحَبِّ الْأَشْیَاءِ إِلَیْکَ وَ هُوَ وَ لَمْ أَعْصِکَ فِی أَبْغَضِ الْأَشْیَاءِ إِلَیْکَ وَ هُوَ فَاغْفِرْ لِی مَا بَیْنَهُمَا یَا مَنْ إِلَیْهِ مَفَرِّی آمِنِّی مِمَّا فَزِعْتُ مِنْهُ إِلَیْکَ .... دعای سریع الاجابة https://eitaa.com/hekmat121
📌پرسش از چيستي، کمال عقلانیت فیلسوف انقلاب علامه استاد شهید مطهری: 🔹منطقيين مي‌گويند پرسشهايي که انسان درباره اشياء مي‌کند، به مناسبت انواع مجهولاتي که درباره اشياء دارد، مختلف است و انواعي را تشکيل مي‌دهد. در علامتهاي استفهامي که در هر زباني از جمله زبان فارسي خود ما هست، يک وقت درباره يک شيء سؤال مي‌کنيم که «چيست؟»، يک وقت سؤال مي‌کنيم «آيا هست؟» يک وقت سؤال مي‌کنيم «کدام‌يک؟» يک وقت سؤال مي‌کنيم «چرا؟» به معناي «به چه علت؟»، يک وقت مي‌گوييم «چرا؟» به معناي «به چه دليل؟»، يک وقت مي‌گوييم «کي؟» زمانش را سؤال مي‌کنيم، يک وقت مي‌گوييم «کجا؟» محلش را سؤال مي‌کنيم، يک وقت مي‌گوييم «براي چه؟» غايت و هدف و فلسفه‌اش را سؤال مي‌کنيم و يک وقت از صفتي از صفتهايش با «آيا» سؤال مي‌کنيم: «آيا چنين است؟ آيا داراي اين علامت است؟ داراي آن صفت است؟». 🔸منطقيين مي‌گويند در ميان اين سؤالها سه سؤال اساس همه سؤالها را تشکيل مي‌دهد: يکي سؤال از چيستي، ديگر سؤال از چرايي و سوم سؤال آيايي. اين که سؤالها اين همه تنوع پيدا کرده و اين همه الفاظ مختلف براي سؤال در زبانهاي مختلف پيدا شده، کشف مي‌کند از اينکه انسان انواع مجهولاتي درباره اشياء و قهرا انواع نيازها براي دانستن پيدا مي‌کند. يکي از آن نيازها که واقعا هم يک نياز انساني است يعني انسان از آن جهت که يک موجود متعقل و متفکر است و يک موجودي که به يک اصطلاح ديگر «فيلسوف» است (يعني مي‌خواهد به حقايق اشياء پي ببرد) آن سؤال را مطرح مي‌کند و اين علامتِ  و است، اين است که سؤال مي‌کند «چيست؟»؛ از چيستي سؤال مي‌کند. 🔹همه چيز قابل تعريف نيست؛ يعني خيلي چيزها را مي‌شود با چيستي سؤال کرد و جواب شنيد ]اما برخي را نمي‌شود،[ چون تعريف کردن يک نوع تحديد کردن و حدود يک شيء را مشخص کردن است. اگر يک شيء حدودش از مشخص کردن براي انسانها خارج باشد اين سؤال جواب ندارد؛ به انسان مي‌گويند از چيستي سؤال نکن؛ يعني مافوق اين است که بتوانيم براي تو حدود آن را مشخص کنيم. آشنایی با قرآن ج۱۴ ص۱۳۵ https://eitaa.com/hekmat121
🔺 آیا تفسیر همدلانه و جامع از اندیشه امام خمینی و امام خامنه ای و پذیرش و دفاع حداکثری از آن، اخباری گری و غیر عقلانی است؟ 🔷گزارش اخیرا برای از طلاب دغدغه مند و فعالان فضای مجازی و منسوب به یکی از جريان‌هاي فکریِ منتقدِ گفتمان فکری انقلاب اسلامی در مطالب و سخنان خود هرگونه تفسیر همدلانه، منصفانه و جامع از اندیشه امام خمینی و امام خامنه ای را می خوانند و هرگونه دفاع از آن اندیشه ها و استناد به اندیشه متفکران انقلاب اسلامی را غیر علمی و غیر عقلانی می دانند. برخی از این افراد علی رغم ادعای وجود در اندیشه متفکران انقلاب اسلامی، انتظار دارند تا جریان متبوع ایشان و تفاسیر حداقلی آنها از اندیشه متفکران انقلاب اسلامی نیز تفسیری در عرض سایر تفاسیر قلمداد شود و مورد نقادی علمی و منطقی قرار نگیرد. از این رو هرگونه نقد به تفسیر حداقلی خود را و استناد به بیانات و آثار متفکران انقلاب را بر نمی تابند و آن نقدها و استنادات را با اوصافی چون،" امنیتی کردن فضا، برچسب زنی، سیاسی کاری، اخباری گری و ... "و همچنین با "احساسی سازی فضای گفتگو" و"مظلوم نمایی" از گردونه چرخه مباحثات علمی و مناظرات روشنگرانه خارج می کنند. 🔷تحلیل در اطراف این حرکت هوشمندانه و رسانه ای این جریان فکری به چند نکته را می توان اشاره کرد. ۱. بدون تردید هر فرد و جریانی مجاز است که منصفانه و صادقانه، براساس مبانی و دغدغه های خود، تفسیری از هر فرد و جریانی ارائه دهد و از تفسیر خود دفاع کند و سایر تفسیرها را عالمانه و منطقی نقد و بررسی نماید. البته شرط لازم این است که اگر اختلاف مبنایی با متفکر مورد تفسیر دارد آن اختلافات را آشکار کند و اگر در تفکری اشکالات بنیادین و غیر بنیادین سراغ دارد صریحا و بدون لفافه آن اشکالات و دلایل نقد را بیان کند. اگر چنین اتفاق منطقی صورت پذیرد قطعا امری مبارک و قابل تقدیر است حتی اگر با تفسیر ما و یا اندیشه آن متفکر در تضاد و متفاوت باشد چرا که این امر موجب خلاقیت فکری و افق گشایی از اندیشه اندیشمندان می شود. اما اگر صدق و استدلال کنار رود و افراد و یا جریان‌هایی با اغراض سیاسی و تبلیغاتی فقط به بخشی از یک منظومه فکری توجه کردند و بقیه آن را کنار گذاشتند و یا به تحریف به زیاده و یا به تقلیل روی آورد و در عین اذعان قلبی به اشکالات بنیادین، در عرصه عمومی ادعای تفسیر همدلانه و امتداد کردند این امری غیر اخلاقی و ناصحیح است. ۲. همانگونه که تفسیر منطقی و منصفانه و نقد عالمانه و مستدل از اندیشه متفکران انقلاب اسلامی یک حق و ارزش است، دفاع منطقی و مستدل از تفسیر خود و نقد عالمانه و مستدل سایر تفاسیر هم حقی مضاعف و ارزشی عقلایی است و نباید جلوی نقد از تفاسیر به نظر ناصواب و غیر دقیق گرفته شود. ممکن است اندیشه ای و متفکری در یک تفسیر، نادرست گزارش شود و یا اشکالات ناصوابی به آن وارد شده باشد در این صورت مفسران دیگر حق دارند که از واقعیت پرده بردارند و به اشکالات وارد شده پاسخ دهند. این عملکرد، یک امر منطقی، اخلاقی، ضروری و کاملا آزاد اندیشانه است. ۳. در نظریه های معتبر تفسیری و بخصوص دانش اصول فقه و روش شناسی اجتهاد به درستی و صراحت مستدل شده است که تفسیرصحیح، فهمی است که اولا همدلانه باشد و به مراد واقعی متکلم و متفکر پی برده شود، ثانیا جامع باشد و یأس بعد از فحص حاصل شود به گونه ای که احتمال عقلایی هیچ متن دیگری وجود نداشته باشد، ثالثا از منظر خود متفکر، گزارشی دقیق و جامع از کلیت اندیشه، نظریه ها، احکام، نتایج و لوازم آن و همچنین استدلالها و شواهد آن ارائه شود و از روایت های ضعیف و از انواع مغالطات همچون مغالطه پهلوان پنبه عاری باشد. رابعا پس از طی این مراحل، به ارزیابی و سنجش منطقی اندیشه ها، نتایج، لوازم و ادله پرداخته شود. گاه موجب پذیرش کلیت اندیشه و نظریه ها و... می شود و گاه موجب نقد، اشکال، رد و اصلاح می شود. همه این مراحل اجتهادی، حداقل های یک پژوهش عقلانی و منطقی است. ۴. تفسیر همدلانه، منصفانه و جامع از یک اندیشه و متفکر اگر بر پایه استدلال و تتبع کامل و جامع باشد و به یک فهم اجتهادی منتهی شود که نتیجه آن حرکت منطقی و اجتهادی پذیرش آن اندیشه و اذعان به بزرگی و تخصص صاحب اندیشه شود نه تنها اخباری گری نیست بلکه یک امر عقلانی و اجتهادی است. بخصوص نسبت به متفکران انقلاب اسلامی که اندیشه آنان زیربنای انقلاب اسلامی و زیربنای بنای رفیع نظام جمهوری اسلامی ایران و جبهه جهانی مقاومت است که هر گونه تحریف و تفسیر ناصواب حداقلی از آن خطرناک است و موجب فروریختن سقف این بنای رفیع می شود. ۵. در جدال تفسیرها از اندیشه هر متفکری، مهمترين منبع و مرجع، استناد به نص صریح از آثار آن متفکر و تفسیر دقیق همان نص است. بنابراین حد وسط در برهان و استدلال، قطعا استناد به نصوص است و راه مفرّی از آن نیست. @hekmat121
📌انقلاب و عقلانیت 🔹 هرحرکت تأثير گذار و مهم اجتماعی مبتنی بر اندیشه و تفکری است که وارد حوزه عمومی شده و موجب اقناع ذهنها و جلب دل‌ها شده است. به تعبیر دیگر اگر اندیشه و تفکری، به عقلانیت اجتماعی بیناذهنی تبدیل شود و از قدرت تبیینگری وضع موجود، توصيف وضع مطلوب و ترسیم طریق و راهبردهای حرکت برخوردار باشد لاجرم حرکت اجتماعی متناسبی را رقم خواهد زد. البته هویت، قدرت و قلمرو هر حرکت اجتماعی به قدرت و توان عقلانیت مبنایی، فکری و فرهنگی آن وابسته است. چرا که پایه اصلی قدرت، هویت و فرهنگ، فکر و اندیشه وجهانبینی سازنده عقلانیت عملی و اجتماعی است. 🔸 بدون خودآگاهی وجودی و تاریخی، هویت و عقلانیت اجتماعیِ آگاهانه و صورتبندی شده عقلایی امکان حرکت‌های بزرگ اجتماعی در قامت انقلاب و تحولات اجتماعی وجود ندارد و نباید حرکت های بزرگ و انقلابها را صرفا محصولِ ارتکازات و ناهشیاری های جامعه و رهبران انقلابی تلقی کرد. بلکه انقلاب ها از یک سو محصول هویت یابی، خودآگاهی تاریخی و باور به ظرفیت‌های درونی است و از سوی دیگر برآمده از فکر، اندیشه و عقلانیت عملی و اجتماعی است که به تعیین خط مشئ های عمومی و راهبردها و سیاستهای حرکت و تحول بیانجامد. 🔹 مقوله ای غیر از عقل و علم است بلکه از سویی محصول عقل نظری و نگاه به عالم و آدم است و از سوی دیگر عقلانیت، راهبر علوم طبیعی وعلوم انسانی است. بدین جهت، نباید میان سه مقوله، عقل، عقلانیت و علم خلط شود. 🔸بحث از چیستی عقلانیت و تمایز آن با عقل و علم، یکی از بحثهای ضروری برای آینده انقلاب اسلامی و فهم عمیق ایده تمدن نوین اسلامی است که متاسفانه خلأ آن بسیار محسوس است که نتیجه آن تشتت آرا و تلقی های ناصواب از عقلانیت و بدتر از همه ادعای نفی عقلانیت اجتماعی از انقلاب اسلامی است. 🔹 برخی از جریانات مدعي انقلابی گری و فعال در همه مراکز راهبردی و تاثیرگذار حوزه و نظام، به صراحت وجود عقلانیت آگاهانه و دقیق در فرایند انقلاب اسلامی را نفی می کنند و صرفا به وجود یک تاملات اجتماعیِ ارتکازی و ناخوداگاهانه نزد امام خمینی و سایر رهبران انقلاب اسلامی اذعان دارند. بر همین اساس انقلاب اسلامی را فاقد حکمت و فلسفه و عقلانیت میدانند و خود را متکفل تاسیس فلسفه حرکت و عقلانیت اجتماعی برای انقلاب اسلامی میدانند. 🔸 عموم این افراد و جریانات از ابتدا با برخی از مبانی فکری و فلسفی و فقاهتی امام خمینی و سایر متفکران انقلاب اسلامی زاویه دارند و علی رغم محبت به شخص امام و انقلاب، تفکر و اندیشه ایشان و شاگردان اصیل ایشان را دارای اشکالات بنیادین می دانند و البته انقلاب اسلامی را نیز جدای از کلیت اندیشه و فکر امام خمینی تفسیر می کنند و فقط به برخی وجوه روبنایی ایشان در تفسیر انقلاب بسنده می کنند و بسیاری از مبانی و بنیان‌های فلسفی، عرفانی و فقاهتی را اپوخه و مخفی می کنند و آنها را بی ربط و بی تاثیر در اهداف و کنشهای انقلابی امام خمینی و سایر رهبران انقلاب اسلامی معرفی میکنند. 🔹برخی از این افراد از سر دلسوزی و دغدغه مندی، برای این مهم به مطالعه گسترده و بهره گیری فراوان از آراء و اندیشه های فیلسوفان و جامعه شناسان و روان شناسان غربی روی آورده اند و از طریق مطالعه روند تکوّن عقلانیت مدرن و تحليل های امثال بیکن، دکارت، هگل، مارکس، ماکس وبر، دلوز، لاکان، هایدگر، فوکو، هابرمارس، و برخی آنارشیست های روسی درصدد خلق ایده جدید برای عقلانیت انقلاب اسلامی هستند. 🔸 برخی از این جریانات در عین غربستیزی مفرط، بیشترین الگو پذیری از ايدهها و جریانات فکری و سیاسی فعال درغرب را دارند و بااستناد دادن این رهیافت‌ها وایدهها به تاریخ واحاديث اسلامی، ادعای تاسیس ونوآوری وتمایز از نسخه های غربی خود رادارند. همچنین گسست ازبنیان‌های معرفتی، نظری و فلسفی تاریخ و فرهنگ و علوم اسلامی و در عین حال روایت تحریف شده و مصادره به مطلوب از آن از دیگر شاهکارهای تبلیغاتی و رسانه ای، مروجان این جریان فعال و تاثیرگذار و پر نفوذ است که بواسطه فعالیت گسترده تبلیغاتی درجهت تفاهم اجتماعي، مورد اعتماد بسیاری از مسؤلان نظام وحوزه وطرف مشاورت اکثر مراکز تحقیقاتی وراهبردی کشور هستند. 🔹 این رویه ها و رویکردها، به صورت طبیعی بعد از انقلاب بزرگ اجتماعی و سیاسی پدید می آیند و افراد و گروهها براساس بنیانهای معرفتی و دغدغه های سیاسی و اجتماعی احساس میکنند که تفکر و عقلانیت متفکران و رهبران انقلاب برای ادامه مسیر انقلاب کافی نیست وبایدبه تأسیس عقلانیتی متفاوت و متمایز روی آورد. البته تاسیس که در خلأ صورت نمی پذیرد لاجرم به سراغ سایر فرهنگها می روند از آنجا که انقلاب را یک واکنش منفی و تضادحداکثری علیه تمدن غرب تفسیر میکنند بهترین فرهنگی که میتوان از آن الهام گرفت غرب است چرا که باید ظرفیتهای آن راشناخت ومعادل سازی کرد تا بتوان به کنترل جبهه کفر پرداخت. @hekmat121
📌انقلاب اسلامی به کدام روایت؟ سلسله یاداشتهای تحلیلی و انتقادی به زودی در کانال https://eitaa.com/hekmat121