eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
572 عکس
155 ویدیو
29 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 حمله‌ی حیدری شب نشینی‌های ایرانی با حمله‌ی حیدری حماسه یکی از مهیج ترین انواع ادبی است که شاعر در آن به شرح و توصیف اعمال پهلوانی و افتخارات قوم یا فردی می پردازد، به طوری که شامل مظاهر مختلف زندگی آنها باشد . علاوه بر باذل مشهدی سراینده‌ی کتاب حمله حیدری، ملابمانعلی کرمانی متخلص به راجی هم کتاب دیگری نوشت که حماسه ای دینی است که شاعر در آن به شرح و توصیف شجاعتهای قهرمانان و پیشوایان دینی بویژه حضرت علی (ع) پرداخته است . این کتاب مشتمل بر حدود سی هزار بیت است که در قالب مثنوی و در بحر متقارب سروده شده است و شاعر در سرودن آن بیشتر به شاهنامه فردوسی نظر داشته است. موضوع منظومه حمله حیدری راجی‌کرمانی تاریخ صدر اسلام است که در آن به زندگانی پیامبر(ص) و نبردهای آن حضرت با مخالفان دین اسلام اشاره کرده و سپس به موضوع اصلی منظومه، یعنی نبردهای حیدرکرار علی(ع) با مشرکان و منافقان پرداخته و برخلاف سلف و سرمشق خود (باذل)، ضمن توصیف حوادث زمان پیامبر و امیرمؤمنان، حوادث کربلا را نیز به تناسب موضوع وصف کرده است. در اواسط شرح جنگ صفّین منظومه پایان می‌یابد. https://eitaa.com/usul121
📌 استاد مطهری و پایه‌گذاری فقه خانواده در پاسخ به چالشها ✍ سید مهدی موسوی بخش اول: 🔹جوامع انسانی درمسیر پیشرفت وتوسعه‌ی اقتصادی همواره با نوعی ازمعضلات وبحرانهای اجتماعی مواجه می‌شوند که موجب تردید دربرخی ازهنجارها و مقررات مستقر درفرهنگ عمومی می‌شود. یکی از عرصه‌هایی که بیشترین چالش در آن ایجاد می‌شود عرصه‌ی خانواده، روابط انسانی وسبک زندگی است. چرا که هر الگويي از پیشرفت و توسعه‌ی اقتصادی شیوه متفاوتی اززندگی وروابط انسانی را طلب می‌کند. جوامع اسلامی هم از این مسئله مستثنی نیست وبا حرکت به سمت پیشرفت وتوسعه باچنین چالش‌هایی روبرو می‌شود بخصوص اگر رسانه‌ها وبازیگران خارجی نیزوارد این میدان شوند. 🔸 جامعه‌ی ایرانی دردوران معاصر دو بار درمسیر توسعه وپیشرفت قرار گرفته است. مرحله‌ی اول پس ازمشروطه و درحکومت پهلوی الگوی مدرنیزاسیون غربی در دستور کار دولتمردان پهلوی قرار گرفت که بحرانهای اجتماعی و هنجاری خاصی را درپی داشت و مرحله دوم پس پیروزی انقلاب اسلامی است که برالگوی پیشرفت ایرانی اسلامی تاکید شد اما در این دوره نیزچالش‌هایی به وجود آمده است. علیرغم اختلافات گسترده دراین دو الگو، چالش‌های مشترکی را درپی داشته است. یکی ازوجوه مشترک این چالشها برای بخشی از بدنه‌ی اجتماع، چالش خانواده وتردید درهنجارها ومقررات اسلام درحوزه خانواده، حقوق وپوشش زنان واخلاق جنسی است. با لهام ازتجربه‌ی موفق استاد شهیدآیت الله مطهری درمواجهه باچالشهای اجتماعی وحقوقی مرحله‌ی اول، می‌توان به تحلیل چالش‌های مرحله‌ی دوم پرداخت. بر اساس این تجربه‌ی علمی می‌توان گفت: یکی از بایسته‌های امروز جامعه‌ی اسلامی احیای فقه‌خانواده و صورتبندی احکام و مقررات اسلامی در چارچوب "نظام خانوادگی" و "نظام حقوقی" به‌هم پیوسته و منسجم است. 🔹 فقیه شهید آیت الله مطهری (رحمة الله عليه) ازشاگردان برجسته آیت الله العظمی بروجردی(ره) و آیت الله العظمی امام خمینی (ره) در فقه واصول بودند که به سرعت در این حوزه دانشی درخشید وبه درجه اجتهاد مطلق رسید. وی دراوان جوانی ازمعروفترین مدرسان رسائل و مکاسب و کفایه حوزه علمیه قم شد وجمع کثیری ازطلاب ازمحضرش بهره بردند. درآغاز دوران درخشش فقاهتی مجبور به هجرت به تهران شد ودر سنگرهای مختلف فلسفی، فقهی، کلامی، تاریخی، اجتماعی درخشید وآثار بدیع وارزشمندی را به یادگار گذاشت. 🔸 یکی ازحوزه‌های های تخصصی که درتهران نیزهمواره بدان اهتمام داشت و درصدد نوآوری و خلاقیت درآن زمینه بود عرصه فقه و فقاهت بود. توجه اوبه مبانی فلسفی وکلامی فقه و همچنین توجه به مباحث روش‌شناسی اجتهاد حائز اهمیت است. 🔹همچنین سعی داشت دانش فقه را وارد عرصه‌های عینی و راهبردی جامعه کند و از این طریق پایایی و پویایی شریعت اسلام را نشان دهد. چرا که به نظر وی، یکی از مقدمات تحول اجتماعی و ایجاد تغییرات در مناسبات انسانی و معادلات اجتماعی، فعال کردن شریعت اسلامی و استنباط نظامات کلان و مکتب‌های راهبردی اسلام است و از اینکه مسلمین به ارزش میراث خود پی نبرده‌اند و به استنباط نظامات کلان اسلامی نپرداخته اند بسیار متاسف بود و آن را نشانه‌ای از رشدنیافتگی جامعه‌ی اسلامی می‌دانست و بر ضرورت بازخوانی احکام و مقررات اسلامی به مثابه نظامات اجتماعی و خانوادگی تاکید داشت چرا که موجب استقلال و عزت اجتماعی مسلمین در همه‌ی بخش‌ها می‌شود. 🔸 در عصری که استاد مطهری به اعتلای مسلمین و بازخوانی تراث اسلامی و فقاهتی توجه داشت متفکران دیگری نیز می‌اندیشمند و هر کدام بیشتر به یکی از موضوعات اسلامی و اجتماعی توجه داشتند و درصدد بازخوانی و صورتبندی جدید آن بودند. حضرت امام خمینی به حوزه سیاست و حکومت عنایت داشتند، علامه طباطبایی به تکون اجتماع و معارف اجتماعی قرآن توجه کردند، شهید بهشتی به تشکل اسلامی و فعالیت‌های جمعی و سید موسی صدر و سید محمد باقر صدر به عرصه‌ی اقتصاد روی آوردند و هر کدام تلاش‌های ارزشمندی در این زمینه داشته و آثار و نظریه‌های فاخری تولید کرده‌اند. اما ازمیان همه مقررات واحکام اسلام برای استاد مطهري دردرجه‌ی اول، احکام و مقررات خانواده بسیار اهمیت پیدا می‌کند. ایشان این مقررات واحکام را "تدبیر منزل" می‌نامد که برخلاف رویه ی طبیعی قرآن کریم در بیان اجمالی مسایل، این بخش به تفصیل و با ذکر جزئیات ذکر شده است که نشان از اهمیت و مرکزیت خانواده درحیات انسانی دارد: "درقرآن کريم به مسائلي که حکما وفلاسفه آنها را اصطلاحاً «مسائل تدبير منزل» مي‌‌‌‌‌نامند، يعني حقوق و احکام خانوادگي، اهميت زياد داده شده است وبا اينکه قرآن به جزئيات مسائل نمي‌‌‌‌‌پردازد ولي دراين مسائل بيش از مسائل ديگر به جزئيات پرداخته است واين نشانه اهميتي است که قرآن به مسائل زندگي خانوادگي ياتدبير منزل مي‌‌‌‌‌دهد."(آشنایی با قرآن ج۸ ص۱۴) 🔴 ادامه دارد ... https://eitaa.com/hekmat121
📌 استاد مطهری و پایه‌گذاری فقه خانواده در پاسخ به چالشها ✍ سید مهدی موسوی بخش دوم: 🔸 در توجه استاد مطهری به فقه خانواده - که تا پایان حیات استاد در اولویت بود - در زمانه‌ی پیش از انقلاب و معضلات فراوان اجتماعی در آن دوره نکته‌ای مهم نهفته است و آن اینکه ایشان ریشه‌ی بسیاری از معضلات و بحرانهای اجتماعی تمدن غرب و جوامع غربی‌شده را در تضعیف خانواده می‌دانست و راه نجات جوامع و بازگشت به فطرت انسان را نیز در احیای "نظام خانودگی" جستجو می‌کرد. 🔹 استاد مطهری احکام و مقررات اسلامی در زمینه‌ی خانواده را ۱. مبتنی بر "فلسفه زندگي خانوادگي" و همچنین ۲. معرّف "نظام خانوادگی" در عرض "نظام اجتماعی" و ۳. یک "نظام حقوقی" مستقل از ساير نظامات حقوقی بشری می‌داند. 🔸 او معتقد است که همه احکام و مقررات فقهی را می‌بایست در قالب یک "نظام" منسجم و مستقل در ذیل مکتب جامع اسلام صورت‌بندی و استنباط کرد به نحوی که علاوه بر انسجام درونی با بقیه نظامات کلان اسلام هماهنگ باشد. البته نقش "نظام خانوادگی" نسبت به سایر نظامات رفتاری و جمعی انسان زیربنایی‌تر و اثر‌گذارتر است. یعنی، نظام سیاسی، نظام اقتصادی، و ... را می‌بایست در نسبت با نظام خانوادگی اسلام تنظیم و تدوین کرد. 🔸 احکام و مقررات خانوادگي اسلام هنگامی می‌تواند در قالب یک "نظام" صورتبندی شود که بنیادهای فلسفی آن نیز سامان یابد و به هستی‌شناسی خانواده توجه شود و سپس به صورت یک نظریه فلسفی و کلامی عرضه شود. استاد مطهری پرسش بنیادین طرح‌واره‌ی فقه خانواده را چنین طرح می‌کند: "از نظر ما اساسي ترين مسأله در مورد «نظام حقوق خانوادگي»- و لا اقل در رديف مسائل اساسي- اين است که آيا نظام خانوادگي نظامي است مستقل از ساير نظامات اجتماعي، و منطق و معيار ويژه‌اي دارد جدا از منطقها و معيارهايي که در ساير تأسيسات اجتماعي به کار مي‌رود يا هيچ گونه تفاوتي ميان اين واحد اجتماعي با ساير واحدها نيست؛ بر اين واحد همان منطق وهمان فلسفه وهمان معيارها حاکم است که برساير واحدها ومؤسسات اجتماعي؟"(نظام حقوق زن، ص۱۱) 🔹استاد مطهری برای پاسخ به این پرسش، به حکمت عملی نظر دارد و به تحلیل چرایی سه‌گانه‌ی اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن در حکمت عملی می‌پردازد و بر این تمایز صحه می‌گذارد و معتقد است که ادیان و حکمت برای خانواده یک "نظام" مستقل و متمایز قائلند و همین موجب پایداری جوامع سنتی و حاکمیت ارزش‌های اخلاقی و مقررات دینی شده است و "قرآن هم براي زندگي خانوادگي به منطق خاص قائل است وقياسش رابه منطق اجتماع غلط مي‌‌‌‌‌داند."(همان ج۸، ص۴۷) 🔸 برخلاف معارف انبیا وحکیمان گذشته، تمدن غرب برنفی استقلال وتمایز خانواده از اجتماع اصرار دارد ووظایف اجتماع منزلی راسلب وبه جامعه سپرده است: "در عصرجديد نظام خانوادگي جزء ساده‌‌‌‌‌اي ازنظام اجتماع مدني است ودراثر توسعه اجتماع مدني کارهاي اجتماع منزلي به آن تفويض مي‌‌‌‌‌شود: زندگي خانوادگي جزئي اززندگي اجتماعي واخلاقي است و مربوط است به اخلاق اجتماعي وحساب جداگانه‌‌‌‌‌اي ندارد، پس تکاليف وحقوق جداگانه‌‌‌‌‌اي را ايجاب نمي‌‌‌‌‌کند؛ همانطوري که هزاران شرکتها و همکاريها در اجتماع است، شرکت زن و شوهر هم هست بلکه شرکت پدر وفرزند يا مادر و فرزند يابرادر وبرادر، برادر وخواهر، خواهر وخواهر هم هست."(یادداشت‌ها ج۵ ص ۴۲) "و همين امرسبب يکسلسله ناراحتيهاي فوق‌‌‌‌‌العاده در دنيا شده است که الآن عواقبش رادنيا دارد مي‌‌‌‌‌بيند و مي‌‌‌‌‌چشد، عواقب بسيار بدي. مسأله گسيخته‌‌‌‌‌شدن روابط خانوادگي اکنون بلاي بزرگي است در دنيا." 🔹 برمبنای استاد، خانواده دارای یک ساختار وغایت مستقل ومتمایز ازاجتماع است واحکام ومقررات آن نیز دارای نظم و هویتی مستقل و متفاوت از اجتماع است ونباید خانواده رابا اجتماع درهم آمیخت وآنرا یک شرکت و یا واحد اجتماعی تلقی کرد. "نظام خانوادگي يک واحد بالخصوص است ومنطق مخصوص به خود دارد، حقوقش حقوق مخصوص به خود است، احکامش احکام مخصوص به خود است و منطقش منطق جدايي است."(آشنایی با قرآن ج۸ ص۴۷) 🔴 ادامه دارد ... https://eitaa.com/hekmat121
📌 استاد مطهری و پایه‌گذاری فقه خانواده در پاسخ به چالشها ✍ سید مهدی موسوی بخش سوم... 🔹 به عقيده استاد مطهری اسلام خانواده را یک واحد زنده می‌داند که می‌بایست به حیات خود ادامه دهد و از هر آنچه موجب مرگ و نابودی آن می‌شود پرهیز کرد: "خانواده از نظر اسلام يک واحد زنده است و اسلام کوشش مي‌کند اين موجود زنده به حيات خود ادامه دهد."(نظام حقوق زن، ص۲۶۶) 🔸 شهید مطهری بنیان خانواده را در نحوه خلقت انسانها و گرایش درونی زن و مرد به یکدیگر و همچنین سعادت مشترک اهل منزل می‌داند: "بناي زندگي زناشويي بر شرکت در امور مادي نيست، بر وحدت و تشکيل يک واحد زندگي دادن است به طوري که بيگانگي از بين برود."(یادداشتها، ج۵ ص۱۱۳) "زن و مرد در سعادت يکديگر شريکند بايد قوانين و مقررات، جنبه‌‌‌‌‌هاي اختصاصي سعادتمند شدن زن از مرد خود و مرد از زن خود را حفظ کند، عواطف آنها را به يکديگر اختصاص دهد. نظام خانوادگي در اسلام مبني بر همين اصل است، اما نظام خانوادگي فرنگي بر اين نيست. از لحاظ فرنگي زندگي داخلي جز شکل دفتر يک شرکت را بيشتر ندارد، کاميابيهاي مرد و زن غالباً در خارج خانواده انجام مي‌‌‌‌‌گيرد."(یادداشتها، ج۵ص۱۰۰) براین اساس تمام احکام و مقررات خانواده ناظر به سعادت مشترک اهل خانواده و حفاظت از عواطف درونی میان آنهاست. در اسلام خانواده کانون عيش و اجتماع کانون کار است اما در اروپا اجتماع کانون عيش و خانواده کانون خستگي‌‌‌‌‌ است. از این رو، حل کننده مشکلات خانوادگي محبت است و براي اين محبت بايد معاشرت محدود باشد. 🔹 بر این مبنا، همه احکام نظام خانوادگي در اسلام هماهنگ با فطرت و ساخت یک اجتماع سالم و اخلاقی است. ایشان معتقد است که گاه چند خانواده می‌توانند پایه گذار يک ملت و جامعه اسلامی باشد: "گاهي‌‌‌‌‌چند خانواده مسلمان حرکت مي‌‌‌‌‌کنند مي‌‌‌‌‌روند به يکي از بلاد کفر و آنجا زندگي مي‌‌‌‌‌کنند ولي خودشان در آنجا يک هسته مي‌‌‌‌‌شوند يعني حکم بذري را پيدا مي‌‌‌‌‌کنند که به تدريج رشد مي‌‌‌‌‌کند. و بسياري از کشورهاي امروز اسلامي مولود همين‌‌‌‌‌گونه مهاجرين و مهاجرتهاي هدفدار بوده است؛ يعني خانواده‌‌‌‌‌هاي مسلمان رفته‌‌‌‌‌اند آنجا براي اينکه بهتر زندگي کنند؛ ضمناً هسته‌‌‌‌‌اي تشکيل داده و به تدريج رشد کرده‌‌‌‌‌اند ... يک دسته خانواده‌‌‌‌‌هاي ايراني رفته‌‌‌‌‌اند در جاي ديگر، ولي چون سخت مؤمن و معتقد به اسلام بوده‌‌‌‌‌اند نه تنها در هاضمه ديگران هضم نشده‌‌‌‌‌اند، بلکه ديگران را در هاضمه خودشان هضم کرده‌‌‌‌‌اند. "(آزادی معنوی، ص۱۹۰) 🔸 نکته دیگر در باب نظام خانوادگی در اسلام این استکه "يک انسان در خانواده، تکامل يافته‌‌‌‌‌تر از يک انسان مجرد باشد. خود زندگي خانوادگي نوعي تکامل است‌‌‌‌‌ "(مقالات فلسفی ص۱۶۴، نظام تعلیم و تربیت در اسلام) لذا اخلاق و تربیت نسل و جامعه برعهده‌ی اعضای خانواده است. به اعتقاد استاد مطهری خانواده یک اجتماع طبیعی و فطری است و اساس تربیت فرزندان در خانواده شکل می‌گیرد و به جامعه سرازیر می‌شود. ایشان رسالت تربیت را مسئولیت طبیعی واصلی خانواده می‌داند و نمی‌توان آن را به جامعه و دولت واگذار کرد مگر در شرایط خاص.(ده گفتار) از اینرو، برخی از ناهنجاری‌هاي اجتماعي را باید در تعلیم و تربیت فرزندان در خانواده جستجو کرد: "رمز اينکه هرچه دنيا عالمتر مي‌‌‌‌‌شود بي‌‌‌‌‌عقيده‌‌‌‌‌تر مي‌‌‌‌‌گردد و پايبندي‌‌‌‌‌اش به اصول اخلاقي کمتر مي‌‌‌‌‌شود، همين است که غالباً اصول اخلاقي‌‌‌‌‌اي که به بشر تعليم کرده‌‌‌‌‌اند منطق نداشته، پشتوانه نداشته، اعتبار نداشته، پايه نداشته و براساس يک سلسله تلقينات بوده است. در خانواده به او تلقين کرده‌‌‌‌‌اند، از پدر و مادرش تقليد کرده، در مدرسه همين‌‌‌‌‌طور. وقتي که درس خوانده مي‌‌‌‌‌شود و راجع به اصول اخلاقي فکر مي‌‌‌‌‌کند، با اينکه هميشه از اين اصول حمايت مي‌‌‌‌‌کند و مي‌‌‌‌‌گويد عدالت اجتماعي چنين است، راستي چنين، امانت چنين، آزادي چنين، ولي آن ته دل که حساب مي‌‌‌‌‌کند مي‌‌‌‌‌داند که اين حرفها پايه ندارد، مي‌‌‌‌‌گويد: من روي چه حساب و ملاک به خاطر چهار کلمه حرف بيايم از منافع شخصي خودم بگذرم؟ براي چه بيايم بگذرم؟ اگر انديشه کرد اين‌‌‌‌‌طور است. علت اينکه جامعه عالِم زير بار مفاهيم اخلاقي نمي‌‌‌‌‌رود همين است."(فلسفه اخلاق، ص۲۳۳) https://eitaa.com/hekmat121
📌 روشنفکری و ديکتاتوری 🔹 روشنفکری محصول عقلانیت مدرن و دستگاه فکري طبیعت‌محور است که بر حول مفهوم قدرت شکل گرفته است. 🔸یکی از آسیب‌های جریان روشنفکری گرفتار شدن به خودرأیی و استبداد رای است. او خود را عاقل تر از دیگران می‌پندارد و به نفی مطلق میراث فکری و فرهنگی جامعه‌ی خود و نقد غیرمنصفانه‌ی عالمان و اندیشمندان گذشته‌ می‌پردازد. 🔹 روشنفکران، ديکتاتوری و استبداد حاکمان را -که برآمده از زور بازو و قدرت سخت است- می‌بینند اما استبداد و ديکتاتوری خود را که حاصل غلبه‌ی علم تجربی و فکر انحصار اندیش و قدرت رسانه و تبلیغات است نمی‌بینند. https://eitaa.com/hekmat121
خاکسپاری فاطمه زهرا (سلام الله علیها) توسط حضرت علی (علیه السلام) أمالي، شیخ طوسي، صفحه: 110-109 امالی شیخ مفید، صفحه: 281-283 فَلَمَّا نَفَضَ يَدَهُ مِنْ تُرَابِ الْقَبْرِ هَاجَ بِهِ الْحُزْنُ، وَ أَرْسَلَ دُمُوعَهُ عَلَى خَدَّيْهِ، وَ حَوَّلَ وَجْهَهُ إِلَى قَبْرِ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَقَالَ: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ وَ حَبِيبَتِكَ، وَ قُرَّةِ عَيْنِكَ وَ زَائِرَتِكَ، وَ الثَّابِتَةِ فِي الثَّرَى بِبُقْعَتِكَ، الْمُخْتَارِ اللَّهُ لَهَا سُرْعَةَ اللِّحَاقِ بِكَ، قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي، وَ ضَعُفَ عَنْ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ تَجَلُّدِي، إِلَّا أَنَّ فِي التَّأَسِّي لِي بِسُنَّتِكَ وَ الْحُزْنِ الَّذِي حَلَّ بِي لِفِرَاقِكَ لَمَوْضِعَ التَّعَزِّي، وَ لَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودِ قَبْرِكَ بَعْدَ أَنْ فَاضَتْ نَفْسُكَ عَلَى صَدْرِي، وَ غَمَضْتُكَ بِيَدِي، وَ تَوَلَّيْتُ أَمْرَكَ بِنَفْسِي، نَعَمْ وَ فِي كِتَابِ اللَّهِ نِعْمَ الْقَبُولُ، وَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‏. قَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ، وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ، وَ اخْتُلِسَتِ‏ الزَّهْرَاءُ، فَمَا أَقْبَحَ‏ الْخَضْرَاءَ وَ الْغَبْرَاءَ، يَا رَسُولَ اللَّهِ! أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ، وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ، لَا يَبْرَحْ الْحُزْنُ‏ مِنْ قَلْبِي أَوْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي فِيهَا أَنْتَ مُقِيمٌ، كَمَدٌ مُقَيِّحٌ، وَ هَمٌّ مُهَيِّجٌ، سَرْعَانَ مَا فَرَّقَ بَيْنَنَا وَ إِلَى اللَّهِ أَشْكُو، وَ سَتُنْبِئُكَ ابْنَتُكَ بِتَظَاهُرِ أُمَّتِكَ عَلَيَّ وَ عَلَى هَضْمِهَا حَقَّهَا، فَاسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ، فَكَمْ مِنْ غَلِيلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَى بَثِّهِ سَبِيلًا، وَ سَتَقُولُ وَ يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنا وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ‏. سَلَامٌ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، سَلَامَ مُوَدِّعٍ لَا سَئِمٍ وَ لَا قَالٍ، فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ، وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ، الصَّبْرُ أَيْمَنُ وَ أَجْمَلُ، وَ لَوْ لَا غَلَبَةُ الْمُسْتَوْلِينَ عَلَيْنَا لَجَعَلْتُ الْمُقَامَ عِنْدَ قَبْرِكَ لِزَاماً، وَ التَّلَبُّثَ عِنْدَهُ مَعْكُوفاً، وَ لَأَعْوَلْتُ إِعْوَالَ الثَّكْلَى عَلَى جَلِيلِ الرَّزِيَّةِ، فَبِعَيْنِ اللَّهِ تُدْفَنُ بِنْتُكَ سِرّاً، وَ يُهْتَضَمُ حَقَّهَا قَهْراً، وَ يُمْنَعُ إِرْثَهَا جَهْراً، وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ، وَ لَمْ يَخْلَقْ مِنْكَ الذِّكْرُ، فَإِلَى اللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْمُشْتَكَى، وَ فِيكَ أَجْمَلُ الْعَزَاءِ، فَصَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا وَ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
📌هنگامی که حضرت علی علیه السلام فاطمه زهرا را دفن نمود... وقتی دست مبارك از خاك قبر برافشاند، اندوه و غم بر دلش هجوم آورد و سيلاب اشك را بر گونه‏ هایش جارى ساخت، سپس رو به جانب قبر رسول خدا (ص) گرداند و گفت: «اى رسول خدا از من بر تو سلام باد، و سلام باد بر تو از جانب دخترت و حبيبه‏ات و نور ديده‏ات و زائرت و كسى كه در آرامگاه تو در ميان خاك آرمیده است. همان كسی كه خداوند زود رسيدن به تو را برايش برگزيده است. يا رسول اللَّه صبرم در فراق دختر برگزيده‏ات كم شده، و تاب و توانم در فراق سرور زنان به سستى گرائيده، جز اينكه در تأسى من به سنّت تو و در اندوهى كه با جدائى تو بر من فرود آمد جاى صبر و بردبارى (بر عزاى فاطمه) باقى است. هنگام جان دادن سرت بسينه من چسبيده بود و من تو را در لحد آرامگاهت نهادم و تو را با دست خود به زير خاك پنهان نمودم، و خودم شخصا امورت را به عهده گرفتم، آرى در كتاب خدا آيه‏اى است كه سبب می شود مصيبت‏ها را با آغوش باز بپذيريم: «ما همه از آن خدائيم و همه بسوى او باز خواهيم گشت» به راستى كه امانت پس گرفته شد، و گروگان دريافت گشت، و زهرا خيلى سريع از دستم ربوده شد. اى رسول خدا اكنون ديگر چقدر اين آسمان نيلگون و زمين تيره در نظرم زشت جلوه مى‏كند! امّا اندوهم هميشگى گشته، و شبم به بيدارى كشيده، اندوه هرگز از دلم رخت نبندد تا آنگاه كه خداوند همان سرايى را كه تو در آن مقيم گشته‏اى برايم برگزيند. غصّه‏اى دارم بس دلخراش، و اندوهى دارم هيجان انگيز، چه زود ميان ما جدائى افتاد، من به خداوند شكوه مى‏برم. و به زودى دختر تو از همدستى امّتت عليه من و غصب حقّ خودش به تو گزارش مى‏دهد، پس احوال را از او جويا شو، كه بسى غمهاى سوزانى كه در سينه داشت و راهى براى پخش آن نمى‏يافت، اما به زودى بازگو خواهد نمود، و البتّه خداوند داورى مى‏كند و او بهترين داوران است. اى رسول خدا بر تو درودى مى‏فرستم، درود وداع‏كننده‏اى كه نه خشمگين است و نه دلتنگ، بنا بر اين اگر باز گردم از روى ملامت و دلتنگى‏ نيست، و اگر بمانم از روى بدگمانى به وعده‏اى كه خداوند به صبر پيشگان داده نیست، و البتّه كه صبر مباركتر و زيباتر است. و اگر بيم غلبه چيره‏شوندگان بر ما نبود (كه مرا سرزنش كنند يا قبر فاطمه را بشكافند) ماندن در نزد قبر تو را بر خود لازم می نمودم، و در كنار آن به اعتكاف به سر مي بردم، و بر اين مصيبت بزرگ همچون مادرى فرزند از دست داده مى‏ناليدم. در برابر ديد خدا دخترت پنهانى به خاك سپرده گشته، و حقّش به زور ستانده مى‏شود، و آشكارا از ارث خود محروم مى‏گردد، و حال آنكه هنوز از عهد تو ديرى نپائيده و ياد تو فراموش نگشته است. پس اى رسول خدا به سوى خداوند شكوه مى‏برم. و بهترين صبر صبر بر ماتم تو است، و صلوات و رحمت و بركات خداوند بر تو و بر او (فاطمه) باد».
14.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ⭕️ کارمند ثبت‌احوال: هر اسمی دوست داری رو دخترت بذار الا یک اسم... 🌏 @hekmat121
📌فقه و تقدس (تاملاتی در فلسفه‌ی فقه) ✍ سید مهدی موسوی 🔹از جمله مفاهیم ارزشی که به دانش‌ها نسبت داده می‌شود مفهوم است به این معنا که برخی از دانش‌ها مقدس هستند و برخی نامقدس و خنثی هستند. 🔸 این مفهوم و نسبت‌دادن آن به دانش سه معنا می‌تواند داشته باشد: ۱. قدسی بودن به معنای مطلق‌بودن، حقیقی بودن و نقدناپذیری؛ ۲. قدسی بودن به معنای استفاده از منابع وحیانی و قدسی که انتسابی به حضرت حق دارند؛ ۳. قدسی بودن به معنای مؤثر بودن در حیات معنوی و سعادت حقیقی و ابدی انسان. 🔹 اطلاق معنای اول که تلقی مشهور نیز هست بر هیچ علمی به عنوان یک نظام دانایی صحیح نیست. چون حقیقت نامحدود است و علم مقوله بشری، محدود و در حال تحول و تکامل است. همواره امکان نقد و بررسی، نوآوری و خلاقیت در همه‌ی علوم وجود دارد. 🔸 اما معنای دوم و سوم را می‌توان به برخی از علوم بشری اطلاق کرد و از برخی علوم سلب کرد. 🔹جمع بندی: دانش فقه به معنای اول، دانش مقدس و نقدناپذیر نیست. بلکه اجتهاد در شریعت و تلاش مستمر برای قرب به حقیقت بخصوص در موقعیت‌های ناپایدار اجتماعی خصیصه ذاتی دانش فقه است. لکن فقه چون از منابع وحیانی بهره می‌برد و از اعتبارات شارع متعال گزارش می‌دهد دانشی مقدس است و با دانش‌هایی که چنین بهره‌ای ندارند متفاوت است. فقه به معنای سوم نیز دانشی مقدس است چرا که موثر در حیات معنوی و مرتبط با سعادت ابدی انسان است. 🔸نکته پایانی: قدسیت برخی از علوم مانند فقه، ذاتی و اصالی است اما برخی از علوم می‌توانند در نسبت با علوم اصالتا مقدس، از جنبه قدسی برخوردار شوند. فقیه نابغه و حکیم متأله حضرت امام خمینی(ره) در حدیث بیست و جهارم کتاب شریف شرح چهل حدیث به خوبی این مطلب متعالی را براساس فلسفه حکمت متعالیه تبیین فرموده‌اند. https://eitaa.com/hekmat121
5.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌قدرت رسانه ♨️بیانات ناب و تامل‌برانگیز رهبری با اصحاب رسانه 📍می‌توان یک امیرالمؤمنینی را با آن مقام قدس و عظمت معنوی، در نزد عده‌ای بعنوان یک بی‌نماز معرفی کرد؛ درحالیکه آن وقت نه اینترنت بوده، نه ماهواره و نه شیوه‌های ارتباطاتی مدرن امروزی! 📍متاسفانه عده‌ای در کشور ما، خبرهای چندخیابان آن طرف خودشان را هم از بی‌بی‌سی می‌گیرند؛ خوب معلوم است که با ذهن چه کار می‌کند! 📍حتی بسیاری از سیاستمداران امروز دنیا، اظهارنظرها و فهم‌هایشان تحت تاثیر رسانه‌های صهیونیستی است؛ یعنی یک گروهی دارند به همه‌ی آن‌ها جهت‌دهی و واقعیات واضح دنیا را دگرگون می‌کنند! https://eitaa.com/hekmat121
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 استاد مطهری و پایه‌گذاری فقه خانواده در پاسخ به چالشها ✍ سید مهدی موسوی بخش اول: 🔹جوامع انسانی
📌 تحلیلی از خانواده کریستین رونالدو یا مسی یکی از استادان محترم جامعه‌شناسی لطف فرمودند و در نسبت به سلسله یادداشت "استاد مطهری و پایه‌گذاری فقه خانواده" پرسشی را مطرح کردند که در ادامه متن پرسش و پاسخ آن تقدیم شما عزیزان می‌شود: 🔸 پرسش: سلام علیکم استفاده کردم از یادداشت ارزشمند و دقیق‌تان. فقط پرسشی که به ذهنم می‌آید و البته حدودی از آن در یادداشت شما پاسخ داد آن است که تحلیل ما از خانواده‌هایی نظیر خانواده کریستین رونالدو یا مسی چیست؟ می‌دانیم که ایندو بشدت خانواده‌مدار هستند. 🔹پاسخ: علیکم السلام با تشکر از دوست گرامی و استاد محترم دکتر ... چند نکته به ذهن حقیر می‌رسد که خدمتتان عرض می‌شود. بنده اطلاعی از اعتقادات و سبک زندگی افراد مذکور ندارم و نمی‌توانم نفیا یا اثباتا سخنی عرض کنم اما نکاتی مرتبط با کبرای قضیه عرض می‌شود تا دوستان عزیز نقد و تکمیل بفرمایند: ۱. مسئله خانواده و خانوده گرایی از زیر مجموعه‌های حکمت عملی است و هر حکمت عملی را در نسبت با حکمت نظری (هستی‌شناسی و انسان‌شناسی) می‌بایست صورتبندی شود. از این‌رو، دلالت‌های خانواده گرایی تحت نگرش توحیدی و تشکیک‌وجودی ، غیر از دلالت‌های خانواده محوری در سنت‌های دیگر است. ۲. خانواده‌گرایی به عنوان یک نظریه‌ی اجتماعی با کارویژه‌های نظری در ساير ساحت‌های حیاتی، متفاوت از علاقه و گرایش شخصی افراد به خانواده است. ۳. میان عمل برخی از افراد یک جامعه با نظریه و فرهنگ نهادینه شده می‌بایست تفاوت قائل شد. اجتماع‌گرایی و سیاست‌محوري همچنین نهادانگاری خانواده در عرض سایر نهادهای اجتماعی در دانش و فرهنگ غربی یک تلقی پذیرفته شده است. هر چند ممکن است برخی از کنشگران به خانواده بیش از سایر نهادهای اجتماعی توجه داشته باشند. اما این منافاتی با نهادانگاری خانواده ندارد. ۴. فطرت بشر، فطرت انس و خانواده‌گرایی است. بسیاری از افراد به این فطرت توجه دارند. ۵. خانواده‌گرایی افراد سرشناس و چهره‌های علمی، ورزشی و رسانه‌ای می‌تواند ظرفیت و مستمسکی برای گفتمان سازی و انفتاح باب گفتگو در سطح بین الملل باشد. بخصوص از این طریق می‌توان نشان داد که موفقیت نه تنها با خانواده‌گرایی منافاتی ندارد بلکه خانواده بهترین بستر برای موفقیت است. سپاس گزارم 🌷❤️ https://eitaa.com/hekmat121
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دیدار خانواده آیت‌الله مصباح یزدی با رهبر انقلاب 🔹بیانات رهبر انقلاب در دیدار خانواده آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی که ۵ دی‌ ۱۴۰۱ برگزار شده بود، صبح امروز در محل برگزاری دومین همایش بزرگداشت علامه مصباح یزدی در تهران منتشر شد. https://eitaa.com/hekmat121