eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.2هزار دنبال‌کننده
448 عکس
124 ویدیو
26 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای https://eitaa.com/Taha_121 نگاشته‌های سید مهدی موسوی طلبه و مدرس فقه واصول-دکتری فلسفه علوم اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌جوانها میتوانند مشکلات را حل کنند ما الان با اتّکاء به آن کارهایی که جوانهای ما آن روز در دفاع مقدّس انجام دادند، میتوانیم با اطمینان بگوییم امروز جوانهای ما میتوانند همه‌ی مشکلات این کشور را حل کنند. اینکه گفته‌اند: «فی‌ تَقَلُّبِ‌ الاَحوالِ‌ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجال» ــ در دگرگونی‌های بزرگ گوهر انسانها شناخته میشود ــ این [فقط] مخصوص افراد نیست، جامعه هم همین‌جور است؛ یک جامعه را در حوادث سخت و سنگین میشود شناخت. ما خودمان را نمی‌شناختیم، دیگران هم ما را نمی‌شناختند، دنیا هم ما را نمی‌شناخت؛ در دفاع مقدّس، هم ما خودمان، خودمان را شناختیم و هم دیگران ما را شناختند؛ آنهایی که در دنیا صاحب ادّعا بودند فهمیدند. ✔️بیانات در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت ۱۴۰۲/۰۶/۲۹ https://eitaa.com/hekmat121
📌 اخوان الصفا و خلّان الوفا 🔹آنچه تمدن اسلامی را از سایر تمدنها در عرصه‌ی اجتماعی ممتاز و متمایز می‌کند فرهنگ است به همین جهت قرآن کریم مؤمنین را به این ویژگی مهم وصف می‌کند (حجرات ۱۰) و آن را نعمت بزرگی می‌داند (آل عمران ۱۰۳) و رسول اعظم (صل الله علیه وآله) در بدو تأسیس مدینه‌ی فاصله نبوی پیوند اخوت را میان همه‌ی شهروندان برقرار ساخت. 🔸 اخوّت یکی از مولفه‌های مهم فکری و نظری در قرن سوم و چهارم هجری قمری و محور تشکیلات شیعیان و شبکه‌ی وکالت اهلبیت(علیهم السلام) بود و متفکران و حکیمان و محدثان و عارفان هر کدام به نحوی به تبیین نظری و ترسیم راهبردی آن پرداخته‌اند. از آن جمله، حکیمان گمنامی که خود را «اخوان الصفا و خلّان الوفا » نامیدند و در اطراف امتداد فلسفی و اجتماعی اخوت آثار ارزشمندی را به جای گذاشتند. این سنت حسنه تا کتاب حکیم متأله و عارف یگانه آیت الله العظمی شاه آبادی ادامه یافت و در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شکوفا شد. 🔹بدون تردید ایجاد تمدن نوین اسلامی در گرو بازخوانی دقیق فلسفی و الهیاتی از مفهوم محوری اخوّت و همچنین التزام عملی به مسئولیت اجتماعی برآمده از اخوّت است. رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻣﺎ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﺎ ﭘﻴﺸﻲ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ ، ﻭ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﻤﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ، ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻭ ﻛﻴﻨﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﺪﻩ . ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺗﻮ ﺭﺅﻭﻑ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ .(الحشر١٠) https://eitaa.com/hekmat121
📌 اخوت و مصلحت عمومی ثبات و قرار جامعه به تقدم مصلحت عمومی بر منافع شخصی است. چرا که بدین واسطه، اعتماد عمومی و همزیستی مسالمت آمیز بر جامعه حاکم می‌شود و تمام تلاش‌ها و کنش‌گری‌ها بر حول یک حقیقت واحد -یعنی مصلحت عمومی- سامان می‌یابد. بدون توجه به مصلحت عمومی و منافع نوعی و ملی، تعارض منافع و درگیری‌های اجتماعی در جامعه رشد می‌یابد در نتیجه بنیان‌های عقلانیت اجتماعی و اعتماد عمومی تضعیف می‌شود و تمایل به جوامع بیگانه گسترش می‌یابد در چنین وضعیتی امیدی به استمرار و بقای عزتمندانه‌ی جامعه نیست. در جامعه اسلامی، آنچه می‌تواند بنیانی برای مصلحت عمومی و منافع جمعی باشد مفهوم و برادری است. اخوت به معنای تعارفات دروغین و رودربایستی های بی منطق و یا گردهمایی‌های دوران خوشی نیست. اخوت یک سبک زندگی و شیوه رفتاری بر پایه نوع خاصی از مسئولیت اجتماعی است که در دوران سخت و گرفتاری‌ها نشانه‌های آن آشکار می‌شود و برادر از غیر برادر شناخته می‌شود. https://eitaa.com/hekmat121
📌 غیرت دینی امام خمینی آیه الله شبیری زنجانی حفظه الله: 🔹مرحوم آقای آمیرزا مهدی اصفهانی [که] ضد فلسفه بود، در نهایت ضدیت؛ با این اختلاف سبک و مشرب [با امام خمينی ره] وقتی کتاب کشف الاسرار آقای خمينی را دیده بود، با اینکه هفده _ هجده سال از آقای خمينی بزرگتر بود، در مشهد دستِ آقای خمینی را بوسید. 📚جرعه ای از دریا ج۲ ص ۵۴۳. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌 عقل و مسئولیت فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری: 🔹حیوان مکلّف نیست؛ یعنی مسئولیت روی دوش حیوان گذاشته نشده است، یک ماشین خودکار است، ولی انسان مسئول کار خودش است. 🔸تکلیف، وظیفه و مسئولیت، همان چیزی است که قرآن از آن به نام «امانت» یاد کرده است: امانت را بر زمین و آسمانها و کوهها عرضه داشتیم، هیچ کدام حاضر نشدند که آن را بپذیرند چون استعدادش را نداشتند. تنها انسان بود که حاضر شد بار امانت تکلیف و مسئولیت را به دوش بگیرد، یعنی گفت: خدایا! را من به عهده می‌گیرم، آن راه کمال و سعادت را من با پای خودم طی می‌کنم به حکم این نیروی عجیبی که به من داده‌ای که نیروی ابتکار است، نیروی عقل است، نیروی خلاقیت است. ✍ استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج 1، ص29 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌 انتخابش کرده بود (به یاد کربلایی محمد حسین خانجانی طلبه‌‌ی دوست‌داشتنی که پس از اولین زیارت نجف و کربلا در ایام اربعین، آسمانی شد) کربلایی بود و حالش آسمانی گشته بود نوبت اول که رفت یار انتخابش کرده بود در لباس رزم علمی بود و اندر راه دین جامی از اهل ولا با معرفت بگرفته بود با نگاهی عاشقانه، مبتهج از لطف یار در تمنای وصالش او پیاده رفته بود در قدم‌های طریق عاشقی مسرور شد شورمندانه ز جان بی‌ولا دست شسته بود زیر لب از عشق می‌خواند و می‌کرد شستشو آن دلی را که به مولا عاشقانه بسته بود ناگهان در صحن نوری آمد و او را گرفت بی‌خود از خود گشت و هم از خان و جان بگذشته بود در حریم یار چرخی زد و خود را کرد عیان از میان جمع یاران انتخابش کرده بود هجر سخت است، می‌دهد آرامشی را این خبر در کلاس درس اکبر روزها بنشسته بود ✍ سید مهدی موسوی شام جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
برادری و اخوت، ریسمان بزرگ الهی برای همبستگی اجتماعی و تعاون بر نیکی و خوبی‌هاست. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» (سوره حجرات، ۱۰) چرا در نظام تحصیلی و تربیتی ما کمتر به این عروة الوثقی پرداخته می‌شود⁉️ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
نظریه‌ی یک سامانه‌ی حقوقی و مسئولیتی را در پی دارد که محور آن را و بزرگی روح انسان تشکیل می‌دهد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
New Document(10) 30-Sep-2023 15-27-54.pdf
1.85M
📌کلیاتی از علم اصول فقه (طرحی نو برای بیان علم اصول فقه) (فلسفه علم اصول) استاد شهید آیت الله مطهری منبع: یادداشت های استاد جلد ۱۶ یادداشت ۴۶ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا