eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.2هزار دنبال‌کننده
459 عکس
127 ویدیو
26 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای https://eitaa.com/Taha_121 نگاشته‌های سید مهدی موسوی طلبه و مدرس فقه واصول-دکتری فلسفه علوم اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 انتخابش کرده بود (به یاد کربلایی محمد حسین خانجانی طلبه‌‌ی دوست‌داشتنی که پس از اولین زیارت نجف و کربلا در ایام اربعین، آسمانی شد) کربلایی بود و حالش آسمانی گشته بود نوبت اول که رفت یار انتخابش کرده بود در لباس رزم علمی بود و اندر راه دین جامی از اهل ولا با معرفت بگرفته بود با نگاهی عاشقانه، مبتهج از لطف یار در تمنای وصالش او پیاده رفته بود در قدم‌های طریق عاشقی مسرور شد شورمندانه ز جان بی‌ولا دست شسته بود زیر لب از عشق می‌خواند و می‌کرد شستشو آن دلی را که به مولا عاشقانه بسته بود ناگهان در صحن نوری آمد و او را گرفت بی‌خود از خود گشت و هم از خان و جان بگذشته بود در حریم یار چرخی زد و خود را کرد عیان از میان جمع یاران انتخابش کرده بود هجر سخت است، می‌دهد آرامشی را این خبر در کلاس درس اکبر روزها بنشسته بود ✍ سید مهدی موسوی شام جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
برادری و اخوت، ریسمان بزرگ الهی برای همبستگی اجتماعی و تعاون بر نیکی و خوبی‌هاست. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» (سوره حجرات، ۱۰) چرا در نظام تحصیلی و تربیتی ما کمتر به این عروة الوثقی پرداخته می‌شود⁉️ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
نظریه‌ی یک سامانه‌ی حقوقی و مسئولیتی را در پی دارد که محور آن را و بزرگی روح انسان تشکیل می‌دهد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
New Document(10) 30-Sep-2023 15-27-54.pdf
1.85M
📌کلیاتی از علم اصول فقه (طرحی نو برای بیان علم اصول فقه) (فلسفه علم اصول) استاد شهید آیت الله مطهری منبع: یادداشت های استاد جلد ۱۶ یادداشت ۴۶ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 اخوت بیا تا قدر یکدیگر بدانیم که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم چو مؤمن آینه مؤمن یقین شد چرا با آینه ما روگرانیم کریمان جان فدای دوست کردند سگی بگذار ما هم مردمانیم فسون قل اعوذ و قل هو الله چرا در عشق همدیگر نخوانیم غرض‌ها تیره دارد دوستی را غرض‌ها را چرا از دل نرانیم گهی خوشدل شوی از من که میرم چرا مرده‌پرست و خصم جانیم چو بعد از مرگ خواهی آشتی کرد همه عمر از غمت در امتحانیم کنون پندار مردم آشتی کن که در تسلیم ما چون مردگانیم چو بر گورم بخواهی بوسه دادن رخم را بوسه ده کاکنون همانیم خمش کن مرده‌وار ای دل ازیرا به هستی متهم ما زین زبانیم ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
اخوت به معنای نفی مسئولیت و از زیرکار در رفتن و کارهای خود را به گردن دیگری انداختن نیست. بلکه به معنای پذیرش مسئولیت حداکثری و بینانی اخلاقی برای گسترش مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. با ایجاد فرهنگ اخوت و برادری ، تازه ارزش قانون و تکلیف مشخص می‌شود. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
🚨گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز...
📚دروس «مکتب فقاهتی امام خمینی» 📔درس خارج اصول حضرت آیت الله مبلغی(حفظه الله) با محوریت کتاب انوارالهدایه امام خمینی 🏠مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار، طبقه همکف، اتاق ۱۲، مدرس ۴ ⏰زمان: شنبه تا دوشنبه، بعد از نماز مغرب و عشا ☪ کلاس از بستر ایتا؛ @BSHEIKHANSARI به صورت آنلاین پخش خواهد شد. 💙طرح شهید آقا مصطفی
بسمه تعالی 📌معرفت‌شناسی 🔹فصل اول: ضرورت معرفت‌شناسی و منطق ✍سید مهدی موسوی ۱. انسان موجودی دارای نیازهای متنوع (معنوی و مادی) است و همواره در حال تلاش و حرکت برای پاسخ‌گویی متناسب به نیازهای خود است که در واقع مطلوب او‌ واقع می‌شود. ۲. با توجه به کثرت و تنوع حیات طبیعی و زندگی اجتماعی، مطلوب‌های مختلف و راه‌های متنوعی برای پاسخ به نیازها وجود دارد که برخی از آنها متناسب با حیات و نیاز حقیقی انسان است و او را به پاسخ صحیح می‌رساند و برخی در واقع متناسب نیست و او را به پاسخ صحیح نمی‌رساند، البته در مورد درستی پاسخ نیز برخی کمتر و برخی بیشتر انسان را یاری می‌رساند. ۳. چون انسان به سرنوشت خود علاقمند است نمی‌تواند در برابر گزینه‌ها و پاسخ‌های متکثر پیش‌رو بی‌اعتنا باشد. زیرا برخی از راه‌ها و پاسخ‌ها به ناکجا آباد و دور شدن از راه درست می‌کشاند. لذا می‌طلبد که هر انسانی قبل از هر حرکت و انتخابی اول راه درست و بهتر را بشناسد و سپس براساس آن برنامه‌ریزی کند. بخصوص اگر به مسایل بنیادین و مسیر کلی زندگی و سعادت انسان مرتبط باشد. ۴. لذا در این طریق به حقیقت‌جویی و پی‌جویی راه درست و ابزار بهینه روی می‌آورد و بدین جهت، هم می‌اندیشد و هم از تجارب و دانش دیگران کمک می‌گیرد تا بتواند درست‌ترین‌ها و بهترین‌ها را انتخاب کند. بخصوص در امور کلان و عمده که به اصل زندگی و سعادت انسان مرتبط است نمی‌توان بدون فکر و بهره گیری از دانش و تجربه‌ها و صرفا بر اساس آزمون و خطای شخصی اقدام کرد چون، عمر محدود است و احتمال خطر و انحراف جبران ناپذیر در این امور بسیار زیاد است. ۵. اندیشه‌های خود و پیشنهادات دیگران نیز می‌تواند متفاوت و متکثر باشد و هر کدام طریقی را پیشنهاد دهد که قطعا برخی درست و بهتر و برخی هم نادرست و خطا بردار است. در زندگی خود بارها و بارها آراء و اندیشه‌هایی را تجربه کرده‌ایم که ابتدا زیبا و درست به نظر می‌آمدند و لذت و شادی هم داشتند اما بعدها به خطا و نادرستی و بی‌اعتباری آنها پی برده‌ایم. ۶. با شک و تردید، حیرت و ضلالت (نبود معرفت معتبر) نمی‌توان حرکت صحیح داشت بلکه یقین و اطمینان در معرفت، شرط انتخاب و حرکت موفق و مسئولانه است تا براساس آن اعتقادات و بنیان‌های زندگی پی‌ریزی و طراحی شود و مبنایی برای انتخاب صحیح الگوی زندگی و کنش‌گری ناظر به سعادت و مطلوبیت باشد. ۷. اساس یقین و اطمینان، بهره‌مندی از و به کارگیری صحیح آن در عرصه‌های مختلف زندگی است. بدون بهره‌گیری از عقل، امکان دست‌یابی به یقین و اطمینان به هیچ دانش و پیشنهادی نیست. عقل بشری نیز همواره در معرض خطاهای عارضی در تفسیر وقایع و ارایه‌ی طرح‌واره‌های زندگی و عمل است که بخش اعظم آن معلول ۱. نوع ورودی‌های ذهن و ۲. الگوی چینش ذهنی آنها است. ۸. دانش معرفت شناسی عهده‌دار تبیین عقلانی ماهیت و (معرفت معتبر) و بازشناسی آن از باورها و آگاهی‌های نامعتبر و همچنین تحقیق در ابزارها و راه‌های رسیدن به یقین و اطمینان و اعتبارسنجی آن ابزارها و راه‌ها است تا از این طریق مشخص شود که دانش‌ها و داده‌های ذهنی ریشه در کجا دارند و از چه اعتباری برخوردارند. ۹. پس از معرفت شناسی نوبت دانش است که به بیان قواعد عام تفکر و اندیشه می‌پردازد و با بیان انواع تصورات و تصدیقات، و انواع تعریفات و استدلال‌ها مانع افتادن انسان عاقل در خطا و زمینه‌ساز ارائه تعریف صحیح از تصورات و اقامه‌ی استدلال درست برای اثبات حقایق می‌شود. ۱۰. دست‌یابی به دانش‌های معرفت‌شناسی و منطق هم ضروری و هم ممکن است و نمی‌توان در بودن آنها تردید کرد چرا که خود این تردید محصول فهم و استفاده از عناصری چون اعتبار، صدق، واقع، حقیقت، خطا و امثال اینهاست که معناداری آنها در معرفت‌شناسی ممکن است. 🛑ادامه دارد ... ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121