eitaa logo
حکمت بالغه
577 دنبال‌کننده
140 عکس
9 ویدیو
6 فایل
در این کانال نکاتی پیرامون آیات قرآن و روایات با رویکردهای جدید از قبیل معناشناسی و مباحث جدید فکری و فلسفی و علوم شناختی مطرح می‌شود. ارتباط با ادمین @hekmatebaleghe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
https://www.mehrnews.com/news/5750149/عقلانیت-حداکثری-در-حوزه-دین-جواب-نمی-دهد (قسمت دوم مصاحبه دکتر قائمی‌نیا در باره شهید مطهری ره)
🔰تجربه دینی و پیامد های الهیاتی آن استاد جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖ ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/ChZVsmL @hekmatebalge
https://www.aparat.com/v/XC3kW 🎯 ابعاد گوناگون هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - 20 خرداد ماه 1402 🎯 در این ویدیو بحث درباره ابعاد مختلف هوش مصنوعی مانند ابعاد فلسفی- اجتماعی - سیاسی و فرهنگی و غیره توضیح داده شده و ارتباط علوم محاسباتی و دیجیتال با هوش مصنوعی بیان شده است: - تورینگ دو کار انجام داد: اوّلا، تعریف ناسوتی از فکر و هوش ارائه داد که کارکردی بود. ثانیاً، ماشین فکر ساده‌ یعنی کامپیوتر اولیه را طراحی کرد. - هوش مصنوعی به هر جامعه ای وارد شود علوم آن، اعم از طبیعی و انسانی را تغییر می دهد. - علوم اجتماعی دیجیتال و محاسباتی از دستاوردهای هوش مصنوعی است ویدیوهای بیشتر را در آپارات مشاهده کنید. @Hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/rTHGh موضوع: هوش مصنوعی و تأثیر آن در آینده فلسفه دین ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فایل ویدیو مربوط به روز چهارشنبه 8 دی ماه 1400 در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی است که با همکاری قطب فلسفه دین برگزار گردید. @Hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/PDygr موضوع: آسیب شناسی معرفت شناسی اسلامی ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - 29 آبان ماه 1401 در این نشست مطرح شده است که: معرفت‌شناسی معاصر دو جنبه دارد: توصیفی و انتقادی. معرفت‌شناسی تبدیل به ابزار انتقادی شده است. معرفت‌شناسی معاصر را نباید به نسبیت‌گرایی متهم کرد. مباحث معرفت‌شناسی در فلسفه اسلامی چند ویژگی دارد: غیرانتقادی، انتزاعی،‌ فردگرایانه (غیراجتماعی) است، و از نتایج علوم جدا شده است، بینارشته‌ای نیست. از ظرفیت‌های کل علوم اسلامی؛ از جمله اصول باید برای تاسیس معرفت‌شناسی در فلسفه اسلامی استفاده کرد. @Hekmatebaleghe
قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه فرهنگی هنری برگزار می کند: نشست علمی مجازی هوش مصنوعی و علوم محاسباتی ارائه دهنده: دکتر زمان: شنبه سوم تیرماه ساعت 16:00 @Hekmatebaleghe
هم اندیشی گفتمان علمی مطالعات بنیادین حوزه هوش مصنوعی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر در موسسه امام خمینی (ره) در تاریخ 22 خردادماه 1402 برگزار گردید. مشروح سخنرانی در لینک آپارات در زیر آمده است: https://www.aparat.com/v/mePIO @hekmatebaleghe
با توجه به اختلال در اینترنت و اسکای روم این جلسه به وقتی دیگر موکول شد
🔸 نشست تخصصی هوش مصنوعی و علوم اجتماعی محاسباتی 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ شنبه دهم تیرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 🔖 همراه با اعطای گواهی معتبر 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/gotb402 🆔 @iictchannel @hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/q6FdN در لینک ویدیوی فوق بخشی از نشست علمی هوش مصنوعی و الهیات ترابشر با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر را مشاهده میکنید. این نشست در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تاریخ 31 خردادماه 1402 برگزار گردید. در این نشست موضوعات زیر مطرح گردید: 1- هوش مصنوعی به الهیات نظری و الهیات فناوری‌های هوش مصنوعی تقسیم می‌شود. 2- الهیات ترابشر بخشی از الهیات فناوری‌های هوش مصنوعی است. 3- داکینز در کتاب «ژن خودخواه» معتقد بود که تکامل بعدی بشر فقط از طریق ژنتیک و مهندسی ژنتیک صورت خواهد گرفت. ولی بنا به ترابشریت transhumanism تکامل بعدی بشر از طریق ترکیب ماشین و انسان صورت خواهد گرفت. 4- ترابشریت پیامد قانون مور است که بنا به آن، ترانزیستورها در هر مدار دو سال یک بار فشرده‌تر و کوچکتر خواهند شد. در نتیجه مغز انسان دایماً عقب می‌افتد و تنها راه ترکیب مغز انسان با ماشین است. 5- الهیات و فقه ترابشری باید تأسیس شود. @Hekmatebaleghe
عید قربان و بندگی بر مسلمانان و بندگان خداوند مبارک باد. @hekmatebaleghe
این جلسه بطور همزمان در کانال زنده آپارات نیز پخش خواهد شد. @hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/Q3AV4 در لینک ویدیوی فوق، نشست علمی تخصصی متاورس و تجربه دینی با سخنرانی آقایان دکتر و رستمی کیا است که در تاریخ 12 تیرماه 1401 با همکاری قطب فلسفه دین برگزار گردید. خلاصه این بشرح ذیل است: - در متاورس تجربه به جای اطلاعات می‌نشیند و کاربر همه چیز را تجربه می‌کند. (تجربه‌گرایی تعاملی) - در متاورس تلفیق بسیاری از تکنولوژی‌های دیجیتال را می‌بینیم. از جمله واقعیت افزوده. - واقعیت مجازی به دو معنا به کار می‌رود: به معنای عام؛ یعنی هر نوع واقعیتی که با ابزارهای دیجیتال تولید می‌شود و به معنای خاص که به واقعیت‌های تقویت شده و افزوده اطلاق می‌شود. - واقعیت‌های مجازی ویژگی‌های خاصی دارد: عالمی واقعی تجربه‌پذیر به کمک ابزارهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند، می‌توانند غوطه‌وری را پدید بیاورند، بازخوردهای حسی دارند، می‌توانیم با آنها رابطة کنشی داشته باشیم. - متاورس با ایدئالیسم هگلی همخوان است که در آن محتوای ذهن صورت عینی پیدا می‌کند. - سیستم‌های مجازی هم ویژگی نوظهوری و نوخاستگی دارد. از این رو، ممکن است در متاورس هم چیزهایی نوظهور را تجربه کنیم. لذا متاورس با آگاهی یکی نیست. متاورس جهان بسیار گسترده‌ای است. - بازسازی تجارب دینی در متاورس جنبه‌های مثبت و منفی دارد. امکان ظهور تجارب بر اساس واقعیت افزوده می‌تواند جنبه‌ای منفی برای این قضیه باشد. @hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/pNhfn در ویدیو فوق لینک نشست تخصصی و با سخنرانی دکتر ارائه شده است که شنبه دهم تیر ماه 1402 برگزار گردید. به طور خلاصه: - علوم اجتماعی محاسباتی یک زمینه بینارشته‌ای است که جهان اجتماعی را به کمک روش‌های محاسباتی پردازش می‌کند. - علوم اجتماعی محاسباتی بر پایه‌ی پارادایم پردازش اطلاعات مربوط به جامعه مبتنی شده است . این بدین معناست که اطلاعات نقش حیاتی در فهم چگونگی عملکرد سیستم‌ها و فرایندهای اجتماعی ایفاء می‌کند. - این پارادایم دو جنبه دارد: ‌مضمونی و روش‌شناختی. - هوش مصنوعی مهم‌ترین ابزار معرفتی علوم محاسباتی است و در واقع پارادایم محاسباتی را پدید آورده است. - معرفت‌شناسی محاسباتی که اساس پارادایم محاسباتی است دو مرحله دارد: داده‌کاوی (شامل گزینش اطلاعات، طبقه‌بندی، تحلیل) و شبیه‌سازی - جامعه به عنوان یک سیستم انطباقی پیچیده است که رفتار فردی و جمعی مطابق با رویدادهای خرد یا مجموعه ای از رویدادها تغییر می کند. - در علوم اجتماعی محاسباتی میان سه نوع سیستم فرق گذاشته می‌شود: 1. سیستم طبیعی: سیتم‌هایی که از اشیاء زیست‌فیزیکی و دینامیک‌های موجود در طبیعت تشکیل می‌شوند. مانند حیوانات و اکوسیستم‌ها و غیره، 2. سیستم‌ بشری: یک انسان با تمام افکار و بدن که به عنوان عامل تصمیم‌گیرنده شناخته می‌شود، 3. سیستم مصنوعی: سیستم‌های هوشمندی که توسط انسان طراحی و ساخته می‌شود. @hekmatebaleghe
با سلام خدمت اعضای محترم، به دلیل مشکل فنی در اسکای روم و قطع شدن صدا در وسط برنامه، این جلسه به تاریخ دیگری موکول شد
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایته علي ابن ابي طالب و اولاده المعصومين صلواة الله عليهم اجمعين عید غدیر خم بر همه شیعیان و مسلمانان مبارک باد. @hekmatebaleghe
◽️ کانون اندیشه جوان با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه و موسسه حکمت بالغه برگزار می کند: 🔸 نشست تخصصی هوش مصنوعی و علوم انسانی 🎙 با حضور: ✍️ دبیر علمی: ⏰ یکشنبه ۱۸ تیرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 meeting.iict.ir/qotb 🆔 @iictchannel @hekmatebaleghe
🖼 |توسعه هوش مصنوعی به حکمت متعالیه مغالطه است 👤 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 حکمت متعالیه به صورت طبیعی در مورد ماشین بحث نکرده است؛ ما در عالم ماده با سیستم‌های طبیعی، سیستم‌های بشری و سیستم‌های مصنوعی مواجه هستیم. در دو نوع سیستم اول، نوخاستگی وجود دارد ولی در نوع سوم جای بحث وجود دارد و حکمت متعالیه چون به دوره‌ گذشته متعلق است، به سیستم‌های مصنوعی و ماشین و فناوری توجه نکرده است. ❌ برخی ممکن است برخی مباحث این نوع فلسفه را به هوش مصنوعی توسعه دهند که به نظر بنده یا مغالطه هستند و یا نوعی خلط بحث. 🔹 آگاهی به معنایی که در فلسفه ذهن است و در هوش مصنوعی هم به آن توجه شده را نباید با بحث آگاهی در حکمت متعالیه یکسان بگیریم؛ ارتباط میان نفس و بدن در حکمت متعالیه وجود دارد که هم باعث پیچیده شدن قضیه شده و آگاهی بدنی هم بازگشت به همین موضوع دارد. ◽️ نشست علمی «هوش مصنوعی و علوم اجتماعی محاسباتی» 📎 بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/hmasnoei 🆔 @iictchannel
◽️ بشر با هوش مصنوعی بر محدودیت‌های معرفتی غلبه می‌کند 💢 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه در نشست علمی عنوان کرد: 🔸 ورود هوش مصنوعی به علوم انسانی حاکی از یک نوع تغییر پارادایم معرفتی است و حاکی از این است بشر می‌خواهد به کمک هوش مصنوعی بر برخی محدودیت‌های معرفتی خودش غلبه کند. به عنوان مثال یک جامعه‌شناس به اطلاعات زیادی نیاز دارد و با رفتن به خیابان نمی‌تواند این اطلاعات را به دست بیاورد لذا معرفت اجتماعی دچار محدودیت‌هایی شده است. این اقتضا می‌کند پژوهشگر از هوش مصنوعی استفاده کند. در زمینه‌های دیگر هم همینطور است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hooshh 🆔 @iictchannel
https://www.aparat.com/v/D8yEU در ویدیوی فوق علمی_تخصصی و علوم انسانی با سخنرانی دکتر قائمی نیا که در تاریخ یکشنبه 18 تیر ماه 1402 ارائه شده است. در این ویدیو به طور خلاصه موضوعات زیر بیان شده است: - هوش مصنوعی که حاصل ترکیب فناوری‌های اطلاعات و ابزارهای دیجیتال است «» است. - پارادیم پژوهشی جدیدی را به وجود آورده است. امروزه در علوم جایگاه پیدا کرده‌اند. - بشر برای غلبه بر محدودیت‌های خودش مجبور است از هوش مصنوعی و پارادایم‌های دیجیتال کمک بگیرد. - دیجیتال شدن روش‌های پژوهش به معنای عام نتیجه ورود هوش مصنوعی به علوم انسانی است. - دیجیتال شدن به معنای عام هم در علوم اجتماعی محاسباتی در کار است و هم در . - علوم انسانی دیجیتال به کارگیری روش‌های محاسباتی و کامپیوتری در علوم انسانی سنتی است. - ساختار معرفتی هوش مصنوعی؛ یعنی و شبیه‌سازی، را در علوم اجتماعی به کار می گیرد. @hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/0fbRE در ویدیوی فوق علمی_تخصصی مطالعات و علوم_اسلامی را با سخنرانی دکتر مشاهده می کنید که در مرکز تحیت، خانه اندیشه‌ورزان 21 تیرماه 1402 برگزار گردید. در این ویدیو به طور خلاصه موضوعات زیر بیان شده است: - وجود مطالعات و تحقیقات از ویژگی‌های عصر جدید است. - دانش‌های عصر ما به دانش‌های روشی و مضمونی تقسیم می‌شوند. وفور دانش‌های روشی ویژگی دیگر عصر ماست. وفور دانش‌های روشی بدین معناست که دانش‌های روشی سنتی برای حل مسایل امروز کفایت نمی‌کند. علم اصول چاره‌ای جز پرداختن به مباحث ندارد. - دست کم سه دلیل برای بینارشتگی وجود دارد: انسداد در مطالعات ، وجود ابعاد مختلف برای پدیده‌ها، محدودیت معرفتی بشر و پیچیدگی. مطالعات بینارشته‌ای قدرت برنامه‌ریزی دارد. - در دو مقام به مطالعات فرهنگی نیاز دارد: در مقام تعریف و در مقام تحقق. هم به منطقه‌الفراغ تعریفی و تحققی تقسیم می‌شود. @hekmatebaleghe
فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری اهل بیت ع بر همه مسلمانان و شیعیان تسلیت باد. @hekmatebaleghe
قرآن 🔺 در معناشناسی قرآن بر اساس رویکرد شناختی، نظریه اصالت تعابیر قرآنی مطرح شده است؛ زیرا یکی از مهم‌ترین نکاتی که معنا‌شناسی‌شناختی بر آن تأکید دارد این اصل است که هر تعبیری بر مفهوم‌سازی خاصّی مبتنی شده است. 🔺 بنا بر این اصل، می‌توانیم از یک موقعیت تعابیر زبانی گوناگونی داشته باشیم. این تعابیر، هر چند یک موقعیت را نشان می‌دهند، تفاوت‌های مهمّی میان آنها وجود دارد. 🔺 این اصل که معناشناسی مفهوم‌سازی است، به تفاوت‌های عمیق موجود میان تعابیر گوناگون از یک موقعیت اشاره می‌کند. در معناشناسی باید به مفهوم‌سازی که عبارت‌ها بر آن مبتنی هستند توّجه کرد، نه به موقعیت‌هایی که عبارت‌ها آنها را نشان می‌دهند. ✅ این اصل راهنما و دستورالعمل مهم معناشناسی شناختی و نقطه‌ی آغاز آن است. ✅ تطبیق اصل مذکور در زمینه‌ی معناشناسی قرآن به این نتیجه می‌انجامد که: اوّلاً در معناشناسی قرآن باید مفهوم‌سازی موجود در آیات را بررسی کرد، نه موقعیت‌هایی را که آیات نشان می‌دهند. ثانیاً تعبیر قرآنی، مفهوم‌سازی خاصّی است که با تعابیر دیگر تفاوت دارد. این دو نکته در مجموع، نخستین اصل معناشناسی شناختی قرآن را تشکیل می‌دهند. ✅ این اصل «اصالت تعابیر قرآنی» نام دارد. هر تعبیر قرآنی بر پایه‌ی مفهوم‌سازی خاصّی استوار شده است و هر تعبیری خودش اصالت دارد. بنابراین در معناشناسی آن باید مفهوم‌سازی نهفته در آن را بیابیم. ✅ اصالت تعبیر بدین معنا است که مفسر باید از برگرداندن هر تعبیری به تعبیر دیگر پرهیز کند و مفهوم‌سازی نهفته در هر تعبیری را آن گونه که هست، بیابد. (برگرفته از فصل دوم معناشناسی شناختی قرآن) @hekmatebaleghe