#فابک
🔰بنشینید برای جوانان و کودکان کتاب بنویسید...
رهبر معظم انقلاب:
🔸یکی از رشتههای تألیف و کار فلسفی، نوشتن #فلسفه برای کودکان است. کتابهای فلسفیِ متعدّدی برای کودکان نوشتهاند و ذهن آنان را از اوّل با مبانی فلسفیای که امروز مورد پسند لیبرال دمکراسی است، آشنا میکنند. یقیناً در نظام شوروی سابق و دیگر نظامهای مارکسیستی اگر دستگاه فلسفه برای کودکان و جوانان بود، چیزی بود که مثلاً به فلسفهی علمی «مارکس» منتهی شود. ما از این کار غفلت داریم.
🔹من به دوستانی که در بنیاد #ملاصدرا مشغول کار هستند، سفارش کردم، گفتم بنشینید برای جوانان و کودکان کتاب بنویسید. این کاری است که #قم میتواند بر آن همّت بگمارد. بنابراین از جمله کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است؛ البته با مبانی مستحکم و ادبیات خوب و جذّاب.
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
به کارگروه مجمع عالی حکمت اسلامی به نام «حکمت برای کودکان و نوجوانان» بپیوندید.
⬇️⬇️⬇️
🆔@hekmatkoodak
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام صادق علیهالسلام:
✍️ بدترین شما کسی است که دوست دارد پشت سرش راه روند، چنین کسی ناچار، یا دروغ پرداز است یا سست رأی.
📚 الکافی: ج 2 ص 229
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_رضا
🏴 سالروز شهادت غریبانهی امام رئوف حضرت علی بن موسی الرّضا صلواتاللهعلیه را به محضر مقدّس حضرت ولیّعصر عجّلاللهتعالیفرجهالشریف و همهی شیعیان و منتظران تسلیت عرض مینمائیم.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام رضا عليه السلام:
🔸عبادت به فراوانى روزه و نماز نيست بلكه عبادت به بسيار انديشيدن در كار خداوند است.
▪️لَيسَتِ العِبادَةُ كَثرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلاةِ، وَ إنَّما العِبادَةُ كَثرَةُ التَّفَكُّرِ في أمرِ اللّهِ.
📚تحف العقول صفحه۴۴۲
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#لیلة_المبیت
🔸این آرامشِ امیر مؤمنان صلوات الله علیه و واهمهی مشرکان در لیلة المبیت که حسن روح الأمینِ عزیز به زیبایی به تصویر کشیده ترجمانِ همان بیتی است که حدود ۳۶۰ سال پیش شاعر شهیر یمنی "حسن بن علی بن جابر الهَبَل" (متوفی ۱۰۷۹ هـ) سروده است:
مَن نامَ في مَرقَدِ النَّبِيِّ دُجى
وأعـيُـنُ المُـشـرِكيـنَ لَم تَنَـمِ
علی همان کسی است که در بستر رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم [آرام] خوابید در حالی که مشرکان از شدّت ترس خواب به چشمانشان نیامده بود.
📚 دیوان الهَبَل، ص ۱۲۲
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
🔰 فکر میکنند با خواندن همین کتب فلسفه رایج به هر سوالی که مطرح شود، میتوان پاسخ داد...
آیتالله مصباح یزدی(ره):
🔸گروهی از روی خامی و یا شاید خودخواهی، فکر میکنند که با خواندن همین کتب فلسفه رایج به هر سوالی که مطرح شود میتوان پاسخ داد و دیگر نیازی به تحقیقات بیشتر نیست. خیر، چنین نیست؛ مستشکلان نیز بشرند و از عقل برخوردارند. به فرض اینکه ۹۹٪ از آنچه در کتاب های فلسفی غرب نوشته شده باطل باشد ولی دست کم، یک درصد از آن مطالب صحیح است. به دلیل وجود همانها ارزش دارد که انسان آن کتابها را مطالعه کند.
📚 مباحثی درباره حوزه، ص۱۰۴
#علامه_مصباحیزدی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على عليه السلام:
💠مَن لَم يَتَعَلَّم فِي الصِّغَرِ لَم يَتَقَدَّم فِي الكِبَرِ.
🔺كسى كه در كودكى نياموزد، در بزرگ سالى پيش نمى افتد.
غررالحكم حدیث8937
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على عليه السلام:
▪️الخائِفُ لا عَيشَ لَهُ.
🔹ترسو را از زندگى، هيچ بهره اى نيست.
📚غررالحكم حدیث۱۰۱۱
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
⬅️تقابل ميان «لذت» و «الم»، تقابل عدم و ملکه نيست...
🔸علامه #مصباحيزدی «لذت» و «الم» را کيفيات نفسانی مستقلی ميداند که در کنار علم و ادراک در نفس پديد میآيند. بنابراين، لذت و رنج خودِ ادراک ملایم و منافر نيست، بلکه اين دو امر کيفياتي هستند که در اثر ادراک ملایم یا منافر در نفس ايجاد ميشوند. ايشان در ادامه بر همين اساس نتيجه ميگيرد که تقابل ميان «لذت» و «الم»، تقابل عدم و ملکه نيست، بلکه تقابل ضدّين است؛ چراکه هر دو، کيفي نفساني و امري وجودي هستند.
🔹باور به امر وجودیبودن لذت و#رنج از آنجاست که بنا بر تعریف ایشان: «رنج» کیفیتی نفسانی است که در اثر ادراک امر ناموافق با نفس در انسان پدید میآید و لذت نیز کیفیت نفسانی دیگری است که در اثر ادراک امر موافق با نفس در انسان پدید میآید و بنابراین، هر دو امری وجودی خواهند بود.
📚 موضوع مقاله: تحلیل مفهوم رنج از دیدگاه فلسفی
🖋مجتبی مصباح؛ سیدمجتبی سعادت الحسینی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فابک
❇️گروه علمی فابک مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استانهای کرمانشاه و زنجان برگزار میکنند:
🔻هفتمین دوره تربیت مربی با موضوع:
«تربیت مطالعاتی، چیستی و چگونگی»
📜همراه با اعطای گواهی
🔸مجازی و آنلاین
▫️ویژهی والدین، مربیان و فعالان حوزهی تربیت کودک و نوجوان
⬇️موضوعات دوره:
🔹راهکارهای ایجاد عادت مطالعه در کودکان در زمانه اعتیاد به رسانههای دیداری
🔸استفاده از روش نوین کتاب درمانی جهت تربیت فرزند
🔹کتاب و فرهنگ اسلامی
🔸مطالعه فلسفی، چیستی و چگونگی
🔹چگونگی ارتقای روش مطالعه
🍃به همراه یک جلسه معرفی الگو و تجربه نگاری در زمینهی تربیت مطالعاتی
🔻جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره به کانال زیر مراجعه فرمایید:
https://eitaa.com/tarbiyat_kodak_k
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
19.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#ببینید l #کلام_اساتید
🔰انسان متوقف، مُرده متحرک است...
🎤دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
🔅انسان قبل از اینکه جهان را تغییر بدهد، باید خودش تغییر کند.
🔸انسان تغییر ناکرده هرگز نمیتواند جهان را #تغییر دهد، بلکه جهان او را تغییر خواهد داد. انسان (تنها موجود) قابل تغییر است. #فلسفه ارتباط فکری مرکب است یعنی #فیلسوف هم با خودش ارتباط دارد و هم با جهان (پیرامون)؛ پس هم میتواند خودش تغییر کند و هم جهان را تغییر دهد.
🔹انسان باید «خودش» تغییر کند اگر شخص دیگری او را تغییر دهد «منفعل» خواهد بود. انسان باید فعالانه (در مقابل منفعلانه) خودش را تغییر دهد. تنها حیوان است که منش اش تغییر نمیکند. البته ممکن است حیوان شرطی شود، اما شرطی شدن «تغییر» اساسی نیست.
▫️انسان هر لحظه میتواند خودش را تغییر دهد و باید تغییر دهد و اگر تغییر ندهد، مُرده است. انسانی که در جا میزند و متوقف است (تغییر نمیکند) مُرده ای است که راه میرود.
#دینانی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام صادق عليه السلام:
🔸اگر به كسى خوبى كردى، آن را با منّت گذاشتن زياد و به رُخ كشيدن تباه مساز، بلكه با خوبىِ بهترى ادامه اش بده؛ زيرا اين كار براى اخلاق تو زيبنده تر است و پاداش آخرتت را واجبتر مى گرداند.
◽️إن كانَت لكَ يَدٌ عندَ إنسانٍ فلا تُفسِدْها بكَثرَةِ المِنَنِ و الذِّكرِ لها، و لكنْ أتبِعْها بأفضَلَ مِنها؛ فإنَّ ذلكَ أجمَلُ بِكَ في أخلاقِكَ، و أوجَبُ لِلثَّوابِ في آخِرَتِكَ.
📚بحارالأنوار، جلد78، صفحه283
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami