eitaa logo
حدیث (کلامکم نور)
63 دنبال‌کننده
61 عکس
2 ویدیو
9 فایل
کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعلِکَم الخَیر.... نشر معارف ودرر کلام اهل بیت سلام الله علیهم
مشاهده در ایتا
دانلود
قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ اَلْحُرَّ حُرٌّ عَلَى جَمِيعِ أَحْوَالِهِ وَ إِنْ نَابَتْهُ نَائِبَةٌ صَبَرَ لَهَا وَ إِنْ تَدَاكَّتْ عَلَيْهِ اَلْمَصَائِبُ لَمْ تَكْسِرْهُ وَ إِنْ أُسِرَ وَ قُهِرَ وَ اُسْتُبْدِلَ بِالْيُسْرِ عُسْرا كَمَا كَانَ يُوسُفُ اَلصِّدِّيقُ اَلْأَمِينُ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ لَمْ يَضْرُرْ حُرِّيَّتَهُ أَنِ اُسْتُعْبِدَ وَ قُهِرَ وَ أُسِرَ وَ لَمْ تَضْرُرْهُ ظُلْمَةُ اَلْجُبِّ وَ وَحْشَتُهُ وَ مَا نَالَهُ أَنْ مَنَّ اَللَّهُ عَلَيْهِ فَجَعَلَ اَلْجَبَّارَ اَلْعَاتِيَ لَهُ عَبْدا بَعْدَ أَنْ كَانَ مَالِكا لَهُ فَأَرْسَلَهُ وَ رَحِمَ بِهِ أُمَّة وَ كَذَلِكَ اَلصَّبْرُ يُعْقِبُ خَيْرا فَاصْبِرُوا تَظْفَرُوا وَ وَاظِبُوا عَلَى اَلصَّبْرِ تُؤْجَرُوا. امام صادق عليه السّلام فرمود:آزاده در هر حال آزاده است،اگر مصيبتى براى او پيش آيد بر آن صبر خواهد كرد،و اگر مصائب بر او هجوم آورند او را درهم نشكنند،اگر چه اسير شود و اذيّت شود و آسايش او تبديل به سختى گردد،همان طور كه حضرت يوسف صدّيق امين عليه السّلام بود كه با وجود اينكه تبعيد شد و اذيت و اسير شد ولى ضررى به حريّت او نزد،و تاريكى چاه و وحشت آن و آنچه بر سرش آمد به او ضررى نرساند،تا اينكه خدا بر او منّت نهاد و آن جبّار سركش را كه قبلا مالك او بود بندۀ او ساخت،و خدا او را رسول خود نمود و به وسيلۀ او به امّتى رحم كرد. و اين چنين است صبر كه خير به دنبال دارد،شما هم صبر كنيد تا پيروز شويد،و صبر را پاس داريد تا اجر ببريد.
🔰امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔸مَا أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّيْطَانِ بِشَيْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الصَّلَاةِ فَصَلِّهَا وَ أَرْغِمِ الشَّيْطَانَ. 🔹هیچ چیز به مانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی ساید، پس نماز بگذار و بینی ابلیس را به خاک بمال 📚تهذیب الاحکام، ج،ص175،ح155 ━━━━━━━━━━━━
إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا.  اگر مردم زيبايي‌هاي سخنان ما را مي‌شناختند ، بي‌شک از ما پيروي مي‌کردند.  معاني الأخبار، ص 180  امام رضا علیه السلام «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» «خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند!». گفتم: چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: «علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردمْ زیبایی های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند».  
عنه عليه السلام :  الفَقرُ زينَةُ الإِيمانِ .[غرر الحكم : 260 .] امام على عليه السلام : فقر ، آرايه ايمان است .
امام علی علیه السلام: عَجِبتُ لِعامِرِ دارِ الفَناءِ و تارِكِ دارِ البَقاءِ؛ در شگفتم از آباد كننده سراى فانى و رها كننده سراى باقى. نهج البلاغه، حكمت ۱۲۶
عنه عليه السلام : كَثرَةُ الوِفاقِ نِفاقٌ ، كَثرَةُ الخِلافِ شِقاقٌ .[غرر الحكم : 7083 و 7084.] امام على عليه السلام : موافقتِ زياد [نشانه] نفاق است؛ مخالفتِ زياد [نشانه] دشمنى است.
مهدویت و وعده ظهور در قرآن کریم آیه اوّل: قال اللّه تعالی فی سورة البقره: الم* ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ* الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ [۲] صدوق روایت کرده از یحیی بن ابی القاسم گفت: از حضرت صادق علیه السّلام از معنی این آیه پرسیدم. فقال علیه السّلام: «المتقون شیعة علی و الغیب هو الحجّة» [۳] . فرمود: متّقین شیعه علی باشند و غیب حضرت حجّت است و شاهد بر این معنی، قول خدای تعالی است؛ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ [۴] . ---------- [۲]: سوره بقره، آیه ۳- ۱. [۳]: کمال الدین و تمام النعمة، شیخ صدوق، دار الکتب الاسلامیة، قم، ۱۳۹۵ ق، ج ۱، ص ۱۸. [۴]: سوره یونس، آیه ۲۰.  [العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان (عج) - جلد ۱، صفحه ۱۲] 
مهدویت و وعده ظهور در قرآن کریم قال اللّه تعالی فی سورة الحدید: اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ [۳] . بدانید به درستی که خدا زمین را بعد از مردن آن زنده می‌کند، به تحقیق نشانه‌های خداوندی خود را، به جهت آن که ادراک و تعقّل نمایید، برای شما بیان کردیم. شیخ صدوق [۱] و محمد بن عبّاس [۲] از حضرت امام محمّد باقر علیه السّلام روایت کرده اند که فرمود: مردن زمین، کافر شدن زمین است، چه آن که کافر میّت است. پس خدای عزّ و جلّ زمین را به حضرت قائم علیه السّلام زنده می‌فرماید، چه آن حضرت، زمین را پر از عدل نموده، اهلش را زنده می‌گرداند. شیخ طوسی از ابن عبّاس روایت کرده که در تفسیر آیه مبارکه گفته: یعنی یصلح الله الارض بقائم آل محمّد بعد موتها، یعنی من بعد جور اهل مملکتها [۳] . کلینی در کافی از حضرت صادق و حضرت کاظم علیهما السّلام روایت کرده که مراد، زنده کردن زمین است به عدل، بعد از مردن زمین به سبب جور. در آخر روایت کافی از حضرت کاظم علیه السّلام است و لإقامة حدّ فیها أنفع فی الارض من القطر اربعین صباحا؛ [۴] یعنی هرآینه اقامه یک حدّ در زمین، نفعش از باران چهل روز بیشتر است. ---------- [۳]: سوره حدید، آیه ۱۷. [۱]: کمال الدین، ج ۲، ص ۶۶۸. [۲]: تأویل الآیات الظاهرة، ج ۲، ص ۶۶۳. [۳]: الغیبة، شیخ طوسی، مؤسسه معارف اسلامی، قم، ۱۴۱۱ ق، ص ۱۷۵. [۴]: الکافی، ج ۷، ص ۱۷۴.  [العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان (عج) - جلد ۱، صفحه ۲۴] 
مهدویت ووعده ظهور در قرآن قوله تعالی: وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشی * وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّی ؛ [۲] سوگند به شب! زمانی که تاریکی او عالم را فرو گیرد؛ و سوگند به روز! زمانی که نور و روشنی او هویدا و آشکار شود. شرف الدین در تأویل الآیات گفته: از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده که فرمود: در قول خدای تعالی وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشی دولت ابلیس- لعنة اللّه- می‌باشد که تا زمان قیام حضرت قائم علیه السّلام امتداد دارد و در معنی وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّی فرمود: مراد به نهار، حضرت قائم- عجل اللّه تعالی فرجه- می‌باشد، زمانی که قیام فرماید. [۲] ---------- [۲]: سوره لیل، آیات ۲- ۱. [۱]: تفسیر القمی، ج ۲، ص ۴۲۵. [۲]: تأویل الآیات الظاهرة، ج ۲، ص ۸۰۷.  [العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان (عج) - جلد ۱، صفحه ۳۰] 
[تفسير فرات بن إبراهيم ] ، عَنْ عُبَيْدِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْجُنَيْدِ عَنْ يَحْيَى بْنِ مُعَلًّى عَنْ إِسْرَائِيلَ عَنْ جَابِرٍ اَلْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى اَلسَّمَاءِ قَالَ لِيَ اَلْعَزِيزُ اَلْجَبَّارُ يَا مُحَمَّدُ إِنِّي اِطَّلَعْتُ إِلَى اَلْأَرْضِ اِطِّلاَعَةً فَاخْتَرْتُكَ مِنْهَا وَ اِشْتَقَقْتُ لَكَ اِسْماً مِنْ أَسْمَائِي لاَ أُذْكَرُ فِي مَكَانٍ إِلاَّ ذُكِرْتَ مَعِي فَأَنَا مَحْمُودٌ وَ أَنْتَ مُحَمَّدٌ ثُمَّ اِطَّلَعْتُ اَلثَّانِيَةَ اِطِّلاَعَةً فَاخْتَرْتُ مِنْهَا عَلِيّاً وَ اِشْتَقَقْتُ لَهُ اِسْماً مِنْ أَسْمَائِي فَأَنَا اَلْأَعْلَى وَ هُوَ عَلِيٌّ يَا مُحَمَّدُ خَلَقْتُكَ وَ خَلَقْتُ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ وَ اَلْحَسَنَ وَ اَلْحُسَيْنَ أَشْبَاحَ نُورٍ مِنْ نُورِي وَ عَرَضْتُ وِلاَيَتَكُمْ عَلَى اَلسَّمَاوَاتِ وَ عَلَى اَلْأَرَضِينَ وَ مَنْ فِيهِنَّ فَمَنْ قَبِلَ وِلاَيَتَكُمْ كَانَ عِنْدِي مِنَ اَلْأَظْفَرِينَ وَ مَنْ جَحَدَهَا كَانَ عِنْدِي مِنَ اَلْكُفَّارِ يَا مُحَمَّدُ لَوْ أَنَّ عَبْداً عَبَدَنِي حَتَّى يَنْقَطِعَ أَوْ يَصِيرَ كَالشَّنِّ اَلْبَالِي ثُمَّ أَتَانِي جَاحِداً لِوِلاَيَتِكُمْ مَا غَفَرْتُ لَهُ حَتَّى يُقِرَّ بِوِلاَيَتِكُمْ اَلْخَبَرَ...
آن گاه فرمود: چون مرا به معراج بردند و به سدرة المنتهی رسیدم: «ودّعنی جبرئیل. قلت: یا جبرئیل! حبیبی! افی هذا المکان تفارقنی؟ » جبرییل مرا وداع کرد. گفتم: حبیب من جبرییل! آیا در این مکان از من جدا می‌شوی؟ گفت: من از این مکان تجاوز نتوانم، چه اجنحه [۱] من به تابش سبحات جلال خواهد سوخت. «ثمّ زخّ بی فی النور ما شاء اللّه» آن گاه آن قدر که خدای می‌خواست، در نور افکنده شدم، وحی در رسید: ای محمد! من بر زمین مطّلع شدم، پس تو را از آن برگزیدم و پیغمبر خود قرار دادم. آن گاه در مرتبه ثانیه مطّلع شدم، علی را اختیار کردم و او را وصیّ تو و وارث علم تو و امام بعد از تو قرار دادم. «و اخرج من اصلابکم الذریّة الطاهرة و الائمّة المعصومین، خزّان علمی فلولاکم ما خلقت الدنیا و الآخرة و لا الجنّة و لا النار» و از صلب تو و علی، ذریّه پاکیزه و امام‌های معصوم را که همه خزینه دار علم منند بیرون می‌آورم. ---------- [۱]: اجنحه: بال ها. جمع جناح.  [العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان (عج) - جلد ۱، صفحه ۴۰] 
رسول الله: إیّاکُم و کَثرَةَ النَّومِ؛ فإنَّ کَثرَةَ النَّومِ یَدَعُ صاحِبَهُ فَقیرا یَومَ القِیامَةِ. از پر خوابى بپرهیزید؛ زیرا پر خوابى صاحب خود را در روز قیامت تهیدست مى گذارد