#اهل_بیت
#خاص
#امیرالمومنین
روی القاسم بن معاویة قال: قلت لابی عبدالله (علیهالسّلام): هؤلاء -(ای اهل السنة) یروون حدیثا فی انه لما اسری برسول الله رای علی العرش مکتوبا: لا اله الا الله محمد رسول الله ابو بکر الصدیق. فقال (علیهالسّلام): سبحان الله، غیّروا کل شئ حتی هذا؟ قلت: نعم، قال (علیهالسّلام): ان الله (عزّوجلّ) لما خلق العرش کتب علیه: لا اله الا الله محمد رسول الله علی امیر المؤمنین، ولما خلق الله (عزّوجلّ) الماء کتب فی مجراه: لا اله الا الله محمد رسول الله علی امیر المؤمنین، ولما خلق الله (عزّوجلّ) الکرسی کتب علی قوائمه: لا اله الا الله محمد رسول الله علی امیر المؤمنین، وهکذا لما خلق الله (عزّوجلّ) اللوح، ولما خلق الله (عزّوجلّ) جبرئیل، ولما خلق الله (عزّوجلّ) الارضین - الی قضایا اخری، فقال فی الاخیر: قال (علیهالسّلام): ولما خلق الله (عزّوجلّ) القمر کتب علیه: لا اله الا الله محمد رسول الله علی امیر المؤمنین، وهو السواد الذی ترونه فی القمر، فاذا قال احدکم: لا اله الا الله محمد رسول الله، فلیقل: علی امیر المؤمنین.
[۲]
از امام جعفر صادق (علیهالسّلام) چنین روایت شده است که: به حضرت عرض نمودم: ایشان (اهل سنت) روایتی نقل میکنند که وقتی رسول خدا به آسمان برده شد، بر روی عرش نوشتهای دید که: لا اله الا الله محمد رسول الله، ابوبکر صدیق. پس حضرت فرمودند: سبحان الله؛ همه چیز را تغییر دادند؛ حتی این را؟ گفتم: آری؛ پس فرمودند: خداوند وقتی عرش را آفرید بر روی آن نوشت: لا اله الا الله محمد رسول الله علی امیرالمومنین؛ و وقتی آب را آفرید در محل حرکت آن نوشت: لا اله الا الله محمد رسو الله علی امیرالمومنین؛ و وقتی خداوند کرسی را آفرید بر پایههای آن نوشت: لا اله الا الله محمد رسول الله علی امیرالمومنین؛ و وقتی خداوند لوح را آفرید نیز چنین کرد؛ و وقتی جبریل را آفرید؛ و وقتی زمینها را آفرید؛ و... پس در انتها فرمودند: ووقیت خداوند ماه را آفرید بر روی آن نوشت: لا اله الا الله محمد رسول الله علی امیرالمومنین؛ و این همان سیاهی است که در ماه میبینید؛ پس هر زمان که یکی از شما گفت: لا اله الا الله محمد رسول الله، پس باید بگوید: علی ولی الله
#توحیدی
#نماز
#خاص
امام رضا ـ علیه السّلام ـ در بیان فلسفه این كه چرا سلام تحلیل نماز است؟ در جواب كسی كه از ایشان پرسید: چرا خداوند سلام را تحلیل نماز قرار داده و چرا به جای آن، تكبیر و تسبیح یا چیز دیگری قرار نداد؟ فرمود: چون وقتی نمازگزار خواست شروع به نماز كند، كلام مخلوقین را بر خود حرام كرد و توجّه به خدا و خالق كرد؛ امّا تحلیل نماز به كلام مخلوقین است و انتقال به طرف مخلوقین است و اولین چیزی كه انسانها میگویند سلام است
#توحیدی
#اهل_بیت
#نماز
#خاص
تشریع سلام سوم در معراج به رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ : پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ در مورد نماز خود در معراج میفرماید: چون به خود و اهلبیت خود صلوات فرستادم استقامت نمودم، دیدم فرشتگان و انبیاء و مرسلین پشت سر من صف كشیدهاند خطاب به من رسید، ای محمّد: بر ایشان سلام كن، پس گفتم: السلام علیكم و رحمة الله و بركاته. پس وحی رسید سلام و تحیت منم، و تو و ذریهات رحمت و بركات هستید
#انسان
رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَءً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ يَتَعَدَّ طَوْرَهُ
۵۵۵۱ طاعَةُ الْهُدي تُنْجي.
۵۵۵۲ طاعَةُ الْهَوي تُرْدي.
[عیون الحکم و المواعظ]
۱۶- وَ رُوِیَ فِی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ آتَیْناهُ اَلْحُکْمَ صَبِیًّا عَنْ یَحْیَی ع أَنَّهُ کَانَ لَهُ سَبْعُ سِنِینَ فَقَالَ لَهُ اَلصِّبْیَانُ اِمْضِ مَعَنَا نَلْعَبْ فَقَالَ لَیْسَ لِلَّعِبِ خُلِقْنَا.
[ارشاد القلوب - صفحه ۲۵]
۱۴- وَ قَالَ کَانَ اَلْکَنْزُ اَلَّذِی تَحْتَ اَلْجِدَارِ عَجَباً لِمَنْ أَیْقَنَ بِالْمَوْتِ کَیْفَ یَفْرَحُ وَ عَجَباً لِمَنْ أَیْقَنَ بِالرِّزْقِ کَیْفَ یَحْزَنُ وَ عَجَباً لِمَنْ أَیْقَنَ بِالنَّارِ کَیْفَ یُذْنِبُ وَ عَجَباً لِمَنْ عَرَفَ اَلدُّنْیَا وَ تَقَلُّبَهَا بِأَهْلِهَا کَیْفَ یَطْمَئِنُّ إِلَیْهَا.
[ارشاد القلوب - صفحه ۲۶]
کنز
#دنیا
#مرگ
#خاص