eitaa logo
حدیث (کلامکم نور)
63 دنبال‌کننده
61 عکس
2 ویدیو
9 فایل
کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعلِکَم الخَیر.... نشر معارف ودرر کلام اهل بیت سلام الله علیهم
مشاهده در ایتا
دانلود
قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: «فَضْلُ القُرآنِ عَلى سائِرِ الْكَلامِ كَفَضْلِ اللّه ِ عَلى خَلْقِهِ».  [ جامع الاخبار و الآثار، كتاب القرآن، ج 1، ص 182.] رسول خدا صلي الله عليه و آلهفرمود: بـرترى قـرآن بر سـاير سخـنها هـمانند برترى خدا بر مخـلوقات اوسـت
عنه عليه السلام :إذا أكْرَمَ اللّه ُ عَبدا شَغَلهُ بمَحَبَّتِه .[غرر الحكم : 4080 .] امام على عليه السلام :هرگاه خداوند بنده اى را گرامى بدارد او را به محبّت خود مشغول كند
 رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :يا رَبِّ ، وَدِدْتُ أنّي أعلَمُ مَن تُحِبُّ مِن عِبادِكَ فاُحِبُّهُ ! قالَ : إذا رأيتَ عَبدي يُكثِرُ ذِكْري فأنا أذِنْتُ لَهُ في ذلكَ و أنا اُحبُّهُ ، و إذا رأيتَ عَبدي لا يَذْكُرُني فأنا حَجَبْتُهُ عَن ذلكَ و أنا أبغَضْتُهُ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خدايا! خوش دارم بدانم كدام بنده ات را دوست دارى تا من نيز دوستش بدارم؟ خداوند فرمود: هرگاه ديدى بنده ام بسيار به ياد من است، [بدان كه] من اين توفيق را بدو داده ام و دوستش دارم. و هرگاه ديدى بنده ام به ياد من نيست، من او را از اين كار محروم كرده ام و دشمنش داشته
🔅(ص) : 🔸«هرگاه خداوند ، خير بنده اى را بخواهد ، قفلِ دل او را برايش مى گشايد و يقين و راستى را در آن مى نهد و دلش را براى راهى كه در آن قدم گذاشته است ، آگاه مى سازد و دلش را پاك و زبانش را راستگو و اخلاقش را درست و گوشش را شنوا و چشمش را بينا مى گردانَد». 🔹«إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَيراً فَتَحَ لَهُ قُفلَ قَلبِهِ ، وجَعَلَ فيهِ اليَقينَ وَالصِّدقَ ، وجَعَلَ قَلبَهُ واعِياً لِما سَلَكَ فيهِ ، وجَعَلَ قَلبَهُ سَليماً ولِسانَهُ صادِقاً وخَليقَتَهُ مُستَقيمَةً ، وجَعَلَ اُذُنَهُ سَميعَةً وعَينَهُ بَصيرَةً». 📚 كنز العمّال: ج ۱۱ ص ۹۶ ح ۳۰۷۶۸
سَعيدُ بنُ عَلاقَةَ قالَ: سَمِعتُ أميرَ المُؤمِنينَ عَلِيَّ بن أبي طالِبٍ عليه السلام يَقولُ: ألا انَبِّئُكُم بَعدَ ذلِكَ بِما يَزيدُ فِي الرِّزقِ؟ قالوا: بَلى يا أميرَ المُؤمِنينَ، فَقالَ: الجَمعُ بَينَ الصَّلاتَينِ تَزيدُ فِي الرِّزقِ، وَالتَّعقيبُ بَعدَ الغَداةِ وبَعدَ العَصرِ تَزيدُ فِي الرِّزقِ، وصِلَةُ الرَّحِمَ تَزيدُ فِي الرِّزقِ، وكَسحُ الفِناءِ يَزيدُ فِي الرِّزقِ، ومُواساةُ الأَخِ فِي اللّهِ عز و جل تَزيدُ فِي الرِّزقِ، وَالبُكورُ في طَلَبِ الرِّزقِ يَزيدُ فِي الرِّزقِ، وَالاِستِغفارُ يَزيدُ فِي الرِّزقِ، وَاستِعمالُ الأَمانَةِ يَزيدُ فِي الرِّزقِ، وقَولُ الحَقِّ يَزيدُ فِي الرِّزقِ، وإجابَةُ المُؤَذِّنِ تَزيدُ فِي الرِّزقِ [۴]، وتَركُ الكَلامِ فِي الخَلاءِ يَزيدُ فِي الرِّزقِ، وتَركُ الحِرصِ يَزيدُ فِي الرِّزقِ، وشُكرُ المُنعِمِ يَزيدُ فِي الرِّزقِ، وَاجتِنابُ اليَمينِ الكاذِبَةِ يَزيدُ فِي الرِّزقِ، وَالوُضوءُ قَبلَ الطَّعامِ يَزيدُ فِي الرِّزقِ، وأكلُ ما يَسقُطُ مِنَ الخِوانِ [۵] يَزيدُ فِي الرِّزقِ، ومَن سَبَّحَ اللّهُ كُلَّ يَومٍ ثَلاثينَ مَرَّةً دَفَعَ اللّهُ عز و جل عَنهُ سَبعينَ نَوعاً مِنَ البَلاءِ أيسَرُها الفَقرُ. ---------- [۴]: المراد الصلاة أوّل الوقت، أو الخروج إلى الجماعة، أو حكاية الأذان. [۵]: الخوان: ما يوضع عليه الطعام عند الأكل (النهاية: ۸۹/۲). ۳۹۴۴. اميرالمؤمنين عليه السلام فرمودند: آيا به شما خبر دهم كه چه چيزهايى رزق را زياد مى كند؟ گفتند: بله يا اميرالمؤمنين. حضرت فرمودند: نماز ظهر و عصر، مغرب و عشاء را با هم خواندن، تعقيبات نماز صبح و عصر، صله رحم، جاروب كردن آستان و درگاه، براى خدا به برادر دينى كمك مالى كردن، صبح زود براى كسب بيرون رفتن، استغفار كردن، امانت دارى، گفتن حق، تكرار جملات اذان پس از مؤذن، ساكت بودن در حال تخليه، ترك كردن حرص، سپاسگزارى كردن نعمت دهنده، ترك كردن قسم دروغ، شستن دست‌ها قبل از غذا، خوردن آنچه از سفره مى افتد. و كسى كه هر روز سى بار سبحان اللّه بگويد خداوند از او هفتاد بلا دور مى كند كه يكى از آنها فقر است.
عنَ أبي سَعيدٍ الخُدرِيِّ قالَ: قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: مَن رَزَقَهُ اللّهُ حُبَّ الأَئِمَّةِ مِن أهلِ بَيتي فَقَد أصابَ خَيرَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ، فَلا يَشُكَّنَّ أحَدٌ أنَّهُ فِي الجَنَّةِ؛ فَإِنَّ في حُبِّ أهلِ بَيتي عِشرونَ خَصلَةً؛ عَشرٌ مِنها فِي الدُّنيا، وعَشرٌ مِنها فِي الآخِرَةِ: أمّا فِي الدُّنيا: فَالزُّهدُ، وَالحِرصُ عَلَى العَمَلِ (العِلمِ خ ل)، وَالوَرَعُ فِي الدّينِ، وَالرَّغبَةُ فِي العِبادَةِ، وَالتَّوبَةُ قَبلَ المَوتِ، وَالنَشأَةُ في قِيام اللَّيلِ [۱]، وَاليَأسُ مِمّا في أيدِي النّاسِ، وَالحفِظُ لأَِمرِ اللّهِ ونَهيِه ِ عز و جل، وَالتّاسِعَةُ: بُغضُ الدُّنيا، وَالعاشِرَةُ: السَّخاءُ. وأمّا فِي الآخِرَة: فَلا يُنشَرُ لَه ديوانٌ، ولايُنصَبُ لَه ميزانٌ، ويُعطى كِتابَهُ بِيَمينِه، ويُكتَبُ لَهُ بَراءَةٌ مِنَ النّارِ، ويُبَيَضُّ وَجهُهُ، ويُكسى مِن حُلَلِ الجَنَّةِ، ويُشَفَّعُ في مِئَةٍ مِن أهلِ بَيتِه ِ، ويَنظُرُ اللّهُ عز و جل إليَه ِ بِالرَّحمَةِ، ويُتَوَّجُ مِن تيجانِ الجَنَّة ِ، والعاشِرَةُ: يَدخُلُ الجَنَّةَ بِغَيرِ حِسابٍ، فَطوبى لِمُحِبّي أهلِ بَيتي. [۲] ---------- [۱]: إشارة إلى قوله تعالى: «إِنَّ نَاشِئَةَ الَّيْلِ هِىَ أَشَدُّ وَطًْا» والمراد النفس الّتي تنشأ من مضجعها إلى العبادة أو قيام الليل أوالعبادة الّتي تنشأ بالليل أو غيرها من المحتملات. [۲]: . مشكاة الأنوار، ص ۱۵۳. كسى كه خداوند به او محبّت امامان اهل بيت مرا بدهد، به خير دنيا و آخرت رسيده است. و كسى شك نكند كه او در بهشت است. در محبت اهل بيت من بيست امتياز وجود دارد: ده امتياز در دنيا: زهد، علاقه به عمل [يا علم]، پرهيزكارى در دين، تمايل به عبادت، توبه قبل از مرگ، بركت نماز شب، بى اعتنايى به مال مردم، محافظت از امر و نهى خداوند متعال، نفرت از دنيا، و سخاوت. ده امتياز در آخرت: محاكمه نمى شود، ميزان برايش بر پا نمى شود، نامه عملش به دست راست او داده مى شود، برائت از آتش به او مى دهند، چهره اش نورانى مى شود. پوشاك بهشتى به او پوشانده مى شود. صد نفر ازخانواده خود را شفاعت مى كند. خداوند به او نظر رحمت مى افكند. تاج بهشتى بر سرش نهاده مى شود. و بى حساب وارد بهشت مى شود. طوبى بر دوستداران اهل بيت من. ۳۹۵۰.
فَرَضَ اللّهُ سُبحانَهُ الإِيمانَ تَطهيراً مِنَ الشِّركِ، وَالصَّلاةَ تَنزيهاً عَنِ الكِبرِ، وَالزَّكاةَ تَسبيباً لِلرِّزقِ، وَالصِّيامَ ابتلاءً لإِِخلاصِ الخَلقِ، وَالحَجَّ تَقوِيَةً لِلدّينِ، وَالجِهادَ عِزّاً لِلإِسلامِ، وَالأَمرَ بِالمَعروفِ مَصلَحةً لِلعَوامِّ، وَالنَّهيَ عَنِ المُنكَرِ رَدعاً لِلسُّفَهاء، وصِلَةَ الأَرحامِ مَنماةً [۵] لِلعَدَدِ، وَالقِصاصَ حَقناً [۶] لِلدِّماءِ، وإقامَةَ الحُدودِ إعظاماً لِلمَحارِمِ، وتَركَ شُربِ الخَمرِ تَحصيناً لِلعَقلِ، ومُجانَبَةَ السَّرِقَةِ إيجاباً لِلعِفَّةِ، وتَركَ الزِّنا تَحصيناً لِلأَنسابِ، وتَركَ اللِّواطِ تَكثيراً لِلنَّسلِ، وَالشَّهاداتِ استِظهاراً عَلَى المُجاحَداتِ، وتَركَالكَذِبَ تَشريفاً لِلصِّدقِ، وَالإِسلامَ أماناً مِنَ المَخاوِفِ، والأَمانَةَ نِظاماً لِلاُمَّةِ، وَالطّاعَةَ تَعظيماً لِلإِمامَةِ. [۷] ۳۹۵۲. ---------- [۷]: . نهج البلاغة، ج ۴، ص ۵۵، ح ۲۵۲. ---------- [۵]: مَنْماةُ: الزِّيادة (المجمع: نمي). [۶]: . حَقَنْتُ دَمَهُ: مَنَعْتُ أن يُسفَكَ (لسان العرب: حقن). خداوند سبحان ايمان را پاك كننده از شرك، و نماز را پاك كننده از تكبر، و زكات را سبب رزق، و روزه را آزمايشى براى اخلاص، و حج را تقويت دين، و جهاد را عزّت اسلام، و امر به معروف را به مصلحت عموم مردم، و نهى از منكر را منع كردن سفيهان، و صله رحم را زياد كردن عمر و قصاص را براى حفظ جانها، و بر پا داشتن حدود را براى بزرگ شمردن حرام، و ترك نوشيدن شراب را براى محافظت عقل، و اجتناب از دزدى را براى عفّت، و ترك زنا را براى حفظ نسلها، و ترك لواط را براى تكثير نسل، و شهادت را ظاهر كنندۀ انكارها، و دروغ نگفتن را براى شرف دادن به راستگويى، و اسلام را امان از ترسها، و امانت را نظام براى مسلمانان، و طاعت را بزرگ شمردن امامت قرار داد
۳۲۳۶. پيامبر صلى الله عليه و آله در وصيت فرمودند: يا على؛ خدا دعاى چهار كس را رد نمى كند: دعاى پيشواى عادل، دعاى پدر براى فرزند، دعاى انسان براى برادرش در غياب او. و دعاى مظلوم كه خداوند مى فرمايد به عزت وجلالم انتقام تورا خواهم گرفت گرچه مدتى بگذرد.
۳۲۵۰. وقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: أربَعٌ يُمِتنَ القَلبَ: الذَّنبُ عَلَى الذَّنبِ، وكَثرَةُ مُناقَشَةِ النِّساءِ؛ يَعني مُحادَثَتَهُنَّ، ومُماراةُ الأَحمَقِ؛ يَقولُ وتَقولُ ولايَرجِعُ إلى خَيرٍ أبَداً، ومُجالَسَةُ المَوتى. فَقيلَ: يا رَسولَ اللّهِ، ومَا المَوتى؟ فَقالَ: كُلُّ غَنِيٍّ مُترَفٍ. [۵] ---------- [۵]: . الخصال، ص ۲۲۸، ح ۶۵. ۳۲۵۰. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: چهار چيز قلب را هلاك مى كند: گناه روى گناه و گفتگوى زياد با زنان و بحث كردن با احمق او بگويد و تو بگويى و هرگز به نتيجه نرسد. و همنشينى با مردگان.پرسيد: يا رسول اللّه مردگان چه كسانى هستند؟ فرمود: ثروتمندان عياش. @hhaddis
۳۴۳۷. أربَعَةٌ مِنَ الأَنبِياءِ تَكَلَّموا بِأَربَعِ كَلِماتٍ: قالَ موسى عليه السلام: مَن قَطَعَ قَرينَ السّوءِ [۲] فَكَأَنَّما عَمِلَ بِالتَّوراةِ. وقالَ داودُ عليه السلام: مَن مَنَعَ نَفسَهُ عَنِ الشَّهَواتِ فَكَأَنَّما عَمِلَ بِالزَّبورِ. وقالَ عيسى عليه السلام: مَن رَضِيَ بِقِسمَةِ اللّهِ فَكَأَنَّما عَمِلَ بِالإِنجيلِ. وقالَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله: مَن حَفِظَ لِسانَهُ فَكَأَنَّما عَمِلَ بِالقُرآنِ. ---------- [۲]: . أي قطع الرابطة مع قرين السوء. چهار نفر از پيامبران چهار سخن گفته اند: حضرت موسى عليه السلام فرمود: كسى كه از دوست بد قطع رابطه كند گويا به تورات عمل كرده است. حضرت داود عليه السلام فرمود: كسى كه از شهوت خوددارى كند گويا به زبور عمل كرده است. حضرت عيسى عليه السلام فرمود: كسى كه به قسمت خدايى خشنود باشد گويا به انجيل عمل كرده است. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: كسى كه زبان خود را حفظ كند گويا به قرآن عمل كرده است.
عَن إسماعيلَ بنِ بَزيعٍ قالَ: سَمِعتُ الرِّضا عليه السلام يَقولُ: لايَجتَمِعُ المالُ إلّابِخَمسِ خِصالٍ: بِبُخلٍ شَديدٍ، وأمَلٍ طَويلٍ، وحِرصٍ غالِبٍ، وقَطيعَةِ رَحِمٍ، وإيثارِ الدُّنيا عَلَى الآخِرَةِ. [۳] ---------- [۳]: . الخصال، ص ۲۸۲، ح ۲۹.
آیات ۲۲ و۲۳ سوره مبارکه حدید مَآ أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٖ فِي ٱلۡأَرۡضِ وَلَا فِيٓ أَنفُسِكُمۡ إِلَّا فِي كِتَٰبٖ مِّن قَبۡلِ أَن نَّبۡرَأَهَآۚ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى ٱللَّهِ يَسِيرٞ 22 لِّكَيۡلَا تَأۡسَوۡاْ عَلَىٰ مَا فَاتَكُمۡ وَلَا تَفۡرَحُواْ بِمَآ ءَاتَىٰكُمۡۗ وَٱللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخۡتَالٖ فَخُورٍ 23 هر رنج و مصيبتى كه در زمين (از قحطى و آفت و فقر و ستم) يا در نفس خويش (چون ترس و غم و درد و الم) به شما رسد همه در كتاب (لوح محفوظ ما) پيش از آنكه همه را (در دنيا) ايجاد كنيم ثبت است و البته اين كار بر خدا آسان است. اين تقدير حق را بدانيد) تا هرگز بر آنچه از دست شما رود دلتنگ نشويد و به آنچه به شما مى دهد مغرور و دلشاد نگرديد، و خدا دوستدار هيچ متكبر خودستايى نيست