● روش طبقهبندی دیتابیسی (Database Ranking System):
▪ روش رتبهبندی برمبنای دادههای ریاضی.
روش طبقهبندی دیتابیسی مبارزان، روشی است که بهمنظور رتبهبندی مبارزان (فایترها) بر طبق یک ملاک و معیار خاص، ایجاد شده است. این معیار همچون سایر معیارها و ضوابط، ذهنی و غیرعینی بوده و قابلیت پیشرفت و میزانسازی دقیقتر را دارد.
نقطهٔ قوت این سیستم، در وابستگی آن به یک فرمول ریاضی است از اینرو روشی است مطلق و بدون دخالت احساسات شخصی و تأثیرات بیرونی. این روش رتبهبندی، همانند روشی است که در مسابقات بینالمللی شطرنج مورد استفاده قرار میگیرد، لذا عاری از هرگونه اولویتبندیها، جانبداریها و تبعیضات فردی است.
روش فوق، همچون سایر روشهای رتبهبندی دیگر، کامل نبوده و بهعنوان یک رنکینگ همهجانبه و مطابق فرض نمیگردد. اما با این وجود، یک سیستم امتیازبندی بسیار کاربردی و بیتعصب است که در مسابقات مهمتر، بردهای متوالی و کسب پیروزیها از طریق K.O. یا تسلیم حریف، با استفاده از آن اقدام به اعطای مدال و جایزه میگردد.
عملکرد این سیستم به شکل زیر است:
بهعنوان مبنای شروع، هر مبارز همانند تعدادی از نقاط یکسان قلمداد میشود در این حالت، مبنا ۱۶۰۰ میباشد.
سپس مبارزان در نتیجهٔ کسب هر پیروزی، نقاطی بهعنوان پاداش گرفته و بهازاء هر باخت، نقاطی را از دست خواهند داد. به مبارزان همچنین به خاطر شرکت در مسابقات و رویدادهای بزرگتر، همچون Pride و F.C.U.، نقاط تشویقی اعطا خواهد شد. بنابراین، در این روش نقطهای، مبارزی که در یک رویداد بزرگتر و مهمتر پیروز میگردد، نسبت به مبارزانی که در رویدادهای کوچکتر برنده میشوند، نقاط بُرد بیشتری کسب خواهد نمود.
به مبارزان، افزون بر آنکه برای شرکت در مسابقات مهمتر امتیاز داده میشود، برای غلبه بر حریفان رتبه بالاتر از خودشان نیز امتیاز داده خواهد شد. اگر مبارزی، بر شخصی که دارای رتبهای بسیار بالاتری از خود میباشد غلبه کند، به خاطر این برد تعداد نقاط بیشتری را دریافت خواهد نمود. به همین ترتیب اگر مبارزی از حریفی پائین رتبهتر از خودش شکست بخورد، با کسر میزان بیشتری از نقاط ـ بسیار بیشتر از زمانی که از حریف قویتر از خود میبازد ـ جریمه خواهد شد.
بردها و پیروزیهای پیاپی نیز نقاط بسیار افزونتری را نصیب فایتر خواهد کرد. مبارزی که ۲بار یا بیشتر در یکسری رقابت پیروز شود، نقاط پاداشی افزودهای را دریافت میکند که در بهبود وضعیت رنکینگ او تأثیر مثبتی خواهد داشت. همچنین اگر یک مبارز در چند سری از مسابقات، متحمل شکست شود، با از دست دادن تعداد بیشتری از نقاط جریمه خواهد شد. برای رتبهبندی، مبارز میبایست دستکم ۴ مبارزه انجام داده باشد، و برای قرار گرفتن تا سطح بیستم رنکینگ، بایستی تعداد ۶ مبارزه یا بیشتر، انجام دهد.
سرانجام اینکه، نقاط افزونتر برای کسب پیروزیها، با در نظر گرفتن تسلط بر حریفان، ناک اوت کردنها و رأی داوران، اعطا خواهد شد.
این سیستم میکوشد تا به مبارزی که برای یک آرمان و هدف روشن در یک رقابت مبارزه میکند، امتیاز و پاداش دهد. برتری بر حریف، میزان صد درصد؛ TKO، هفتاد درصد؛ و رأی داوری، پنجاه درصد از نقاط پاداش (برحسب حداکثر ۶۰ نقطه) در یک برد را نصیب مبارز خواهد کرد. پس یک مبارز بهطور ایدهآل، بیشتر این نقاط را به واسطهٔ مبارزه با حریفان قدر و رتبه بالاتر، در رقابتهای بزرگتر و مهمتر، و در شکست ایشان از طریق ناک اوت کردن یا کسب برتری، حاصل خواهد نمود.
اگر وی بهطور ثابت و پیوسته این کار را انجام دهد، به نقطهٔ اوج این رنکینگ صعود خواهد کرد و برعکس، چنانچه یک مبارز در رویدادهائی مشابه، به تناوب از حریفان ضعیفتر از خود شکست بخورد (با ناک اوت شدن یا واگذاری مسابقه به حریف)، خود را در انتهای این سیستم رتبهبندی خواهد یافت.
از آنجائی که هیچ روشی کامل نیست، روش فوق اتخاذ یک رتبهبندی علمی و به دور از احساسات را به واسطهٔ کیفیتهائی که امروزه بیشترین مطلوبیت را نزد مبارزان دارد، تصویب میکند.
آخرین نکته اینکه، رویدادهائی نظیر، ”Rings“، کُشتی و دیگر انواع بدون ضربه یا نسبتاً ضربهای ـ MMA در این رتبهبندیها بهشمار نمیآیند.
منبع : ماهنامه دنیای کاراته
پیش از قهرمانان همچون جکی چان Jackie Chan، جت لی Jet Li، استیون سیگال (Steven Seagal) و جین - کلود وان دام (Jean-Claude Van Dame) بدون شک بروس لی یکی از اساتید بزرگ هنرهای رزمی بود.
با وجود این، جای بسی تأسف است که هنر وی رای بسیاری از جوانان نسل امروز که از طرفداران فیلمهای اکشن هستند ناشناخته است؛ شاید به این خاطر که او بیش از اینکه ستاره فیلمهای رزمی باشد استاد بزرگ هنرهای رزمی بوده است. نمایش هنرهای رز یاو در فیلم، به شگفتی جکی چان یا جت لی نیست اما جذابیت سینمائی او بینظیر است. مهمتر از همه، تأثیری است که بروس لی در هنرهای رزمی داشت که تا به امروز حتی پس از گذشت چند دهه از مرگش هنوز ماندگار است.
بروس لی پیش از آنکه یک بازیگر باشد خود را یک هنرمند رزمیکار به حساب میآورد. وی در پیشرفت سبک هنر رزمی خود به نام جیت کان دو (jeet kune do) جلوتر از زمان پیش میرفت. شیوه هنرهای رزمی او هر چند به فنون کلاسیک و سنی وابسته نبود، در اغلب تکنیکهای عملی رزمی گنجانیده شد.
توانائیهای رزمی وی شگفتانگیز بود و تحسین دیگر هنرمندان مشهور رزمیکار از جمله، جان ری Jhoon Rhee، چاک نوریس Chuck Norris، اد پارکر Ed Parker و جو لویس Joe Lewis را برمیانگیخت. نام وی دو بار در تالار مشهور کمربند سیاه عنوان شد، بار اول، هنگامی که زنده بود و بار دیگر، زمانی که در قید حیات نبود هیچ یک از قهرمانان اکشن هنرهای رزی تاکنون چنین افتخاراتی کسب نکردهاند.
وی پس از ایفاء نقش کوچکی در فیلم ”مارلو“ (Marlowe) و نیز اجراء نقش ”کاتو“ (Kato) در مجموعه تلویزیونی ”زنبور سبز“ Green Homet در سینمای آمریکا مطرح شد. او به هنگ کنگ رفت و در آنجا فیلمهای کوتاهی از جمله Fists of Fury که بعدها ”رئیس بزرگ در بازار آسیا“ نام گرفت و همچنین Chinese Connection را ساخت که وی را در آسیا به ستاره بزرگی مبدل کرد. بروس لی همچنین نویسندگی، کارگردانی و بازیگری فیلم خود با نام ”مسیر اژدها“ (way of the Dragon) بر عهده داشت که شاید یکی از بزرگترین صحنههای جنگی هنرهای رزمی را تا این لحظه به نمایش گذاشته است؛ این صحنه، رتبه Roman Coliseum را کسب کرد.
ابتدای فیلم با نقشآفرینی چاک نوریس (Chuck Norris) آغاز میشود، به این صورت که اژدها وارد میشود و سپس او را در برابر آمریکا شکست میدهد. متأسفانه پیش از این که او شاهد موفقیت فیلم خود باشد. بهطور غمانگیزی در سال ۱۹۷۳ در سن ۳۲ سالگی درگذشت. لی پیش از مرگ، برای فیلم دیگش به نام ”بازی مرگ“ (Game of Death) صحنههای جنگ را آماده کرده بود؛ نقش اول فیلم را نیز به یکی از شاگردانش به نام کریم عبدل - جبار (Kareem Abdul-Jabar) ستاره بسیکتبال سپرد.
از دیگر شاگردان بروس لی میتوان به هنرمندانی همچون استنبرگ کوئین و جیمز کایرن اشاره کرد. فیل ”بازی مرگ“ سرانجام با اجراء بدلکاران آماده شد. یکی از مهمترین اقدامهای وی در صنعت فیلم و نمایش، ایجاد فرصتهای تازه برای دیگر آسیائیها در سراسر جهان بود. وی اولین آسیائی بود که موفقیتهای چشمگیری در صحنه نمایش آمریکا بهدست آورد.
بروس لی با نمایش هنرنمائیهای رزمی در فیلمهایش نسبت به نقشهای کلیشهای گذشته آسیائیها همچون خدمتکار، گانگستر، کارگر لباسشوئی با دیگر کاراکترهای ”کارگر گیس سافته“ در آمریکا و دیگر نقاط جهان، ستاره فیلمهای رزمی شد؛ حتی در بعدی وسیعتر، موجبات غرور آسیائیها بهخصوص مردم چین را در سرتاسر جهان فراهم آورد. بروس لی به آنها آموخت که میتوانند صرفنظر از آنچه که پیش از این بودهاند با اطمینان خاطر در رسیدن به اهدافشان تلاش کنند.
منبع : ماهنامه دنیای کاراته
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
#هدف جزئی از من است و
من هدفم
و این یعنی..
یکی شدن با جان هستی و #رهایی از خود☯
#kyudo🏹
#فلسفه_کمان_گیری🀄️
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از کونگ فو
پایهگذاران قدیمی کونگفو الیان متمادی بر روی حرکات حیوانات مطالعه کردهاند تا روشهای مبارزهٔ آنها را پایهگذاری نموده و تحقیق نمایند.
یکی از جالبترین و مبهمترین تئوریهای مبارزهٔ حیوانات قدیمی، سبک مار میباشد. موجود که طرز قرارگیری و حرکاتش به آسانی ما را گمراه میسازد. خزیدن بر روی زمین بهطور آهسته به سبک منظم و با قاعده چگونه این جانور را قادر میسازد تا در مقابل شکارچی بزرگتر و تهاجمیتر از خود دفاع کند؟
فلسفه سبک مار یکی از مطالب مهم است و بههمین خاطر باید تعریف خوبی از آن وضع کرد بسیاری از دفعات سبک مار به خاطر عقبنشینی و گرفتن حالت تدافعی و چنبرهزدن و بهصورت حلقه و مارپیچ درآمدن قربانی گردیده است. وقتی مار به حالت دفاعی در میآید و حلقه میزند این امر باعث میشود که مهاجم ناگزیر و به ناچار وارد محدوده بحرانی مار شده و آن را قربانی سازد.
صبر، وقتشناسی، مشخص کردن و زمان وارد ساختن ضربه به هدف و سرعت، ابزاری است که صاحب سبک مار آنها را انتخاب میکند. ساعتهای بسیاری که بر روی وضعیت انحنا تمرین میشود این ابزارها را کارآمدتر میکند و هرکدام به لبه تیزی تبدیل میشوند.
● طریقه ایستادن و طرز قرارگرفتن بدن
در تمامی هنرهای رزمی، آموزش صحیح طرز قرارگیری بدن برای اجرای تئوریهای سبک مار ضروری است. قبل از شروع تغییر شکل مجذوبکننده وضعیت بدن در دنیای سبک مار باید ساعتهای متمادی بر چگونگی حالت دفاعی صرف شود.
طرز ایستادن به دو شکل ساکن و متحرک تقسیم میشود. ماهیت این سبک حکم میکند که طرز ایستادن ساکن به کندی و حالت گریز داشته باشد. همچنین باید چالاک، انعطافپذیر و نیرومند باشد تا بتواند در حالت ساکن بدن بهطور انفجاری نیز عمل نماید.
۳ مورد از مشهورترین حالتهای ساکن عبارتند از: مار حلقهزده، حالت قرار گرفتن پشت و حالت قرار گرفتن کنار اسب.
ساعتهای بسیاری باید بر روی وضعیت قرار گرفتن و حالت کشش بدن وقت صرف گردد بدن شما قادر باشد در حالت مبارزه به شکل افتادن آهسته و خروج از حالت سرحلقه به ضربه را بهخود گرفته و به حالت متحرک تغییر شکل دهد.
برخی از حالتهای قرارگرفتن بدن در حالت متحرک در سبک مار عبارتند از: قرارگیری حمایت شده، قیچی، میمون و خمش کوتاه. ضمن اینکه حرکات متحرک پا انجام میشود باید بر روی حرکات گریزآمیز تمرکز نمود و همچنین الگوهای حرکات پا که با سرعت انجام میشوند را برای اغوای حریف کنار برد. تئوریهای سبک مار چگونگی زدن ضربه و ضد ضربهها را که از حالت متحرک بدن اجرا میشود را به ما یاد میدهد. با در نظر گرفتن این موضوع حرکات این سبک بهطور تکراری و دنبال هم در سالنهای طویل تمرین میشوند بهطوریکه زمانبندی طرز قرارگرفتن و حالت بدن هماهنگ باشند. وضعیت بدن در حالت متحرک، ریتم و قدرتی که برای سبک مار مورد نیاز است را بهوجود میآورد. تئوریهای سبک مار برای مبارزه براساس سرعت، زمان و ریتم میباشد. وضعیت بدن در حالت متحرک هنگام اجرا توسط کارورهای مجرب را بسته به شعر میباشد. مغلوب کردن هنرجوئی که در حال فراگیری است و در طرز قرارگرفتن بدن و الگوهای پا در این سبک حساس میباشد سخت است.
● ضربات
حرکات به هم مرتبط و بندبند اشکال دست در آموزش سبک مار بسیار مجذوبکننده است. یک هنرجو با سبک مار سفید سر کار خود را آغاز میکند، سپس حرکت خود را با ضربهٔ نیش زهرآلود مار ادامه میدهد و بعد حرکت شلاقی دستها را انجام میدهد. در طول انجام تمام این حرکات بازوها، شانهها و بدن در وضعیت ریلکس قرار دارند.
ضربه مار براساس نیروی ناگهانی نیست، بلکه دقت در ضرباتی است که آسیب وارد میکند. این مطلب بسیار حائز اهمیت است که ضربات تکنیکی در زمان بسیار کوتاهی به هدف اصابت کند و مهاجم را بیحرکت نماید.
یک بدن ریلکس به ما این اطمینان را میدهد که تکنیکهای مار را بهطور آسان و روان اجرا نماید. یک بدن سخت هنگام اجرای تکنیک از انعطاف لازم برخوردار نمیباشد. ریلکسکردن ستون فقرات، شانهها، بازوها و دستها همیشه مقدم بر تمرینات مار میباشد. وضعیت بدن در حالت انعطافپذیر نه تنها کمک به اجراء تکنیک میکند بلکه صدمه و آسیبهای احتمالی را به حداقل میرساند.
با دستها و بازوهائی که به حالت ریلکس میباشند یک هنرجو میتواند ضربات کارآمد را به حریف وارد نماید و با ضربات به روش مار میتواند راه را بر حریف ببندد. شما میتوانید از دستها و بازوی خود برای کنترل و مسدودکردن ضربات حریف استفاده نمائید.
هدف هنرجوی سبک مار فهمیدن حرکات مهاجم و سپس دفع آن حرکات میباشد. یک حرکت عالی عبارت است از مهارکردن بازوان حریف و واردکردن ضربات متعدد به وی قبل از اینکه حریف به حالت خود برگردد. انواع حرکات سبک مار مهاجم را مغلوب گذاشته و او را به اشتباه وا میدارد.
● تنفس در سبک مار
الگوهای تنفسی در سبک مار در مراحل اولیه آموزشی ارائه میگردد، بههمین منظور بدن خود را در
هدایت شده از کونگ فو
حالت عمودی نگهدارید هوا را از راه بینی به داخل کشیده و از طریق دهان بازدم انجام شود تا اکسیژن اضافی که وارد بدن میگردد برای مدت کوتاهی احساس سبکی کنید. هنگامیکه بدن در حالت غیر عمودی قرار میگیرد ششها عادت میکنند که به آسانی هوا را وارد و خارج نمایند. برای انجام اینکار الگوهای تنفسی در طول انجام حالت سکون و همچنین وضعیت بدن در حالت متحرک اجرا میگردند. تنفس باید با حرکات و ریتم بدن تنظیم و هماهنگ شود و اینکار را هنگام اجرای تکنیکها انجام دهید. برای آموزش سبک مار بسیار مهم است که بدانید در بین سیستم مبارزات حیوانات سنتی سبک مار بر روی کنترل دقیق تنفس تکیه مینماید.
الگوی دیگر تنفس ”تنفس منظم“ میباشد این روش آموزش حرکت هوا را در فشارها و سرعت مختلف در طول یکدم و بازدم به چند مرحله تقسیم میکند. در یکبار تنفس چندین ضربه میتوان وارد کرد. بهرهبردن از حداکثر سرعت موجب میگردد که صاحب این سبک بتواند ۲۰ ضربه یا بیشتر در یک دم و بازدم وارد کند.
برخی دیگر از الگوهای تنفسی عبارتند از تنفس کوتاه ارتعاشی و تنفس زهرآلود (سمی)، تمامی الگوها بایستی روزانه و با تأمل زیر نظر مربی مجرب انجام شود. وقتشناسی کلیه موقعیت حرکات بین ضربات داخل و خارج با جهت دادن انرژی میباشد. این الگوها هسته آموزش سبک مار بوده و برای هنرجو اجباری است. تمرین دائمی باعث میشود اثرات این سبک را بهطور عمیق درک نمائید و به شما میآموزد چگونه از این سبک برداشت مفید داشته باشید.
تمامی الگوهای تنفسی باید به یکدیگر متصل و مرتبط گردند تا حداکثر نتیجه حاصل گردد. تنفس در حالت ریلکس و به هنگام اجرای تکنیک باعث انفجار انرژی میگردد. یک هنرجو باید این الگوها را در ذهن، جسم و روح خود با ریتم آهسته تنفس انجام دهد تا این امر موجب گسترش هوشیاری و آرامش گردد و در تمامی جنبههای زندگی اثر داشته باشد.
با راهنمائیهای صحیح، هنرجو میتواند مطالب زیادی از فلسفه و تکنیکهای سبک مار و همچنین ریتم انعطافپذیری، حساسیت، سرعت، دقت کامل و وقتشناسی کامل و دقیق را فرا گیرد. اینها همان مبارزات و همچنین هدایای آموزشی سنتی سبک مار میباشند.
به قلم: گلین ویلسون
برگردان: محمدحسین غنیمی
منبع : ماهنامه دنیای کاراته
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☯ #دفاع شخصی در برابر #چاقو
#selfdifence
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☯ #كاراته واقعی يک زمانی اين شكلی بود..
فقط خلاصه نمی شد به چند تا تكنيک..
فقط به #كاتا يا #كوميته خلاصه نمی شد..
خيلی گسترده تر و عمیق تر بود..
@karatehzanjan
#tameshiwari
#karate
#تمشی واری💪
#شکستن_اجسام_سخت👊
#هدف والا ☯
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
☯هنرهای رزمی را بهتر بشناسیم!
(قسمت آخر)
زندگى واقعى با صحنههاى فيلمهاى سينمايى متفاوت است.
در فيلمهاى #هاليوودى، هنرپيشه و قهرمان فيلم، چند نفر را بدون از نفس افتادن و خسته شدن از پاى درآورده و بر همگى غلبه می كند.
اما در گوشه تاريك خيابانى خلوت، رو در رو شدن با چند ول گرد لات، رذل و شرور، احياناً مسلح به چاقو يا قمه، موضوعی جدى و خطرناک است كه ربطى به فيلمهاى سينمايى ندارد.
رودررويى با چند #مهاجم خشن، كار سادهاى نيست، استادان رزمى به اين امر آگاهند.
تضمين چندانی بر پيروزى وجود ندارد.
مبارزه باشگاهى با فنون #دفاع شخصی با درگيرى و نزاع خونین خيابانى، دو موضوع كاملا متفاوت و جدا از هم هستند.
و این ایجاب می کند که هنرهای رزمی را درست بیاموزیم.☯☯
@JIOAIKIDO7
#martialarts
#فلسفه رزم 🀄️
#روش آموزش 🈴
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
هنرهای رزمی به علت فواید بی شمار خصوصا تاثیر بر سلامت جسمانی، افزایش اعتماد به نفس و خودباوری و... از محبوبیت زیادی در دنیا برخوردارند.
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
#نانچاکو
☯طی ساعت ها تمرين با نانچكو اين سلاح جزئی از روح و بدن شما در خواهد آمد.
#استاد_فومیو_دمورا🥋
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術#
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
☯سلاح های رزمی🗡
#نانچكو Nunchaku#
#نانچاكو یا #نانچیکو متشكل از دو تكه چوب سخت كه توسط طناب يا زنجير به هم متصل شده است شكل گرفته است.
در گذشته و حال اين #سلاح جزوه ابزار #كشاورزی به شمار می رفت.
هر چوب نانچاكو را #فک گويند و اين فك از سه قسمت بالا، ميانی و پايين تشكيل شده است.
به طور عمده هر سلاح نانچيكو از سه قسمت اصلی و كاربردی تشكيل يافته شده است كه در شكل آمده اتصال بين دوفک يك قسمت را تشكيل می دهد.
قسمت بالائی را سرفک گويند و در انتهای فک كه همان محل برخورد فک با اجسام يا حريف می باشد را گويند.
روايتی #باستانی است كه در مورد تمامی سلاح ها در هنرهای رزمی #نين جوتسو گفته می شود:
"طی ساعت ها تمرين با نانچاكو اين سلاح، جزئی از روح وبدن شما خواهد شد."💪
هنگامی كه شما با اين نيت تمرين كنيد نانچكو عضوی از بدنی شما می شود.
قدرت تخریب این سلاح بیش از ۳۰چ کیلوگرم می باشد که به راحتی می تواند جمجمه دشمن را معیوب کند.
این سلاح ساده و بسیار ارزن به راحتی در دسترس همگان است و می توان آن را به راحتی ساخت.
استفاده از این سلاح در هنر رزمی به طور کلی شامل ۵ روش بسیار مهم می باشد:
۱- تکنیکهای دفاعی
۲- تکنیکهای هجومی
۳- تکنیکهای ترفندی
۴- تکنیکهای نمایشی
۵- تکنیکهای آکروباتکی رزمی
ساختار نانچیکو انواع زیادی دارد:
چوبی، پلاستیکی، فلزی، پارچه ای، ابری و باتومی
اندازه ناچیکو به نوع و شرایط استفاده از آن دارد ولی بهترین اندازه باید تمام یک فک آن، آرنج شما تا مشت جمع کرده شما را پوشش بدهد.
#سرعت مانور با نانچیکو بنا به تمرینات مستمر و منظم شما دارد.
هر تکنیکی باید ساعت ها تمرین شود تا بتواند به #مهارت رسید.☯☯
#Cold_weapon
#سلاح_سرد⚔
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
☯کاراته
#کاراته نوعی جنگیدن است اما بدون اسلحه و شامل تکنیک های مختلف دفاع کردن و ضربه زدن می باشد که توسط دست و پا صورت می گیرند.
همچنین دارای سبک های مختلفی با مشخصات مخصوص به خود است. بعضی از این سبک ها روی قدرت و بعضی دیگر روی سرعت تأکید دارند.
تعدادی نیز فقط جنبه ورزشی و مسابقاتی دارند.
درحالی که بعضی از سبک ها با #مسابقه دادن مخالف هستند و آن را خطرناک می دانند.
در این اواخر سبک های کاراته فقط جنبه دفاعی داشته و تکنیک های آن از حالت ورزشی و تهاجمی بیرون آمده اند. (مبارزه #کنترلی و امتیازی)
چند نکته درباره کاراته:
کاراته یک هنر دفاعی است و هیچ گاه نباید برای تهاجم از آن استفاده کرد. شرایط هرچه که باشد نباید از کاراته به صورت تهاجم استفاده کرد.
مواظب گفتار خود باشید، چون اگر لاف زَنی و گُنده گویی کنید دشمنان زیادی پیدا خواهید کرد.
هیچ گاه این گفته قدیمی را فراموش نکنید:
« یک درخت تنومند ممکن است به وسیله یک #باد قوی نابود شود، اما اگر چون بید مجنون خم شود، باد از لابه لای آن می گذرد و به آن آسیبی نمی رساند».☯☯
(نرم بر سخت غلبه می کند.)
#karate
#سبک شناسی 🀄️
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術
☯بی شک در میان افرادی که با یکدیگر زیاد #تمرین می کنند و عرق می ریزند دوستی عمیقی به وجود می آید. جذابیت #کیوکوشین در میان #کاراته کاهای جهان در دوستی آنان است. مفهوم واقعی #دوستی در بی اعتنائی به منافع شخصی است.
#ضرب المثل چینی می گوید: برای دوست خوب سر خود را هم بده❤️
#اویاما🥋
#oyama
#Wisdom
#حکمت استاد🀄️
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷 🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☯قدرت #هاپ_کی_دو
#hapkido
#تکنیک💪
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術#
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☯ذن در هنرهای رزمی
#ذن از لغت "چان" که یک واژه چینی است سر چشمه گرفته و وارد زبان انگلیسی شده و در فرم اصلی DYANA (دیانا) می باشد.
امروزه " ذن " به عنوان یک لغت ژاپنی شناخته می شود و معنی آن در انواع تلفظ های ژاپنی و چینی و انگلیسی، در بحر #تفکر غوطه ور شدن و #اندیشیدن است.
" ذن " بر اثر برخورد جهان بینی #تائوئیست ها و #کنفومیونسیت ها با اصول #ماهایانا پدید آمده و بنابراین ظهور و بروز تمایلات خیلی نزدیک به " ذن " را، می توان پس از فراهم آمدن #سوتراهای بزرگ ماهایانا در چین دید که این کار توسط راهب و مدرس #هند #کومباراجیوا صورت گرفت.
ذن تعریفی خاص و قالبی ندارد و نه مذهب است و نه #ریاضت و نه فلسفه و نه #روان_شناسی
ولی با این وصف، تعاریف چند نفر از #متفکرین #معاصر #ادبیات ذن را نقل می کنیم:
#پروفسور_دی _تی _سوزوکی👤
(استاد فلسفه در دانشگاه اوتانی #توکیو)
این استاد که ۲۵ جلد #کتاب درباره ذن نوشته و به زبان #انگلیسی هم منتشر کرده است متجاوز از ۹۰ درصد ادبیات ذن را به تحریر کشیده و به دنیا معرفی نموده است.
پروفسور ژاپنی " ذن " را این گونه توصیف می کند:
ذن عبارت است از #رهائی..
ذن یعنی پرورش #خودآگاه و #ناخودآگاه انسان که ماوراء هر گونه دور اندیشی است ذن یعنی "ماوراء" منطقی زیستن و منطقی اندیشیدن.
#آلن واتس
(محقق و فیلسوف و استاد دانش کده های آمریکا)
وی که چندین کتاب درباره " ذن " نوشته، رئیس آکادمی آسیائی در آمریکاست و چنین می گوید:
ذن شیوه و روشی است در راه #رستگاری و رهائی..
یعنی مجموعه اصولی که انسان با رعایت آنها می تواند با اشتیاق #زندگی نماید.
#دکتر_کرسیمی_همفریز
(نویسنده، شاعر و قاضی انگلیسی)
وی که در لندن زندگی می کند، تالیفات معتبری در زمینه ذن دارد.
او می گوید:
ذن یعنی #نگریستن به هر چیزی و جسمی و انسانی بدون کاستن از #ارزش واقعی آن و بدون افزودن بر ارج واقعی آن...
و بعد می افزاید:
برای انتقال مفهوم ذن، واژه و #نثر و #نظم نقش خامی را ایفا می کنند.
(یعنی ذن را با ابزار کلمه و لفظ و واژه و نظم نمی توان به درستی تعریف و بازگو کرد.)
ذن #تجربه ای است طولانی که فرد باید خود آن را حس نماید. و هم چنان که نمی توان با توضیح درباره راه رفتن و نفس کشیدن، عین نفس کشیدن و راه رفتن را تجربه نمود ذن را نیز با توضیح و توصیف و تعریف نمی توان درک کرد.
درباره ذن تعاریف زیادی وجود دارد.
ما دو تعریف دیگر هم درباره ذن نقل می کنیم:
ذن یعنی مبدل گشتن #روباه به شیر و هزارپا به #اژدها
ذن یعنی مهاجرت از قطب اضطراب به قطب #آرامش☯☯
#zen
#هنررزمی_درونی🀄️
#مکاتب_فرهنگی_شرقی⛩
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☯شبه #مبارزه دیدنی #تکواندو و #آی کی دو
#Taekwondo
#ikido
#آزمون💪
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از کونگ فو
پایهگذاران قدیمی کونگفو الیان متمادی بر روی حرکات حیوانات مطالعه کردهاند تا روشهای مبارزهٔ آنها را پایهگذاری نموده و تحقیق نمایند.
یکی از جالبترین و مبهمترین تئوریهای مبارزهٔ حیوانات قدیمی، سبک مار میباشد. موجود که طرز قرارگیری و حرکاتش به آسانی ما را گمراه میسازد. خزیدن بر روی زمین بهطور آهسته به سبک منظم و با قاعده چگونه این جانور را قادر میسازد تا در مقابل شکارچی بزرگتر و تهاجمیتر از خود دفاع کند؟
فلسفه سبک مار یکی از مطالب مهم است و بههمین خاطر باید تعریف خوبی از آن وضع کرد بسیاری از دفعات سبک مار به خاطر عقبنشینی و گرفتن حالت تدافعی و چنبرهزدن و بهصورت حلقه و مارپیچ درآمدن قربانی گردیده است. وقتی مار به حالت دفاعی در میآید و حلقه میزند این امر باعث میشود که مهاجم ناگزیر و به ناچار وارد محدوده بحرانی مار شده و آن را قربانی سازد.
صبر، وقتشناسی، مشخص کردن و زمان وارد ساختن ضربه به هدف و سرعت، ابزاری است که صاحب سبک مار آنها را انتخاب میکند. ساعتهای بسیاری که بر روی وضعیت انحنا تمرین میشود این ابزارها را کارآمدتر میکند و هرکدام به لبه تیزی تبدیل میشوند.
● طریقه ایستادن و طرز قرارگرفتن بدن
در تمامی هنرهای رزمی، آموزش صحیح طرز قرارگیری بدن برای اجرای تئوریهای سبک مار ضروری است. قبل از شروع تغییر شکل مجذوبکننده وضعیت بدن در دنیای سبک مار باید ساعتهای متمادی بر چگونگی حالت دفاعی صرف شود.
طرز ایستادن به دو شکل ساکن و متحرک تقسیم میشود. ماهیت این سبک حکم میکند که طرز ایستادن ساکن به کندی و حالت گریز داشته باشد. همچنین باید چالاک، انعطافپذیر و نیرومند باشد تا بتواند در حالت ساکن بدن بهطور انفجاری نیز عمل نماید.
۳ مورد از مشهورترین حالتهای ساکن عبارتند از: مار حلقهزده، حالت قرار گرفتن پشت و حالت قرار گرفتن کنار اسب.
ساعتهای بسیاری باید بر روی وضعیت قرار گرفتن و حالت کشش بدن وقت صرف گردد بدن شما قادر باشد در حالت مبارزه به شکل افتادن آهسته و خروج از حالت سرحلقه به ضربه را بهخود گرفته و به حالت متحرک تغییر شکل دهد.
برخی از حالتهای قرارگرفتن بدن در حالت متحرک در سبک مار عبارتند از: قرارگیری حمایت شده، قیچی، میمون و خمش کوتاه. ضمن اینکه حرکات متحرک پا انجام میشود باید بر روی حرکات گریزآمیز تمرکز نمود و همچنین الگوهای حرکات پا که با سرعت انجام میشوند را برای اغوای حریف کنار برد. تئوریهای سبک مار چگونگی زدن ضربه و ضد ضربهها را که از حالت متحرک بدن اجرا میشود را به ما یاد میدهد. با در نظر گرفتن این موضوع حرکات این سبک بهطور تکراری و دنبال هم در سالنهای طویل تمرین میشوند بهطوریکه زمانبندی طرز قرارگرفتن و حالت بدن هماهنگ باشند. وضعیت بدن در حالت متحرک، ریتم و قدرتی که برای سبک مار مورد نیاز است را بهوجود میآورد. تئوریهای سبک مار برای مبارزه براساس سرعت، زمان و ریتم میباشد. وضعیت بدن در حالت متحرک هنگام اجرا توسط کارورهای مجرب را بسته به شعر میباشد. مغلوب کردن هنرجوئی که در حال فراگیری است و در طرز قرارگرفتن بدن و الگوهای پا در این سبک حساس میباشد سخت است.
● ضربات
حرکات به هم مرتبط و بندبند اشکال دست در آموزش سبک مار بسیار مجذوبکننده است. یک هنرجو با سبک مار سفید سر کار خود را آغاز میکند، سپس حرکت خود را با ضربهٔ نیش زهرآلود مار ادامه میدهد و بعد حرکت شلاقی دستها را انجام میدهد. در طول انجام تمام این حرکات بازوها، شانهها و بدن در وضعیت ریلکس قرار دارند.
ضربه مار براساس نیروی ناگهانی نیست، بلکه دقت در ضرباتی است که آسیب وارد میکند. این مطلب بسیار حائز اهمیت است که ضربات تکنیکی در زمان بسیار کوتاهی به هدف اصابت کند و مهاجم را بیحرکت نماید.
یک بدن ریلکس به ما این اطمینان را میدهد که تکنیکهای مار را بهطور آسان و روان اجرا نماید. یک بدن سخت هنگام اجرای تکنیک از انعطاف لازم برخوردار نمیباشد. ریلکسکردن ستون فقرات، شانهها، بازوها و دستها همیشه مقدم بر تمرینات مار میباشد. وضعیت بدن در حالت انعطافپذیر نه تنها کمک به اجراء تکنیک میکند بلکه صدمه و آسیبهای احتمالی را به حداقل میرساند.
با دستها و بازوهائی که به حالت ریلکس میباشند یک هنرجو میتواند ضربات کارآمد را به حریف وارد نماید و با ضربات به روش مار میتواند راه را بر حریف ببندد. شما میتوانید از دستها و بازوی خود برای کنترل و مسدودکردن ضربات حریف استفاده نمائید.
هدف هنرجوی سبک مار فهمیدن حرکات مهاجم و سپس دفع آن حرکات میباشد. یک حرکت عالی عبارت است از مهارکردن بازوان حریف و واردکردن ضربات متعدد به وی قبل از اینکه حریف به حالت خود برگردد. انواع حرکات سبک مار مهاجم را مغلوب گذاشته و او را به اشتباه وا میدارد.
● تنفس در سبک مار
الگوهای تنفسی در سبک مار در مراحل اولیه آموزشی ارائه میگردد، بههمین منظور بدن خود را در
هدایت شده از کونگ فو
حالت عمودی نگهدارید هوا را از راه بینی به داخل کشیده و از طریق دهان بازدم انجام شود تا اکسیژن اضافی که وارد بدن میگردد برای مدت کوتاهی احساس سبکی کنید. هنگامیکه بدن در حالت غیر عمودی قرار میگیرد ششها عادت میکنند که به آسانی هوا را وارد و خارج نمایند. برای انجام اینکار الگوهای تنفسی در طول انجام حالت سکون و همچنین وضعیت بدن در حالت متحرک اجرا میگردند. تنفس باید با حرکات و ریتم بدن تنظیم و هماهنگ شود و اینکار را هنگام اجرای تکنیکها انجام دهید. برای آموزش سبک مار بسیار مهم است که بدانید در بین سیستم مبارزات حیوانات سنتی سبک مار بر روی کنترل دقیق تنفس تکیه مینماید.
الگوی دیگر تنفس ”تنفس منظم“ میباشد این روش آموزش حرکت هوا را در فشارها و سرعت مختلف در طول یکدم و بازدم به چند مرحله تقسیم میکند. در یکبار تنفس چندین ضربه میتوان وارد کرد. بهرهبردن از حداکثر سرعت موجب میگردد که صاحب این سبک بتواند ۲۰ ضربه یا بیشتر در یک دم و بازدم وارد کند.
برخی دیگر از الگوهای تنفسی عبارتند از تنفس کوتاه ارتعاشی و تنفس زهرآلود (سمی)، تمامی الگوها بایستی روزانه و با تأمل زیر نظر مربی مجرب انجام شود. وقتشناسی کلیه موقعیت حرکات بین ضربات داخل و خارج با جهت دادن انرژی میباشد. این الگوها هسته آموزش سبک مار بوده و برای هنرجو اجباری است. تمرین دائمی باعث میشود اثرات این سبک را بهطور عمیق درک نمائید و به شما میآموزد چگونه از این سبک برداشت مفید داشته باشید.
تمامی الگوهای تنفسی باید به یکدیگر متصل و مرتبط گردند تا حداکثر نتیجه حاصل گردد. تنفس در حالت ریلکس و به هنگام اجرای تکنیک باعث انفجار انرژی میگردد. یک هنرجو باید این الگوها را در ذهن، جسم و روح خود با ریتم آهسته تنفس انجام دهد تا این امر موجب گسترش هوشیاری و آرامش گردد و در تمامی جنبههای زندگی اثر داشته باشد.
با راهنمائیهای صحیح، هنرجو میتواند مطالب زیادی از فلسفه و تکنیکهای سبک مار و همچنین ریتم انعطافپذیری، حساسیت، سرعت، دقت کامل و وقتشناسی کامل و دقیق را فرا گیرد. اینها همان مبارزات و همچنین هدایای آموزشی سنتی سبک مار میباشند.
به قلم: گلین ویلسون
برگردان: محمدحسین غنیمی
منبع : ماهنامه دنیای کاراته