eitaa logo
Hoda academy | آکادمی هدی
583 دنبال‌کننده
204 عکس
63 ویدیو
1 فایل
دنیای دین و رسانه دین و رسانه در دنیا تارنمای ما: Hoda.academy ارتباط با ما: @Hodasalaam
مشاهده در ایتا
دانلود
دنیای آنلاین زنان شیعه در ایتالیا 🔺این موضوع اولین مقاله نسخه اخیر ژورنال دین و رسانه دانشگاه آکسفورد است. ✅مساله خانم مینو شاهولد در این پژوهش این است که جوامع آنلاین شیعی در ایتالیا، چگونه بر باورها و رفتارهای زنان شیعه تاثیر می‌گذارند. 🔸او برای این پژوهش در بازه پنج سال (۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱) گروه‌های تلگرامی و واتس‌اپی شیعی در ۱۳ شهر ایتالیا را بررسی کرده‌است. زنانی که بعضاً اروپایی تازه شیعه شده و مابقی از کشورهای شیعی نظیر لبنان، ایران و...بوده‌اند. ✅بخشی از یافته‌های این تحقیق به شرح زیراند: 1️⃣در جمع‌های حضوری زنان در ایتالیا نظیر جلسات ختم قرآن، اختلاف سلیقه‌ها و نگرش‌های درون‌شیعی (نظیر گرایش‌های فقهی و سیاسی مختلف) موجب تنش‌های جدی میان افراد می‌شد. امّا در گروه‌های آنلاین، این تنش‌ها به مراتب کمتر بود، در حالی که بروز آراء مختلف در آن بیشتر بود. او علت این تنش کمتر را به خاطر: الف-کارکردهای مجازی(امکان مساوی برای صحبت کردن) ب-امکان تامّل بیشتر در رفتارهای آنلاین (عاقلانه نوشتن و ادیت کردن به جای برخوردهای احساسی) ج-بروز سردتر احساسات [نظیر حالات چهره ،بلندی صدا و...] ادامه دارد...👇👇👇👇 @Hodaacademy
2️⃣از طرفی در دوره کرونا، مراجعه به نهادهای شیعی در ایتالیا نظیر مساجد و حسینیه‌ها کم شد. این نهادها نیز تعامل مجازی ‌جدی‌ای با مخاطبین خود برقرار نکردند. رفته‌رفته زنان برای برخی مناسک و گفتگوهای دینی، به گروه‌های تلگرامی و واتس‌اپی رو آوردند. گروههایی که در آن‌ها الزاماً یک خوانش دینی واحد توسط مرشدی دینی (نظیر سخنران مسجد) ارائه نمی‌شد و سلایق و برداشت‌های شخصی افراد از دین، در این گروه‌ها بروزی جدی داشت. 3️⃣به باور نویسنده دو مساله فوق - یعنی حضور کمرنگ نهادهای دینی مرجع (مثل نمایندگان علما) در فضای مجازی و کشیده شدن افراد به کامیونیتی‌های آنلاین مذهبی- دین را برای خیلی از این زنان از یک خوانش واحد ارائه شده توسط علمای دینی، به امری شخصی و دستچین شده تبدیل کرد. 4️⃣در عین بروز خوانش‌های اعتقادی متفاوت، نکته جالب اینکه رفتار غالب زنان در این جوامع آنلاین سنتی بوده‌است. عمده آنان روی پروفایل چهره خود را نمی‌گذاشتند، با مردان وارد گفتگوی مستقیم نمی‌شدند و از ارسال صدای خود در گروه‌ها با وجود مردان خودداری می‌کردند. @Hodaacademy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستخط محتمل از امام صادق(ع) چه پیامی برای ما دارد؟ ✅چندی پیش، یک پژوهشگر حوزه سنگ‌نبشته‌های کهن در عربستان، ویدئوی سنگی در اطراف مکه را منتشر کرد و گفت که باور می‌رود متن بر روی این سنگ، متعلق به امام صادق(ع) باشد، که بر روی آن نوشته شده: "من جعفر بن محمد هستم.همه مومنان را به تقوای الهی توصیه میکنم و عمل به اطاعت او و رضایت به تقدیر او و صبر بر بلای او و شکر بر عطای او و توکل بر او. نگاشته شده به تاریخ دهم شعبان سال ۱۱۰ ه. ق" 🔺پس از انتشار این فیلم در سعودی، شیخ العويناتي از مولفان تاریخ اسلام،در مقاله‌ای بیان کرد که مضمون این سنگ با احادیث امامان شيعه در انطباق است و دلیل محتوایی برای جعلی بودن آن وجود ندارد و احتمالاً ایشان این را در حاشیه یکی از سفرهای حج خود نگاشته‌اند. ✅دکتر خامه‌یار، دانش‌آموخته مطالعات اسلامی نیز احتمال اینکه این نبشته متعلق به امام جعفر صادق (ع) باشد را دور ندانست هرچند لازمه رسیدن به حکم قطعی را انجام آزمایشات تاریخی بیشتر بر روی این سنگ دانست. امّا آیا اهمیت ماجرا فقط به کشفی تاریخی‌ از دستخط امام شیعیان است؟ @Hodaacademy 🔺برای پاسخ،باید جایگاه سنگ‌نبشته به عنوان یک رسانه را شناخت.پژوهشگران بیان می‌دارند که این نوع کتابت‌ بر سنگ، یا متعلق به اتفاقاتی نظیر پیروزی‌ها بوده‌اند یا توصیه‌های تاریخی از سمت بزرگان اخلاق و دانش هر زمان‌‌،چرا که احتمال نابودی و تحریف این رسانه، از کتاب‌ها به مراتب کمتر بوده‌است. ✅با این وجود، اگر انتساب این سنگ‌نبشته به امام صادق(ع) ثابت شود، این میراث را باید پیامی از جانب ایشان دانست که قرار بوده برای همیشه،راه‌گشا بماند.
پنج + یک پیشنهاد خواندنی، برای یک اردیبهشت پرکتاب! ✅ در آخرین روزهای خنکای بهاری، کتاب‌های زمستانی به قفسه‌ برمی‌گردند تا اوراقی با دنیاهایی جدید جای آن‌ها را بگیرند. 📚 در این میان نوستالژی نمایشگاه کتاب، بهانه‌ایست که زنبیل مطالعه به دست بگیریم و با دقت برای یک سال‌مان انتخاب کنیم. ✔️برای علاقمندان دنیای دین و رسانه ۶ مورد زیر را پیشنهاد می‌کنیم: (با کلیک بر روی نام هر کتاب، آدرس آن در نمایشگاه را پیدا کنید.) 1️⃣نسل Z: قرنی در حال ساخته ‌شدن از سال ۲۰۰۶ که عبارت نسل z توسط یک روانشناس به کار رفت هجده سال می‌گذرد و نمی‌شود انتظار داشت که خصوصیات این نسل ثابت مانده باشد. نویسنده سعی کرده‌ به صورت جامع، آخرین خصوصیات این نسل را در ابعاد مختلف، خصوصاً حوزه باورها و مذهب بررسی کنند. 2️⃣ قواعد واگیری چه کنیم فوروارد شویم؟ حرفه‌ای‌ها می‌دانند که بازی از لایک و فالو گذشته و بُرد با فوروارد بیشتر است. حالا حساب کنید استاد ریاضیات دانشگاه لندن، به دنیای رسانه پا گذاشته و قواعدی را برای فراگیری پیش روی ما می‌گذارد. 3️⃣ انقلاب هشتگ‌ها: قواعد کنشگری برای اسلکتیویست‌ها تکراری‌ست اگر بخواهیم از انقلاب‌هایی صحبت کنیم که با هشتگ‌ها رخ دادند. امّا آیا فرمول ثابتی برای خلق تغییر از طریق هشتگ‌ها وجود دارد؟ نویسنده با تکیه بر "سست‌کوشی" درکی از دگرگونی‌های برخاسته از پشت گوشی می‌دهد. @Hodaacademy ادامه دارد👇👇👇
4️⃣ عصر هوش مصنوعی و آینده ما انسان‌ها پیر پرحاشیه آمریکا، آقای کیسینجر در آخرین سال‌های عمرش قلم به دست‌گرفت تا بنویسد که چگونه هوش مصنوعی یک بازیگر جدی خواهد شد. نیت مرد سیاست هرچه که بوده، کتاب پیش‌بینی‌هایی از تغییر ذائقه مخاطبین پیش روی دغدغه‌مندان حوزه تبلیغ دینی می‌گذارد. 5️⃣ رسانه‌های اجتماعی و عصرپساحقیقت آیا رسانه‌های اجتماعی خیلی شیک دارند بنای دنیا را بر دروغ می‌سازند؟ نویسنده ایتالیایی بحث دروغ‌ها را از شیطنت‌های رسانه‌ای ساده فراتر برده و با بررسی اثرات آن در شرق و غرب عالم ما را نسبت به آن انذار می‌دهد. 6️⃣ پایان فراموشی: بزرگ شدن با رسانه‌های اجتماعی اشتراک گذاری عکس فرزندان‌تان در اینستاگرام، اثراتی وحشتناک‌تر از چیزی دارد که احتمالاً در دوره‌های سواد رسانه‌ای گفته‌اند. یک موردش این که آن‌ها نمی‌توانند از گذشته خود دور شوند و فاصله منطقی برای رشد را حفظ کنند. پدیده‌ای که دستمایه پژوهش دانشگاه MIT شده‌است. @Hodaacademy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 سرمایه‌گذاری‌های عجیب و غریب روی تبلیغ همیشه قرار نیست صرف سروصدا برای معرفی یک ایدئولوژی شوند. گاهی برخی مثل خوجه‌ها ترجیح می‌دهند هزینه‌کرد رسانه‌ای خود را صرف حفظ و توسعه اجتماع خود کنند. 🔸برای این گروه اثنی‌عشری شدنی نبود که در این سالها مثل سابق چراغ خاموش حرکت کنند، امّا آن‌ها تمرکز بر بازطراحی ساختار اجتماع صدهزاری خود را حفظ کردند تا نام‌شان را به عنوان یکی از متحدترین گروه‌های اجتماعی در لیست‌های اروپایی ثبت شود. ✅رسانه کجای بازی این گروه شیعه با سرمایه‌های عجیب و غریب‌شان ایستاده؟ روایتی متفاوت از رسانه خوجه ها را در ی ششم بشنوید و ببینید! @Hodaacademy
🔺لالایی‌ها، فراتر از لغاتی ریتمیک برای خواباندن کودک، تلاشی برای انتقال باورها و احساسات مادران نیز بوده اند. جامعه‌شناسانی نظیر ژوکوفسکی بیان می‌کنند که اساساً لالایی نمود عمیق‌ترین احساسات زنان است. 🔸آیا این قاعده، برای باور هویتی مهم زنان شیعه ایران یعنی جایگاه علی(ع) بعد از پیامبر(ص) نیز صدق می‌کند؟ ✅ سیری تاریخی در زمزمه‌های آرام مادران ایران به بهانه عید غدیر، ما را با رسانه‌ای نادیده و عمیق در انتقال باورها روبرو می‌کند...
فراتر از شعار: آیا شعار عزاداری هرسال در کشورهای خلیجی، کارکردی هم دارد؟ 🔺از سالی که پلیس بحرین پرچم‌های عزاداری را در بحرین پایین کشید و محدودیت‌هایی در عزاداری وضع کرد، هر ساله خطبای شیعه بحرین، شعار واحدی را برای مراسمات عزای آن سال اعلام می‌کنند. ✅شعار‌ امسال خلیجی‌ها "مع‌الحسین ابدا" اعلام شده‌است؛ یعنی "همیشه با امام حسین هستیم". امّا آیا این‌ شعارها صرفاً نمادی برای استفاده در دکور هیئات و هشتگی در انتهای پست‌هاست؟ 🔺مرور شعارهای سالیان گذشته، نشان می‌دهد که این شعارها، همسوی با محتوای منبرهای اصلی و البته کنش‌های اجتماعی در حاشیه عزاداری (نظیر پیگیری آزادی زندانیان شیعه و...) بوده‌اند. ✅به عنوان مثال، در سالی که شعار "و بشر الصابرین" اعلام می‌شود، خبری از تظاهرات گسترده از سمت جنبش‌های اصلی نظیر ۱۴ فوریه مشاهده نمی‌شود و در سالی که " امضی علی دین‌النبی" شاهد همراه شدن چند نهاد بزرگ اهل سنت در اقامه عزا بوده‌ایم‌ و همچنین "هیهات منا الذله" و... 🔺در ایران نیز البته چند سال است که تعریف شعار و هشتگ، مرسوم شده‌است. البته نه به صورت مشترک، به این صورت که سازمان تبلیغات یک شعار معرفی می‌کند، ستاد اربعین یک شعار و برخی هیئات هم- نظیر هیئت ریحانه با مداحی حسین پویانفر- یک شعار. ✅به نظر می‌رسد مواجهه نزدیک با دشمنی مشترک (حاکمیت‌های خلیجی) که هر ساله به نوعی عزاداری‌ها را محدود می‌کنند، آن‌ها را به اتحادی منسجم رسانده‌ که رگه‌های آن را در محتوای منابر، اشعار مداحان و حتی پست‌های توئیتری شیعیان مشاهده می‌کنیم. 🔸@Hodaacademy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در سرزمین‌های دور، گرمای عاشورای ٦١ چگونه جلوه کرده است؟ 🔺آیا عزاداران کشورهای غیرشیعه، توانسته‌اند پیامی از حرکت امام حسین(ع) را در جغرافیای خود مخابره کنند؟ یا این آئین‌ها هنوز برای ملل دیگر بی‌معنی است؟ ✅محرم امسال به چگونگی عزاداری در شرق و غرب عالم پرداخته‌ایم. "بلندای خون" ماجرای برپایی غریبانه عزا در گوشه‌هایی از دنیاست که ما عمدتاً از وجود آن‌ها بی‌خبریم. آئین‌هایی که با چنگ و دندان حفظ شده‌اند تا مرهمی بر داغ همیشگی شیعیان باشند. 🚨 شب‌های دهه اول محرم، بر روی تلگرام و یوتیوب هدی، همراه این نگاه باشید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 سال‌های سال در استبداد ضد مذهبی شوروی، مردان و زنانی در زیرزمین‌های شهری قدیمی جمع می‌شدند و روزهای اول محرم، بر گرد آتشی خاص، یاد کودکانی می‌کردند که در صحرای کربلا به قنل رسیدند و بی سروصدا می‌گریستند. ✅آئین "اوشاخ قتلی" (به معنای کشتن اطفال) چگونه به اصلی‌ترین آئین شیعیان روس تبدیل شد و توانست ادیان مختلف را همراه روایت خود کند؟ 🔺 اول، روایت پارچه‌های نذری حول آتش است و سردرآوردن داغی کهن از سرزمین سوز و یخبندان..‌.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅در میانه کوه و دشت پنجشیر، طائفه شیعه افغانستان، سال‌ها تحت ظلم سلفی‌ها و در عین حال بی‌توجهی شیعیان سایر دنیا بوده‌اند. 🔺با این وجود، آن‌ها معتقدند دستی که باید آن‌ها را در باورهایشان حفظ کند، تا کنون حفظ کرده‌است. ✅ دوم، ماجرای جمع شدن حول نمادی است که هر ساله پیامی را در مورد اقلیتی مصمم، روشن می‌کند. 🔸@Hodaacademy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅حاشیه‌نشینان دریاچه‌ای خاص در کشمیر زیبا، بیش از هفتصد سال است که مورد کشتار، دستگیری و حملات گروهی هستند که هرگونه عزاداری توسط شیعیان را شرک می‌دانند‌. 🔺با این وجود مراسم عزاداری در این منطقه همچنان به قوت برجاست و اوج آن را می‌توان در روزی دید که جوانان سوار بر قایق شروع به نوحه خوانی می‌کنند تا به نقطه مشخصی برای عزا برسند‌. ✅این آئین چگونه پس از سال‌ها فشار و ممنوعیت، پررونق‌تر شده و در این سالها پای ثابت گزارش رویترز و سی‌ان‌ان و...شده است؟ 🔺 سوم، روایت جوانان است. جوانانی که با گریه بر جوان امام حسین(ع)، بر روی آب مشق ایستادگی می‌کنند‌‌. برای تماشای قسمت‌های دیگر، می‌توانید کانال هدی را دنبال کنید👇🏾👇👇🏻 @Hodaacademy @Hodaacademy @Hodaacademy @Hodaacademy
بلاگری یا زیارت: غیرقابل‌جمع‌ها در رسانه روح‌بخش ✍🏽 یادداشت مهمان هدی: مهتاب ترک‌بیات | دانش‌آموخته هنر و روانشناسی ✅ همین اول کار بگویم من با بلاگری آبم در یک جوب نرفته هیچ‌وقت. اما مخالفتم با دوره‌افتادن سیدکاظم‌روح‌بخش و گفتن از دوران حبس‌ش در سفر حج، ربطی به آن بخش مغزم ندارد. می‌فهمم او بلاگر است.(خودش در نشستی گفت تصمیم گرفتم سختی بلاگری حج را بپذیرم و برایتان روایت کنم) و بلاگر به فکر بلاگ‌کردن است! هسته محتوایی همیشه برایش دست‌دوم است و طبعاً ترجیحش انتخاب مسائلی‌ست که در خدمت بلاگری قرار می‌گیرد و نفعش را می‌برد. 🔺ممکن است برای ما از سختی بلاگری بگوید و منت هم بر سر ما باشد، اما چه کسی/چیزی از یک‌بلاگر خواسته این کار را کند جز تصمیم شخصی خودش؟و ماجرای دردناک این‌جاست که منافع روحبخش‌بلاگر، در ضدیت با روح حج قرار می‌گیرد. و او به بلاگر بودن متعهد است نه به حج... ✅او قانون عربستان را می‌شکند و این را در روایتش پنهان می‌کند، چندباری از بعثه و سازمان‌حج اخطار می‌گیرد اما هم‌چنان به بلاگری ادامه می‌دهد و به‌خاطر نقض قانون کشور میزبان بازداشت می‌شود و روند یک بازداشت معمولی مثل سایر زندانی‌های عربستان را طی می‌کند. 🔺او به جای روایت معمولی ماجرا ، از این شهر به آن شهر می‌رود، هوادارنش جمع می‌شوند و او از  زندان با جزئیات ترس‌آور می‌گوید. خالی‌شدن دل آن نوجوان که با چاشنی طنز چسبیده به ماجرای زندان، اما بعدها اگر اسم حج بیاید می‌ترسد و دلهره آن مرد و زنی که در گرما امده‌اند پای روایت‌ او از حبس بنشینند و نهایتاً دیدشان به حج عوض می‌شود، بخشی از اثرات چنین روایتی‌ست... ✅بلاگری از حج ذاتا به حج خیانت می‌کند؛ چه خانمی باشد که با چشم و آبرو آمدن روبروی کعبه برای ما قصه بگوید، چه آخوندی باشد که مسئولان را به زحمت بیندازد و آخرش، قصه‌ پیروزی بگوید. پ.ن: اگر نمی‌‌دانید سیدکاظم‌روح‌بخش کیست: روحانی‌بلاگر نسبتا معروفی در ایتا و اینستاگرام، امسال در مدینه دستگیر شد و ۲۰روزی زندان بود و آزاد شد. 🔸 یادآوری همیشگی: ما تضارب آراء را لازمه رسیدن به فهمی عمیق‌تر از مسائل می‌دانیم. پس انتشار آراء مختلف در هدی، الزاماً به معنای موافقت با آنها نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅کیلومترها دورتر از اربعین شیعی، هرچند سال یک بار پیاده‌‌روی‌ای در هند نیز برگزار می‌شود که در عرض دو ماه، ۹۰ میلیون جمعیت را به خود می‌بیند. 🔺برای مخاطب جهانی، این دو رویداد تا چه میزان شبیه دیده می‌شوند؟ ✅و تفاوت‌های بنیادین اربعین نظیر پذیرایی‌های مردم‌نهاد و خیررسانی‌های متنوع، به خوبی روایت شده‌اند؟ 🔸در مقایسه‌ای خاص، به سراغ روایتگران غیرشیعه‌ای رفته‌ایم که پربازدیدترین روایت‌ها از کومب‌ملا و البته اربعین را داشته‌اند... 🔸 @hodaacademy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آیا حجم استوری‌ها و پست‌ها از اربعین، تاثیری روی تغییر نگرش کاربران غیر مذهبی داشته است؟ ✳️ در یک روز گرم در حوالی اربعین امسال، به سراغ مردم خیابان رفتیم تا ببینیم چرا رسانه‌ها هنوز نتوانسته‌اند روایتی واقع‌بینانه از این رویداد در ذهن عامه مردم ایجاد کنند... @Hodaacademy
دوستی با زمین در عزای آسمان ✅در شرایط انتقاد برخی رسانه‌های جهانی از مسائل محیط زیستی اربعین و عزا، چندین کمپین رسانه‌ای شیعی مغفول، اقدامات مهمی را برای کاهش آسیب‌های محیط‌زیستی در مراسمات عزا آغاز کرده‌اند. 🔸ایده این کمپین‌ها چه بوده و چرا مورد بی‌توجهی رسانه‌های بزرگ - حتی شیعی- قرار گرفته‌اند؟