eitaa logo
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام(با محوریت کتب شهید مطهری)
186 دنبال‌کننده
19 عکس
34 ویدیو
1 فایل
جهت پرسش سوالات و شبهات و.. به آیدی زیر مراجعه فرمائید. @abdoli313
مشاهده در ایتا
دانلود
☘بسم الله الرحمن الرحیم ☘ شبهه🔰 آیا درست است که اسلام به زن استقلال اقتصادی و اجتماعی نداده و او را جیره خوار و قرار داده است؟ 🌷🍃🌷🍃🌷🍃 آیه ( علی النساء) این آیه دلالت ندارد براینکه زن به حکومت نمی رسد. فقط ناظر به همان اجتماع منزلی است وبس خصوصا به قرینه علت دومش (وبما انفقوا من اموالهم ) مردان برزنان حکومت دارند به موحب برتری ای که بعضی بربعضی دارند وبه موجب اینکه خرج به عهده مردان است. نفرموده که خرج زن به عهده اوست ؛(بلکه فرمود مطلق) پولی که مرد خرج می کند -- که شامل مهر وشامل انفاقات وهمه اینها به عهد مردان است. یعنی وقتی که ازاین جهت ما سنگینی ومخارج را به عهده مرد قرار داده ایم وزن مالک مایملک خودش هست ؛ ولی در عین حال خرج به عهده او نیست این 👆👆 امتیاز را برای زن قرار دادیم. درقبال آن امتیازات زن این حکومت در اجتماع منزلی را قرار می دهیم. 🍀🍂🍀🍂🍀🍂 📢📢📢 توجه : اینجا یک نکته ای هست : راجع به مهر ونفقه که در بعضی از کتاب ها صحبت می شود می گویند که اسلام برای زن این امتیاز را قرار داده است که نفقه اورا به عهده مرد قرار داده وبرایش مهر قرار داده است ودر نتیجه: اگر زن از راه ارث یاراه کار یا کسب ؛ واز هر راهی؛ هرچه به دست بیاورد مال خودش است ولزومی ندارد خرج بکند. این چیزی نیست. وقتی که اسلام تسلط را از برای مرد بر زن قائل شده است وحال (به تعبیر آنها) مرد را مالک زن قرار داده است خود به خود می گوید: ای کسی که مالک چیزی هستی؛ به این مملوکت یک نان بخور نمیری هم بده ‼️ یعنی به موجب اینکه مالک زن است باید انفاق کند. 💠💠💠💠💠 درحالی که قرآن می گوید به موجب اینکه انفاق می کند این اختیار را دارد ؛ یعنی انفاق را علت می داند وحکومت را معلول. ⚜🌴⚜🌴🌴⚜ البته انفاق یکی از دوعلت هاست. دیدید که علت اصلی (ما فضل الله ) بود. وفریضه دیگر این است که مرد چون حکومت می کند انفاق می کند. ⚜🍂⚜🍂⚜🍂 می گویند که شما انفاق کنید چون حکومت می کنید. این همان توجیهی است که امروزی ها می کنند. امروزی ها در باره قانون مدنی ما می گویند: سر اینکه درقانون مدنی ما ودر بعضی قوانین دنیا به مرد گفته اند که انفاق بکن ؛ این است که در درجه اول به مرد حق حکومت داده اند ومرد را مالک زن قرار داده اند. طبع مالکیت این است: وقتی آدم مالک چیزی بود از مزایایش که بهره مند می شود؛ قطعا مخارجش را هم باید به عهده بگیرد. یک اتومبیل هم که آدم داشته باشد باید که بنزینش را ؛ روغنش را متحمل بشود. 🍀🍂🍂🍂🍂🍀 در نتیجه: (الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض وبما انفقوا من اموالهم ) قرآن انفاق را علت حکومت ذکر می کند. نه حکومت را علت انفاق. ☘🍃☘ چرا مرد باید حکومت کند ؟ می گوید چون انفاق می کند. 🌷🍂🌷🍂🌷🍂🌷. 📚 منبع: حقوق زن ومرد در اسلام (مبانی) شهید مطهری . وصلی الله علی محمد وال محمد وعجل الفرجهم.
🌼بسم الله الرحمن الرحیم🌼 اوصاف از منظر قرآن و اسلام فالصالحات قانتات للغیب بما حفظ الله. بنابراین زنان صالحه زنان شایسته زنان مسلمان که به دستور خدا گردن می نهند () اینها قانت هستند؛ قانت: یعنی خاضع ومطیع ؛ یعنی درمقابل شوهران خودشان خاضع هستند؛ 💦🌙💦🌙💦🌙 امر شوهر را تمرد نمی کنند (حافظات للغیب) حافظ ونگه دارنده نهان مرد هستند. حفظ غیب درزبان عربی کنایه است ؛ یعنی اگر کسی نباشد وشما درغیاب او حیثیت اورا حفظ بکنید. ☘⚜☘⚜☘⚜ می گویند حفظ الغیب می کند؛ می گویند حفظ الغیب برادر مومنتان را بکنید یعنی در نبودن اواحترامات اورا حفظ کنید ؛ نه خودتان غیبتش را بکنید؛ نه بگذارید کس دیگر غیبتش را بکند. 🌼🌴🌼🌴🌼🌴 یافرض کنید که اگر مال او اینجا هست وخودش نیست شما مال اورا حفظ کنید در نبودش. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂 می فرماید زن های صالحه حفظ الغیب شوهرانشان را می کنند؛یعنی دروقتی که شوهرانشان نیستند خیانتی در مال آنها نمی کنند خیانتی درناموس آنها نمی کنند آبروی آنها را حفظ می کنند؛ در نبودن شوهر آبروی شوهر را حفظ می کنند (بما حفظ الله) این را دوجور می شود معنی کرد 1:مای مصدریه وبای آلت به اصطلاح (بگیریم که در این صورت معنا این می شود :) حفظ می کنند به حفظ الله ؛ یعنی با تایید خدا حفظ می کنند. 2: )آنها حفظ می کنند غیب شوهر خودرا به موجب آنچه که خدا حفظ کرد برای آنها از حقوق یعنی: به موجب اینکه خداوند برای آنها این حقوق را مقرر کرده است 👇👇👇👇 آنها هم شکر این نعمت را به جا می آورند ؛غیب شوهران خودشان را حفظ می کنند. وصلی الله علی محمد وال محمد وعجل الفرجهم . ☘⚜☘⚜☘⚜☘⚜ ✨پاسخ به شبهات حقوق زن در اسلام در این کانال کلیه ی شبهات مربوط به حقوق زن در اسلام را می توانید مشاهده کنید. لطفا لینک کانال را در گروه ها به اشتراک بگذارید. @hoghogezan 🌹🍃🍂🍃🌹🍂
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 آیا در خانواده ضرورت دارد که یک وحکومتی باشد یا نه؟ ج: فرضیه اسلام براین اساس است که اجتماع منزلی بدون حکومت نیست. معنای خانوادگی که مرد حکومت می کند این نیست که تمام آزادی ها را از زن سلب بکند. حدود معین دارد. چیست ⁉️ حدودش بطور کلی این است: خانوادگی. راجع به این دراسلام خیلی اهمیت داده شده است وفوق العاده هم اهمیت دارد. 🍂⚜🍂⚜🍂⚜ مسله : یعنی اجتماع خانوادگی که باید محفوظ باشد ثابت باشد پاک باشد درجنگ ودعوا وجود نداشته باشد مشاجره نباشد درمسله تربیت فرزندان که فرزندان به پدران ومادران با چه چشمی نگاه کنند 🍂🌹🍂🍂🌹🍂🍂 دراین اجتماع اسلام می گوید حکومت باید باشد ؛ اما این معنایش تحکم نیست که مرد حق تحکم داشته باشد بلکه مرد درحدود مصالح خانوادگی حق حکومت دارد. پس ببینید این مسله هم خیلی باید مورد توجه واقع شود که فرق است بین حق حکومت وحق تحکم واینکه حدود حکومت مرد چیست؟ 🌟🌹🌟🌹🌟🌹 دراین اجتماع منزلی هم ایجاب می کند به این که باید درآن یک قدرتی وجود داشته باشد؛ یعنی اینکه مرد آزاد مطلق وزن هم آزاد مطلق(نباید باشد به نحوی که ) این برای خودش وآن برای خودش. 🌴🌴🌴🌴🌴 مثل یک اداره ای باشد که دو عضو و یا چند عصو دارند کار می کنند نه این قانونا مطاع است برای او ونه اوقانونا مطاع است برای این. ☘🌾☘🌾☘🌾 این از نظر مصالح اجتماعی منزلی خوب نیست. وبالاخص اگر که حساب تربیت فرزندان رادر نظر بگیرید نیز وجود یک مقام مطاع در منزل بسیار لازم وضروری است. 🍂⚜🍂⚜🍂 دراینجا یک بحثی پیش می آید وقتی که مایک مقام مطاع باید داشته باشیم مطاعی که فقط درحدود مصالح اجتماع منزلی حق حکمرانی دارد؛ نه اینکه حق زور گویی هر حرفی را که خودش بخواهد بزند ولو اینکه هیچ ربطی به مصالح منزلی نداشته باشد یا احیانا برخلاف مصالح اجتماع منزلی باشد مسلما اصلا چنین حقی نیست. ☘🍂☘🍂☘🍂 اصلا حق تحکم را به احدی نمی توان داد ؛ حتی به معصوم هم نمی شود داد. چون خود این اصلا زشت وقبیح است که حق تحکم کردن بدهند. 🌟🍃🌟🍃🌟🍃 پیغمبر که ( النبی اولی بالمومنین من انفسهم ) سوره احزاب آیه 6 همان حق اولویتی که دارد باز معنایش حق حکومت بر طبق مصالح است؛ نه اینکه حق تحکم داشته باشد چون پیغمبر است پس حق تحکم وزورگویی به او داده شده است. منتها چون تحکم نمی کند بردیگران اولویت دارد اصلا این حق داده نمی شود. اصلا قابل اعطا نیست؛ ولو اینکه این طرف معصوم هم باشد. وصلی الله علی محمد وال محمد وعجل الفرجهم ☘⚜☘⚜☘⚜☘⚜ @hoghogezan ✨پاسخ به شبهات حقوق زن در اسلام
🌼بسم الله الرحمن الرحیم☘ زن یک انسان است وانسان میل دارد چرا باید زن به خاطر مصالح اجتماع در منزل حکومت مرد را تحمل کند؟ پاسخ : ابتدا باید بدانیم آیا طبیعت زن واقعا ابا دارد از این حکومت وفقط به خاطر مصالح این اجتماع منزلی باید تحمل کند؟ یا اینکه نه؛ زن از قبول این جهت ابا و امتناع ندارد ؟ 🍂🌷🍂🌷🍂🌷 در اجتماع بزرگ مسلم این جور است که همه افراد علی السویه میل دارند مطاع باشند ولی خوب نمی شود همه مطاع باشند. بالاخره بعضی از افراد باید انتخاب بشوند به یک مقامی ودیگران از او اطاعت کنند. ☘⚜☘⚜☘⚜ اینجا همان ضرورت و مصلحت اجتماع ایجاب می کند (که یکی رئیس ودیگری مرئوس باشد.) 🌹🍃🌹🍃🌹 ولی دراجتماع منزلی چطور؟ بدون شک درزن هم چون یک انسانی است ؛ وانسان خود خواه است ومیل برتری درهمه وجود دارد نمی شود بگوییم که در طبیعت زن میل برتری ومیل تسلط بر مرد وجود ندارد؛ بدون شک وجود دارد. 🍀🍂🍀🍂🍀🍂🍀 ولی شاهکار میل تسلطی که برزن قرار داده است ؛ نه از طریق تسلط آمرانه است؛ بلکه از طریق همان تسلط معنوی و قلبی است که مکرر عرض کردیم درهر جا میل به تسلط دردو فرد منجر به تنازع و کشمکش می شود؛ مگر میل به تسلط مرد برزن وزن بر مرد که درعین اینکه وجود دارد ( موجب تنازع نمی شود) یعنی مرد طبعا مایل است درخانه حالت تسلطی برزن داشته باشد وزن هم طبعا مایل است تسلط برمرد داشته باشد؛ 📢📢📢 توجه : ولی چون از دوراه مختلف قرار داده شده است منجر به تنازع و کشمش نمی شود. بلکه همین میل به تسلط ها بیشتر ایجاد وحدت می کند چرا؟ به جهت اینکه مرد می خواهد از راه همان به اصطلاح مردانگی وآمریت واینها تسلط داشته باشد یعنی به ظاهر فرمان بدهد؛(بکن ونکن ) وزن اطاعت بکند. ولی زن می خواهد از آن راه زنانگی که همان راه جمال ومحبوبیت است تسلط داشته باشد. به طوری که برقلب مرد نفوذ کرده باشد. 🌷🌟🌷🌟🌷🌟🌷 امروزه می گویند : زن از مردی که مثل یک نوکر از او اطاعت بکند وفقط ببیند که تسلطش برمرد این است که (آن مرد فقط) ازاو می ترسد ؛ اما دوستش ندارد واو در قلب این مرد نفوذ نکرده است تنفر دارد. آن میل تسلطی که طبیعت درروح او قرار داده است از این طریق است 🌷⚜🌷⚜🌷⚜🌷⚜ ولذا هیچ زنی درخودش احساس حقارت نمی کند از تسلط ظاهری مرد🔰 ولی به شرط اینکه تسلط معنوی وهمان وظیفه ای که فطرت وطبیعت برعهده او گذاشته است را حفظ کرده باشد. ⚜⚜⚜⚜⚜ آن وقت دو تسلط از دوطریق خواهد بود واین دو تسلط به جای اینکه ایجاد تنازع وکشمکش واختلاف بکند؛ بیشتر ایجاد وحدت می کند. خانواده مثل یک شرکتی می ماند که باید مدیر داشته باشد. ولی این شرکت ؛ یک شرکت طبیعی است ؛ یک شرکتی است که فطرت وخلقت اینها را خلق کرده است برای وحدت ▶️ وقهرا دراین چیزی قرار داده است که درآن نیست. درآن چیزی قرارداده است که دراین نیست. (که دراین صورت) قهرا ایجاد وحدت می شود. @hoghogezan 📚منبع: (مبانی ) حقوق زن ومرد در اسلام شهید مطهری ✅ وصلی الله علی محمد وال محمد وعجل الفرجهم .
⚜ بسم الله الرحمن الرحیم⚜ ایا اسلام اختیاراتی به مرد داده است که زن را ؟؟ 💠💠💠💠 ابتدا تحلیل وبررسی می کنیم. (واللاتی تخافون ) زنانی که شما بیم بودن آنها را دارید چه بکنیم ؟ (فعظو هن) پس آنها را موعظه کنید تا به راه بیایند. ❇️❇️❇️❇️ (واهجروهن فی المضاج ) در خوابگاه از آنها کناره گیری کنید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃 درسه مرحله پشت سر همدیگر ذکر می کند. 1: اول اینها را نصیحت وموعظه بکنید. اگر مفید واقع شد فبها اگر نشد: 2: ( واهجروهن فی المضاجع) آیا مقصود این است که رختخواب خودتان را جدا کنید یا نه در رختخوابی که هستید یک خورده خودتان را کنار بکشید ؛ حتی حدیث دارد بیش از این نه (بلکه فقط همین) همین مقدار یعنی لزومی ندارد که رختخواب را جدا بکنید درهمان رختخواب که هستید یک خورده خودتان را کنار بکشید. پشتتان را به طرف بکنید. بعد از آن اگر این هم مفید واقع نشد. یعنی زن آنچنان سر سختی به خرج داد که حتی این هم فایده نکرد. (واضربوهن ) بزنید آنهارا . این از مسلمات فقه شیعه وسنی هم هست. 🌼🍃🌼🍃🌼🍃 پیغمبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم فرمود: که این (آخر الدواء ) است. ودر عین حال (و ضربا غیر مدمی ولا مبرح ) وسائل شیعه جلد 21ص517 یعنی ضربی که فقط علامت تنفر باشد؛ تنفر شدید. یعنی نباید خون بیاورد؛ وخون بریزد ونه مبرح باشد ؛ یعنی تغییر رنگ بدهد. یعنی ضربی نباشد که بزند جایش سیاه بشود. یاحتی جایش قرمز بشود. 🍂🌺🍂🌺🍂🌺 یک روایتی دیگر که باز شیعه وسنی نقل می کنند. پیغمبر اکرم فرمود: (ان انسائکم علیکم حقا ولکم علیهن حقا) زنان شما بر شما حق دارند وشما بر آنها. (حقکم علیهن ان لا یوطئن فرشکم ) حق شما برآنها این است که قدم کس دیگر را به فراش شما نیاورند. خیانت آن جوری نکنند. (ولا یدخلن بیوتکم احدا تکرهونه ) در خانه شما کسی را که شما دلتان نمی خواهد اوبیاید؛ اورا وارد نکنند درقلمرو شما. (الا باذنکم ) مگر اینکه قبلا از شما اجازه بگیرند. 🍃🍃🍃🍃 (وان لا یاتین بفاحشه ) نه تنها برای فراش شما بلکه به طور کلی دچار فاحشه وعمل زشت نشوند. 🍂🍂🍂🍂🍂🍂 (فان فعلن) پس اگر این کار را کردند (فان الله قد اذن لکم) آن وقت خداوند به شما اجازه داده است .(ان تعظوهن) اول آنهارا موعظه کنید (وتهجروهن فی المضاجع) وبعد هم در خوابگاه از آنها کناره گیری کنید وبعد هم (وضربوهن ضربا غیر مبرح) بزنید آنها را زدنی که اثری نداشته باشد ؛ یعنی اثری در بدن او ایجاد نکند. ⚜🍂⚜🍂⚜🍂 (فاذا انتهین) اگر به راه آمدند (واطعنکم ) اطاعت کردند شمارا آن وقت دیگر از نشوز خارج می شوند. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂 (فعلیکم رزقهن وکسوتهن بالمعروف ) آن وقت روزی آنها وحقوقی که دارند از نفقه واینها را باید بدهید در آن حدی که لازم است. ⚜🍂⚜🍂⚜🍂⚜ نشوز چیست ؟ مقصود نشوز که این به اصطلاح همان قیام وارتفاع است این است که هم مرد باید تسلیم حقوق و وظایف خودش باشد وهم زن باید تسلیم حقوق وظایف خودش باشد؛ اگر تسلیم آن حق و وظیفه که دارند نشوند مرد آن وقت ناشز می شود وزن هم می شود ناشزه .(گردنکشی کردن از امر است) پس نشوز معنایش تمرد امر زن از مرد نیست والا در مورد مرد گفته نمی شد. @hoghogezan 📚 منبع: حقوق زن ومرد دراسلام شهید مطهری . وصلی الله علی محمد وال محمد وعجل الفرجهم. 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ✨پاسخ به شبهات حقوق زن در اسلام در این کانال کلیه ی شبهات مربوط به حقوق زن در اسلام را می توانید مشاهده کنید. لطفا لینک کانال را در گروه ها به اشتراک بگذارید.
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺 ✨چرا زن براى رفتن به هر جا بايد از شوهر بگيرد، ولى مرد آزاد است؟ آيا اين نشانه در اسلام نيست؟ قسمت اول1⃣ قبل از هر چيز در جهت داشتن تصويرى روشن از مسئله «اذن از شوهر» بايسته است به برخى احكام و مقررات مربوط به آن توجه كنيم. بر اساس منابع فقهى لازم است زن جهت خروج از منزل رضايت همسر را جلب نمايد. از اين قانون كلى موارد زير استثنا شده است: 1. خروج از منزل براى كسب معارف اعتقادى به مقدار لازم و ضرورى و همين طور براى فراگيرى وظايف شرعى الزامى. 2. معالجه بيمارى چنانكه امكان درمان درمنزل نباشد. 3. خروج براى فرار از ضررهاى جانى، مالى و عرضى. 4. خروج براى انجام واجبات عينى مانند حج، شركت در انتخابات، نجات نفس محترمه. 5. چنانچه ماندن در منزل توأم با عسر و حرج غيرقابل تحمل باشد خروج جايز است. 6. چنانچه در ضمن عقد نكاح انتخاب مسكن و اشتغال به مشاغل ادارى به زوجه محول شده باشد و به عنوان شرط ضمن عقد براى خود سلب محدوديت كرده باشد. 7. خروج براى تأمين معاش چنانچه شوهر او قادر به آن نباشد يا از انفاق سرپيچى كند. 8. خروج از منزل براى تظلّم و دادخواهى.جامع‏المسائل، فاضل لنكرانى، ج 1، ص 460، استفتاء 1625. در صورتى كه مرد با زن كارمند يا شاغل ازدواج كند و هنگام ازدواج شرطى براى عدم ادامه كار نكند بعد از ازدواج حق ممانعت از اشتغال همسر را ندارد.همان، ص 463. حكمت لزوم اذن براى خروج همسر خانواده اجتماعى كوچك است كه زيربناى اصلى تعالى فرد و اجتماع بشر را تشكيل مى‏دهد از اين رو اهميت بسزايى در انديشه اسلامى دارد و از ساز و كار ظريف و پيچيده‏اى تبعيت مى‏كند كه تمام جوانب مصالح فردى و خانوادگى و اجتماعى اعم از مصالح دنيوى و اُخروى در آن لحاظ شده است. بر اساس الگوى دقيق و همه جانبه اسلام، زن به لحاظ جسم و طبع لطيف، وظيفه مادرى و همسرى به او واگذار شده و همواره بر لزوم حفظ اين لطافت كه لازمه مادرى و همسرى است تأكيد گرديده است. در اين راستا احكام مختلفى براى زن و مرد معيّن گرديده است. لزوم تأمين كليه نيازهاى زن به وسيله شوهر و به حداقل رساندن نياز زن به خروج از خانه از اين دسته احكام است. همچنين وظيفه مديريت اين اجتماع كوچك به شوهر محوّل گرديده است. مديريت خانواده مانند مديريت هر نهاد ديگر اقتضائاتى دارد كه نظارت بر عملكرد اعضا خانواده و از جمله «لزوم اذن خروج همسر» تحت شرايط و احكام ويژه از آن جمله است. همان گونه كه مديريت در يك نهاد ساده و ابتدايى مانند اداره يا كارخانه مقتضى هماهنگى و قانون مدارى اعضاء و احساس مسئوليت در مورد تكاليفشان است در نهاد زيربنايى و مهم خانواده نيز اين سازوكار بايستى بر اساس مصالح افراد خانواده رعايت شود. ناگفته پيداست كه نحوه نظارت مدير خانواده نه بر اساس روابط خشك ادارى بلكه بر اساس قاعده رعايت معروف و مصلحت خانواده و تك تك اعضاى آن است. شهيد مطهرى در اين باره مى‏گويد: «مصلحت خانوادگى ايجاب مى‏كند كه خارج شدن زن از خانه توام با جلب رضايت شوهر و مصلحت انديشى باشد. البته مرد هم بايد در حدود مصالح زندگى نظر بدهد و نه بيشتر».مسأله حجاب، مرتضى مطهرى، ص 88. بى‏شك منطق اسلام با سالارى‏گرى به معنى تحكّم و حاكميت مطلق سلايق شخصى در مورد مديريت يك جامعه به شدّت مخالف است. سالارى‏گرى به معناى خودرأيى و خودمحورى ملازم نوعى خود برتربينى، جبّاريت و در نتيجه زورگويى است كه در آيات در آيات متعدد قرآن از جبارين به بدى ياد شده است هود: 59 و مائده: 22 و مريم: 14 و 32 و... و در آيه 15 سوره ابراهيم سرانجام جبارين را نااميدى و نابودى وعده داده است. و روايات به شدّت از آنها نهى شده و مورد لعن و نفرين خدا و پيامبر او قرار گرفته‏اند.«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنِّى لَعَنْتُ سَبْعَةً لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ كُلُّ نَبِيٍّ مُجَابٍ ... وَ الْمُتَسَلِّطُ بِالْجَبْرِيَّةِ لِيُعِزَّ مَنْ أَذَلَّ اللَّهُ وَ يُذِلَّ مَنْ أَعَزَّ اللَّهُ وَ الْمُسْتَأْثِرُ عَلَى الْمُسْلِمِينَ بِفَيْئِهِمْ مُسْتَحِلًّا لَهُ وَ الْمُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل»، بحارالأنوار، ج109، ص 107، باب 10، ح 4532. در روايتى از پيامبر اشاره شده است كه «چه بسا فردى از زمره جبّارين به شمار آيد حال آنكه تنها سرپرستى خانواده‏اش را بر عهده دارد» .ميزان الحكمه، ج 8، ص 300. از اين رو مردسالارى به عنوان رويكرد مديريتى در خانواده به شدّت نفى مى‏گردد و به جاى آن انديشه تقسيم كار، همكارى، مشورت و مصلحت حكم‏فرماست. @hoghogezan
چرا زن هنگام از منزل باید از مرد بگیرد؟ قسمت دوم2⃣ حال كه بنا شد بنا بر تقسيم حقوق و تكاليف بر اساس مدل اسلامى خانواده، مرد وظيفه‏ دار تأمين معاش و امنيت مالى و مادى و پشتوانه ی خانواده باشد زن نيز بايستى با التزام به تكاليف ويژه همسرى و مادرى مانند تمكين و اذن شوهر در خروج از منزل محيطى امن از نظر تربيتى و روانى براى همسر و فرزندان ايجاد نمايد. بديهى است آسيب‏پذيرى ويژه زن در خارج از منزل به خاطر لطافت جسمى و روحى امرى است كه بر هيچ‏كس پوشيده نيست. ضمن آنكه عدم كنترل خروج زن ممكن است زمينه گرايشات انحرافى يا اشتغالات منافى وظايف و تكاليف خانوادگى را ايجاد نمايد. علاوه بر اين چه بسا خروج زن از منزل بدون رضايت شوهر مفاسدى براى زن و ديگر اعضا خانواده در پى داشته باشد. چه بسيار خانواده‏هايى كه به لحاظ عدم پاى‏بندى به اين حكم مترقّى اسلامى كانون‏هاى گرم آنها از هم متلاشى شده است. البته در صورتى كه مرد بيش از حد متعارف و خارج از مصلحت خانواده، زن را در محدوديت قرار دهد، به گونه‏اى كه عرفاً سوء معاشرت دانسته شود، زن مى‏تواند دادخواهى كند، تا دادگاه مرد را مكلّف به حُسن معاشرت كند. در صورت زير بار نرفتن يا عدم امكان اجبار وى به گونه‏اى كه ادامه زندگى زن با او غيرقابل تحمّل (حرجى) باشد، بنا به درخواست زن، دادگاه حكم عدم امكان سازش و جواز طلاق را صادر میکند. @hoghogezan
✨✨ چیست؟ چرا اسلام فقط را محدود می کند؟ در می گویند که زن و مرد یکسان آفریده شده اند پس چرا اسلام فقط زنان را محدود می کند؟ اگر بین زن و مرد تفاوتی نباشد پس مردها هم باید حجاب داشته باشند. ✨قسمت اول1⃣ پاسخ اجمالی زن و مرد از جهاتی مانند؛ خلقت از یک ذات و گوهر و بهره مندی از حقوق اجتماعی همانند تحصیل علم، آزادی قلم و بیان و...، مساوی هستند. ولی از لحاظ فیزیکی و روحی تفاوتهای فراوانی با هم دارند، که همین اختلافات باعث می شود تا احکامی همچون حفظ و رعایت حجاب در جامعه، قانونی مخصوص به خود را داشته باشند. زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است، قهرا به زن باید بگویند خود را در معرض نمایش قرار نده نه به‏ مرد. البته این گونه هم نیست که پوشش مخصوص خانم باشد و بر مردان اصلا حجابی لازم نباشد. پاسخ تفصیلی برای روشن شدن پاسخ توجه به چند نکته ضروی است: 1. زنان و مردان از جهاتی مانند؛ خلقت از یک ذات و گوهر[1]، و بهره مندی از حقوق اجتماعی همچون؛ ازدواج، تعلیم و تربیـت، احقاق حقوق، آزادی اندیشه، بیان و قلم و ... مساوی هستند. 2. زن و مرد در عین این که از جهات متعدد مساویند از جهات متعدد دیگر با هم اختلاف دارند. علامه طباطبایی در این مورد چنین می فرمایند:«زن در عین دارا بودن مشترکات، از جهاتی با مرد اختلاف دارد، چون ویژگی های ساختمانی متوسط زنان نظیر: مغز ، قلب ، شریانها ، اعصاب ، قامت و وزن ، طبق آن چه که در کالبد شناسی توضیح داده شده است از متوسط مردان در همان ویژگی ها مؤخرتر است و این مسئله موجب شده است که جسم زن لطیفتر و نرم تر از مرد باشد و در مقابل، جسم مرد درشت تر و سخت تر باشد. و احساساتی لطیف نظیر: دوستی ، رقت قلب ، زیباگرایی و آرایش جویی در زن بیشتر و اندیشه گرایی در مرد فزون تر شود . بنابر این؛ زندگی زن « احساس گرا » و زندگی مرد « اندیشه گرا » است».[2] منابع: [1] نساء، 1 "یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحدة و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا کثیرا و نساء و اتقوا الله الذی تسالون به و الارحام ان الله کان علیکم رقیبا". [2] ترجمه المیزان، ج‏2، ص 416. @hoghogezan
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✨ چیست؟ چرا اسلام حجاب را برای ضروری می داند؟✨ قسمت دوم2⃣ یکی از شبهاتی که امروزه در جامعه ما مطرح می‌شود این است که هدف اصلی حکم حجاب حفظ عفت و حیا است، اما برای حفظ عفت و حیا لزوماً نیازی به پوشاندن موها و گردن نیست؛ پوشش یک زن می‌تواند خالی از هر گونه جلوه‌گری جنسی و تبرّج باشد اما درعین‌حال منطبق با پوشش شرعی نباشد. جدای از مناقشاتی که در زمینه مقدمه این ادعا شده که بعدا به این مناقشات اشاره خواهد شد، پاسخ این اشکال، از مباحث گذشته نیز روشن می‌شود؛ یعنی حتی اگر ادعای مطرح شده در این شبهه مبنی بر امکان حفظ عفاف بدون پوشش شرعی را بپذیریم، حجاب صرفاً برای حفظ ملکه حیا و عفت در زن نیست بلکه عوامل متعدد دیگری مانند حفظ آرامش روانی، بالا بردن ارزش زن در مقابل مردان، جلوگیری از آشفتگی زنان و مردان جامعه، حفظ و تاکید بر هویت اسلامی و ... را نیز در بر می‌گیرد. هر یک از این امور، اگرچه نسبتی با «حفظ عفت» دارند، اما دارای کارکردها و آثار متفاوتی نیز هستند و لذا حجاب علاوه بر مساله عفت و حیا می‌تواند ثمرات فراوان دیگری نیز داشته باشد. منبع: کتاب مسئله حجاب شهید مطهری @hoghogezan
✨✨ چیست؟ چرا اسلام فقط زنان را محدود می کند؟ ✨قسمت سوم3⃣ 3. اصل پوشش مخصوص خانمها نیست و بر مردان نیز تا حدودی لازم است[3]. 4. به نظر ما فلسفه پوشش برای بانوان به چند چیز برمی گردد. بعضی از آنها جنبه روانی دارد و بعضی جنبه خانوادگی و بعضی دیگر جنبه اجتماعی. الف). از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می‏کند. ب). از جنبه خانوادگی‏ حجاب سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین می‏گردد. ج). از جنبه اجتماعی حجاب موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع می‏گردد. به عبارت دیگر اسلام می‏خواهد انواع التذاذهای جنسی، چه بصری و لمسی و ...، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد، و اجتماع منحصرا برای کار و فعالیت ‏باشد. بر خلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذت جوییهای جنسی به هم می‏آمیزد اسلام می‏خواهد این دو محیط را کاملا از یکدیگر تفکیک کند.[4] 5. دلیل لزوم بیشتر و کامل برای زنان علاوه بر نکات گفته شده ویژگی های خاصی است که در خانم ها وجود دارد؛ زیرا زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است. قهرا به زن باید بگویند خود را در معرض نمایش قرار نده نه به‏ مرد. لذا با این که دستور پوشیدن برای مردان (مثل زنان) مقرر نشده است عملا مردان پوشیده‏تر از زنان از منزل بیرون می‏روند، زیرا تمایل مرد به نگاه کردن و چشم چرانی است نه به‏ خودنمایی، و بر عکس تمایل زن بیشتر به خودنمایی است نه به چشم چرانی. تمایل‏ مرد به چشم چرانی، بیشتر زن را تحریک به خودنمایی می‏کند و به همین جهت ‏«تبرج‏» (بزک نمودن) از مختصات زنان است.»[5] نکته ی پایانی این که پوشش بیشتر زن، سبب می‏گردد تا ارزش زن در برابر مرد بالا رود. حریم نگهداشتن زن میان خود و مرد یکی از وسائل مرموزی بوده است که زن برای حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است. اسلام زن را تشویق کرده است که از این وسیله استفاده کند. اگر اسلام تاکید کرده است که زن متین‏تر و با وقارتر و عفیف تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مردان نگذارد برای آن است که بر احترام زن افزوده ‏شود و همچون کالای بی ارزشی تلقی نگردد که به راحتی در اختیار همگان است.[6] بعبارت دیگر؛ پوشیده بودن زن ، در همان حدودی که اسلام تعیین کرده، موجب کرامت واحترام بیشتر اوست؛ زیرا او را از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون می دارد، پس حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است هم مصونیت زن را در پی دارد و هم مصونیت جامعه را در آلوده شدن به گناه. برای مطالعه بیشتر : 1. آیت الله احمد محسنی گرگانی ، "در ناب در صدف حجاب " انتشارات علوم اسلامی . 2. محمدی اشتهاردی ؛محمد؛حجاب بیانگرشخصیت ،چاپ اول نشر معاونت مبارزه با مفاسداجتماعی ناجا. 3. رزاقی،احمد،عوامل فساد وبد حجابی وشیوه های مقابله با آن ،چاپ چهارم ،نشر سازمان تبلیغات اسلامی ،1371ش. 4. شجاعی ،محمد درّوصدف،چاپ سوم ،نشرــ 1378ش. 5. مطهر ی،مرتضی ،مسئله حجاب ،نشر صدرا . 6. قرائتی ،محسن ،پوشش زن دراسلام ،چاپ نهم ،نشر ناصر ،1370ش. 7. جوادی آملی ،زن درآئینه جلال وجمال ،چاپ دوم ،نشر فرهنگی رجاء 1371ش. 8. فتاحی زاده ،فتحیه ،حجاب از دیدگاه قرآن وسنت ،چاپ دوم ،نشر دفتر تبلیغات اسلامی ،1376ش. منابع: [3] مثلا پوشش عورت واجب است و پوشش بقیه بدن در صورتی که در معرض نگاه نامحرم و سبب فتنه وفساد شود نیز واجب است مگر آن مقداری که به صورت متعارف (مثل سر و صورت) آشکار است. مسائل جدید، ج3، ص227 و 228. [4] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 19، ص 432. [5] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار ج 19، مسأله حجاب، ستر عورت. [6] نک: همان، با اندکی تغییر https://t.me/joinchat/AAAAAEAXaSWPL8DRCrvU5w @hoghogezan
✨✨ چیست؟ چرا اسلام فقط را محدود می کند؟ ✨قسمت چهارم4⃣ در مقاله استاد سوزنی به فلسفه در نگاه شهید می پردازد. از نظر وی حجاب ۴ فلسفه دارد؛ ۱-آرامش روانی۲-حفظ ارزش و بالا بردن احترام ۳-استحکام پیوند خانوادگی ۴-استواری اجتماع. به گزارش پايگاه شهيد مطهري به نقل از خبرگزاری مهر، در نوشتار پیش‌رو حجت الاسلام دکتر سوزنچی به بیان «فلسفه حجاب» در نگاه شهید مطهری می پردازد؛ شهید مطهری معتقد است بحث اصلی درباره حجاب این نیست که زنان باید برای حضور در اجتماع، آزاد باشند یا محدود؛ بلکه بحث اصلی آن است که آیا بهره‌گیری جنسی و شهوانی از زنان باید برای هر مردی مطلقاً امکان‌پذیر باشد یا خیر؟ آیا هر مردی باید اجازه تمتع بصری و لمسی از یک زن را در عرصه اجتماع داشته باشد؟ در واقع شهید مطهری در اینجا هم همانند مباحث حقوق زن، نشان می‌دهند که این نحوه طرح مساله که در جامعه ما شایع شده بازی کردن در میدان بازی غربی‌هاست و ابتدا سعی می‌کنند میدان بازی را اصلاح کنند و سپس بازی را شروع کنند. دقت در همین نحوه طرح مسئله می‌تواند پاسخ مناسبی به بسیاری از شبهات بحث حجاب باشد.  بعد از بیان این مقدمه، شهید مطهری به ۴ فلسفه برای حجاب اشاره می‌کنند: ۱- آرامش روانی ۲- حفظ ارزش و بالا بردن احترام زن. ۳- استحکام پیوند خانوادگی ۴- استواری اجتماع امروزه مسئله حجاب را بیشتر از زاویه حفظ عفت و حیا مورد توجه قرار می‌دهند درحالی‌که توجه کردن به مقوله حجاب، صرفاً از این زاویه، تصویر جامعی از این حکم الهی در اختیار ما قرار نمی‌دهد. ضرورت حجاب صرفاً حفظ عفت نیست بلکه کارکردهای اجتماعی و خانوادگی این دستور نیز در جای خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.  در مباحث گذشته اشاره شد که انسان دارای سه حیطه فردی، خانوادگی و اجتماعی است. مواردی که شهید مطهری به عنوان فلسفه حجاب ذکر می‌کند همه این حوزه‌ها را در بر می‌گیرد. دو مورد اول به جنبه فردی مربوط است، مورد سوم به خانواده و مورد چهام به اجتماع مرتبط است: از جنبه فردی، یک مسئله، مربوط به مردان است و یک مسئله مربوط به زنان، از زاویه تأثیر بر مردان باید گفت حفظ حجاب به لحاظ فردی موجب ایجاد آرامش روحی و کم شدن هیجانات و التهابات کاذب در مردان می‌شود؛ و ازمنظر زنان، حجاب موجب بالا رفتن ارزش ذاتی و مقام انسانی زنان می‌گردد.   از جنبه خانوادگی، حجاب موجب استحکام خانواده و پیوند زناشویی می‌شود چرا که مرد یا زنی که به لحاظ بصری و لمسی از فردی غیر از همسر خود بهره نگرفته است نسبت به همسر خود علاقه بیشتری احساس می‌کند و همین علاقه و لذت بیشتری که به تبعِ آن می‌ّبرد، به پایبندی بیشتر او به خانواده منجر می‌شود و همین بر روحیه زن و دلگرمی او به تلاش در محیط خانواده نیز اثر مستقیم می‌گذارد. اما کسی که با زنان و مردان گوناگونی ارتباط دارد زمینه این را پیدا می کند که بعد از مدتی نسبت به همسر خود سرد و بی‌تفاوت شود؛ و در نتیجه همسرش نیز در اثر چنین برخوردی به سردی خواهد گرایید.  حجاب به لحاظ اجتماعی نیز بسیار حائز اهمیت است و موجب تمرکز بیشتر افراد در فعالیت‌های کاری می‌شود. هر بخشی از فعالیت‌های اجتماعی که دارای اهمیت و جدیت است باید از جلوه‌گری‌های جنسی دور باشد؛ این مسئله حتی در جوامع غربی نیز به خوبی قابل مشاهده است یعنی پوشش زنان در کارخانه‌ها با آنچه در سطح جامعه و مثلا فروشگاهها دیده می‌شود کاملاً متفاوت است. آنجا که بحث از تولید و سر و کار داشتن با ماشین آلات صنعتی و امثال آن است جلوه گری‌های جنسی هیچ جایگاهی ندارد اما آنجا که بحث فروشندگی و تبلیغ کالاست این مسئله (خودنمایی جنسی) خودنمایی می‌کند لذا در بسیاری از کشورهای غربی، چهره جامعه به لحاظ پوشش، در ساعات کاری (صبح) با ساعات غیر کاری (بعد از ظهر و شب) کاملاً متفاوت است چرا که پوشش‌های نامتعارف و نیمه برهنه تناسبی با فعالیت جدی و کاری افراد ندارد لذا در ساعاتی کاری، این امور نمود بسیار کمتری در جامعه دارد. فعالیت کاباره‌ها، شب نشینی ها و مواردی از این دست نیز عمدتاً در ساعات تعطیلی مراکز کاری آغاز می‌شود.  علاوه بر این مواردی که شهید مطهری مطرح کرده، امروزه متوجه یک عامل دیگر در زمینه حجاب می‌شویم و آن حفظ و تاکید بر هویت مسلمانی افراد است. امروزه مخالفت بسیاری از کشورهای غربی با حجاب اسلامی و از سوی دیگر، زحماتی که مسلمانان در رعایت حجاب در این جوامع متحمل می‌شوند، پیش و بیش از هر چیز به خاطر این است که حجاب یک کارکرد فرهنگی و هویت‌ساز پیدا کرده که ارزش آن به هیچ وجه از چهار فلسفه فوق کمتر نیست. https://t.me/joinchat/AAAAAEAXaSWPL8DRCrvU5w @hoghogezan
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🚻 چگونه پیدا شده و چه فلسفه ای در اسلام دارد؟ قسمت 1⃣ 💠تاریخچه مهر: می گویند در ادوار ماقبل تاریخ که بشر به حال توحش می زیسته و زندگی شکل قبیله ای داشته به علل نامعلومی ازدواج باهم خون جایز شمرده نمی شده است. جوانان قبیله که خواستار ازدواج بوده اند ناچار بوده اند ازقبیله دیگر برای خود همسر انتخاب کنند. وبه میان قبایل دیگر می رفته اند. درآن دوره ها مرد به نقش خویش درتولید فرزند واقف نبوده است. فرزندان را به عنوان فرزند همسر خود می شناخته نه به عنوان فرزندان خود بااینکه شباهت فرزندان را باخود احساس می کرده نمی توانسته علت این شباهت را بفهمد. مردان موجودات عقیم ونازا به حساب می آمده اند وپس از ازدواج به عنوان یک طفیلی که زن فقط به رفاقت با او وبه نیروی بدنی او نیازمند است در میان قبیله زن به سر می برده است. دیری نگذشت مرد به نقش خویش در تولید فرزند واقف شد وخود را صاحب اصلی فرزند شناخت. ازاین وقت زن راتابع خودساخت و ریاست خانواده رابه عهده گرفت. دراین دوره هم ازدواج باهم خون جایز شمرده نمی شد ومرد ناچار بود ازمیان قبیله دیگر برای خود همسر انتخاب کند. چون حالت جنگ وتصادم میان قبایل حکمفرما بود انتخاب همسر از راه ربودن دختر ازقبیله دیگر صورت می گرفت. تدریجا صلح جای جنگ را گرفت و قبایل مختلف می توانستند هم زیستی مسالمت آمیزی داشته باشند. دراین دوره رسم ربودن زن منسوخ شد؛ ومرد برای اینکه دختر مورد نظر خود را به چنگ آورد می رفت میان قبیله دختر ؛ اجیر پدر زن می شد ومدتی برای او کار می کرد وپدر زن درازای خدمت داماد ؛ دختر خویش را به او می دادو او دختر را به میان قبیله خود می برد. تا اینکه ثروت زیاد شد. ومرد دریافت که به جای اینکه سال ها برای پدر عروس کارکند بهتر این است که یکجا هدیه لایقی تقدیم اوکند و دختر را از او بگیرد. این را کرد و از اینجا مهر پیدا شد. در نتیجه: درمراحل اولیه ؛ مرد به عنوان طفیلی زن زندگی می کرده وخدمتکار زن بوده است. دراین دوره زن برمرد حکومت می کرده است. درمرحله بعد که حکومت به دست مرد افتاد مرد زن را از قبیله دیگر می ربوده است. درمرحله سوم مردبرای اینکه زن رابه چنگ آورد به خانه پدر زن می رفته وسال ها برای اوکار می کرده است. درمرحله چهارم مرد مبلغی را به عنوان 《پیشکش》تقدیم پدر زن می کرده است ورسم مهر از اینجا ناشی شده است می گویند مرد وقتی حکومت اجتماع خانواده را دردست گرفت ؛ زن را در حکم برده و لااقل درحکم اجیر و مزدور خویش قرار داد و به او به چشم یک ابزار اقتصادی که احیانا شهوت او را نیز تسکین می داد نگاه می کرد به زن اسقلال اجتماعی واقتصادی نمی داد. محصول کارها و زحمات زن متعلق به دیگری بود زن حق نداشت به اراده خود شوهر انتخاب کند ونیز برای خود فعالیت اقتصادی داشته باشد. پولی که مرد به عنوان مهریه می داده ومخارجی که به عنوان نفقه می کرده است درمقابل بهره اقتصادی ای بوده که از زن در ایام زناشویی می برده است. 🔰 ادامه دارد https://t.me/joinchat/AAAAAEAXaSWPL8DRCrvU5w @hoghogezan
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🚻 چگونه پیدا شده وچه فلسفه ای در اسلام دارد؟ قسمت2⃣ دانشمندان می گویند: مرداز زن شهوانی تر است. در روایات اسلامی وارد شده که مرداز زن شهوانی تر نیست ؛ بلکه برعکس؛ لکن زن ازمرد درقابل شهوت تواناتر وخوددارتر آفریده شده است. این خصوصیت همواره به زن فرصت داده است که دنبال مرد نرود وزود تسلیم او نشود وبرعکس ؛ مرد را وادار کرده است که به زن اظهار نیاز کند وبرای جلب رضای او اقدام کند. یکی از آن اقدامات برای جلب رضای او وبه احترام موافقت او هدیه ای نثار او می کرده است. برای اینکه نقش جنس نر وجنس ماده یکی نبوده است. جنس نر همواره حالت ونقش متقاضی راداشته وجنس ماده هرگز باحرص وولع جنس نر به دنبال او نمی رفته است؛واز خود نوعی بی نیازی واستغنا نشان می داده است. مهر با حیا و عفاف زن یک ریشه دارد. زن به الهام فطری دریافته است که عزت واحترام او به این است که خود را رایگان دراختیار مرد قرار ندهد. همین ها سبب شده که زن توانسته باهمه ناتوانی جسمی ؛ مرد را به عنوان خواستگار به آستانه خود بکشاند. وآنگاه که تن به ازدواج بامرد می دهد عطیه وپیشکشی از او به عنوان نشانه ای از صداقت اودر یافت دارد. زن در مرد تاثیر فراوان داشته است. تاثیر زن درمرد درزن بیشتر بوده است. مردبسیاری ازهنرنمایی ها وشجاعت ها ودلاوری ها ونبوغ ها وشخصیت های خود را مدیون زن وخودداری های ظریفانه زن است؛ مدیون حیا وعفاف زن است. زن همیشه مرد را می ساخته و مرد اجتماع را. آنگاه که حیا وعفاف و خودداری زن از میان برود وزن بخواهد درنقش مرد ظاهر شود؛ اول به زن مهر باطله می خورد وبعد مرد مردانگی خودرا فراموش می کند وسپس اجتماع منهدم می گردد👆👆 همان قدرت زنانه که توانسته درطول تاریخ شخصیت خود را حفظ کند وبه دنبال مرد نرود و مرد را به عنوان خواستگار به آستان خود بکشاند؛ حیا وعفاف را شعار خود قرار دهد بدن خودرا از چشم مرد مستور نگه دارد وخود را اسرار آمیز جلوه دهد الهام بخش مرد وخالق عشق اوباشد هنر آموز وشجاعت بخش ونبوغ آفرین اوواقع شود و... همان قدرت می توانسته مرد را وادار کند که هنگام ازدواج عطیه ای به نام 《مهر》 تقدیم او کند. مهر ماده ای است از یک آیین نامه کلی که طرح آن درمتن خلقت ریخته شده وبادست فطرت تهیه شده است. ادامه دارد 🔰 📚منبع: کتاب حقوق زن ومرد از دیدگاه اسلام شهید مطهری جلد دوم. انتشارات بینش مطهر https://t.me/joinchat/AAAAAEAXaSWPL8DRCrvU5w @hoghogezan
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🚻 چگونه پیدا شده وچه فلسفه ای در اسلام دارد؟ قسمت3⃣ ✳️مهر در قرآن : قرآن کریم بالطایف وظرایف بی نظیری می گوید: (وآتو االنساء صدقاتهن نحله) سوره نساء آیه 4 یعنی کابین زنان را که به خود آنها تعلق دارد(نه به پدران ویا برادران آنها) وعطیه وپیشکشی است از جانب شما به آنها به خودشان بدهید. قرآن کریم به سه نکته اساسی اشاره کرده است : 1: بانام 《صدقه》(به ضم دال)یاد کرده است نه با نام 《مهر》صدقه از ماده صدق است وبدان جهت به مهر صداق یاصدقه گفته می شود که نشانه راستین بودن علاقه مرداست. مفسر صاحب کشاف به این نکته تصریح کرده اند؛ ونیز به گفته راغب اصفهانی درمفردات 《غریب القرآن》 علت اینکه صدقه گفته اند این است که نشانه صدق ایمان است. 2: با ملحق کردن ضمیر (هن) به این کلمه می خواهد بفرماید که مهریه به خود زن تعلق دارد نه پدرومادر؛ مهر مزد بزرگ کردن وشیر دادن ونان دادن به اونیست. 3 : اینکه با کلمه 《نحله》کاملا تصریح می کند که مهر هیچ عنوانی جز عنوان تقدیمی وپیشکشی وعطیه وهدیه ندارد. دردنیای غرب هم که به نام تساوی حقوق انسان ها حقوق خانوادگی رااز صورت طبیعی خارج کرده اند وسعی می کنند علی رغم قانون طبیعت ؛زن ومرد را دروضع مشابهی قرار دهند ورل های مشابهی درزندگی خانوادگی به عهده آنها بگذارند مرد همان وظیفه طبیعی خود یعنی نیاز دطلب ومایه گذاشتن وپول خرج کردن را انجام می دهد مرد به زن هدیه می دهد ومتحمل مخارج او می شود درصورتی که درازدواج فرنگی مهر وجود ندارد واز لحاظ نفقه نیز مسولیت سنگینی به عهده زن می گذارند. مهر یکی از نمونه هایی است که می رساند زن ومرد با استعداد های نامتشابهی آفریده شده اند وقانون خلقت از لحاظ حقوق فطری وطبیعی سند های نامتشابهی به دست آنها داده است. ادامه دارد 📚منبع: کتاب حقوق زن ومرد از دیدگاه اسلام شهید مطهری جلد دوم. انتشارات بینش مطهر. https://t.me/joinchat/AAAAAEAXaSWPL8DRCrvU5w @hoghogezan
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🚻 چگونه پیدا شده وچه فلسفه ای داشته است؟ قسمت4⃣ در قسمت های پیش فلسفه وعلت اصلی پیدایش مهر را ذکر کردیم. معلوم شد مهر از آنجا پیدا شده که قانون خلقت درروابط دوجنس به عهده هریک از آنها نقش جداگانه ای گذاشته است. ونیز مهر از احساسات رقیق وعطوفت آمیز مرد ناشی شده ؛نه از احساسات خشن ومالکانه او. آنچه از ناحیه زن دراین امر دخالت داشته حس خوداری مخصوص اوبوده؛ نه ضعف وبی اراده بودن او. مهرتدبیری است از ناحیه قانون خلقت برای بالا بردن ارزش زن وقرار دادن اودر سطح عالی تری. مهر به زن شخصیت می دهد. ارزش معنوی مهر برای زن بیش از ارزش مادی آن است. در جاهلیت ؛ پدران ومادران مهر را به عنوان حق الزحمه وشیربها حق خود می دانستند. قرآن این رسول جاهلیت را منسوخ کرد. ونیز در جاهلیت پدران از طرفی برای خود حق ولایت وقیمومت قائل بودند ودختر را با اراده خودشان شوهر می دادند نه به اراده خوداو واز طرف دیگر مهردختر را متعلق به خود می دانستند؛ ودختران را معاوضه می کردند به این ترتیب هریک از دو دختر مهر دیگری به شمار می رفت؛ که اسلام این رسم را هم منسوخ کرد. پیامبر اکرم (صلوات الله علیه واله وسلم) فرمود: (لا شغار فی الاسلام) یعنی دراسلام معاوضه دختر یا خواهر ممنوع است. اسلام آیین کار کردن داماد برای پدر زن را(همانطوری که در بخش های قبل توضیح داده شد)منسوخ کرد. داستان حضرت موسی وشعیب علیهما السلام که در قرآن کریم آمده است ؛ از وجود چنین رسمی حکایت می کند. ودر زمان جاهلیت رسوم دیگری نیز بود که عملا موجب محروم بودن زن از مهر می شد. یکی از آنها رسم ارث زوجیت بود. اگر مرد می مرد وارثان او از قبیل فرزندان وبرادران همسری زن او را به ارث می بردند و خود را مختار می دانست که زن او را به دیگری تزویج کند و مهر را خودش بگیرد و یا با همان مهری که میت قبلا پرداخته زن خود قرار دهد. قرآن کریم این رسم ارث زوجیت راهم منسوخ کرد. (یا ایهاالذین ءامنوالا یحل لکم ان ترثوا النساء کرها) سوره نساء آیه 19 ای کسانی که ایمان دارید باید بدانید که برای شما روا نیست که زنان نورثان خود را به ارث ببرید درحالی که خود آن زنان میل ندارند که همسر شما باشند. قرآن کریم ازدواج با زن پدر را هم حرام کرد( ولا تنکحوا ما نکح اباوکم)سوره نساء آیه 22 یعنی بازنان پدران خود ازدواج نکنید. اسلام هر رسمی که موجب تضییع مهر زنان می شد منسوخ کرد. از آن جمله اینکه وقتی که مردی نسبت به زنش دلسرد و بی میل می شد او را در مضیقه و شکنجه قرار می داد؛تا او را با تحت شکنجه قرار دادن به طلاق راضی کند و تمام و یا قسمتی از آنچه به عنوان مهریه به او داده از او پس بگیرد. قرآن کریم فرمود: (ولا تعضلوهن لتدهبوا ببعض ما ءاتیتموهن) سوره نساء آیه 19 یعنی: زنان را به خاطر اینکه چیزی از آنها بگیرید و قسمتی از مهری که به آنها داده اید جبران کنید؛ تحت مضیقه وشکنجه قرار ندهید. ونیز رسوم دیگری در میان آنها بود که مرد مهر سنگینی قرار می داد. اما همین که از او سیر می شد و به دنبال عروس دیگری بود زن را متهم می کرد به فحشا وحیثیت او را لکه دار می کرد. وبا این تهمت می خواست مهری که داده بود پس بگیرد. قرآن کریم این رسم را نیز منسوخ کرد و جلوی آن را گرفت. ادامه دارد. 📚منبع : کتاب حقوق زن ومرد از دید گاه اسلام شهید مطهری جلد دوم. انتشارات بینش مطهر. https://t.me/joinchat/AAAAAEAXaSWPL8DRCrvU5w @hoghogezan
🌷بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 در اسلام و از دیدگاه قرآن چیست؟ قسمت آخر قرآن کریم تصریح می کند که مهر 《 》و است. قرآن این عطیه و را لازم می داند. و رمز فطرت بشر را با کمال دقت رعایت کرده است و برای اینکه هر یک از زن و مرد نقش مخصوصی که در طبیعت از لحاظ علایق دوستانه به عهده آنها گذاشته شده فراموش نکند؛ لزوم مهر را تاکید کرده است. نقش زن این است که پاسخگوی محبت مرد باشد. محبت زن خوب است به صورت عکس العمل محبت مرد باشد نه به صورت ابتدایی. عشق ابتدایی زن ؛ یعنی عشقی که از ناحیه زن شروع بشود و زن بدون آنکه مرد قبلا او را خواسته باشد عاشق مردی بشود؛ همواره مواجه باشکست عشق وشکست شخصیت خود زن است. 👆👆👆👆 برخلاف عشقی که به صورت پاسخ به عشق دیگری در زن پیدا می شود؛ اینچنین عشق ؛ نه خودش شکست می خورد و نه به شخصیت زن لطمه و شکست وارد می کند. 📚منبع : کتاب حقوق زن ومرد از دیدگاه اسلام شهید مطهری جلد دوم انتشارات بینش مطهر https://t.me/joinchat/AAAAAEAXaSWPL8DRCrvU5w @hoghogezan
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 چرا در اسلام زن نصف ارث مرد است؟ ✨پاسخ اجمالی✨ یکی از علت‌های زیاد بودن ارث مرد نسبت به زن آن است که زن بر عهده مرد است؛ یعنى مرد علاوه بر این‌که باید خود را تأمین کند، موظف است هزینه زندگى زن و فرزندان را هم تأمین نماید. از سوى دیگر، مرد دهنده مهریه و زن گیرنده آن است. در واقع می‌توان ادعا کرد که آنچه زن از و مهریه نصیبش می‌شود، پس انداز او قرار می‌گیرد، در حالى که سهم الارث مرد، صرف مخارج زندگى خود و همسر و فرزندانش می‌شود. علاوه بر این؛ در شرع اسلام، تکالیفى برعهده مرد گذاشته شده است که مستلزم صرف مال می‌باشد؛ مانند هزینه‌هایى که مرد باید در راه جهاد بپردازد و یا جایى که یکى از بستگان، به صورت خطایى مرتکب قتل یا جرحى شود، مرد به عنوان عاقله، در پرداخت دیه مقتول، مسئولیت دارد، در حالى که زن هیچ مسئولیتى در این زمینه‌ها ندارد. گرچه به ظاهر، سهم مرد دو برابر سهم زن است، لکن در عمل بهره واقعى او از ثروت‌هاى جامعه به مراتب کمتر از زن است. چه این‌که مرد در مقابل ارث زیادترى که می‌گیرد، مسئولیت‌هاى مالى سنگین‌ترى نیز بر دوش دارد. در یک کلام می‌توان گفت: علت تفاوت ارث زن و مرد به دلیل ایجاد توازن و تعادل میان حقوق و تکالیف هر یک از آنان است. ✨پاسخ تفصیلی✨ 1⃣قسمت اول قبل از پرداختن به پاسخ سؤال، لازم به تذکر است که قاعده دو برابر بودن سهم مرد نسبت به زن، یک قاعده کلى نیست، بلکه در شرع و قانون، مواردى وجود دارد که در ارث بردن، فرقى میان زن و مرد نیست؛ مانند پدر و مادر میت که هر دو به صورت مساوى ارث می‌برند و فرقى بین آنها وجود ندارد. از دیرباز، این سؤال مطرح بوده است که چرا ارث زن نصف ارث مرد است و آیا این نوعى تبعیض به نفع مردان نیست؟ در روایتى از امام صادق(ع) سؤال می‌شود که چرا زن که ضعیف‌تر است و احتیاج به حمایت بیشترى دارد، باید از ارث یک سهم داشته باشد و مرد که از حیث قواى بدنى و جسمانى قوی‌تر از اوست، باید دو سهم از میراث میت را تصاحب نماید؟ امام(ع) در پاسخ می‌فرماید: به دلیل این‌که مرد تکالیف بیشترى داشته و مسئولیت‌هاى سنگین‌ترى بر دوش دارد. مرد باید به جهاد برود و مخارجى را در این زمینه متحمل شود، مرد باید علاوه بر مخارج خود، مخارج زندگى همسر خود را نیز تأمین نماید. مرد در ردیف عاقله است و باید در جنایت خطایى بستگان خود، با پرداخت مال، معاونت نماید در حالى که زن چنین وظایفى را ندارد.[1] منابع: [1]. حر عاملى، وسائل الشیعة، ج 26، ص 93، مؤسسه آل البیت؛ شیخ طوسى، تهذیب الاحکام، ج 9، ص174 و 275، دار الکتب الاسلامیة؛ الکافى، ج 7، ص 85 ادامه دارد... ✨پاسخ به شبهات حقوق زن در اسلام در این کانال کلیه ی شبهات مربوط به حقوق زن در اسلام را می توانید مشاهده کنید. لطفا لینک کانال را در گروه ها به اشتراک بگذارید. https://t.me/joinchat/AAAAAEAXaSWPL8DRCrvU5w @hoghogezan
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃 چرا در اسلام ارث زن نصف ارث مرد است؟ 2⃣قسمت دوم در روایت دیگرى از امام صادق(ع) بر این نکته تأکید شده که پرداخت مهریه از سوى مرد به زن، جبران نقصان ارث زن است.[2] آنچه در اسلام در باب ارث بیان شده، در واقع انقلابى به نفع زنان است. در جاهلیت، زن و دختران میت از ارث محروم بودند و تمامى میراث میت به پسران او انتقال می‌یافت، لکن اسلام قوانین جاهلى را باطل نمود[3] و زن را در زمره وراث میت قرار داده و به زن از همان ابتدا، در تملک و تصرف در اموال، استقلال اعطا نمود، امرى که به تازگى و در دو قرن اخیر به تدریج وارد قوانین کشورهاى اروپایى شد. با این‌که در ظاهر ارث مرد دو برابر ارث زن است، اما با دقت بیشتر روشن می‌شود که از یک نظر، ارث زنان دو برابر مردان است و این به خاطر حمایتى است که اسلام از حقوق زن کرده است. وظایفى که بر عهده مردان گذارده شده، موجب می‌شود در عمل، نیمى از در آمد آنان صرف زنان گردد. مرد باید هزینه زندگى همسر خود را طبق نیازمندى او از مسکن و پوشاک و خوراک و سایر لوازم بپردازد و هزینه زندگى خود و فرزندان نیز بر عهده اوست. حتى اگر شأن زن و موقعیت او اقتضا کند تا خدمتکارى را استخدام نماید و خودش هم توان مالى پرداخت مزد او را داشته باشد، باز هم پرداخت حقوق و مزد خدمتکار برعهده مرد است.[4] با این توضیحات، مشخص می‌شود که زیاد بودن ارث زن، لازمه توازن و تعادل میان ثروت زن و مرد است و در این میان اگر اعتراضى هست باید از سوى مردان باشد نه زنان.[5] منابع: [2]. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج 2، ص 57، دار الکتب الاسلامیة، 1365ش. [3]. ابوالفتح رازى، تفسیر روض الجنان، ج 10، ص 268، بنیاد پژوهش‌هاى اسلامى آستان قدس رضوى. [4]. ساوجى، مریم، حقوق زن در اسلام و خانواده، ص 113، مجرد، چاپ دوم، 1371ش. [5]. فضل الله، محمد حسین، نقش و جایگاه زن در حقوق اسلامى، ترجمه: فقهى زاده، عبدالهادى، ص 23، نشر دادگستر. ادامه دارد... https://t.me/joinchat/AAAAAEAXaSWPL8DRCrvU5w @hoghogezan
🔴باید به زن غربی در انتخاب پوشش کمک کنیم. 🔹خیلی به دعواهای اخیر و گیس بریدن های زنان غربی توجه نکنید ،واقعیت آن هست زن غربی در حوزه پوشش دچار سردرگمی شده است .از طرفی به او می‌گویند آزاد هستی وباید آزاد بپوشی واز طرفی این زن با این لباس ها نمی‌تواند از حیثیت خود مراقب کند . 🔹اما او هیچ راه حلی هم برای این تعارض ندارد.برای مثال لیدی گاگا که ملکه براندازان ما هم محسوب می‌شود در سردرگمی انتخاب پوشش ناخودآگاه به همان الگوی پوشش مردانه روی می آورد او الگوی مردانگی را برتر ومصون می‌باید و برای مراقبت از خود در جامعه مردسالارانه غرب لباس مردانه میپوشد .چرا؟چون او نمی‌داند حجاب وعفاف می‌تواند این تعارض را برای او حل کند ،او نمی‌داند حجاب هم زنانگی اورا حفظ خواهد کرد و دیگر نیازی به پیروی از مردانگی ندارد و هم مصونیت خواهد داشت و هم می‌تواند اثر گذار باشد.باور کنید زنان غربی نمی‌دانند،اگر می‌دانستنددیگر زنان به اصطلاح شاخص آنها اینقدر مضحک ومردانه لباس نمیپوشیدن ودر مصاحبه ها اشک نمی‌ریختند. مصاحبه ملاحظه فرمایید ✍عالیه سادات _______________ به ما بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/1551695884C5802850da3
15.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تمام اعمال من می تواند رنگ و بوی عبادت احرار به خود بگیرد. حتی حجاب و عفت من ✨ پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام https://eitaa.com/joinchat/1551695884C5802850da3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ جالب دانشگاه زنجان در مورد قوانین پوشش در دانشگاه ▪️▪️▪️▪️ 🇮🇷 سامانه هوشمند نظارت مردمی، مردم رسی 📩 10004996 🌐 UU1.IR 📮 http://ble.ir/10004996bot 🔰https://eitaa.com/mardomrasi پاسخگویی به شبهات حقوق زن https://eitaa.com/joinchat/1551695884C5802850da3
«آیا باید زن طوری لباس بپوشد و در اجتماع عمومی ظاهر شود که برجستگی پستان‌هایش را هم به مردان شهوت‌ران و چشم‌چران نشان بدهد و از آن‏طور که هست بهتر و جاذب‌تر برای آنها جلوه دهد؟ از وسائل مصنوعی در زیر لباس استفاده کند تا چاقی و زیبایی مصنوعی را هم برای فریفتن و دل‌ربودن مردان بیگانه به مدد بگیرد؟ این مدها و لباس‌های تحریک‌آمیز برای چه به وجود آمده است؟ این کفش‌های پاشنه بلند برای چیست؟ جز برای این است که حرکات ماهیچه‏‌های کفل را به دیگران نشان دهد؟ آیا لباس‌هایی که نازک‌کاری‏ها و برجستگی‌های بدن را نشان می‌دهد جز برای تهییج مردان و برای صیادی است؟ عملاً غالب خانم‌هایی که از این نوع کفش‌ها و لباس‌ها و آرایش‌ها استفاده می‌کنند تنها مردی را که در نظر نمی‌گیرند شوهران خودشان است. غریزۀ خودآرایی و شکارچی‏‌گری در زن، غریزۀ عجیبی است. وای اگر مردان هم به آن دامن بزنند و مدسازان و طراحان، نواقص کار آنان را برطرف کنند و مصلحین اجتماع (!) هم تشویق کنند. اگر دختران در اجتماعات عمومی، لباس ساده بپوشند، کفش ساده به پا کنند، با چادر یا با پالتو و روسری کامل به مدرسه و دانشگاه بروند، آیا در چنین شرایطی بهتر درس می‌خوانند یا با وضعی که مشاهده می‌کنیم؟ اصولاً اگر التذاذهای جنسی و منظورهای شهوانی در کار نیست چه اصراری است که بیرون رفتن زن به این شکل باشد؟» (مرتضی مطهری، مسألۀ حجاب، صص۱۰۰-۱۰۱). https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi https://eitaa.com/joinchat/1551695884C5802850da3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ترسا کوربین فعال حوزه حقوق زن آمریکایی 🔹تازه مسلمان شدگان غربی آن راهی را تجربه کردندکه در ایران تازه عده ای آغاز کرده اند.به راستی چه می‌شود که ترسا می‌تواند در اسلام ستیز ترین کشورها با فطرت الهی خود اسلام را پیدا کند و به عنوان فعال حوزه زنان ،شناخته شود‌و در رسانه هایی که هزاران اسلام ستیز انها را رصد میکند در دفاع از حجاب صحبت کنند و مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند ؟ ◀️به صحبت های ترسا گوش کنید معتقد است حجاب مانع ورود اندیشه ها به مغزش نمی‌شود. ✍عالیه سادات 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش کانال پاسخگویی به شبهات حقوق زن https://eitaa.com/joinchat/1551695884C5802850da3
12.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴استاد حاج کاظم روحبخش 🔻طرف میگه: هیچ جا قرآن مجازاتی برای بی حجابی نیاورده، همون طور که مجازاتی برای بی نمازی و غیبت کردن نیاورده... 🔻حجاب هم مثل دروغ و غیبت یک اصل اخلاقی و نمیشه مجبور کرد کسیو... کانال تحلیلی 👇👇👇👇👇👇 ✅https://eitaa.com/joinchat/3569156444C669a065b42 پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام👇 https://eitaa.com/joinchat/1551695884C5802850da3