هو
هرگز چیزی از دین نصیبِ تو نخواهد شد مگر آنکه همهی خلایق را محترم بشماری.
محییالدینإبنعربی
هدایت شده از جٰامِعُ الْأَسْرار
﷽
📜اگر[طالب] مجذوب است، در آن صورت عنایت الهی با او استصحاب و همراهی دارد، بنابراین نیازی به مرشد از جنس خودش ندارد و این چنین شخصی بسیار کمیاب است.
📘فتوحات مکیه، باب هفتاد و دوم:اسرار حج، بخش شصت و دوم از فتح مکّی
@JAMEOLASRAR110
هو
✨﷽✨
ای درویش!
هر که خود را شناخت علامت او آن باشد که چنانکه قلم را مسخّر میدید، اکنون انگشت را هم مسخّر میبیند.
اگر چه دست محرّک انگشت است، و انگشت محرّک قلم است و از قلم حرف پیدا می آید،
امّا چه تفاوت است میان حرف و قلم و انگشت و دست، چون هر چهار عاجز و مقهور و مسخّراند، محرّک جمله روح است؛
کاینات را بیکبار همچنين می دان،که هر یک سبب وجود یکدیگرند، و هر یک محرّک یکدیگرند،
امّا جمله عاجز و مقهور و مسخّر خدایاند،
وجود همه از خدای است و حرکت همه از خدای است و موجد و محرّک جمله خدای است،
و ازینجا گفته اند که خود را و افعال خود را بشناس تا خدای را و افعال خدای را بشناسی.
#عزیز_الدین_نسفی
https://t.me/donyaye_darvishi
✾࿐༅🍃🌹 🤲 🌹🍃༅࿐✾
🤍 در پناه نور و عشق الهی 🤍
https://t.me/donyaye_darvishi
✾࿐༅🍃🌹 🤲 🌹🍃༅࿐✾
🤍 در پناه نور و عشق الهی 🤍
هو
نقلست که شخصی برِ شیخ آمد و گفت: دستوری ده تا خلق را به خدا دعوت کنم! گفت: زنهار تا به خویشتن دعوت نکنی!!! گفت: شیخا ! خلق را به خویشتن دعوت توان کرد ؟
گفت: آری ! اگر کسی دیگر دعوت کند و ترا ناخوش آید نشان آن باشد که دعوت به خویشتن کرده باشی!!!
عطار / تذکره الاولیاء
ذکر شیخ ابوالحسن خرقانی
هو
روی بِنْمای و وجودِ خودم از یاد بِبَر
خِرمنِ سوختگان را همه گو باد بِبَر
ما چو دادیم دل و دیده به طوفانِ بلا
گو بیا سیلِ غم و خانه ز بنیاد بِبَر
زلفِ چون عَنبَرِ خامَش که ببوید؟ هیهات
ای دلِ خامْ طمع، این سخن از یاد بِبَر
سینه گو شعلهٔ آتشکدهٔ فارس بِکُش
دیده گو آبِ رخِ دجلهٔ بغداد بِبَر
دولتِ پیرِ مُغان باد که باقی سهل است
دیگری گو برو و نامِ من از یاد بِبَر
سعی نابرده در این راه به جایی نرسی
مزد اگر میطلبی طاعتِ استاد بِبَر
روزِ مرگم نفسی وعدهٔ دیدار بده
وان گَهَم تا به لَحَد فارغ و آزاد بِبَر
دوش میگفت به مژگانِ درازت بِکُشم
یا رب از خاطرش اندیشهٔ بیداد بِبَر
حافظ اندیشه کن از نازکیِ خاطرِ یار
برو از دَرگَهَش این ناله و فریاد بِبَر
هدایت شده از مَشارِقُ الأَنْوار
┄┄┅━༅❀﷽❀༅━┅┄┄
از راههای کوشش در رفع اغیار، طریقهٔ جنید بغدادی قدس سره است. برای رفع مزاحم طریق حقّ هشت گونه شرط را ملحوظ خاطر داشته است :
وضوی دائمی و روزهٔ دائمی و سکوت دائمی و خلوت دائمی و ذکر دائمی، یعنی همواره به انجام همگی آنها مواظبت و ملازمت داشته باشد ؛ و مراد از ذکر همانا کلمهٔ شریفهٔ لا اله الا الله است؛ و دیگر آنکه دل خود را همواره به شیخ طریق خویش متوجه سازد و از باطن او استمداد نماید، و دیگر دوام نفی خواطر است که هیچگونه خاطره ای بشخصه در خویش بوجود نیاورد و هشتم حق هیچگونه اعتراضی نسبت به خدای عزوجل به خود ندهد؛ و هر گونه سود و زیانی که به او می رسد از سوی خدای منان بداند و آنچنان به حالت تسلیم بگراید که درخواست ورود در بهشت یا پناهندگی از دوزخ هم از وی نداشته باشد.
📚 فوائح الجمال و فواتح الجلال، عارف کامل شیخ نجم الدین کبری، صص ۶۸ و ۶۹
•❈•══════┅┅
@An_Noor128
هو
سوگند به خدا از آن حرفی [در کتاب فتوحات مکیه] ننوشتم مگر اینکه از املای الهی و القای ربانی یا الهام روحانی در قلب کیانی بوده است ، با اینکه نه رسل متشرعیم نه انبیای مکلف ، زیرا رسالت تشریع و نبوت تکلیف با رسول خدا محمد صلی الله علیه و آله پایان پذیرفت و انقطاع یافت و بعد از وی نه رسولی باشد نه نبیی که تشریع کند و تکلیف فرماید.. سوگند به خدا که برای ما جز میراث و سلوک به طریق محمد صلی الله علیه و آله باقی نمانده.
شیخ محیی الدین بن عربی
فتوحات مکیه ، جلد ۳ ، صفحه ۴۵۶
@hou786
*هوالحیّ*
خاطره ای زنده شد که شاید مربوط به این مطلب باشه
حضرت آقا حفظهاللهتعالی نقل فرمودند روزی یک طلبه افغانی به جلسه مرحوم آقا قدساللهسره مشرف شدن و لحظاتی ایشان را زیارت کرده و مرخص شده و ناپدید شد و هیچ خبری از وی نیامد.
حضرت حاج سید مرتضی قدساللهسره فرمودند این جوان افغانی طوری بود که احتیاج به استاد نداشت و امهات راه را گرفت و رفت....
*نقل به مضمون
والحمدلله رب العالمین
*هو*
بسم الله الرحمن الرحیم
الحَمدُ لِلّهِ ربِّ العالمینَ حَمداً أزلیّاً بِأبَدِیِّتِهِ و أبدیّاً بأزلیَّتِه ، سرمَداً بإطلاقِهِ، مُتجَلِّیاً مَرایا آفاقِه ، حمدَ الحامِدینَ دَهرَ الدّاهِرین.
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی بابِ اللهِ المَفتوحِ و کتابِهِ المَشروحِ ، ماهیَّةِ الماهِیّاتِ ،مُطلَقِ المُقَیَّداتِ ، سِرِّ السِّریّات المَوجودِ فی ظِلِّ اللهِ المَمدود ،المُنطَبِعِ فی مِرآتِ العِرفانِ ، المُنقَطِعِ مِن نَیلِهِ حَبلِ الوُجدانِ ، غَوّاصِ بَحرِ القِدَم ، مَهبِط الفَضلِ و الکَرَمِ ، حامِلِ سِرِّ الرَّسولِ ، مُهَندِس الأرواحِ و العُقولِ ، أدیبِ مَعلَمَةِ الأسماء و الشُّئون ، قَهرَمانِ الکافِ و النّونِ ، غایةِ الظُهورِ و الإیجاد ، مُحَمَّدِ بنِ علیٍّ الجواد ، علیهِ الصَّلوةُ و السَّلام.
هو
فرمایشات حضرت استاد شیخ قاسم طهرانی حفظه الله تعالی
⚜️حضرت حق را باید در درون خود دید.
در توجه به حضرت حق می فرمایند:
قوت تخاطب نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.
یعنی احساس کنیم که حضرت حق در مقابل ماست و ما همان طور که با دیگران صحبت می کنیم با خدای متعال هم به همین شکل صحبت کنیم.
چون خدا را دور می بینیم و بعید می دانیم از خودمان،
لذا مخاطبه ی ما قوّت ندارد و حالمان منقلب نمی شود.
در توجّه به حضرت حق بهترین نحوه ی توجّه این است،::
که شما حضرت حق را در درون خود ببینید،
یعنی متوجّه حضرت حقّی که در درون شما هم هست باشید نه آن خدایی که در بیرون است.
البتّه خدا در بیرون هم هست ولی مخاطب شما آن خدایی باشد که در درونِ خودِ شماست.
✨✨آثار توجه به حقیقت درون✨✨
نتیجه این می شود که شما توجّهتان سریعتر می شود آثار توحیدی خیلی بیشتری در نفس انسان دارد.
✨✨✨✨
اولاً :: آن حقیقت در درون من است خیلی فرق است که من متوجّه یک چیزی خارج از خودم شوم و یا متوجّه چیزی در درون خودم شوم .
زمانی که متوجّه حقیقت در درون خودم شدم حالت قرب و اتّحاد و یگانگی می آورد.
✨✨✨✨
و اگر هم مدّت طولانی مداومت داشته باشد و خدا را در درون خود مشاهده کند قاعدتاً سلطان معرفت طلوع خواهد کرد.
و انسان آن راه طولانی رجوع الی الحق را خیلی سریعتر و محکمتر می تواند طی کند.
به علاوه اینکه در اینجا در زمانی که توجّه به حضرت حق را در درون خودت در واقع یک درونِ گسترده و بی انتهای غیر متناهی برای خودت قائل می شوی.
و این مطلب خیلی مسئله مهمی است چون انسان نسخه ی حضرت حق است و همانطور که حضرت حق بی انتها است نسخه ی او هم بی انتها است.
لذا بزرگان و آنهایی که اهل مشاهده هستند دستور می دهند که حضرت حق را در درون خودتان ببینید.
جناب ابن فارض هم در یکی از اشعارشان می فرمایند:
ته دلاناً فانت اهل نزاکا
و می رسد به این جاکه:
و باطنی ماواکا
درون من ماوا و منزل توست!
و این خیلی مسئله ی خیلی مهمی است
که انسان از این طریق به آن حقایق زودتر دسترسی پیدا کند.
🍃والحمدلله رب العالمین
https://t.me/roholghodos_solok
هو
علامهی طباطبایی قدس سره
یاد آر خدا را تا تو را یاد کند. و بهنگامی که خدا بنده را یاد میکند، از جهل نجاتش میدهد. و اگر در امورش سرگردان بشود، خدا از او عجز و ناتوانی را دور میکند.
هو
حضرت جیلی قدساللهسره :
جناب شیخ اکبر قدساللهسره انسان کامل بود و تمام علومی که در کتابهایشان آورده اند از روح مقدسش اخذ کرده است..
*هوالحیّ*
قال شیخنا الکامل العارف بالله و بامرالله الشیخ عبدالکريم الجيلي(قدساللهسره) :
لانه(الشيخ الأكبر محيي الدين)_رضی الله عنه_کان هو الانسان الکامل و هذه العلوم التي يوردها في کتبه قاطبة مستفادة له أخذها من روحه...
*شرح المشکلات الفتوحات المکية. ص۴٨
هو
پیروی او بود دین حق و راه راست
سلطنت لافتی غیر علی را کراست
«شاه نعمتالله ولی»
هو
یا رب به علی بن ابی طالب و آل
آن شیر خدا و بر جهان جل جلال
کاندر سه مکان رسی به فریاد همه
اندر دم نزع و قبر هنگام سؤال
«ابوسعید ابوالخیر»