هو
خدا رحمت کند مرحوم آقای سید کمال میفرمودند (البته ایشان خیلی زحمت کشیدند خیلی بیدار خوابی و مناجات که تا آخر عمر هم داشتند) میفرمودند : در آخر زندگی ما راههای ساده را یاد گرفتیم بعد از این همه سختیها تازه فهمیدیم چقدر راه ساده است ما خودمان دور خودمان می پیچیدیم با این که ایشان خیلی مراقبه داشتند.
مثل همین حرف را ابوسعید ابوالخیر میگوید کتابی هست در احوالات ایشان که به عربی هم ترجمه شده است، خیلی ریاضت های عجیب و غریب میکشید و در اواخر حیات گفته بود که پاکسازی ذهن کنید، خواستههایت را زمین بگذار، راحت میشوی میروی، همهی مشکلات از خواستهها است خواستههای مادی و معنوی هر دوتا را کنار بگذار فقط در برابر خدا تسلیم باش.
📚فرمایشات حضرت استاد طهرانی حفظه الله
۹۵/۳/۱
https://t.me/+M8fwYqpxTOBlODQ8
هو
📜سالک باید در بند گشایش و عدم گشایش نباشد که تا بنده در این بند است نه بندهٔ خداست.
📘طرائق الحقایق، ج2، ص220
عمر سالک همه طی شد به تمنای وصال این ندانست که در ترک تمناست وصال
هو
🔷العلامة الطباطبائي "ره" :
المراقبة هي أن یتوجه الإنسان إلی الله و لایصرف وجهه عن الله في أي حال ...
المراقبة هي کمال یقرّب الإنسان إلی المقصد بل یوصله للمقصد ...
المراقبة یعني أن الإنسان في یقظته من أول الصباح حتی وقت النوم لایغفل عن ذکر الله و یکون کلامه و عمله کله لله و لکسب رضا الله ... یری الله في کل الأماکن حاضراً و لأعماله ناظراً و یری نفسه في محضر الله ... مفاتیح جمیع الأمور هي في المراقبة ... إن لم تکون المراقبة أو لا تعمل صحیحاً ، سائر الدستورات في السیر و السلوک لم یکن لها أي تأثیر.
🔷علامه طباطبایی (ره):
مراقبه این است که انسان به خدا توجه کند و تحت هیچ شرایطی از خدا روی برنگرداند...
مراقبه کمالی است که انسان را به مقصد نزدیک میکند، بلکه او رابه مقصد میرساند...
مراقبه یعنی این که انسان از زمانی که بیدار میشود از اول صبح تا زمان خواب
از یاد خدا غافل نشود
و گفتار و سخنش
عملش همگی برای خدا و برای جلب رضایت خداوند باشد...
خدا را در همه جا حاضر ببیند و ناظر بر اعمالش
و خودش را در پیشگاه خداوند متعال ببیند...
گشایش همه کارهاوامور در مراقبه است...
اگر مراقبه نباشد یا درست به آن عمل نشود،سایر دستورات در سیرو سلوک هیچ تاثیری نخواهد داشت
هو
بنده باید بر این اعتقاد داشته باشد که اعمالش او را به مقامات واصل نمیگرداند بلکه رحمت خدا باعث وصول او به مقامات است که به بنده توفیق عمل و توانایی بر انجام آن را عطا میکند.
همانا داخل شدن به بهشت نیز بهوسیلهٔ رحمت خدا ممکن است.
رسول خدا - صلی الله علیه و سلم- میفرمایند: «احدی بوسیلهٔ اعمالش به بهشت داخل نمیگردد.»
پرسیدند: حتی شما یا رسول الله؟
فرمودند: «و حتی من، مگر اینکه خداوند به رحمتش مرا در بر میگیرد.»
شیخ الاکبر محییالدین ابن العربی - قدس سره-
📚 مواقع النجوم
@IbnAarabi
هو
و او (یعنی حضرت عیسی -علیه السلام-) شیخِ اوّل ماست که به دستش توبه کردیم و او را با ما عنایت بزرگی است که لحظهای از ما غافل نمیشود، و امید چنان داریم که زمان نزولش را با خواست الهی درک نماییم.
شیخ الاکبر محییالدین ابن العربی
📚 فتوحات مکیه
باب ۳۶۷
@IbnAarabi
✨بسماللهالعلیالعالیالاعلی✨
💠از نصایح و نوشته های شیخ السالڪین حضرت درویش مولانا معصوم علیشاه گیلانی (دام عزه العالی) به این فقیر کمترین، یقینا درج و ثبت فرمایشات ایشان، همچون کلید فتح بابی برای رهروان و سلّاک طریق معرفت و حقیقت و چراغ راه آینــدگان خواهد بود، انشاءالله تعالی...
➖➖➖➖➖➖➖➖
هو۱۴۱
✍..وفای به عهد، از کمالات درویش است که در زمان تشرّف به مرشد می بندد و امروزه کم یافت می شود. حال وفا که ندارند جفا دارند و اگر کسی جواب خوبی را خوبی دهد برایم تعجب آور است اینقدر در جواب خوبی بدی دیده ام.
🔸حال سعی نمایید خدا را هیچ گاه فراموش نفرمایید که اغلب خطاها و گناهان به خاطر همین غفلت است و او را حاضر و ناظر بر خود بدانید و در محضر او معصیت نکنید و شاکر نعمت هایش باشید و از کمی و کاستی شکایت نکنید بلکه طلب رفع کمی و کاستی نمایید و در این عالم به غیر او تکیه نکنید که "فَتَوَکَّل عَلَی اللهَ فَهُوَ حَسبِهِ" و همواره به اعمالی که خشنودی او را در بردارد اهتمام نمایید.
فقیر و امثالهم باطنی نداریم که مدد رسان باشد بلکه مدد از باطن قطب عالم امکان روحی فداه و اولیای کامل اوست.
🔸در این زمانه هر مرشدی که مرید نداشته باشد و یا کم باشد طرفی ندارد و میگویند باری ندارد، در حالیکه بر عکس است؛ زیرا مرشد راه رفته دور خود را شلوغ نمیکند که "قَلیلَ مِن عِبادِیَ الشَّکُورَ" مصداق همین عرایضم میباشد که بندگان شاکر طبق فرموده حق، قلیل و کم هستند ؛فقیر درگاه حق نیز قلیل است.
🔸پیامبر اکرم ص فرمود:
"ما قَرُبَ عَبدٌ مِن سُلطانٍ إلاّ تَباعَدَ مِن اللّه ِ تعالى ، ولا كَثُرَ مالُهُ إلاّ اشْتَدَّ حِسابُهُ ، ولا كَثُرَ تَبَعهُ إلاکَثُرشیاطینهَ."
هيچ بنده اى به فرمانروايى نزديك نشد، مگر آن كه از خداوند متعال دور گشت، و ثروتش فراوان نشد، مگر آن كه حسابش سخت گشت، و مريدانش زياد نشدند، مگر آن كه شيطانهايش افزون گشتند.
🔸حالیه با توجه به آنچه عرض نموده ام ادعایی جز فقر و انکسار و عدم بضاعت ندارم و اصلاً شکایتی نداشته و راضی به رضای حق هستم و مصداق:
گر مرید راه عشقی فکر بدنامی مکن
شیخ صنعان خرقه رهن خانه خمار داشت
در مرحله عریانی قرار دارم و چیزی برای از دست دادن نمانده که هرچه بود بر باد رفت.
🔸از حضرت سلیمان (علی نبینا و آله و علیه السلام) پادشاه مورچگان سوال نمود که: یا سلیمان! میدانی چرا حق باد را در تسخیر تو کرد؟!
حضرت سلیمان فرمود چرا؟!
پادشاه مورچگان گفت: برای اینکه به تو بفهماند که بنای این عالم بر باد است و فریفته تاج و تخت و سلطنت نگردی...
🔸و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين
یاحسن التجاوز و یا واسع المغفره
اقل الفقراء . معصوم علی
➖➖➖➖➖➖➖➖
🌸 از جهت شادی روح مطهر حضرت علامه ساعدی رحمه الله علیه و بقای عمر با عزت یادگار خلف ایشان حضرت درویش مولانا و مقتدانا حاج آقا معصوم علیشاه گیلانی دام عزه العالی و شادی روح مطهر حضرت آقای ذبیحی مولانا ناصر علیشاه نعمتاللهی صلواتی ختم فرمایید... یاعلی مدد
🆔 @safialishahi
هدایت شده از جٰامِعُ الْأَسْرار
﷽
🔷ذکر ابن العربی و مشایخ ایشان
📜این اسم[الله] ذکر ما و ذکر مشایخمان بود که بر آنها داخل شدیم(و در طریقشان وارد گشتیم)، و در فواید اذکار، ذکری پرفایده تر از این نیست، و چون حق تعالی فرمود:«وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ»
📘فتوحات مکیه، باب361:معرفت منزل اشتراک با حق_در تقدیر_، منازل_دفتر24
❗️شیخ در همین باب فتوحات مکیه می فرمایند: «من در آن حالت،شش ساعت و در همین حدود ذاکر خدا_به خدا_بودم
@JAMEOLASRAR110
اساس فلسفه سقراط خودشناسی است.
@alamehasanzadeamoli
علامه حسن زاده آملی"روحی فدا"دروس معرفت نفس
هدایت شده از مکتب اِسلام
🔰به علامه طباطبایی ره گفتند: فلان کس از شما انتقاد کرده!
♦️ایشان فرمودند: من که رسوای جهانم! عیب من یکی دو تا نیست، خب این هم رویش!
#علامه_طباطبایی #سیر_الی_الله #اخلاق_اسلامی
🆔@rahtousheh1
🆔@maktabeislam
عرفان چیست؟
دکتر شفیعی کدکنی میگوید: «عرفان برخورد هنری با دین است». من گمان میکنم که «برخورد باطنی» است، نه «هنری». در همۀ ادیان و مکاتب گروهی بودهاند که دوست داشتهاند عمیقتر بفهمند و برای این عمق بیشتر راههایی غیر از مسیر عموم مردم را پیش گرفتهاند.
در عالم اسلام، تاریخ عرفان با تحولات و دگردیسیهای شگفتی عجین شده است. اگر برآیند کلی تاریخ عرفان را در یک جمله خلاصه کنیم، چنین میشود: «حرکت هوشمندان جامعه از تسنن ظاهری به تشیع باطنی».
🔴🔴🔴
درسگفتارهای تاریخ عرفان در سایت فهام به طور رایگان در دسترس است.
fahhaam.ir
🔴🔴🔴
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
هو
▪️حضرت حافظ - قدس سره- :
دریغ قافلهٔ امن آنچنان رفتند
که گردشان به هوایِ دیار ما نرسد
▪️شرح از مولانا بدرالدین اکبرآبادی - قدس سره- (۱۲۵۳ه):
قافلهٔ امن: صحابهٔ کرام و تابعین - رضی الله عنهم-
معنی آن است که افسوس که هنگام امن و امان - که وقت صحابهٔ کرام و تابعین بود- رفت و صحبت ایشان را نیافتم. اثری و علامتی از ایشان نمانده. در زمانه چندان فتنه و فساد رو نموده و اثری از افعال آنها دیده نمیشود که کسی تواند خود را به ایشان رساند.
📗 بدرالشّروح
@Salvatia
پیر طریقت
هو مرشدِ کامل در اینجا مصطفیست هم نبی و هم ولی را رهنماست مولانا جمالی دهلوی @Salvatia
هو
یا پیر مدد
مولا روحی فداک
مدد جان جان
هو
حرکتِ زبان به هلاکت نزدیکتر است تا به نجات!
شیخ الاکبر محییالدین ابن العربی
📚 مواقع النجوم
@IbnAarabi
هو
ای پادشاهِ حُسن خدا را بسوختیم
آخِر سؤال کن که گدا را چه حاجت است
اربابِ حاجتیم و زبانِ سؤال نیست
در حضرتِ کریم، تمنا چه حاجت است
#حضرت_حافظ
@shahnematollahvali
هو
در ازل زنده کرد او دل ما
دید زنده دلی ما آنجا
تا ابد زنده ایم چون ازل
زندگی یافتیم ما به خدا
#شاه_نعمت_الله_ولی
@shahnematollahvali
هو
ره میخانه و مسجد کدامست؟
که هر دو ، بر من مسکین، حرامست
نه در مسجد گذارندم که : رند است
نه در میخانه : کاین خمار ، خام است
عطار
استاد حقیقی همیشه در درون شماست
اما اکثر انسانها استادی در بیرون را میخواهند تا او را ببینند...
استاد حقیقی در درون شماست و در سکوت ساکن است و بدون استفاده از کلمات صحبت میکند.
سعی کنید این زبان را بفهمید و درک کنید اما اگر نمیتوانید متوجه شوید، پس کسی را بیابید که بتواند برای شما سکوت درون کلمات را معنی کند، کلماتی که شما را معطوف خواهند کرد به سکوت، آن جایی که هیچ سخنی گفته نمیشود.
این کل رابطه ی استاد و شاگرد است اما اگر استاد درونی را نمیتوانید تشخیص دهید، آن (استاد) در بیرون، در قالب فرم و شکل بر شما ظاهر خواهد شد و با آن دیدار خواهید کرد و با زبانی با شما صحبت خواهد کرد که بتوانید بفهمید و به تو خواهد گفت:
«من در تو هستم همچون خویش خودت.»
هو
برهانالدین محقق ترمذی را پرسیدند که راه را پایان هست یا نی؟
فرمود که راه را پایان هست اما منزل را پایانی نیست، زیرا سِیر دو است یکی تا خدا (الَی الله) و یکی در خدا (فِی الله).
آن که تا خداست پایان دارد، زیرا گذر از هستی ست و از دنیا و از خود، این همه را آخر است و پایان.
اما چون به حق رسیدی بعد از آن، سِیر در علم و اسرارِ معرفتِ خداست، و آن را پایان نیست.
هو
ای سید! عارفی رفیع مرتبه میفرمود كه: درویشی تصحیح خیال است. یعنی غیر حق در دل نمانَد، الحق خوب فرمود
خواجه حورا مغربی قدس سره
کتاب نور وحدت
هو
مرا از سر و ريش خود ياد نبوَد، كه از همه به خود نزديك ترم.
از توام چه خبر باشد؟
#شمس_تبريزى
هو
مرا مهاری است كه هيچ كس را زهره نباشد كه آن مهار من بگيرد، الّا محمد رسول الله..
#شمس_تبريزى
هو
به ذات خدا اگر هزار رساله بخواند کسی ، او را همان مشرب نباشد ، هیچ سود ندارد ، و چنان باشد که خری را بار کنی خرواری کتاب .
#شمس_تبريزى
هو
عبارت سخت تنگ است. زبان تنگ است. اين همه مجاهده ها از بهر آن است كه تا از زبان برهند كه تنگ است.
#شمس_تبريزى
هو
سلطنت در معرفت حق است،آن را به دست آر.آنان که به سلطنت این جهان قانع شدند تا ابد ضایع شدند
هر که مست عالم عرفان بود
بر همه خلق جهان سلطان بود
ملک عالم پیش او ملکی شود
نه فلک در بحر او فلکی سود
چون زنجیر زمین بر پای بستی به آسمان اسرار او نخواهی رسید،در خور یافتن سر الهی نخواهی شد.اهل معرفت باش تا بدو راه یابی. ترک صورت گوی تا معرفت به دست آری
عطار نیشابوری
هو
سیر "الی الله"
عبارت از آن است که سالک چندان سیر کند که از هستی خود نیست شود
و به "هستی خدا هست شود"
و به خدا زنده و دانا و بینا و شنوا و گویا گردد.
اگر چه سالک هرگز هیچ هستی نداشت، اما میپنداشت که مگر دارد آن پندار برخیزد و به یقین بداند که هستی خدا راست و بس.
چون دانست و دید که هستی خدا راست، سیر الی الله تمام شد
اکنون ابتداء سیر فی الله است
سیر "فی الله"
عبارت از آن است که سالک چون به هستی خدا هست شد،
و به خدا زنده و دانا و بینا و گویا و شنوا گشت،
چندان دیگر سیر کند
که اشیاء را کما هی به تفصیل
و تحقیق "بداند و ببیند"
چنان که هیچ چیزی در ملک و ملکوت و جبروت
بر وی پوشیده نماند...
جناب عزیزالدین نسفی
هو
یکی را ازمشایخ طریقت
که بوصف عشق موصوف بود
گفتند ای شیخ
"لذت عاشق" در چه وقت است
گفت
"فی اِفْشاءِ الْمَحبُوبِ عِنْدَ غَفْلَةِ الرَّقیبِ"
محبوب "پرده" برگرفته
و رقیب عشق خفته
و عاشق "پروانه وار"
در بریق انوار روی او
"پرواز در گرفته"
آن شب که مرا از تو خیالی باشد
بنگر که مرا در آن چه حالی باشد
در رفتن شب هزار تأخیر بود
درآمدن صبح ملالی باشد.....
جناب عین القضات همدانی
هو
جماعتی گفتند همه سر بر زانو نهيد و زمانی مراقب باشيد.
بعد از آن يکی سر برآورد که:
تا اوج عرش و کرسی ديدم!
و آن يکی گفت:
نظرم از عرش و کرسی هم برگذشت و از فضا در عالم خلا مینگرم!
اما من چندانکه نظر میکنم جز عجز خود نمیبينم!
شمس تبریزی